Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Nem volt egységes utastájékoztatási stratégiája, ezért a MÁV-START Zrt. sztrájk idején nem tudott megfelelni utastájékoztatási kötelezettségének.

Szabó Máté országgyűlési biztos szerint emiatt sérült a közlekedés szabadsága és a közérdekű adatokhoz való hozzáférés alkotmányos joga. Az ombudsman szerint a hasonló helyzetek elkerüléséhez szükséges volna, hogy a vasúttársaság és a sztrájk szervezői megállapodjanak a még elégséges szolgáltatásokról. Erre egyébként a sztrájktörvény is kötelezi őket.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete által 2009. május 8-ra szervezett sztrájk kapcsán vizsgálta az utastájékoztatást és a még elégséges szolgáltatások témakörét.

A biztos megállapította, hogy a MÁV-START Zrt. a MÁVDIREKT információs központ vonalával, az állomásokon kihelyezett mobil információs pultokkal, plakátokkal segítette a tájékoztatást. Összességében azonban hiányzott az egységes, minden állomásra érvényes utastájékoztatási stratégia, amit minden rendkívüli helyzetben alkalmazni lehetne. A sztrájk előtt és alatt az egyes pályaudvarok – több-kevesebb sikerrel – maguk próbálták kialakítani az információs eljárási rendet, ezért az utasok az egyes budapesti állomásokon teljesen eltérő színvonalú tájékoztatást kaptak. Csak a Déli pályaudvaron volt megfelelő a tájékoztatás rendszere.

Az ombudsman szerint az utasok tájékoztatását az is hátráltatta, hogy a vasúti dolgozóknak sem előzetesen, sem legalább a műszakkezdéskor nem kell nyilatkozniuk, hogy sztrájkba kívánnak-e lépni. A tájékoztatást szintén nehezíti, hogy a dolgozók a sztrájk idején bármikor beszüntethetik a munkát.

A vizsgálat eredményeit a 20 éves sztrájktörvényről rendezett konferencián ismertette az ombudsman – tájékoztatott kedden az ombudsmani hivatal. Szabó Máté javasolja a sztrájktörvény módosítását és a még elégséges szolgáltatások szabályozását is. Véleménye szerint valamilyen formában lehetővé kellene tenni a sztrájkot a fegyveres testületekben dolgozóknál is.

(FH - Hírszerző)

Címkék: hiba máv vonat sztrájk vasút ombudsman utas panasz tájékoztatás


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr471192259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Ákói Sz. Igor 2009.06.18. 18:15:08

Tavaly éppen a hiányos utastájékoztatás miatt lecserélték az ebben illetékes nagykutyát, de a helyzet ennek ellenére nem javult. Ugyanolyan szar most is az utasok tájékoztatása.
De beléptetőkapukra, pályaudvari bejárati ellenőrző vasútőrökre, gaskó fizetésére, meg pofátlan kalauzokra bezzeg telik.

scooby doo 2009.06.18. 18:47:46

@Dr. Ákói Sz. Igor: Igen, mindenre van pénz, csak amire kell, arra nincs. Azt a nagykutyát lecserélték, azóta talán még szarabb az utastájékoztatás mint volt. Nem mondja be ha késik, ki se ír sokszor semmit, ki se írja hogy jön stb. de az mindig kinn van bezzeg h "vonat halad át"

MTBence 2009.06.18. 21:00:15

Azt írja, hogy csak a Déli pályaudvaron volt megfelelő az utastájékoztatás a sztrájkkor. Én a Keleti pályaudvaron jártam, s ott voltak láthatósági mellényben (ha jól emlékszem) a Start dolgozói. Ők maguktól is odamentek segíteni az utasokhoz, ha látták, hogy nagyon kukán bámulják a táblát. Szerintem tehát a Keletivel sem volt semmi baj.
Esetleg valakinek van Nyugatis tapasztalata?

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.06.18. 21:28:58

@MTBence:

Én a Déliben kérdeztem meg ilyen láthatósági ruhásoktól, hogy kb. mikor merre mennek vonatok (milyen időközönként) és mikor indult az utolsó. Nem tudtak sokat mondani, csak hogy "sztrájk van"

Dr. Ákói Sz. Igor 2009.06.19. 19:12:31

@scooby doo:

Ok, aláírom, a vezetőség anyagi igényeihez képest drága és időigényes a nyomtatás. Viszont a hangosbemondás nem kerül plusz pénzbe. Belefér simán a forgalmi helyen üldögélő forgalmista munkaidejébe, hogy nyomogassa a felvételt. Mint ahogy az is belefér az illetékes munkaidejébe, hogy tájékoztassa a többi dolgozót a fejleményekről, akik aztán tovább mondják az utasoknak. Ez se kerül túl sok pénzbe.

scooby doo 2009.06.20. 13:16:44

@Dr. Ákói Sz. Igor: Az se kerül pénzbe hogy léptesse a kijelzőt.

