Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Burkolt vonalbezárás mától?

 2009.09.17. 12:40

A mai naptól nem közlekednek a Nyírvidéki kisvasút szerelvényei Herminatanya - Balsa illetve Dombrád állomások között. Az "ideiglenes" szüneteltetés decemberig tart, amikor életbe lép az új menetrend, amely valószínűleg már nem számol ezzel a vasútvonallal:

Kedves MÁV-figyelő!

Nem nagyon kapott hírt egy burkolt vasútbezárás. A mai naptól nem közlekednek a Nyírvidéki kisvasút szerelvényei Herminatanya - Balsa illetve Dombrád állomások között. Az "ideiglenes" szüneteltetés decemberig tart, amikor életbe lép az új menetrend (amely valószínűleg már nem számol ezzel a vasútvonallal, hisz sem a falvak polgármestereinek, sem a turizmusnak nem érdeke a vonal megmentése/felújítása.)

A megszüntetés hátterében a vonal szándékos tönkretétele lehet a cél, állítólag pénzhiány miatt jópár mozdonyhoz nincs alkatrész (filléres tételről beszélünk) továbbá a vasúti pálya drasztikus leromlásával indokolták a forgalomszüneteltetést.

Egy kisvasúti fórumon elhangzott hogy a pályának semmi különösebb baja nincsen, csak az évek óta elhanyagolt, karbantartás nélküli pályán  újabb "lassújelek,"  (sebességcsökkentések) kerültek bevezetésre, valamint a régebbi lassújelek bejárhatósági sebességét meg egyszerűen megfelezték, továbbá azokon a településeken amellyeken keresztül megy a vonat, ott  15 helyett 10 km/h-val közlekedhetnek a vonatok.

Ennek eredménye képpen a vonatok 30-80 perc késéssel tudtak csak közlekedni az egyvágányú pályán, így az ember elbukta a 8 órás munkakezdést / iskolát, elkéste a csatlakozást Budapestre.

Mi ez, ha nem szándékosság, a vasútvonal tönkretétele?  Mi okból kellett ilyen drasztikusan lecsökkenteni az utazási sebességet ha a pálya nem indokolja ezt? A mozdonyokat egyébként az ott dolgozók karbantartják, nincsenek jó állapotban, de mindegyik leközlekedett a tegnapi napon is.

Mától buszos pótlás van, hogy ez mennyire éri meg a MÁV-nak nem értem, az utasoknak át kell szállni, a MÁV-nak ki kell fizetni nem kevés összeget a Volánnak, ahelyett hogy ebből a pénzből megoldották volna az alkatrész hiányát és a pályaállapotokon is javítottak volna.

Mélységesen felháborít az hogy amíg a MÁV-nál milliós fizetéseket kap a vezetőség nagy része, addig ezen a vonalon (is) alkatrészhiánnyal küszködnek.

Kérném szíveskedjenek utánajárni a tényeknek, természetesen a MÁV megint sarkítani fog, jó lenne helyszínen tájékozódni, ott dolgozó vasutasokat meginterjúvolni a valós helyzetről. Végül búcsúzzunk e kedves emlékkel a Nyíregyházi kisvasúttól.

MÁS:

Úgy értesültem hogy a szomszédok Debrecen pályázott kisvasútfejlesztésre, és egy jelentős összeget nyert az EU-tól. Érdekes módon ott csak turisztikai célokat szolgál a hétvégenként közlekedő kisvasút (tehát munkábajárást nem segíti elő)  A pályázaton állítólag akadálymentesíteni kell a szerelvényeket, emelt peronokat és esőbeállókat  kell építeni minden megállóhelyre.

Aki ismeri a vonalat az tudja, hogy lényegében a két végállomás közötti megállóhelyeken alig van leszálló utas, felháborító hogy amíg az egyik kisvasúti vonalon alkatrészre nincs pénz, addig a másik vonalon emelt peron, meg esőbeállókat építgetnek a puszta közepére jó drágán.

Csodálom hogy GPS alapú LCD kijelzős  utastájékoztató rendszert vagy épp akadálymentes aluljárót nem írtak elő  a hatóságok, a puszta közepére a  pénz elherdálása céljából!

Bízom benne nagyobb médiahangot kapnak ezek a dolgok is, várom a fejleményeket,

Tisztelettel: K. Zoli

Címkék: közlekedés máv vonat menetrend vasút utas panasz észrevétel vonalbezárás


A bejegyzés trackback címe:

http://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr751388180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.09.17. 14:43:29

Akit érintenek a vonalbezárások, annak ez fájdalmas dolog, de nem csak a BKV és MÁV vezetők fizetése a fölösleges pénzherdálás, hanem az alig kihasznált vonalak fenntartása is. Igen, lehet, hogy buszra kell ülni, igen, lehet, hogy az akár lassabb is lehet, igen, ki kell rúgni sok dolgozót, egy kisebbség számára ez kényelmetlen, kellemetlen, de ha van más alternatíva, amivel sok-sok adóforintot meg lehet spórolni, akkor igenis be kell zárni vonalakat. Mindemellett persze a megtakarított pénzt nem kéne lapáttal kibaszkodni az ablakon. Bele bizonyos zsebekbe. De ez más téma, nem megyek bele.

PanelProli 2009.09.17. 14:45:33

Hányan utaznak nap-mint-nap ezen a vonalon ?!?!

Mert az lehet, hogy a poszt íróját fájdalmasan érinti a bezárás, de könnyen lehet, hogy rajta kívül még 1-2 ember utazik arrafelé.

Akkor pedig pénzkidobás a további üzemeltetés...

gaborbalk 2009.09.17. 14:51:10

Az a gond, hogy nem vagy tisztába, hogy mennyit is lehetne sporólni a vonalbezárással. A múltkorinál is sok-sok pénz felmerült, de nem lett belőle semmi, mert a személyzetet ugyanúgy fenn kell tartani. Ha normális menetidők, csatlakozások lennének, akkor szerintem sokkal többen járnának vonattal, mint busszal. Az előnyöket nem fogom felsorolni, mert akkor hó végéig se végeznék!
Üdv

Klark-Andy (törölt) 2009.09.17. 14:56:14

Én debreceni vagyok, a Zsuzsi kisvasút nincs jó állapotban, akárcsak a nyíregyházi, de nincs is rá nagy szükség. Itt tényleg csak kirándulásra van és ennyi. Ráadásul településeket sem köt össze, a végállomás Hármashegyalja, ami egy nagy semmi, az erdő közepén. Régen a Nyírségig Nyírmártonfalváig, Nyíracsádig is ment a vasút, de visszabontották a pusztáig, hogy hasztalan legyen. Ez lesz a Nyíregyi kisvasút sorsa is. Mindegyik kisvasút sorsa ez...

n_gyula 2009.09.17. 14:58:06

Ha nyereséges lenne akkor lenne rá üzemeltető. Veszteséges és ezért szűnik meg. A Debreceni pedig nyereséget fog termelni. Ezért épül.

tompus 2009.09.17. 14:59:50

Ez szomorú. Rengeteget utaztam azon a vonalon, amikor még ott laktam.

