Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Össze-vissza fűtik a vonatokat

 2009.04.30. 10:20

Olvasónk az utóbbi időben éjszakai vonatokkal utazott, amin aludni szeretett volna. Azért nem tudott, mert a vonat utasterében egyszer meleg volt, egyszer pedig hideg. Ha az ember egy éjszakai vonaton utazásért fizet, elvárhatná, hogy aludhasson is. Nem?

Kedves MÁV-figyelő!

Mivel Budapesten élek, és a rokonság is itt él, ezért viszonylag ritkán utazok vonattal, akkor is legtöbbször nemzetközi vonatokat használok. Ezzel kapcsolatban írok neked. Néhányszor igénybe vettem már a MÁV éjszakai vonatjait, kétszer Velencébe mentem, egyszer meg Varsóba, így összesen 5-ször utaztam ilyen vonattal(Varsóból hazafele nappal jöttem), 2 év alatt. Mivel nincsenek nagy igényeim, és egy sima ülésen is elalszok, ezért termeskocsiban szoktam utazni, mert így olcsóbb. A problémám a fűtési/hűtési rendszerrel van. Nem írtam volna, ha csak egyszer fordult volna ez elő, de mindig gond volt vele.

A probléma pedig az, hogy a jegyellenőrök csak a két szélsőséget(teljes erővel fűtés, vagy hűtés) ismerik, pedig ilyen tekerős szabályozó van, már megfigyeltem. Ennek aztán az a következménye, hogy először felkapcsolják teljesen a fűtést, majd amikor már rövidnadrágban és pólóban is folyik az emberről a víz, bekapcsolják a hűtést, aminek köszönhetően nemsokára már kabátban csücsülünk a kényelmes kis IC-kocsiban, majd felkapcsolják a fűtést, és kezdődik minden előröl. Ez azért nagy baj, mert így ellehetetlenítik az alvást, hiszen az ember félóránként felébred arra, hogy melege van, vagy fázik, pedig egy éjszaka közlekedő vonaton azért nem olyan nagy elvárás szerintem, hogy állandó 20 fokos hőmérséklet legyen, és aludni is lehessen.

Minden jót: ruba

Címkék: utazás máv éjszakai vonat ic vasút utas panasz észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr691092673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.04.30. 11:36:30

Akkor javaslom szerezz be egy négyszögkulcsot, és akkor beállíthatod úgy a fűtést, hogy normális legyen. Persze kísérletezni kell, hogy melyik pozíció a megfelelő, és azt se árt figyelembe venni, hogy néhány percig eltart, míg a rendszer már az új beállításnak megfelelően dolgozik.

esef 2009.04.30. 12:15:42

@Peti817172M:
Meg sok esetben a berendezés csak a két szélső állást ismeri. Vagy egyáltalán nem működik...

pumdavid 2009.04.30. 12:48:40

Micsoda igények... Fűtés? Hűtés?
Én már azzal megelégedek, ha van helyem a vonaton és el is indul...

Ákibard! 2009.04.30. 13:05:14

@Peti817172M:
Te csak tartsd meg magadnak a négyszögkulcsodat, mert az ilyen kisérletezgető kedvű emberkék miatt is gond van a szabályzással... (Meg különbenis mi dolgod van neked a nagyfeszültségű kapcsolótérben? Ha odakozmálsz, akkor mi lesz? )

Ákibard! 2009.04.30. 13:16:34

Amúgy a cikk írójával egyetértek, én is tapasztalok ilyet az IC/EC kocsikon. (Igaz csak belföldi szakaszon utazok velük rendszeresen)

Elllenben aban nincs igaza, hogy a jegyvizsgálók tekergetnék, ez sajna automatikusan így működik, először nyomatja a hideget majd meleget hideget, meleget. Én is többször rákérdeztem, és mondta a jegyvizsgáló, hogy a kocsik többségén egy matricával le van plombálva az állító termosztát, hozzányúlni nem tudnak. (Csak bekapcs kikapcs. )
Tehát a jegyvágó nagyon nem tud mit tenni ezzel...

Ákibard! 2009.04.30. 13:17:29

@esef: Bombi Bhv-kban szokása összereagani a termosztát érintkezőjének, és akkor a fűtés megy folyamatosan...

z 2009.04.30. 13:33:34

Rövid távokon is így van ez, és ha működik a rendszer, akkor is szarul használják. A Siemens Desirók pl. tök új vonatok, de azokon meg a fűtést nem ismerik, rászoktak hogy mivel van légkondi, nyomatni kell benne a 15 fokot télen-nyáron.
Ha meg csak a két szélső állás működik a többin is, talán meg kéne csinálni, nem? Lazapulcsis időben tényleg agybaj amikor bekapcsolják az olyan fűtést, ami még mínusz 30-ban se kell, mert ha beülsz a belső ülésre, még a cipődet is megolvasztja. Akkor inkább ülök kabátban.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.04.30. 14:12:34

@Ákibard!: És amikor úgy tolják be a kocsikat, hogy LE VANNAK ZÁRVA?

Utas, még egyszer: UTAS(!) nyitotta ki négyszögkulccsal, hogy fel tudjunk szállni a rácsatolt halbikra.

A régi B-Bo-Bko kocsikon meg ahhoz kell négyszögkulcs, hogy a fűtést vagy a lámpát fel- vagy le tudd kapcsolni.

(A bérlet mellé adhatnának igazán...; vicc volt!)

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.04.30. 14:14:57

Fűtés/hűtés: vagy megsülsz vagy megfagysz. Választhatsz.

Hiába IC/EC/EN vagy tök mindegy min vagy, pénzt ezért vissza már nem ad. Így jártál, a vasutat választottad.

Minőségi szolgáltatás minőségi felárért! - MÁV.

Ákibard! 2009.04.30. 15:52:41

@Közlekedésguru:
A kocsi lezártsága más kérdés, nekem is van egy a kulccsomómon. De továbbra is azt mondom, avatatlan kéznek semmi keresnivalója a kapcsolószekrényben, Petinek végképp nem...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.04.30. 17:36:00

@Ákibard!: Baj nem történhet. Föl van minden rendesen piktogramozva, hogy mi mit csinál. Amit meg nem tudunk értelmezni, ahhoz nem nyúlunk hozzá. Ennyi.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.04.30. 20:43:49

@Ákibard!: Azzal nem is lenne gond, hogy a rendszer csak a két véglet segítségével szabályozza a hőmérsékletet, ha nem 5-10 fok lenne a hiszterézis, hanem csak mondjuk 0,5-1.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.04.30. 20:45:35

Egyébként azért elég sok IC kocsin viszonylag egyenletes a hőmérséklet ha nem tekergetik a termosztátot.

zozoli10 (törölt) 2009.04.30. 21:09:46

Szerintem a MÁV kú...ra nem tudja hogy mit csinál!!
én gyakran járok külföldön és többször tapasztaltam a belföldi út során hogy egyszer meleg volt a helységben máskor meg hideg, de miután átértem a sógorékhoz ott kellemes volt a légtér!

Erdély fele is hasonló helyzet volt, Aradig össze vissza ingadozott a hőmérséklet utána Segesvárig meg jó hűvös volt a vonaton ami nagyon jó érzés a nyár közepén :)

De ezért a szlovákokkal, a görögökkel és a szerbekkel egy csónakban evezünk...ők is hasonló problémákkal küzdenek.

ruba 2009.05.01. 13:29:00

@Ákibard!: A jegyvizsgálók tekergetik, az én megfigyelésem szerint, legalábbis elég gyanús, hogy mindig azután csapott át a fűtés hűtésbe és fordítva, miután egy jegyvizsgáló arra járt, és az utasok szóltak neki, vagy csak maga érezte, hogy valami nincs rendben, és ezután mindig láttam, hogy a kapcsolószekrényt kinyitja, és akkor ezután jött a változás. Nem hinném, hogy véletlen egybeesés. Persze nem mindig láttam rá a kapcsolószekrényre, de amikor ráláttam, és ébren voltam, mindig így volt.

ruba 2009.05.01. 13:35:57

@zozoli: Hehe utaztam Belgárdból Thesszalonikibe vonattal, persze csak sima gyorsvonat volt, így légkondi nem volt, viszont ablakot sem lehetett lehúzni, így szépen lassan főttünk meg a kinti 40fokban(kit is több volt mint 30), és mivel a vonat kb 20-30-al ment, így az sem segített, hogy a fülk ajtaja nyitva volt, mert nem sok hozat jött be. A vonat mindemellet 8 órát késett(amúgy 13óra a menetidő), egyszer álltunk 2 órát Presevoban(Szerb-macedón határ szerb oldala), mert elromlott a mozdony, majd egy megálló múlva 1,5 órát, mert erdőtűz volt:) Aztán hajnalban amikor kiértünk a görög pályára, ami fel volt újítva és nem 50-el, hanem 100-120-al mentünk úgy recsegett, nyikorgott az egész kocsi, hogy azt hittem szétesik:). Szóval a szerbeknél még egy fokkal jobbak vagyunk:)

