Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



MÁV menetrend hibái

 2008.12.15. 10:14

Kedves MÁV-figyelő!

Levelem elküldtem már a MÁV és a közlekedési minisztériumnak, gondolom ha nagyobb nyilvánosságot kapna ha nálad is olvasható lenne.

Kezembe került a legújabb MÁV menetrendkönyv tervezett verziója, mely továbbra is a kisforgalmú vasúti szárnyvonalak ésszerűtlen menetrendjét tartalmazza.

20 év óta szinte semmi pozitív változás nem történik a menetrendben, a megyeszékhelyekre, nagyobb városokba iskolákba, munkába eljutni egyes vonalakon szinte lehetetlen (egyszerűen nincs olyan vonat ami 7- 7:30 körül beérjen a városokba) illetve délután, és késő este nem lehet normális időben hazajutni a falvakba, a menetrendek nem az utasigényekhez igazodnak számos vonalon. Ezek után aztán jön a csodálkozás hogy nincs utas, meghogy kihasználatlan a szárnyvonal. Célszerű lenne felülvizsgálni a szárnyvonalon az állomások/megállóhelyek elhelyezkedését, sok helyen a falu szélén áll meg a vonat, vagy az újabb beépített területeken egyszerűen nem létesítettek megállóhelyet. Egyes megállóhely áthelyezésekkel további utasokat lehetne a környezetbarát vasútra terelni.

Továbbra is megmarad az, hogy egy-egy faluban a busz és vonat nem kiegészíti egymást, hanem egymás konkurensei egymásnak, így a vonat és a busz kb 10-15 perc különbséggel megy el egymás előtt, utána 3-4 óráig nem lehet bejutni a falvakból a városokba.

Miért nem lehet úgy kialakítani a menetrendet hogy ütemesen menjen a busz és a vonat is, továbbá miért nem kerül viszonylati bérlet bevezetésre, ami egyaránt jó a vonatra és a buszra is, tehát pl egy 30 km-es bérlettel a vonaton is és a buszon is utazhassunk. Mivel a MI adónkból van fenntartva mindkét személyszállítási társaság joggal várhatnánk el hogy tegyenek valamit a helyközi közlekedés hatékonyabbá tételére (ami nem a vasútmegszüntetést jelenti)

Mellékelnék 2db térképet (Dunántúl valamint Alföld térségéből) ahol akár BZ akár csuklós motorvonatokkal 2-3 órás ütemes menetrend bevezetését lehetne előirányozni.

 

- DUNÁNTÚL TÉRSÉGE -

 

11-es vonal

 

A jelenleg kihasználatlan Veszprém - Győr vasútvonalon a tavalyi évben drasztikusan megritkították a vonatokat, mely szinte senkinek nem kedvez. Eplény falu központjában évek óta nem képesek a már megépített megállóhelyen megállítani a vonatokat, mert valamilyen jogszabály (ami talán a gőzmozdonyokra készült, nem a mostani modern motorvonatokra) megtiltja az emelkedőn történő megállást Vajon mi az oka annak, hogy Győr - Veszprém vonal vonatai személyvonatként továbbközlekedjenek Székesfehérvárig, így 3 megyeszékhelyet kötne össze, ezáltal ki lehetne váltani számos villanymozdonyt mely 1-2 kocsival rohangál Székesfehérvár - Veszprém között személyvonatként, hisz azt a néhány utast elvinné a 2-3 kocsis BZ motorvonat is. Igény illetve megfelelő kihasználtság esetén a jövőben akár Sárbogárd- Szekszárd-Baja útvonalon is tovább lehetne közlekedtetni ezeket a motorvonatokat, ezáltal feltárná Dunántúl Észak-Déli irányú városait, valamint Sárbogárdon csatlakozást lehetne biztosítani Pécs/Dombóvár/Kaposvár irányába. ezáltal egyetlen átszállással elérhető lenne Dunántúl legtöbb megyeszékhelye. A nyári un. "fürdős-vonatokat" is megszüntették a 11-es vonalon, helyette Győrből Komáromon át lehet eljutni a Balatonra, mely igen nagy kerülő. Ennek kiküszöbölésére a régi Balatonfűzfői Nitrokémiai vágányok felújításával néhány km felszedett vágány újjáépítésével lényegesen kisebb kerülővel Veszprémen át lehetne eljutni a Balaton északi partjára.

