Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A 142-es vonal leépítése

 2009.01.26. 11:09

Tisztelt Péter Csaba!

A január 11-i levelemből kimaradt az alábbi, legfontosabb részlet:

A 142-es vonal leépítése, 1. felvonás - Kocsiszám

Sajnálattal tájékoztatom, hogy a lajosmizsei vonatok a továbbra is mindössze 4 kocsival járnak.

Mint Ön is tudja, április 26-tól kezdtek kisorozni a Budapest-Lajosmizse között közlekedő 5 darab, egyenként 5 kocsis szerelvényből 1-1 darab 80 ülőhelyes Bhv kocsit. A folyamat néhány napon belül befejeződött, és mint már május 15-én részleteztem, ez 21,3%-os kapacitáscsökkenéssel járt, akkor rendkívüli zsófoltságot okozva. Azóta már számtalan e-mail küldtem ezzel kapcsolatban, amelyekre mindig valamilyek kitérő választ kaptam. Mivel már egyre jobban dühít ez a dolog, szeretnék ebbe egy kicsit részletesebben belemenni.

Lajosmizse felől jelenleg 2 olyan vonat közlekedik, amelyek reggel 7 és 8 óra között, vagyis a csúcsidő legfontosabb időszakában érkeznek be Budapestre. Egyik sem mondható túl praktikusnak, mivel a 2817-es túl korán, a 2827-es pedig már túl későn érkezik a szokásos 8 órai munkakezdéshez képest. De mivel már lehetőség nincs, ezek a legkihasználtabbak reggelente.

Ennek a két vonatnak az összkapacitása (ülőhelyek szempontjából) 752 fő volt április 26 előtt. Egyik napról a másikra, bármilyen ésszerű ok nélkül ez a szám 592-re csökkent. Hogy mi volt a magyarázat?

Április 27-től egy darab jegyvizsgáló maximum 4-kocsis vonatot vihet. De a szabály csak ennyi. Az nem számít, hogy 2 már elvihet egy korlátlan hosszúságú vonatot, bizonyára az az ember, aki ezt a kitalálta, nem gondolkozhatott túl sokat. (Csak megsúgom: ha megtette volna, akkor 4 kocsinként kellett volna 1 jegyvizsgáló.) Az sem számít, hogy rendszeresen látni 8-10 kocsis vonatokat úgy elindulni, hogy egyetlen jegyvizsgáló jelez, szigorúan a vonat egyik végén. Az sem, hogy sokszor a két jegyvizsgáló egy helyen dolgozik, vagyis a közösen belátott teret nem növelik. Az már egy másik kérdés, hogy a szabály alapjában véve értelmetlen: aki nem láttássérült, az belát egy 10-15 kocsis vonatot is, legalábbis azt biztosan, hogy van-e még utascsere. Vagyis az illető még a szabályt hozó vasút alapvető dolgaival sincs tisztában.

De rendben, nem firtatom, hogy kik dolgonak Önöknél, és igazából az sem érdekel, hogy van ez a szabály. De az, hogy egy erre hivatkozva széttárt karokkal, sajnálkozva, mintha valami Önöktől teljesen függelten dologról lenne szó, kivegyenek egy kocsit, az már kicsit több, mint pofátlanság. Az ügyfélszolgálat sem tudott mást tenni, mint magyarázkodi, ígérgetni, sajnálkozni. (Én valamilyen szinten ezt is meg tudom érteni, de az utasoknak ebből csak annyi jön le, hogy nem történik változás, pedig az ügyfélszolgálat az egyetlen, amin keresztül fel lehet venni a kapcsolatot a céggel.) A megoldás már akkor az lett volna, hogy 2 jegyvizsgálót alkalmaznak, és visszasorozzák a kisorozott kocsikat. De ez nem történt meg.

Mivel akkoriban Önök olyan állapotokat teremtettek a vonatokon, ami fizető utashoz nem volt méltó, nyilvánvaló, hogy gyors utasszámcsökkenés indult el. Ez nem a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal, ahol szép, új, tiszta vonatok száguldoznak 140-160-nal, ütemes menetrendben, és néha még belefér egy kis zsúfoltság. Ez a Budapest-Lajosmizse vasútvonal, ahol ronda, régi, büdös, koszos vonatok döcögnek 30-40-nel, 45-55 perces követési időközzel, és már csak valami ismeretlen ok tartja az embereket a vasútnál. Nos, azt hiszem, egyáltalán nem kell azon meglepődni, hogy egyre kevésbé volt érezhető a kisebb kapacitás, jelenleg pedig már észre sem lehet venni. Csak becsülni tudok: körülbelül 20-25%-kal csökkenhetett az akció miatt a vonal utasszáma.

Vagyis jelen pillanatban egészen jól elférünk, csakhogy aggódunk. Mert mi van, ha egy nagyész kitalálja, hogy mennyi felesleges vonat van, ahol a kihasználtság nem éri el a 120%-ot? És csak simán kivesz még egy kocsit, esetleg néhány vonatot a menetrendből? A vonal jövője jelenleg teljesen bizonytalan, pedig nem hiszem, hogy a jelenlegi körülmények között ésszerű lenne bármilyen formában az elővárosi vasutat, látszólag mégis ezt teszik 9 hónapja.

