Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Bhv-s kocsiról leszállni kész életveszély, főleg télen, amikor a vonat lépcsői és az állomási peronok is le vannak fagyva. Miért nem sózzák a peronokat? Kinek a feladata lenne? Hasonló kérdési vannak olvasónknak is, reméljük megkapja rájuk a választ:

Kedves MÁV-figyelő!

Rövidre fogom. Felháborító hogy a vonatra feljutni balesetveszéllyel jár valakik gondatlansága miatt. A közutak egy része is járhatatlan a jégpáncél miatt, van, amelyiket sózzák, van, amelyiket lezárják,van amelyikkel nem csinálnak semmit, ez a helyi közterület felügyelet kompetenciája, ezt tudjuk. De hogy akkor se nyugodhasson meg az ember, hogy most már nem fog elseggelni a jégen, amikor odaért a pályaudvarra, mert azon érintetlen a tükörjég még reggel 9-kor is, az felvet  néhány kérdést:


- Az ónos eső következtében lefagyott pályaudvarokat kinek a kötelessége lesózni?

- Ha baleste ér (elesem) a megállóban a jég miatt, hogyan kártalanít a MÁV?

- A hangbemondás, miért csak a vonat lépcsők csúszósságáról tájékoztat? Arról miért nem, hogy le van fagyva az egész megálló?

- Ha a MÁV-é, miért nem teszi meg, holott napok óta ez a helyzet, és tudni lehet hogy még napokig így is marad, mégsem változik semmi?

- Az olvasóknak mik a tapasztalataik, hol láttak lesózott pályaudvarokat, hol nem, stb.?
 
ui.: Személyes tapasztalatom Monor, Péteri, Üllő, Vecsés Kertekalja, Vecsés és Ferihegy megállókra korlátozódik, mivel ezen a vonalon utazom.
 
Köszönettel, Enikő

Címkék: budapest máv karbantartás tél sózás megálló


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr52883235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oscee 2009.01.17. 12:25:25

Én személy szerint utálom a leszórt járdákat/utakat, ha só/hamu akkor nemkicsit károsítja a környezetet (még a cipőt is), ha fűrészpor, akkor meg hetekig-hónapokig hányinger masszában, porban kell gyalogolni. Persze utóbbi esetben relatíve egyszerűen fel lehetne takarítani, de valamiért még sem teszik...

Tény, hogy így kicsit veszélyes, főleg az időseknek, de egy kis odafigyeléssel megoldható....

Amúgy én csak fedett pályaudvaron jártam a héten (Kelenföld, Győr), ott nem volt ilyen probléma, legalábbis nem vettem észre.

Sura md 2009.01.17. 13:16:34

ausztriában a járdákat, járólapokat, járótesteket, jár~mindent apró gyöngykaviccsal szórják. nem károsítja a környezetet. mondjuk a kis, közel gömb alakú képződmények valószínűleg még baleset veszélyesebb egy olyan országban, ahol se hall, se lát emberek úgy rohannak a busz/vonat/metró stb után, hogy nem néznek semerre.

Budafuck 2009.01.17. 15:04:40

Bkv megállokat nagyon durván felsózták tegnap hajnalban-reggelre fehér volt az aszfalt:)
Máv környezet tudatosabb cég!:):)

Kopi3.14 2009.01.17. 16:22:08

Rendben, ne sózák: de akkor a nagy munkavégzés közepette igazán letakaríthatnák óránként a peronokat a cégnél állítólag nagyszámban levő alkalmazottak. Érdekes, amikor egy hétig van hó az országban, és a hét végén is letaposot, összetömörített havon kell botorkálnia az utasoknak leszálláskor- neadjisten Bo-ról, alacsony peronhoz. Isteni ötlet.

És ha már hó: ha a peronról a havat a sínekre söpörnék le, akkor az okozna gondot a vasúti közlekedésben? Merthogy sok peronon télen nem lehet közlekedni a peron közepére felhalmozott hótól, az biztos.

kenshikun 2009.01.17. 16:28:52

Százhalombatta, Érd, Érd-felső, Érdliget, Campona és a Déli P.U. biztosan sózva van (láttam, éreztem).

Adani 2009.01.17. 16:56:58

A hó nem csúszik pláne ha már letaposták és ha elesel legalább puhára esel. Ha felsózzák akkor viszont lesz helyette jég megint ha ismét lefagy ráadásul tükörsima jég ami csúszik. A só ráadásul környezetszennyező tönkreteszi a cipőt is. Akkor már inkább szórjanak ki homokot.

