Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Tíz hónap vezérigazgató-helyettesi munka után akár 42,5 millió forintos juttatás is járhat felmondás esetén a MÁV-nál. Ez annak a pernek a során derült ki, amelyet az [origo] újságírója indított a vezetői fizetéseket titkoló vasúttársaság ellen. A hatalmas állami forrásokban részesülő cégnél egyes vezetők több tízmilliót keresnek évente, és ezen felül még közel ugyanekkora prémiumot is kaphatnak.

A kértnél jóval kevesebb adat megadásával szeretné elérni a MÁV Zrt., hogy az [origo] újságírója álljon el attól a pertől, amelyet augusztus végén indított a vasúttársaság ellen. Az eljárás azért indult, mert a MÁV nem volt hajlandó kiadni 32 vezetőjének fizetési adatait, a jutalmakat, a felmondási kondíciókat, a céges autókat és az egyéb juttatásokat.

A kérést azt követően fogalmaztuk meg még májusban, hogy Somlyódy Csaba, a főváros cégei felett munkáltatói jogokat gyakorló gazdasági bizottság MSZP-s elnöke azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy a BKV-tól tavasszal távozott - és a prémiummal együtt havi 3,7 milliós fizetést kapó - Antal Attila vezérigazgató a jövedelme alapján, a MÁV-nál a 30 legjobban kereső dolgozó közé sem kerülne be.

A MÁV elutasító válasza után az adatvédelmi biztos nevében eljáró Szabó Máté ombudsmanhoz fordultunk, aki állásfoglalásában egyértelműen közölte: a vállalat csúcsvezetőinek fizetése nyilvános adat. Ez után indult a per, amelynek legutóbbi, múlt pénteki tárgyalása előtt a MÁV jogászai az eljárás beszüntetését kérték. Szerintük az elmúlt bő egy hónapban küldött leveleikben teljesítették jogszabályi kötelezettségeiket azokkal az adatokkal, amelyeket egymás után közöltek.


Tízmilliók felmondás esetén

November 25-i levelükben közölték például, hogy három vezető esetében mennyi lenne a "felmondás esetére járó juttatás" összege. Konkrét számokat adtak meg: mennyi pénz járna a vezetőknek, ha november 30-án szűnne meg a munkaviszonyuk.

A levélből kiderül, hogy az üzletági általános vezérigazgató-helyettesi posztot február 1-től betöltő Mosóczi László ebben az esetben 42,5 millió forintot kapna (az a tájékoztatás alapján az ő esetében nem egyértelmű, hogy bruttó vagy nettó összegről van-e szó). Heinczinger István vezérigazgató számára bruttó 35,79 millió járna. Helyettese, Sipos Sándor ennél jóval kevesebbet, bruttó 3,06 millió forintot kapna, ő ugyanis határozott idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amely december 31-én jár le.


Tízmilliós éves fizetések és lehetséges jutalmak

Ennek a három vezetőnek az esetében már tudjuk a személyi alapbért és a lehetséges jutalom összegét is. Még a per indítása előtt tett egy kísérletet a MÁV az adatkérés - véleményük szerinti - teljesítésére azzal, hogy e-mailben közölték Heinczinger István fizetését és prémiumát. E szerint a vezérigazgató havi fizetése bruttó 3,2 millió forint, ami mellett "prémiumjuttatásban is részesülhet", ez az éves alapbér 80 százaléka lehet pluszban.

A 3,2 millió tizenkétszerese 38,4 millió, ennek 80 százaléka pedig 30,72 millió forint, ezt kaphatja a fizetésén felül. A prémiumról a végső szót a szakminiszter mondja ki, miután a premizálási feltételek teljesítését (a kitűzött célok megvalósítását) a MÁV igazgatósága is megtárgyalja és elfogadja.

Heinczinger két helyettesének fizetése egy október 30-i MÁV-levélből derült ki. E szerint Sipos Sándor portfóliókezelési vezérigazgató-helyettes személyi alapbére havi bruttó 2,6 millió forint. Ő is megkaphatja az éves bérének maximum 80 százalékát prémiumként, nála ez 24,96 millió forint. Emellett egyéb juttatásokban is részesül, korlátlanul használhatja hivatali és magáncélra a céges autóját, valamint korlátlanul használhatja hivatali és magáncélra a céges mobilját.

Pontosan ugyanezek az egyéb juttatások járnak Mosóczi László általános vezérigazgató-helyettesnek is, akinek a személyi alapbére is majdnem ugyanannyi, bruttó 2,5 millió forint havonta. A maximálisan adható prémium nála is az éves alapbér 80 százaléka lehet maximálisan, azaz 24 millió forint.