Végezetül szeretném tudni, hogy

1. pontosan (számokkal és a mérés körülményeivel alátámasztva) mi indokolta, hogy ilyen egyszerűen kivegyék április végén a szerelvényenként egy kocsit.

2. április végétől egészen mostanáig pontosan (szintén számokkal és a mérés körülményeivel alátámasztva) mekkora utasvesztés volt tapasztalható.

3. szeretnének-e végre valamit tenni a helyzet ellen.

Tájékoztatom, hogy jelen levelemet másolatát a MÁV - Megint Állunk Vazze blog részére is elküldöm.

Elnézést, ha levelem kissé hosszúra nyúlt, válaszát pedig előre is köszönöm.

Tisztelettel: Pőcze Bence

Címkék: máv vonat vasút utas panasz észrevétel 142


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr59900165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.01.26. 12:12:52

Természetesen a levélírónak igaza van.
A kapacitáscsökkentés egyértelműen a 4 kocsi - 1 jegyvizsgáló szabályból ered, ez nem kétséges.
Hozzá kell tenni, ez is a VDSZSZ műve, amire hejjdenagyon büszkék is...

Azonban ha szabad megjegyezni:

Illene egy hivatalos levelet 4-5 alkalommal átfutni a postázás előtt, ugyanis én nem olvastam végig csak átfutottam, mégis legalább 10 gépelési-helyesírási hibára akadtam.
Ez pedig még a legprecízebben, legkomolyabb szakmaisággal megfogalmazott levél hitelét is messzemenőkig lerontja...

IndaMuncher 2009.01.26. 14:33:54

"A vonal jövője jelenleg teljesen bizonytalan, pedig nem hiszem, hogy a jelenlegi körülmények között ésszerű lenne bármilyen formában az elővárosi vasutat, látszólag mégis ezt teszik 9 hónapja."

What!? a "formában" és "az elővárosi" között nekem egy ige hiányzik.

maglew 2009.01.26. 15:36:11


Én is 142-es vasútvonal használó voltam 2 éven keresztül.

Pozitívum hogy végre a Nyugatiból indul (ezzel nem veszi fel a volán a versenyt) tovább Gyál és Dabas között úgy tudom a vonaton kívül nincs más alternatíva.

Egy kérdés bennem is felmerült:
Miért a legkevésbé kihasznált Dabas - Lajosmizse szakaszt újították fel hegesztett, 80km/h pályával, miközben a legzsúfoltabb Bp - Dabas szakasz csak 40-el járható

A vonatok kinézetét az utasok is meghatározzák, szinte nincs olyan hónap hogy ne lássak firkáló rongáló tizenéves kölyköket, bandákba verődve, ezekkel sem az utasok sem a kalaúzok nem fognak harcolni, ha megkímélnék a tisztelt utasok, talán nem néznének ki így a szerelvények.

Érthetetlen hogy Lajosmizse és Örkény között szinte alig van utas, minek jár az összes vonat ki Lajosmizsére? Örkény és BP között mehetne gyakrabban Lajosmizsére a 2 órás ütem elegendő lenne, Bp - Örkény között 40 percenkénti követést, Örkény - Lajosmizse között 2 órás követést javasonék (tehát minden 3-ik vonat menne ki Mizséig) Lajosmizsére)

rp_bubu 2009.01.26. 17:51:54

@maglew: Én a helyedben nem örülnék annyira, hogy a Nyugatiba mennek a vonatok. Eddig legalább azt megúszta a vonal, ha KöKi és Nyugati között történt valami, most már hiába diesel vontatású a vonal, elég egy Nyugatis felsővezeték szakadás és a lajosi is bent ragad... Nem beszélve a gázolásokról, sztájkokról amit eddig megúszott a vonal a sokat szidott Kőbánya-Kispestig való közlekedésnek hála.

KRT 2009.01.26. 18:29:17

Bocs hogy OFFolok.
Annak aki ma a 2518as szerelvényt vitte!
ANYÁD!
6 év alatt senki sem dudált így le!
Szakadj keresztbe!
Legközelebb nem csak a csikket kapod! >:(

Snake 2009.01.26. 18:46:17

@KRT : 1. Kürtölésnek hívják, de ez most mindegy.
2. A kürtölés a legtöbb esetben ÉRTED VAN!
Egész pontosan mi is történt?

pbence 2009.01.26. 21:24:01

@Ákibard!: Igazad van, sajnos nagyon siettem, és nem volt időm átfutni, ezért elnézést kérek minden olvasótól.