 

5-ös vonal

 

Székesfehérvár vonzáskörzetéből akár elővárosi vonatként is lehetne használni, de ennél a vonalnál ezidáig, - és sajnos ezután sem lehet Fehérvárra munkakezdésre beérni mondjuk Kisbér városából. Célszerű lenne ennek a vonalnak is a továbbfejlesztése, és Székesfehérvárt a környező megye megyeszékhelyével összekötni, tehát létrehozni egy Székesfehérvár - Kisbér - Tatabánya útirányú vonalat, mely elővárosi vasútként közlekedhetne, igen jó kihasználtsággal.

 

41-es vonal

 

A vasúti fővonal állapota kritikán aluli, felújítását évek óta ígérik. Kaposvár és Nagyatád - Dél Somogy két nagyvárosa között igen sokan utaznak, szinte az egyik legkihasználtabb szárnyvonalnak számít a Nagyatádi vonal. Emiatt célszerű lenne az ütemes, átszállásmentes közlekedés bevezetése motorvonatokkal, Kaposvár és Nagyatád városa között. (Dunántúli térkép mellékelve)

 

- ALFÖLD TÉRSÉGE -

 

Pozitív előrelépésként értékelem Bács Kiskun megye valamint a Dunántúl nagyobb városai között (Kecskemét-Kaposvár) tervezett ütemes menetrend bevezetését, de további megoldásokat is javasolnék.

 

152-153-as vonal

 

Kecskemétről Kiskőrösre/Kalocsára mely Bács megye jelentősebb városai vonattal igen nehézkes eljutni, mégis Kecskemét a vonazáskörzete. Emiatt a már megszüntett 152-es 153-as vonal újbóli beindítását és közvetlen Kecskemét - Kalocsa valamint Kecskemét - Kunszentmiklós vonatok indítását tartanám célszerűnek.

 

147 - 135-ös vonal

 

Kecskemét és Orosháza térségének vasúti közlekedése is kritikán aluli, Kecskemétről Orosházára 2-3 átszállással lehet eljutni, emiatt sokan a buszt választják - tömött volánbuszok látják el ezt a térséget, hétvégén egymást tapossák rajtuk az emberek. A buszok helyett kényelmesebb motorvonatokat lehetne indítani Kecskemét - Kiskunfélegyháza - Szentes-Orosháza-Békéscsaba vonalon, mely feltárná a dél alföld mezővárosainak nagy részét, Szentesen és Orosházán csatlakozást biztosítanának a térség többi szárnyvonalára. Teljesen felesleges 40 km-es szakaszokban üzemeltetni egy ilyen vonalat, közben órákig áll a motorvonat a végállomáson a következő indulásra várva. Miért nem lehet egy hálózatként járatni ezen vonalakon ütemesen a vonatokat? Hasonló a helyzet a 146-os vonalon, ahol Kecskemét - Lakitelek - Szentes (igény esetény Hódmezővásárhely - Makó) útvonalon közlekedhetnének a motorvonatok. Számos megállóhely kihasználtságát fel kell mérni, ha nincs rá szükség meg kell szüntetni, továbbá a szlovákiai példához hasonlóan feltételes megállóhelyeket lehetne létrehozni, melyben csak akkor állna meg a vonat ha felszálló / leszálló van. A 145-ös Szolnok - Lakitelek - Kiskunfélegyháza vonalon Szolnok és Tiszakécske között igen jó kihasználtságúak a szerelvények, viszont Lakitelek és Kiskunfélegyháza miatt a ritka, elhibázott menetrend miatt csekély a forgalom. Itt is célszerű lenne egy vonalhosszabbítás, Szegedig, így a Kiskunfélegyháza-Szeged között közlekedő személyvonatokat motorvonatok váltanák fel, és közvetlen összeköttetést biztosítva Szolnok és Szeged között. A felszabaduló villanymozdonyok, és BHV tipusú személyszállító kocsik más egyéb vonalra beintegrálhatóak lennének. Kérném javaslataim felülvizsgálatát, illetve a legtöbb szárnyvonali menetrend felülvizsgálatát, áttervezését, ezáltal a kihasználtság hatékonyságának növelését!

 

Válaszukat várom,

 

Tisztelettel: K. Zoltán

A mellékelt térképekért kattints ERRE és ERRE a linkre!

