Amikor a mellékvonalak megszüntetése –mint téma- előkerül akkor a legjobb baráti társaságok is két részre oszlanak. Van az első csoport, akik szerint szükség van a mellékvonalakra, és van a másik, akik szerint meg kell őket szüntetni, és buszokat kell járatni a vonatok helyett.
Én az első csoporthoz tartozom. Mindig kiállok a mellékvonalak mellett, mert tudom, hogy szükség van rájuk. Nem csak az ott élőknek, hanem a turistáknak is. Akik egy véleményen vannak velem, azok mindig kihangsúlyozzák, hogy a mellékvonalakon közlekedő vonatokon azért van kevés utas mert a menetrendet szándékosan úgy tervezik meg, hogy az ne kedvezzen az utasoknak. Így akarják átszoktatni az embereket a buszra.
Jó példa erre az egyik olvasónk által is említett 8:05-ös vonat. Egyértelmű, hogy a 8 órára iskolába, dolgozni járó emberek ezt a vonatot nem tudják igénybe venni. Persze a busz ennél jóval barátságosabb. Az pont úgy indul, hogy mindenki időben elérje a célját.
A csatlakozásokkal is hasonló probléma volt. Volt olyan állomás, ahonnan 5 perccel előbb elment a „csatlakozás” így a másik vonatról átszállók csak busszal tudták folytatni útjukat, amik menetrendje természetesen tökéletesen igazodott a vonatokéhoz, tehát volt idő az átszállásra.
Nem csak a személyszállítást, a teherforgalmat is visszafejlesztették, majd teljesen megszüntették. A tehervonatok szerepét átvették a kamionok. Egy olvasónk így látja:
Mellesleg ezen a vonalon ( 126) 2003-ig jelentős teherforgalom volt, a helyi Tüzép vasúton szállított rajta kívül rengeteg termelő vasúton vitte az árut, szója gabona, még élőállat rakodás is volt, Szergej mozdony húzta a nehéz tehervonatokat Kondorosról. Aztán 2003-ban rendeletileg betiltották a teherforgalmat, máig kint van az állomásépület ajtaján az erről szóló tájékoztatás, áthelyezték Nagyszénásra 20 km-el odébb. A fuvaroztatók meg innentől közúton visznek mondván ha úgyis kell kamion elmegy az a megrendelőig is, nem csak a szomszéd állomásra. Kb. egy éve jártam az állomáson a rakodón sorban állnak a kamionok és viszik az árut, ezt régen mind vonattal vitték és ha nem int be a MÁV még mindig vonaton viszik, ott az állomás mellett a Tüzép saját iparvágánya is van, lehetne oda vasúton is szállítani. MÁV logika: spóroltunk pár fillért azon, h megszüntettük a teherforgalmat, de azóta 6 év alatt a sokszorosát elbuktuk mivel senki sem vitte át Nagyszénásra a cuccát, h majd vonaton vihesse.
Mellesleg itt a busz szóba sem jöhet Kisszénás a semmi közepén van közút ide nem vezet Kondorosról nagy kerülővel szar minőségű dűlőúton lehet ide bejönni, de csak nagy kerülővel ( vasúton 5.4 km közúton legalább 30), de busszal esélytelen bemenni. Itt vagy Bz jár vagy semmi.
Egyébként biztos lehetne találni olyan tanyavilágot ahová busz jár be ugyanilyen kihasználtsággal, arra is rámondható, h pazarlás.
Nektek mi a véleményetek a mellékvonalakról? Szükség van rájuk?