Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Egy vasutas az ingyen utazásról

 2009.05.02. 09:40

Néhány napja a blogon megjelent egy egyoldalú vélemény a vasutasok családtagjainak ingyen utazásáról. Nagyon megoszlottak a vélemények. Sokan azt mondták, vegyék el ezt a kedvezményt, mások azon a véleményen voltak, hogy maradjon. Jöjjön most egy vasutas véleménye:

Kedves MÁV-figyelő!

Őszinte megdöbbenéssel olvastam a vasutas családtagok arcképesével kapcsolatos postot a MÁV-figyelő oldalon.

Sajnálatos módon kifelejtődött, hogy a vasút (a MÁV és a GYSEV) is jelenleg egyike azon kevés munkahelyeknek, ahol egy-egy szolgálat, azaz munkanap 12 órán keresztül tart. Ehhez kapcsolódik még a munkába való utazás és a visszautazás. Ez a legjobb esetben is mondjuk 14 óra munkanaponként.

A vasutas családtagok közül csak a szorosan vett családtagok utazhatnak ingyen - látszólag. Ez az arcképes ugyanis nem ingyen kerül kiadásra, hanem havi háromezer forintot von le a vasúttársaság a kapcsolódó, családtagi arcképesek után a kedvezményre jogosult munkavállaló béréből. Azaz ez egy béren kívüli juttatásnak is számít. Ebből adódóan tévhit, hogy a családtagok ingyen utaznának. A különbség csak annyi, hogy nem a pénztárnál fizetik be az utazás árát. Nem mellesleg egy három tagú családnál, ahol csak az egyik szülő vasutas, ez 3000 x 12 x 2 = 72000 forint évente. Nem hiszem, hogy ez ingyen lenne

Mindemellett az arcképes igazolványokhoz való hozzáférés is korlátozott. Élettársaknak csak igazolt, öt éves együttélés után jár az igazolvány; ezen kívül házastársaknak jár, valamint olyan gyermekeknek, akik 25. életévüket nem töltötték be és folyamatos, megszakítás nélküli nappali tagozatos tanulói/hallgatói jogviszonyuk van. Ezen felül a nyugdíjas vasutasoknak és a vasutasok özvegyének jár még arcképes igazolvány, azonban ezeket csak térítés ellenében érvényesíti a vasúttársaság.

A családtagoknak nyújtott kedvezmény egyébként felfogható egyfajta ellentételezésként azért, mert a család egyik tagja bizony nem segíti a többieket a normálisnál megszokott munkaidőtől jóval hosszabb időszakban. Hiszen ha éjszakás szolgálatba megy valaki, jó eséllyel sem előző, sem a szolgálatot követő napon nem tud részt venni az egyébként megszokott családi munkákban sem.

Tévesen állítod, hogy Pedig ha az utóbbit megtennék (a családtagok), akkor több munkahely maradhatna meg. Ez egyáltalán nem igaz, hiszen az utazási kedvezmények miatt meg nem jelenő bevétel és az ebből beszedett bevétel rendkívül minimális mértékű. Tudni érdemes, hogy a családtagi arcképes igazolványokat egyre kevesebben használják, hiszen a legtöbb család rendelkezik autóval, így az arcképest a legtöbb esetben munkába járáshoz használják a vasutas dolgozók.

Emellett érdemes körülnézni külföldön is: a vasúti dolgozók közvetlen családja ott is kedvezményesen, a legtöbb helyen (Ausztriában és Szlovákiában bizonnyal) utazhatnak. Tehát ez nem magyar sajátosság és nem az elmúlt negyven év átka. Természetesen vannak olyan országok és szolgáltatók, ahol ezek a családtagi kedvezmények nem állnak rendelkezésre (pl. ismereteim szerint a DB AG és a magánvasutak), azonban itt az alkalmazottak fizetése az országos átlaghoz képest olyan mértékű, hogy a vasúti utazásért fizetendő összeg nem megterhelő. És emellett persze a fizetésekhez képest a vasúti utazás költsége arányaiban jóval alacsonyabb, a megfizetett összegért pedig valódi szolgáltatást kap az illető. Ezeken a helyeken pedig a munkába járást a közlekedési szövetségek speciális tarifái segítik. Vajon ezek közül melyik is adott ma Magyarországon? Segítek: egyik sem.

Megjegyzem, sokkal nagyobb bevételkiesést jelent a 65 év felettiek ingyenes utazása. Sokkal több, személyivel utazó utast látok magam is a vonatokon, mint arcképessel utazót. Ezek után az utazások után a MÁV-nak (és a többi közlekedési társaságnak) csak átlalányösszeget kapnak, hiszen az utazások számának rögzítése, viszonylata nem lehetséges. Sokkal pontosabb és korrekt elszámolást tenne lehetővé, hogy ha ezt az ingyenes és valóban pazarló utazási lehetőséget szüntetnénk meg. Erre a kérdésre vajon miért nem tér ki a fenti post?

Remélem, sikerült megvilágítani a felvetett kérdéskört más nézőpontból is. Amennyiben kérdésed van, szívesen állok rendelkezésre ezügyben.

Üdvözlettel, Halász Péter

Címkék: utazás máv vonat vasút panasz bérlet vasutas észrevétel szabadjegy arcképes


A bejegyzés trackback címe:

http://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr421098348

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Csucsu - REFLUX 2009.05.02. 14:15:17

Gaskó István utolsó megkísértése Csak azt feledte volna, azt a mozdonyvezetőt.  Aki már mindkét veséjét eladta, és most télen egy tehervagon tövében, meztelenül, sebes kézzel csócsált egy fagyott marharépát, és amit kidobott mákszemnyi gyomra,…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Ákibard! 2009.05.02. 17:38:43

@PanelProli:
Nem célom a mundért védeni nem vagyok vasutas.

Teljesen tisztában vagyok a körülményekkel, én is láttam a riportot, és ha te is láttad bizonyára emlékszel a tagra aki mondta, hogy ők is autóval járnak be Kondorosra.
Az hogy a TV-seknek nem siekrült elmenni inkább csak hatásvadászat minthogy valóság.

A kérdésre továbbra sincs válasz, vajon miért volt kihazsnált a vonal 6 éve hogy 6 pár vonat kellett...?

Bizonyára olvastad Adanit is, hogy komoly teherfuvarozás volt Kisszénáson, ellenben a MÁV egy tollvonással beszűntette. Tehát lenne ott forglom, most is lenne rá igény, csak a MÁV...

Aradebil 2009.05.02. 17:40:36

és mi lenne ha a sok személyvonalon bliccelő cigánybandákkal kezdenék a megszorításokat?

PanelProli 2009.05.02. 17:45:09

@Ákibard!: az, hogy 6 éve 6 vonatpár ment, az nem azt jelenti, hogy 6 éve az a 6 vonatpár kihasznált volt! (Sőt, szerintem akkor sem utazott senki...)

Amúgy nem tudom, hogy mi volt 6 éve Kondoroson, ami ma nincs, mert nyilván nem a Kisszénásiaktól akarom elvenni a vonatot (Kisszénásról megy vonat többfelé is), hanem a Kondorosiaktól. Ha a 126-os vonal megszűnik, akkor Kondoroson nem lesz vasút, Kisszénáson megmarad.

Ákibard! 2009.05.02. 17:53:32

@PanelProli:
OK. Vedd. De még mindig nem értem hogy mivel fogsz megtakarítást elérni, mert a mozdonyvezető átkerül máshova, a forgalmászok átkerüln ek máshová, a jegyvágó átkerl, a motorkocsi átkerül, abba GO továbbra is kell, a pálya fenntartása megmarad, mert a többi papíron megszűntetett vonalon is megmaradt a pályafenntartás. Sőt, még van ahol a gyomírtó szerelvény is végigment...
Nagy parasztvakítás ez a vonalbezárósdivegyétek már észre...
A riport is elmondta, hogy alif pármillkós megtakarítás volt, pedig milliárdokat reméletek. Na vajon miért?
Azt várták, hogy a Bz-be más vonalon nem kell majd gázolajat tankolni...??

PanelProli 2009.05.02. 18:01:53

@Ákibard!: Nekem egy vonal megszüntetése nem azt jelenti, hogy ami ott volt, az egyazegyben megy át a többi vonalra.