Pistie 2009.01.17. 18:09:24

@Adani: A letaposott hó k*rvára csúszik!! Ha sózzák akkor pedig nem feltétlen lesz jég, mivel a sós víznek alacsonyabb a fagyáspontja, tehűt fel is olvad és ha nincs annyira hideg nem fagy meg újra (ezért van az hogy a sarki vizekben úszank jégtáblák és nem olvadnak fel - a jég édevízből van és megolvadna 0 fok fölött, de azok a vizek folynak és 0 fok alatt vannak... mert SÓSak!
Az teljesen igaz hogy környezetszennyező és a cipőt is tönkreteszi!

A homok egy jo alternatív megoldás, meg van a ZEOLIT is, ami egy olyan ásvány-granulátum ami kalcium-kloriddal van azthiszem átitatva, és -30fokig megolvasztja a jeget. Tavasszal meg be lehet söpörni a növények közé mert növeli a talaj tápanyagtartalmát. A gond az, hogy nyilván drágább mint a só..

A poszt íróját egyébként megértem, tényleg balesetveszélyes ha valaki megcsúszik az érkező vonat előtt a peronon :S

Szerintem egyébként nem a MÁV felelőssége, bár ez csak tipp, de inkább az FKF itt Pesten, és nyilván megcsinálhatnák, de ha nem kötelező akkor ebben az országban senki sem csinál meg önszántából semmit:)
És ha a lépcsők csúsósságára figyelmeztet azért ki lehet találni hogy a peron is csúszik szerintem, ehhez sem kell lomonoszov diploma :P

Kopi3.14 2009.01.17. 18:22:02

Adani 2009.01.17. 16:56:58
"A hó nem csúszik pláne ha már letaposták és ha elesel legalább puhára esel"

Jártál már letaposott havon?

Ákibard! 2009.01.17. 19:51:07

A takarítás természetes módon a MÁV feladata lenne, aki az FKF-re keni, annak nyilván a saját portáján is az FKF takarít :-)))

Miért nem teszik meg? Nincs rá ember. Látom is már a hidegzuhanyt amit a nyakamba üntenek, de ez az igazság. Kevés ember van rá, amikor csak lehet leépítették ezt a létszámot... Nekem is meséltéék idősebb többet megélt vasutasok, régen bőven volt ember és eszköz, aki és amivel takarítson...
Most örül az ember, ha a váltókat sikerül kitakarítani azt is késéssel...

Sajnos ezzel együtt kell élni, ez mindenhol így van, régen volt külön ember mindenre, most egynek kellene mindent csinálni, ami sajnos emberi mivoltunkból igencsak nehézkes...

Hogy ki kártalanítja a T.Posztolót, ha megsérül? Ha a peronon érvényes utazási okmányal tartózkodott, utazási céllal (sajnos ki kell ezt is emelni!) akkor a MÁV balesetbiztosítást kötött rá, ergó a biztosító kártalanít ilyen esetben.

A hangosbemondás szerintem igenis tájékoztat, szó szerint ezt, gépes állomásokon:

"Felhívjuk kedves utasaink figyelmét, hogy a peronok, közlekedési utak, kocsilépcsők, síkosak, csúszásveszélyesek lehetnek. Kérjük, hogy a balesetmegelőzés érdekében fokozott óvatossággal közlekedjenek!"

Élőszavas állomásokon nyilván ettől eltérhet, de a T.Posztoló által említett állomások, és a 10a vonal végig gépes bemondású.

Én az említett időben Győrt láttam, ott ahol szükséges volt, sózva volt az út, peron.

Ákibard! 2009.01.17. 19:53:10

@PistiKSK:
ZEOLITtal nincsenek jó tapasztalataim, ahová leszórod, ott minden szemcséje egy lyukban elolvasztja a letaposott havat, vagy jeget, de nem úgy viselkedik mint a rendes konyhasó...

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.01.17. 19:56:06

Kérdésre válaszolva: mert szerintem MÁV IK Kft...és ez mindent megmagyaráz.

Pistie 2009.01.17. 20:02:03

@Ákibard!: Én nem vagyok semmiféle zeolit partizán (:D) szóval elhiszem hogy nem tökéletes, de a sima sónál szerintem minden jobb (nem nagyjából minden, hanem tényleg minden!)

Te hol találtad meg egyébként ezt? Fennvan neten? Tényleg én átfutottam az FKF honlapját de nem nagyon találtam erről, viszont ha igazad van akkor amúgyis a MÁVnál kellene keresni.

kenshikun 2009.01.17. 20:12:14

Környezetkímélő megoldás még a rum gyártás maradványa, egy időben (3 éve talán?) ki is próbálták, tényleg jó volt és gyakorlatilag olvadás után növénytáp, csak épp büdös mint a bűn, és drágább a sónál. :)

Pistie 2009.01.17. 20:14:55

www.mav.hu/hirek/hir.php?mid=149704b2ad2286

Azért elég kemény szint kellett már ahhoz, hogy a MÁV hivatalos honlapján így legyalázzák a vdszsz-t :D Persze tudjuk hogy Gaskó idióta, de azért ez kemény: "Mindez azt mutatja, hogy a VDSzSz immár tudatos hamisításokkal és csúsztatásokkal, rémhírekkel igyekszik felhergelni a vasutasokat és a közvéleményt, szándékosan zavart kelt."