Másfél milliós tiszteletdíj, plusz egyebek

Szintén október végén közölte a MÁV az [origo]-val az igazgatóság 7 tagjának, valamint a felügyelőbizottság 15 tagjának tiszteletdíját. Az viszont nem derül ki levelükből, hogy az összegek nettóban vagy bruttóban értendők-e. E szerint Kamarás Miklós igazgatósági elnök 1,5 milliós tiszteletdíjban részesült, ami mellé korlátlan hivatali és magáncélú gépjárműhasználat, valamint korlátlan hivatali és magáncélú mobiltelefon használat járt. (Kamarás az október 6-i monorierdői vonatbaleset után benyújtotta lemondását, amit a miniszter elfogadott.)

Az igazgatóság többi tagjának 400 ezer forint a tiszteletdíja. Közöttük találjuk Heinczinger Istvánt is. Azt a levélben nem tisztázták, hogy a vezérigazgató ezt az összeget a fent már ismertetett fizetésen felül kapja-e.

A felügyelőbizottság elnöke, Reményik Kálmán havi tiszteletdíja 340 ezer forint, a többiek 193 ezer forintot kapnak. Köztük Gaskó István, a MÁV ellen több alkalommal sztrájkot szervező Liga Szakszervezetek elnöke is.


A per folytatódik

Kiderültek tehát részletek egyes vezetők fizetéséről, a MÁV azonban az ombudsman állásfoglalása ellenére sem akarja teljesíteni az [origo] eredeti kérését, amely a 32 vezetővel kapcsolatos adatokra vonatkozott. A pénteki tárgyaláson nem született ítélet az ügyben, amely április 6-án folytatódik a Fővárosi Bíróságon.

A törvényértelmezési vita lényege az, hogy a MÁV "jogszabályban meghatározott állami feladatot" lát-e el, vagy sem. A közlekedési vállalat szerint nem, a MÁV ugyanis tévesnek ítéli az ombudsman azon véleményét, hogy a vállalat "fő tevékenysége a vasúti szállítás" lenne.

Ez azért is különös álláspont a cég részéről, mert maga a MÁV közölte egy e-mailben az [origo]-val - még a fizetési adatok kikérése előtt -, hogy a vállalat a működéséhez 2007-ben például 111 milliárd forintot biztosított az állam költségtérítés, árkiegészítés, jövedékiadó-visszatérítés és egyéb címeken. Ráadásul a vasúti törvény szerint is közszolgáltatást végeznek.

[origo]

Címkék: budapest cikk origo máv pénz vasút mav


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr67813437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopi3.14 2008.12.09. 17:58:16

inkabb nem mondok semmit, csak kepzeljen mindenki ide sokmillio csillagot. Es nem feltetlen a penzek merteke miatt- bar azert is, ha a teljesitmenyt is nezzuk melle- hanem a pofatlansag miatt.

ZBR 2008.12.09. 18:16:23

És a MÁV-os vezetők kocsijairól mikor beszélünk, hmm?! Ők OPEL-lal járnak, de szinte mindegyik kapott! Hát a MÁV egyéb hülyeségéről (pl.: vonalposta kiszervezése, MÁV-IK Kft. am block) mikor beszélünk?!

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.12.09. 18:21:33

Kedves ZBR!

Majd ha írsz róla, akkor beszélünk, akár napokon át. Látom, milyen jól informált vagy. Miért nem fogalmazod ezt meg néhány mondatban?

Szerintem lenne rá komment, és olvasó...

Jamy000751 2008.12.09. 18:30:17

Valaki még csodálkozik azon, hogy bírósági ítéleteket nem tartanak be a MÁV csoportnál?!

ZBR! Milyen igazad van! Távírdák bezárása -ami eddig ne sikerült:-) , FOR -aminek a negyedét vették meg és annak is a felét megspórolták.

Adani 2008.12.09. 18:35:23

Közben meg semmire sincs pénz. Rendbetenni a lepusztult állomásokat, kijavítani a pályahibáka stb. Ezekből a végkielégítésekből meg prémiumokból nem futná ezekre? Különben is jutalmat akkor szokás adni ha a cég nincs szarban sőt nyereséges, legalábbis profitorientált vállalkozásoknál így van.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.12.09. 18:37:43

"Különben is jutalmat akkor szokás adni ha a cég nincs szarban sőt nyereséges"

Más országokban, Magyarországon ezért senki nem szól, mindenki tűri. Akkor meg, miért ne?

Ilyen a felfogás...

sakkmatt 2008.12.09. 20:00:18

Ha megnézzük ezeket a béreket, Gaskóék követelése nem is túlzó annyira...

mizrolist 2008.12.09. 20:36:56

"a MÁV ugyanis tévesnek ítéli az ombudsman azon véleményét, hogy a vállalat "fő tevékenysége a vasúti szállítás" lenne"

Ha nem a vasúti szállítás a fő tevékenysége a MÁV-nak, akkor mi? Állami pénzek elsíbolása?

zp 2008.12.09. 20:58:51

De persze ők nem érzik, hogy ez gáz. Nem a pénzek nagysága a lényeg, hanem a gesztus: iszonyatos szarkupac a máv, ők meg ezekkel a tiszteletdíjakkal és végkielégítésekkel lapogatják egymás hátát, hogy ez ebben a hónapban is jó mulatság-férfimunka volt, hátradőlhetünk, nyugodt szívvel vehetjük fel a tiszteletdíjunkat egy jól működő cég vezetőiként. Én meg már lassan egy-két órával hamarabb kell, hogy elinduljak mindenhová, mert hátha késik, nem lesz szerelvény, kimarad, sztrájkolnak a dolgozók. És ezek nem közhelyek, TÉNYLEG csak egyre drágább és vele együtt egyre szarabb lesz a máv, szinte hónapról hónapra érezhetően. Félelmetes.

