Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Lelépett a mozdonyvezető, hoppon maradtak a Somogy Intercity utasai – állította hétfőn a gazdátlanul maradt szerelvényen utazó taszári hölgy. Átmenetileg Dombóváron ragadt a vonat. Az utasok elképedése akkor vált döbbenetté, amikor fény derült a késés okára.

A taszári hölgy Budapestről Kaposvárra utazott. Azzal számolt, hogy este háromnegyed nyolc körül a városba ér, s kényelmesen az esti járattal Taszárra buszozik. A nyugdíjas asszony alaposan melléfogott.

– Tolnáig gond nélkül utaztunk – így a hölgy. – Este negyednyolc után érkeztünk meg a dombóvár-alsói állomásra. Hosszabb ideig várakoztunk, ami már egyre több embert idegesített. Néhány férfi nehezen tűrte a vacakolást, s leszállt. Az ott dolgozókat kérdezgették és a legnagyobb meglepetésükre azt a választ kapták: állítólag a mozdonyvezető 12 órás munkaideje lejárt és hazamegy. A másik masiniszta viszont csak később jelentkezett.

– Legfeljebb egy gyenge viccben fordulhat elő ilyesmi, a valóságban igen meredeknek tűnik a történet – kommentálta információnkat egy somogyi vasutas. Ő kollégáitól úgy hallotta: a mozdonyvezető – félve az utasok haragjától – magára zárta az ajtót és a mozdonyon várta meg a váltótársát. Feltehetően vezénylési problémáról lehetett szó.

A taszári asszony ezzel szemben határozottan állította: bár rendszeresen utazik vasúton. Ehhez hasonló esetet még soha nem élt át.

– Elképesztő, hogy a vasút ennyire ostobán bánik az utasokkal – háborgott a taszári asszony. – Egy ideig normálisan gurul a vonat, aztán később hipp-hopp csak leáll a szerelvény, mert elmegy a mozdonyvezető. Milyen állapotok uralkodnak a MÁV-nál? Ma egy vonatnál csinálják ezt, holnap egy repülőgépnél is bekövetkezhet hasonló eset?

A Somogy IC végül tetemes késéssel futott be pénteken este a kaposvári pályaudvarra. A menetrendben meghirdetett 19 óra 47 perc helyett 20 óra 35 körül kászálódtak le az utasok.

– Idegesen telefonálgattak a fáradt emberek, mindenki próbálta nyugtatni a rokonokat – jegyezte meg a hölgy, aki ugyancsak megsínylette a kalandot. Lekéste az esti taszári buszjáratot, s csak éjjel vetődött haza. Ennél is rosszabbul járhattak a dél-somogyi falvakban élők. A nyugdíjas asszony szerint az utasokban még a megérkezéskor sem csillapodott a düh. – Hiába késés és az elképesztő történet, az emberektől egyetlen vasúti dolgozó sem kért elnézést. Szerintem ennyi viszontagság után azért egy halk bocsánatot elrebeghettek volna.

– Az olvasó által említett vonathoz – az előző mozdonyvezető szolgálati idejének leteltével – valóban új mozdonyvezetőt vezényelt társaságunk – erősítette meg a Sonline.hu információját hétfőn a MÁV-Trakció Zrt. kommunikációs munkatársa.

Jelezte: a sajnálatos késés abból eredt, hogy késve sikerült olyan szolgálatban lévő mozdonyvezetőt találni, akinek érvényes típusvizsgája volt a vonalon akkor közlekedő motorvonat vezetésére. Az érintett vonalhoz (is) a havi munkaidő beosztás készítésekor tervezték be a szakemberek a mozdonyvezetői szolgálatot, amelyen - forgalmi okok miatt - a későbbiek során módosítani kellett.

MÁV: vizsgálják a személyi felelősséget

A társaság illetékes munkatársai 18.30-kor észlelték a problémát, (a vonat menetrend szerint 19.10-kor érkezik Dombóvárra), a rendelkezésükre álló eszközök, lehetőségek felhasználásával azonnal intézkedést tettek a megoldására – tájékoztatták egyebek mellett szerkesztőségünket. Az első mozdonyvezetőt váltó (legközelebbi szolgálati helyről mozgósított) második mozdonyvezető, aki a BV-típusú motorvonatra érvényes típusismerettel is rendelkezett, csak mintegy 40 perc elteltével tudott elindulni a vonattal. A MÁV-Trakció munkatársa utalt rá: az első mozdonyvezető helyesen járt el, amikor a szolgálati idejének lejártát követően nem közlekedtette tovább a vonatot.

