Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Normális országokban kárpótolják az utasokat a vonatkésés miatt, nálunk lehúznak róluk még egy bőrt, innen látszik, hogy mi egy beteg országban élünk. Olvasónk a vonat késése miatt lemondott az utazásról, inkább autóval ment. Később szerette volna visszaváltani a jegyet, de azt a MÁV csak úgy vette vissza, hogy 1000 forinttal kevesebbet adtak vissza, mint amennyibe a jegy került. Ez volt a kezelési költség.

Üdv MÁV-figyelő!

Valaki el tudná nekem magyarázni az alábbi esetet?

Vettem elővételben 2 db jegyet 160 km-re, én elborult azt hittem (no meg kissé a környezetvédelemre is figyelek...), hogy egy konferenciára vonattal is el lehet jutni. Nos, a vonat Nyíregyről ment Keszthelyre, én mikor félúton Pesten felszálltam volna, már majdnem másfél óra késésben volt, sőt, a kedves jegypénztáros megjegyezte, hogy lehet, ez megduplázódik. Ha nyaralni mentem volna, nem érdekel, de itt előadást kellett tartanom, így autó, benzin, M7-es matrica stb.

Előfordul.

Hazajöttem, a jegyet elvittem a MÁV-nak, hogy kérem vissza a pénzem, majd vissza is adták - enyhe hiánnyal... 1000 Ft a kezelési költség azért, mert miattuk nem értem volna oda a célomhoz, sőt, fizetnem kellett a benzinem, autópályamatricám. Persze most mindenki mondhatja, hogy ez a kezelési költség, de nem, ez nem az. Ez lopás. Olyanért fizetni, amit nem vettem igénybe, az nem egy elfogadható - szerintem. Ha tudja bizonyítani, hogy a vonaton ültem, de a kaller lusta volt odajönni, na akkor ok, rendben, vonja le az ezrest. De így, hogy kellemetlenséget és anyagi kárt okoztak nekem, hát... tisztességes helyen még kárpótolnának is, vagy szimplán csak annyit mondanának: bocsánat. De ez Magyarország. Én így nem szeretlek...

István

U.I.: senki ne mondja, hogy örüljek, hogy legalább ennyit visszaadtak. Ez nem így működik, amit nem használok, azért nem fizetek. Vagy ha veszek egy kiló kenyeret, azonnal hozzászámlázzák a vajkrémet is, ha nem is vettem?

Címkék: utazás máv autó vonat késés vasút utas panasz jegy pénztár észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr131289606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2009.08.05. 13:27:37

@BKV figyelő:

Ez igaz, de visszaveszik azt 3 napon belül de lehet ,h panaszkönyvbe kell írni meg üvöltözni kell, de vissza fogják. Olvasd el a Tesco Titok 1-2 könyvet. Van olyan cuccok,ami annyira gagyi ,h nem is írnak rá garijegyet, elromlik visszahozza a vásárló, kap egy újat, azt is visszahozza vagy kéri a pénzt vissza. A könyvben vicces történet, h egy nap hány sarokcsiszoló ment tönkre egy építkezésen és mindig szó nélkül kaptak másikat annyira tudták ,h szar. Ez a KINZO féle volt, és igen azt én is tudom az ismerősök által ,h KINZO-t nem szabad venni.

passenger 2009.08.05. 13:29:11

@Ákibard!: Talán itt a 21. században bevezethetnék az informatikát szeretett vasutunknál is, és akkor a nap és járatszám megadásával pillanatok alatt előkereshető lenne, hogy késett-e a vonat mindenféle naplók átnyálazása nélkül. Vagy ez túlzott kívánság lenne?

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.05. 13:29:46

@Etalon:

Ha készlethiány lép fel, és a te TV-det valaki megvenné (amit visszaviszel), de még nincs ott, és a vásárló máshol veszi meg, akkor a céget nagyobb kár éri, hisz -2 vásárló (egyik miattad elment, és te is visszahozod), mégsem kérik vissza még csak a nyugta árát sem.

Manyizga (törölt) 2009.08.05. 13:30:47

@instant legenda: "a szolgáltató nem biztosította a szerződésben foglaltakat."
LOL. Tévedésben vagy.

A szerződésben az van, hogy adott viteldíjért eljuttat téged A-ból B-be. Arra, hogy ezt mikor és mennyi idő alatt teszi nem vállal kötelezettséget. ;) Ezért szarja le a MÁV a késéseket igazából.

tiborc2008 2009.08.05. 13:36:05

@Ákibard!:
Ott álltam a 6-9. peronok végén, semmilyen információt nem hallottam. Kiírás szerint meg a Dacia expressz érkezett. Osztrákoknak se adnak információt. Szerintem védhetetlen.

_CaD_ 2009.08.05. 13:36:33

A cikkírót gondolom egyik MÁV alkalmazott (vagy fejes) sem kényszerítette arra, hogy vegyen jegyet, és vonatra üljön, ha a tisztelt utas MEGGONDOLJA magát, akkor ne legyen felháborodva, ha nem annyit kap vissza, amennyit befizetett! Ja és az sem a MÁV hibája hogy autópálya-matricát vett, meg stb......ki a faszt érdekel??

Ha annyira fontos konferenciáról lenne szó az én esetemben, alaposan meggondolnám, hogy merjek-e olyan vonatra szállni, ami egy kisebb-nagyobb késés esetén óriási problémát okozhat nekem! Akinek nincs autója, az nyilván nem teheti meg, hogy ilyenkor abba szálljon, de a tisztelt posztíró megtehette!

_CaD_ 2009.08.05. 13:37:20

abba azaz = autóba

Caymans 2009.08.05. 13:38:17

már nem azért de miért van az hogy Japánban eltörölték azt a törvényt, amelyik kimondja hogy bárminemű tömegközlekedési eszköz ha 10 percnél többet késik, kötelesek a jegyet visszaváltani az utasnak? A törvényt megjegyzem azért szüntették be, mert értelmetlenné vált, ugyanis 7 év alatt csupán 2X fordult elő az, hogy a busz vagy a vonat 8 azaz 8 másodpercet késett!!!

Itt megjegyzendő, hogy a tv-t azért rendelték el mert a második világháború után a vasút olyannyira katasztrofális helyzetben volt, hogy meg kellett őket regulázni. A tv bevezetése után 2 hónappal a vasúttársaságot felfüggesztették és 2 évig nem ment egyetlen egy vonat sem az egész országban. 2 év kellett, hogy teljesen átstrukturálják a hálózatot, valamint az ÖSSZES vonalat felújítsák.

Ezt kellene itt is, de minek is írom... ez Magyarország...

Ákibard! 2009.08.05. 13:39:20

@Adani:
Most kezd lassan forgalombaállni ez a rendszer, de nem minden vonalon... :(
Zalaszentivábon láttam még 1-2 vonatról jelzett csak vissza.

Ákibard! 2009.08.05. 13:41:58

@BKV figyelő:
Vedd már észre, hogy senkinek nem érdeke a vasút fejlesztése!!!

Vedd észre, hogy amíg megépül 300 km autópálya felújítanak 30 km vasutat.

Lassan 19 éves vagy felnőtt ember nem hiszem, hogy nem veszed észre...

A talicskákat sem kell leplezni főleg nem nekem, hisz nyílt színen toligásszák nem csak a vasútnál mindenhol ahol közel ülnek a céghez.

Én az átlag dolgozókról beszélek, nincs számítógép ez van sajnos. Senki nem mondta, hogy azért nincs számgépes rendszer mert az utasok keveset fizetnek.
Ne adj már olyan mondatokat a számba, amit nem mondtam, ha megoldható...

Ákibard! 2009.08.05. 13:43:27

@tiborc2008:
Nekem nem kell bevédened magad, én tudom mi van soxor utaztam a Daciával Győrbe. Meg utastájékoztatással is foglalkozom. Úgyhogy szerintem védhetelten. De ha nagyon kardoskodsz előkeresem a bemondást amiben jelzi, hogy a semmelweis viszi a kocsijait Daciának...

Ákibard! 2009.08.05. 13:44:27

@_CaD_:
ÉS továbbra is azt mondom, hogy visszakapta volna a teljes összeget, csak nem 1 nappal később...

Ákibard! 2009.08.05. 13:49:59

@BKV figyelő:
Az a legnagyobb baj, hogy nyitottál egy blogot ami utaspanaszokkal foglalkozik. Ide jötteünk páran szakmai emberek segíteni.

De a szakmai érveket nem sikerül elfogadni.

Van egy levélíró választ vár a kérdésére. Megadtuk a választ, azért vont le pénzt, mert nem akkor jelezte hogy nem utazik el. Ennyi. Optimális esetben ennyi lenne, de nem te még itt kardoskodol hogy miért így miért úgy miért amúgy.
Azért mert ez a szabály, ha tetszik ha nem. A jegyváltással elfogadta ezeket a szabályokat, onnantól azt kell alkalmazni. Hanem tetszik nem kell vasúton utazni.

