Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk a Budapest – Zalaegerszeg utat megtette már busszal, autóval és vonattal is. Legjobban akkor járt, amikor autóval ment, mert rövid idő alatt leért, és ezreket takarított meg a tömegközlekedéshez képest. Második helyen a busz végzett, ami bár nem olcsóbb (ugyan annyi), de gyorsabb, mint a vonat. A legrosszabb választásnak a vonat bizonyult, ami lassú is, ritkán is jár és drága is. Íme a részletes levél:

Kedves MÁV figyelő!

A BKV figyelő oldalán ma megjelent egy árakkal kapcsolatos cikk. Én a MÁV-ra szeretnék egy érdekes dolgot írni - idei árakkal.

Méghozzá egy érdekes szemszögből. Az elmúlt héten elgondolkoztam, hogy Budapestről Zalaegerszegre hogyan jutok el? Vonat: néhány éve még 3 óra 25 perc volt az IC, ma már 4 órán belül nincs oda vonat. Busz: 3 óra alatt odaér.

És persze a helyi közlekedés Budapesten 50 perc, Zalaegerszegen 15 perc séta. Azaz kerekítsük 60 percre. Tehát 5 illetve 4 óra kell, hogy odaérjek. Ráadásul a vonat kimondottan ritkán jár arrafelé. Személygépkocsival minap mértem: 2 óra 45 perc alatt háztól házig megvan.

Árak is érdekesek: Vonatra 2 főre oda-vissza 2x2x3230 Ft = 12920 Ft. Buszra is ugyanennyi. Plusz a helyijárat, amit most nem számolok, feltételezve hogy a bérletet másért eleve megvettem. Személygépkocsi: 8400 Ft üzemanyagköltség (háztól-házig) Így marad 4500 Ft utanként, amely bőven fedezi a ráeső szerviz és egyéb költségeket, autópálya matrica erre az útra eső részét. Az autót szintén egyéb okok miatt kellett megvásárolnom.

Tőlünk nyugatra levő vasút társaságok is érzik ezt az ár-problémát. A német vasút például ezért szorgalmazza az ICE -ket. Például Frankfurt am Main -- Stuttgart 210 kilométere személygépkocsival 2 óra 10 perc (Google maps alapján), vonattal azonban 1 óra 18 perc. Az alkalmi utazóknak a jegy ára BC50-nel duplája a magyar árnak, a havibérlet ICE-re 424 Euro (118.700 Ft 280 Ft-os EUR árfolyamon), itthon egy NEM IC-re szóló [személy és gyors] lenne 120.000 Ft)

Tehát ott az árakat a gyors célba jutással próbálják versenyképessé tenni. És mi a helyzet a bérlet árakkal?  Bérletárak 135 km-re: itthon és Németországban (280 Ft-os EUR árfolyamon)

Hazánkban ugyanerre az 1. osztálynak becézett kocsiban, amelyet tapasztalatom szerint bármely német másodosztály felülmúl, itthon 101900 Ft a 135 km-re jó havibérlet ára. Vesd össze német 69800 Ft-tal.

Zárszó: az árakra is szeretnék rávilágítani, de inkább arra, hogy az árhoz normál esetben teljesítmény is kell, hogy társuljon. Azaz kellemes utazási környezet (tisztaság) és gyors célba jutás biztosítása. A kalauz részéről pedig kedvesség és valódi utastájékoztatás, amely információkat fentről is meg kell kapnia például egy esetleges forgalmi akadály kapcsán.

Persze az is érdekes, hogy az itteni keresetek (akár a MÁV-os bérköltségek terén is) sokkal alacsonyabb árakat feltételeznének. Ennek ellenére mégis erőteljesebb árakat szabnak a közösségi közlekedésre, mint tőlünk nyugatabbra. És csodálkozunk, hogy mindenki csak kényszermegoldásként választja a közösségi közlekedést?

Üdv, Zsolt

Címkék: utazás máv busz autó vonat vasút ár utas panasz bérlet jegy példa észrevétel összehasonlítás


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr241165687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DaveSlim 2009.06.05. 16:07:16

Erre nem is lehet mit mondani...

Manyizga (törölt) 2009.06.05. 16:08:44

Ez mind igaz, de a teljes(ebb) képhez az is kellene, hogy az adott bérletárak mellé mekkora támogatást fizet a német ill. a magyar állam a vasútnak/busznak.

BTW: azt végképp nem értem, hogy nyugdíjas és diákcsoportoknak miért lehet helyet foglalni a vonatokon, amikor ők kevesebbet/semmit sem fizetnek az utazásért.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.06.05. 16:09:48

Igaz és elkeserítő. Ráadásul a postból kimaradt az állandó késések megemlítése a vonatozás esetén. Saját tapasztalat, hogy a helyközi és távolsági busz is megbízhatóbban, kevesebb késéssel teszi meg ugyanazt az utat, mint a vonat. 'A közúti közlekedés sajátosságai'-val együtt.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.06.05. 16:13:34

Le vagyunk maradva. A BKSZ is évtizeddel később alakult meg, mint pl. Prágában. Nálunk a semmire erőltetik a magasabb árakat, bárhol máshol meg több lehetőség, mindenképp olcsóbban.

Nem jártam még olyan nagyvárosban, ahol a vonaljegy az vonaljegy és nem időalapú jegyek vannak.