Klark-Andy (törölt) 2009.09.17. 15:01:39

@gaborbalk: Tényleg nincs jelentős megtakarítás ezekből, más módszer kellene. Ez inkább arra jó, hogy látványos dolog. Látványosan tesznek érte, hogy a "pazarlást megszüntetik", "az ország pénzét hasznos dologra költjük" stb stb stb. Látványosnak látványos, de a mögötte lévő matematika más dolog. Az a dolog, ami már kevés emberhez jut el.

raszt@ · http://stoppolas.blog.hu/ 2009.09.17. 15:13:00

Itt egy játék melyben Magyarország erősebb az USA-nál is, sőtt az USA egyes területeit birtokolja. Regisztrálj az alábbi linken és légy részese ennek a nagy és erős Magyarországnak.
www.erepublik.com/en/referrer/raszta

Ez pedig egy kis segitség a kezdetekhez:
sites.google.com/site/ereptutorial/elsonapok

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:15:42

Évek óta halogatom, hogy végigutazzam a vonalat, és a hírek szerint már nem is nagyon fogom :( .

Viszont azt azért látni kell, hogy a kisvasút mint hivatásforgalmi eszköz, a XXI. században nevetséges szolgáltatási szintet nyújt, és perspektíva se sok van benne.
Valóban évtizedek óta rohad, nem sokat költenek rá. De hát nincs az a jóindulatú pénzügyi számítás, ami szerint megérné. Már rég be kellett volna zárni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:21:26

@Klark-Andy:
A Zsuzsivasút megél a turizmusból, a Nyírvidékin ez csak álom - sóstóig esetleg, de a teljes vonalon esélytelen. Még úgy is az, ha a bevételi oldalra belekalkuláljuk, hogy esetleg a régió turizmusát fellendíti.
(A nyírvidéki kisvasút amúgy egykor Sárospatakig ért, ill. a hegyközi kisvasutat is belevéve egészen Füzérkomlósig el lehetett jutni).

@gaborbalk:
Visszatérő érv ez a "mellékvonal nem kerül szinte semmibe", de kéccsók, akkor mi az, amit ki lehetett spórolni belőle? Mert az oké, hogy elvegetál utas nélkül, évente feleződő pályasebességgel - de mennyi lenne ma tartósan üzemképes állapotba pofozni a vonalat?

retekvári 2009.09.17. 15:25:14

Valóban alig utaznak ezen a vonalon, és amúgyis, a környék amerre jár, nagyon jól be van hálózva buszjáratokkal, ezért szinte mindenki azzal jár. Esetleg tavasszal-nyáron nosztalgiavonatként érdemes lenne üzemeltetni Sóstóig, de hát az még több ráfordítás, ugyanis Magyarország legkoszosabb, legmocskosabb vagonjairól van szó.

Rich.mond 2009.09.17. 15:28:10

Ezt sajnálom nagyon :(

Mondjuk nem hiszem, hogy egy jó állapotban lévő kisvasút (ami azért nem egy horribilis összeg) nyáron ne lenne kihasználva, főleg, hogy mennyien Tisza-túráznak manapság (a két végállomás a Tiszánál van).
Azért nem egy TGV vonalról van szó, hogy milliárdok kellenéneka felujításra, vagy a fenntartásra.
A Nagykálló-Nyíradony vonalnak semmi értelme, azt tőlem fel is szánthatják, de ezt hülyeség lenne hagyni.

A kisvasútnak leginkább a cukorrépa-termelés nullára redukálódása adta meg a kegyelemdöfést.

orient 2009.09.17. 15:30:47

@SilentSound: egyetértek. Be kell zárni a kinemhasznált vonalakat a fizetéseket pedig normálisra csökkenteni.

ubk 2009.09.17. 15:33:43

@PanelProli: A posztban írják, hogy ez nem csak turisztikai vonal, hanem munkába és iskolába járára is használják, illetve csak szeretnék. gondolom akkor nem 1-2 ember lézeng rajta.
Máshonnan is azt hallottam a vonalról, hogy kisebb elővárosi kisvasút szerpét tölti be, úgyhogy ez pont egy olyan vonal, amit nem csonkítani, hanem gyógyítani kéne.

Rich.mond 2009.09.17. 15:37:57

Mondjuk a kilencvenes években sok kótaji ismerősöm utazott a kisvonattal -a többi szárnyvonallall ellentétben nem nagyon kerüli el a települseket

FI 2009.09.17. 15:39:15

Lehet kiválló szinvonalon is működtetni kisvasutat, most lesz a hétvégén a gemenci eredei vasút napja! Tőlük lehet tanulni: www.nlcafe.hu/utazas/20090915/programtipp_szombatra_gemenci_erdei_vasut_napja/

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:40:55

@Rich.mond:
Tisztességes, mai igényeknek megfelelő gördülőállomány beszerzése önmagában kmilliárdos összeg, a 70km vágány pedig nem kevés.

Persze ha túrisztikai célból, jelenjegi gördülőállomány felújításával, vállalkozási keretek között, esetleg részben önkéntes munkával képzeljük el, akkor sokkal olcsóbb lehet - de mondom, szerintem kizárt, hogy a turizmus a teljes vonalhálózatot eltartsa.

@retekvári:
A koszos vagont le lehet takarítani, kis pénzből is el lehet kezdeni a felújítását stb. A Nyírvidéki Kisvasút helyzetéhez azért nagyban hozzájárul az üzemeltető hozzáállása is...

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 15:42:08

Attól, hogy a vonal keskennyomközű, miért kell arra gondolni, hogy nem utaznak rajta? Ausztriában vannak szép számmal keskennyomközű elővárosi vonalak.