Ha ezt jelentené, akkor nem forszíroznám a vasúthálózat 75 %-ának a megszüntetését, mert akkor elfogadnám, hogy a maradék vonalra menne rá a megszüntetett vonalakról a GO, a motorkocsi, a jegyvágó (meg még sok olyan dolog, amiről fogalmam sincs, hogy micsoda :-)).

Nekem egy vonal megszüntetése azt jelenti, hogy a sínt felszedik, sínt a szerelvényekkel együtt eladják a MÉH-be, a baktert nyugdíjba küldik, tehát a költségek lecsökkennek. (Azt a BZ-t sem kell máshova küldeni, mert ott is felesleges lesz !!!)

Így biza már nem olyan parasztvakítás ez a vonalbezárósdi !!!

Adani 2009.05.02. 18:03:24

Na ja és ha a vonat veszteséges a helyette indított buszok is azok lesznek, azért pár hónap kirakatműködés után a volán szépen csendben megritkítja. Murony és Békés között ez történt. Alig maradt busz azok is lehetetlen és senkinek sem jó időpontokban mennek, közben szépen csendben, kivették a menetrendből a vasútállomási kanyart is ( igaz mivel egyik beérkező vonathoz sem csatlakozik érdemi időn belül kár is).

Egyébként a Kisszénás-Kondoros vonal személyforgalma valóban nem sok, nem is lesz soha gazdaságos személyszállításra. De közúttal nem lehet kiváltani, vagy vasúti kapcsolat lesz Kondorossal vagy semmilyen. Viszont teherforgalomra lehetne használni és régen hassználták is még 2002-ben is intenzív teherforgalom volt meg lehet nézni mennyit rakodtak már akkor is ( pedig az egyik nagy fuvaroztatót akkor el is üldözték mikor nem akartak több kocsi adni). De vki kitalálta, h spóroljukn pár fillért és rendeletileg betiltotta a teherforgalmat Kondoroson, h majd vigyék át közúton Nagyszénásra és elvisszük onnan. Vagyis a MÁV beintett, válaszul pedig az összes fuvaroztató közölt, h nyasgem ha kamiont kell béreljek akkor jobb ha elviszi a megrendelőig az árut. Meg lehet most is nézni Kondoros állomást. A rakodó tele van kamionokkal viszik el a szóját meg a gabonát meg ami csak van, nem kis tétel tizesével, húszasával jönnek a kamionok. Az állomás mellette Tüzép is működik még, és mindig is vasúton szállított ameddig tehette, most közúton viszik oda is az árut.

Ákibard! 2009.05.02. 18:04:24

@PanelProli:
De a vágányokat nem szedheted fel, mert van nem egy vonal ahol teherszállítás azóta is folyamatos... Sőt, a pápai vonalon mostanság akarják ismét beindítani a személyszállítást mert fontos lenne, és igény lenne rá...

respecta /01 2009.05.02. 18:11:36

Tapasztalatomat osztanám meg, mert engem nem zavar ki, milyen kedvezményt kap, de van határa a tűrőképességemnek:

Muszáj volt vonattal utaznom. Jegyem jó drága pénzen IC I.osztály.
Indulás után benyit a fülkébe egy nő
és megkérdezi, hogy van-e szabad hely. Ez rendben. Rajtunk kívül senki más. ÉS LE akar ülni velem szemben. Udvarias kérésemre azt válaszolja, persze neki mindegy hol ül. Két perc után jó hangosan elkezdett telefonálni (hajnali vonat). Nehezen bírtam a több, mint fél órát, meg kíváncsi sem voltam a témára. Közben a kalauz is jött, kiderült, hogy szabadjegyes hozzátartozó. A következő állomáson leszállt. Inkább maradt volna...
Felszállt a következő kolléga az egész családdal és a szabadjegyével. Muszáj kiírni magamból: rettenetes volt!! A családfő 2 perc múlva már evett! Bár inkább más szót használnék legszívesebben. Egymásután falta a szendvicseket olyan disznóólat
csinálva, hogy majd' leesett az állam. A szagot már nem is említem... Folyamatosan szidta a két nagy gyereket, mert ők nem voltak éhesek.
Döbbenet volt számomra, a kalauzzal csak összenéztünk, aki zavarba is jött, de jeleztem, hogy hagyja, ne szóljon.
Szóval én az első osztálytól színvonalat vártam volna! No, meg függönyt is.

záporjózsi 2009.05.02. 18:12:52

"Megjegyzem, sokkal nagyobb bevételkiesést jelent a 65 év felettiek ingyenes utazása. Sokkal több, személyivel utazó utast látok magam is a vonatokon, mint arcképessel utazót."
Ez minden bizonnyal van olyan pontos számítás, mint az ingyenes után járó állai pénz megállapítása...

"Ezek után az utazások után a MÁV-nak (és a többi közlekedési társaságnak) csak átlalányösszeget kapnak, hiszen az utazások számának rögzítése, viszonylata nem lehetséges."
Ez így, ebben a formában természetesen nem igaz. A Volánoknál létezik pl. 0-s helyjegy, amelyről viszonylatra meg lehet mondani, hogy honnan hová ment az utas. Ezért ez csúsztatás.

"Sokkal pontosabb és korrekt elszámolást tenne lehetővé, hogy ha ezt az ingyenes és valóban pazarló utazási lehetőséget szüntetnénk meg."
Erre volt már terv, csak valószínűleg nem szakmai síkon dőlt el, ugyanúgy, mint a 67,5%-os diákbérlet.

" Erre a kérdésre vajon miért nem tér ki a fenti post?"
Valószínűleg azért, mert nem ez volt a témája.

Amúgy a 3.000 Ft-os befizetést is be lehet szépen építeni a fizetésbe, egyes viszonylatokban a diákbérlet olcsóbb, gyakorlatilag ott nincs is értelme az arcképesnek...

PanelProli 2009.05.02. 18:13:18

@Adani: Továbbra sem értem, hogy miért kell Kisszénás és Kondoros közé vasútvonal...

Kisszénásról mehetnek az emberek vonattal két irányba is. A Kondorosiaknak nem fog hiányozni! 6 éve még 6 vonatpár ment Kondorosról. Most könnybe lábadt a szemem :-)) hiszen Kondorosról csak Békéscsabára napi 23 alkalommal megy autóbusz.

Szóval a Kondorosiaknak abszolúte nem fog hiányozni a vonat.

A TÜZÉP... Szerintetek hány TÜZÉP van az országban? Kb. 100x annyi, mint vasútállomás. Pont a Kondorosi TÜZÉP nem lesz meg majd vasút nélkül :-)))

PanelProli 2009.05.02. 18:16:12

@Ákibard!: Mint látod, itt fel lehet szedni a sínt (se engedély, se kereslet nincs a teherszállításra).

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2009.05.02. 18:16:48

@pater76:
A vámos ( vpops ) tényleg nem fizet regadót : életében egyszer egy autót regadó nélkül hozhat be az országba.

Ákibard! 2009.05.02. 18:17:56

@PanelProli:
Kereslet van a teherszállításra, engedély pedig mindig csak egy tollvonás...

záporjózsi 2009.05.02. 18:19:08

@heliox: Ugyan már, ha 90%-os mérséklésű lenne, mennének. És lehessen 90%-os bérletet is venniük, mert akkor ha minden nap el kell menniük pl. gyereket segíteni, akkor könnyebb és olcsóbb. De innentől kezdve már regisztrált. Az írónak ennyiben igaza van. A többi vasutas látszat-önérzet.

záporjózsi 2009.05.02. 18:21:18

@Nyúlontúli: Ezek a számok erős csúsztatásokon alapulnak. Azért dobták be őket, hogy megragadjanak a nép emlékeiben és így lehessen manipulálni...

Lajosbácsi 2009.05.02. 18:21:35

@Ákibard!: a lényeg lényeg marad, hogy a vasutasok olyan kíviló munkát végeznek, hogy lassan belerokkan az ország a támogatásukba.

Régebben türelmesebb és elnézőbb voltam az élősködéssel kapcsolatban, de amióta a Gyurcsány csomag megszabadított legalább 10% nettó fizetéstől és most jön a Bajnai csomag még ráadásnak, habnak a tortán.

Egyáltalán nem érdekel, hogy kinek és miért sír a szája, amíg az én adóimat emelik őrült módon és például milyen áldozatokat hoztak edddig azért, hogy ne kelljen évi 170 milliárddal támogatni a vasutat ?

Ezen kéne először elgondolkodni és azután sírni csak a családtagok ingyenjegyéért, ami például az én adómól valósul meg.