Ne szegezd már nekem a nagykést meg érezzem magam rosszul meg megválaszoltam egy felvetést.

Vagy minden porcikáddal azon vagy, hogy egy szar bulvárterméket alkoss, amiben semmi szakmai hozzászólás nincs , csak a fent olvasható "geciszar máv"-ozás?
Ha ez a szándékod kalap-kabát, nem fizet senki hogy ide írjak.
Ha nem ez a szándékod akkor légyszíves kicsit higgadj le ezen a szinten.
Ha szakmai választ vársz akkor megadjuk (ki-ki mihez ért) de ne várd, hogy én érezzem szarul magam mert nem nyaltam fényesre a postoló seggét.

Ez a szabály ha akkor szólt volna visszakapja a pénzét később csak levonással. Ennyi. Ha azt írná a szabály, hogy másnap csak akkor kapja vissza ha körbeszaladja a keletit akkor vagy megteszed vagy nem.

puffancs 2009.08.05. 13:53:01

@BKV figyelő: mar megbocsass, de egyeni szoc problema, hogy eloadasra sietett.
azzal, hogy beall a sorba, rautalo magatartassal elfogadja a mav szabalyzatat, es szerzodest kot.
az, hogy ki hova siet, hat sajnalom.


anglia: en csak azert hoztam fel, mert itt aztan valoban letezik a fogyasztason alapulo tarsadalom. itt 28 napon belul valoban visszaadjak a penzt szo nelkul a ruhadert, ha eladhato allapotban hagyod! ez a customer service, nem az, hogy mert eppen nem szallt fel egy vonatra valamiert (vonatok mindenhol kesnek), es utana koveteli a jegyar visszaadasat. ne vicceljunk mar, gyerekek

tiborc2008 2009.08.05. 13:53:25

@Ákibard!:
Lehet, hogy Semmelweis indulásakor bemondták, csak a lökösháza-i vonat érkezésekor nem. Az információs tábla szerint meg Dacia érkezett, ami akkor még Lökösházán volt.

psuba 2009.08.05. 13:53:39

@puffancs: Ezt nem tudom, honnan veszed. Angliában vasíttársaságtól függ a policy, de pl: www.southwesttrains.co.uk/SWTrains/Customerservice/Passengers+Charter.htm#Refunds

Ha úgy döntesz, hogy nem utazol (bármi okból), 28 napon belül visszaválthatod a jegyed, minimális kezelési költséggel. Ha azért döntöttél úgy, mert késett a vonat, akkor NEM számítanak fel kezelési költséget sem.

Igaz, pl. az esetemben kb. 120 km-ről be Londonba az egyszeri vonatjegy, ha délelőtt 10 előtt ér be a vonat, akkor kb. 25.000 Ft. 10 után "csak" a fele.

Ákibard! 2009.08.05. 13:55:31

@puffancs:
"azzal, hogy beall a sorba, rautalo magatartassal elfogadja a mav szabalyzatat, es szerzodest kot."

A sorba beállással nem fogadja el hanem a jegyváltással. Azzal viszont csalhatatlanul.

puffancs 2009.08.05. 13:57:27

@Rob67: mirol beszelsz? mit terit meg? waterlooban minden vonat kesik kivetel nelkul. hetente vonatoztam londonba surrey-bol es soha semmit nem teritettek meg, mert aznap felhasznalhatod a jegyed, barmelyik vonatra felszallhatsz (van lassu es gyors, es te valasztod, hogy melyikre, nincs IC se).

Etalon 2009.08.05. 14:01:03

@BKV figyelő: ebben igazad van, de azt a TV-t ettől függetlenül még el tudják adni később. Egy olyan IC-re viszont ami már elment, nem nagyon fognak tudni eladni jegyet.
Más szemszögből nézve viszont igaz az is, hogy aki nagyon el akar oda utazni, az el is fog, valószínűleg korábbi vagy későbbi vonattal, szóval végül nem lesz veszteség.

puffancs 2009.08.05. 14:02:23

@psuba: az egy dolog, hogy mi van oda leirva. ha mar south west trains (waterloo), en is azzal jartam.
vonaton ugye nincs jegykezeles, ranez a kalauz es kesz. waterlooban kell hogy varjanak a vagany vegen a jegykezelok leszallaskor, akik elvileg elveszik a jegyed, ha nem day return -- hacsak le nem mesz a metroba a vagany felenel.
ilyen alapon barki visszavalthatna a jegyeit. bollocks.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.05. 14:09:05

@Etalon:

Használt TV-t nem igazán viszik el, ha lesz utána új is (jön a másik készlet), esetleg áron alul eladhatják, tehát a cég mindenképp bukik.

Azt kellene ilyenkor megnézni, hogy elfogyott-e az összes jegy, mert ha nem, akkor végképp nem állja meg a helyét amit mondasz :)

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.05. 14:12:45

@BKV figyelő: nem volt az reklam (nem is volt link). de ha annak gondolod... legyen...

puffancs 2009.08.05. 14:14:20

@BKV figyelő: mondta valaki, hogy IC-rol van itt szo? amugy regen ic-vel is sokat utaztam, es ha mar a kezdo allomason bemondtak a kesest a jegy vasarlasa elott, es te megis megvetted, akkor nem vagy jogosult visszakapni a potjegy arat

Etalon 2009.08.05. 14:16:48

@BKV figyelő: úgy látom te tényleg csak BKV-val szoktál utazni :)
Én történetesen havonta 1x - 2x utazom Pécsre vonattal és az a tapasztalatom, hogy suliidő alatt már szerda-csütörtök környékén is necces péntek délutánra IC jegyet kapni (ilyenkor nyáron nem ez a helyzet szerencsére)

A frissen vett TV-t meg ha másnap visszaviszem, az még nem számít használtnak, de ezzel most már nagyon erősen OFF vagyok :)
Nem magyarázom tovább, aki eddig nem értette meg miről magyarázok az nem is akarja.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.05. 14:20:05

@Etalon:

Történetesen most is vonaton ülök, Albertfalvánál állunk!;) IC-n is utazom mostanában elég sokat, és látom, hogy sok üres hely van, vasutasoktól is hallom, hogy nem mindenhol adják el az összes jegyet. Ezért írtam amit.

A felbontott dobozos TV nem új. Beszélgess egy műszaki áruház vezetőjével erről.

Ákibard! 2009.08.05. 14:33:26

@BKV figyelő:
"A felbontott dobozos TV nem új. Beszélgess egy műszaki áruház vezetőjével erről. "

Te is elbeszélgethetnél, ugyanis a műszaki nagyáruházak döntő többségénél az áru érkeztetésekor felbontják a dobozát, ilyen-olyan okokból. (Safer elhelyezése, termék ellenőrzése stb stb.) Majd külön pánttal zárják le.
Bírom ezeket a felsőbbrendű leszólásaid "beszélgess egy műszaki áruházvezetővel" holott te sem jutottál még tovább a vásárlónál ott...

Etalon 2009.08.05. 14:51:34

@BKV figyelő: most iskolaszünet van ember! Majd utazz suli alatt is és meglátod micsoda különbség van. Én már előre félek, sajnos nem mindig tudom napokkal előre hogy melyik vonattal is fogok menni, így meg mindig ott a lehetőség hogy már nem lesz helyjegy.

A felbontott dobozos 1-2 napon belül visszavitt TV-t simán eladják újként, ebben biztos lehetsz. Akár szabályos így, akár nem :)

DragonZ 2009.08.05. 14:57:03

@Ákibard!: Egy ekkora szolgáltatónál (!!!), mint a MÁV, ezt már réges-régen meg kellene tudni oldani.
Nem kell hozzá más, mint egy szerver, meg egy adatbázis, ahová felvezetik ezeket az adatokat, meg egy felhasználói felület, ahol ezt le lehet kérdezni.

Ez pontosan olyan, mint az hogy kézzel (!!!) írnak számlát. Van egy utastársam, aki minden héten pénteken megveszi a következő heti menettérti jegyét és két helyjegyét a Szeged - Budapest Nyugati viszonylatra. Minden héten pénteken 10 percig tart neki ez a mutatvány, mert minden egyes alkalommal kézzel írja meg neki az éppen dolgozó jegypénztáros. Az egész nem szabadna tovább tartson 2 percnél.
Informatikailag és ezáltal anyagilag sem egy bonyolult feladat. Ilyen szintű dolgokat egyetemeken évközi feladatnak adnak ki.

A másik komoly kérdés a bankkártyás fizetés. Nekem kb. 4-5 percig tart a jegyvásárlás, mert kártyával fizetek. A lassúság oka a terminál és a bank közötti kapcsolat sebessége. Az összeg jóváhagyása után kb. 2 perc, mire megjön a visszaigazolás. Az Intersparban általában 10 másodperc (!!!) ez az idő.