Egy normálnyomközű, villamosított vonalnak lehet kisebb is az utasszáma, mint ennek a kisvasútnak, és konkrétan három ilyen fővonalat is lehetne mutatni, amikből ráadásul kettőn decembertől is megmarad a forgalom.

A Nyíregyházi Kisvasút egy rendkívül kedvező vonalvezetésű vaspálya, ami felfűzi az érintett települések (jórészt közepes méretű falvak, tehát nem tanyák és halódó kistelepülések) főutcáit, és a vonal tökéletesen alkalmas arra, hogy a busztól átvegye a közösségi közlekedési feladatokat (akarom mondani visszavegye, hiszen a 2000-res évek elején még 4-6 kocsival jártak a vonatok a hálózaton, tömve, tehát nem a szocialista ipar leépülése és a pálya évtizedes karbantartási hiányosságai, hanem a kormányzati szándék miatt csökkent le alaposan az utasszám, olyannyira, hogy most már két kocsi is elég).

Tehát ez a vonal is egy azon többtucatnyi vicinális közül, amit egy magánvállalkozó a jelenleginél sokkal olcsóbban, gazdaságosan üzemeltethetne, ha a régió a busztársaság helyett vele kötne közszolgáltatási szerződést.

Ezeket a vonalbezárásokat azért nem lehet támogatni, mert a döntések véglegesek (a pályát harmadik személyek szinte azonnal fölszedik, így az újjáindítás már 2010 júniusában lehetetlen lesz), és semmiféle hatástanulmány nem készült, ami bizonyítaná a megtakarítást, alátámasztaná, hogy az új rendszer hatékonyabb lesz, és cáfolná, hogy lehetne jobban is.

A legrosszabb pedig, hogy bár a régióknak joguk van 2009. december 14.-től saját hatáskörben vasúti szolgálatást rendelni a bezárásra kerülő vonalakra, azonban ha ma kiírnák a pályázatot, akkor sem tudnák elbírálni időben - de ezt sem tehetik meg, hiszen döntés még nincsen.

Sok vonalat be kel zárni, de nem ötletszerűen, előkészítetlenül, és különösen nem úgy, hogy a döntés meghozatala után egy hónappal az érvénybe is lép. A vonalbezárásokat, ha most elkezdik előkészíteni, legkorábban öt év múlva szabadna csak végrehajtani, amikorra már megszilárdult a régiós közlekedésszabályozás. Mert jelenleg csak a közlekedés megrendelésének jogát adták a régióknak, a hozzá tartozó pénzt nem (és ez érvényes a buszközlekedésre is, tehát 2010-től falvak százai fognak teljesen közösségi közlekedés nélkül maradni).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:42:45

@ubk:
Érzékelhető forgalom tudtommal Nyíregyházán belül, illetve Kótajig van.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 15:44:04

@Comandante en Jefe: a környéken közlekedő buszok beszerzési árát elég lenne a kisvasútra fordítani.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:44:17

@Benbe:
"Attól, hogy a vonal keskennyomközű, miért kell arra gondolni, hogy nem utaznak rajta?"
Talán mert nem utaznak rajta?

Az alsó résszel mondjuk nagyrészt egyetértek.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:45:25

@Benbe:
A buszok nagyrészt kitermelik a -jóval alacsonyabb- beszerzési árukat.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 15:46:40

@Benbe:
"2010-től falvak százai fognak teljesen közösségi közlekedés nélkül maradni"
Ezt nem hiszem. Szarabb, az lesz, de a közösségi közlekedést _teljesen_ nem lehet csak úgy lemondani.

tibortelep 2009.09.17. 15:53:30

@orient: "egyetértek. Be kell zárni a kinemhasznált vonalakat a fizetéseket pedig normálisra csökkenteni. "

Oké, de számold ki mibe kerül a vonalat megszüntetni! Nem takanyolni és szüneteltetni, hanem megszüntetni... pályát elbontani, olajsaras földet kitermelni, töltést és nyomvonalat rekultiválni... mert az a megszüntetés. Ezt mindenki elfelejti. Az illetékesek meg erősen kussolnak.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 15:55:35

@Comandante en Jefe: Pedig de. Én sem hittem el, mikor hallottam, hogy a napi egy busz se jár minden településnek, de kiderült, hogy így van. A Volánokat mindenféle magánalkukkal szorítják rá a falujáró buszokra - ezért kapják meg például a zalaegerszegi IC-buszt, ahová nem tervezik reális sebességű vonatok közlekedtetését (mivel a leggyorsabb útvonalon, Pápán át, jövőre nem les személyszállítás).

A másik gumiszabály, hogy a buszoknak az önkormányzatok területét kell érintenie ott is, ahová egyáltalán rendelve van busz. Így a "bejárati út" elegendő egy zsákfalunál (pl. Vilyvitány). Ha pedig két falunak közös az önkormányzata, akkor a busznak elég az egyik falut érintenie, kipipálhatja mindkettőt.

laszy001 · http://www.autostat.hu/ 2009.09.17. 15:57:28

Valószínűleg a vonal hasztalan, ha nem így lenne gondolom a helyi érdekek fellépnének az ügy érdekében. Másrészt, ha valóban szükség lenne a vonalra szintén lehetne EU-s támogatásra pályázni, de valószínűleg, a minimális feltételeknek sem felel meg.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 16:00:28

@laszy001: nem az európai törzshálózatba tartozó vasútvonal fejlesztésére, illetve bármiféle közlekedési mód üzemeltetésére nem lehet támogatást kérni.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.09.17. 16:01:39

@orient: ha a sokszáz (ezer) semmittevő menedzser, kis és nagyfőnök fizetésére gondolsz, egyetértek. Ha a dolgozókéra, akkor sajnálkozva, és egyben megdöbbenve nyugtázom, hogy ma Magyarországon a Tesco árufeltöltő fizetése számít >>normális<< bérnek.

Nick Leeson 2009.09.17. 16:04:00

@Benbe: "A vonalbezárásokat, ha most elkezdik előkészíteni, legkorábban öt év múlva szabadna csak végrehajtani, amikorra már megszilárdult a régiós közlekedésszabályozás."