A vontatási főnökség elnézést kért. A történtek kapcsán az esetleges személyi felelősség vizsgálata folyamatban van.

SONLINE

Címkék: cikk közlekedés máv vonat ic vasút utas panasz észrevétel mozdonyvezető személyszállítás sonline


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr661216434

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Megállt a vonat, mert hazament a mozdonyvezető | BKV-figyelő 2009.06.30. 10:56:23

[...]A cikk folytatása elolvasható a MÁV-figyelőn. Tovább![...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

siófoki35 2009.06.29. 22:02:36

-Miért állunk?
-Mozdonyt cseréltünk.
-Mire??
-Vodkára.

boroskóla 2009.06.29. 22:10:28

Vizsgálhatják is a személyi felelősséget, csak remélem nem a mozdonyvezetőnél, hanem annál, aki ilyen faszul szervezte a szolgálatát.

Szerintem nincs olyan mozdonyvezető, aki a 12 órás munkaideje letelte után továbbvinne egy IC vonatot, saját micsodájával verve ezzel a csalánt.

Helike13 2009.06.29. 22:27:06

Még pár éve volt, hogy a siófoki személy nem indult el a Déliből, mert nem találták a mozvezt. Hát nem lett meg egyhamar, úgyhogy a következő fehérvárival mentem.

humorpalanta 2009.06.29. 22:35:55

Azért ne várják már el attól az embertől, aki előzőleg 12 órán át szolgálatban volt - és valószínűleg hajnalba kelt fel reggel - , hogy továbbvigye a vonatot. Örüljenek, hogy odáig elvitte, mert szerintem így is többet teljesített, mert szerintem biztos nem akkor járt le neki az ideje, mikor bejárt az állomásra.Mellesleg meg mindenki csak szidni tud, de érdekes módon nem sok ember képes dicsérni azt az embert, aki valószínűleg a legtöbbet megteszi a tisztelt utasért. Lehet, hogy nem mindenki rohan sírva bocsánatot kérni, de azért azt is megnézhetjük, hogy a legtöbb utas hogy megy oda információt kérni a forgalmistákhoz. Nem csupán egyet sikerült saját füllel hallanom. A legtöbben még csak emberszámba sem vették az illetőt. Bezzeg a külföldi turista! Odament, illendően köszönt, majd minden magyar tudását összeszedte, és elmondott pár szót, amiből tökéletesen rá lehetett jönni, hogy mit szeretne. Készségesen megkapta az információt, megköszönte, mosolygott egyet a vasutasra, és megértve az információt, felhasználta. Nem úgy mint a legtöbb magyar ember. Megkérdezi, hogy honnan megy a vonat, semmi köszönés, majd mikor megkapja a választ, hogy az elsőről, megkérdezi, hogy az hol van...

kereszt 2009.06.29. 22:37:38

48 perccel ért késöbb be a vonat, mint kellett volna. Ennél volt már, nagyobb késés is, de az okát sohase tudtuk meg.
Nagy baj nem történt, ez a lényeg! Aki viszont hibázott, avval kéne megfizettetni az utasok helyjegyét.
Mehet a vonat tovább..., mert hibák úgy is lesznek, nem kell csámcsogni rajta.Ebből látszik, ennél a cégnél sem koser minden, és itt sem a melós hibázott.

Takacs666 2009.06.29. 22:48:53

Jelentkezzen a posztíro ha ő tulorázna 12 órás mozdonyvezetés után...Egyetlenegyszer kellene a hőbörgőket felvinni egy pár kilométeres bemutato utra mozdonyra hogy lássák mekkor figyelmet és tudást igényel egy ilyen gép és vonat/szerelvény vezetése...Az auto vezetése meg se közeliti megsugom...
Egyszer előfordul ilyen tényleg nem jo főleg azoknak akik vidéken buszoznak,ezt elhiszem,de szerintem egyszer az életben belefér nem?Minenhol előfordulnak hibák,pölö ilyen is.Nem kell rábontani a házat mindenkire rögtön.

Londoni Buszsofor Srac 2009.06.29. 23:01:28

"szakemberek" ??? PFFF!!!

- Mi lenne, ha egy genetikai kiserlet soran a madarakat es a fákat kereszteznék?
- ???
- Minden faszállna!