Ami a lgfontosabb, azt már megemlítette előttem valaki: a MÁV van értem és nem fordítva! Legalábbis így kellene legyen. Engem pedig az nem érdekel mi van a szabályzatukban, ha az nem ügyfélközpontú, akkor változtassanak rajta, ne erőltessék ránk.

puffancs 2009.08.05. 14:58:14

@BKV figyelő: a muszaki aruhaz is visszakuldi a selejtet a gyartonak. a selejteket (bizonyos szazalek) beleszamitjak a termek kereskedelmi egysegaraba, igy senki nem bukik, csak az, aki megveszi a termeket, mert azzal egyutt a tobbi selejtet is fizeti.

Etalon 2009.08.05. 15:05:05

Valaki megette az előző hozzászólásom (pedig nem volt se trágár, se lecseszős)

tiborc2008 2009.08.05. 15:07:19

@psuba:
Erősen kétlem, hogy 120 km-es út Britanniában 7-800 fontba kerüljön. Lányom két éve Franciaországban TGV-vel utazott vagy 500 km-t három óra alatt valamivel több, mint 10000 ft-ért. Igaz, hogy a jegyet a neten vette meg elővásárlásban, és diákként kedvezményt is kapott, de akkor is.

tiborc2008 2009.08.05. 15:10:38

Ezt elírtam, helyesen 70-80 fontba...

DragonZ 2009.08.05. 15:18:20

@Ákibard!: Az előző hozzászólásom kicsit off lett, az utolsó mondat meg erős, de azt hiszem jogos is egyben.

Azzal viszont tökéletesen egyetértek, hogy ha ez a szabály (nevezetesen, hogy csak azonnal adják vissza a teljes jegyárat), akkor ez a szabály és ez mindenkire vonatkozik, arra is, aki nem tud róla.

Engem csak a szabály életszerűtlensége zavar, mint a vonatindulás előtt 2 órával visszaváltható pótjegy esetében.
Mivel szerencsére Szegedre óránként járnak a vonatok könnyen előfordulhat, hogy, bár van jegyem valamelyik vonatra, elérek egy korábbit és mondjuk másfél órával korábban akarom visszaváltani a jegyem. Elfogadom, hogy 2 óra a szabály, de ez egyáltalán nem utasbarát és életszerű az ütemes menetrend miatt.

Etalon 2009.08.05. 15:24:33

@DragonZ: az viszont furcsa, hogy ha késik az IC x percet (talán 15 perc a szabály, már nem is tudom) akkor 24 óra áll az utas rendelkezésére hogy visszaváltsa a helyjegyet.

Ákibard! 2009.08.05. 15:29:13

@Etalon:
Nem furcsa benne semmi.
Egyedül annyi, hogy a más késett vonat pótjegyét később is visszaadhatja abból nem lesz kára senkinbek. Ellenben ha te 2 óra után adnád vissza a pótjegyed nem feltétlen adnák el, holott lehet előtte 5-en akarták megvenni mert mondjuk az az utolsó hely.

puffancs 2009.08.05. 15:31:54

@tiborc2008: konnyen utana nezhetsz, es en siman el tudom kepzelni, hogy egy return ennyi. a vonat veszesen draga itt, ezert jar mindenki autoval

Etalon 2009.08.05. 15:40:54

@Ákibard!: ha jól megnézed, pont erről beszéltem én is korábban, hogy a pótjegy/helyjegy esetében abszolút jogos lenne a kezelési költség. A poszt viszont normál jegyről szól, amiből annyit ad el a MÁV amennyit nem szégyenl (és jó vastag a bőr az arcukon)

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.05. 15:50:34

@Ákibard!:

Nem felsőbbrendű, csak jeleztem, hogy tanulhatna belőle, ha beszélgetne velük. Nem mindent bontanak fel, meg van szabva, az is áruházfüggő, hogy milyen termékeket kell felnyitni (pl. lopásérzékelő elhelyezése miatt). Tudom, kérdeztem :)

@puffancs:

Kicsit azért bonyolultabb, de a hangsúly itt a plusz összeg visszafizetésén volt.

@Etalon:

Nem én voltam, ebben a posztban csak egy moderálás volt. E-mail értesítés sem jött a kommentedről. Blog.hu hiba lehet.

Etalon 2009.08.05. 16:00:06

@BKV figyelő: pedig szép hosszú comment volt. Nagyjából arról szólt, hogy próbáld csak meg az IC-n utazást suliidőben (főként péntek vagy vasárnap délután) :)

DragonZ 2009.08.05. 16:04:35

@Etalon: igen, ez egy kicsit furcsa, mert másnap ugyanúgy utána kell nézzen.
Mondjuk abból a szempontból meg más a helyzet, hogy IC késésnél már utaztál, tehát igénybe vetted a szolgáltatást, ha meg nem utazol, mert késik, akkor viszont nem vetted igénybe a szolgáltatást és ennek miértjét kell tisztázni.

@Ákibard!: Bocs, visszaváltást írtam becserélés helyett, de tulajdonképpen mindegy is.
Mivel óránként (!) járnak a vonatok, miért ne adhatnám vissza egy órával előtte. Más is járhat úgy, mint én, hogy elér egy korábbi vonatot és annak jól fog jönni az a jegy 20 (vagy akár 5) perccel indulás előtt is. Amúgy simán el tudja adni.

Etalon 2009.08.05. 16:11:24

@DragonZ: bizony-bizony, pont ezért írtam én is. Talán az van a dolog mögött, hogy ha késik a vonat (és a MÁV ezt elismeri, ami ugye nem mindig van így) akkor a kezelt jeggyel bizonyítod, hogy ez a késés téged érintett és ezért jár kárpótlásul a visszatérítés. Ha viszont a vonat késve indul és te fel sem szállsz rá, akkor nehéz bizonyítani hogy a vonat késése miatt nem utaztál, vagy te még a vonatnál is többet késtél :)

gcsabi 2009.08.05. 19:24:28

"mikor félúton Pesten felszálltam volna, már majdnem másfél óra késésben volt, sőt, a kedves jegypénztáros megjegyezte, hogy lehet, ez megduplázódik."-miért nem akkor váltotta vissza? Hisz egyértelmü volt akésés. Még egy rövid gondolkodás után is max. 15perc. Ha meg nem tudom mit kell tenni, megkérdezem, nem napok mulva, hanem akkor.
" 152. KF. Ha az utas a forgalmi akadály vagy a csatlakozás elmulasztása miatt lemond a továbbutazásról, részére a vasút a fizetett és a ténylegesen megtett útra eső me-netdíj különbözetét kezelési költség felszámítása nélkül visszafizeti."-START üzletszabályzat
Tényleg van a MÁV-nál egy rakás baromság, de ez speciel egy tök EU-kompaktibilis szabály!
Azért mert az utas tehetetlenkedik azért is ne a vasút legyen már a hibás.
Itt a hibás mp4 a késés-amit dijmentesen térítenek-ha pár nap mulva viszed vissza a lejátszót semmi sem kötelezi a boltot a visszavételre, nem hogy kezelési költség levonása utánira, semmilyenre sem. Pár nap mulva a jegy egy működő lejátszó!
Ismételném nem szégyen érdeklődni, ha valamivel nem vagyunk tisztában!

psuba 2009.08.05. 19:38:40

@puffancs: Akkor mostanaban nem utaztál. Szépen rakják fel a jegyellenőrző kapukat mindenhova, Waterlooban pár hónapja vannak.

De tök mindegy, a lényeg, hogy visszaváltják a szablyzat szerint. Te próbálkoztál már vele és visszautasítottak, vagy csak feltételezted, hogy ez történik? (Én még nem próbáltam, de eddig velem mindíg normálisan viselkedtek és nem hallottam olyanról, hogy szabállyal szemben csináltak volna valamit. Ettől még persze előfordulhat.)

gcsabi 2009.08.05. 19:50:47

@gcsabi:
Bocs amásodik idézet félrecsúszott:)
Helyesen: 101. KF. Ha az utas a vonat 10 percet meghaladó késése vagy a csatlakozás várható elmu-lasztása miatt nem utazik el, a vasút a kiindulási állomáson a visszaadott menet-jegy, pót- és helyjegy, helyjegy, pótjegy árát levonás nélkül visszatéríti.