A minap kaptam félév késéssel a MÁV-tól egy válaszmailt, hogy az IC/EC esetében a kényelmet fizetem meg (ugyanarra az ülésre, mint ami a halbikon van) és nem a gyorsaságot és a pontosságot. Tömbjegyet pedig nem adnak ki, sem bérletet, mert ez ÍGY JÓ.

Körül nézhetnének már egyszer, hogy máshol hogy is működik...

Önjáró Talajgyalu 2009.06.05. 16:18:05

Zalaegerszeg vasuti ellatas szempontjabol mindig is az egyik legrosszabb megyeszekhely volt. De mi pl. Szegedre is kocsival jarunk, mert ugyan orankent jar a vonat, de ket fovel az auto mar kevesebb mint fele annyiba kerul, es meg egy 25 eves KGST gepjarmuvel is egy oraval rovidebb az ut az M5-oson, mint vonattal.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.06.05. 16:18:23

@Rékuc: Ezért szoktam vizsgaidőszakban Volánbuszozni. De itt, a blogon is kaptam már érte lecseszést. Most MÁV-oznom kell, mert több olyan vizsgám van, ami korán (első Volán érkezése előtt) ill. a későn (utolsó Volán eljön) van, de már kétszer késtem vizsgáról, mert az IC/EC is nagyon kiszámítható a pót- és helyjegyeivel/pótjegyeivel együtt.

Nem kényelmesebb busszal, de hogy kiszámítható és pontos (távolságira értendő leginkább), valamint ált. gyorsabb is ez nagy-nagy előnye a vasúttal szemben.

kjanos26 2009.06.05. 16:20:37

@DaveSlim: Én elég sokat utazom Bp. - Nyíregyháza. oda vissza Autóval 12500Ft, oda vissza vonattal vonttal 4680.
Van MÁV start klub kártyám, évi 30E ft és korlátlan számú 50%os jegyet vehetsz.
Autóval 2,5 óra az út vonattal 3 busszal több mint 4.

kjanos26 2009.06.05. 16:24:54

@kjanos26: Ja és napi 20 IC megy pestről nyíregyre, és 21 Nyíregyről pestre egész nap.

blügy-blügy 2009.06.05. 16:31:59

Itt Sopronban egy buszjegy 180 Ft, oda-vissza 360. Robogóval max 80 Ft az a 2x 3km, amiért nekem utaznnom kell.

vizigot 2009.06.05. 16:54:35

kjanos26, biztos amit írtál?

Odavissza egy normál középkategóriás autóval forint Nyeh-re oda-vissza 2x280 km-el, 290 HUF/benzinnel és 7 literes fogyasztással is kevesebb mint 11500 HUF.

Aztán a elvira.mav-start.hu/ szerint a 2. osztályú teljesárú retur 280 km-re 7300 HUF (1. osztály 9100) + IC pótdíj.
Igy az IC-nek is 3.2 óra menteideje és 8300 a teljesárú 2. osztályú retur.

Aztán Budapesten és Nyeh-en is kell közlekedni.

Ez össsesen: autóval tehát kb 3 óra, vonattal optimális esetben is minimum 4 óra.

Szóval mitől olyan jó a vonat?
A magyar 2 osztály színvonala tőlünk nyugatra nem is létezik. Ha 1. osztályon akarod Nyeh-et megjárni akkor meg 10000 HUF felett leszel.

Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg valamelyik városban kell a helyi közlekedésre is költened.

dr.C · http://www.ingatlanjog.hu 2009.06.05. 17:05:29

régi jó napsugár - vagy napfény? - expressz, ami 87-88-ban négy óra alatt szállította fel a bakát zeg-ről pestre... :-)

j311 2009.06.05. 17:06:43

Ez már évekkel ezelőtt is így volt. Akinek van autója és 2 főnél többen utaznak, annak már megéri autózni tömegközlekedés helyett.

Van itt extrémebb példa is: ha 4 ember beül a kocsiba reggel és elmegy Tiszaújvárosba strandolni meg jól érezni magát, este pedig hazajön, az olcsóbb mintha ugyanezt Budapesten teszik.

kjanos26 2009.06.05. 17:11:08

@vizigot: Az autópályamatricát kihagytad.
A vonatjegy félárú, mert vettem start klub kártyát, amit mindenki vehet. Én nem mondtam, hogy jobb a vonat csak azt, hogy oda vissza 4680 a vonat és 10E fölött az autó. A vonat így mért azért versenyképes, mert árban kevesebb mint fele.

kjanos26 2009.06.05. 17:26:56

@kjanos26: Amúgy ha lenne rá pénzem én sem ülnék vonatra.

MCock 2009.06.05. 17:33:29

Mennyibe is kerül egy autó? (mondjuk 3 millió Ft-ba)

A benzinen kívül milyen kiadásokkal is jár? (biztosítás, kötelező és nemkötelező szerviz, adó...)

