Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Két kiló kosz a fejtámlán

 2008.10.19. 11:17

Még mindig nem értem, hogy a MÁV-nak és a BKV-nak miért éri meg, hogy a járműveikbe tisztíthatatlan, könnyen összekoszolható szövetüléseket, szövet fejtámlákat tesznek. Az rendben van, hogy szép, és mutatós, de iszonyatosan fertőzésveszélyes.

A vonat alapból koszos. Bármit megfogsz, biztos, hogy fekte lesz a kezed a kosztól, vagy vörös a rozsdától. Ilyen körülmények között a szövet is könnyen koszolódik.

Megrepedezett a kosz

Fejtámla vörös (eredeti) és fekete (kosz) árnyalatban

Címkék: kép máv kosz utas takarítás észrevétel volat


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr65721205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kovpeter 2008.10.19. 11:52:09

A jó kis hajzsír+por kombó belerohadt a fejtámlába. :-)) Ez ám a jó! :-)

Manó 2008.10.19. 12:02:53

Igazából azért ezek az ülések nem tisztíthatatlanok, csak nem tisztítják őket. A műbőr ülések sem sokkal jobbak. Ha nem takarítanak minden koszos marad.

A Volán egyik távolsági járatán gyakran utazok. Ugyanilyen szövet ülések vannak és tiszták.

Adani 2008.10.19. 12:52:16

Vidéken sokszor a Volán járaton is minden ragad a kosztól. A műanyagot könnyebben lehet tisztítani ezért jobb.

petya.bacsi 2008.10.19. 13:44:46

Hehehe... na, majd ha megyek haza, csinálok pár képet, a mi vonalunkon nem olyan kirakat-vonat van, mint a blog fejlécében, hanem azok a szép kék vonatok, aminek szép piros csík van az oldalán.

Na, azok az ülések mutogatni valók. Meg lehet különböztetni az újabb üléseket - tiszta, látszik a mintázat -, és a használtabb - fakó, gyanús fehér, barna pöttyök az ülésen - ülésektől. A fejtámla - születési színe: kék - sok helyen már fekete, mert olyan tiszta. Tisztítani minek, csak sima fizető utasok ülnek rajta.

Na meg a szag. Érdemes hajnalban utazni, és a vonatra felszállva beleszagolni a levegőbe. A hányinger elkapja az embert. Mocsok, bűz.

Visszaemlegetem a régi típusú vonatokat, amiben télen ugyan megfagytunk, ha épp nem volt fűtés, de legalább nem a szagtól lettünk rosszul.

petya.bacsi 2008.10.19. 13:46:30

"Az rendben van, hogy szép, és mutatós, de iszonyatosan fertőzésveszélyes."

Külföldön tisztítják, így nem fertőzésveszélyes, idehaza meg jó van így.

dontals 2008.10.19. 14:40:21

A képen láható ülés úgy 25-30 év körüli lehet, azóta valószínűleg nem történt tisztítás.

Igazából egyik ülés sem kellemes, ha ragad a mocsoktól, legyen az akár szövetből, akár műbőrből, akár műanyagból.

Talán egy éve is van már annak, hogy az egyik TV műsor bevizsgáltatta egy budapesti metró ülés "tartalmát", több száz embertől származó vizelet maradványokat találtak rajta, de volt ürüléknyom, hányás is és a patkányvizelettől elkezdve mindenféle kórokozókig minden. Azóta nem szoktam leülni a metrón, de bizony a vonat ülései közül is borzalmas állapotban van egynéhány.

Amit petya.bacsi mond, azt én is meg tudom erősíteni, gondolom a postai bhv-król beszél, melyeket elvileg nemrég újítottak fel (én azon véleményen vagyok, hogy jobb lett volna ezeket a 30-40 éves vagonokat kidobni, de ez most más kérdés), szóval amire ki akarok lyukadni, az az, hogy ezeken a viszonylag új ülések is néha borzalmas állapotban vannak, bár felénk igen ritka ez a posta bhv, de tényleg megfigyelhető a gyors amortizáció, ami egyértelmű a karbantartás, tisztítás hiányára utal. (A hernyók székei közül némelyik valóságos hányingert okoz, és hát igen a szag...)