Kb ugy allna, mint az a vonat. :))

Vityaz 2009.06.30. 00:17:07

@Takacs666: Szerintem nem a túlórázás volt a követelmény itt, hanem hogy ne legyen olyan dilettáns a munkaszervezés, hogy egy csomót várjanak az utasok. Egy IC-n, ahol elvileg a pontosságért is fizetsz (...vagy ki tudja már ezt a magyar vasútnál). Az meg jellemző, hogy a cég elfelejt bármit is böffenteni...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.06.30. 01:15:57

Én csak azt nem értem, hogy a picsába lehet IC fordára így vezényelni?

A probléma amúgy nem az, hogy a mozdonyvezető lusta volt, vagy fáradt. A probléma az, hogy ha a következő állomáson a piroson átmegy egy kocsi, és elcsapja, igen csúnyán megb.sszák, hiszen ő akkor már nem is vezethetett volna. És ez bevett szokás: volt olyan, hogy hasonló szituációban azért vágták meg a mozdonyvezetőt, mert le voltak járva (nem üresek, csak az érvényességük!) a poroltók a mozdonyon...

TA-TB 2009.06.30. 07:38:03

Aboszolút helyesen cselekedett mikor leszállt. Vasúton túlóra úgytudom, csak nagyon kivételes esetekkor lehetséges, mivel nagyon komoly törvények szabályozzák a vasúti járművek vezetését!
Pl. villamosnál is lehet túlóra, csak férjen bele a 12 órába...

guzuke 2009.06.30. 08:01:40

@humorpalanta: Ha tudta a mozdonyvezető hogy mikor jár le a műszak,és tudta hogy menyi a menetidő miért nem jelezte az állomásfőnökségen ahonnan elindult?

Adani 2009.06.30. 08:02:49

Nem a vezér volt a hibás ő leszállt nem vállalhat többet érthető, h nem akart bajt magának, hiszen simán ráverhetik a felelősséget ha mondjuk kihajt elé egy autó ahogy ezt már mondták is. Nem is őt kéne büntetni, hanem a késve érkezett váltótársát, esetleg azt, aki rosszul szervezte a munkabeosztást amennyiben nem késett váltótárs hanem pontosan jött csak rossz időpontra hívták be.

Egyébként még régebben asszem Kanadában történt hasonló, de ott a vezér mikor lejárt a munkaideje ott ahol volt lezárta a mozdonyt és hazament. Ráadásul pont belógott egy vasúti átjáróba is. Mindössze kb. 1 km-re volt a legközelebbi vakvágány, ahol félreállhatott volna.

Adani 2009.06.30. 08:08:25

Egyébként a Balákánról meséltek olyat, h megáll a semmi közepén a vezér majd közli tört magyarsággal, h vonat nyem, motor nyem, azaz ,h elromlott, majd intett, h kövessék. Toronyiránt át földeken kb. 1-2 km-t majd egy kocsmánál tanyát vernek 1-2 sör lecsúszik és mennek vissza, addigra valami csoda folytán megjavult a vonat. a másik balkáni történet, h a vonat megáll a semmi közepén és sötétbe borul. A kaller kinyitja a biztosítéktáblát kivesz egy biztosítékot betesz egy drótot a helyére és megy tovább a vonat. Asszem ez Szeged és Szabadka között volt valahol, mellesleg itt járnak át Szerbiából ilyen ezüst színű motorkocsik ahol a vezetőfülke nincs elválasztva az utastértől és a mozdony úgy néz ki mintha vashulladékokból tákolták volna össze, és csak a festék tartaná egyben ,de működnek. Az a szabály, h ha a vezető rágyújt mindenkinek szabad és ha rágyújt akkor a teljes utazóközönség 80%-a is azonnal így vágni lehet a füstöt, néha késés van, mert Horgosnál kiszívják belőle a gázolajat, valamint azért is néz ki úgy ahogy mert naponta többször kapják szét és rakják össze a belső teret cigi és pia elrejtés majd kibányászás miatt. A Balkánon előfordulhat. Ez tuti, h igaz a többiről nem merném 100%-ra kijelenteni, h igaz ,de a cigi eldugdosás tuti, h megy.