Most ezt komolyan mondod? Legalább 15-20 éve működnek teljesen veszteséges vonalak. A mai világban a vasút egy gyors hosszútávú utazást biztosító eszköznek kellene lennie. Egy 10-15km/h-val száguldó, falvakat összekötő szörnyeteg ennek végképp nem felel meg. Ezek után Te még 5 évig tervezgetni szeretnél, tanulmányokat készitetni (milliókért), meg ennyi ideig tovább termelni a veszteséget?

Az hogy az eddigi elbénázott vonalbezárások nem spóroltak semmit, az nem irányadó. Mert a személyzetet fenn kell tartani?! Miért kell fenntartani? Ha egyszer eltűnik egy környékről a vasút, akkor minek oda alkoholista bakter, meg vonatkerék kopogtató?

Szerintem igenis jó ötlet, hogy az önkormányzatok foglalkoznak az üggyel. Ha nekik annyira kell egy vonal, akkor tegyenek érte, hogy legyen nyereséges. A MÁV-tól ezt nem lehet elvárni. Globálban ezek a szárnyvonalak mindig csak a pénzt viszik. Miért nem jobb egy utasszámnak megfelelő méretű busz, ami mellesleg nem a pusztában áll meg úgy mint a vonat, hanem a falu központjában?

Vegyük már észre, hogy jelenleg SPÓROLNI kell az országnak! Mindig lehet indokot találni arra, hogy valami ne szűnjön meg. Még a 10-15 km-el közlekedő kisvasútra is...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 16:04:07

@Benbe:
A helyközi közlekedés megszervezése valóban nem a volán feladata, de állami feladat. A magánalkuk eszköze ohne veszteségkompenzálás, az nem a legtutibb, az kétségtelen.

Nick Leeson 2009.09.17. 16:08:46

@tibortelep: Miért kellene a talajt kicserélni, meg felszedni a sínt, ha egyszer nincs rá pénz? Nem megy rajta a gázolajzabáló vonat feleslegesen, nem kell fizetni 5-10 vasutast az üzemeltetésre. Ez már épp elé spórolás.

Persze lehet természetvédelmi területet is kialakítani egy olajsaras leprakörnyéken, csak az nem spórolás, hanem egész más.

Egy csőd szélé lévő országban nem az a cél, hogy rekultiváljunk, hanem hogy túléljünk...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 16:12:17

@az aki:

Vannak egyértelmű esetek. A szomorú inkább az, hogy viszonylag kihasznált, és főleg, jó fejlesztési potenciállal rendelkező vonalak is felkerültek a halállistára, miközben olyan vonal megmaradhatott, amin az átlagos utasszám vonatonként egy fő alatt volt! Ez sajnos a mostani listára sincs lényegileg másképp, ami mutatja az egész akció szakmaiságát. Tipikus történet, pöcsölés meg téblábolás, aztán fejetlen kapkodás.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 16:17:41

@az aki: Ezúttal nem üres, 15-20-szal járható vonalak szűnnek meg, hanem óránként megtelő vonatokkal, 100-zal járható pályával bíró viszonylatok is. Olyan vonalak, ahol az elmúlt évben 130% volt a vasúti utasszám-növekedés. Olyanok, ahol többmilliárdért újították föl a pályát. Olyanok, ahol a vasút egyértelműen jobb szolgáltatást nyújt a busznál. Ez a nem mindegy.

Persze, a Kisszénás-Kondorosnak mennie kell, és még jónéhány ilyen is van. De ebben a tervben az ország vasútvonalainak több, mint fele benne van. Itt nem a kihasználatlanság már az érv, hanem az éktelen vasútgyűlölet és az, hogy a saját tehetetlenségüket brutális rombolással kell leplezniük.

Nick Leeson 2009.09.17. 16:17:47

@Comandante en Jefe: Ez igaz. DE sajnos a végső stádiumban már csak ész nélkül kapkodva mennek a dolgok...

Bár nekem az az elvem, hogy szar helyzetekben (anyagi természetű), minél több dologról mond le az ember, annál hamarabb jobbra fordulhatnak a dolgok és a jobb időszakban már vissza lehet állítani az is ami azelőtt meg lett szüntetve. Értem én hogy ellopják a sínt meg minden, de azért remélem érthető az amit mondani akartam... :)

Nick Leeson 2009.09.17. 16:26:10

@Benbe: Nézd, részemről tényleg nem vagyok túlzottan vasút fun. :)
Mióta az ország nagy részét meg lehet közelíteni autópályán, keresztbe kasul 3-4 óra alatt. Azóta a vasút szerintem egy vicc. Már bocs. Megértem hogy lekileg sokan kötődnek a vasúthoz, van is feelingje, az biztos. De a magyar vasút realitása teljesen elnyomja ezt a feelinget.
Azt meg ép ésszel végiggondolni, hogy több száz tonnás szörnyetegek gurulnak vicces sebességgel, falvak közt, kihasználatlanul az tényleg bicskanyitogató. Az meg hogy van kihasználtság (látszólag) még nem jelent semmit. Ugyanis az utazók nagy része nem vesz teljes árú jegyet, tehát ez már eleve veszteség, akár mennyire is tele van a vonat!

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 16:29:39

@az aki: én is szeretek autópályán száguldozni, csak nekem erre nincs pénzem. Ebben a csodaszép válságban pláne nincs. Ugyanakkor gondolom, hogy neked pedig szívátültetésre nem lenne pénzed, ha kellene, ezért engedd meg, hogy megjegyezzem, hogy az állam érted is van.

Másrészt az autópályákkal párhuzamosan majd' minden viszonylatban a vonat gyorsabb a busznál, arról nem beszélve, hogy a jövőben csak méggyorsabb lehet. A busz viszont már a 120-as sebességgel is közveszélyes, így azt nyugaton sok helyen már erősen korlátozzák.

Nick Leeson 2009.09.17. 16:35:33

@Benbe: Én se vagyok tele pénzzel, van egy 10 éves autóm és azzal látogatom meg a szülőket havonta 1-2 alkalommal. 120 km autópályán. Kocsival, teljesen szabályosan kb. 1 óra az út. vonattal ennek kb. duplája, nem beszélve a vasútállomásra utazásról... Árban talán a kocsi kicsivel drágább, viszont sokkal tisztább, kényelmesebb, stb.
De ebbe nem akarok belemenni, mert már sokan elemezték itt más topikokban.

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.09.17. 17:41:58

@SilentSound:A vonalbezárásokkal hozzávetőlegesen mennyi pénzt takarítanánk meg?