Tudsz-e vezetés közben mondjuk olvasgatni? (nem)

Mi lesz az üzemanyagból, ha elég, és az milyen hatású? (szén-dioxid, üvegházhatású)

noirp 2009.06.05. 17:42:37

Egy ilyen összehasonlítás eredményén csak néhány vasutas csodálkozhat, más nemigen :)

grimbusz 2009.06.05. 17:44:05

@MCock: Emberek imádják az ilyen számolgatásból kihagyni az amortizációt.
Vegyünk egy 3 milliós kocsit, és számoljunk 7-8 év alatt 100 ezres futással. Ergo egy kilométerre jut 30 Ft.
Na akkor a Nyíregyes példánál lesznek szívesek a kommentelő kollégák még ezt a 2*280*30 Huf-ot is hozzáadni, már persze ha nem lottón nyerte a kocsiját.
Ami rögtön további 16800 Ft-tal dobja meg a viteldíjat kocsi esetén.
Ennek ellenére nekem is van autóm, de igazán csak akkor éri meg szvsz, ha hosszú távon 3-4 emberrel megy az ember.

Gabe2 2009.06.05. 17:46:06

M@MCock:
1: Nekem 850E-be volt.
2. Évi kidásom a benzinen felül kb. 120E
3. Nem tudok, de kb. annyit tudok olvasni a vonaton, mint amennyit megspórolok autózással
4. az emisszióról nincsenek pontos adatai, de persze az áram sem a konnektorból jön
Vagyis ráfizetek, ha heti ingázásaimat nézem, de a MÁV sorozatos szívatása, megalázása, drágulása, megbízhatatlansága az autó felé billentette a mérleget.
(Tájékoztatásul: munkahelyem 160 km-re van, tömegközlekedéssel - mindenre rá kell számítani - 4 óra az út oda és vonattal/mindennel 7000 Ft az út. Autóval 1 óra 45 perc, és matricával együtt ez az oda-vissza út 7500 Ft-ra jön ki. Egy személynek.)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.06.05. 17:47:50

A Volán buszaival van egy apró, de kellemetlen probléma. Az, hogy ha valahol a két végállomás között akarsz felszállni, akkor a menetrendben kiírtnál korábban a megállóhoz kell állnod, mert a busz, ha a sofőr jó formában van, KORÁBBAN ér a megállóhoz, és mire te odaérsz, már nem is sejtheted, hogy itt biony most egy jó ideig hiába vársz.

@MCock: Ha az autót valaki már más ok miatt is megvette volna, akkor már értelmetlen a plusz kényelemhez is mindig hozzáadni az árát, költségét. Ezt valahogy soha nem értik meg azok, akik hozzád hasonlóan gondolkodnak. Az üvegház-gázokhoz pedig az igazság kedvéért tegyünk hozzá annyit, hogy energia semmiből nem lesz, még az erőművekben sem. Vagyis amíg a mozdony részére a villanyáramot az erőműben előállítják, szintén üvegház-gázokat bocsátanak a levegőbe, nem keveset. Nem ismerek adatokat, így lehet, hogy az erőmű arányítva jóval kevesebbet szennyez, de lehet, hogy nem. Mindenképpen illik megemlíteni azt is.

Kis Leokádia 2009.06.05. 17:53:09

Nem a németekkel kell összehasonlítani. Nézz be ide:

mct.sbb.ch/mct/en/reisemarkt/abos-billette/abonnemente/ga/general-abo-preise.htm

Ezzel nemcsak az összes vonaton, hanem az összes település tömegközlekedési eszközein is ingyen utazol. Turista-célpontokra meg sok helyen 50% kedvezmény...

A vonatokat úgy tervezik, hogy lehetőleg mindenkinek legyen ülőhelye, ezért belföldön nincs is kötelező helyfoglalás.

Szóval, MÁV?

MCock 2009.06.05. 17:53:34

@Androsz: Na és mér vette meg az emberke az autót? Netán hogy ne tömegközlekednie kelljen?

Ha meg felülsz a vonatra, mindjárt otthon hagytad az autót, úgyhogy annyi co2-vel kevesebb, nemde?

gitáros 2009.06.05. 18:06:50

@Androsz:
Ne hülyéskedj már. Ha esetleg vállalkozó vagy, akkor sem számolsz el amortizációt? Létező költség, b+. Az autós közlekedés ára kurvára nem egyenlő a benzinárral.

Phrascarica 2009.06.05. 18:11:40

Hát van valami ebben a Qrva országban jól működik? Én nem tudom van-e olyan. A tömegközlekedés a világ egyik legdrágábbja, a minősége alulról súrolja az elfogadhatósági szintet. Az parkolási díja szintén, az adókról már ne is beszéljünk, viszont az élelmiszer és a megélhetési költségek vetekszenek a NY-EU szintekkel. Ha tehetném itt hagynám ezt a szart, de sok minden ideköt, ennél nem tudom lehet-e lejjebb, bár ezt a kérdést feltettem már 5 éve is és akkor is ugyanezt gondoltam, tehát nincsenek illúzióim LEHET MÉG LEJJEBB IS! :(

vizigot 2009.06.05. 18:11:48

kjanos26, ha jól olvasom, a start klub kártya sincs ingyér, megközelíti az éves autópálya matrica árát.

grimbusz, egy 3 milliós kocsi
7-8 év alatt azért még távolról sem amortizálódik 0-ra... Ha csak rommá nem törik.

És mi van akkor ha mondjuk nem csak megyeszékhelyre megy hanem onnan tovább valami kis(ebb) településre. Mi van a csatlakozással, megéri-e ázni
az esőben, nagyobb csomaggal átvándorolni a busz-hoz ha éppen oda vonat sem jár.

