Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Űrkorszakba lép a MÁV

 2009.01.24. 19:19

A leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakra vált. Az utazni készülők otthonról, internetes térképen figyelhetik a vasút személyszállító szerelvényeinek mozgását. Ősztől késés nem maradhat titokban.

Mikor jön már a vonat? - a vasútállomások peronjain ácsorgók kétségeinek a MÁV a Vonatinfó-szolgáltatás bevezetésével vetne véget. Az informatikai fejlesztés a vonatok késését nem szünteti meg. A mozdonyok helyzetének műholdas meghatározására és a központi forgalomirányítás adataira alapozó rendszerrel azonban az utasok otthon, munkahelyükön, esetleg egy autóbuszon zötykölődve is megnézhetik, hogy vonatuk időben érkezik, illetve indul-e. Ha pedig a vasút nem hozza a menetrendkönyvekben rögzített papírformát, legalább azzal mindenki előre számolhat, hogy a járata mennyit késik.

A Vonatinfó életre hívásán a MÁV évek óta dolgozik. Az összesen 2,5 milliárd forintos beruházás menetrend szerint március végére készül el. Hivatalos tesztelések lezárása után a rendszer szeptemberre lesz kulcsrakész. Így valószínű, hogy valamennyi szolgáltatásával az utasok is csak a második fél évben ismerkedhetnek meg. Már csak azért is, mert az elérésüket lehetővé tevő informatikai megoldások kialakítása eltarthat még egy ideig.

 

Internetes térkép a közlekedő vonatokról



A legkevesebbet a Vonatinfó internetes változatára kell várni. A rendszer előfutára a http://vonatinfo.mav-start.hu címen már tesztelhető. Igaz, itt egyelőre csak a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalon közlekedő vonatok helyzetéről és közlekedésének rendjéről lehet tájékozódni. Ezzel együtt az internetes térképen most is látszik, hogy egy vonat menetrend szerint közlekedik-e. Lehetővé téve ezzel, hogy például a Bicskén vonatra várók az állomásra indulás előtt kalkuláljanak az esetleg előforduló nyolc-tíz perces késéssel. Valamivel tovább tarthat a Vonatinfó mobiltelefonos - WAP-os - változatának tető alá hozása. Az új szolgáltatásról ugyanis még nincs megállapodás a MÁV és a mobiltelefon-szolgáltatók között. Így valószínű, hogy a közlekedő vonatok adatainak szöveges üzenetben - sms-ben - történő lekérése is csak később kerül fel a vasúttársaság szolgáltatásainak sorába.

A MÁV információs telefonszámain tájékozódni próbálók viszont már ősztől pontosabb adatokat kaphatnak majd a vonatokról. A call-centerek ugyanis elméletileg a Vonatinfó bekapcsolásakor a rendszer valamennyi szolgáltatásához hozzáférnek, és mindazt "látják" majd, ami az interneten elérhető.

A mostani embrionális állapothoz képest a legnagyobb változás mindenesetre az lesz, hogy ősztől a MÁV új szolgáltatása az ország valamennyi vasútvonalán - a törzshálózaton és a mellékvonalakon egyaránt -, azaz 7800 kilométeren működik majd. Ehhez azonban a MÁV Trakció Zrt. összes vontatójárművét, motorvonatát fel kell szerelni az úgynevezett mozdonyfedélzeti berendezéssel (MFB).

Ezek beszerzésére a vasúttársaság két közbeszerzési eljárást is kiírt. Mindkettőt a Prolan Zrt. nyerte meg. A magyar vasút 728 dízelüzemű vasúti járművét - mozdonyát, motorvonatát - 1,3 milliárd forintért már fel is szerelték a műholdas helyzetmeghatározó egységgel (GPS), a mobil adattovábbításra alkalmas billentyűzettel, illetve az üzenetek megjelenítésére alkalmas képernyővel rendelkező fedélzeti berendezéssel. Az 520 villamos üzemű jármű - mozdony, motorvonat -, illetve a 165 vezérlőkocsi felszerelése ugyanakkor a Vonatinfó teljes költségéből egymilliárd forintot emészt fel. A szállító eddig 120 mozdonyon végzett az MFB beüzemelésével.