És mit kezdenének ezzel a pénzel? Megépítenék például a régóta tervezett Nyugati-Déli vasúti alagutat? Vagy egy országos állomásfelújítási program indulna, mint a nyugati szomoszédunknál? Vagy esetleg beszereznek néhány száz Flirtet a Szili+Bhv+Bd ingák végleges kiváltására?

Mégis mit kapunk (az ígéreteken kívül) cserébe, amiért megérni nekünk odadobni a fél vasúti hálózatunkat?

ubk 2009.09.17. 17:43:09

@az aki: "Ugyanis az utazók nagy része nem vesz teljes árú jegyet"

Mert a közútat használók mindent megfizetnek? Nem az autópálya matricára gondolok, hanem az egyéb utakra, melyet boldog boldogtalan használ az autójával.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 17:57:01

@Szkájvóker Lajos:

"Mégis mit kapunk (az ígéreteken kívül) cserébe, amiért megérni nekünk odadobni a fél vasúti hálózatunkat? "

Mondjuk pl. államcsődöt nem. Már az is előny. A ktgvetés kiadási oldalát le kell faragni, ebből a vasútnak is kijut. És persze előkerül a jó öreg fűnyíró...

!ndex 2009.09.17. 18:04:06

@Comandante en Jefe:
És ha elfogy a vasút akkor mit adunk el? Talán kevesebbet kéne lopni odafönn.. Én nem 30 MÁV vezetőt fizetni 2-3 milliós havi fizetéssel

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.17. 18:09:06

@Benbe:

" A vonalbezárásokat, ha most elkezdik előkészíteni, legkorábban öt év múlva szabadna csak végrehajtani, amikorra már megszilárdult a régiós közlekedésszabályozás."

Nem tudtam megállni, hogy ezt most ne idézzem be.
Ugyanis ebben nagyon szépen össze van foglalva a vasútbarátok álláspontja: ne csináljon senki semmit. Ha ennél konstruktívabb ötletre nem telik akkor ne csodálkozzatok, hogy egyre kevésbé hallgat a szavatokra a magyar társadalom!
Adott a feladadat: a jelenlegi pénzügyi keret (mínusz negyven milliárd) forintból hogyan lehetne a vasutat vonzó módon működtetni. A peremfeltételeknek eleget tevő javaslatról sajnos még nem hallottam. (Javaslatok vannak, de azokat a 2008. évi pénzből sem lehetne megvalósítani, nemhogy -40 mrd forintból).

Zárszóként: nagyon tisztellek a szép vasútfotóidért, nagy gyönyörűséggel szoktam nézegetni.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 18:13:55

@Comandante en Jefe: Az államcsőd elkerülése nem szentesít mindent. Amit a KHEM jelenleg csinál, az a közvagyon elherdálása, hűtlen kezelés.

100 Mrd fölött lehet faragni a vasúton, ha fölmondják az összes érvényben lévő alvállalkozói szerződést (takarítás, épületkarbantartás, hólapátolás, irodaszer-ellátás, stb.) és saját erőforrásból pótolják a funkciókat.

Jelenleg egyetlen izzó kicserélése egy állomásépületben 40 000 forintba kerül az államnak. Minden pénztárban (oda is, ahol napi 500 forint a forgalom, mert bérletet és 40 km feletti jegyet nem árulnak, csak a forgalmista szabad idejében kiad néhány fecnit) heti 70 000 forintos kiszállási díjért páncélautó megy ki. A MÁV eladta az összes pályafentartó gépét és most azokat sokszoros összegért bérli vissza mindenféle kft.-ktől. Nem a mellékvonalak a drágák.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 18:14:58

@Moszkvicsslusszkulllcs: 40 Mrd akár egy héten belül megspórolható egyetlen vonat leállítása nélkül. Az egy más kérdés, hogy ezt az MSZP sosem engedné...

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.17. 18:21:45

@Benbe:

OK, tegyük fel, hogy 40 mrd megspórolva a korrupció visszaszorításából.

De hogyan tovább?
Innen még messze az út vége, ahol a NyK utasok számára vonzó vasútvonalként működik.

Nick Leeson 2009.09.17. 18:45:15

@ubk: Bocs de az autós társadalom épp elég zsetont fizet ki. Eleve az autó vásárlásakor egy nagy adag áfa-t, regadót, aztán minden tulajdonosváltásnál, átírás, forgalmi cserét (átlag autónál, alkalmanként 5-70e Ft.), kötelező biztosítás, súlyadó (mostanra teljesítményadó), kötelező műszaki, zöldkártya, állatnagy pénzt a benzin áfájára és jövedéki adójára. Ehhez még hozzászámolom, hogy az autósok eltartanak egy egész iparágat (gyárak, szerelők, villamosságisok, karosszériások, klímások, fényezők, alkatrész kereskedők, autómentők, autókozmetika, bérautó, stb...)
Ezzel kb. hány embernek adnak munkát, bevételt? Ezzel szemben a vonaton kedvezményesen utazók mit is adnak az államnak vagy a társadalomnak? Igen minuszt!

Nick Leeson 2009.09.17. 18:51:13

@Benbe: Most nem arról van szó, hogy ennyi meg annyi pénzt mivel lehet megspórolni! Az hogy betömsz 1-2 lyukat, attól még hosszú távon nem érünk el semmit. Meg kell szüntetni mindent ami sok pénzt visz el és nem feltétlenül szükséges, vagy ki kell olcsóbb dologgal váltani.

A mÁV évek óta egyre nagyobb minuszt termel! Most máshol megspóroljuk a máv 40 milliárdját, aztán jövőre megint megspóroljuk a MÁV 60 milliárdját, pár év mulva már az egész ország azért fog dolgozni, hogy a máv deficitjét ki tudjuk fizetni. A vasutasok meg parádéznak az 5km/h-val kölekedő, nyugdíjasokkal zsúfolt, bivalybasznádi vonaton!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 18:59:05

@Benbe:
Nem mondtam, hogy szentesít, de ez az indíték. Nyilván mindenkinek a saját szakterülete fáj a legjobban: a tanárnak az oktatásból, az orvosnak az EÜ-ből kivont milliárdok. Egyik se válik az ország javára hosszú távon, de most rövid távú tűzoltás van. A MÁV hihetetlen pazarlásának egy teljes átstruktúrálás nélkül nem lehet véget vetni, az pedig időigényes. (Ez egyébként a többi területre - pl. önkori, EÜ) is igaz. Eddig az réznek volt az ő baszása, most pánik van, és marad a fűnyíró.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.17. 19:05:09

@Comandante en Jefe:
...De hogy ne kenjünk mindent a kúrmányra: a dologban persze benne van a kisebb ellenállás felé való elmozdulás. Az utasok évtizedek óta nem érdekelték a vasutat. Évek óta az elüldözés megy. Hogy a NyK vagonjai úgy néznek ki, ahogy, az nem sokaknak csípte a szemét. De persze azonnal felzúdulás, hörgés tört ki, ha akárcsak egy teljesen fölösleges munkakör megszüntetése felmerült. A drága vasút utasokkal még valamennyire indokolható, utasok nélkül már nehezebben.