Persze nem az a kérdés, hogy kötelező lenne autón utazni.
A kérdés, hogy valakinek mennyit ér meg, hogy jóval gyorsabban és nem holt koszosan ér oda valahova.

Különösen kérdés ez ha pl. valamilyen alkalomra megy ahol nem jelenhet meg gyürötten, piszkosan .

Milyen alternatíva így a magyar vasút?

Void Bunkoid 2009.06.05. 18:22:26

a saját autódban nem fog beülni hozzád és inzultálgatni a cigányhorda. Őket amúgy simán kitiltanám a vasútállomások közeléből is, tudom hogy ronda általánosítás, meg minden, de eddig még én vasútállomás környékén CSAK a hangos, büdös, ordítozó, jegyet soha nem vevő, a kalauzzal is agresszív módon viselkedő fajtájukkal találkoztam, méghozzá nagy számban. Majd akkor fújjanak rám a liberálisok az alaptalan diszkrimináció meg általánosítgatás vádjával, ha kétévente egyszer találkozunk ilyennel, és AKKOR mondjuk azt hogy általánosságban ilyenek...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.06.05. 18:25:03

Feleim, nem olvastátok figyelmesen a posztot.

@MCock: »Az autót szintén egyéb okok miatt kellett megvásárolnom.« Ne tőlem kérdezd, mi ez az ok. Lehet, hogy napközben autóval kell rohangálnia telephelyek között, vagy azzal viszi a nagymamáját minden héten súlyfürdőre. Akármi.

Az autót letéve kevesebb szén-dioxid megy a levegőbe az autóból, és egy kicsivel több az erőműből, hiszen az utas súlyát nem fogja a vonat többletenergia igénybevétele nélkül szállítani. Ha úgy lenne, azért Nobel-díjat osztanának, egyszerre egy kosárnyit. Kétségtelen, hogy vonatra szállva csak egy embernyi többlettömeget kell mozgatni, egyébként pedig sajnos egy négyszemélyes autóét is, de az autó akkor fogyaszt, amikor megy, az erőmű pedig mindig megy. Megmondtam, nem ismerek adatokat, de a környezetért aggódók tisztességből tegyék már oda az egyenlet másik oldalára az autó HELYETT felmerülő szennyezést is. Csak hogy lássuk, hogy gondolnak arra is.

@gitáros: »Így marad 4500 Ft utanként, amely bőven fedezi a ráeső szerviz és egyéb költségeket, autópálya matrica erre az útra eső részét.« "Az autós közlekedés ára kurvára nem egyenlő a benzinárral." Így van, ezért kalkulálta bele a levélíró a megmaradt pénzt is, amelynek egy része az amortizációs költségekre fordítandó.

combo 2009.06.05. 18:26:58

Én nem akarok reklámot csinálni a busznak, de minek erőltetni Zegre a vonatot, amikor az 30 km-rel hosszabb, a Zala Volán meg luxusbuszokkal (valamikor 4 megy egyszerre) 3:15 alatt megteszi a távot? Autópályán pirít 100-zal a déli part felé...

midnight coder 2009.06.05. 18:31:50

Én már jó régen nem utazom vonattal. Nem sokkal drágább az autó, ugyanakkor gyakran kellett végigállni az utat lábamnál a csomaggal, az egész kocsi ragadt a mocsoktól első osztályon is. A BKV-val utazás még indokolható a dugókkal, a MÁV viszont semmivel.

vizigot 2009.06.05. 18:32:12

Had kérdezzem már meg a vonatrajongókat, hogy miért nem biciklin mennek. A legolcsóbb, a legminimálisabb az üvegházhatás.

Nem azért nem megy senki mert, pl Zeg-re vagy Nyeh-re nem vezet bicikli út, hanem mert:

- sokáig tart

- hogy hova teszed a csomagot

- öltönyben kicsit nem praktikus

- mi van ha gyerekkel mész?

- csak jó (de nem kánikulai)
időben célszerű

Ezek a problémák többé-kevésbe a vonatozásnál is
megvannak.

A lényeg, hogy nyílván mindenki inkább menne autóval.
Azok is akik most a vonatozást éltetik. Nekem sem telik Ferrarira de nem fogom bizonygatni, hogy akkor a suzuki mennyivel jobb.

bajaj 2009.06.05. 18:36:43

Az összes ilyen matek ott vezet félre, hogy nem számoljátok bele, a MÁV-nál a pálya és a teljes vasúti infrastruktúra valamilyen módon beépül az árakba.

A személyautó (és a közúti szállítás) azért tud jelenleg versenyképes lenni a vasúttal, mert nem fizettetik meg annak tényleges járulékos költségeit.

Magyarán: mesterségesen olcsón tartják, ki tudja miért? Ha az autósnak (és főleg a szállítási cégeknek) ki kellene fizetniük mindazt, amibe az út kerül, amit használnak, hirtelen megfordulna az arány a vasút javára.

Nem én találtam ki, nemrég volt egypár értelmes cikk erről pont az Indexen.

Naponta ingázom Szolnokról Budapestre; ha egyedül utazom, egyelőre a vasúttal jobban jövök ki pénzben is, mintha az életveszélyes 4-es úton próbálkoznék.