Azgardia 2009.08.05. 21:33:18

Én Egerbe mentem volna keletiből gyorsvonattal. Kb 5 perccel indulás előtt szokták kiírni, melyik vágányról indul. Most azt írták ki, bizonytalan időt késik. (jegyemet előző nap vettem meg). Neten néztem van busz, fene hogy arra nincs 26 év alatt kedvezmény, de ha sietek még elérem, és lent leszek amikorra terveztem. Kedves néni közli kezelési költséggel lehet visszaváltani. Mondom de késik a vonat. De még nem késett 10 percet, nem tudják mennyit fog, lehet időben fog indulni (lol?) Kifizettem a kk-t, elértem a buszt, odaértem amikorra akartam.
MÁV szerint ilyenkor mégis mit kéne csinálnia szerencsétlen utazónak, hogy ne fizessen rá? Várjam meg mig méltóztatik indulni a vonat (mint utóbb megtudtam ~40 perc késéssel indult el)? Várjam meg a 10 percet, és késsem le a buszt?
Azóta a Keletibe nem teszem be a lábam, a legleprább az összes pályaudvar közül.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.05. 22:11:13

Bizonyos szabályok módosításával utasbarátabbá lehetne tenni a vasutat. Ez a konkrét eset nem az, mert visszaélésre ad módot. A sokak által emlegetett, a késéseket rögzítő, visszakereshetővé tevő informatikai rendszer pedig milliárdos fejlesztést jelent.

@DragonZ
Az viszont igaz, hogy az óránkénti vonatközlekedés mellett ez a mai, rugalmatlan IC-helyfoglalási rendszer nem passzol. Akik megalkották a rugalmas, óránkénti menetrendet, és akik hozták a merev szabályokat, azok vagy máshová jártak iskolába, vagy más generáció képviselői...

Azt is meg kellene engedni, hogy ha egy IC-re elfogyott a helyjegy, akkor "állóhelyre" felszállhasson az, aki ezt vállalja. Az nem megoldás, hogy "büntetést" fizettetek vele, mert a társaság nem tud több kocsit biztosítani. Amíg van hely a büfében, a kerékpárszállító kocsiban, az előtérben stb., addig valamilyen olcsóbb IC-jeggyel engedni kellene az utazást, hiszen sokan időre mennek. Ez így korrekt, és utasbarát. Persze legjobb volna varázsolni még néhány kocsit a vonatra.

vanek ur 2009.08.05. 23:23:00

@BKV figyelő: "A MÁV nyalja ki az utas seggét, ne hülye utasellenes szabályokat hozzon. "

Ezek szerint jó néhány külföldi vasút igencsak utasellenes (angol, lengyel). Ott ugyanis nem lehet visszaváltani a jegyet. Belgiumban az interneten váltott jegyet nem lehet visszaváltani. Képzelem milyen felhördülés lenne, ha itthon is ez lenne a helyzet.

Ja, és próbáltál már repülőjegyet visszaváltani?

vanek ur 2009.08.05. 23:31:56

@DragonZ: "gy ekkora szolgáltatónál (!!!), mint a MÁV, ezt már réges-régen meg kellene tudni oldani.
Nem kell hozzá más, mint egy szerver, meg egy adatbázis, ahová felvezetik ezeket az adatokat, meg egy felhasználói felület, ahol ezt le lehet kérdezni."

Erre kiír a MÁV 1 közbeszerzést, azt 3× megtámadják, 2 év múlva lesz egy nyertes, aki egy vadiúj rendszer piaci árának a kétszereséért megcsinál egy 5 éve elavult rendszert, majd hasonlóan jóárasítva üzemelteti is. Így működik ez a cég, csoda, hogy még működik...

vanek ur 2009.08.05. 23:33:28

@DragonZ: Gépi számlázás: lásd az előző hozzászólásomban.
Bankkártyás fizetés: ugyanaz.

vanek ur 2009.08.05. 23:38:29

@vonat blog: "Azt is meg kellene engedni, hogy ha egy IC-re elfogyott a helyjegy, akkor "állóhelyre" felszállhasson az, aki ezt vállalja. "

Én viszont nem azért fizetek 520 Ft-os felárat az ICre, hogy egy heringesdobozban üljek. Ha elfogyott a helyjegy, akkor elfogyott. Több kocsi kellene, mert igény van a szolgáltatásra. Persze erre nincs pénz.

psuba 2009.08.06. 10:20:53

@tiborc2008: Most erre mit mondjak? A Te hited a Te dolgod, a tények meg tények. Nem hasraütésből mondtam az árakat, hanem napi tapasztalatból. De nem muszáj nekem hinni, nézz utána a www.nationalrail.co.uk oldalon. Sajnos az árak ott ugranak meg, hogy 1. Londonba bemész és 2. munka céljából (azaz 10 előtt érsz oda). A londoni közlekedési helyzet miatt az emberek nagy része vonattal utazik be, Magyarországgal ellentétben itt tipikusan ingáznak be 50-100 km-ről és ilyen árak mellett is tele vannak a vonatok (igaz a munkába járók jó részt bérlettel utaznak, úgy azért olcsóbb).
És bár persze az angolok rendszeresen panaszkodnak a vonataikra, és nem Japán vagy svájci szinvonal, de azért fényévekkel jobb minőségű a magyarnál, egyébként nem használnák ennyien.

psuba 2009.08.06. 10:40:24

@vonat blog: a visszaélésekre lehetőséget adó szabállyal kapcsolatban: szerintem a legnagyobb gond M.o.-n az, hogy mindenkiről mindíg azt feltételezik, hogy vissza fog élni, és ezzel párhuzamban sokan (de nem mindenki) azt mondja, hogy hát ha úgyis feltételezik rólam, akkor próbálkozom. Ez tyúk és tojás esete, de valahol szerintem el kéne kezdeni a változtatást, akár pl. azzal, hogy NEM feltételezzük alapvetően, hogy mindenki csalni akar majd. Akiről meg kiderül, akkora büntetést kell a nyakába varrni, hogy az legyen a hír az újságokban. Így ugyanis nem büntetnék azokat, akik tisztességesek, csak valamiért mondjuk akadályoztatva vannak. És ez tényleg utas/ügyfélbarát lenne.
Na jó, veszem ki a kezem a biliből...

psuba 2009.08.06. 10:53:11

@DragonZ: Egyetértünk azzal, hogy kellene egy tisztességes, jól működő informatikai rendszer, bankkártyás fizetéssel stb.

De azért ennek a nehézségeivel és költségeivel kapcsolatban nagyon el vagy tévedve, ha azt hiszed, hogy ez egy egyetemi évközi feladat szintű dolog, meg hogy elég hozzá egy szerver, egy kliens és "egy felhasználói felület" (megjegyzem utolsó állítás kb. annyira pontos megfogalmazás, mint hogy "az űrutazáshoz csak egy rakéta kell").

Maradjunk annyiban, hogy ez a rendszer M.o. legbonyolultabb rendszerei közé tartozna. (foglalkoztam pár ilyen méretű rendszerrel, és pl. a szakmámban a kiadáskezelési példáknál mindíg a MÁV-os példán szoktam csámcsogni: egy menetrend/jegyár változtatást egy szűkös kiadási időablak alatt kell lerendezni az egész országban, több ezer gépen úgy, hogy nincs egységes PC park, hálózati kapcsolatok, sok helyre CD-n kell vinni az új szoftvert stb. - miközben mindíg szem előtt kell tartani, hogy be kell fejezni az egészet a rendszer újraindulása előtt (mert mi az, hogy nem lehet jegyet venni karbantartás miatt...), és nem lehet olyan pillanat, amikor Nyíregyházán más összegért adják el ugyanazt a jegyet, mint Kiskunborzasztón)

Egyszóval: Nem egyszerű. De ettől még egy ilyen cégtől elvárható.

gcsabi 2009.08.06. 11:18:01

@BKV figyelő:
Remélem nem utazás szervezésről tartott előadást!
Nam értem miért "borult" volna fel a 200km-es autóút attól, ha 10 percet rászán a menetjegy visszaváltásra? Telefonálni akár a pénztári sorbanállás közben is lehet,gondolom azon keresztűl intézte a kocsit. Azért mert valaki tehetetlenkedik nem biztos, hogy a vasút tehet róla. Kb. 10 perc alatt elintézhető az egész, ráadásul a pénztáros közölte a késést, nyugodtan visszaválthatta volna a jegyét

gcsabi 2009.08.06. 11:22:09

@DragonZ:
Miért egyszerübb egy több miliárdos rendszer, mint az utasnak érdeklődni, ha nincs tisztában valamivel. Ez a történet egy sima, teljesen europai rendelkezés, ami alapján minden cifrázás nélkül a teljes vételárat visszaadják. Nem akarok leszólni senkit, de itt az utas volt egy kicsit balfék.

puffancs 2009.08.07. 10:25:51

@psuba: 2 eve bekoltoztem a nagyvarosba, valoban, es sw trains-zel tavaly nyaron utaztam utoljara.

soha nem akartam visszavaltani jegyet vonatkeses miatt, eszembe sem jutott. utvonalra vettem jegyet, nem vonatra. es mivel ahova en kozlekedtem, 20 percenkent mentek a vonatok, nem is volt szukseg ilyeneken gondolkodni.

a videki varosban ahol laktam viszont megvoltak a kapuk, de inkabb csak orok alltak, mert a kapuk sosem mukodtek. surrey-ben, ezt azert hadd tegyem hozza. nem eastleigh vagy valami mas kevesbe privilegizalt hely

DragonZ 2009.08.10. 15:50:31

@psuba: én egyetemi feladatként a számítógéppel történő számlakiállítás problémáját jelöltem meg. ez bőven kivitelezhető lenne akár pár millió forintból is az összes jegypénztárban.

