Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk azt tapasztalja, hogy a 120a vonalon közlekedő vonatokon néhány állandó utas kaszinót csinál a vonat első kocsijából. Kártyáznak, hangoskodnak, dohányoznak (pedig nem lehet), sőt, még alkoholt is árusítanak. A minap egy anyukát zavartak ki a kocsiból mondván, hogy az az övék. A kalauz sem tesz semmit az utazási feltételeket megsértő utasok ellen, még csak be sem megy a kocsiba. Az utas ezt a levelet küldte a MÁV-Startnak:

Tisztelt MÁV-Start!

Régi és visszatérő probléma miatt írok önöknek. Vegyes érzésekkel vettem a jópár évvel ezelőtti döntést, mikor az elővárosi vonatokat teljesen nemdohányzóvá tették, annak ellenére, hogy nem dohányzom. Sejthető volt, hogy itthon nincs meg a kellő kultúra ahhoz, hogy ez azt jelentse: nem lesz dohányzás a vonatokon. És valóban: a 120a vonal vonatain, ahol rendszeresen utazom, néhány rendszeres utas valóságos kaszinókocsivá rendezte át a szerelvény első kocsiját. A probléma nem is az, hogy a kultúra teljes hiányát tükrözve hangoskodnak, és kártyáznak, sőt, részemről az se zavarna, hogy "kéz alól" megy az alkoholárusítás és a fogyasztás, továbbá az ipari mértékű szemetelés (jellemzően szotyola és tökmag), mert ezek önmagukban, bár nyilvánvalóan sértik az utazási feltételeket, nehezen "megfoghatóak".

Azonban felháborító, hogy harapni lehet a dohányfüstöt, sőt, legutóbb a 3336 sz. vonaton a kisgyerekes anyukát átküldték másik kocsiba, mert, idézem "itt dohányozni fognak". Persze a jegyvizsgáló ezt a kocsit még csak érintőlegesen se közelíti meg, nem hogy menetjegyeket kezelje, vagy ne adj isten a "kocsmázás" befejezésére felszólítsa a deviáns utasokat, de ez érthető is: részeg emberek miatt nem fogja kockára tenni a testi épségét.

Kérdésem: miért huny efelett szemet a MÁV-Start? Bármelyik hétköznap, egy tetszőleges vonatra (a Keletiből Szolnokig és Nagykátáig közlekedő zónázó és gyorsított személyvonatok közül 14.18-tól 19.18-ig bezárólag bármelyikre), a jegyvizsgálókon kívül egy-két ellenőr, és két-három rendőr akkora büntetéseket szabhatna ki, ami meghaladná az egész vonat jegybevételét, valamint nem kellene ilyen körülmények között utaznunk végre.

Sok utastársam nevében kérem, kezdjék el végre felszámolni ezeket a kaszinókocsikat, hogy ne csak papíron nézzen ki szépen, hogy a MÁV-Startnál az elővárosi közlekedésben csak nemdohányzó vonatok közlekednek.

A levelet továbbítom a MÁV Figyelő blognak is.

Válaszukat, és lépéseiket köszönöm előre is.

Címkék: közlekedés máv vonat vasút utas panasz kalauz észrevétel utazási feltételek személyszállítás 120a


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr521216807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RedWing 2009.06.30. 13:22:21

Igaz én nem azon a vonalon közlekedem, de teljesen egyetértek a posztolóval, annak ellenére is, hogy dohányzom!
Egyébként nem tudom mit várunk egy olyan cégtől, ami a hivatalosan dohányzó IC kocsinak is nemdohányzó (hamutál nélküli) kocsikat rak...

Hellisfitar 2009.06.30. 14:46:35

Én pedig azon közlekedem, dohányzom is (nem a vonaton), de a posztoló mellett állok. Ide vele, legyen az bármi is, aláírom! :)
Bagó... Hát igen. Valaki egyszer magyarázza már el mi az ördögért nem lehet kibírni rágyújtás nélkül max. egy-másfél órát??? Különösen bosszantó (igen, még nekem is) ez a felújított BHV-k középső ajtajánál, ahol még csak ablak sincs, ajtó zárva... Ostoba bunkó bagós meg ott eregeti a füstöt. De a kedvenc az, mikor leszállás előtt egy perccel agysebész kitódul az ajtóhoz, a vonat már lassít, persze bagó elő, és rá is gyújt. Mondanom sem kell, eddig egyik ostoba sem tudta megmagyarázni miért nem képes egy percet várni. :-/ Volt ott "hanemteccikneszagold", "minemteccik?" (185/93 vagyok, nagyon azért nem pattognak velem szemben. Talán mert igazam van? :)) ), cuppogás, füle botját sem mozdítás, de volt, aki átslisszolt a másik vagonba.
Hihetetlen ország hihetetlen(ül bunkó) rétege. Valóban hasznos lenne, ha alkalmanként (hahh, mit alkalmanként? Gyakorta!!!) rendőri kíséret nyomatékosítaná a kalleri tevékenységet.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.06.30. 15:18:14