Tímár Mihály 2009.06.05. 18:38:31

Svájcban a General Abonnement (GA) havi ára 285 CHF, kb. 54 000 Ft. Ez egész Svájcban tetszőleges számú utazásra érvényes, az összes vonatra (ideértve az IC-ket is), plusz az ÖSSZES városi és távolsági buszra és hajóra. (A hegyi vasutakra és felvonókra csak kedvezményt ad.)

Ráadásul a svájci vonatok kicsit tisztábbak és pontosabbak, mint a magyar vonatok. Ha 5 percet késik a vonat, akkor három nyelven kérnek elnézést és bemondják, hogy melyik vágányról megy a csatlakozás! A tipikus várakozási idő a csatlakozásra 5 perc, ennél többet csak ritkán kell várni, mert ütemes menetrend van.

Ezek után talán nem csoda, hogy Svájcban használják a legtöbbet a tömegközlekedést az emberek.

moTmeN 2009.06.05. 18:39:30

en annyit szeretnek hozzafuzni, hogy
munkahelyem es lakhelyem kozott a leggyorsabb/legolcsobb megoldas a kerekparozas (nem szamitva az autot, mert az gyorsasagban azert odatesz, hala az M0-nak, amugy nem lenne az sem jobb). Igaz, nem 150km, csak 32, de akarhogy is szamolom a bkv + mav atlagossan 1.5 ora alatt juttat a celomhoz, mig bringaval 1.25 ora alatt megjarom. Ingyen (+ amortizacio). Csak olvasni nem lehet. ;)

vizigot 2009.06.05. 18:44:20

Hogy nem fizetjük meg az autópálya árát? Nálunk a legdrágább talán a világon a matrica.

És legmagasabb a jövedék aránya az üzemanyag árában.

És a vasút (tömegközlekedés) ráadásul kedvezménnyel kapja. Lopják is rendesen évi 10 milliárd felett a kár. Az indexen is volt nem régen hír a mozdonyok pontatlan üzemanyagszintjelzőéről.

És ki finanszírozza a MÁV sokmilliárdos éves veszteségét? Ha olyan szintre emelnék a jegy árát hogy fedezze mi lenne?

És ki finanszírozza azokat a vonalakat ahol napjában 2 vonat jár és kevesebb a fizető utas mint a vasutas aki az adott vonalon dolgozik.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.06.05. 18:46:40

@bajaj: Biztos úgy van, ahogy mondod, de JELENLEG nem csábítja az autósokat a helyzet a vonat használatára. A mostani költségterheket figyelembe véve.

Egyébként nem az autózás járulékos költségeit, például az utak árát kellene az autósokra terhelni, hanem a vonat fenntartási költségeinek egy részét levenni az utasról. Elmebeteg rendszer az a hit, hogy mindent tételesen meg kell fizettetni az állampolgárral. Van, akinek kötelessége lenne megfizetnie egyformán az utak és a vasutak árát. Úgy hívják, hogy állam. A költségvetés része a közlekedés lehetőségeinek biztosítása.

ShagBeckur 2009.06.05. 18:46:42

@bajaj:

A vasúti közlekedés azért tud jelenleg versenyképes lenni a személyautóval, mert nem fizettetetik meg annak tényleges járulékos költségeit.

Vagyis de: mesterségesen olcsón tartják, mindenkivel megfizettetik állami támogatás formájában, ki tudja miért? Ha az utasnak ki kéne fizetnie mindazt, amibe a vasúti közlekedés kerül, hirtelen megfordulna az arány a közúti közlekedés javára.

histar007 2009.06.05. 19:03:57

@grimbusz: A km 30 forint/km stimmelhet, ha ingyen kapod, és km-erenként törleszted. Ha megvetted, akkor már nem kell megint kifizetned.
Amúgy az autó lehet drágább, de a felárért kényelmet kaphatsz, és időt spórolhatsz.
Ha van naponta 4-5 órád közlekedni, akkor lehet buszozni, vonatozni. Ha inkább a családoddal/alvással/sporttal/bármivel töltenél ebből 3at, és keresel eleget, akkor megéri autózni.

Tímár Mihály 2009.06.05. 19:05:06

@ShagBeckur:
Ha az utas megfizeti a vasút teljes költségét, akkor az autóssal is meg kellene fizettetni az autózás ÖSSZES járulékos költségét. Beleszámítva az útépítés mellett a környezetszennyezést, a környező épületek értékcsökkenését, az autó helyfoglalását, a használt abroncsok ártalmatlanítását és az olajért folytatott háborúk árát is. Akkor még mindig az autós felé csaltunk volna, mert a saját autó amortizációját senki sem számolja.

A teherfuvarozásnál még nyilvánvalóbb a vasút előnye, csak ki kell fizettetni a kamionosokkal az útépítés költségét, mindjárt inkább vonaton viszik a kamionokat. Svájcban és Ausztriában ezt tették, el is tűntek a kamionok az utakról.

ShagBeckur 2009.06.05. 19:11:11

@phorvath:

Aztán a vasúthoz meg majd biciklivel hordják a síneket, ha felújítani kell, ugye?:)

vizigot 2009.06.05. 19:22:18

Az utas megfizeti a MÁV teljes rá eső költségét? Az ellopott üzemanyagot?
Az el nem végzett takarítást? Nálunk Magyarhonban? Ez most vicc?

És nem fizetnék meg az autósok a parkolási díjat, az elfoglalt helyet? És mennyit költenek az önkormányzatok a beszedett díjból a parkoló helyre?