Megélhetési rasszista 2009.06.30. 09:16:45

Rendszeresen azon morfondírozom, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben mekkora burzsuj dolog autót tartani. Ilyenkor mindig megnyugszik a szívem, hogy mégsem hülyeség. Ha nem lenne, inkább Volán vagy ekhós szekér, mint a máv.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.30. 09:58:53

Ami jellemző a sztoriban: MEGINT NEM MONDTAK AZ UTASNAK EGY KIB...TT SZÓT SEM, HOGY MIÉRT ÁLL A VONAT.

Amúgy pedig ilyen azért előfordulhat, velem repülésnél esett meg többször, de a vasút is veszélyes üzem, ha a munkaidő lejár, a mozdonyvezető nagyon helyesen nem vezetHET. Ha a váltás pl. lebetegszik, és nincs a közelben tartalék, akkor ez van. Persze lehet, hogy jobb szervezéssel nem lett volna probléma, de ezt nem lehet biztosra tudni.

Norx 2009.06.30. 10:02:11

Igen, a vezetők 80 százaléka szívesen tovább vinné a vonatot, de a szabály az szabály, és ha kibasszák nem a nyugger néni fogja etetni a családját.
Ja, hogy a szabály esetleg rossz... De az a helyzet, hogy a repülésen kívül a vasút szabályait is vérrel írták.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.30. 10:21:49

@Adani:
"Mindössze kb. 1 km-re volt a legközelebbi vakvágány, ahol félreállhatott volna. "
Úgy rémlik, az a vezető többször szólt, hogy le fog járni a szolgálata, és már rég lejárt, amikor ott hagyta a vonatot :)

A tengeren túlon kicsit más világ van: a vasutak erősen profitorientáltak, a szakszervezet meg gyenge. A társaságok rendszeresen szabálysértésbe kényszerítik a dolgozókat, az egyik meg valszg. besokallt.


@Norx:
"De az a helyzet, hogy a repülésen kívül a vasút szabályait is vérrel írták."
Alapvetően igen, de a vasútnál szerintem kevésbé történik meg a következetes tanulságlevonás, és több a szerepe a megszokásnak meg a szakszervezetnek. Persze nem azt a szabályt kérdőjelezem meg, hogy a mozdonyvezető ne vezessen kimerülten...

Marr 2009.06.30. 10:28:02

Több síkon is tévedés ez a cikk...

"A taszári asszony ezzel szemben határozottan állította: bár rendszeresen utazik vasúton. Ehhez hasonló esetet még soha nem élt át."

Mi az a pont a két tagmondat között? :D

bobbob 2009.06.30. 10:35:23

Tegnap 16 óra körül leszakadt a felsővezeték Üllő és Vecsés között (Volt olyan hónap, hogy ui 4-szer szakadt le.)
Kijöttek egy dízel szerelőkocsival és elkezdték a javítást, de sajnos cserekábel nem volt náluk!
1,5 óra múlva jött egy másik kocsi 20-30m kábellel. Addigra a másik sínpáron továbbhaladhattunk.
1. Ha bármi történik, Zuglóban miért nem közlik mindezt (a 4 órás késéskor sem mondanak semmit) mint bárhol máshol.
2. Kábel nélkül, hogy lehet elindulni javítani.
3. Addig miért engedtek ott át 10-15 szinte üres (kb 3 fő/kocsi) elővárosi, zónázó és személyvonatot, míg a telezsúfolt álló emberekkel tele IC ácsorgott pár órát.
Menetrend? az már úgyis felborult.

otto von bolschewick · http://farkastanya.blogspot.com 2009.06.30. 10:53:45

"a sajnálatos késés abból eredt, hogy késve sikerült olyan szolgálatban lévő mozdonyvezetőt találni, akinek érvényes típusvizsgája volt a vonalon akkor közlekedő motorvonat vezetésére. Az érintett vonalhoz (is) a havi munkaidő beosztás készítésekor tervezték be a szakemberek a mozdonyvezetői szolgálatot, amelyen - forgalmi okok miatt - a későbbiek során módosítani kellett."
Erre szokták mifelénk azt mondani: Csiszolt, cigány duma.
Az van ugyanis, hogy csóró mozdonyvezető, mielőtt elindult Budapestről, kénytelen volt jelezni: az ő munkaideje Külső-Alsón bizony lejár. Csak hát a szarjunk bele faktor eléggé erős lehetett. Akkor meg mi maradt? A kurvanagy kapkodás... Mert az tény, - méghozzá az egyetlen ebben a vasúti blablában -, hogy utolsó pillanatban nem egyszerű típusvizsgával rendelkező váltót találni.