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.09.17. 19:06:27

@az aki:Azt senki nem vitatja, hogy át kell szervezni a MÁV-ot, amiben esetleg a vonalbezárás is benne van.

Itt sokaknál az ész nélküli bezárások verik ki a biztit.

stepboy 2009.09.17. 19:32:55

@az aki: "Ezzel szemben a vonaton kedvezményesen utazók mit is adnak az államnak vagy a társadalomnak? Igen minuszt!"
Az általad emlegetett iparágak dolgozói közül is nagyon-nagyon sokan vonattal ingáznak a munkahelyükre nap mint nap...
Most pedig mars fogat mosni és lefeküdni! Igen bizony, mivel butaságokat beszélsz most nem lesz esti mese.

stepboy 2009.09.17. 19:46:12

Egyébként évről-évre mondogatják már a szakmai szervezetek: integrált, ütemes menetrend. Ennyi, nem több. Vannak akik saját idejükből ingyen és bérmentve ki is dolgozták, ki is számolták mibe kerülne ez a vasútnak, milyen előnyökkel járna. Érdekes módon a KHEM erre nem vevő, folyton csak azt szajkózzák, h pénz és pénz kell egyre több, pedig ez nem igaz.
Érdemi változtatás nem volt már húsz éve, mert a politikának nem érdeke ebben az országban semmit rendesen irányítani. Ezzel a témával (is) nagyon jól lehet hangolni a közvéleményt, megosztani az embereket.
Komolyan azt gondoltátok, h ha évtizedekig nem volt valahol struktúrális átalakítás, akkor azt néhány jött ment idióta majd 3 hónap alatt megoldja (mint a filmekben)? Ugyanmár...

Nick Leeson 2009.09.17. 19:48:47

@stepboy: Nem beszélek hülyeséget, csak nem szerettem volna, ha az derül ki, hogy az autósok az államon élősködnek.
Tisztába vagyok azzal, hogy valamilyen szinten állami feladat az emberek munkába jutásának biztosítása/támogatása.

DE azért azt lássuk már be, hogy egy átlagos vonaton (nem elővárosi, munkábajárós) az utasoknak csak 10%-a fizet teljes jegyet, de az sem fedezi a költségeket, akkor valami nagyon nagy gáz van!

stepboy 2009.09.17. 20:23:36

@az aki: akkor talán először több teljes árat fizető utasra (csökkentve a veszteségeket), hatékonyabb működésre volna szükség és lehet, h nem vonal bezárásokra...
Nagyon OFF:
Egyébként lehet, h hihetlenül hangzik, de a túltermelő autóipar és így közvetve az autós társadalom is rengeteg állami támogatásban részesül.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.17. 22:05:21

@az aki: jó ez a statisztika. Ugyanis az eredeti szöveg úgy szól, hogy az összes utas 10 %-a utazik teljesárú jeggyel.

Arról nem szól a fáma, hogy az összes utas hány %-a utazik teljesárú bérlettel, mint ahogy arról sem, hogy hány %-a bliccel (becslések valahol 15 és 40 közé teszik). Az autós szavazókat viszont remekül lehet heccelni az ilyen "statisztikákkal".

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.18. 07:20:28

@stepboy:

"Egyébként évről-évre mondogatják már a szakmai szervezetek: integrált, ütemes menetrend. Ennyi, nem több.":

Csendben megjegyzem, hogy a NyK-n régóta ütemes menetrend van.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.18. 10:32:02

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Hátizé...
elvira.mav-start.hu/elvira.dll/xslms/uf?mikor=-1&isz=0&k=&ref=&retur=&nyit=&vparam=&language=1&i=nyiregyhaza&e=Herminatanya&d=2009.9.18&u=29

Mindegy, az állítás eleve hülyeség, az ITF-nek ott van értelme, ahol a vonalnak van azért valami utasvonzó potenciálja, ezen túl az ITF-ben nincs benne az, hogy azt vonattal kell végrehajtani...

Jubatian 2009.09.18. 12:00:24

Nem tudom, milyen állapotú ez a kisvasút (az országnak ezen a részén egy kézen össze tudnám számolni, ahányszor jártam), de lehet, meg kéne gondolni dolgokat. Ha tényleg úgy van, ahogy egyesek itt említették, hogy faluközpontokon át halad a pálya, akkor azt is számításba kell venni, ha egyszer felszedik, ott többet nem (vagy csak nagyon nehezen, valami kolosszális olajválság vagy hasonló hatására) lesz vasút, így ez egyszeri döntés, miközben az ilyen adottságú pálya jól kiszolgálná az elővárosi, és a nagyvasútra ráhordó közlekedést. Régi (90-es évek) képeken láttam szerelvényeket, és ha tényleg igaz, hogy 2000 táján még tömve jártak a tisztes hosszú vonatok, akkor senki sem mondhatja, hogy a dolog elavult. Egy évtized alatt nem változnak azért számottevően a közlekedési preferenciák, már ha nem tesznek aktívan ezért a vasút lerongyolásával (szóval szerintem ma is tele lenne, ha az ezredfordulós állapotok meglennének).