Természetesen az elvárt színvonalú informatikai rendszer jóval összetettebb, sokrétűbb emiatt pedig nyilván jóval drágább is. Ami ezzel kapcsolatban a legfontosabb lenne, hogy ha belevágnak, akkor mindenképpen könnyen bővíthető, technológiailag egyszerűbben modernizálható rendszert kellene beszerezzenek, vagy készítsenek.

A bonyolultsággal kapcsolatban teljes mértékben egyetértek veled. Nagyon nem egyszerű a helyzet, de egyáltalán nem megoldhatatlan. A technológiai háttér adott, ezt kellene kiépíteni mindenhová, egységesített informatikai rendszerrel, korrekt szerverparkkal és szoftverekkel. Ez sok munka, pénz és idő. Viszont egy jól megtervezett rendszert hosszú távon olcsóbb üzemeltetni, és bővíteni.

DragonZ 2009.08.10. 16:13:37

@gcsabi: abban igazad van, hogy az utazni vágyó volt a balfasz ebben az esetben (mondjuk a tájékoztatás nem igazán erőssége a MÁVnak, szóval lehet, nem is tudott róla, hogy másnap már pénzbe kerül a jegy visszaváltása). A szabályozással alapvetően nincs is bajom. Ez a szabály (tulajdonképpen nem is rossz) és kész. Elfogadom.

Nekem azzal van bajom, hogy a 21. században egy ilyen cég még mindig papíron tárol mindent, amit az ott dolgozók órákig nyálaznak, hogy megtaláljanak neked valamit. Mindezzel a te és más utazni kívánók idejéből vesznek el nem kevés időt. Ez főleg akkor bosszantó, ha mondjuk este 8-kor Szegeden beállsz az egyetlen nyitva levő pénztárnál lévő sorba és az előtted álló vissza akar váltani egy jegyet, a két nappal azelőtti vonatra. Minimum fél óra mire végeznek a hatalmas feladattal. A többiek meg nem tudnak időben jegyet venni, mert nincs más alternatíva (pl.: automata, vagy másik pénztár).

Amúgy meg azért kell a milliárdos informatikai rendszer, hogy ha már érdeklődsz, akkor arra gyorsan tudjanak válaszolni.
Egy alkalommal Németországban jártam, konkrétan Stuttgartban, ahonnan vonattal szerettem volna eljutni Karlsruheba. Előzetesen tájékozódtam a vonatokkal kapcsolatban, de úgy alakult, hogy mégis kérdeznem kellett a menetjegyirodában az állomáson. Elmondtam mi a bajom és kettő perc múlva kinyomtatva megkaptam a menetrenddel kapcsolatos kérdésemre a választ, plusz szóban, illetve a papíron elmutogatva az információkat, melyik oszlop, adat mit jelent. Az egész nem volt több öt percnél.
Visszafelé utazva a karlsruhei állomáson reggel 6:50-kor nem volt nyitva a pénztár (csak 8-kor nyitott és este 8-kor zárt), csak automata állt rendelkezésre, úgy kb. 20 db.
Ezeken túl láttam jó néhány információs táblát, ahol több nyelven ki volt írva egy csomó információ a jegyekkel, utazással, stb. kapcsolatban.

Én első sorban ezeket hiányolom a MÁV-val kapcsolatban (meg persze a pontosságot), nem a csilli-villi vonatokat.

Ákibard! 2009.08.10. 16:16:53

@DragonZ:
A későbbiekben szeretné a cég modernebbre cserélni a jelenlegi jegykiadó rendszert, alap funkcióként benne az eticket jegyek kiadását, áfa-s számla kiadását, adatbázissal, jegykiadást, információszolgáltatást, minden ilyen dolgot amire egy modern gép képes egybe szeretnének tenni.

A jelenlegi jegykiadógépeken fizikailag nincsen több port amire eszköz csatlakoztatható, és a 80-as évek műszaki színvonalán vannak.
(Attól, mert TFT monitor van a gép belül ég ugyanaz...)

De ez a csere és rendszer kiépítése idő-idő és idő nomeg rengeteg pénz...

Ákibard! 2009.08.10. 16:18:36

@DragonZ:
"Ez főleg akkor bosszantó, ha mondjuk este 8-kor Szegeden beállsz az egyetlen nyitva levő pénztárnál lévő sorba és az előtted álló vissza akar váltani egy jegyet, a két nappal azelőtti vonatra. "

Ez az eset már csak azért sem állhat fennt, mert 2 nappal később nem lehet jegyet visszaváltani.
Kivétel ha van igazolásod róla, akkor viszont csak egy papír kitöltése ideje megy el ami max 2 perc...

2009.08.11. 10:18:56

@georgejr: az a baj, hogy akkor épp rohanásban voltam, pedig tudtam, éreztem, hogy ezeknek vagy most reklamálok, vagy soha:S

2009.08.11. 10:22:08

@Ákibard!: Rendben, máskor ottmaradok, és az ott ismételten elvesztegetett 15-20 percet behozandó taxi árát kiszámláztatom Neked, ok?

Mondom, nem nyaralni rohantam, hanem előadást tartani, már ha ez neked mondana valamit...

2009.08.11. 10:26:21

@Fly_G_Fly: Mondjuk mert ez volt átszállsá nélkül? Vagy persze Fehérváron is várhattam volna még 30-40 percet, ha előbbi vonattal megyek, és képzeld: ott pont erre kellett volna felszállnom:) (Amúgy a vonat keszthelyre ment, én csak boglárra)...

2009.08.11. 10:29:03

@matrixer47: min. 25% de maximum 500 Ft/jegy -> két jegynél ez 1000 Ft (mert ha a 25%-ot néznénk, az jóval több lenne)

2009.08.11. 10:29:51

@Ákibard!: Na az utolsó mondatodért: ANYÁD PICSÁJA...

2009.08.11. 10:34:26

@_CaD_: Anyukádat, hogy finom legyek.

Sajnállak, hogy ilyen buta vagy, de akkor most megpróbálom vázolni: AZÉRT MERT VAN AUTÓM, még értelmesnek tartom magam. Nem zöld, tudatos.

Persze neked ez nem mond semmit, b.sszunk mindenre, menjünk autóval, és ne vonattal, juhééé... gratulálok... és még valami: NEM VETTEM igénybe a szolgáltatást, NEM fizetek.

Ez pont olyan, mintha kapnál most egy csekket, hogy fizessél az államnak 650 Ft-ot. Ugyanis a múlt héten a kenyered, tejed ÁFÁ-ja ennyi volt... ja, hogy ezen a héten nem vettél kenyeret, tejet? Leszarjuk, fizesd ki!

2009.08.11. 10:38:37

@puffancs: Ráutaló magatartás jogilag csak az ex-kommunista államokban van, szerintem ez is jellemző... (máshol ezt a fogalmat nem fogadják el pl. a bíróságokon, max. figyelembe veszik, hogy ha elolvasta volna, akkor is így tett-e volna stb.)

2009.08.11. 10:54:11

@gcsabi: @gcsabi: 1. a MÁV hozzáállása a baj, mert szerintem nemcsak köcsög, hanem törvényszegő is. Tudtam, hogy akkor kéne visszaváltani
DE
2. siettem. Nagy szó? Mikor végül is visszaváltottam, akkor is majdnem 15 perc volt a művelet. Kökin 2 pénztár/300 ember mellett mi lett volna?

3. Nem telefonon intéztem, hanem hazarohantam, mert bocsánat, de nincs inasom, sofőröm stb.

+1 nem, nem 10 perc a MÁV-nak ez a művelet (ami amúgy Angliában, mert igen is, ott is visszaadják a jegy árát ilyen esetben!) 45-90 másodperc

2009.08.11. 10:55:05

@gcsabi: EURÓPAI RENDELKEZÉS? Aranykommunistám, ha egy ősEU-s államban ilyen történik, az elnököt másnap kirúgja a miniszter, és ezt komolyan mondom...

2009.08.11. 11:01:39

@DragonZ: Anyád volt a balfasz.

A szabályt tudom, csak épp ha belegondolsz, törvénysértő, ha tetszik, ha nem.

De tudod mit? Legközelebb ha nem tudsz szegeden jegyet venni, mert valaki épp visszaváltja a jegyét előtted, kívánom, b.sszon meg a kaller sok-sok ezer forintra, mert az a szabály...