A teherfuvarozással nyilvánvaló a vasút előnye? Miért? Minden bolt és üzem előtt ott kanyarog vasút?
Csak úgy meneteközben leszórják a vagonból az árut?
Minden szántóföld mellett ott a teherpályaudvar, hogy a terményt a kombájnból egyből a vagonba öntik?

Hát nem. Bizony ha vasúton szállítanak akkor át kell rakodni közúti szállítóeszközre (vagy arról), néha többször is.

Eltüntek nyugaton a kamionok az autópályáról? Nane már!

ShagBeckur 2009.06.05. 19:28:13

@phorvath:

És ugye, ha az autóssal megfizettetjük az autózás és az olaj költségét, akkor a vasúti utassal is megfizettetjük a pálya és erőműépítés költségeit is?:)

realgreen 2009.06.05. 19:38:42

Én már letettem a hazai vonatozásról. Utoljára vonaton Basel-Frankfurt között utaztam egy hónapja. Ott szuper helyem van, tölthetem a laptopot, nyugodtan dolgozhatok, légkondi van. Múltkor vonattal jöttem haza Budapestről,(autó a szervízben volt 3 napig) első osztályon utaztam, de nem kívánom senkinek. Meleg, zsúfoltság, indokolatlan várakozás. Zalaegerszegre 3 óra altt le lehet érni, beállok a belső sávba, tempomat 140, BOSE HIFI szépen szól, nézegetek, relaxálok,a nagykapornaki kanyarokban kicsit kipróbálom a driftet és haza érek időben. Nem kell senki szagát, süket dumáját hallgatnom, izzadnom a büdös fülkében.

Joooe 2009.06.05. 20:09:04

Az autós is bőven megfizeti a "járulékos költségeket", sőt, ha minden pénzt a közlekedésre fordítanának, ami a benzin felárból befolyik...

Egyébként a vasutat úgyis fenntartják az adókból, az autót úgyis fenntartja a tulajdonos, tehát elsősorban az egyszeri költségeket kell összehasonlítani.
Meg ha arról kell dönteni, hogy kocsival menjek vagy vonattal, akkor is a jegyárat meg a benzinárat hasonlítja össze az ember.

Az a durva, hogy ha már egyetlen ember utazik, már akkor olcsóbb kocsival, még a helyi közlekedésre fordított időt és nem kevés pénzt nem is számolva...

Ha többen utaznak együtt, akkor nagyon durva pénzpocsékolás vonattal menni.
Nem is beszélve az elpazarolt időről, a kötöttségről.

bajaj 2009.06.05. 20:14:46

phorvath-nál a pont szerintem. A jelenlegi szitu az emberek általános morális állapotát tükrözi (a beteges individualizmus, mondhatjuk önzésnek is), ami azt jelenti, hogy nézem a vonatból a dugóban ücsörgő embereket, mind egyedül vannak az autókban.

Nem hiszem, hogy ha ténylegesen összeadnánk a költségeket, amit a vasút vagy az autó kér, egyenlő összeg jönne ki. Torz a rendszer, a szintén nagyon önző politikusok alakítják ilyenné. Ott egészségesebb a tömegközlekedési rendszer, ahol kevésbé önző (és okosabb) a politikai elit.

Mindegy, a peak oil majd rendet tesz ebben is, szerintem levesszük még az emelvényről a jó öreg 424-est itt Szolnokon.

Dervenkál Egon 2009.06.05. 20:20:32

@bajaj: Van igazság abban amit mondasz, csakhogy, ha mindent beleszámítva kifizettetnék veled egy BP-Zeg vasúti utazás árát, akkor dobnál egy igazi hátast. Vagyis ha valami, hát a vasúti jegyárak tényleg mesterségesen alacsonyan vannak tartva. A baj nem ez, hanem az, hogy a MÁV-nak van pofája bejelenteni, hogy 0 szaldós volt a személyszállítás 2008-ban. Azt a 130 milliárdot, amit mentőövként kapott bevételként számolja el, miközben valós fejlesztés majd most lesz talán néhány fővonalon, de az is EU pénzből. Minden jobb, mint a magyar vasúttal utazni, én speciel motorozom mindennap egy 100-ast!

2009.06.05. 20:22:19

@Manyizga: mert ők általában sokan utaznak, és ha miattuk nyomorogsz, akkor az a bajod. Így legalább adott a lehetőség plusz kocsik becsatolására - persze az megint más, hogy a MÁV vagy megteszi, vagy nem. De az oka ez...

zozoli10 (törölt) 2009.06.05. 20:47:35

Zalaegerszeg nagyon rossz a vasuti kapcsolata!
egyik megoldás már megvalósulóban van azaz a pálya villamosítása!
a másik az pedig valahogyan beilleszteni a Szombathely-Nagykanizsa-Pécs viszonylatba, tehát jó volna ha a 17-es ről lenne egy kiágazás a 23-ra Zalaegerszeg felé és utána mehet tovább Szombathelyre!
ha ez megvalósulna akkor ott is lehetne egy kör IC-t bevezetni! mondjuk Bp-Keleti-Székesfehérvár-Veszprém-Szombathely- Zalaegerszeg-Nagykanizsa--inne mehetne Kaposvár fele vagy a Balcsin és ismét Székesfehérvár-Bp-Déli

viktor134 2009.06.05. 20:48:39

@grimbusz:
300 k használt
200 k eladáskor
25000 km / év
38 k biztosítás
mondjuk 4 évig használom
252 k értékcsökkenéssel a költség, és 100 k km.