Bakter 2008.12.09. 21:05:12

MÁV főosztályvezetők alapbére bruttó 850 eFt + 80% prémium, természetesen + autó és mobil korlátlan használattal. Sok főosztályvezetőből igazgatót csináltak persze csak fű alatt, hisz továbbra is főosztályt "vezetnek" de a munkaszerződésében igazgató, némelyik ostoba még meg is sértődik ha nem igazgatónak szólítják. Nos a "főosztályvezetős" igazgatók bére 1350 eFt/hó + természetesen autó és mobil, no meg milliós életbiztosítás, menedzsment orvosi szűrés és kezelés. Andrássy úti ejtőernyő bázison az osztályvezetők bére 650 eFt-nál kezdődik + 30-60 % prémium. A tényleges munkát végző szakértők 300-450 eFt között keresnek bruttó, persze prémium az nem jár, hisz ők csak "döntéselőkészítők".

propelller 2008.12.09. 22:38:14

Na, a helyzet az, hogy az ilyen felelősségteljes munkát végzőknek akik még ráasául ennyire felelősségteljesen is, éjt nappallá téve önzetlenül iszonyatos eredményeket elérve végzik roppant nehéz munkájukat, azoknak jár is ez a csekély megbecsülés ami a mávhoz bekerülő haveri körnek jár és kész. Mit irigykedtek, legyetek ti is Gyurcsi haverjai és akkor kaptok mávos melót.

sakkmatt 2008.12.09. 23:30:45

Igen, ez az irigység, ez szörnyű... :)) Biztos megérdemlik, azért kapnak ilyen sokat. A Miniszterelnök Úr, ami drága Ferink nem adna nekik ennyit, ha nem érdemelnék meg...

petya.bacsi 2008.12.10. 07:51:38

Hű, ha elmondanám a véleményem, ki lennék tiltva az idők végzetéig innen.

A jó munkát meg kell fizetni...

Babu 2008.12.10. 12:23:09

"MÁV nem volt hajlandó kiadni 32 vezetőjének fizetési adatait, a jutalmakat, a felmondási kondíciókat, a céges autókat és az egyéb juttatásokat." Mi vaaaaan??? Ez már a pofátlanságnak a legfelsőbb határa!!! Az átlagos embernek az APEH még a segge lyukába is belenéz, itt meg nem adják ki. Hahó, közpénzről van szó!!!! Ilyen hülyének nézni az embereket, komolyan atomot nekik!

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2008.12.10. 17:49:30

mizrolist 2008.12.09. 20:36:56
""a MÁV ugyanis tévesnek ítéli az ombudsman azon véleményét, hogy a vállalat "fő tevékenysége a vasúti szállítás" lenne"

Ha nem a vasúti szállítás a fő tevékenysége a MÁV-nak, akkor mi? Állami pénzek elsíbolása? "

Persze, hogy az. A MÁV-nak semmi köze a szállításhoz. A személyszállítást a MÁV-Start, a teherszállítást az eladott MÁV-Cargo, a vontatást a MÁV-Trakció intézi a MÁV-Pályavasút által kiadott pályákon. A MÁV, mint olyan már csak egy kb. 20 fős pénznyelde. Legalábbis ehhez több ember nem kellene.... :(

Ha ehhez még az Ingatlankezelőt, a Kertet, meg ki tudja még hány "alvállalkozót" megnézzük, akkor ugye kiderülhet az, hogy a MÁV, mint olyan már nem létezik, csak a pénz megy bele, mint egy fekete lyukba...

mizrolist 2008.12.10. 18:09:52

chipetke, igazad van, mindig elfelejtem a szétdarabolást.

patt 2008.12.10. 22:31:52

sakkmatt 2008.12.09. 23:30:45

Nemigen lenne ez másként, ha más szelek fújnának akkor sem... Sajnos... Csak akkor más oldalon szorgoskodók kapnák a lecsót. :(

lurko 2008.12.10. 23:56:55

Szerintem ők nem is fognak sztrájkolni.

ZBR 2008.12.11. 00:09:22

BKV figyelő · bkvfigyelo.blog.hu 2008.12.09. 18:21:33 >>>
Kaptál egy MÁV Ingatlankezelőset. Amúgy nem számonkérő jelleggel írtam, csak mintegy jelezvén, hogy ez a jéghegy bal oldalának, nagyítóval látható része. Most így utólag olvasva ugyanis elég számonkérős lett :D Bocsi!