A régi bhv-kon műbőr jellegű ülések vannak, azok viszont ragadnak a mocsoktól, mert nem tudja magába szívni, mint a szövet, úgyhogy én nem tudom melyik a jobb. A műbőr jellegű üléseket elvileg talán könnyebb tisztítani, de ha úgyse tisztítják, akkor ez egy mellékes kérdés.


A MÁV-nál a vagonok takarítása a szemét összeszedésére és a söprögetésre terjed ki, ami már így is óriási előrelépés a korábbi állapotokhoz képest, de a piszkos ablak, mocskos ülés problematikáját nem oldja meg.

¿Qué tapas hay? 2008.10.19. 16:13:29

A képen egy Bko 20-37-es egyik fejtámja látható. Ezek a kocsik 1992-93-ban lettek (legalábbis belső berendezés szempontjából) teljesen felújítva. A bútorzatot 2-2,5 évenként a járműjavítók ki szokták takarítani, dehát ez a kocsi rég járhatott már arrafelé.

chipetke 2008.10.19. 19:48:10

Ha jól tudom, ezekhez tartozik egy huzatféle is, amit valamikor a takarítószemélyzet cserélgetett bizonyos időközönként. Ennyi lenne a megoldás egyébként...

Tudom, könnyen mozdítható, minek, mert úgyis csak kidobják/elviszik/felhasogatják/felgyújtják.....

semk700 2008.10.19. 20:43:10

szerencsére már elmúltak azok az idők, amikor a fél országot átutaztam kettő hetente (pécs-debrecen), és szerencsére megtehetem, hogy itthon IC-vel járok ahova csak tehetem. ott azért nincs akkora retek. de amikor nagy ritkán vonatra ülök mindig eszembe jut az ausztriai vonatos utazásaim egyike-másika. nem arról van szó, hogy az idén pl. ketten oda vissza pest-gmunden távot 8 IC jeggyel együtt 35-ből megjártuk (citystar kedvezménnyel), itthon meg a pest-debrecen oda vissza 2 főnek 4 IC jeggyel, 50% kedvezménnyel 9 ezer, hanem hogy mennyire tiszták voltak a vonatok (gmunden jóval kisebb mint cegléd és nem fővonal, hanem regionalbahn)

tudom, nálunk szerencsésebb kultúrkör.

mégis azt mondom, hogy egy vonat rendszeres takarítása NEM lehet pénzkérdés. a tiszta vonaton sokkal több ember próbál annak tisztaságára vigyázni.

Nagymoli 2008.10.19. 21:37:04


Kicsit off, de talán javít a hangulaton ;.)

Azt tudjátok mért zakatol a vonat?

Tudjátok-e, hogy mitől zakatol a vonat?
Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk, meg kell vizsgálnunk a vonatot. Miből is áll a vonat?

Van egy mozdony, és van sok (vagy csak egy) kocsi. Namármost a mozdony ugyanúgy zakatol, mint a vagonok, így elég csak a vagonokat vizsgálnunk, a mozdonyt el is hanyagolhatjuk. Ha megnézzük a kocsikat, akkor ugye mindegyik egyforma zakatolás szempontjából, így elég egy kocsit megnézni, a többit elhanyagolhatjuk.

De miből áll egy vagon? Van egy felső (utas, vagy rakodó) rész, és van az alsó rész, azaz az alváz.
A felső rész ugye nem zakatol, tehát ezt el is feledhetjük, elegendő az alsó részt vizsgálni.
Az alsó rész felépítését tekintve áll egy alvázból, és a kerekekből. Innen az alváz ugye megint nem zakatol, tehát azzal sem kell foglalkoznunk, elég megnézni a kerekeket. Kerékből is van azonban egy vagon alatt 4 pár, amelyek mindegyike egyformán viselkedik zakatolás szempontjából, tehát elegendő egy párt is megnéznünk, a többivel nem foglalkozunk. Egy pár kerék felépítését nézzük meg! Áll magából a két kerékből, és van a tengely. A tengely viszont nem zakatol, tehát elhanyagolható.