A közlekedő vonatokat kivétel nélkül "szemmel tartó" országos hálózat segítséget jelenthet a pályaudvarokon, vasútállomásokon is. A tervek szerint az itt elhelyezett utastájékoztató táblák is a Vonatinfó adatait közlik. Így a vonatok várható érkezési idejét - a repülőterekhez hasonlóan - a vasút folyamatosan pontosíthatja. A vonatok érkezése előtt néhány perccel az állomásokon és a Vonatinfó internetes oldalán még az is látható lesz, hogy a szerelvények melyik vágányra állnak be.

Nagy Testvér vasutasoknak

A vasút szerelmeseinek jó játék, az utasoknak a vonatozást megkönnyítő szolgáltatás, a vasutasoknak nem várt kellemetlenségek okozója lehet a Vonatinfó és háttérrendszereinek kiépülése. Az országos informatikai rendszer mindent látó Nagy Testvér módjára az eddig rejtve maradt kisebb-nagyobb szabályszegésekről is "jelent" a MÁV illetékeseinek. Mindezért a vasutasok elsősorban a vontató járművekre, motorvonatokra szerelt mozdonyfedélzeti berendezéseket (MFB) kárhoztathatják. Ezek a szerkezetek percenként küldik a MÁV adatbázisába vonatuk adatait, köztük a mozdonyvezető nevét, a járat esetleges késését vagy az indulási és érkezési állomás kódját. Jelentéseikben azonban ennél kényesebb adatok is helyet kapnak.

Így például az MFB jelenti a vonat sebességét vagy az úgynevezett tolatás/menetátkapcsoló állapotát is. Előbbi a vasúton is előforduló gyorshajtások kiszűrésében lehet segítség. Az utóbbi pedig a két éve Szőnynél, illetve tavaly Monorierdőnél bekövetkezett - négy halálos áldozatot követelő - vasúti szerencsétlenséghez hasonló balesetek megelőzéséhez járulhat hozzá. (A szakértők mindkét balesetet a tolatás/menetátkapcsoló szabálytalan használatára vezették viszsza.) A folyamatos informatikai ellenőrzés mellett a mozdonyvezetőket akár naponta felelősségre lehet vonni az ilyen szabálytalanságokért.

Az MFB ellenőrzi a mozdonyok fogyasztását is. Egy villanymozdony esetében ez csupán azzal jár, hogy üzenetei alapján a MÁV központi adatbázisába a fedélzeti villanyórák leolvasása nélkül, automatikusan kerülnek be az áramfogyasztási adatok. A dízelmozdonyoknál viszont a rendszer segítséget jelenthet az üzemanyaglopások visszaszorításában. Az MFB ugyanis programja szerint automatikusan riasztást küld a központi adatbázisnak, ha dízelmozdonyán hirtelen megnő az üzemanyag-fogyasztás. Egy nagyobb gázfröccs hatására jelentett túlfogyasztást természetesen még ilyenkor is meg lehet magyarázni. Egy álló mozdony tartályainak gyors kiürülésére viszont nincs jó kifogás.

Az MFB ezzel együtt a mozdonyvezetők életét is megkönnyítheti: használatával közvetlenül küldhetnek üzeneteket. Jelenthetik például, ha mozdonyuk, esetleg a vasúti pálya meghibásodott, vagy ha rendkívüli okból meg kellett állniuk. De a már működő rendszer bebizonyította, hogy segélykérésre is alkalmas. Hívott már mentőt sérült utashoz a fedélzeti berendezéssel mozdonyvezető, és előfordult, hogy a masiniszta saját rosszullétét jelezte az új eszközzel.

Cikk: Népszabadság Online
Kép: BKV-figyelő

Címkék: telefon cikk internet térkép máv népszabadság gps utas tájékoztatás


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr67900126

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Turulcsirip - orszagosmedia 2009.01.25. 02:30:14

[...]lép a MÁV: A leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakr..[...]

Pingback: Turulcsirip - orszagosmedia 2009.01.25. 02:02:45

[...]lép a MÁV: A leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakr..[...]

Pingback: Turulcsirip - orszagosmedia 2009.01.25. 00:35:25

[...]lép a MÁV: A leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakr..[...]

Pingback: Turulcsirip - orszagosmedia 2009.01.24. 23:55:35

[...]lép a MÁV: A leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakr..[...]

Pingback: Turulcsirip - orszagosmedia 2009.01.24. 20:31:09

[...]lép a MÁV: A leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakr..[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2009.01.24. 19:53:53

Na, legalább a MÁV Direktet vörös fejjel hívó utasok megtudhatják, hogy a vonatuk még el sem indult :D

"Az informatikai fejlesztés a vonatok késését nem szünteti meg."

