Miért van az, hogy nálunk sokkal rosszabb helyzetben lévő országokban sokkal kevesebb pénzből sokkal jobban működik a vasút? -Kérdi olvasónk, aki 2 hetet töltött el Ukrajnában, és meglepődve tapasztalta, hogy az ottani vasút pontos, kiszámítható és fejlődik. Nálunk csak Öntik bele a pénzt, fejlődés alig látható, a késésekre pedig ki sem térek. Jöjjön a levél, melyben 8 pontban foglalja össze tapasztalatit, észrevételeit:
Kedves MÁV-figyelő!
Témám nem kapcsolódik szorosan a MÁV-hoz. Augusztus első felét (2 hetet) Ukrajnában töltöttem, és mindenhova vonattal mentem, ezzel kapcsolatban szeretném leírni a tapasztalataimat, és megmutatni, hogy egy nálunk sokkal rosszabb helyzetben lévő országban, sokkal kevesebb pénzből is lehet normális vasutat működtetni. A 2 hetet úgy töltöttem el idő és pénz spórolás miatt, hogy az éjszakákat töltöttem vonaton, nappal pedig "turistáskodtam". Ezek a dolgok nyilván nem számítanak majd újdonságnak azok számára, akik már utaztak Ukrajnában, vagy Oroszországban vonattal, de gondolom a többség még nem utazott arra fele.
Tapasztalataim:
1. A vonatok nem késnek. 14 vonattal utaztam, egyetlen egy késett 5 percet, a többi percre pontosan érkezett célállomására, annak ellenére, hogy a legrövidebb utam is 8 , a leghosszabb 27 óra volt. Ezenkívül a nagy utastájékoztató táblán is csak egyszer láttam késő vonatot a két hét alatt
2. Az utazás alapvetően olcsó, bár persze a fizetések is alacsonyabbak, a legtöbbet a 27-órás vonatútra kellett fizetni, ez 2. osztályon (Ukrajnában, csakúgy mint a többi ex-szovjet ország vasútján a hálókocsikat 3 osztályba sorolják) került 5000 Ft-ba, ezért viszont 1390km-t utazhattunk.
3. A vonatok tiszták. Na nem annyira, hogy a földről is ennék rajtuk, de egy magyar vonathoz képest, és amennyire egy 30-40 éves vagon tiszta lehet, annyira tisztán is van tartva. Például minden megállásnál a kocsikísérő vizes ronggyal letörli a kapaszkodókat, mielőtt bárki is le-, vagy felszállna
4. Alapvetően jó szolgáltatást nyújtanak. A vonaton a vécében mindig van víz, szappan, az esetek 95%-ában vécépapír (néha volt olyan, hogy elfogyott, de általában 1-2 órán belül pótolták), néha külön kéztörlőpapír. Ezenkívül van egy szép nagy szamovár, ahonnan mindenki ingyen tölthet magának forró vizet, így bátran lehet instant leveseket, kávékat és teákat inni, ha az ember visz magával bögrét hozzá.
5. Nem csigalassúsággal haladnak. Ha nem is érik el a nyugati színvonalat, azért általában a vonatok körülbelül olyan sebességgel haladnak, mint a magyar fővonalakon (80-100-120km/h), kivételt képez ez alól a Kárpátokon át vezető hegyi szakasz, ott jóval lassabban mennek a vonatok.
6. Látszik a fejlődés. Minden nagyobb város pályaudvarán látszik, hogy az elmúlt néhány évben felújították, így az impozáns csarnokok, épületek kellemes látványt nyújtanak(vö. Kelenföldi pályaudvar). Emellett látni teljesen új vasúti vagonokat és nem csak felújított régieket, épülő új megállókat, valamint Kievben egy új híd is épül a Dnyepper fölött.
7. Jó eljutást biztosít az ország minden része között. Ha az ember egyszer eljut egy vasúti fővonalig, biztos lehet benne, hogy onnan szinte az ország minden nagyobb városát elérheti, legyen az bárhol is, igaz nem minden vonat jár minden nap. Például a magyar határ melletti Csapról átszállás nélkül lehet eljutni Lvovba, Kievbe, Odessába, Harkovba, Dnipropetrovskba, Doneckbe, és még sorolhatnám. Ez nagyjából olyan, mintha nálunk Hegyeshalomról lenne közvetlen vonat Miskolcra, Debrecenbe, Szegedre és Pécsre is.
8. Ügyelnek a biztonságra. Minden vonatra be van osztva egy rendőr páros, ha valaki pl. este töményet iszik(tehát utána potenciálisan zavarni fogja az alvókat), már el is beszélgetnek velük egy kicsit, és gondolom meg is büntetik őket.
Még egy érdekesség (ez nem pozitívum, csak gondolom megjegyzem): Habár a szovjetunió lassan 20 éve megszűnt, a vonatközlekedés még ma is olyan, mintha nem változott volna semmi, és itt nem a szabályokra, vagy az öreg szerelvényekre gondolok, hanem a menetrendre. Rengeteg vonat köti össze Ukrajnát Oroszországgal, és a Szovjetunió többi, egykori tagjával, míg nyugat felé alig mennek vonatok. Olyan összeköttetések léteznek, melyek biztos nem léteznének, ha nem lett volna régen egy ország az egész, mint pl.:Harkov-Taskent, Kiev-Asztana, Kiev-Vlagyivosztok, Szimferopol-Baku, Harkov-Kalinyingrád. Harkovban megnéztem a kifüggesztett menetrendet, és így ránézésre úgy tűnt, hogy több vonat van ami érinti Oroszországot, mint ami nem.
Végezetül konklúzió: Sajnos az a szomorú, hogy a MÁV most már az eddig lesajnált keleti szomszédainktól is tanulhatna, talán csak ennyi.
Ui.: Ha valahol orbitális baromságot írtam volna, tessék nyugodtan szólni.