Címkék: menetrend sztrájk vasút utas javaslat mav észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr65822735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Stein (törölt) 2008.12.15. 11:48:40

Bocs, de én most értem a sztrájkoz:
Támogatjuk a sztrájkot, ha a csillét húzó 12 éves gyerekek még egy (harmadik) üres szelet kenyeret kérnek. Támogatjuk, ha egy alulfizetett, amúgy nélkülözhetetlen közszolgálatot ellátó, hasznos munkavállalói csoport jogokat követel.

A vasútnál 250.000 Ft az átlagfizetés, amelyet a nagyrészt betanított munkás képzettségért fizetnek. Itt jön az első kérdés, miért érdemel már most több fizetést Betanított Rozi és Szakmunkás Jenő egy mentősnél, rendőrnél, tűzoltónál?
futoblog.wordpress.com/2008/12/15/az-ev-kartevoje/

Az év kártevője: a sztrájkoló vasutas.

PTibor (törölt) 2008.12.15. 12:14:45

"Célszerű lenne felülvizsgálni a szárnyvonalon az állomások/megállóhelyek elhelyezkedését, sok helyen a falu szélén áll meg a vonat, vagy az újabb beépített területeken egyszerűen nem létesítettek megállóhelyet. Egyes megállóhely áthelyezésekkel további utasokat lehetne a környezetbarát vasútra terelni."

Ha véletlen valami oknál fogva valaki rájönne odaönt erre, és létrehoza pár újabb megállót, akkor meg az lenne a gond, hogy nő a menetidő. Az áthelyezés mondjuk már használhatóbb alternatíva.

evko27 2008.12.15. 12:20:24

Szerintem az egész egy nagy szar.
Röviden ennyi.
Visszafejlődtünk 1930-ba.
Máv egy rakás ...
Erre büszkék lehetnek 2008-ban.

Lameth 2008.12.15. 12:21:35

Tegnap volt szerencsém az új menetrendhez! Pécs-Székesfehérvár vonalon eddig a 13.55-ös IC-vel mentem Sárbogárdig, ahol átszállva a fehérvári vonatra rögtön indultunk is tovább. Így 16.40 körül már bent is voltam Fehérváron. MÁV-os viszonylatban a 183 km kevesebb mint 3 óra alatt egy átszállással nem is tűnt rossznak.
Bezzeg tegnap! Az IC 13.24-kor indul, Sárbogárdon 20 perc várakozással átszállás, Majd Pusztaszabolcson újabb átszállás (szintén kellemesen hosszú várakozás után). Mivel a 3. vonat késéssel tudott csak elindulni ezért +15 perc, amitől akár el is tekinthetünk, fogjuk rá hogy az átállás miatt volt, ezentúl nem fog előfordulni (dehogynem). Mondjuk mit sír a szám, legalább mentek a vonatok.
Az MÁV-nál végzett racionalizálás és fejlesztés eredménye számomra:
1. plusz kb. 40 perc menetidő (12 km)
2. plusz 1 átszállás
3. plusz 230 FT költség

És ennél gyorsabban délután nem lehet vonattal Pécsről Fehérvárra jutni. Vicc!
A visszautat meg se nézem, megyek busszal, vagy veszek egy kocsit.

Blackmore 2008.12.15. 12:40:13

A menetrend kormányzati megrendelésre ilyen. Tudatos falurombolás megy, ezért akarják megszüntetni a mellékvonalakat. Ha nincs utas, van mire fogni.

Dr. Stein (törölt) 2008.12.15. 12:41:34

ELnézést kérek, egy másik blogon megbeszéltük és kiderült, hogy nem 250.000 az átlag fizetés, max a mozdonyvezetőknek.
Minden más áll.

zsoltix 2008.12.15. 12:41:41

Lassan már teljesen mindegy lesz,hogy sztrájkolnak-e vagy nem,se így se úgy nem jut el az ember időben sehova.

Kopi3.14 2008.12.15. 12:45:55

Lameth 2008.12.15. 12:21:35

Mivan? Pecs- Sarbogard- Szekesfehervar vonalon Pusztaszabolcs? Merre jartal te, edes komam? Elteritetted a vonatot? :)

Fly_G_Fly 2008.12.15. 13:07:34

Kopi3-nak válasz!

Mielőtt bárkit a "komad"-nak szólítanál, előbb gondolkodj és nézz meg egy vasúti térképet.
Mivel nem volt Sárbogárdról Fehérvárra közlekedő vonat, kénytelen volt az IC-ről egy személyvonatra átszállni és azzal továbbmenni Pusztaszabolcsig (Pusztaszabolcson nem áll meg az IC). Pszabolcsról már ment Fehérvárra vonat.
Lényegében kénytelen volt egy jó nagy kerülőt csinálni!