Erre is kéne vagonnyi pénzt költeni..., így legalább a monitor előtt csapkodhatjuk az asztalt a késő vonataink miatt.

kenshikun 2009.01.24. 20:24:53

Mondjuk az egyik fejesnek sem jutott eszébe gondolom, hogyha megcsinálnák végre rendesen a menetrendet és normális géppark lenne nem kéne ilyen rendszer, hogy tudjuk mennyit késik a vonat, mert az csak elvétve fordulna elő... Ez is olyan eső után köpönyeg érzéssel tölt el engem.

Autotróf prokarióta 2009.01.24. 20:36:30

Én rögtön az első mondatba lettem szerelmes.

Akik nagy távolságon utaznak, tehát nem a napi ingázást végzik vonattal, azok 20× is átgondolják, hogy nem megy-e busz arra. Mert ezek a leharcolt vonatok (a leharcolt egy igen enyhe jelző) elviselhetetlenek. Aki olyan helyre megy, ahol esetleg a tömény vas-füst szag hátrányos lehet (pl tárgyalás), az vagy megy drága IC-vel (bár dec 14 óta azok is jelentősen kevesebb számban vannak), vagy kocsival. Az utasok nem a tájékoztatás javulása miatt vált vonatra.

ZBR 2009.01.24. 20:54:02

A probléma az lesz a rendszerrel, hogy nem fog működni. Elromlik az MFB, nincs pénz, nincs ember, nincs alkatrész - és voilá: volt vonat - nincs vonat! Eltűník a térképről, eltűník a szemek elől.

@kenshikun: Ha valóban jelenteni fogja az EÉVB üzemmódválótjának állását (tolató - vonali - kikapcsol) akkor ez a biztonság felé egy nem kicsi előrelépés. Azt hiszem, megér ennyi pénzt az emberek élete, amely nem is mérhető pénzben...

horvathd 2009.01.24. 21:01:14

A GYSEV, ÖBB, vagy más társaságok mozdonyaival vontatott szerelvények nem lesznek követhetők? Mert elég gyakran előfordul, hogy Budapest-Győr-(Sopron) között GYSEV-es mozdonyú vonat közlekedik.

ga 2009.01.24. 22:23:06

Azt gondolom, hogy a késések visszaszorítása irányában ez egy fontos lépés. Nyilván nem helyettesítheti a pálya, a mozdonyok, a kocsik, a biztosítóberendezések korszerűsítését, de valami alapvetően akkor kezd működni, ha ellenőrzik is, hogy működik-e.

Garfield888 2009.01.24. 22:44:41

Szerintem ez nagyon hasznos rendszer. Svájcban vagy Ausztriában is ilyen van. Én örülök neki hogy kitalálták.

Ákibard! 2009.01.24. 23:54:51

@ZBR:
Ne légy ennyire naív... Eddig is tisztán látták, amikor az EÉVB tolatóbanvolt, mégsem lépett senki semmit...

Te se felejtsd el, hogy nem egy olyan eset van, amikor a mozdonyvezetőt szabály kötelezi az EÉVB kikapcsolására.
Monorierdőnél pl. szabályosan kapcsolta ki a mozdonyvezető. Ott nem is a kikapcsolt EÉVB volt a probléma, hanem a majd 100 km/ó-ás sebesség... (15 helyett).

Persze az embereket könnyebb etetni a "Szabálytalanul kikapcsolta" dumával, holott nagyon nem így van.
(Ugye használhatatlan térköz előtt,vörös kijáratra felveszi a vöröset, az istennek se fog szabad megjelenni az EÉVB-n és kegyetlen levág ha meghaladod hívóra a vöröset... Talán pont ezért kell a vöröset szabályosan eltörölni???)

Csingervölgy (törölt) 2009.01.25. 09:10:15

A fejlesztés nem azért indult a MÁV-TRAKCIÓ-nál, (akkor még gépészeti üzletág) hogy az utasok tájékoztatása megvalósuljon, ez csak egy szelete annak amit tud a rendszer. Menet közben örömmel aknáztuk ki a rendszer lehetőségeit ebbe az irányba is.

