Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Ipiapacs InterCity

 2009.01.30. 13:44

A Dráva IC-re az utasok hiába vesznek pótjegyet, ülőhelyet nem biztosítanak mellé. Olvasónk arra panaszkodik, hogy az utasok elözönlik a vonatot, leülnek rendszertelenül, majd a később felszálló utasoknak nem hagynak helyet. Aki mégis le szeretne ülni, annak csomagokkal megpakolva végig kell szenvedniük magukat a vonaton. Vajon így a MÁV kevesebb ülőhely esetén is több pótjegyet ad el?

Kedves BKV-figyelő!

 

Mint egyszerű vonaton utazó, szeretnék érdeklődni, utazott-e valaki az IPIAPACS InterCity-n? A járat rövid leírása: megveszem a 390,- forintos pótjegyet, amelyre kizárólag a vonat száma van ráírva (kocsi száma, ülőhely száma NINCS! rajta) beérkezik a vonat az állomásra, megindul a tömeg és mindenki oda ül, ahol helyet talál. Vicces, nem? Hívják ezt Dráva IC-nek is - a hangosbemondó szerint is helyjegyköteles; állítólag a mindenható számítógép tudja, hogy hány jegyet adtak el rá és ha a szerelvény megtelik, nem adnak el több pótjegyet. Mondjuk nem túl vicces csomagokkal végigcaplatni a szerelvényen, hogy hol van üres hely, pláne ha ketten-hárman utaznának együtt.

Régről dereng egy játék, talán óvodában játszottuk utoljára: eggyel több gyerek volt mint szék és aki nem tudott leülni, az kiesett. E régi kedves játékot szeretné a MÁV feleleveníteni és ez csak a bevezető hogy egyelőre mindenki le tud ülni? A következő az lesz, hogy akinek nem jut hely, leszáll a következőnél?

Valaki találkozott ilyen IC-vel máshol is, vagy e „plusz szolgáltatás”; csak a Budapest-Pécs vonalon  érhető el? Mi az értelme annak, hogy valódi helybiztosítás nincs? Milyen költség takarítható meg így? Ha a mindenható számítógép nyilvántartja hogy hány üres hely van még, miért nem lehet a kocsi számát és szék számát a menetjegyre rányomtatni?

Tudom sok a kérdés, mégis ha valaki tudja a csíziót, ossza meg velem/velünk itt a hozzászólások között!

Köszönöm.

Címkék: máv vonat vasút utas panasz jegy intercity észrevétel pótjegy dráva helyjegy


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9912340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RedWing 2009.01.30. 14:27:36

Ez nem újdonság.
Tucatnyi alkalommal jártam már úgy, hogy rendes IC-n (ahol ugye 520,- a helyjegy) 2-3 helyjegyet is kiadtak u.a. az ülésre.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.01.30. 14:55:35

Szinte minden vonalon járnak helybiztosítás nélküli pótjeggyel igénybe vehető IC-k, az EC-k meg kivétel nélkül olyanok belföldi utazás esetén. Még a Railjet is. Amúgy a helyjeggyel is csak annyit érsz el, hogy a rajta feltüntetett ülőhelyről elzavarhatod az utast, aki aztán az ő ülőhelyéről zavarja el, és így tovább, míg átrendeződik az egész kocsi, mert senki nem fog szabad ülőhely után kutatni, ha a sajátjáról elküldheti az ott ülőt. Nekem az tetszik, amikor tele van üres helyekel a vonat (első osztályon megszokott jelenség), és valakinek oda szól a helyjegye ahová én ültem, és akkor oda akar mindenáron leülni, mert neki más hely nem jó. A helyjegynek teltház vagy ahhoz közeli állapot esetén van igazán jelentősége.