Amit az országos vonalbezárásokat ábrázoló térképen láttam, az meg szerintem felháborító, ahogy van. Nem a mennyisége (lehet, ilyen rongy helyzetben nem tudunk mást tenni), hanem az elosztása miatt. Pest megyében gyakorlatilag minden vonalat megtartanak országos finanszírozással, olyat is, mint a Lajosmizsei, ahol szerintem nem közlekednek annyian, mint az eldobni ítélt Vámosgyörk - Gyöngyös vonalon (Legalábbis saját tapasztalatokból ítélve). A vasút nélkül maradó lerongyolódó vidék így akár jogosan szólhatja meg a fővárost, hogy oda persze nem röstellik borítani az adóforintokat, meg cserélni Flirtekre a Csörgő + bhv összeállításokat, miközben nekik semmi se jut (pl. vasút nélkül marad Salgótarján is, megyeszékhely; Nógrádban jószerével semmi nem marad, ha nem finanszírozzák maguknak. Ha tudják. Na, az igaz, hogy arra a pálya is valami förtelem állapotú).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.18. 16:28:26

@Jubatian:
"a Lajosmizsei, ahol szerintem nem közlekednek annyian, mint az eldobni ítélt Vámosgyörk - Gyöngyös vonalon"
Sokkal többen járnak rajta, napi rendszerességgel. A gyöngyösi szárnyvonalon heti kétszer van komolyabb forgalom. És a lajosmizseit van hova fejleszteni, a gyöngyösit kevésbé. Szvsz egyiket se volna szabad bezárni, de ha már szembeállítjuk a kettőt, akkor inkább a gyöngyösit...

"A vasút nélkül maradó lerongyolódó vidék így akár jogosan szólhatja meg a fővárost"
Önmagában nincs mit csodálkozni, ahol többen laknak, ott nagyobb az utasforgalom (és ráadásul nem is lineáris, hanem sokkal erősebb függés van). Ez a 'megyeszékhely vasút nélkül' önmagában presztízsszempontokból kiinduló üres szólam. A kérdés az, hogy egy-egy vonalon hányan utaznak, illetve mennyi esély van ésszerű fejlesztésekkel komolyabb utasmennyiséget odavonzani.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.18. 16:34:09

@Comandante en Jefe:
Mégvalami: ez a "vasút nélkül maradó lerongyolódó vidék" c. rigmus ez legfeljebb a nép etetésére jó. Az embereknek jó tömegközlekedés kell, nem pedig vasút. A célszerűségnek kéne eldöntenie, hogy mikor busz és mikor vonat - nos pont a vidéki, ritkán lakott helyeken ez legritkább esetben lesz a vonat.

ubk 2009.09.18. 17:05:57

@Comandante en Jefe: Ha tényleg annyira nem éri meg a vasút fenntartása, akkor a GySEV ma miért jelentette be, hogy 600km -nyi szárnyvonalat átválalna a dunántúlon? Neten cikket még nem találtam róla, de a rádiókban ma többször bemondták, ennek fényében, hogy az államnak nem éri meg, más vállalatnak pedig mégis. Erről kéne egy posztot írni!

stepboy 2009.09.18. 17:50:12

@Comandante en Jefe: "Mindegy, az állítás eleve hülyeség, az ITF-nek ott van értelme, ahol a vonalnak van azért valami utasvonzó potenciálja, ezen túl az ITF-ben nincs benne az, hogy azt vonattal kell végrehajtani..."

Ha hiszed ha nem, az ITF azért integrált mert lefedi a közlekedési módokat (vasút+busz, -villamos, metró stb.) Sok helyen azért nem vonzó a vasút, mert messze a megállóhely/állomás. Ha ezt busszal közelebb lehet hozni az emberek számára (és még megfelelő átszállási kapcsolatokat is kialakítanak), akkor a vasút eleve sokkal utasbarátabb megoldás lehet (a busszal együttműködve természetesen).

Ma a busz sok szempontból utasbarátabb a nemzetközi viszonylatokon mint a vasút (Orangeways, SA olcsó, kultúrált eljutási lehetőséget biztosít sok városba a régión belül); akkor már ne is fejlesszük a nemzetközi vasúti személyszállítást?
Miért nem lehet elképzelni azt, h ha lehetőség van az eddigiekhez képest egy minimális befektetési igényt támasztó megoldással sokkal-sokkal több eredményt elérni, akkor talán érdemes lenne azt megpróbálni? Eddig mindig csak a vonalbezárásokon volt a hangsúly, az eredmény meg tisztán látszik: elkapkodott, rosszul kivitelezett rendelkezések; és most megint vonalat akarnak bezárni...

stepboy 2009.09.18. 17:57:22

@Moszkvicsslusszkulllcs: jaj ne már; nem elvétve egy-egy vonalon kell csak bevezetni (itt nem is az); hanem a teljes hálózaton. Az nagyon f@sza, h valahol mindig ugyanakkor indul a vonat és én csak azon a vonalon közlekedek, akkor legalább tudom, mikor kell elindulni. De ha az ütemesen induló vonat nem csatlakozik semmihez, akkor tényleg nem lesz alternatíva a vasúti személyszállítás...

Jubatian 2009.09.18. 18:14:32

@Comandante en Jefe: Pont azért tettem hozzá, hogy a pálya valami förtelem állapotú. Azon már épp hogy csak lehet utazni ("Gyors"vonat mehet valami negyvennel, mert félő, hogy szétesik a csöresz alatt a sín), így most a forgalomból ítélve bezárható. De nem hiszem, hogy ha elfogadható állapotú lenne (80 - 100 pályasebesség), ne utaznának rajta elegen.

(A vidékről kihordott vasút nem feltétlen csak az utazás miatt lehet katasztrófa. A nagy tömegekben termelő létesítményeket is, melyeknek esetleg iparvágányra lenne szüksége, elriaszthatja! Távolabbi települések tiltakozhatnak egy ilyen létesítmény miatt megnövekedő, vasútra nem terelhető kamionforgalom miatt, ami meghiúsíthatja annak megvalósulását. Vannak rá szinte évente példák)

Annak meg örülnék, ha a GySEV tényleg átvenne egy adag nyugati mellékvonalat. Igen! Mutassátok meg nekik, hogy lehet normálisan is vasutat üzemeltetni!

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2009.12.14. 01:31:43

Végigolvasva elég sok érdekeset lát az ember a kommentek között...

A Nyíridéki Kisvasúton nemrég utaztam Dombrádig, és szó mi szó, egy rakás buszjárattal (Buj-Nyíregyháza; Ibrány-Nyíregyháza; Újkótaj-Kisvárda) végülis a kisvasút "ki van pótolva", de ez három járat a végülis egy járattal megoldható helyett. Érdekesség, hogy a menetrendben Ibránytól/Nagyhalásztól Nyíregyházáig még ilyen szar állapotok között sem volt lassabb, mint a busz...