@Hellisfitar: meg kamerák. Sőt: füstjelző, automatikus vontatás tiltással (felújított Bhv-kon simán meg lehetne csinálni). Vicces lenne, hogy amíg teljesen ki nem szellőztetik a kocsit, addig állunk a puszta közepén. Három ilyen után egy deka bagófüst sem lenne: múltkor a Kunszentmiklós-Tass - Kőbánya-Kispest vonaton a kalauz minden megállóban szépen végigment a vonaton és becsukta az összes ajtót, persze emiatt nem ritkán 2-3 perceket is álltunk - és ez csak négy kocsi! Milyen meglepő, Dunaharasztitól már mindenki csukta maga után az ajtót...
Másrészt érthetetlen számomra, hogy hogy a francban van az, a flirtökön simán ott a kamera, a többi járműre (lényegtelen, hogy BKV, MÁV, vagy akármi) az ombudsman a személyiségi jogokra való hivatkozással nem engedi, meg azért, mert az közterület. Bocsánat: a térfigyelő kamerákkal akkor mi van?

petya.bacsi 2009.06.30. 15:32:09

Sajnos ezt a levelet, panaszt én is meg tudom erősíteni.

Ez a 17.18-as Keletiből induló vonat, egyszer-kétszer utaztam ezzel a vonattal, és mivel máshol már nem volt hely - gyanús volt - leültem, aztán bozótvágó késsel kellett vágni a füstöt a kocsmai hangulatot idéző kaszinóparti miatt. Ez a MÁV felelőssége.

A kalauz is asszisztál, vagy csak nem akar balhét, de ez több, mint nevetséges.

A másik, ami röhej, hogy a teljesen nem dohányzó vonaton a peronon - az is a vonat része - úgy pöfékelnek, hogy a gyárkémény elbujdoshat mögöttük. És ez szinte az összes nem dohányzó vonatra igaz.

Hiába na, Magyarország néhány begyöpösödött lakója miatt olyan messze van a fejlett államoktól, mint ide Lacháza. Az emberek túladagolják a leszarom tablettát, tesznek az egészre, a szabályra, ez egy ilyen ország. Itt mindent lehet.

Hellisfitar 2009.06.30. 15:33:14

@HavocS: Én meg azt gondolom, hogy ez a társadalom (vagy ennek a társadalomnak a bunkóbb rétege) csak akkor fogja fel mi a helyes (kulturált, tisztességes, vagy egyszerűen csak normális) viselkedés, ha a saját pénze bánja.
A kamera dolog hasznos lenne, ha ugyanakkor ott lenne a szerelvényen a megfelelő személy (nyilván hivatalos személy, mert egy hatvan kilós jegyvizsgáló nőt, de akár még a férfit is) simán körbe röhögik, és rongáláskor, de egy "egyszerű" rágyújtáskor is odakocogna a delikvenshez, és olyan büntit rávágna, hogy az a kretén évek múlva is nyögné. Akiben annyi nincs, hogy a tiltás, de legfőképpen az utastársak miatt ne gyújtson rá, azaz egy öntörvényű egoista bunkó, az fizesse is meg a nagy arca adóját.