A dízel járművek esetében a 810 berendezés leszállításra került, tehát a gyártó legyártotta de azokba a járművekbe amik éppen nagyjavításon állnak azokba még nem kerültek bele (azok annyira szét vannak szedve vagy szét lesznek szedve, hogy még nincs értelme betenni őket), ezért azt lehet mondani, hogy minden jelenleg működő dízel járművön fenn van az MFB (M43 1159 és a Bz 319 folyamatban van a nagyjavítás befejezése után). Ha már számháború akkor 726-nál tartunk most (ha beleszámítom a fenti kettő járgányt is), de a lényeg az az, hogy MINDEN MŰKÖDŐ DÍZEL GÉPEN RAJTA VAN!!!!!
A tolatás/menet kapcsoló. A lényeg, hogy ha az mv nyíltvonalon kezeli akkor küld a rendszer egy riasztást. Ekkor fel hívja az irányító, vagy a riasztást vevő kolléga a mozdonyvezetőt és megérdeklődi miért történt a kapcsolás ugyanis ez lehet szabályos vagy szabálytalan. Ha szabálytalan volt és látható, hogy előtte vonat halad meg lehet erősíteni, hogy ember most nem jót cselekedtél figyelj és ne lépd túl az engedélyezett sebességet.

Az űrkorszakról meg csak annyit, hogy ma már vétek nem kihasználni azokat a technológiai lehetőségeket amik elérhető áron beszerezhetőek. A teljes rendszer fejlesztése elmaradása esetén is csak két-három dízelmozdonyt lehetett volna venni ennek az árából. Legyünk őszinték ezek nem igen váltották volna meg a világot. Másrészt ezt a forrást arra a célra nem is lehetett volna felhasználni. Kicsit irónikus ebben az értelemben a cikk, de hát el kell adni a lapot, olvasottá kell tenni a blogot stb.......

Adani 2009.01.25. 09:36:46

Végre valami jó és használható ötlet, de aztán elmesélni minden információban és pénzárban ülő embernek, h van és ha az utas kérdez vmit ezt is meg lehet nézni. A MÁV Direktnek sem árt szólni ,h létezik ilyen is.

Zsolt_ 2009.01.25. 10:48:45

Számomra csak az az érdekes, hogy a tesztoldalon a hegyeshalomi viszonylatban minden vonat menetrend szerint közlekedik... :D

janos551 2009.01.25. 10:54:39

Bocs, de én magasan teszek rá egy nagyot! Ettöl még késni fog a vonat, ettöl még nem lesz tiszta a kupé,a wc, és nem lesz melegviz vagy tiszta ülés és ablak!De egyesek megint nagyot szakitanak és röhögnek magukban, mert nem ez a lényeg!Csupán annyival leszünk okosabbak, hogy pontosan megmondják hogy hol robbant le és menyit fog késni a vonat!Minden más változatlan,és marad a MÁV, mint állami tulajdonu csödtömeg--milliós vezéri fizetésekkel és hatalmas vizfejjel!

Csingervölgy (törölt) 2009.01.25. 11:10:28

@janos551: Nem érted a lényeget. Pont, hogy a rendszer az irányítás szintjén nagyon is segít abban, hogy a késés kevesebb legyen. Ehhez a rendszerhez csatlakozik egy másik az irányítók munkáját segítő fejlesztés is. Ha egy vonat annyit késik, hogy a forduló szerelvény csak késve indulhatna el arról akár egy órával hamarabb is korrekt információ áll majd szakemberek rendelkezésére, és másik mozdony másik mozdonyvezető hadrendbe állításával, meg tehető, hogy az érkező mozdony és mozdonyvezető késését kiküszöböljék a másik vonatnál. Arról nem is beszélve, hogy ha egy vonat a mozdony szolgálatképtelensége miatt nem tud rendesen közlekedni az online adatok segítségével a legközelebbi alkalmas gépet lehet rátenni segélynek, ezzel megint csökkentve a késést. Ergo nincs igazad, hogy a rendszer nincs hatással a késésekre, azt reméljük a rendszertől, hogy a megrendelők igényeit jobban rugalmasabbna lehet majd teljesíteni.

A START vonatai ettől még nem lesznek tisztábbak ez igaz, de a két dolog nem is mosható egybe semmi közük egymáshoz.....

bravo 2009.01.25. 13:16:40

nem egyszer lattam, hogy 6 perc kesest ir ki, majd a kovetkezo frissiteskor menetrend szerint kozlekedik a vonat. nekem ugy tunik, hogy surubben tortenik frissites, minthogy a 6 perc hirtelen nullara csokkenjen. tudom, hogy tesztelesi fazisban van meg a rendszer, de megis mi lehet ennek az oka?