Mellesleg: tudod mi kell egy teljesen jól működő informatikai rendszerhez? Egy kb. 3 szerverből álló központ (kb. 1,5 millió Ft, plusz havonta kb. 60ezer Ft) minden pénztárban a jelenleg működő hálózatra és szar gépekre épülő új rendszer, aminek a megírása kb. 2 programozó egy hét alatt képes max. 1 millióért; és bizony, a lehető legtöbb helyre a bankártyás fizetéshez a vonat. Egyedül ez lenne drága, de ezt is meg lehetne 2. lépcsőben csinálni.

Aki itt miliárdokról beszél, az vagy nem ért hozzá, vagy csak sikkaszt. Gyanítom, az utóbbi...

vanek ur 2009.08.11. 23:12:40

@7777777: "Aki itt miliárdokról beszél, az vagy nem ért hozzá, vagy csak sikkaszt. Gyanítom, az utóbbi... "

A MÁV állami cég, tehát mindent közbeszerez. A közbeszerzés révén ugyanazt a dolgot legalább 50%-kal drágábban veszik meg, mint bárki más, aki egyszerűen odamegy a nyerteshez, és megvenné tőle ugyanazt.
Ha mégsem közbeszerzés, hanem csoporton belüli cég végzi a tevékenységet, az ár a piacinak minimum a duplája.

Viszont az sem igaz, hogy 3 szerverrel és 2 hét alatt összedobott programmal meg lehet oldani a vasúti pénztárak működtetését. Nemcsak Budapest-Szeged jegyet kell tudni kiadnia, hanem bármit. Például ezt is (itt találtam egy másik topikban): img1.tar.hu/gmark/img/38346386.jpg Ha pedig a vasakat is le kell cserélni, nemcsak a szervereket, akkor alulról az 1 milliárdot biztosan közelíti a projekt még a versenyszférában is.

vanek ur 2009.08.11. 23:21:05

@7777777: Az az európai rendelkezés, hogy ha késik a vonat, és emiatt nem utazol el, akkor ott rögtön, még az elutazás előtt visszaváltják a jegyet kezelési költség nélkül. Ez teljesen normális.

A vasúti üzletszabályzat megfelel a magyar törvényeknek. (Konkrétan ezeknek: www.mav-start.hu/kozerdeku_informaciok/jogszabalyok.php) Plusz az egészet a minisztérium hagyja jóvá, anélkül életbe sem léphet.

DragonZ 2009.08.12. 12:19:48

@Ákibard!: Ezzel tisztában vagyok, mármint hogy egy ilyen rendszer kiépítése idő meg pénz, de mindenesetre jó hír, hogy tervezik lecserélni a régi rendszert. Remélem egy tényleg használható és jó rendszert sikerül majd megvalósítani mind a dolgozók, mind az utazni vágyók megelégedésére.

"Ez az eset már csak azért sem állhat fennt, mert 2 nappal később nem lehet jegyet visszaváltani.
Kivétel ha van igazolásod róla, akkor viszont csak egy papír kitöltése ideje megy el ami max 2 perc... "

Ez csak akkor igaz, ha nem kell a pénztárosnak utánanézni az adott vonatnak. Sajna, amikor ott álltam az illető mögött (valószínűleg volt igazolása, ha már foglalkoztak vele), akkor éppen utána kellett járni annak, hogy most akkor mi is van, meg naplólapozgatás is volt. Legalábbis valami vastag papírköteget nézegetett át. Na mind1. Remélem egyszer olyan esetet is tapasztalok, amit te leírtál.

DragonZ 2009.08.12. 12:57:40

@7777777: Ne haragudj a kijelentésemért, de ettől még balfasznak tartalak. (Veled ellentétben, viszont nem fogok elkezdeni anyázni.) Főleg, hogy ismerted a szabályt. Ha siettél és tudtad, hogy adott pillanatban lenne esélyed visszakapni a teljes jegyárat, később nem, akkor bevállaltad azt az 1000 Ft buktát. Így a reklamációd elég érdekes színezetet kap, még akkor is, ha szerinted nem törvényes ez a fajta eljárás.
Azt, hogy ez mennyire törvénysértő, nem tudom. Ha az, akkor valaki majd indít egy próbapert a MÁV ellen ezügyben. Ha nyer, akkor valószínűleg véget vetnek ennek a gyakorlatnak.

Ha nem tudok az állomáson jegyet venni, akkor megtehetem a kalauznál, aki, mivel Szegeden mindig van nyitva pénztár, valószínűleg csak jóindulatból fog adni jegyet és asszem azt is felárral. A helyjegyet bizonyosan drágábban.
A másik eset, hogy nem ad jegyet és akkor rábasztam. Ha meg megbüntet, akkor lehet írásban kérni a MÁV-tól a büntetéstől való elállást méltányossági alapon, ha jól tudom.

Egy teljesen jól működő informatikai rendszer felépítése attól függ, hogy mi az a feladat, amit el kell látnia. Szerintem a 3 szerver kevés lesz a következőkre:
- a teljes országot online kiszolgáló jegykiadó rendszer, vagy egy olyan melyben a jegypénztárakra vonatkozó adatfrissítés központilag történik
- hely- és pótjegyek központi kezelése
- jegyvásárlás esetén egy központi adatbázist használó számlanyomtató program
- internetes jegyvásárlást biztosító rendszer
- internetes menetrend
- a vasúti szerelvények folyamatos követése GPS-alapokon
- a teljes vonalhálózatra vonatkozó forgalomirányítási rendszer

Egy modern rendszerhez mindezek zavartalan működtetéséhez szükségesek lehetnek a következők:
- a jegykiadó rendszerhez a megfelelő informatikai és internetes hálózat kiépítése a szükséges hálózati hardverekkel (Piripócsalsóra is)
- interneten keresztül vásárolt jegy jegypénztárban történő nyomtatásának szoftveres és hardveres támogatása
- a jegypénztárakban levő számítógépek és perifériák cseréje
- a bankkártyás fizetéshez a terheltségtől függően az internetelérés cseréje nagyobb sebességűre
- a forgalomirányító és GPS alapú szerelvénykövető rendszer hardverei és a működéshez szükséges hálózati infrastruktúra

Még meg kell említeni a 24/7 működő, optimalizált szoftverek megírását a fenti feladatok lehető leggyorsabban és legmegbízhatóbban történő kiszolgálására.

Ha csak a jegykiadó rendszert nézem arra elég lehet a 3 szerver, de a komplett informatikai átálláshoz nem, főleg, ha egyéb kényelmi szolgáltatásokat is beleveszünk (pl.: internetes jegyvásárlás).

A teljes átállás, még ha nem közbeszerzésben nézzük, akkor is simán több milliárdos összeg.

A jegykiadós történet számlázással, az eszközök cseréje nélkül sem egyhetes programozói munka de szerintem az internetelérés cseréje nélkül, csak a szervereket és fejlesztést számolva kb. 10-20 millió körül lehet és minimum 1 hónap + tesztelés. Arra viszont nem árt figyelni, hogy pl.: a pót- és helyjegyek értékesítése online, de legalábbis központi frissítésű (néhány másodperces késleltetésű lehet).

2009.08.12. 14:52:12

@vanek ur: nem kell a vasakat cserélni, ha jó a programozó. Csak a bankkártyás fizetés ami drága.

2009.08.12. 14:54:14

@vanek ur: a minisztérium engedélye semmit nem jelent ma itthon:D

Amúgy a mondatom nem úgy szólt, hogy nincs ilyen szabály, hanem az azért fizetek, amiért kapok valamit alkotányos jogom!!!! bizony itt rohadtul sérült... (meg szerintem jogilag sem áll a dolog...)

2009.08.12. 15:09:19

@DragonZ: Nem kell próbaper, az csak rongyrázás. Az EU majd egyszer seggberúgja, de onnan végképp nem kell majd fel... (és épp ezért jóérzéssel az EU megvárja majd a szabad piacot:)

Tévedsz, a kaller nem adhat jegyet, ha betartja a szabályokat, csak jegyár+2-vagy 4 (majd utánanézek) ezer Ft-ért. És nem kérhetsz utána méltányosságit, mert bizonyítanod kell, hogy ennyien álltak előtted, amit nem hisznek el (bezzeg látod, nekem könnyebb bizonyítanom, voltunk ott 300-an meg a pénztáros:)

A szerverrel kapcsoaltban: az utolsó négy pont amit írtál, nem kapcsolódik a jegyeladáshoz, ergó ne keverd ide, rohadtul nem a 3 jegyeladáshoz kapcsolódó szerver sara.