5kzs 2009.01.30. 15:14:10

Szerintem nem sokat utazik vonattal a levélíró, de a lényeg az, hogy az IC-k és EC-k között sok olyan van ami helybíztosítással vagy helybíztosítás nélkül meg. Általában azok a vonatok mennek helybíztosítás nélkül amik külföldre mennek, gondolom a Dráva IC is ilyen. De ilyen pl a Bécs-Budapest EC is, hogy csak 390Ft a helyjegy de ez nem jár helybíztosítással, ha felszállsz és van hely akkor leülsz ha nem akkor állsz. Szerintem a Dráva IC is külföldre megy azért nincs helybíztosítás. Ezért "csak" 390Ft a pótjegy. A helybiztosításos pótjegyek 520 Ft-ba kerülnek, és azokhoz konkrét hely is tartozik. Lehet hogy ez nem annyira közismert dolog, de már régóta így működik, gyakorlatilag az IC bevezetése óta ez a szabály, úgyhogy ez van.

mildi 2009.01.30. 15:23:23

oké, magyarázom: az ic pótjegy ára 390 ft, és csak az ic pótjegyé!mert ugye elvileg gyorsabb, mint a sima sebes, tehát nem az ülőhelyért kérnek plusz pénzt. a helyjegy ára 130ft, ez van pl a ip-ken is, régebben voltak gyorsvonatok, amikre lehetett helyjegyet venni, nem tudom azok vannak-e még. az 520 ft az az ic pótjegy és a helybiztosítás egyben (390+130).
a különböző kedvezményes ic-knél persze más az árképzés.

PTibor (törölt) 2009.01.30. 16:28:32

nehülyéskedj.. tudod mennyi tintá lehet így megspórolni.. főleg, hgy a pótjegyet mindig külön nyomják

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.01.30. 16:34:39

Szerintem a levélíró is tudja, hogy vannak nem helyjegyes IC-k, épp ez a probléma, legalábbis én a nevelet ezért tettem be. Ha ~400 forint a pótjegy, és 100-200 forint a helyjegy. Ennyi pénzt szerintem mindenkinek megérne, hogy legyen egy biztos ülőhelye, és ne kelljen végigráncigálni a csomagokat az egész vonaton.

Kopi3.14 2009.01.30. 17:36:23

Erre tudok egy jo poent. Valaki utazzon el Pecsrol Miskolcra. Kap ilyen helybiztositas nelkuli potjegyet (IC805 Misina). A vonat meghirdetve Kassaig(Kosice) van, de Pecs-Bp es Bp-egyeb mas vonatszam. ellenben amikor kesve idnul Pecsrol, mert basznak a korabban beerkezett szerelvenyt idoben szetkapni a dragalatos dolgozok, akkor nem fizetik vissza a jegy arat, mert nemzetkozi vonat. Pecsrol indul, nemzetkozi, es a kesei indulasert sem fizetnek. Ja, ha meg helyben visszafizettetne az ember, akkor nem utazhat mar vele, plusz kezelesi kotlseg. Szep, nem? Ja, Evliran most csekkoltam, igy van. Mar vaorm a valaszt a levelemre, januar otodiken panaszkodtam, eddig nem postaztak Nemetorszagba a valaszt. Lassan majd nyaggatom oket tovabb erte.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.01.30. 18:16:01

@mildi:

Helyjegy: 130 Ft
IC pótjegy: 390 Ft
IC pót és helyjegy: 520 Ft
Kedvezményes IC pótjegy: 220 Ft
Kedv. IC pót és helyjegy: 350 Ft
ICR pótjegy: 520 Ft
ICR pót és helyjegy: 650 Ft

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.01.31. 15:21:19

A Dráva IC-vel a szlovák kocsikon kívül közlekedik egy magyar első-másodosztályú és egy bosnyák másodosztályú kocsi, melyekben szinte mindig van sok üres hely. Ott érdemes keresni.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.01.31. 19:20:54

A pótjegy az pótjegy, a pót- és helyjegy pedig pót- és helyjegy. Más az ára és másról szól.

Pót- és helyjegyes vonat esetén a számítógép nem is ad ki, csak max. 80%-ot az ülőhelyekből, a többi póthely (ugyanarra kiállított több azonos jegy, kalauztól pót- és helyjegyet váltók stb.).