Hellisfitar 2009.06.30. 15:47:20

@petya.bacsi: Ugye? Áll a Keletiben a szerelvény, indulásig van még 10 perc, de a hős fent áll a peronon és füstöl (mondjuk ez szinte mindegyik délutáni szolnoki vagy nagykátai személyre igaz. A legszomorúbb azonban, hogy iskolaidőszakban a 16-17 éves legények és leánykák járnak ebben az élen). Könyörgöm, mi folyik itt?
Nem állom meg szó nélkül, aztán meg megy a szájkarate. Legalább lapulna meg, de nem, még neki áll feljebb.
És igen, ez a MÁV felelőssége, ilyenkor aztán tényleg semmiből nem állna a vonatvizsgáló (a kalapácsos ember, nem tudom a hiv. elnevezését :)) ) mellett egy-két komolyabb embernek is bandukolnia, és az ilyeneket sasolnia.
Volt "szerencsém" a CFR személyvonatán utazni. Tudvalevő, hogy Romániában teljességgel tiltott a dohányzás a szerelvényeken. Először még a pályaudvarokról és állomásokról is ki akarták tiltani a dohányzást (nem csak az épületekből, hanem a kerítésen belülről is), ez ellen azért fellázadt a plebsz, de a vonaton aztán tényleg nincs bagó. Tehát egy 67 kilométeres úton közel két és fél órát döcögtem (Ditró-Csíkszereda, csodaszép tájon kegyetlenül lassú haladás), volt alkalmam mászkálni a vonaton (kivált, mert azokon a világoskék személyvonati kocsikon olyan kényelmetlen az ülés, hoyg azt leírni sem lehet), hát sehol nem láttam bagózó embert. Sem az utastérben, sem a peronon. Az egyik állomáson kb. 15 percet álltunk, a dohányosok lerajzottak és a peronon cigiztek. Befutott egy gyorsvonat, az is állt jó 5 percet, ott egy utas az ajtóban gyújtott rá (a vadhajtás), hát fél pillanat múlva egy vasutas kiabálva utasította rendre, az meg bűnbánóan lekászálódott.
Ez csak egy példa, nem tudom az országban másutt hogy megy, bár a helyiek elmondása alapján nem jellemző, hogy a vonaton rágyújtanának az emberek (legfőképpen azért, mert komoly bírsággal díjazzák).
Tehát azért el lehet gondolkodni merre is van az a Balkán, legalábbis fejben... :(

petya.bacsi 2009.06.30. 16:31:13

@Hellisfitar: hát igen. Dohányzó kollégámmal beszélgettünk korábban már erről. Ő pl. nem gyújt rá, miközben utazik, vagy várakozik a BKV-ra. Nagy dohányos, mégsem teszi.

Viszont jókat mosolyog, amikor pöfékel az emberke a megállóban, majd ahogy közeledik a villamos, a pöfékelő egyre gyorsabban pöfékel, hogy minél kevesebb vesszen kárba.

Én betiltanám közterületen, megállókban is a dohányzást - de ahogy a vonaton is tilos, kb. annyira lenne betartva közterületen is. Ez megint a leszarom hozzáálláshoz vezethető vissza.

petya.bacsi 2009.06.30. 16:32:52

@Hellisfitar: "A legszomorúbb azonban, hogy iskolaidőszakban a 16-17 éves legények és leánykák járnak ebben az élen. Könyörgöm, mi folyik itt?"

Az elcseszett nevelés, az elbaltázott oktatáspolitika, a "mindent szabad" liberális szellemben történő nevelés. Itt az eredménye.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.06.30. 17:13:36

Tényleg csak azt nem fogom fel, hogy ez mennyi potya bevétel, mégsem hajtanak rá. Miért? A vágányok közt átmászkáló utasokat is szépen maguk a Keletibe levő rendőrök büntetgethetnék egyenként 30 ezer forintra, és kész. Majd leszoknak róla. (Na meg persze hozzátartozik, hogy a keletis forgalmászok meg döntsék már el időben, honnan is indul a vonat...)

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2009.06.30. 17:46:08

Dohányzó vagon is kéne, mondom ezt nemdohányzóként.

Kalauz részéről: vészfék vagy előre szól a mozdonyvezetőnek telefonon/rádión, h következő állomáson megállunk, ha nem szállnak le a delikvensek, rendőr viszi el őket a legközelebbi megállóból.
Ha emiatt járkálna a rendőrség a vasútállomásokra, azt hiszem rend lenne.

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2009.06.30. 17:46:43

A kártya nem érdekel, a szotyolához meg vigyenek tescos zacskót és szórják abba!! Kit zavarna? Senkit!

kamasuka 2009.06.30. 17:46:45

Ha kell, akkor szét kell baszni a MÁVot, és visszafelé építkezve kialakítani a korábbi Baross Gábor előtti időket, mert most az állami csöcs-elv nem működik.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.06.30. 17:51:25

@bandeenator: igen, csak ugye ezelőtt szólni kell, amire aztán ütés lesz a válasz, szóval monoklival meg már hiába fogja húzgálni a vészféket, meg hiába tekinti őt a Start a saját halottjának. Rendőr kell mindenképpen.

petya.bacsi 2009.06.30. 17:53:40

@HavocS: ebben igazat is adnék, hogy a szabálytalanul átmászkáló utas is fizessen, de a Keleti amúgy is híres arról, hogy össze-vissza irkálnak ki meg mondanak be mindent - last minute trip -, így szerencsétlen utas ide-oda rohangál, hogy megtalálja a vonatát.

hatja 2009.06.30. 17:54:01

@HavocS: engem egyszer megállítottak ezért a rendőrök a nyugatiban (mindkét vágány üres volt). írtak egy szabálysértési papírt amiről azóta sem hallottam semmit...