@F.house: Ezért is elnézést mindenkitől, ugyanazon ok miatt keletkezett a hiba, a jelzett helyen a "leépíteni" szó hiányzik.

pbence 2009.01.26. 21:41:12

@rp_bubu: Egyrészt igazad van, sztrájkból és gázolásból is kijutott már, és bár szakadásból még nem, valószínűleg mindegyikből lesz még elég. De ez benne van a pakliban, ennyi erővel szerintem a Monor-Cegléd-Szolnok felőli vonatoknak sem kéne bejárni a Nyugatiba.
Másrészt viszont - véleményem szerint - jelentősen javult az összeköttetés, az eddigi 10-15 perces átszállások helyett közvetlenül is el lehet érni a belvárost, illetve onnan haza lehet jutni.

pbence 2009.01.26. 21:59:40

@maglew: Számomra is érthetetlen, hogy miért ott a legrosszabb a pálya, viszont a MÁV-START tavaly júniusban a következőt írta a felújítást firtató kérdésemre:
"A vasútvonal átépítésének dátumát sajnálatosan még mindig nem lehet meghatározni, mivel az EU kötvénycsomagot visszavonták a Miniszter és Minisztérium-váltás kapcsán, tehát a terv készen van, amely szerint Kőbánya-Kispest és Ócsa között kétvágányúsítják a pályát, illetve a villamosítás is a tervek között szerepel."

Az már egy másik kérdés, hogy ugyanebben a levélben írták:
"Jelenleg egy szervezeti átalakítás kezdődött, amelynek alapján a vonatkísérő személyzet (telepállomás szerint) is változni fog, tehát reményeink szerint az öt kocsis közlekedés megoldhatónak látszik. Ennek érdekében az Ügyfélszolgálat, mindent meg fog tenni, hogy ez megvalósuljon mindnyájunk megelégedésére."

Így nem nagyon tudom, hogy lehet-e nekik hinni...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.27. 14:03:06

"Ez nem a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal, ahol szép, új, tiszta vonatok száguldoznak 140-160-nal, ütemes menetrendben, és néha még belefér egy kis zsúfoltság".

Szép, új, tiszta: Flirtök, Talentek.
Flirtökből nem az újakat, a székesfehérvári és pusztaszabolcsi vonalon a wc-ket rendre összebarmolták, azok járnak Győr felé. (A Talentek, melyek Oroszlánynak mentek semmi rongálással kerültek át más vonalakra.

Nem szép, nem új, nem tiszta: halberstadti szutykok távolsági kocsik helyett.

Nem piszkálódom, mert a lajosmizsei vonalon újítani kellene. Csak máshol sem olyan fényes. Szerény véleményem szerint jó lenne az Esztergomiakkal összekötve járatni a városon keresztül (Újpest, M3 - Zugló, majd egyszer M4 - Kő-Ki, M3), mint a hajnali ócsait, de ha odavezényeltek egy Uzsgyit azt is szétkapták, mire visszafelé indították.

Bekamerázott, új vonatokra és új, kétvágányos villamosított pályára még lehet várni pár évtizedet, sajnos.

Ismerem a lajosmizsei vonalat, nem kell támadni. Csak Győr nem Budapest elővárosa, mint ahogy azt a MÁV gondolja (más vonalakon szintén ez a helyzet - távolsági kocsik? Hmm?). Örülnék, ha fejlődne a vonal, utaznék többször vele.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.27. 14:09:25

Kényelmi szinten a legrosszabbak a felújított Bhv-kocsik, majd a felújított hernyók és végül a top3-ban a halberstadtiak.

Hidd el, a sima Bhv vagy By kényelmesebb, a B-Bo-Bko még inkább a fentieknél. Ezért írtam csak a fentebbit.

A sebesség oka a pálya, fel kell újítani mihamarabb.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.01.31. 09:51:48

[...]Az már egy másik kérdés, hogy a szabály alapjában véve értelmetlen: aki nem láttássérült, az belát egy 10-15 kocsis vonatot is, legalábbis azt biztosan, hogy van-e még utascsere. Vagyis az illető még a szabályt hozó vasút alapvető dolgaival sincs tisztában.[...]

Itt azt mondanám, tisztelt levélíró, hogy sajnos te nem vagy tisztában a körülményekkel. Vannak ívben fekvő megállóhelyek, ahol képtelenség belátni a szerelvényt. Éjszaka és ködben is közlekednek a vonatok, amikor szintén nehéz lehet belátni még rövidebb szerelvényt is. A régebbi szabály meg úgy volt, hogy minden megkezdett 3 kocsira 1 jegyvizsgáló (igen, a 4 kocsira már 2 kellett). Na ha az maradt volna érvényben, most mégjobban anyáznál. Az új szabály is olyan lehet, hogy megkezdett 4 kocsinként 1, nem pedig 2 kaller akármilyen hosszú vonatra. Botorság lenne...

GoreX · http://gorexweb.hu 2009.02.08. 17:15:48

@chipetke: Igazából egy kérdésem lenne ezzel kapcsolatban, a flirt-ekre és talent-ekre is ez vonatkozik, vagy ott értelmetlen a szabály az automata ajtók miatt? Átalakított BHv-k esetén mi a meggondolás alapja? ott is kell a megkezdett 4 kocsinkénti kaller?