A legtöbb utas ugyan úgy felkapta a vizet a MÁV kérdőívén, ahogy én. Ha a MÁV fel szeretne zárkózni Európához, azt nem itt kell elkezdeni. Takarítani kell a vonatokat, meg kell szüntetni a késéseket, majd ha ezek megvannak, jöhetnek a kényelmi szolgáltatások. De amíg az állapotok ilyenek:
Múlt hétvégén Gyömrőre kellett utaznom, és abban a felejthetetlen élményben volt részem, hogy utazhattam a MÁV posta bhv-kból kiállított szerelvényével. Persze tudom, a Flirt-hez meg IC-hez szokott ember fintorog a bhv láttán, de az undor nem a kocsi formájától fogott el. Már kívülről is elég koszos volt a kocsi, de a belső bármely hetes busz becsületére vált volna. Felrémlett, hogy a Megint Állunk Vazze blog-ra egyszer valaki felfelrakott egy MÁV ügyfélszolgálattól kapott levelet, amelyben az ügyfélszolgálatos azt ecsetelte, hogy a kocsik régi kora az, ami miatt olyan a szolgáltatás, amilyen. Aham… de én egy pár éve felújított kocsira szálltam fel, amire nem lehet az a magyarázat, hogy túl régi. Akkor mégis, miért tarkóig szaros ?
Az első dolog a külső… hogy mosva a kocsi mikor volt, azt nem tudom, de egyetlen tiszta pont volt a kasztnin: a nyitógomb, mert ott az emberek szisztematikusan letapogatják a koszt. Még szerencse, hogy az ajtó nyomógombos, mert ennek a “kilincsének” a megfogása után az ember keze úgy nézhet ki, mint szénpakolás után.Az emberre a döbbenet csak a kocsiba való felszállás után jön rá csak istenigazából: a kocsik belseje tiszta mocsok, takarításnak nyoma sincs. Ami az extra a dologban, hogy néhány a fűtéshez? tartozó rács hiányzik, mögöttük pedig simán belátni a kocsi oldalába.
Lehet azt mondani, hogy persze, hogy mertazokaszemét’ vandál utasok, azok. Persze… hogyne. Csak az a helyzet, hogy utaztam már külföldön egy-két vasúton. Nem mondható el, hogy Ausztriában, Németországban nincsenek vandálok, de az biztos, hogy ilyen kocsit ott nem engednek forgalomba. Hogy itthon maradjunk… nem balesetveszélyes ez? Bármi beeshet oda, egy gyerek simán benyúl abba a lyukba….
Hogy a kárpit mikor volt takarítva, azt nem tudom, de a mintázaton érdekes foltokat lehetett fellelni. Ezek az ülések voltak valaha is tisztítva?
Így legyen vasútbarát az ember… Azért kíváncsi volnék rá, hogy Kozák András vezérigazgató milyen arcot vágna, ha a szolgálati óttó’ egyik reggel így nézne ki. Vajon kíbírná röhögés nélkül ?
A non plus ultra a dologban az volt, amikor megláttam, hogy a másik vágányon, a ZSR egyik nemdohányzó vagonját takarítják - és mi füstölög a takarító kezében? Nem, nem a felmosórongy - hanem a cigaretta. Nesze neked nemdohányzó környezet.