Ákibard! 2009.01.25. 14:09:54

@bravo:
Ennek az az oka, ha korábban láttad (de lehet hogy még most is így van) hogy sajna nem áll minden adat a rendelkezésükre a pontos inulási érkezési időpontokkal kapcsolatban.
Ugye pl egy EC-nél megállóhely Kelenföld majd Győr, és nem mindegy hogy közte mennyi menetrendi adat van. Két adat közöt lehet 15-20 km is akár azidő alatt 6 perc ldolgozása nem vészes.
Gondolom ahogy élesedik a rendszer annál több "mintavételezési hely" lesz akár minden állomásra megállóhelyre, szolgálati helyre lebontva, így még pontosabb lesz.

Ez egy kicsit olyan mint a valószínűség-számítás: minél több helyről van pontos értéked és ezáltal viszonyítási alapod annál pontosabb értéket tudsz kijelezni.

bravo 2009.01.25. 14:21:39

@Ákibard!:
koszonom a valaszt.
jol ertem akkor, hogy a mozdonyok poziciojat GPS-szel hatarozzak meg, majd ez az informacio a mozdonyon levo taroloegysegben kerul rogzitesre, amibol - a GPS-es poziciomeghatarozashoz kepest - csak joval ritkabban (egyes kiolvasoval felszerelt allomasokon valo athaladaskor) tortenik kiolvasas, majd onnan tovabbitas a rendszer fele?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.25. 14:49:54

Én már használom egy ideje, az i-google alkalmazásokat is beszúrtam már és örülök, hogy legalább ebben lesz változás.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.25. 14:54:29

@horvathd: információt eddig azokról is láttam (az IC-ket és minden mást is ír, megnézem a RailJet-et közli-e).

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.25. 14:56:05

A RailJet épp "Mosonmagyaróvár állomást elhagyta", szóval közli.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.25. 15:17:52

@Zsolty: Tegnap is voltak késések meg tegnap előtt is. Előfordulhat, hogy aktuálisan tényleg minden menetrend szerint jár, ne felejtsd el, hogy a legminőségibb pálya az 1-es vonalé. Tatabánya és Győr között 160-as például.

A halberstadti kocsikat bár utálom, mert elővárosi és kényelmetlen hosszú távon, a menetrendet jobban tartják velük.

A Flirt meg negyedórát is képes behozni, r-go túl tágra van a személyvonatok menetrendje szedve, nem a Flirtökre íródott.

Csak a Dacia közlekedhetne pontosan (elsősorban Bukarest felől), mert más alternatívái: személyvonat fél órával korábban (de a Déliből), IC 520-ért, amivel eljutunk Győrbe max. 3/4 nyolcig.

Meg a tájékoztatás lehetne pontosabb, mikor és mennyit késik:
- kiírják, hogy késik 30 percet mégis elmenesztik a negyedórával mögötte közlekedő IC elé
- Kelenföldön mindig 15 perc késést ír/mond (már ha épp egyezik a kettő), ami azt jelenti, hogy a Savaria-Ciklámen IC-vel egy időben jön, vagy az is késni fog. - Így lesz a 15-ből 35 "csak úgy"
- Keletiben "külföldi késés" miatt késik (indulásra készen már 5:50-kor), Kelenföldön "műszaki ok" miatt késik.

Szóval jó ez a rendszer, legyen minél jobb.

mnmnbkhj 2009.01.25. 17:24:18

Én is cikkeztem erről:

erosnegyes.blog.hu/2009/01/21/mav_radar

(kicsit másként, saját tapasztalaosan)

Ákibard! 2009.01.25. 17:32:57

@bravo:
Hát nem teljesen.

Az az igazság, hogy van egy kis vetítés ebben a dologban. Ha figyelmesen végigolvasod a cikket vagy utánajársz egy kicsit akkor kiderül egy fontos infó: Az MFB-hez még jelenleg nem áll rendelkezésre az adatfeldolgozáshoz szükséges szoftver. Az szeptemberre lesz meg, akkor lesz látható az egész ország.

Jön a kérdés: Akkor miért látjuk működni?

Hát azért, mert amit most látunk vonatinfót, az még NEM a GPS alapú MFB-n megy, hisz az még nem működik. Ez a rendszer már akkor megvolt, amikor az MFB-ket még pályáztatták és közbeszerezték.
Úgy egy éve működik ez a vonatinfó először a 193.68.41.212/ később a vonatinfo.myip.hu címen volt elérhető.

