Olvasónkat a MÁV kalauza azért akarta megbüntetni, mert a szerdán, amikor ingyenes az IC pótjegy csak oda útra váltott pótjegyet, a visszaútra elfelejtette. Beismerte, hogy hibázott, de szerinte abszurd, hogy egy 0 forintos jegy hiánya miatt ezer, vagy 6 ezer forint büntetést kelljen fizetni. Részletek a levélben?
Kedves MÁV-figyelő!
Tegnap (2009.07.01-én szerdán) történt velem egy viccesen szomorú MÁV-os eset. A párommal utaztunk Békéscsabáról Budapestre IC-vel. Nagyon ritkán utazunk vonattal, ezért nem igazán voltunk tisztában a jegyvásárlás mikéntjével. Menettérti jegyet kértünk és meg is kaptuk az oda-vissza szóló jegyet és a hozzá tartozó IC pótjegyet, ami 0 Ft-os volt. Ennek az okát akkor még nem tudtuk, egyszerűen csak furcsa volt (őszintén szólva inkább baromságnak tűnt) hogy 0 Ft-ról minek kell jegyet adni. Békéscsabán például a parkolás hétvégén ingyenes és szerintem mindenki átérzi, hogy ha ennek ellenére nulla forintos parkolójegyet kellene kérni az automatából, az több szempontból is pazarlás lenne. A MÁV nem így gondolja, úgy látszik.
A lényeg, hogy az oda úton semmi gond nem volt csak visszafele. Nem tudtuk –és itt valóban hibát követtünk el – hogy az IC pótjegyet nem lehet oda-vissza megvenni, hanem azt külön kell kérni visszaindulás előtt. Bár ezt a rövid kis mondatot a jegypénztárnál ülő hölgy mondhatta volna (mint a mesében persze ).
Nem sokkal a visszaindulás után jött a kalauz, aki rögtön kiszúrta, hogy nincs érvényes IC pótjegyünk – itt újból megjegyzem, hogy valóban elszúrtuk, mert nem tudtuk, hogy kérni kellett volna – és ezért meg kell, hogy büntessen fejenként 500 Ft-ra. Ő is megjegyezte viszont, hogy ma CITY szerda van és ezért díjmentes az IC pótjegy, de akkor is váltani kell és nem tehet mást mint a bírságolás. Mivel ezt egy enyhe mosollyal az arcán mondta először az gondoltam, hogy csak viccel és vártam, hogy mikor fogja azt mondani, hogy „Köszönöm, további jó utat!”. De nem így volt és kiderült, hogy komolyan gondolja és a mosoly az annak a büszkeségnek a jele volt, amit érzett ennek a nagy fogásnak a kapcsán. Nem vagyok az a fajta, aki bárkivel is vitatkozni szokott, sőt kifejezetten olyan vagyok, akivel bármit meg lehet tenni, de ennél a pontnál mondtam azt, hogy nem vagyok hajlandó fizetni 1000 Ft-ot azért mert nincs 0 Ft-os jegyem. Kérdeztem tőle, hogy Ő is érzi-e hogy ez baromság és bár nem mondta ki konkrétan, de az arckifejezéséből és a válaszából – ami az volt, hogy „Ez a szabály” – azért kiérződött, hogy Ő is viccesnek tartja a dolgot. Mondtam neki, hogy elismerem, hogy hibáztunk, és ha nem CITY szerda lenne és kárt okoztam volna a MÁV-nak azzal, hogy nem váltottam pótjegyet akkor fizetnék, de így, hogy 0 Ft lett volna a pótjegy, nem vagyok hajlandó fizetni, mert ez egy teljesen abszurd helyzet, amit részéről is egy vállrándítással kellene elintézni. Ekkor vetette fel a másik lehetőséget, a vitás esetek megoldására szolgáló úgynevezett ügyfél leadási lapot (erre a szóra külön rá kellett mégegyszer kérdeznem, mert először nem értettem) ami 6000 Ft. Ezt meg már kifejezetten pofátlanságnak tartom, mert ezzel kényszerítik az embert arra, hogy a két rossz közül a kisebbiket válassza (inkább az 1000 Ft bírság), és semmiképp ne álljon ki a vélt igaza mellett.
A lényeg, hogy ettől is elzárkóztam és erre a kalauz belátva, hogy ez nem lesz könnyű dolog azt mondta, hogy megy tovább intézni a dolgát és majd visszajön.