Marad két darab kerék, ami viszont megint teljesen egyforma, így az egyiket elhagyhatjuk. A továbbiakhoz kell egy kis matematika, hiszen nézzük meg a kereket! Az kör alakú! A kör területét úgy számítjuk ki, hogy r^2*Pí (r a négyzeten szorozva Pí-vel). A képletből a Pí=3,14, ami nem zakatol, tehát nem foglalkozunk vele tovább. Az r az a sugár, ami mivel állandó, így megintcsak nem zakatol. Mi maradt meg? Hát a NÉGYZET! És ahogy ez a négyzet billen egyik oldaláról a másikra, na ATTÓL szól a vonat kereke!

stepboy 2008.10.20. 09:18:52

@¿Qué tapas hay?:
2-2.5 évente tisztítják?! Azért már ez is dúrva lenne...
Az ilyen szövetülések ugyanolyan jók, mint a műbőr vagy műanyag ülések, mert gondolom olcsóbb, és a plasztiknál kényelmesebb is.
Annyi volna a feladat, h hetente egyszer (legalább) ki kéne porszívózni ezeket. Persze ez a MÁV-nak, vagy a megbízott alvállalkozónak nem éri meg; az utasok meg ezért már nem is panaszkodnak. Így marad ez...

mildi 2008.10.20. 12:45:42

huzat, ami cserélhető, feljebb említették, az megoldás (bár sztem ellopnák)
a vonatok azért koszosak, mert 1. nincs elég takarítószemélyzet, ennyi ember egyszerűen képtelen normálisan karban/tisztán tartani a kocsikat 2. nincs elég vagon! ennek a kevésnek állandóan forognia kell, egyszerűen nem lehet egyszerre pl 500 kocsit mondjuk 3havonta félrerakni egy alapos lemosás, fertőtlenítés miatt, mert borulna a menetrend..:(
és ez a normál koszolódás, akkor még nem beszéltem azokról a kedves utasokról, akik a padlóra hamuznak, szotyiznak, felteszik a cipőjüket az ülésre, és a vonat így fog szaladgálni (koszosan, szemetesen) egész nap a fent említett okok miatt.
az egyik probléma megoldása a pénz-akarat-szervezés (emberre, vagonra), a másikét nem tudom, talán pár markos kaller...:)

off
szép az új dizájn, de nem lehetne a hátteret lefixálni? zavar a sok mozgó kis flirt...
on

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.10.21. 21:27:59

Most akkor a Megintállunkvazze is arról fog szólni, hogy fapados vonatok kellenek?

(Már elhangzott korábban: nem az a megoldás, hogy marhavagon kell. Feltalálták a kosz ellenszerét, az ún. tisztítást nevű eljárást...)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.10.21. 21:29:02

>egyszerűen képtelen normálisan karban/tisztán tartani a kocsikat 2. nincs elég vagon!

duma. a kocsifordák úgy vannak megalkotva, hogy belefér a takarítás.

@kukac@ 2008.10.22. 19:05:30

Néhány éve még volt huzat a fejtámlákon, függöny az ablakon, amit ha elhúztunk, ki lehetett látni... legalábbis ilyesmi emlékek derengenek...
MOST: se huzat, függöny még kevésbé, ablakon kilátni is csak eső után lehet, de akkor sem mindig.
Takarítás: takarító vonatindulás előtt 10 perccel bejön a fülkébe, kesztyűs kézzel belemarkol a kukába, és áthelyezi egy zsákba. Nem ritka, hogy a markába csak a kuka tartalmának fele fér bele, ilyenkor a többi marad. Arról nem is beszélve, hogy pl. így a rágógumik soha nem ürülnek ki!!! Söprögetés: legtöbben csak végighúzzák a seprűt a folyosón, ritkábban van, aki be-benyúl a seprűvel a fülkébe is, de ha nem húzom el látványosan a lábam, akkor nem is seper fel a környékén.
Esetenként felmosással is találkoztam, olyan szaga volt, mint az orrcseppnek, amit használtam néhány éve.
Oké, tegyük fel, hogy a padló esetenként nagyjából megtisztul, az ülések viszont lényegében SOHA! Ha valaki véletlen kiönt egy kis kólát, akkor az örökre ott is marad! És az ilyen esetben nem is szándékos rongálásról van szó... És akkor a fejtámlákról még nem is beszéltem... Szó sincs róla, hogy naponta takarítsák ki, de azért havi egy alkalommal el tudnék egy ilyet képzelni saját magam és utastársaim egészsége érdekében...

siofok35 2008.10.30. 20:01:20

Ezek a kocsik egykor Nagykanizsán voltak akkor fehér fejtámlahuzatot húztak rá, amit cserélgettek. Amióta szombathelyen vannak, azóta nincs fehér huzat :-((