Sajnálom, de ilyen iszonyatos adózás mellett nem tudok toleráns lenni.

Ákibard! 2009.05.02. 18:21:45

@záporjózsi:
"A Volánoknál létezik pl. 0-s helyjegy, amelyről viszonylatra meg lehet mondani, hogy honnan hová ment az utas. Ezért ez csúsztatás."
Lehet elnéztem valamit, de ez egy MÁV blog nem? És úgy általában a MÁV-ról van szó. A MÁV-nál pedig nincs 0ft-os jegy. Mi a csúsztatás?

"egyes viszonylatokban a diákbérlet olcsóbb, gyakorlatilag ott nincs is értelme az arcképesnek... "
Valóbanm, de a kiváltása sem kötelező. Aki úgy gondolja a gyerkőc nem utazik annyit nem váltja ki. Csókolom.

PanelProli 2009.05.02. 18:22:37

@Ákibard!:
jelen helyzetben a MÁV-osok meg is fogják adni az engedélyt a teherszállításra.

Így havonta fog menni egy tehervonat és elmondhatják, hogy sokszorosan megnőtt a vonalon a teherszállítás :-)))

Ákibard! 2009.05.02. 18:24:05

@Lajosbácsi:
Szerinted én nem adózok? Szerinted a vasutasok mentesülnek az adó alól? Szerinted őket nem súlytja a megszorítás?
HA irigyled miért nem mész a vasúthoz? Te és a Családod is megkapja majd.
Nos?

záporjózsi 2009.05.02. 18:24:10

@harcihippi: Peeersze, minden bizonnyal az ilyen emberek rögtön nevet, címet, beosztást, stb. fognak írni, illetve hogy mely munkahelyen vagy BV üdülőkomplexumban kívánják folytatni pályafutásukat. Naív vagy vagy csak szimplán provokálsz?

Ákibard! 2009.05.02. 18:25:26

@PanelProli:
Ahogy adani is írta több tíz kamion áll sorban a termések szállítására. Ezt nem havi egy kiszolgáló vonattal lehetne megoldani, inkább heti 2-vel. De nembaj fújd a saját hülyeséged, hajrá!

záporjózsi 2009.05.02. 18:26:35

@Ákibard!: Szerintem az olvasást nézted el. Az író a közlekedési társaságOKról beszélt, amelyekre ez így már nem igaz. Az, hogy a vasút erre még nem készült fel, az lehet (mellesleg ez sem igaz, a vasút alapvetően nem készült fel, de egyes fejlesztések már lehetővé tennék).
Láttam elég sok olyat, akinek nem érte meg és kiváltotta, mert "hátha jó lesz valamire".

záporjózsi 2009.05.02. 18:28:34

@bürger: Ott nyugdíjat is szoktak fizetni. Meg fizetést is kapnak a nyugdíjasok gyerekei, hogy nevelhessenek saját gyereket, nem kell haza rohangászniuk.

PanelProli 2009.05.02. 18:28:43

@Ákibard!:

Ezt írta adani: "viszik a szóját és a gabonát..."

Szerinted egy évben hányszor van szója és gabona betakarítás?

Lehet, hogy ősszel lesz az havi 2 vonat is, de januárban egy se lesz, így bőven kijön a havi egy vonat átlagban :-)

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2009.05.02. 18:28:47

Jurtás, hogy te mekkora fasz vagy...

Ákibard! 2009.05.02. 18:30:13

@záporjózsi:
Aha... Ettől függetlenül ahogy a cikk is és te is írod, a társaságok aza a volán is általányt kap független a nyugdíjas 0 ft-os jegyektől...
Emellett a volán a járművein adja a jegyet pénztárgépből, a vasúton túlnyomó többségben manuális papíralapó jegyek vannak, amiknek nyomdai költsége van. Az állam tuti nem fogadna el egyszerű fénymásolópapírra készült 0 ft-os jegyet!
Megint többe lenne a leves mint a hús...

Ákibard! 2009.05.02. 18:31:29

@PanelProli:
Gabonasilókról, terménytározókról hallottál már valaha?
Nagyszüleimnél is télen-nyáron vitték mindig a terményt, kamionokkal. (Igaz arra nincs vasút)

záporjózsi 2009.05.02. 18:32:42

@Ákibard!: 0-s helyjegy a pályaudvarokon van, nem a fedélzeten. A vasútnak volt közel 20 éve a technikai váltásra. Nem tette. Így járt.

PanelProli 2009.05.02. 18:35:22

@Ákibard!: Nalátod, jól megvannak az emberek vasút nélkül is ősidők óta.

Bizony, a magyar települések 80 %-át nem érinti vasútvonal, mégis kiválóan élnek ezek a települések vonat nélkül.

Vagy te kaptál már olcsóbban kenyeret a boltban, arra való hivatkozással, hogy ez azért olcsóbb, mert a gabonát vasúton szállították ?!?!

Ákibard! 2009.05.02. 18:36:23

@záporjózsi:
Tudtommal 0ft-os jegyet adnak ki a buszon is. Ellenkező esetben semmi értelme nem lenne a dolognak...
(Sőt tuti adnak ki, mert mindig ezen megy a duma, hogy orrba-szájba nyomtatják a buszvezetőlk a 0 ft-os jegyeket)

Ákibard! 2009.05.02. 18:40:57

@PanelProli:
Szerintem most rekesszük le, mert részedről elfogyott a hivatkozási alap, és már a csúsztatásokkal jössz...
Hogy jön ide a gabona ára? Hogy jön ide, hogy milyen település van meg vasút nélkül?
De akár a volánt is megszűntethenték, és mindenhová bevihetnék helyette a vonatot. Ennyi... Abszolút nem realisztikus, de mindegy.

Majd ha a volán magának építi meg külön a pályáját lesz anynira biztonságos, akkor lehet ez a szöveg. Amíg az állam szarja le a pályát a volán csak a járművet adja, addig nem lesz korrekt dolog.
Addig volt rendben amig a vasút feleannyiba volt mint a volán. Amikor egy szintre emelték a kettőt onnantúl jöttek a gondok. Addig lehetett választani, és igen megérte vonattal menni... Neked diákként feleannyiba volt a vonat... (De állítólag 10%-kal emeltek, gyakorlatban ez 100%-ként mutatkozott)

PanelProli 2009.05.02. 18:50:51

@Ákibard!: Miért fogyott volna el a hivatkozási alap ?!?! Nekem nem fogyott el, te nem tudtál egy gyakorlati példát sem felhozni arra, hogy miért kell megtartani a 126-os vonalat (milenneha példát hoztál, dehát...)

Most jövök egy másik aduásszal! Adani említette a Murony-Békés vasútvonalat. Bizony, remekül látszik, hogy jó döntés volt megszüntetni, mert senkinek nem hiányzik!!!

Az utasok eltűntek, ha voltak egyáltalán, mert Békésről mindenki Békéscsabára utazik, oda pedig vagy 60 alkalommal el tud menni autóbusszal. Miért kavarna akkor vonattal?

Nyilván a pici kutya nem utazik busszal Békésről Muronyra, mert miért utazna oda. Muronyból meg megmaradt a vonat Békéscsabára, tehát a Muronyiak mehetnek vonattal kedvükre (már ha akarnak vonattal menni, mert busz is megy vagy 20 alkalommal :-)))

Adani 2009.05.02. 18:51:55

Mellesleg nem csak szóját és gabonát visznek Kondoroson hanem építőanyagokat és a Tüzép telepre pl. szenet és fát. Ha éppen nincs szója vagy gabonabetakarítás akkor vélhetően tél van vagyis megy a Tüzépre a tüzifa meg a szén. A gond ott van, h miután elüldözték az összes fuvaroztatót már nem lesz egyszerű visszacsábítani őket a vasúti szállításra ha egyáltalán lehet. Mi van ha azóta saját kamiont vettek? Vagy még érvényes szerződésük van a közúti fuvarozó céggel?