A kisvasút a falvak KÖZEPÉN haladt át, jó elérést adva a helyieknek, a vonalvezetésén persze még a régi uradalmi birtokok miatt vannak fölösleges ívek. Veszteség: hát jószerivel a tűzoltó-jellegű pályaösszbarkácsolás és a mozdonyösszegereblyézés a MÁVnál havonta nem került annyiba, mint egy menedzser fizetése, tehát a vonal vesztesége összességében talán ha egy új busz árát elérte a mostani állapotok között.

Feljavítás: A MÁVnál egy rakás használaton kívüli hatalmas állomási vágányzat, iparvágány vagy bezárt vonal van, aminek a pályaanyaga simán beépíthető lehetett volna fillérekért (vagy akár a fehérvári vonalról, amit a felújítás miatt felszednek), mivel ez belső anyaggazdálkodás. Ezekkel a vonal gyorsabb lett volna, mint amit a mozdonyok bírnak (a kocsik egy része ugyanis 80-al is gond nélkül futna, míg a mozdonyok 50-re vannak hitelesítve)m tehát a pálya sem lett volna hatalmas költség (pályavakarókat meg amúgy is fizet az állam, legalább lenne munkájuk ).

Persze ez mind veszélyes lett volna, mert akkor talán egy 40 km/h körüli átlagtempóval a buszok nyomába lehetett volna érni a kisvasúttal is, és már nem lehetett volna ráaggatni a versenyképtelen jelzőt.

A kocsik és a mozdonyok állapota, hát szerintem a szakadt Lada esete, ha nem költenek rá, csak foltozgatják, akkor így fog kinézni egy autó/motor/busz is...

Kitermeli az árát: igen, ha az effektív munkát végző személyzeten felül csak minimális irodai személyzet van, ahogy ez jellemző a Volánoknál. A megszüntetéssel elérik, hogy a munkaügyileg rosszabb helyzetű régióban további munkanélkülieket csinálnak, miközben mancikából/kávéfőző titkárnőből/menedzserből/igazgatóból nem lesz eggyel sem kevesebb...így a jóisten se tud ebből az egészből nyereséget kihozni. Valódi takarékos esetben a személyzet megtermeli az árát, ahogy a gépek is (sőt ezek már régesrég visszahozták az árukat, és a papíron már 0 az értékük).

Nem kell az önkormányzatoknak: Dehogynem, Dombrádon kiállítás, Nagyhalászon, Cigándon szobormozdony, felújított állomások és megállók, az önkormányzatok igenis derekasan tették, amit tehettek, de érthetően belefáradtak a tulajdonos érdektelenségébe. Nem rohannak olyan szekér után, amely nem szeretné őket felvenni. Itt megemlíteném, hogy nem csak az önkormányzatok, de elég sok helyi civil és vállalkozó is tett a kisvasútért, bezzeg a MÁV...

Megszüntetés: Az az igazság, hogy közlekedni kell, "ha valaki nem olyan tehetős, hogy autót vezessen, akkor dögöljön meg" - jogos az autóstól, hiszen a zebrán állókkal sem tudnak együtt érezni [majd megáll a nyanyának a következő effektusa] - de bizony vannak olyan emberek, akiknek nincs autó, marad a kerékpár vagy a gyaloglás mint alternatíva. Szüntessük meg, állítsuk le, mi lesz helyette? Buszok, OK egy új busz mennyibe is kerül? Hány új sofőr kell, akik kiadják a fordát? Mennyiért képzi ki őket a helyi Volán? Ne gondoljuk már, hogy a busz ingyé lenne bárhol is. Olyan vonalakon, ahol a vasút lassú és 10 km-re megy a településtől persze, hogy járjon busz, de ott, ahol a vonat indokolt, miért erőltetjük a közutat? A busz nem kér enni? Ingyen van a közút?

Megoldás: optimalizálás
Számolgatni kellene és nem autistáknak a térképen vonalakat húzogatni, mert kb. ezen a színvonalon dönt a minisztérium arról, hogy mi merre hogyan...ahol a busz jobb, ott busz, ahol a vonat, ott a vonat menjen, csatlakozzon egymáshoz, tartozzon közös irányítás és menetrendkészítés alá, hogy a vezetőség is kisebb legyen és olcsóbb a tömegek szállítása. Ehhez nem kellenek nagy pénzek, egy sofőr vagy kaller is megmondja, hogy mennyien mikor merre szoktak utazni emberek, erre kár több milliót eldobni, mert úgyis max. ugyanezt mondja. Keresleti menetrend: az eddigi kínálati helyett menjenek akkor buszok-vonatok, amikor tényleg van rá igény, ne akkor, amikor egy Valaki számítógépe úgy hozza ki a kétórás ütemet...Ilyen rendszerben valószínű nem érezné az utas, hogy nem autóval, hanem robogóval gyorsabban járja az országot. Legyen a kiszolgálószemélyzet az utasért, de kapjon tekintélyt és intézkedési hatalmat is! (ne a láblógató rendőrségre kelljen várni, ha valaki balhézik, vagy csak akkor jönnek, ha megölnek egy kallert úgy, hogy kidobják a gyorsvonatból).

Büntetés: a parazita mocskokat (teg és graffity firkagyáros, szombat esti "bebaszomazablakot"-erőember) el kell kapni és szégyen szemre kell vele lemosatni, helyreállítani azt amit tett. Így a mocskos buszok és kocsik is szépen helyrerázódhatnának és a helyreállításuk költségét is vissza lehetne perelni a parazitáktól vagy kedves szüleiktől (netán akkor érdekelné is a szülőket merre kódorog a kölök) akár a házuk terhére is.

Ezekhez nem kellehetnek évek, mert nincs annyi! Ha rövid időn belül nem lesz egy hosszú távú közlekedési koncepció (szakmai anyag, konkrétumokkal és nem általános EU konform álmodozásokkal, figyelembe véve a közösségi érdekeket) akkor az egész rendszer erősen a széthullás felé fog tartani, aztán majd az ukrán(Masrutka)/román mikrobuszos rendszerrel utazhat majd, akinek nem jutott legalább egy regadót lecsalt szakadt Lada. Szép kép, mondhatom, de pofátlanul erre rohanunk és ez valamiért nekünk jó, csak tudnám miért...

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu