Olvasónk felháborodott azon, hogy a MÁV késés esetén a pótjegy árát nem, csak az olcsóbb helyjegyét fizeti vissza. Bár a probléma nem új, szerintem igaza van. Ha a cég plusz pénzt fizetett vele, amiért cserébe emelt szintű szolgáltatást ígér, akkor teljesítsen. Ha pedig nem tud, akkor fizesse vissza az extra szolgáltatásokért beszedett díjat.
Kedves MÁV-figyelő!
Kissé feldühítettek a tegnap történtek, ezért gondoltam, hogy megosztom veletek a történetet.
Keleti pu., 9:45-ös IC Pécsre. Azt, hogy ez a szerencsétlen járat egyszerűen képtelen időben elindulni, már kezdem megszokni. Mint ahogy azt is, hogy ha kiírják az info táblára, hogy 10 percet késik, az "mávul" legalább fél órát jelent. Azt is elfogadtam már, hogy a vonat indulásának helyét megtalálni körülbelül akkora kihívást jelent, mint anno Harry Potternek a 9 és háromnegyedik vágány, mivel rendszerint a 10.-re írják ki, ehhez képest múltkor a 8.-ról, most pedig a 13.-ról indult. Sebaj. Egész jó társasjáték mázsás bőröndökkel a nyakunkban ide-oda szaladgálva kutatni a pécsi IC után. Már ezen is túltettem magam, mert elfogadtam, hogy országunk szeretve óvott, egyszülött gyermeke monopol helyzeténél fogva ezt is megteheti velünk. Ami azonban kiverte a biztosítékot nálam, az a "pótjegy" és a "helyjegy" közé felállított, számomra logikailag nem feldolgozható különbségtétel.
Tegnapi 9:45-ös IC-s kalandom 25 perces késve indulás (10:10) után 1 óra 10 perces késve érkezéssel (13:45) zárult. Akárhogy is számolom, a "beígért" 2 óra 50 perces vonatozás helyett 3 óráig és 35 percig élvezhettem a MÁV fantasztikus vendégszeretetét. Igen, dühös voltam, mert nem azért fizetek a mélyen tisztelt vasúttársaságnak plusz 390 Ft.-ot, hogy majdnem ugyanott legyek, mintha gyorsvonatra szálltam volna. Ha nekem du. 1 órakor van dolgom abban a városban, akkor nekem ciki, hogy 1 órát késtem. És ezért még fizetek is.
Ezeket a gondolatokat a fejemben forgatva, gáz vagy sem, elhatároztam, hogy igenis visszakérem a MÁV-tól a plusz költséget, amit kifizettettek velem, mivel a vállalt többletszolgáltatást (2:50 perces menetidő) valahogy nem sikerült teljesíteniük. Utoljára csóró egyetemista koromban csináltam ilyet, de úgy gondoltam nem az én pofámnak kell égnie emiatt.
Be is álltam szépen a pénztárhoz, ahol a kedves hölgy (tényleg kedves volt) közölte, hogy mivel ez - most tessék figyelni! - "pótjegy" és nem "helyjegy", ezért a pénz nem jár vissza. MIVAN?! Akkor amiatt, hogy a fecnimre nem az van nyomtatva, hogy pl. 22-es kocsi 35-ös hely, hanem az, hogy 2. osztály nemdohányzó 1 fő, viszont 350 helyett (a múltkori oda utam helyjegye ennyibe került) 390 Ft.-ot fizettem érte, a pénz nem jár vissza? (Az is érdekes egyébként, hogy a notórius késő 9:45-ös pécsi IC szerelvényt telepakolják "vissza nem térítendő pótjegyes" vagonokkal. Vagy ez már csak a paranoiiám?) Miféle többlet szolgáltatást nyújtott nekem a MÁV, amit a "helyjegyesek" nem kaptak meg, amiért nekem a késés ellenére nem jár vissza a plusz költség, az IC vagonban helyet foglalóknak pedig igen? Tévedés ne essék, nem sajnálom tőlük, és szerencsére bele sem fogok halni 390 Ft. veszteségbe.
Az elvvel van a problémám, ami szerint a népet ismét hülyének nézik. Mert megtehetik.
Szóval jó lenne, ha valaki illetékes elmagyarázná nekem a cselekvési gyakorlat mögött rejlő logikát, de valahogy úgy, hogy megértsem. Ha ez nem megy, megkérdezem a fogyasztóvédőket, hátha ők tudják a választ erre a kérdésre.
Üdv: vasutazó