Egyébként az egy szintre hozott busz/vonatjegy tényleg hülyeség volt, hiszen a vasút olcsóbb és több embert is szállít mint a busz ( fővonalon biztosan). Egyébként ha már egy szintben van akkor nyugodtan lehetne térségi közlekedési társaságokat szervezni egy kézben minden busz és vonat, helyben készülne a menetrend párhuzamosságok megszüntetése ( ne menjen busz/vonat egy időben hanem ütemesen elosztva). Kombinált bérlet, ami érvényes buszon, vonaton. Annak nincs semmi értelme, amit manapság csinálnak, h szinte percre pontosan indul busz és vonat ugyanoda. Aztán mondjuk két óráig semmi. Mioért nem megy a busz egy órával később? Térségi közlekedési cégeknél ez elképzelhetetlen lenne, mert egy kézben lenne minden így nem riválisok lennének a vasút és a közút, hanem kiegészítenék egymást. Ez pdig mindenkinek jó lenne, ami most van az meg senkinek sem, mert megoszlik az amúgy sem sok utas. Úgy pedig nem oszlana meg és két veszteséges járatból akár egy nyereséges is lehetne.

Perillustris 2009.05.02. 18:53:11

@Nyúlontúli: Miután évek óta folyik a vasút elrohasztása, jól hangzanak a számaid.

Inkább a vasút felé kéne terelni az áruszállítást, az utazásokat, stb.

Persze úgy nem lehetne km-enként lenyúlni 1 milliárdot az útépítéseknél.

Adani 2009.05.02. 19:00:27

@PanelProli:

Azért nem ilyen egyxszerű. Valóban lehet Békéscsabára menni és ott vonatra szállni ,de ha kora reggel akarsz menni vonattal Szolnok felé akkor nem tudod megvalósítani. Pl. a reggeli Inster vonatot Békésről hogyé red el? 5:30 körül van Mezőberényben Csabáról 5 körül indul. Ilyen korán még nincs busz Békésről semerre. Régen volt hajnali vonat Muronyba ott felszállhattál a korai gyorsvonatra. Mára ez nincs. Mehetsz Berénybe busszal, de az állomásra olyan korán még taxival is necces kiérni, a buszpályaudvar messze van a vasúttól kb. 3 km és olyankor nem jár ki busz oda ( egy helyi buszjárat van erre, de nagyon ritkán közlekedik).

Eddig vagy 3x szaladtam bele ebbe, h nagoyn hamar 8-9 között Pestre kellett érjek, és bizony ehhez az 5:30-as vonattal kellett menjek. Ha nem vittek volna ki kocsival mindig a berényi állomásra nem tudtam volna megoldani sehogy a dolgot max. úgy, h bemegyek az utolsó busszal Csabára és a váróteremben ülök reggelig.

Muronyból meg a Békésre iskolába járó diákok szívnak de nagyon. Sőt a kamutiak is, mert ami megmaradt busz az Kamut-Békés, csak ezeket hagyták meg 3 járatpár/nap. Az első busz 6:50-re ér be. Az iskola meg 8kor kezdődik. A következő 9kor ér be. Régen volt 7:20-as vonat ill. helyette busz Muronyból, ami 7:30-ra ért be az az iskolásoknak jó volt ezt használták mégis megszűnt maradt a 6:50-re beérő amivel szívnak, mert értelmetlenül korán kel kelniük és egy órát lógatni a töküket a városban.

PanelProli 2009.05.02. 19:03:10

@Perillustris: Hogy tereled vonatra azt az utast, aki mondjuk Túrkevéről akar menni Kisújszállásra?

Perillustris 2009.05.02. 19:12:05

@PanelProli: Miből következtettél arra, hogy a fentiek azt jelentik: menjen mindenki mindig mindenhová vonattal.

PanelProli 2009.05.02. 19:13:11

@Adani: Abban tökre igazad van, hogy a közlekedési társaságok önmagukban alkotnak rendszert és tesznek a másikra. A busz a buszhoz csatlakozik, a vonat meg a vonathoz.

Vannak kezdeményezések a régionális közlekedés jobb megszervezésére, de a szolgáltatók (főként persze a Volánok) eléggé ellenérdekeltek. Ha jó csatlakozást adnának a vasúti fővonalakhoz, akkor a saját távolsági járataikat lehetetlenítenék el.

Van valami régionális közlekedésszervező hivatal, ami próbál jobb együttműködést kialakítani, de eszköz nincs a kezében.

Amúgy a Volánok eléggé piacérzékenyek, ha lenne tömeges igény hajnalban Békésről Mezőberénybe, akkor lenne járat is...

bleee 2009.05.02. 19:13:12

Mindannyiótoknak igaza van! Kár, hogy nem esik egybe a többiekével, ezért azután nem lehet egyikőtök kedvére sem tenni, anélkül, hogy a másik ne rinyáljon. Csépeljétek tovább vitézül az üres szalmát!

PanelProli 2009.05.02. 19:14:50

@Perillustris: Akkor hogy érted a terelést?

Adani 2009.05.02. 19:30:11

@PanelProli:

Nem mindig piacérzékenyek a Volánok sem. Helyi példa, h aláírásgyűjtés ment egy közvetlen Gyula-Békés járatra, sokan járnak Gyulára dolgozni átszállással lehet csak eljutni és kerülővel, több ezer aláírás lett ( olyan 5-6 ezer ha jól tudom) ha csak a tizede használná már az is tekintélyes szám. Sőt egy Békés-Békéscsaba éjszakai járatért idestove 6-8 éve könyörgünk lenne rá igény kereslet is, de nem, azért sem. Olyan javaslat is volt, h csak teljes árú jeggyel menjen ez a járat ( bérletesek is vegyenek rá jegyet), de eddig semmi.

A párhuzamosságok kezelése meg mindig annyiból állt ,h buszt indítottak melette és megszűnt a vonat. Pl. Mezőhegyes-Battonya között a Volán csak nemrég indított buszt a vonattal egyidőben, ezt nem kéne hagyni. Megoszlik az a kevés utas is mellesleg a busz és a vasútállomás egyik településen sincs vészesen messze egymástól. Azt szokták mondani ,h vasút legnagyobb ellensége a MÁV és bizony sokszor van is igazság ebben. Van olyan falu, amit kettészel a vasút még sincs megálló a központban hanem a falutól jó 2-3 km-re van az állomás. Sokszor kérték ,h legyen a falu közepén megállóhely peront is építettek és mindig leszavazzák egy elavult szabályra hivatkozva. Van bizonyos emelkedés, de a vonatnak nem okozna gondot megállni a gőzösöknek okozott még a 60-as években. Az is pozitívum ha néha észbe kapnak ás áthelyeznek megállókat. Pozitív példa Békés megyéből Fényes mh. ( 1 km-el került arrébb a régi Fényesi Szőlők mh. ami meleltt nem volt lakóház megszűnt) ill. Pitvaros ( 2006-ban helyezték közelebb a faluhoz, a régi állomást a falutól messze pedig 1971-ben zárták be.

Kivlov 2009.05.02. 19:35:05

A 65 feletti ingyenes utazást el kell törölni. "Nincs ingyen ebéd!"

nyudíjas 2009.05.02. 19:39:40

Tisztelt fórumozó, hogy miért van ilyen állapotban a MÁV nevű vasúti vállalat,talán elég annyi, hogy a legfontosabb összetartó erőt, a működtetés vezérfonalát a sokat kritizált menetrend készítését kivették a MÁV szervezetéből és külön cég készíti külön pénzért. Nos ? Ez picit olyan mint a vérkeringést a testünkön kívülről szervezni.

nyudíjas 2009.05.02. 19:53:09

@Adani: Az önkormányzatok talpraesettségén múlik sok intézkedés. A MÁV önmagától az ésszerűség irányába soha nem fogmozdulni - nincs módja a tehetetlen vízfeje miatt.A felső vezetése megosztott és "kívűlről" jött szakmán kívüli érdekcsoportok ( ingatlanok, eu -s pénzek megszerzése,...)képviselője.

nyudíjas 2009.05.02. 20:00:16

@PanelProli: a busz csak addig lesz versenyképes amíg a volán jegyekbe nem építik be a volán járatok által használt közutak fenntartási költségének arányos részét !Abban a pillanatban lesz esélyegyenlősége a kötöttpályás ( vasúti vágány )ágazatnak !

boldii9 2009.05.02. 20:01:50

@emvé: Nem akarok vitatkozni veled, de van egy ászom: Megmutathatnám az adóbevallásom. Nekem senki ne jöjjön sírni, hogy mit nem fog később ingyen kapni. NEM ÉRDEKEL A SZOCIALIZMUS. Piacgazdaságban vagyunk, és ne az én pénzemből éljen már mindenki!

És főként ne vitatkozzon velem az (nem neked szól), aki szlovák rendszámmal minimálbéren rokkantkártyával parkolási engedélyt kér, meg ingyenes utazási igazolványt. Nem. NEM ADOK.

nemuccaszoc 2009.05.02. 20:10:35

Mindenkét oldalról lehet anyázni, viszont aki teszem azt 20-30 évet leszolgál úgymond a cégnél, az megérdemli az ingyen utazást, ami, mint látjuk nincs is annyira ingyen.

kaboca36 2009.05.02. 20:10:59

Nem olvastam végig az összes bejegyzest, igy csak mellékesen megjegyezném ,hogy szinte minden országban elég nagy állami segitséget kapnak az ilyen jellegü cégek ,lásd vonat ,busz metro.

San Franciscoban 40 dollar a havi buszbérlet . 2-3 órai kereslet, a metron 5-6 dollar a jegy a két legtávolabbi állomás között ami legallább 70-80 km. nics egy orai kereslet sem.

probáljunk meg lemeni balatonra 1 orai fizetésünkböl.

boldii9 2009.05.02. 20:11:33

Ja és mégegy: Amikor a rendőr aszongya, hogy bocs, hogy korrupt vagyok, de ilyen fizetés mellett, mit csináljak? No ezt sem tolerálom. Akkor húzzon a francba el és vállaljon munkát magasabb bérrel. Ha nem megy, akkor meg dolgozzon rendesen korrupció nélkül.
Érdekes módon az ápolók többsége sem lop, és nem hiszem, hogy többet keres.

Szóval le lehet szállni a kevés a bér de legalább ingyen utazunk dologról, kapjanak több bért, ha megérdemlik, nem érdekel, de ingyenes juttatásokat adni a családnak a mi pénzünkből bődületes baromság.

De ha már itt tartunk, természetesen az étkezési jegyet is úgy törölném, ahogy csak lehet. Most komolyan, miért kell bevezetni ilyen baromságot? Legyen csökkentve az adóalap alapból 12eFt/hóval és ugyanott tartunk, csak nem igazságtalan a rendszer és nem gazdagszik meg néhány ingyenélő.

tenkes kapitánya 2009.05.02. 20:28:25

Tisztelt vasutasok!
Gondoljatok a postára mikor megszüntették a ráfizetéses falusi kispostákat,menyire rinyált a posta meg a politika egyes oldala. most milesz a faluban menyire fog hiányozni.
Elárulom nektek semenyire sőt olyan vélemények vannak mostanság hálaisten sokkal jobb a mostani.
Szomoruan olvassa ezt a vasutas tudom de ezek tények.

Adani 2009.05.02. 20:51:28

@nyudíjas:

Ez igaz épp ezért írtam a térségi közlekedési vállalatot mint megoldást. Jobban tudnak reagálni a helyi igényekre, ott helyből jobban fel tudják mérni mik az igénye, mint valaki a fővárosban egy íróasztal mögül, aki talán meg se tudja mutatni pl. Kondorost vagy Mezőhegyest vagy Békést a térképen. Max. látja az adatokból, h pl. Pitvaros megállóhely kihasználtsága kicsi alig van ott utascsere. Aztán kimondja rá, h nem kell megszüntetni. Ha pedig kint a helyszínen megnézné akkor látná, h messze van a falutól, talán ha áthelyezzük mintegy 800 méterrel a falu közelébe akkor utaznak is vele. Pozitív példa 2006-ban észbekaptak és áthelyezték. De vajon hány megálló van még, ami messze van mindentől és áthelyezéssel jobban kihasználttá lehetne tenni. Térségi vállalatoknál pedig helyben vannak a menetrendszerkesztők meg, akik vizsgálják ,h hová mit kell járatni és milyen igények vannak. Ők ezt ott jobban látják.

Megemlíteném még azt, h ilyen rendszerben könnybben megvalósítható lenne az egyszerűsített üzemeltetés is, mert sokszor a szükségtelen előírások miatt drágul tovább a dolog. Pl. h kell kalauz a vonatra. Egy mellékvonalnál kevés utasszámnál pedig nem kéne feltétlen lásd. pl. Kisszénás-Kondoros. A mozdonyvezető is adhatna jegyet. Lehetnének feltételes megállók, csak akkor áll meg a vonat ha van utascsere és egyszerűsítve, megáll utascsere megy tovább rendszerben. A pályafenntartás is egyszerűbb lenne, ők maguk megszervezhetik és nem a központból dől el, h mikor hová hol. Lehetne egy fix keretet kapni, pl. annyit amennyiből most üzemel a térségben busz vonat és minden más. Ebből gazdálkodjanak úgy, ahogy tudnak. Biztosan lenne megspórolt pénz amit elkölthetnek pályafenntartásra akár új járművekre, vagy a meglévők modernizálására. Nem lenne akkora bürökrácia, mint most, ami miatt 30 ezer ft-ba kerül egy izzócsere, meg egy kiégett villanykörte cseréje is 10 ezrekbe és egy hétbe. Térségi rendszeren belül ha kiég a körte átmennek a szemközti boltba vesznek egye és becsavarják, azonnal megvan és nem kerül ezrekbe. Nem lenne olyan mint most, h kiadásként egy nem villamosított vonalnál ott virít, h felsővezetéktartó oszlopok festése milliós tételben.

Monthy 2009.05.02. 20:59:55

A vasutasok nem keresnek túl jól, a baj nem az hogy extra juttatást kapnak amin dőzsölni fognak. Inkább az, hogy a máv iszonyat veszteségeket termel és emellett rossz szolgáltatást nyújt. Ha tiszta vonatokon udvarias vasutasokkal, logikus menetrenddel találkoznánk és nem termelne ennyi veszteséget a vasút más lenne a helyzet. Ha a kallerek zöme nem zsebre dolgozna, ha nem üzemeltetnének tök üresen futó fonatokat tök értelmetlen megállókkal, ha a vízfej foglalkoztatásának lenne értelme.

Így viszont családtagoknak nem adnék kedvezményt (versenyszférában nem is tudok családtagoknak szóló bármilyen kedvezményről) vasutasoknak 50 százalékosat.

@heliox:
A nyugdíjasoknak rosszabb lenne, az adózóknak viszont jobb, mert több vonalat lehetne bezárni.

@Lúzer Júzer:
Normális ha acég dotálja az alkalmazottját, ha nem állami és csont veszteséges, így ugyanis az adózó dotálja, így nekem igenis fáj. Gondolom te nem versenyférában dolgozol vagy nem fizetsz adót.

@Ákibard!:
Ha úgy van ahgy írod az még gázabb - pilótáknak is úgy szól a szabadjegyük ha van szabad ülőhely. Mávos ne utazgasson az ingyenjegyével elsőosztályon, de ha tele a kocsi a másodosztályon se üljön le.
A vasutasok nagy részét meg tényleg ki lehetne tenni, sok vonalat bezárni, a vízfejet meg leereszteni.

@Enemy2009:
Teljesen egyetértek

@Közöd??:
AZt nem látod, hogy az ilyen kétforintokra hányszáz milliárd megy el évente, amit hasznosabban értelmesebben és igazságosabban is el lehetne osztani. Pl adózó gyerekeseket támogatni, kutatás fejlesztést stb. Ha norvég életszinvonalunk lenne akkor nem fájna a Mari néni ingyen utazása.

emvé 2009.05.02. 21:01:14

@boldii: "És főként ne vitatkozzon velem az (nem neked szól), aki szlovák rendszámmal minimálbéren rokkantkártyával parkolási engedélyt kér, meg ingyenes utazási igazolványt. Nem. NEM ADOK."
Igazad van, ezeknek én se adnék! De ezek közül a legtöbb (és akkor enyhén fogalmaztam) nem vasúti dolgozó, vagy legfeljebb a vízfejhez tartozik, ami meg csak a nevében vasutas.

Ebben az egészben szvsz. az a legszomorúbb, hogy az nem tűnik fel senkinek, amikor milliárdok tűnnek el odafent. Vagy a pénzből úgy építenek meg valamit, hogy még véletlenül se lehessen értelmesen használni.

Egy konkrét példa:
A 120-as vonal egyik felújított állomásán (is) a két fővágány közötti kettős átszelésből a felújítás után csak az egyik maradt meg. Hogy miért, azt senki ne kérdezze, meg azt se, hogy hova tűnt az a pénz, amit ezen a két váltón spóroltak. Ez az egész azért jó, mert az állomás bizonyos vágányairól csak a menetirány szerinti bal vágányra lehet kijárni. (Éljen a gondos előrelátó tervezés!) Így a vonatot kénytelen vagyok a bal vágányon továbbküldeni, ha valami miatt egy ilyen vágányra kellett hozni. Ha van ezzel a vonattal ellenkező irányú vonat is (aminek ugye az lenne a vágánya, amin az én vonatom megy), akkor az szépen várakozik a következő állomáson, amíg vonatunk oda nem ér, és ott visszatér a helyes (jobboldali) vágányra.

Vagy egy másik, ugyancsak erről a vonalról: A és B állomás között a felújítás előtt két térköz volt, azaz egyszerre két vonat mehetett az állomásközben (vörös térköz mellett vmax 15-el persze több is). Most ezeket megszüntették (mert így állítólag jobb), így az eddigi két vonat helyett már csak egy lehet a két állomás között, azaz csökken az áteresztőképesség.

A másik kedvenc történet, amikor a Btd 400-as vezérlőkocsihoz 1000-as Szilit adnak (ezekből a vezérlőkocsikból csak a 2000-esek vezérelhetők), mert csak olyan van, ami működik is. A mozdonynak így a végállomásokon át kell mennie a vonat másik végére. Ez pedig idő, ami nincs belekalkulálva a menetrendbe (alapesetben ugye a mozdonyvezető átmegy a vezérlőkocsiba, beüzemeli a vezetőállást, és mehetne is vissza a vonat). Nap végére már szép 25-30 perces késés összejöhet csak ebből.

Mindezekből az utas annyit lát, hogy a már így is késve érkezett vonat még 5 perc múlva is ott áll az állomáson, látszólag teljesen értelmetlenül. És teljesen érthető, hogy ezek után kinyílik a bicska a zsebében, amikor ilyen témáról van szó. Valahol ezt is megértem.

petya.bacsi 2009.05.02. 21:41:36

@Ákibard!: nincs ilyen kód, több postást megkérdeztem. VOLT ilyen, de most már nincs. Pár hónapja eltörölték azt, hogy ingyen küldhessenek X alkalommal csomagot, levelet.

petya.bacsi 2009.05.02. 21:44:33

@Ákibard!: egy postás nem tudom hány tanfolyamot végez, valószínűleg van egy gyorstalpaló képzésük (mint a vasutasoknál a belső hallással megáldott krampácsolóknak, hiszen nekik csilingelő hangot kell hallaniuk, mikor odavágnak a keréknek).

De ha már hasonlítgatni akarsz, a mozdonyvezető a postánál kb. a postavezetőnek felel meg, őket meg elég szépen fingatják, mire postavezető lesz. És bizony vizsgázniuk is kell elég sokszor.

Ákibard! 2009.05.02. 21:46:57

@petya.bacsi:
"VOLT ilyen, de most már nincs."
Pedig kipróbáltam, és megy.
Lehet megérezte a feldolgozóberendezés, hogy ez az én próbalevelem, és gyorsan elfogadta :D

Ákibard! 2009.05.02. 21:55:07

@petya.bacsi:
Kezdük ott, hogy krampácsoló már nincs a vasútnál, bár olykor kézi betonalj vagy talpfacserekor szoktak krampácsolni. Most gondolom jött a meglepetés mert ezt sem tudtuk mi az a krampácsolás...

Elmondom neked, hogy az általad krampácsolónak hívott kalapácsos ember nevezzük így hisz laikusnak csak kalapácsos ember szintén nem egy tanfolyamot végez el, és nem egy vizsgát tesz le, mire kalapácsos ember lesz. Az tévhit, hogy szimplán ennyiből áll a munkája, hogy kalapálja a kerekeket, és hallhatja hogy csilingel, mert ha a hangok érdekelnék elment volna zenésznek. Úgyhogy nem lenézve a postásokat, mert szép szakma az is, de a kalapácsos bácsi 10x annyit tanul és vizsgázik, mire kalapácsos bácsi lesz.
És ha már itt tartunk, a kalapácsos bácsi munkájától párezer ember élete függ, a postástól nemhiszem hogy ennyi, maximum aki valami életbevágóan fontos levelet vár, és már-már szívinkfartus kerülgeti ha nem kapja meg a levelét.

A Mozdonyvezetőt megintcsak azonosítani egy postavezetővel szintén több mint nevettséges. Nem tudom milyen tanfolyam szükségeltetik egy posta vezetéséhez, de eléggé kétlem, hogy 2 azaz kettő éven át tanulna, majd egy éven át csak egy kis falusi postán szolgálhatna ott is felügyelettel. És csak utána kerüklhetne át a városi postára dolgozni.
A mozdonyvezető így van. 2 évig vért húgyozik a tanfolyamokon, ahol keményen beléverik a gépészeti elektromos ismeretektől kezdve a forgalomig mindent, utána vizsgák majd a vizsga után egy évet csak tili-tolizik a mozdonyon. Egy év után kerül csak vonalra. És tőle is párezer ember élete függ.
Tehát szintén rossz hasonlat. Ha már hasonlítgatunk, ugye.

petya.bacsi 2009.05.02. 22:23:36

@Ákibard!: igazad van, mindenki hülye, meg tanulatlan faparaszt, csak a vasutasok tanulnak, vizsgázgatnak - látjuk a cégen.

És már ki is ugrottam a harmadikról, mert én is feleslegesen koptattam a felsőoktatási intézmény padjait, a vizsgáim, diplomám is gyújtósnak való, az összes tankönyvemet a szoba közepére hányom és felgyújtom őket, mert nem a MÁV-nál végeztem. És ezt most kell megtudnom, hogy feleslegesen dobtam ki ennyi évet az életemből!

Uram, miéééért?!

Ákibard! 2009.05.02. 22:33:36

@petya.bacsi:
"mindenki hülye, meg tanulatlan faparaszt, csak a vasutasok tanulnak, vizsgázgatnak "
Beidéznéd hol írtam ezt?
Annyit írtam, hogy nem hiszem, hogy egy posta vezetéséhez 2 évet tanul, 1 évet dolgozik felügyelettel egy vidéki postán majd a 3. év után kerül el önállóan dolgozni egy városi postára. Ennyi.
Ebből nem következik az hogy aki nem vasutas az tanulatlan hülye, maximum te következtettél erre. Te felvetettél egy példát én erre válaszoltam.
Felesleges ez a cinizmus.

Ákibard! 2009.05.02. 22:35:24

@petya.bacsi:
Az a baj, hogy alapesetben azt gondolod, és sokan mások is, hogy aki vasutas az tanulatlan szarparaszt. Egyszerű senkik, akik nem kellettsek sehová.
Aztán amikpor szembesítenek azzal, hogy milyen út vezet egy jeglyukasztgatáshoz vagy kerékkopogtatáshoz, akkor te vagy felháborodva.
Hogy megy ez mégis?

Rabbeleben 2009.05.03. 08:40:58

@Ákibard!:
Haggyad má'! :o)
Nem látod, hogy ez nem szakmáról és érvekről szól, csak hisztériáról és indulatokról?
Minden vasutas kocsog, oszt' jó napot.
Minden diplomás lángész, oszt' jó napot.
De a diplomás vasutasokkal mi a helyzet?

Rabbeleben 2009.05.03. 08:44:41

@emvé:
Szerinted ez kit érdekel?
Minden krampácsoló sínbohócnak lófax a seggébe. Ingyenélő banda!
Nem kedvezmény, meg ilyenek.
Mit képzelsz?
Csak azért, mert te vasutas vagy.
Mihez értesz?
Majd mások megmondják, hogy a sínt húzzák a vonat alatt vagy a kerék forog.
Ők jobban tudják.
Te csak napot lopni jársz be.
:o)

Rabbeleben 2009.05.03. 08:49:15

Ismét, immár sokadszorra.
Néhány sor a Vasút Törvényből:
XIII. Fejezet
MUNKAVÁLLALÓI JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK
68. §
"(2) Az országos, térségi vagy elővárosi vasúti közszolgáltatást végző, valamint az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság munkavállalóját, nyugdíjasát és igényjogosult hozzátartozóikat, továbbá a külön jogszabályban meghatározott személyeket utazási kedvezmény illeti meg. Az egyes vasúti társaságok munkavállalóit megillető utazási kedvezmények kölcsönös elismerésére, elszámolásának módjára és megtérítésére az érintett vasúti társaságok megállapodása irányadó."

Ha nem tetszik, irány a Parlament, tessék megváltoztatni!
Vagy a Kossuth téren óbégatni, gyújtogatni.

trainz 2009.05.03. 10:28:57

@petya.bacsi:

Ha egészségügyi, mérnöki ,vagy mérnők-közgazdász diplomáid/tok vannak ugarhattok is azonnal....

a Témához visszatérve:

Az elsődleges baj a 40 nem fejlesztés.
A másodlagos baj a pályahasználat. A vasútnál van(államilag).
A közútnál meg gyakorlatilag ZÉRÓ.
A harmadlagos baj ,h tényleg ki kéne rakni párezer vasutast mert 5 ember munkáját min 8an végzik.

A negyedik a mellékvonalbázárás. Mivel ezekre a vonalakra Lóf@sz fenntartási pízt nem szánnak ezért hasonló veszteséget termelnek. Járművet ,gépet nem fognak kidobni egy Kondorosi vonal miatt....

A lényeg igen sarkosítva: A vonal költsége legyen 5 "pilótakeksz :D "
Bezárom ,tehát semmire se használom (spóroltam kb 1 pilótát:D). A pályát nem szedem fel mert az a Környezetvédelmi szabályok miatt rekultivációt igényel ami legalább 10 pilótakeksz (ha nem száz) Egyszóval nem éri meg felszedni a síneket sem...

Így meg elviszik a cégányok,meg a cigánykodóók a méhbe... Ami lehet ,h relatíve lófasz... De így is 10-100 millás tétel . Ugyanúgy mi "közvagyonunkból"...

Be lehet zárat,felszedni,de jóval többe kerül mindannyiunknak.

Gyakorlatilag ez a helyzet...

Egyébként én sem vagyok vasutas.


Aki nem érti vessen magára.

trainz 2009.05.03. 10:32:31

Hoppá a diplomás részről a kulcsszó lemaradt... Ha nem eme diplomákkal rendelkeztek ugorhattok...

Aztán nem kell megsértődni..

emvé 2009.05.03. 12:29:42

@trainz: "5 ember munkáját min 8an végzik"
Vagy 8 emberét öten. Előbb ismerd meg a vasút működését, utána jelentsél ki ilyeneket.

Nem is olyan rég (kb fél-hármonegyed éve...) volt téma (vagy itt, vagy más vasutas blogon), hogy Kőbánya-felső a hangosbemondós felcserélt két vonatot.

A szokásos 50-60 köcsögvasutasésmégezeksztrájkolnakaakurvannyátazösszesnekdefőlegagasóknakhogybasznákmeg hozzáböfögés után kiderült, hogy akkor a megszokott 3 szolgálattevő helyett csak 2 volt szolgálatban. Azaz 3 ember munkáját végezte kettő). És ez még nem is a biztonságot veszélyeztette, "csak" kellemetlen volt az utasoknak.

Na létszámleépítsünk tovább? A legtöbb helyen így is a minimális létszám dolgozik már régóta ...

@Rabbeleben: :D
Vasutasék munkájára senkinek nincs szüksége. De amikor pár napig (nem 3-4 hétig, mint más országokban, amikkel példálózni szoktunk) nem dolgoznak, egyből óbégat mindenki ... :D

petya.bacsi 2009.05.03. 12:36:33

@emvé: most a sztrájkra gondolsz? komoly...

ha már nyugati példát hoztál fel, ott nyugati a szolgáltatás színvonala is. lehet jönni, meg sírni, hogy kis pénz, kis foci, de ha több pénz lenne, akkor is ilyen szégyentelen színvonal lenne a MÁV-nál. ugyanis ott még a 60-as, 70-es évek hangulata uralkodik (szociális foglalkoztató üzem), holott 2009-et írunk, piacgazdaság van és verseny. erre majd ti is rájöttök pár év múlva... mert ilyen formában a MÁV nem versenyképes, most is csak azért van utas, mert nincs más, amivel utazhatna. ha lenne még 2, 3 cég, a MÁV egyedül maradna, és az állam meg is szabadulna tőle... mondjuk erre még sor kerülhet, és ha részlegesen is magánkézbe kerül, lesz repkedés ingyenjeggyel együtt...

nyugaton előre bejelentik a sztrájkot, akár napokkal, hetekkel, így a kedves utas felkészül. itt nem. mert mi van itt?
órákkal a sztrájk előtt jelentik ezt be, vagy néha "szerencsés véletlenek" játszanak a vasutas sztrájknál, hogy mikor is legyen.
odakint van támogatottsága és kultúrája egy-egy munkabeszüntetésnek, itt nincs. odakint van tekintélye a vasutasoknak, itt nincs, néhány kollégád eljátszotta.

miről is beszélünk?

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:42:47

Nem a vasutasokkal, meg az ingyen igazolvánnyal van a baj, hanem azzal, hogy kedves kormányunk innen is ellopja a pénzt. A sok semmittevő főnök, és vezérigazgató, meg irodai munkás, akik nap mint nap semmit sem dolgoznak. Ugyanis igazi kétkezi munkásból hiány van a mávnál. A sok semmittevő irodai munkásból meg sok van.

Namost: egy gépkezelő, akinek havi 80e a fizetése. Tudnia kell mozdonyt vezetni, darut kezelni, évente akár többször oktatásokra, vizsgákra járni (és mindezért naponta 6 órát utazik, és nem 8 órát dolgozik, inkább 12-őt). Illetve, ha bedöglik a mozdony, akkor viheti az ország másik felébe megjavíttatni. Havi 9000 Ft-ot fizet az "ingyenes" arcképesért (ha 3 nem vasutas van a családban), amit mind a hárman kb évente egyszer-kétszer használnak. Akárhogy nézzük, szerintem nem irigylésre méltóak.

Az állam (a nyugai országokkal szemben) szinte semmivel sem támogatja a vasutat, és az egyetlen nyereséges vasúti vállalatot, a máv cargot eladta. A vasúti teherszállítás a vizin kívül tényleg a legolcsóbb megoldás, ezért kellene fejleszteni. Csak nem a rohadt autópályákba kellene invesztálni a pénzt.

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:44:08

@petya.bacsi: Mikor jelentetti be órákkal előtte???
Ez enyhén szólva ferdítés. Inkább hetekkel előtte.... Ha te órákkal előtte tudtad meg az te te hibád....

petya.bacsi 2009.05.03. 12:46:21

@dozsa: vasárnap délután 1-kor jelentette be pár hónapja, hogy 0 órától sztrájkolnak... ez tényleg napokkal...

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:47:16

Bizonyos részeken évek óta nincs hivatalos utasítás, mert a kedves irodai munkások, és kft-k nem hajlandók megcsinálni. Ez azt jelenti, hogy az adott szakaszon közlekedő összes vonat illegálisan, és balesetveszélyesen közlekedik.

petya.bacsi 2009.05.03. 12:47:44

@dozsa: havi 80-ért a kezdő tanárnak/kezdő orvosnak/nővérnek is rengeteg mindent kell tudni...

petya.bacsi 2009.05.03. 12:48:37

@dozsa: és ez így van helyén, nem? ezért kéne sztrájkolni...

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:50:20

@petya.bacsi: Én ezt még nem tapasztaltam. Pedig most hetente kétszer utazok bp-re. Most is bejelentették időben, sőt még a minimális szolgáltatásokról is megegyeztek, amit nem értek, hiszen ha sztrájk, akkor legyen sztrájk. Nyugaton ilyenkor se vasút, se busz, se semmi nem közlekedik egyáltalán. És el is érik amit akarnak....

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:52:37

@petya.bacsi: A tanároknak a munkahely tuti visszafizeti az utazási költségeit, de sztem az orvosnak is :d. Csak a tanár kereshet 120-at, 140-et, az orvos is, de a vasutas örökké kezdő marad. Pedig gyakran több ember élete múlik rajta, mint egy orvoson

petya.bacsi 2009.05.03. 12:53:07

@dozsa: most bejelentették, de meghátráltak. eddig órákkal a sztrájk kezdete előtt jelentették be. én viszont - több anyázó utastársammal együtt - tapasztaltam. kapott is a büszke vdszsz-es kalauz a képére szépen.

emvé 2009.05.03. 12:53:35

@dozsa: Végre valaki, aki értelmesen gondolkozik.

Én nem a sztrádaépítésből venném el a pénzt a vasút javára, de ez most mellékes. Nem ez volt a fő monadnivaló.