Albu 2008.12.15. 13:08:59

Kopi3,14 2008.12.15. 12.45.55

Nem, aranyapám, arra van eljutás. Forrás: elvira.hu

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2008.12.15. 13:14:39

Kopi3.14

Hát az utas kénytelen szabolcs fele menni.

Nézd meg az elvirát egy vasárnapra, a délutáni sávban bizony arra kell menni.

Helyesen: A voant téríti az utast!

maglew 2008.12.15. 13:59:06

Valóban nincs Pécsről csatlakozás Fehérvár felé Sárbogárdnál, dehát mit várjunk, okos emberek szerkesztik ezt is. A Térképen jelölt útvonal, mely Sárbogárdon keresztezné a Pécsi vonalat és Fehérvár, Veszprém és Győr várost is érintené ha ütemesen hangolva lenne tökéletes eljutást biztosíthatna. Egyébként lassan érdemesebb Érdig eljönni és ott átszállni Fehérvár felé, ezzel mégtöbb pénzért hosszabb időn át élvezhetjük a MÁV vendégszeretetét.

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2008.12.15. 15:21:00

maglew mond valamit...

meg lehet nézni a Győr-Pécs buszjáratot, néha 3(!) busz van már Fehérváron, ebből legalább 1 emeletes...

A Sbogárd Fehérvár szakasz csupán cca 40km. Villamosítani, felújítani(sok a lassújel) és máris mehetne egy Győr-Veszprém-Szfehérvár-Sbogárd-Pécs(Szekszárd-Baja) IC vagy gyors. És nem üresen az biztos

Kopi3.14 2008.12.15. 15:58:23

Lattam- olvastam: nem kellene villamositani. Felujitani nem artana, es akkor is mehetne az IC is, meg a gyors is gyakrabban. Egy idoben heti rendszeresseggel hasznaltam, hogy a Gyor-Pecs gyorsrol atszalljak a a BP-Pecs IC-re, kulonben helyijaratot mar nem ertem volna el. Veszprembol inditva izgalmas volt nagyon a Bz- Csorgo+BY majd Bp esetleg BPMZ megoldas. :) De hangulatos vonal, es a sebessegevel sem volt bajom, elveztem midnen percet az azon kis szakaszon utazasnak.

Kopi3.14 2008.12.15. 16:00:44

Ja, elfelejtettem: SZFVar-Gyor sem tunt nekem villamositottnak, legalabbis Csorgo onnan jott. Es a gep ha jol emlekszem Bogardon ment tovabb Szekszard fele.

Tobbieknek. Latom ti mindent tamadasnak veltek, ha nevezes megszolitas nelkul tettem volna gondolom akkor is igy eretztetek volna, pedig a komamot is pont a no offense miatt hasznaltam. De a jelek szerint par embernek ez mar sok volt, ahelyett, hogy siman leirja elbasztak a menetrendet. Es a samlik feloldasa sem megy.

Lameth 2008.12.15. 16:24:48

Kopi3.14

Nem vettem támadásnak, én is csodálkoztam. A jegykiadó néninek is kétszer kellett elmondanom, elsőre a szokásos jegyet adta. :D

Láttam - olvastam

Az a vicc, hogy az a 30-40 km több, mint egy óra vonattal. Felújítani? Inkább megszüntetik, már egy éve tervezik, csak ugye ezt elhalasztották egy időre. A jegykezelők mindig számolgatták, hogy hány jegyet ellenőriztek, meg kérdezték ki, miért megy Fehérvárra. Gondolom kellett a színes grafikonhoz, amivel majd bizonygatják, mennyire kihasználatlan a vonal. Furcsa mód a Győr-Pécs vonalon (Péntek este közlekedett kizárólag) alig kaptam helyet, mindig fullra volt amikor azzal mentem.

maglew 2008.12.15. 16:37:04

Régen valóban volt ez a Győr-Pécs járat eleinte Veszprémen keresztül, majd Komáromon át (akkor volt is nagy tiltakozás a Veszprémi diákok körében hogy miért veszik el tőlük a vonatot) Mostmeg aztán semmi sincs. Tényleg ennyire kihasználatlan lenne, szerintem azért sok sok megyeszékhelyet érint, én látnék benne fantáziát.
Kérdés hogy a MÁV miért nem lát, pedig ha megnézzük nagyrészt "megszüntetés alatt álló" vonalon haladna végig.