Nem voltunk benne biztosak, hogy majd visszajön, mert azt gondoltam, hogy majd azt is belátja, hogy a nulla forintos pótjegy meg nem váltásáért elegendő büntetés egy figyelmeztetés is, de Ő nem így gondolta és visszajött azzal a kérdéssel, hogy ”Na, mit csináljak magukkal? Meggondolták, hogy mi legyen?” Természetesen, arra gondolt, hogy „Ugye beláttátok, hogy jobban jártok az ezressel, mint a hatezerrel”. Valóban gondolkoztam azon, hogy mi van, ha nem nekem van igazam és lehet, hogy tényleg ki kellene a bírságot fizetni, de arra is gondoltam, hogy ha valakinek elmesélem, hogy a nulla forintos pótjegy hiányáért 1000 Ft-ot fizettem, minimum körberöhögnek. Szóval továbbra is megtagadtam bármiféle fizetést, amire már kezdte kényelmetlenül érezni magát és előrevetítette, hogy Ő nem tehet mást mint bírságolni, mert ha jön egy ellenőrzés, akkor Ő kerül bajba (szerintem ez is olyan szokásos szöveg). Azt is megjegyezte, hogy ha Szolnoknál lesz főellenőr, akkor ide fogja küldeni hozzánk (ez már konkrét rosszindulat vo
lt részéről). Végülis ettől sem ijedtem meg igazán, mert nem sok esélyt láttam arra, hogy szerda este (amikor alig van utas a vonaton – és nyilván az ingyenes IC szerdát is ezért erre a napra tették) főellenőrök vizsgálódjanak. Meg persze a főellenőr is csak egy ugyanolyan, mint ez a kalauz és ha azt sem sikerül meggyőzni, akkor legrosszabb esetben is csak ki kell fizetni a bírságot, tehát nincs igazi vesztenivalónk.
A lényeg, hogy nem jött főellenőr Szolnokon és így a kalauzunk gyakorlatilag nem tudott velünk mit kezdeni, beletörődött a dolog megoldatlanságába.
Túl sok ideje azonban nem is volt rágódni a dolgon, mert nem sokkal ezek után jött közölni a hírt, hogy Tiszatenyőnél bizonytalan ideig áll a vonat, mert az előttünk lévő vihar miatt Csárdaszállásnál rádőlt egy fa a felsővezetékre és addig nem mehetünk tovább, amíg azt ki nem javítják. Becslés szerint 1-2 óra. Végül két és fél órával a menetrend szerinti időpont után érkeztünk haza Békéscsabára. A hosszú várakozás közben elemezgettük a MÁV felelősségét a fa kidőlésével kapcsolatban, ami elsőre ugyan szimpla természeti csapásnak tűnik, de azért vannak olyan fogalmak, hogy űrszelvény, meg védőtávolság, tehát konkrétan, azért felmerül a kérdés, hogy miért van a felsővezeték közelében olyan fa, amely vihar esetén rádőlhet a vezetékre, ezzel veszélyeztetve az ott közlekedő vonatokat és a benne ülő utasokat?
Zárásul annyi, hogy ha váltottunk volna 0 Ft-os pótjegyet vagy kifizettem volna az 1000 Ft-os bírságot, akkor igazolni tudtam volna, hogy ezen a vonaton ültem és megpróbálkozhattam volna a menetjegy árának visszatérítésével, a hosszú késés miatt.
Megkerestem természetesen a CITY szerda hivatalos kiírását is, amin ez szerepel:
A vonatra menetjegy illetve 0 forintos helyjegy, pótjegy, pót- és helyjegy nélkül felszálló utasok részére utánfizetés esetén az érintett napokon csak az érvényes pótdíjat számítjuk fel, a pótjegy díját azonban nem.
Sajnos nem vagyok annyira képzett MÁV témában, hogy ezt a mondatot a saját helyzetemre nézve értelmezni tudjam, azonban a kiírás egy másik mondatából kiderül, hogy ezeken az akciós napokon a vonat késése miatt nem lehet visszaigényelni a menetjegy árát.
A történetet azért gondoltam megosztani a MÁV-figyelő blogon, mert kíváncsi vagyok a véleményekre, ugyanis továbbra sem tudom, hogy csak én gondolom-e hogy 0 Ft-os pótjegy hiányáért aránytalan büntetés lett volna 1000 Ft-ot fizetni.