És ezzel kívánok mindenkinek boldog, békés szombat estét: www.origo.hu/i/0711/20071126gaskoistv10.jpg

Mr.RaverDesigner 2009.01.17. 22:10:28

Emlékszem, mikor még pár éve gimibe jártam, volt 2 év is, hogy nagy hó esett. Akkor Szolnokon előfordult, hogy a régi bhv kocsik előtereiben is lapátolták a havat. Volt, hogy beért a vonat, és kb. 2 óra múlva indult vissza a keleti felé, de mozdonyát, vagy valamelyik másikat csak indulás előtt 10 perccel kapta meg a vonat. Addig természetesen belénkfagyott a sz@r is... Tanult máv érdekeltségű ismerősöm pedig elmondta, hogy a mozdonyhiány csupán takarékoskodási okok miatt van, kell a pénz a prémiumra...
Ez volt 5 éve, azóta ez csak hatványozódott sajnos...

Ákibard! 2009.01.17. 22:31:58

@Mr.RaverDesigner:
"Tanult máv érdekeltségű ismerősöm pedig elmondta, hogy a mozdonyhiány csupán takarékoskodási okok miatt van, kell a pénz a prémiumra..."

Én a helyedben letagadnám ezt a tanult (hahaha) ismerősömet...

Ákibard! 2009.01.17. 22:34:21

@Mr.RaverDesigner:
"hogy a régi bhv kocsik előtereiben is lapátolták a havat."
Ez kocsitipustól független. Egyszerűen a kedves utasok elfelejtik bezárni maguk mögött az ajtót, vagy épp rossz a zár, és a nyitott ajtón beömlő porhó felgyűlik az utastérben. Az átjáróajtóknál is rendszeres.

Ákibard! 2009.01.17. 22:36:48

@PistiKSK:
"(nem nagyjából minden, hanem tényleg minden!)"
Én inkább úgy fogalmaznék, hogy környezetvédelem címén még a szarra is azt mondják, jobb a sónál, mert meleg...
A leghatásosabb továbbra is a sózás...
(Homok kiszárad utána és porzik, zeolitot meséltem, fűrészpor, háááát... Zúzottköves megoldás sem teljesen oké, mert lerúgja az ember... )

Ákibard! 2009.01.17. 22:37:58

@PistiKSK:
Nyilván a MÁV dolga a saját területeinek rendbentartása nem??? Az FKF (KÖZTERÜLETfenntartónak valymi kevés köze van ehhez)

Kopi3.14 2009.01.18. 01:37:12

Ákibard:
esetleg a Pétisóval lehet kísérletezni. Már ha van még Péti nitrogénművek- vagy hogyan hítták a keresztségben.

mildi 2009.01.18. 09:59:34

útkáli. környezetkímélő, nem mar ki semmit, és ugyanúgy lejjebb viszi a víz fagypontját, mint a só.
homokkal, hamuval az a baj, hogy felszórod, ráesik az ónos, és akkor megint csúszni fog..

adani!????????? de, nagyon csúszik

perontakarítás amúgy az ik kft dolga-lenne. szokásos: bejelent-dp munkaszámot ad-majd egyszer csak jön vki.
vasutasnak ezt ugyanúgy tilos csinálni, mint a hólapátolást, mert feketemunkának számít.
mi azért megcsináltuk, ugyanis ki kell menni nekünk is meneszteni, vonatot fogadni. filóztam is rajta, ha nem a mi dolgunk, és nincs csúszásmentesítve, és el találok esni menesztéskor, akkor perelhetem-e az ik kft-t?

Sheldrake (törölt) 2009.01.18. 10:02:10

A szerintem helyes válaszok:

- MÁV Ingatlankezelő Kft. Elérhetőség: www.mavik.hu/elerhetoseg.php , de érdemes a levelet az eszrevetel@mav-start.hu-ra is elküldeni... Ha jól vagyok informálva, akkor tőlük kell megrendelni a síkosságmentesítő szolgáltatást valakinek. :)

- Sehogyan sem kártalanít a MÁV, ha nem tekintjük az esetleges formális elnézés kérést kártalanításnak. Köss magadnak balesetbiztosítást, nem érdemes magad a tömegközlekedési vállalatok biztosítására bízni...