Amortizáció/km: 2,52 HUF

Nem tétel. :)


ÉS akkor hova számolod az idődet? Hova számolod a felesleges várakozásokat?

Mert akkor számoljunk órabérrel.
Ha legalább annyit megér az időd, mint amit a munkahelyed fizet neked érte, akkor már drágább a lassabb.

Vagy mennyit ér hogy 1 órával hamarabb ott vagy és azzal lehetsz akit szeretsz mondjuk?

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.06.05. 21:30:26

Tisztelt Hölgyek / Urak!
A vasúti személyszállítás magyar hazánkban hatósági áras. Az árakat tehát a szakminisztérium szabja. Azt pedig ne felejtsük el, hogy az utasoknak kb. 80%-a kedvezménnyel utazik. A minisztérium ugyanis olyan árpolitikát alkalmaz, amely elsősorban a diákok, nyugdíjasok, közalkalmazottak, hadirokkantak, fogyatékosok stb. utazását teszi olcsóvá. Ennél rugalmasabb, a nyugati vasutakéhoz hasonló tarifákat ilyen komoly szociális kedvezmények esetén bevételvesztési kockázat nélkül nem lehet adni. Ha minden jegyet féláron adnának, kétszer annyi aktív utazna? Ha nem, a dolog bukó.
A kormányzatnak kellene környezetvédelmi okok miatt kedvezőbb árakat engedni, ez a gyakorlat több országban is.
Ja, és korszerűbb pályát építeni is állami feladat. Addig nem lesz gyorsabb a vonat Zalaegerszegre, amíg ki nem épül egy nagyobb sebességű pálya - magyar állami és uniós pénzen.

j311 2009.06.06. 00:01:52

@vonat blog: Á, arra nincs pénz, sokba kerül a pálya. Inkább üres vonatokat visznek egyik városból a másikba, mert csökkenteni kell az utaskilométereket...

gozos 2009.06.06. 06:57:46

@vonat blog: nem tudom emlékeztek-e arra, amikor a politikus ingyen utazhatott még 2002 előtt?

Ekkor volt az, hogy a "világváros" Zalalővőn 2 helyei is megált a nemzetközi gyors :) :) :)

Azóta lemondtak a politikusok a vasútról. A MÁV-nak átutalt politikus utazása miatt járó általánydíjat is inkább készpénzben vágják zsebre a politikusaink a valós és fiktív útjaikról.

A lakosság részéről is tényleg csak a kényszer viszi a vasútra a legtöbbet. A vonalak legtöbbjén nincs nyerésre álló verseny (lásd eredeti cikk Frankfurt - Stuttgart menetidőt, ahol látszik a verseny). Így a lakosság is próbál menekülni. Csak néhány magunkfajta fanatikus részesíti előnyben a vasútat.


Ha belegondoltok, ördögi kör a javából. Ahogy csökken az utaslétszám, úgy lesz egyre drágább az egy utasra jutó költség. Mert ugyan dupla annyi utasnak dupla annyi vasúti kocsi kell, de csak egy mozdony és egy vasúti pálya és ugyanannyi személyzet.


És hogy mi az ami még gázos? Zalaegerszeg példáját nézve: a vasútállomásnál csak helyijáratos buszforduló van, félóránkénti helyijárattal, amely csak a város némely részébe megy onnan. A többi a bő negyed órányi gyalogtávra levő buszvégállomásnál található, ahol persze nem akkor indul a környékbeli településekre a busz, amikor a vonat beáll és az utas odaér.

NINCS MEGTEREMTVE A MÁV-GERINC ÉS A REGIONÁLIS BUSZOK ÖSSZEHANGOLÁSA. HOL VAN A KÖZLEKEDÉSI MINISZTER ???

De ellenpélda is van: Szob - Vámosmikola - Kemence busz. Ott a vonatra van a busz illesztve. Sajnos az ellenpéldák száma kevés. A legtöbb esetben beérkezik a vonat és gyalogolhatsz a buszvégállomásra, ahol nézheted, hogy 10 perce ment el a 2 óránként közlekedő busz.

Bkávé 2009.06.06. 07:30:56

A zalaiaknak a Göcsej-IC még aránylag jó megoldás volt,de ezt is megszüntették a Kanizsa-Zala IC-vel együtt. Zalával kiszúrva.

krtek24 2009.06.06. 10:27:36

"Az alkalmi utazóknak a jegy ára BC50-nel duplája a magyar árnak"

Ez a mondat nagyon sántít, a többi része alapvetően rendben van. Ugyanis alkalmi utazónak nincs BC-je, és akkor már a Startnál is a Start kártyás vagy Hungary Cardos árat kellene összehasonlítani.

Amúgy a Start kártya szerintem nem sok mindenre jó, csak annak éri meg, aki rengeteget utazik, kb. hetente, nagy távolságra és a cége soha nem fizet neki semmilyen hétvégi hazautazást. Még esetleg az elővárosi forgalomban lehet értelme, ha nem téríti a munkáltató a bérlet ráeső részét sem. A Hungary Card sokkal jobb bolt.

gozos 2009.06.06. 11:48:59

A német BC50 ára 115 EUR (32200 Ft), a németeknél köztudottan többet kereső magyar népnek a Start-klub kártya 34.900 az első évre, amivel nyilván mi is kihasználhatjuk itthon a néhány ezer kilométer hosszú nagysebességű ICE pálya minden előnyét és 50%-os kedvezményét.