Takacs666 2009.06.30. 23:14:32

"jónapot le szeretnék ülni ide de ebben a füstben nem lehet létezni"
-Na és ha nem tetszik huzzá át máshova!
Csatt vipera kicsap-kéz eltör a másika mielyik feláll annak egy lazább ütés orrtájékon,hogy visszaüljön törölgetni a vérét(Zsebkendőt azért adni neki nehogy összevérezze a vonatot!)Aztán mosolyogva megkérdzni őket hogy szándékoznak e esetleg még maradni vagy eltakarodnak maguktol?ezt kéne:)

MTBence 2009.07.01. 05:06:36

Ezt a panaszt én is meg tudom erősíteni, a részletekkel is egyet értek! Tényleg így van ott a 120a-n!

missparker · http://hogyvolt.blog.hu/tags/a_kam%C3%A9leon 2009.07.01. 09:30:37

Csatlakozom az előttem szóló háborgókhoz. Az az első kocsi egy utazó kocsma. Van egy lepukkant fazon, bevásárolószatyorból árulja a dobozos sört. A kártya nem zavarna, a sörszag és a cigi már inkább. Kalauza válogatja, de van, amelyik beül közéjük csevegni, sörözni, van, amelyik be sem megy.

missparker · http://hogyvolt.blog.hu/tags/a_kam%C3%A9leon 2009.07.01. 09:31:16

Még esetleg egy Tékozló Homár poszt a témáról?

Szaki Danee 2009.07.01. 09:39:33

Nekem a BDt kocsik rövid utasterei a nagy kedvenceim. Gyakran szállok fel ide biciklivel, olykor lihegve, ha épp kicentizem az érkezést. És rendszerint megcsap a mennyei manna, tüdőzöm le a tömény füstöt, mert valahogy a dohányosoknak sok az a 45 perc, amennyit a monori pendli megy egy irányban. Érdekes, ugyanezek az emberek a munkahelyükön vagy iskolájukban simán kibírják ugyanennyi ideig.

Egyszer pedig egy kunszentmiklósi személyen utaztam ugyanebben a szakaszban, Ferencvárosban felszállt egy 4-5 fős tróger társaság- férfiak, nők vegyesen - és kérdezgették egymást, hogy ki kér cigit... Közbeszóltam, hogy legalább Soroksárig (ahol leszállok) legyenek szívesek mellőzni a dohányzást, erre döbbent tekintetek: "De hát mi mindig itt szoktunk cigizni." "Oké, majd jobban lehúzzuk az ablakot." És rá is gyújtottak.
Ekkor további kellemes tüdőrákot kívántam nekik, beb***tam az ajtót és hátramentem a raktérbe a drótszamaram társaságába - ő legalább nem bagózik- és leültem a deszkapadlóra.

jack o'neill 2009.07.01. 10:13:24

Egyet értek a levél írójával.
Fehérvári vonalon tapasztaltam, a Nagy Piros Villamosok előtt, még a régi ingáknál hogy lazán dohányoztak az utasok.
Vicces lenne, ha a vonatokon lenne tűzjelző és tűzoltó rendszer. Rágyújtana, egyből jönne a zuhany. Kár, hogy a nem dohányzok is befürödnének de, a dohányosok se gyújtanának rá a vonaton többet...

Mr.RaverDesigner 2009.07.01. 10:23:17

Ez évek óta így megy...én is dohányzom, de valahogy sose szoktam vonaton rágyújtani, akkor sem, ha hosszabb távon utazom. Egyszer egy ilyen eset alkalmával rákérdeztem a kalauznál, hogy miért engedi nekik, hogy cigizzenek és nagyobb koszt hagyjanak, mint a b-közepes fradi szurkolók, és megfenyegetett, hogy ha tovább magyarázok, leszállít. Aztán beült hozzájuk, rágyújtott, és jókat beszélgettek...

sajtomagnes 2009.07.01. 13:53:42

Technikai okok miatt indulás előtt 5 perccel (amikor már minden ülőhely foglalt) az első kocsit ki kell sorozni...

petya.bacsi 2009.07.01. 18:22:15

@missparker: igen, azzal a fazonnal én is szoktam találkozni.
süti beállítások módosítása