Dr. Ákói Sz. Igor 2009.06.21. 15:09:50

@scooby doo:

Posztkomcsi cég, ami még mindig úgy áll a dolgokhoz, hogy az utasok vannak a mávért. Szinte állam az államban. Ha utasokat kell szívatni, akkor faszányosan szabálykövetőek, ha meg nekik kellene fegyelmezett módon dolgozniuk, akkor meg piszokul lazák.

Ákibard! 2009.06.21. 20:06:17

@Dr. Ákói Sz. Igor:
"Belefér simán a forgalmi helyen üldögélő forgalmista munkaidejébe, hogy nyomogassa a felvételt. Mint ahogy az is belefér az illetékes munkaidejébe, hogy tájékoztassa a többi dolgozót a fejleményekről, akik aztán tovább mondják az utasoknak. "

Remélem egyszer vendégül lát majd egy "unatkozó" forgalmista mondjuk Martonvásáron, Pusztaszabolcson vagy egyéb ilyen helyen.
Remélem egyben azt is, hogy utána hamar megváltozik e véleményed.
Az unatkozó forgalmista lassan 3 ember feladatával foglalkozik:? Hangoskezelő, pénztáros, és forgalmász, plusz a külsős. Ez már 4.
De bizonyára igen, ott unatkozik, nem csinál semmit és direkt nem játssza le a felvételt. Nem is azért mert 5000 dolgot csinál egyszerre.
Nyilván azért van sok ilyen helyen kiirva, hogy a vonatindulás előtt 5 perccel nincs jegykiadás, mert így mégtöbb idő jut ükldögélésre, semmittevésre.
Még véletlenül sem a tennedők miatt...

BKVf már megtapasztalta amit mondok, javaslom neked is egy kiránulást a forgalmiba.

Ákibard! 2009.06.21. 20:08:59

@MTBence:
Nyugatiban is voltak kukásmellényesek, szintén odamentek az utasokhoz, én is kérdeztem tőlük mi a helyzet, el is mondták, korrekten.
Győrben is volt megfelelő infó az infós és a pénztáros is tudta mikor mi indul hova.

Szerintem ez egy szimplán elnagyolt "cikk" mondjukúgy ombucmanó megmutatta hogy ő is a világon van és keménmyen dolgozik a százezrekért...

Dr. Ákói Sz. Igor 2009.06.22. 15:49:59

@Ákibard!:

És ugyan már a sztrájk alatt mi az a sok teendő, amivel a forgalmistának kell foglalkoznia. Úgy látszik, bennetek, mávosokban nem tudatosult még: az utasok többsége fizet a szolgáltatásért, nem is keveset. A kifizetett pénzért cserébe joga van a pontos tájékoztatáshoz, a menetrend pontos betartásához, a személyzet normális hozzáállásához. Azok az idők már 20 éve elmúltak, mikor a máv megengedhette magának, hogy hatóságként viselkedjen az utasokkal szemben. Az utasok is hozzájárulnak a ti megélhetésetekhez.

Ákibard! 2009.06.23. 17:11:42

@Dr. Ákói Sz. Igor:
"És ugyan már a sztrájk alatt mi az a sok teendő, amivel a forgalmistának kell foglalkoznia. "

Ha sztrájkol akkor nyilán semmivel. De velük most ne foglalkozzunk, úgyis leváltják őket, hogy menjen a forgalom. Meg a sztrájknak nyilván az a ényege, hogy valaki nem dolgozik, nem teszi a dolgát...
Aki pedig nem sztrákjol, az ugyanúgy viszi a forgalmat mint egy átlag napon...

Ja, és nem vagyok vasutas.

Kopi3.14 2009.06.23. 20:35:36

Kérdezném, az utastájékoztatás hiányával hogy sérül a közlekedéshez való jog? Illetve miért a MÁV sértette, s nem gaskóék a sztrájkjukkal? Ennek sincs meg a posztjához szükséges esze, az biztos.

Dr. Ákói Sz. Igor 2009.06.26. 21:34:55

@Ákibard!: Hát azon a vonalon (fővonal), ahol munkába szoktam járni nem váltottak le egy sztrájkolót sem és nem is volt kiszámítható vonatközlekedés sem. Az állomáson a sztrájkok bejelentett ideje előtt egy nappal semmilyen érdemleges tájékoztatást sem tudtak adni, azt mondták, ők is a médiahírekből tudják meg a dolgokat.
süti beállítások módosítása