Az utána következő felsorolásodra pedig ez a válaszom:
-mobilinternet a legrosszabb esetben (de ez már űberdurva, hisz win98 is kell hozzá:)
-az csak egy lekérdezés a központi adatbázisból, gyorsab, mint leírnod a mondatot, hogy mi kéne
-nem kell cserélni, ha jó a programozó (legrosszabb esetben piripócsra a mobilnet miatt egy 4000 ft alatti usb-periféria)
-igen, ezt mondtam, hogy drága, első körben a nagyforgalmú állomásokon kellene, de ott jól
-ez megint nem ide tartozik, hogy a jegykiadáshoz kelljen. A pénztárosnak max. annyi kell, hogy lekérdezhesse, a vonat késett-e. Ez megint csak egy 4+ oszlopos adatbázis, dátum, vonatszám, késés (ha több nagy állomást veszünk bele több oszlop) percben, és hogy a pénztáros is megértse, az eredmény, egy utolsó tábla amit megkap: JOGOSULT vagy sem. Ehhez megint elég egy szerver egy adatbázisa, a kliensoldalról egy 486-os modemes nettel...


És igen, én is csak a jegykiadásra írtam a 3 szervert, mindenra az sem lenne elég, de én arról beszélek. Telibeszarom a GPS-t, meg az optimalizált felületet és az egyebeket, amíg olyanra nem képes a MÁV, amit kb. 20 éve tudnia kéne...


Ja, számla: programozás kérdése, ugyanis zárt rendszerben készült ÁFÁ-s számlákat még aláírni, pecsételni stb. sem kell, azaz amíg a gép kinyomtatja egy hőpapírra, tök jó. Csak le kéne programozni rendesen, mit nyomtasson...

Adani 2009.08.12. 15:38:24

@7777777:

Na igen mobilnet az majdnem mindenhol működik még Mucsaröcsöge külsőn is menne. Egy min. XP-t futtatni képes gép sem egetrengető dolog, de ahogy mondod win98 is elég a netnek ( a programnak viszont nem biztos) de hát egy low-end p2-es gép, ami már viszi az XP-t minimál szinten az untig elég volna és ma már majdhogynem bontott tégla árban vágják utánad.

Mindhárom nagy szolgáltatónak van mobilnetes csomagja mennyibe is kerül egy olcsó netelőfizetés és a hozzá járó kis fehér szappantartó amit a gépbe kell dugni?

Ákibard! 2009.08.12. 17:46:36

@7777777:
"Mondom, nem nyaralni rohantam, hanem előadást tartani, már ha ez neked mondana valamit... "

Na hát a rohanásodnak fizetted meg az árát. Ez van.

A boltban is 20000-s helyett csak 10-esből adnak vissza akkor vagy ott helyben azonnal reklamálsz vagy így jártál.

Számlázd csak ki nekem nyugodtan majd röhögök egy jót rajtad... :)

Ákibard! 2009.08.12. 17:47:59

@7777777:
Na ez a mondatod jellemezte valódi énedet, csak gratulálni tudok hozzá :)
Anyád büszke lenne rád, ha élne még...

Ákibard! 2009.08.12. 17:50:27

@7777777:
" csak épp ha belegondolsz, törvénysértő"

Hehehe... Melyik történt sérti?
Vagy most ez a mai kommersz mondat, és ezzel kell vagdalózni? :D
Én tudom mit ír a VT valószínűleg te is ezáltal meg tudod mutatni mit séárt a máv a VT-ben. Nos, halljuk!

Ákibard! 2009.08.12. 17:53:41

@DragonZ:
Hm, furcsa amit írsz.
Ha naplót lapozgattak, akor nem vot igazolása... (Vagy lehet, hogy volt, és arra nem írták rá a késés idejét... Na az lehet...)

Ákibard! 2009.08.12. 17:56:44

@DragonZ:
Teljesn korrekt az összefoglalásod, aki ezt kihozza pármillióból, azelőtt meghajlok 2x.
Majd megkérjük 77777777-et építse ki mindezt pármillióból, amjd összedobjuk neki a kenyérrevalót ha a végén mindenét ráfizeti :)

Ákibard! 2009.08.12. 17:59:53

@Adani:
"Mucsaröcsöge külsőn is menne."

ÉS ha Mucsaröcsöge külsőn nem működik? Meg még 600 állomáson? Akkor mi a helyzet?
Ha tényleg csak egy szar 4000-s modem kellene hozzá már nem régesrég lenne?
Nagyon megy itt az okosság nagyon, húúú...

DragonZ 2009.08.13. 11:08:08

@Ákibard!: Valószínűleg a zárójeles rész a helyes válasz. :)

Alapvetően, amit ő ír, a jegykiadással és késések megjelenítésével kapcsolatban akár még ki is hozható az általam írt 10-20 millióból. Ez esetben már elég rendesen meg lehet csinálni. Azt mondjuk nem tudom, hogy milyen operációs rendszer fut a jegypénztárosok gépén, de az tuti, hogy a jegykiadó program felülete nem grafikus.

DragonZ 2009.08.13. 11:42:32

@7777777: Hát, igen. A szabad piac komoly megpróbáltatás lesz a MÁV-nak, lehet túl sem éli.

Az utolsó négy pontomat nem a 3 szerverrel kapcsolatban írtam és ráadásul feltételes módban.
Sőt, ha jobban elolvasod amit írtam, akkor tulajdonképpen egyet is értettem veled, leszámítva a költségeket és a fejlesztési időt.

Amit a számláról írtál, azzal tökéletesen egyetértek. Meg azzal is, hogy ezt már régen tudnia kellene. Ha nem is 20 éve, de mondjuk 10.

Ami a legnagyobb gond a történetben (jegykiadás, késés megjelenítése táblázatos formában, számla nyomtatás), hogy mindezt egy gépen, egy felhasználói felületen volna célszerű elérnie a pénztárosnak.
Mivel most nem grafikus a felület azt kellene kibővíteni az új funkciókkal (mellesleg ez sem egy nagyon bonyolult feladat egy hozzáértő programozónak), főleg a számla nyomtatásával.
Mondjuk a késések megjelenítése sem egy komoly kihívás.

Ha viszont nem tudják a jelenlegi rendszert bővíteni és grafikus felületre térnek át ott esetleg az operációs rendszer megjelenhet plusz költségként.

A PII-es és 486-os gépekkel csak egy baj van. Ezeket szervizelni is kell ám, adott esetben nem is keveset. Az pedig nem egyszerű, hogy megfelelő alkatrészek, megfelelő minőségben és számban álljanak a MÁV rendelkezésére a zavartalan működés biztosításához.
Plusz ezeket el is kell juttatni az informatikussal együtt Piripócsalsóra, vagy bárhová.
Azt meg mondanom sem kell, hogy ha egy nagyobb forgalmú állomáson áll mondjuk a jegykiadás, meg egyebek 1-2 órát mert akkorra érnek oda az alkatrésszel, ha van egyáltalán, az nem túl kellemes sem a várakozóknak, sem a MÁV-nak.

A kártyás fizetéshez a kisebb településeken egy megbízható internet elérés kell, ott a sebesség kevésbé fontos. A nagyobb állomásokon már illene gyorsítani a tempón, természetesen a megbízhatóság itt még fontosabb.
A központi adatbázis elérése viszont folyamatosan, nagy megbízhatósággal biztosított kell legyen, mert az (minimálisan) a jegykiadáshoz szükséges.
Mondjuk sok helyen (kisebb állomásokon) még kézzel állítják ki a jegyeket. Ilyen helyekre gépet, netet, szoftvert kell biztosítani, plusz egyel több gép, amit karban kell tartani. Ezek költsége elég jelentős tud lenni mondjuk 200-300 kisebb állomás esetén, hosszútávon.

A késéseket nyilvántartó adatbázishoz viszont jön még költség. Először is kell valaki, aki ezt az adatbázist feltölti, illetve ehhez egy felhasználói felület. Ezt az embert, illetve a szoftvert fizetni kell. Előbbit folyamatosan, utóbbit csak annyiszor, ahány ember van, vagy egyszer. Mondjuk itt a legcélszerűbb az lenne, ha a forgalomirányítók tudnák tölteni ezt az adatbázist. Ekkor csak a szoftvert kell fizetni.

További költség a pénztárosok oktatása. Az új funkciók használatát ugyanis nekik is meg kell tanulniuk. Mindegyiknek. ÉS nincsenek kevesen.

Szóval lehet, hogy egyszeri költségként pár millió (szerintem az említett 10-20), viszont hosszú távon, ha kell venni gépeket és netet, meg oktatni kell, akkor már több. Ne felejtsük el ugyanis az üzemeltetést, és az ismételt oktatásokat.
Ha nem változik jelentősen a jelenlegi infrastruktúra (itt elsősorban a gépekre, munkavállalók személyére gondolok), akkor természetesen ez az összeg is kisebb.