Tehát a valóság az, hogy amit most látunk adatok azok a MÁV KÖFE (Központi Forgalom Ellenőrző) rendszerén megjelenő adatokat jelzi ki. Ez nem egy utastájékoztató rndszer, hanem egy biztosító berendezés, van egy nagy testvére is a KÖFI (Központi Forgalom Irányítás) az van pl. a Balcsi déli parton, egy központból irányítják az egész vonalat. (Fonyódról.)

Tehát amit most látunk, az a KÖFE adatai alapján jelenik meg. Ezértis ami jelenleg Magyarország térképen megjelenik sárgával azok a Magyarországi KÖFE/KÖFI vonalak.
Tehát jelenleg amit látunk az csak annyi, hogy a több éve forgalomirányításra használt rendszert összekötötték pár ketyerével ami lehetővé teszi, hogy a felhasználók egy netes oldalon megtekinthessék (lebutítva) azt, amit a forgalmisták látnak.
Azért lebutítva, mert van ennek egy belsős verziója, ami az állomásközökben lévő térközöket is mutatja, de ugye ahhoz az utasnak nem sok köze van :-))))

Magyarán az MFB-s GPS-es rendszerre még várni kell, de már nem sokat.

Hja, és hogy válaszoljak is a kérdésedre:
Megy a vonat, megjelenik forgalmisáknál, és az az adat kerül ide ki. Vannak pontok, ahol be van adva a rendszernek, hogy ott ekkor és ekkor kellene mennie a vonatnak, és ahhoz képest mennyit késik.
Csak érzékeltetve hogy nem az MFB-t látod: Az előző menetrendben voltak Komárom/Komárnó kilépős vonatok. Sokszot 130-200 prc késésekt írt rá a rendszer. Ugyanis megesett, hogy a forgalom elfelejtette kiléptetni a endszerből a kilépett vonatot.

Atpat 2009.01.25. 18:27:52

@Ákibard!: Bizony, végre egy hozzáértő.
A GPS alapú rendszert és ezt összemosni hiba (ami szerintem a NapTV, meg amúgy a sajtó hibája). Annak az adatai a "nagy" utasinformációs projektben lesznek majd élvezhetőek.

Amit még hozzá lehet tenni: ez a rendszer is csak olyan információkkal szolgál(hat), amilyennel rendelkezik. Tehát ha a beadott vonatszám esetleg nem valós, az nem is kezelhető rendesen. Ha a rendszernek átadott menetrend esetleg nem pontos, az abból számított késés sem valós.
Reméljük, a (most még) csak sárga, de nem működő vonalak is hamarosan életre kelhetnek.

ZBR 2009.01.26. 00:00:38

@Ákibard!: Mikor látják most az EÉVB állását? Menetközben ellenőrzéskor, VAGY a szalag utólagos kiértékelésekor. Itt egy real-time dolog van! És ráaádásul valóban rátekintéssel megállapítható lesz, hogy a használat jogos/indokolt volt-e. Ez a szalag utólagos kiértékelésekor csak hosszas utánajárással, vérrel-verejtékkel megállapítható.

Egyébként az EÉVB-t nem kikapcsolják (hanem kiiktatják, de azt sem), hanem eltörlik a vörös jelet. Jelentéktelen kötözködésnek tűnhet, de nem az...

annapeti 2009.01.26. 09:19:23

Sziasztok,
a 6 perc késés egyik pillanatról a másikra eltűnik, ezt én is tapasztaltam, méghozzá személyvonatnál.
Tegnap délután 2-3 között volt Rajka-Győr között egy személyvonat, Rajkáról legalább 121 perces késéssel indult (addig követtem csak az eseményeket, nem tudom, mi lett a vége). Tehát bizony előfordulnak késések...
Amúgy pedig a rendszer tetszik, naponta többször ránézek, hol mi történik...
Amit nem értettem: Estefelé a Ciklámen-Savaria IC úgy van meghirdetve, hogy csak Győrig közlekedik...
Nagy kérdés egyébként számomra, hogy a tehervonatok mozdonyai is be lesznek kapcsolva a rendszerbe?

winston01 2009.01.26. 11:05:50

@annapeti

Mert Győr után Csorna felé közlekedik Sopronba és Szombathelyre, azok a vonalak meg még nincsenek a rendszerben (gondolom, ez lehet az ok).