- A hangbemondás az sok mindenre jó, csak az aktuális helyzet közlésére nem használják. Nem mondják be a pontos késést akkor sem, ha tudják. Egyébként az sejthető és látható, hogy ha a vonat lépcsője csúszik, akkor a peron sem csontszáraz... Ha erre nem gondol valaki, annak hiába mondanák be, hogy csúszik a peron...

- Azért nem teszik meg, mert senki sem tolja le őket, ha valaki nem teszik meg. Ha valaki szörnyethalna, akkor meg esetleg eltávolítanák Kiss Jóskát a cégtől...

- Aszódon a piros riasztásos ónos esős napon a fél peron fel volt szórva (A Bp irányába használt, a másikat nem tudom) homokkal vagy homokos sós eleggyel. Logikát ebben sem keresnék, mert ez a peron olyan hosszú, hogy amikor Sátoraljaújhelyből jön gyorsvonat, akkor az utolsó 1-3 kocsiban utazóknak már nem jut peron. Többszöri kérdésre sem sikerült megtudni, hogy miért nem sikerült néhány éve ennél hosszabb peront építeni, de mint láthatjuk, ezt sem tudják télen végig síkosság mentesíteni. :) Talán, ha orosz jellegű peronjaink lennének az nem jelentene annyi munkát.

Az ominózus napon egyébként az Aszód-Bp. Keleti vonalon többnyire azt láttam, hogy mindenhol törik a fagyott homokot és síkosság mentesítenek.

Kopi3.14 2009.01.18. 11:07:32

Sheldrake 2009.01.18. 10:02:10

Hiába gondol rá a kedves utas, hogy síkos a peron is- sokszor wllenben a kocsi csont száraz, csak a peron csupa hó, akkor csak ajtónyitáskor éri meglepetés-
ha történetesen egy Bo-ról kell lemásznia az alacsony peronig, neadjisten a két talpfáig, akkor szitne esélye nicns vigyázni. Vagy vigyáz, és nem száll le.

Slam 2009.01.18. 13:02:45

Százhalombatta az első ónos esős napon este 6-kor is csúszott! amíg nem hagyta el a vonat az állomást, nem is mozdultam, mert szükség van még a végtagjaimra. azóta javult a helyzet...

Tron65 2009.01.18. 16:24:57

Nem a MÁV-ot vagy más társaságot szeretnék védeni, aki elmulasztja a közlekedőutak SÍKOSSÁGMENTESÍTÉSét, de felhívnám az egybegyűltek figyelmét egy apróságra (mellékesen kb általános 7-ben oktatták, de az régvolt ugye?):
Attól, hogy megsózzák, nem olvad el a jég!
A só, ahogy mildi is írta a VÍZ fagyáspontját viszi le, nem pedig a jeget olvasztja.

Kopi3.14 2009.01.18. 18:09:21

Tron: ellenben aNaCl is vizet köt meg, vagyis ha jég van a közelében, akkor abból szépen felvesz magának vizet. Eközben termel egy kis hőt, amivel a többit meg meg tudja olvasztani. És tapasztalatilag, remekül működik a már lefagyott felületet megsózni, legyen az pétisó, vagy konyhasó. Még ha hó van, akkor is hatásos. milyen meglepő, nem?

Adani 2009.01.18. 18:57:08

Közben hallottam, h van egy vinasz nevű anyag, ami a szeszgyártás mellékterméke, le lehet vele szórni az utakat és nem lesz csúszós. Nem káros a környezetre sem, másra amúgy sem jó és ahol van szeszfőzde sznte ingyen rendelkezésre áll, mert amúgy is csak kidobnák mert semmi másra nem jó. Az az egy baj van vele, h büdös ( erősen szesszagú), de ettől eltekintve a létező legjobb módszer. Nem tudom használják-e valahol, de mintha próbálkoztak volna vele egy-két településen.

Sheldrake (törölt) 2009.01.19. 17:30:46

Adani 2009.01.18. 18:57:08

Bp.-en a Blahánál a Rákóczi út és a Gyulai Pál utca sarkánál lévő templom körül használták ezt az anyagok a piros riasztásos napon. Biztosan voltak főzetni az atyák és kaptak egy kis vinaszt. :)

Tavaly voltak egyébként környezetbarát szóróanyag akciók:

ariadne-fonala.blog.hu/2008/01/09/kornyezetbarat_utszoro_so_kedvezmeny_xi_

Ha valaki esetleg szeretne zeolitos anyagot:

www.haztakaritas.hu/termekek.php?&action=product_display&id=18645
www.parkmester.hu/index.php?p=productsMore&iProduct=3