Szerintem azonban a jelenlegi rendszert egy sokkal komplexebb, több szolgáltatást magába foglaló, integrált rendszerrel kellene lecserélni, hogy megfeleljen a mai kor követelményeinek, semmint az általad vázolt verzió, amivel a 10 évvel ezelőtti állapotra sikerülne feltolni a MÁV-ot. Én mindenképp a nagyobb, integrált rendszer mellett teszem le a voksomat.
Hozzáteszem első lépésnek nagyon jó lenne a te verziód, mert szükségesek ezek a dolgok és MÁV szinten nem is olyan nagy a költségigénye. Plusz elég rövid idő alatt megoldható a kivitelezése.

DragonZ 2009.08.13. 11:53:01

@Adani: Mint az előbb @7777777-nek írtam, a PII-es gépeknek nem a beszerzési ára a nagy, hanem a folyamatos üzemeltetése.
Vagy szerinted ingyen megy ki az informatikus javítani a gépet a 100 km-re levő Bivalybasznádalsóra? Meg az alkatrész sem 0 Ft. Sőt a benzin is ingyen van odáig, ugye? Főleg, hogy napi két vonat jár arra, tehát az nem opció.

Az a baj, hogy nem hosszú távon és rendszerben gondolkozol, vagy legalábbis ez nem tűnt ki az írásodból.

A mobilnetről meg annyit, hogy a szolgáltatásnak folyamatosnak és megbízhatónak kell lennie, ami a mobilnetről, főleg a kistelepülések esetében (mondjuk itt a mobil szolgáltatásról egyáltalán) nem mondható el.
Vagy te szeretnél várni a jegyedre, amíg lesz térerő, vagy valaki befejezi a telefonálást, mert ugye a szolgáltatóknál elsőbbséget élvez a hang alapú kommunikáció? Szerintem te sem.

Bocs, ha az írásom sértené az önérzeted, csak kérdéseket tettem fel. Ha nem megfelelő a stílus számodra, akkor elnézést, nem megbántani akartalak.

2009.08.13. 12:36:40

@Ákibard!: Tévedsz, illetve szimplán hülye vagy.

Ha visszamész a boltba, hogy otthagytál egy tizest, kassza lezár, elszámol, különben másnap bezárják 30 napra, ha igaza volt a vevőnek, ha nem.

Adani 2009.08.13. 12:43:11

@DragonZ:
Hallottál már Távoli elérésről? Távoli Asztal pl. a Windowsban alapból benne van. Eleve távoli gépen dolgozhatna a pénztáros Bivalybasznád-alsón. Sőt továbbmegyek elég egy vékony kliens odatenni háttértár nélkül. Csak netkapcsolat más semmi, bejelentkezik egy központi gépre és ott fut a program. Neki csak bekapcsolnia kell a masinát. Az ilyen gépek nem is romlanak el könnyen, mert nincs bennük szinte semmi mozgó alkatrész sok áramot se fogyaszt így még ventilátor se feltétlen kell passzív hűtéssel elvan. Max. évente egyszer elromlik, akkor meg majd kimegy az informatikus megjavítani, ennyi még belefér.

Ákibard! 2009.08.13. 20:23:56

@7777777:
" Márpedig abban pl. nem emlékszem a mindenért fizetsz, azért is, amit nem használsz elvre... "

Hehe hát te nagyon hülye vagy :D

Ezekszerint bárhol ahol kezelési költséget számítanak fel az mind sérti az alkotmányt?
Jólvan báránykám, bégess csak beeee... :D Vazeg...

Ákibard! 2009.08.13. 20:26:04

@7777777:
Jah és mindezzel bizonyítottad hogy magad sem tudod mit sért a MÁV a VT-ben vagy épp az Alkotmányban, fentiek alapján feltételezem nem is tudod mit tartalmaz.
De vagdalózz csak alaptalanul, hülyeségekkel, ennyi vagy...

(Nem véletlenül fizettél egy ezrest... :))))

DragonZ 2009.08.14. 10:57:36

@Adani: Természetesen hallottam.
A vékonykliens is jó megoldás lehetne, ha a netkapcsolat megfelelően stabil és folyamatos. Egy ilyen feladatra én a mobilnetet nem tartanám alkalmasnak.

Emellett csak a központi gépet kell jól eltalálni, ahová távolról bejelentkeznek.
Adott esetben, mondjuk 200 felhasználó egyidejű (lehet több is, kevesebb nem hiszem) bejelentkezését és munkavégzését kellene kiszolgálni. Ezt a központi gépnek bírnia kell mind erőforrásilag, mind sávszélességet tekintve.

Tehát a központi gépnek is igen erősnek kellene lennie, vagy több központi gépről kellene beszélni.
Ezek, illetve a vékony kliensek beszerzése költséget jelent.
A mostani gépeken, pedig szerintem nem Windows fut, de ebben nem vagyok biztos, csak tippeltem a karakteres felület miatt. Tehát a távoli asztal korántsem biztos, hogy rendelkezésre áll. Ha így van, akkor a Windowsok beszerzése is költség és már nem a meglevő infrastruktúráról beszélünk.
Plusz oktatni is kell a felhasználókat, ami megint csak nincs ingyen.
Mondjuk a szervizköltség új gépek esetén nyilván nem jelentős, főleg amíg a garancia tart.

Az ötlet tulajdonképpen jó, ha a központi gép, vagy géppark kellően erős a csatlakozások megfelelő kiszolgálására és nem kerül sokba a vékony kliensek beszerzése, helyszíni üzembe helyezése.

Az pedig nem valószínű, hogy a meglevő gépek mellé, amin a jegykiadást végzik, vesznek új gépeket, vagy vékony klienseket, hogy azon tudjanak számlázni, meg megnézni a késéseket.

Adani 2009.08.14. 11:04:40

@DragonZ:

Karakteresnél még egyszerűbb, és még kevesebb sávszélességű netkapcsolat kell. Telnet, az ősidők óta létezik, de ha fontos a biztonság akkor SSH.

A már meglévő gépeket sem biztos, h le kell cserélni ha lehet integrálni a rendszerbe fel kell rá tenni a programot,ami a beléptetést végzi. Ahol viszont nincs vagy elromlott a régi esetleg selejtezik oda meg újonnan már vékony klienst tennének, fokozatos is át lehet állni.

A központi géppark az érdekes, kell több szerver is az elosztott terhelés miatt, egy redundáns DAS ( adattároló) rendszer a biztonság miatt. És a biztonság miatt legalább még egy tartalék rendszer ugyanezekkel földrajzilag eltérő helyen. Egy szerverterem ahol mindez megvan és a hardverek valóban nem két fillér, ez igaz.

DragonZ 2009.08.14. 11:11:32

@7777777: Ha jól tudom régiónként, talán megyénként van informatikai részleg, de adott esetben onnan is 100 km autózás egy-egy kisebb állomás.

Nyilvánvalóan a meglevő informatikai infrastruktúrát szervizelik is, de ha most kell kiépíteni, vagy bevezetni (lásd mobilnet), akkor amiatt mindenképpen nő a feladataik száma, amit el kell végezzenek.

Mondjuk azt hiszem, hogy a számlaadás és a késések megtekintése problémakör inkább a nagyobb állomások problémája, de ott sem egyszerű a helyzet, semmilyen szempontból.

És igazad van, 2009-et írunk meg kellene tudni oldani ezeket a dolgokat.

DragonZ 2009.08.14. 11:21:55

@Adani: Jogos az ssh-s dolog, és a többi is amit írtál.
Csak megvalósítani kellene.

Mondjuk a szerverek és az adattároló újrahasznosítható, ha esetleg ezt a rendszert megszüntetik. Ilyenformán a költsége rögtön hosszabb távúvá válik.

Mondjuk az igazi lépés egy integrált rendszer lenne, de az most még csak egy távoli, homályos álom.

DragonZ 2009.08.14. 11:26:08

@Adani: Most már csak azt nem értem, miért nem ülünk ott a megfelelő székben, kellemes fizetésért, ha már ezt ilyen jól kitaláltuk. :D

Bár azt hiszem, hogy egy tanácsadó szerződés lenne a legjobb számunkra, valami szép nagy összeggel benne. Az úgyis divat mostanában. :D

Adani 2009.08.14. 11:28:45

@DragonZ:
Talán mert katonasági szinten megy ott is az ész, aki képes gondolkodni az nem való oda.
Tudod azért áll őr a kapuban ,h ne engedje be a logikát.

DragonZ 2009.08.14. 12:07:04

@Adani: :DDD
Én inkább a sleppre tippeltem, de ez sem rossz válasz. :D
Mondjuk a sleppre is rá lehet húzni a "nem képes gondolkodni" dolgot.
Bár szerintem ez elsősorban a felsőbb vezetésre igaz, lentebb azért már jobban kell a logika, meg a szakértelem. A sor legvégén úgyis a "droidok" vannak, mint sok helyen.

A droidos megjegyzéssel, természetesen nem akarok megbántani egyetlen vasutast sem, de valljuk be elég egyszerű a munkájuk, mondjuk elég nagy mellé a felelősségük.
süti beállítások módosítása