Mozvez 2009.01.26. 11:42:26

Hááát tudjátok azért elárulom van hátulütöje a dolognak: a mozdonyon nincsen se EÉVB (vonatbefolyásoló), se mozdonyrádió, de ez a vacak van. Idiótábnál idiótább helyekre szerelve az emlitett tolatás-menet kapcsoló. Ennek ugyan semmi hatása nem lesz a biztonságra ezeknél a mozdonyoknál, max hogy elfogjuk felejteni kezelni, mert nincs szem elött és semmi értelme. Elméletileg meg sem lehetne mozdulni majd a használata nélkül. De! Egy vonatra járó mozdonyon mikor add meg avonatadatokat? A rájárás elött vagy mikor rájártál esetleg indulás elött? Mert úgye a tolatást külön kezeli és külön a vonatot. És min szól rá az irányító a mozdonyvezetőre? A privát mobilján? Nem vagyok köteles megadni.
Emellett félrevezető információkat is ad: egyes jármüveken a digitális km óra, az analóg km óra és az MFB más sebesség értéket ír ki. A hőmérséklet amit az MFB külső hőmérsékletnek ír ki eltér a kinti hőmérséklettől. A legnagyobb problémát pedig a kg és a liter közötti átváltások jelentik: a dizel jármüvek nagyrészének kg-ban van kalibrálva a tartálya.

Mozvez 2009.01.26. 11:45:55

Jah és még egy valami:). A késések lesznek, mivel hiába van tartalék mozdony, ha tartalék szerelvény nincsen:)

mtamas1979 2009.01.26. 15:11:28

Ma reggel leteszteltem a rendszert.
Az Alsógalláról 6:46 kor induló pesti vonatra 20 perces késést írt, ezért később is indultam el.
Hiba volt, mert pontosan járt, ezért meg kellett várnom a 7:16-ost, ami pontosan jött. Igaz, ez a rendszerben is így szerepelt.

maglew 2009.01.26. 15:22:55

Csehországban és szlovákiában már évek óta működik a dolog, úgy tudom ott nem műholdról hanem az állomások jelentéseiből nyerik az adatot, gondolom ott még a kisebb állomáskon is van valami internetes kütyü (legalábbis meglepődtem hogy a kb 800-1000 lakosú kisfalukban elektronikus jegyeket adnak, nem kézzel írogatják meg tépegetik mint nálunk sok helyen)

acel 2009.01.26. 15:31:06

A menetirányítók adatait már '97 környékén a netre lehetett volna tenni pár milliós beruházásból, ennyit az úrkorszakról. Már akkor si gondolkodtak az állomásokon elhelyezett információs monitorokon.
A probléme az hogy "üzletileg" a vasút vezetőinek nem állt szándékában az adatok közzézétele. Ahogy a cd-s elvira is feküdt vagy 2-3 évet a polcon mielőtt eladósorba vált. A MÁVnál egyszerűen nem cél az utastájékoztatás, mivel ennek hiánya semmiben nem befolyásolja a vezetók bérét, megítéséset.

..::Froschlama::.. (törölt) 2009.01.26. 16:32:22

Én vagyok vaksi, vagy német nyelvű Máv-Start oldal tényleg ninch? De angol sincs! Csak magyar. Egyedül az Elvira tud más nyelven is...

..::Froschlama::.. (törölt) 2009.01.26. 16:34:16

Amúgy szerint is hasznos a dolog. És hülyeség azt mondani, hogy nem fog semmit tenni a késések megakadályozásáért, mert de! Pl.: Józsi bácsi nem fog megállni a mellékvonalon elkérni az feleségtól a kúbászos sendvicst....tapasztalat.

Ashi Valkoinen 2009.01.28. 07:46:46

@mtamas1979:
Nem volt hiba. A 4919 30-kor érkezik Tatabányára, elengedi a keletibe menő gyorsot. Tatabányáról 6:42-kor indul tovább, tehát máris csak +8-ba volt, így nem csoda, hogy lekésted. Ezen felül a FLIRT vonatokkal pár perces késést simán be lehet hozni.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.01.28. 08:05:01

@Ashi Valkoinen: Az, hogy mennyi késést lehet behozni vele, az nagyon sok mindentől függ. Amikor elolvastam a panaszt én is egyből arra gondoltam, hogy ezt a késést simán behozza még a vonat.