Ákibard! 2009.05.01. 14:40:15

@ruba:
Értem. Én egy fülkés DWA kocsiról írtam meg a történetet, ott nem ők tekergették, mert ré is kérdeztem, meg ott egyszer mennek végig a vonaton Győrig.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.02. 09:40:55

@Ákibard!:

Legalább azt megtudtuk, hogy nem a jegyvizsgáló a hibás, hanem az automata.

zozoli10 (törölt) 2009.05.04. 09:00:47

@ruba: akkor én még szerencsés vagyok mert nekünk csak 6 órát késett XD
Mi is Presevoban álltunk vagy 2 órát de Skopjéban 3-at mert egy lengyel hálókocsinak tengelytörése volt---majd meguntam az életemet azon a csúnya szürke állomáson :S aztán mi se úztuk meg az erdőtüzet!
A görögöknél tényleg nagyon jó volt a vasút :D csak mikor mentünk Athénba este egész végig a légkondi ment, ami nem lett volna baj ha nappal mentünk volna. A lényeg hogy éjszaka majd megfagytam XD

zozoli10 (törölt) 2009.05.04. 09:04:08

@zozoli: lehet hogy eddig én nem láttam, de van-e egyáltalán a MÁV birtokában felújjított hálókocsi??? Mert már láttam cseh, román, szlovén, lengyel, orsztrák felújjított vagy teljesen új hálókocsit :D
csak nálunk nincsilyen........???

Modigliani 2009.05.07. 02:39:26

Hát, ez érdekes kérdés... Azt már én is megfigyeltem, h a Miskolc-Bp útvonalon 10ből 9x képtelen a MÁV rendesen működtetni a fűtést/légkondit az IC-n, szóval évszaktól függetlenül fáztam már meg pulcsiban /izzadtam már le pólóban. Viszont az ugyanezen az útvonalon közlekedő szlovák IC kocsikban, amik Kassára mennek tovább érdekes módon valahogy mindig kellemes idő van (télen is pont elég a fűtés, viszont nyáron is érezhető a légkondi, nem úgy mint a MÁV légcserélős verziója, ami a kinti 35 fokos levegőt 30-ra "hűti" és azt tolja be a lezárt utastérbe). Szóval újabban kifejezetten vadászom a szlovák IC-kre, ha nem vagyok időhöz kötve.

Amúgy mikor nyáron Velencébe mentem az Euronighttal, 2 személyes hálófülkénk volt barátnőmmel, és fülkénként mindenki maga állíthatta be a klímát. DE kikapcsolni nem lehetett (mondjuk ez jogos, mert nyitható ablak az egész kocsiban nem volt), és a minimum állásban is úgy dühöngött, h nyáron kénytelen voltunk az esős időre bekészített vastag ruhát felvenni ÉS pokróc alól néztük a filmet:) A kocsikísérő állítása szerint semmit nem tehetett az ügyben, de az elmondottak miatt még el is hittem neki, szóval előfordulhat, h néha tényleg maga a rendszer rossz, és nem a kalauz állítja be rosszul

ruba 2009.05.09. 12:08:23

@zozoli: Van néhány darab, a Velencei vonaton a 2. osztályú hálókocsi( ha jól tudom a hivatalos megnevezés a fekvőhelyes kocsi) teljesen új volt, viszont az elsőosztályú az régi volt.
Egyébként Romániában és Lengyelországban azért nagyobb szükség van a hálókocsikra, mint nálunk, mert ott belföldi éjszakai vonatok is vannak, Ausztriában, Csehországban és Szlovéniában meg csak van pénz:)

ruba 2009.05.09. 12:10:48

@zozoli: Amikor én este a gyorsvonattal mentem Thesszalonikiből Athénba nem volt helyjegyem, mert a fene sem gondolta volna, hogy sima gyorsvonatra helyjegy kell, így az első 1,5 órát végig kellett állni, amíg le nem szálltak páran:)

zozoli10 (törölt) 2009.05.13. 21:11:01

@ruba: ezt én se úztam meg :S
Athénból vissza Tesszalonikiba rémes volt!!!
megkérdetük az információt az Athéni pályaudvaron (elég gázos kb: úgy néz ki mint Kelenföld), hogy a vonatra kell helyjegy vagy sem.
Azt mondta hogy nem! Közben helyjegyes volt! :@
Jól megszívtuk majd 5 órán keresztül állhattam volna de nem érdeklet egyet káromkodtam a vonaton ( úgyse értették XD) és leültem a földre.... ennyit a görögökről!
süti beállítások módosítása