A többi egyezik.

petya.bacsi 2009.05.03. 12:54:05

@dozsa: a vasutasoknak is, de az orvos, tanár, nővér, orvos családja mégsem utazik ingyen, vagy kap ingyen zsírkrétát, injekciót, Vicodin tablettákat, szikét...

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:56:14

@petya.bacsi: A vasutas sem ingyen kapja. Levonják a fizetéséből. ( most még emelni is fogják az árát kb 2-3e Ft-tal.)

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:58:22

Amikor a főnökök az újonnan épített szakaszt keresik ott ahol még a szakasz helye sincs kimérve, nemhogy elkészítve, akkor ott nem a vasutasokkal van a baj, hanem a kedves felsővezetéssel, és a kedves kormánnyal, akik egy teljes szakasz árát ellopták.

dxba (törölt) 2009.05.03. 12:59:48

@dozsa: És azért még tegyük hozzá, hogy a családtagok nagy része nem használja ki, éppen ezért ez bevétel a mávnak. Mit gondolsz, mért nem szüntették még meg???

petya.bacsi 2009.05.03. 13:00:55

@dozsa: a vízfej lehetne egy külön téma...

emvé 2009.05.03. 13:07:11

@petya.bacsi: Látom sikerült megtalálni a hozzászólásom zárójeles részét, és azt kiforgatni :D

Majd ha az infrastruktúra azon a színvonalon lesz, mint nyugaton, akkor majd esetleg visszatérhetünk erre a kérdésre :D

A szarból elég nehéz várat építeni, persze ha te tudod a frankót, várunk a csapatba :)

"piacgazdaság van és verseny. erre majd ti is rájöttök pár év múlva..."
Én már rájöttem, hidd el. De akkor miért is baj, ha néha sztrájk van? A MÁV már nem szociális intézmény. Ha az agyonmagasztalt üzleti érdekek sérülnek, akkor a piacgazdaságban biz ez jön.

miről is beszélünk akkor?

emvé 2009.05.03. 13:09:12

@petya.bacsi: Ahhoz képest, hogy ez mekkora probléma a vasútnál pár szóval elintézted a témát ...

dxba (törölt) 2009.05.03. 13:11:45

@petya.bacsi: Csak az a baj, hogy a kettő nagyon is összefügg... A vasutasok nagy részének már rég elege van abból a káoszból ami itt zajlik. Először feldarabolták a mávot, utána még el is adták. Ennek köszönhető minden.

trainz 2009.05.03. 13:15:06

@emvé:
ismerem a vasút működését,szóval tudom miről beszélek..
Infrastruktúrális okok miatt kell ennyi kicseszett szolgálattevő,meg váltókezelő..

Normális helyen nem kell ennyi ember Szerinted Bécsben hányan vannak a rendezőben szolgálatban egyszerre? Nemhinném ,h egy tucatnál többen...

Svájcban meg kb 3an és távirányítással noszogatják a toló,guritó gépeket 1 kicseszett toronyból.

A Nyugatban minek van még meg az állítóközpont? istántudja hányszor 10 ember dobálja a vasakat műszakban mikor elég lenne mindenre 3-4....

petya.bacsi 2009.05.03. 13:18:08

@dozsa: tudom, csak ez a poszt a vasutas családi kedvezményről szól, és ha belemegyünk a felsővezetés/vízjel hozzáértésébe/hozzá nem értésébe, akkor félresiklik az egész :) Lesz itt még szerintem erről szó, külön posztban :D

trainz 2009.05.03. 13:19:21

A MÁV zusammen egy tetves szeretetház.

Egyébként meg egy 2X2 osztályt végzett váltókezelő mucsán mi a szart akar sztrájkolni? Örüljön ,h dolgozhat a cégnél......... Máshol kukásnak se mehetne...

dxba (törölt) 2009.05.03. 13:25:19

@trainz: Szerintem ő azt sem tudja, h. mi a sztrájk.... De hogy visszatérjünk a témához: nem minden vasutas kap arcképest. A Kft-knél dolgozóknak nem jár!

Ákibard! 2009.05.03. 13:28:33

@dozsa:
" A Kft-knél dolgozóknak nem jár!
"
Ez ebben a formában nem igaz.

dxba (törölt) 2009.05.03. 13:29:26

@Ákibard!: Akkor úgy mondom, hogy nekik máshogy van, de sok helyen nem adják meg.

trainz 2009.05.03. 13:35:21

Tény, h rengeteg embert azért nem raknak ki mert az infrastruktura nem engedi.
Mindenkinek joga van sztrájkolni.
Mindemellett kötelességük is van.
ez a véleményem.

Ákibard! 2009.05.03. 13:43:15

@dozsa:
"de sok helyen nem adják meg. "
Ez így ebben a formában még mindig nem.

Meg van határozva egy dátum, ami előtt ott voltál a cégnél, akkor jár, a családtagjaidnak is, aki később jön oda, az nem kap.
Van ahol emellett szolgálati időhöz is kötött.
A Startnál jár alanyi jogon pl.

emvé 2009.05.03. 13:47:27

@trainz: Na, erről van szó. Nézd meg például Bécsben a Matzleinsdorf-i Zentralstellwerk-et, meg nálunk mondjuk Kőbánya-felsőt. De erről nem az a 10 váltókezelő tehet, meg nem is a forgalmászok. Azt nem írtam sehol, hogy ahol fejlesztik az infrastruktúrát, ott ne legyen létszámleépítés. De az úgy nem megy, hogy az infrastruktúrán nem javítunk, de a dolgozókat leépítjük.

A Nyugatinak már rég nem úgy kellene kinéznie, mint most. Vajon lesz-e valaha felelőse ennek... Kétlem. Ha normális vezetése lenne a vasútnak, akkor ott is már a 70-es évektől D70 üzemelt volna (fele annyi, vagy még kevesebb emberrel), mint a Keletiben.

Most itt páran az "egyszerű" vasutasokat akarják felelőssé tenni egy olyan dologért, amiért nem, vagy csak nagyon kis részben felelősek...

Pantográf 2009.05.04. 07:14:14

Vihetik az arcképes igazolványomat a francba!DE!Vele együtt a 780ezer közalkalmazott 50%-os kedvezményét,a nyugdíjas ingyenes utazását,a sok kis köcsög aki nem az iskola és a lakhely közt veszi igénybe a 50%ost,a menekültek ingyenes utazását,és még sorolhatnám!Az lenne a fene nagy kapitalizmus,ahol mindenki fizet mindenért?Ha a felsorolt kb4 millió emberkétől bevonják a kedvezményeket,akkor beszélhetünk a többiről!

petya.bacsi 2009.05.04. 07:24:07

@Pantográf: a családtagokról van szó, nem a vasutasok ingyenjegyéről.

Pantográf 2009.05.04. 08:10:28

@petya.bacsi: Csakhogy a tényleges dolgozóktól is elveszik(idő kérdése),csak a START-dolgozók kapják meg.

*Lujzi* 2009.05.04. 09:03:10

Hogy mennyire bőkezű állambácsi:
Ismerősi körben a leányzó (huszonéves) elvetette magát egy 70-en felüli pénzeszsákkal.Az élet ugye véges, és bekövetkezett a megváltoztathatatlan. Hősnőnk az első özvegyi nyugdijával megkapta a nyugdijas utazási igazolványt, amivel kedvezményesen tudott utazni. A vasut még csak-csak leigazolta az "ablak"-ot hogy kiadta a jegyet, de a buszosbácsik sose. ja meg hősnőnk kiváltotta a nyugdijas BKV bérlete, és azóta is azzal utazik!
Más. Tegnap utaztam a vonaton, bejött a fülkébe egy öregjány, és bár olvastam, elkezdett beszélni. Hogy ő egy szomszéd országban élt (Szerbia) de amikor nyugdijas lett idetelepedett, mert itt több kedvezményt kap mint nyugdijas. Itt van ugye az utazás...
Na ezektől venném el!

petya.bacsi 2009.05.04. 09:22:10

@Pantográf: a munkába járást a legtöbb cég fizeti, mármint egy bizonyos százalékát. Szerintem ez akkor is megmarad.

bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.05.04. 22:00:11

Arról, hogy mibe kerül évente a vasúti személyszállítás: emberitisztesseg.blog.hu/2009/01/08/a_bakterhaz_ara
Azért ott valami súlyos gond van, ahol a bevételek ennyire nem fedezik a költségeket!