Szaki Danee 2009.06.30. 11:36:57

Tegyük hozzá, hogy Bv motorvonatból nem sok van (talán 3 szerelvény?), így pont erre a típusra tényleg nem lehetett egyszerű embert találni. Bár végső esetben a vonat elé lehetett volna akasztani egy akármilyen dombóvári gépet (ott a fűtőház, tartalékgép...) amihez van ember is és azzal elcibálni az IC-t.

dudix 2009.06.30. 11:58:26

@Adani:
ne haragudj, de Horgos és Szabadka nincs a Balkánon.

Lazlow 2009.06.30. 13:57:26

@Adani: úgy hívják sínbusz vagy sínó. legkeményebb masina a földön :)

Snake 2009.06.30. 15:00:53

@Szaki Danee: 3 szerelvény van. A segélygépes dolog meg nem ilyen egyszerű, mert a BV-n autómata vonókészülék van és nem csavarkapocs, tehát kell egy segély vonókészülék is.

Adani 2009.06.30. 16:52:16

@Lazlow:

Na ja úgy néz ki mintha menten szétesne meg úgy rakták volna össze vashulladékból, de működik és megy. Állítólag kurva sok cigit el lehet dugni a belsejében, igaz ebből a szempontból a Bzmot is előkelő helyen áll.

Rabbeleben 2009.06.30. 18:10:34

@Szaki Danee:
"Bár végső esetben a vonat elé lehetett volna akasztani egy akármilyen dombóvári gépet (ott a fűtőház, tartalékgép...) amihez van ember is és azzal elcibálni az IC-t."

Aki pedig húzza, annak is kell típusismeret a kísérés nélkül cibált járműről.
Akkor meg minek az egész?

boroskóla 2009.06.30. 18:42:31

@dudix: Hegyeshalomtól délre és keletre minden a Balkánon van...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.30. 22:13:18

@Takacs666: Nem az a kérdés, hogy a mozdonyvezető miért nem vezetett tovább.

Inkább: miért nem lett rendesen megszervezve a váltás (miért akkor kellett keresni)?

Amikor kiderült, hogy nem ér végig, miért nem szólt előbb, hogy idejében lehessen keresni?

Miért nem volt utastájékoztatás idejében?

Ilyenkor a MÁV miért nem fizet kártérítést, mert ha valaki emiatt egy idegen városban marad mert lekési a csatlakozást, választhat egy hosszú cidéki taxizás és egy ott töltött éjszaka között, akkor nem csekély az anyagi kár. Szerencsés esetben az utas max meg tudja előlegezni a költséget de ennyi vesztesség senkinek nem esik jól.

És nem hiszem, hogy a vasutasok akik ilyen helyzetben mentegetik a MÁVot elnéznék, ha mondjuk egy boltban a hosszú munka után egy pénztáros megkárosítaná őket hasonló összeggel és senki sem kérne elnézést, hanem azt mondaná, belefér, meg miért pattog a magyar vevő ilyen bunkó módon ahelyett, hogy megköszönné a lenyúlást. Ja és természetesen a kárukat senki sem térítené meg.

@Comandante en Jefe: Előforduhat, de ugye repülésnél kapásból jön a kártérítés, megoldják a szállást, stb.

@Norx: Azt is vérrel írták, hogy a MÁV nem vállal semmiért anyagi felelősséget? Hogy nincs utastájékoztatás? Hogy még a MÁVosoknak áll feljebb?

Lássuk be a történetnek nagyon más lenne a hangvétele, ha Dombóváron, ahol úgyis megállt a vonat, egy vasutas bocsánatkérés mellett jelzi a problémát (mondjuk a JV) és bemondja, hogy akinek a csatlakozás miatt a késés jelentős problémát okoz (nem jutna haza) az kéri fáradjon az első kocsiba, ahol ezt összeírják, jelzik, és a MÁV megpróbálja megoldani vagy a továbbutazást, vagy szállást, az utas választása szerint, és az állomáson felvehető némi kártérítés.

De akár csak az is eléggé más történet volna, ha a jegyvizsgálló a várakozás alatt elnézést kér.

Ha ilyenkor a pütjegyek árát visszakérő, kártérítésre, segítségre váró utassal profi és korrekt módon bánnak elnézést kérve, megpróbálva nem tovább rabolni az idejét, stb.
süti beállítások módosítása