Valahogy határeset az ár-érték aránya a ennek a kártyának is a fentiek tükrében.
Például tuti hogy utazok egy évben legalább 5-ször Zalaegerszegre és legalább 5-ször Miskolcra?

De a kedvencem az az éves bérlet volt. Németeknél BC100 néven fut, amely ára 3650 EUR/év (1 millió Ft). Itthon a németeknél színvonalasabb pálya okán 1,2 millióért adták. Aztán idén levitték 600.000 Ft-ra. Most látom, már 360.000 !!!

Ez már a másik kedvezményes kártyát is beleszámítva heti 2 Zalaegerszeg-Budapest táv megtételével megéri. Vagy Budapest-Veszprém heti 4 oda-vissza útjával. Van az olvasók között, aki legalább 4 alkalommal jár hetente vonattal Veszprémből Budapestre és egyösszegben akar ennyit letenni a jegyhez képesti nulla megtakarításért?

De alakul az ára.

www.mav-start.hu/utazas/berlet.php?chapter=10

További üröm az örömben, hogy ebbe a lejjebb vitt kedvezményes árba az új menetrendben foglalt sok-sok megszűnt IC-ről való lemondás is benne foglaltatik.

petya.bacsi 2009.06.06. 15:41:33

A MÁV-nál ahogy telnek-múlnak az évek úgy megy lejjebb a színvonal, ha egy 1990-ben készült képet egy idén készült kép mellé tennénk, nem lenne nagy különbség, miközben a támogatást minden évben megkapja - ami nem kis összeg.

Lehet szólni kéne pár német vagy japán vasúthoz értő szakembernek - ha idehaza nincs ilyen -, hogy rázza már gatyába az adófizetők pénzén élősködő céget, nyereséges biztos nem lenne, de legalább meglépnék a már évek óta szükséges népszerűtlen lépéseket.

Kicsi79 2009.06.06. 15:48:38

@bajaj: Te mi a faszról beszélsz, már ne is haragudj? Az autós nem fizet súlyadót vagy teljesítményadót, benzinárba építve útalapba "útadót" + egyéb adókat(jövedéki, áfa), kötelező biztosítást, szervízköltséget, autópályadíjat, parkolási díjat? Lényegesen nagyobb összegek ezek együtt, mint a vasúti pálya fenntartása.

ruba 2009.06.07. 12:00:55

Ez a baj, hogy gyakorlatilag csak akkor éri meg a vonatot választani, ha az ember egyedül van, egyébként olcsóbb az autó, ezen kéne változtatni, és azután lehetni mondani, hogy válasszák az emberek a vasutat. Egyébként most fogok Ukrajnába menni, és elég komolytalan árak vannak, a legdrágább utam 2.osztályú hálókocsiban(ott van 3. osztály is) 6000Ft lesz, ezért 1390km-t lehet utazni:)

vargyula 2009.06.07. 17:37:49

Az autó és vonat közlekedés nem említhető egy lapon. Ma nagyon kevés ember utazik vonattal csak azért mert környezetkímélőbb mint az autó. Hetente ingázom vonattal és ha azt nézzük tényleg, két fő felett már megéri az autó. Ahol autópálya van ott esélytelen a vasút. Nem tudja Máv jelenlegi színvonalával felvenni a versenyt a sztrádákkal. A Mávot felőlem el lehetne privatizálni a francba. Tehetetlen, korrupt banda a vezetőség, a lusta (tisztelet a kivételnek) vasutasokkal együtt. Szégyen hogy némely települést a II. Világháború előtt gyorsabban meg lehetett közelíteni vonattal mint most!
DE!! Egyetlen dolog szól a Máv mellet ami miatt értelme van a létezésésnek és fejleszteni kéne, ez pedig az hogy BIZTONSÁGOS! Lehet itt jönni a Monorierdőnél történt balesettel, de akkor is mindennél fontosabb hogy A-ból B-be "balesetmenetesebben" vasútnál eljutni ennyi pénzért lehetetlen. Ez az egy érv van a vasút létezése mellett hazánkban szerintem:)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.08. 02:13:37

@gitáros: Nagyon sok olyan helyzet van, amikor a tömegközelekedés nem tud működőképes alternatívát nyújtani, vagy a menetrend miatt, vagy az utazási feltételek korlátozzák a szállítható csomagok méretét, mennyiségét, vagy egyszerűen nem létezik megfelelő viszonylat :)

Ergo: Az autó fix költségei, az amortizáció idővel arányos része, stb. olyan költség, ami független attól, hogy az adott úton autóval közlekedsz vagy vonattal.

Az amortizáció költsége ilyen helyzetben viszont elhanyagolható, és nem csak ez...

Ha pedig a cél, hogy a tömegközlekedés használatára csábítsuk az autósokat, akkor feltételezni kell, hogy már van autójuk, az amortizáció idővel arányos részét fizetik. Így a többi költség alíg pár %ot tesz ki az üzemanyag árához képest.
süti beállítások módosítása