Ugyanez a helyzet Kecskemét - Csongrád - Orosháza - Békéscsaba vonalon. Innen is sok diák jár busszal a koliba, holott egy közvetlen vonat azért versenyképes lehetne.

maglew 2008.12.15. 16:49:12

Amúgy miért nem mész volánnal Pécs és Fehérvár között? :)

Kopi3.14 2008.12.15. 17:24:44

maglew: volt, mikor az asszem negy-ot kocsis vonaton az utolso kocsiban tok egyedul utaztam Szfvar- Sbogard kozott. Vegig, a teljes uton. Kepzelheted akkro milyen forgalma volt. Idopont, valamikor kora nyaron, pentek delutan. Egyebkent Vp-bol remekul lehetett vele utazni, 18:15-kor indult a Bz, egy ora fehervarig,. ott negyed ora varakozas a csatlakozasra- persze hol egye,s hol legutolso vag

Lameth 2008.12.15. 20:01:44

Mert a vonaton le tudok ülni, és eddig nem ázott be. (megtörtént az egyik buszos utazásom során) :D Kicsivel kényelmesbbnek is tartom, a buszon mindig nyomja az előttem lévő szék a térdemet. Időben kb ugyanannyi volt eddig, habár a busz egy kicsit olcsóbb, de ennyit megért hogy ki tudom nyújtani a lábam.

Alexi Borzovan 2008.12.15. 20:08:49

Kedvenc vonatom volt az a sebesvonat (8902-9801) Győr és Pécs között, "pápaszemes" fülkés Ao-Bo kocsikkal, Csörgővel. '98-2001 között utaztam vele Bogárd és Győr között. Vasárnaponként egészen jól megtelt, főleg diákokkal. Igaz, kicsit sokáig tartott az út (4 és 1/4 óra), de élvezhető volt (a gyönyörű Bakony!) És elvették, mert jó volt, kényelmes volt, közvetlen összeköttetést adott. Tipikus MÁV-szokás: szétbaszni mindent, ami működik, haszna van, stb. Most meg mi van? Átszállás azon a retkes, igénytelen PusztaSZARbolcson. Gyors, sebes nincs, max IC Sárbogárd-Budapest között, kétszer annyiért. MÉG MINDIG köszönjük, kedves MÁV!!! :-((((((((((((((

Albu 2008.12.15. 23:28:54

Valóban készült terv a Pusztakotkodács–Fehérvár vonal átépítésére. www.cowi.hu/news_1.html

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2008.12.16. 07:51:14

Most én vagyok buta, vagy tényleg nem stimmel valami a hivatkozott oldalon? cowi

"...a Pusztaszabolcs - Börgönd (40-es) vonalszakasz fejlesztésének..."

Alexi Borzovan 2008.12.16. 08:09:50

Láttam - olvastam · lattamolvastam.blog.hu 2008.12.16. 07:51:14

Igen ezt elírták a drágák, a vonalszám a 44-es. :-)
Én dolgoztam a "vicin" (így becéztük), mint pft-s, elképesztő állapotban van, SEMMIT nem lehetett kezdeni vele. Aláverés, betonalj-csere, síncsere - szart sem értek. Tényleg csak az átépítés segítene, egy eléggé forgalmas mellékvonalról van szó. Arról is volt terv, hogy ha elkezdik átépíteni a Bp.-Szfv. fővonalat (30a része), akkor a 44-esre terelnék ideiglenesen a forgalmat, csak előbb AZT kellene átépíteni (tengelynyomás, pályaállapot, stb.). Gonoszkodom: amúgy jobban örülnék a 45-ös (Sárbogárd-Börgönd) felújításának, mégiscsak sárbogárdi lennék, he-he! :-))))

Adani 2008.12.16. 09:02:15

A Kmét-Szentes-Oh-Békéscsaba közvetlen tényleg jó lenne és igény is lenne rá. De annak is örülhetnénk ha lenne olyan vonat ami végigmegy a 147-en Kfélegyháza-Orosháza között, és lenne csatlakozása mindkét oldalon. Km-ben a legrövidebb és csak azért nem versenyképes időben mert Szentesen 1 órát kell várni. Mentme már arra fősulis koromban kalandvágyból, de a többség vagy Cegléd-Szolnok vagy Szeged felé megy, vagy busszal, ami időben a legrosszabb és mindig dugig van, főleg, h azt is megritkították.