Bár, ha késik a vonat, és behozza a késést (akkor indulok el, amikor még messzebb van, viszont késik) de útközben már nem nézem az oldalt, honnan tudjam mennyi késést hozott be, menetrend szerint jár-e vagy késik?

Ma reggel megnéztem a vonatot is, amin épp ültem, bár a mi vonalunk még nincs rajta, csak a budapesti megálló.

annapeti 2009.01.28. 20:35:01

@winston01: A rendszerben, a listában is benne vannak pl. a Fehérvár irányába és -ból közlekedő vonatok (jelenleg 4618 személyvonat Budapest-Déli pu. 18.38 Martonvásár 19.19 A vonat Albertfalva állomáson tartózkodik. 102 , valamint 4528 személyvonat Budapest-Déli pu. 19.48 Székesfehérvár 21.10 A vonat Budafok-Háros állomáson tartózkodik. 30 ), pedig a rendszer nincs arrafelé kiépítve... szóval lehet az a szombathelyi IC, ami a rendszer szerint csak Győrig jár, tényleg "nyomdahiba". Na de nem kötekszem...
A tehervonatokat nem lehet nyomon követni?

jocee (törölt) 2009.01.29. 17:03:57

Minden rendszernek van gyerekbetegsége,az MFB is túlesik majd rajta!De mindíg vannak fafejűek akiknek semmi sem jó!Szeretnék én is 250-el munkába ingázni,de a realitás az,hogy ez MAGYARORSZÁG!!Azt meg végképp nem értem,hogy a Trakciónak mi a franc köze lenne a START-os szutykos kocsikhoz?

Sheldrake (törölt) 2009.01.30. 09:55:10

A wap.elvira.hu elég érdekes adatokat szolgáltat mostanság. Tegnap figyeltem fel rá, de mobillal is ugyanez a helyzet:

[kepfeltoltes.hu/view/090130/wap.elvira.hu_bug_20090130_0925_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

annapeti 2009.01.30. 11:50:10

4722 személyvonat Budapest-Déli pu. 8.08 Martonvásár 8.49 A vonat Albertfalva állomáson tartózkodik. 209 (perc késés)

Hát... jó ez a rendszer, szó volt róla, hogy könnyebben pótolják majd a szerelvényeket; ha valami késik, beállítanak a helyére egy másikat. Ha tudnak.

Mi van akkor, ha egy adott vonat soha nem érkezik meg a célállomásra? Pl. most, így majdnem 4 óra késéskor egyszerűbb lenne visszamenni a Délibe...
Egyébként meg miért áll egy vonat 4 óra késéssel bárhol is? Annyi idő alatt lehet mozdonyt cserélni, vagy az egész szerelvényt elhúzni.
Más vonat nem késik, nem a pályával lehet a gond...

Ákibard! 2009.02.02. 19:41:27

@annapeti:
Persze. A probléma gyökere az amit fent megírtam. Ez nem a GPS-es rendszer, hanem egy KÖFE kivonat.
Gondolom nem jelentették ki a vonatot vagy szimplán bennemaradt azért a 4 óra késés...

tard 2009.02.06. 20:56:22

4813 számú vonat. személyvonat
Komárom-->Budapest-Déli pu. viszonylatban közlekedik.
A vonat Fels�galla állomáson tartózkodik.
Vonat a legutolsó információink alapján 247 perc késéssel közlekedik.

A vonat menetrendje:
Állomás Érkezik Indul
Komárom 16.10
Szõny mh. 16.14 16.15
Almásfüzitõ felsõ 16.17 16.18
Almásfüzitõ 16.21 16.22
Tata 16.28 16.29
Tóvároskert mh. 16.31 16.32
Vértesszõlõs mh. 16.35 16.36
Tatabánya 16.40 16.42
Alsógalla mh. 16.45 16.46
Szárliget 16.51 16.52
Szár mh. 16.54 16.55
Bicske 16.59 17.00
Bicske alsó mh. 17.01 17.02
Herceghalom 17.06 17.07
Biatorbágy 17.12 17.13
Törökbálint mh. 17.17 17.18
Budaörs 17.22 17.23
Budapest-Kelenföld 17.29 17.31
Budapest-Déli pu. 17.37

szerintem ezt már kiírni is égő....

Ákibard! 2009.02.07. 00:48:26

@tard:
Szerintem egyszerűen hibás a rendszer..........

Ütemes menetrend van, 60-70 perc késésnél nagyobb nem nagyon keletkezik ugyanis a következő ütem utoléri az előttest...