Pótjegyes vonaton a kényelmet s gyorsaságot fizeted meg, ülőhelyfoglalás érkezés vagy felszállás szerint.

130 forint is sok tud lenni, oda-vissza már 260, ráadásul semmivel sem jobb, mint a sima pótjegy. Én örülök annak, hogy sima pótjegyes vonatokkal utazhatom, nem pedig pót- és helyjegyesekkel, havi szinten nekem ez több ezer forintot jelent.

Tintás Barnes 2009.02.02. 11:08:53

Na ez remek, szeencsére én ilyennel a Budapest-Sopron (vagy/és Szombathaely) vonalon nem találkoztam... Mindenesetre elgondolkoztató, hogy az ember miért fizessen pótdíjat egy olyan szolgáltatásért, amiért semmit sem kap. Az EC vonatok esetében érthető az, hogy belföldi utazásra nem biztosít helyfoglalást, na de egy belföldi vonatra pótdíjat fizetni és le sem ülni az elég felháborító. Nem kifizetni, felszállni és kész.

zengo682 2009.02.02. 12:57:37

@Tintás Barnes: Miért nem érted hogy nem belföldi vonat.A Hernád/Hornad/-Dráva IC Kassa-Pécs-Sarajevo között közlekedik.De ne fizess, csak gyere azzal a vonattal amelyiken én is ott vagyok.
390 helyett 890 Huf!

Kopi3.14 2009.02.02. 15:08:24

@zengo682: Ooo, nezd meg, ebnnek a vonatnak van vagy harom szama. Vagyis ez nem egy vonat, hanem harom, ugyanazon kocsikbol osszerakva. Akkor viszont feltetlen kellene neki valami ami a dolgot rendezi, es minimum pl a belfoldi vnoaotkon a kesesekkor fizetni, mert a sajat szabalyzatukban ezt vallaltak.

zengo682 2009.02.03. 11:05:38

@Kopi3.14: Nem az számit egy vonatnál hogy hány vonatszám alatt közlekedik, hanem az hogy milyen útvonalon közlekedik,és a menetrendben milyen vonatként van meghirdetve.Jelen esetben, nemzetközi IC-ként szerepel Kassa-Bp-Pécs-Sarajevo útvonalon,tehát nemzetközi ,így 390 Ft a pótjegy mert belföldi viszonylatban csak pótjegyköteles,nemzetközi útra viszont helyjegy is váltható,de ott sem kötelező.

Kopi3.14 2009.02.04. 22:27:08

@zengo682: Akkor miért vonatszámra szól az Ic pótjegy pl?miért azt tüntetik fel, és miért nem viszonylattal? Egyáltalán a vonatok nevénél miért szerepel a vonatszám utas felé elérhető módon is? Sőt, akkor miért hazsnálnak vonatszámot? Valamit miért kell megváltoztatni, ha ugyanaz a vonat megy tovább a meghirdetett vonalon? miért kell névből, meg vonatszámból is újat kiadni? Egyáltalán tudnak rá kiadni pótjegyet Pécs- Miskolc között? ha igen, akkor hogy? Hova szerepeltetik a két vonatszámot a jegyen? stb. stb.

A késésekkel kapcsolatosan. Ha egy vonat késik, akkor ha a tisztelt vállalat felvállalja, hogy x késés után visszafizeti a pótjegy árát, akkor bizony illene neki tartania is magát hozzá. Miért? Mert a szolgáltatásnak ez is a része. jogosan lehet megszekszualizálni érte, ha nem teszi. Az meg milyen kifogás, hogy nemzetközi vonatokon nem jár? A pótjegy viszont IC pótjegy, ami tartalmazza, mint szolgáltatás ezt is. pláne, ha belföldön szed össze késést a vonat, és így a határállomásra, idegen vasútra sem lehet ráfogni a dolgot.

@kukac@ 2009.02.05. 13:48:32

Ha folytatódik a jelenlegi tendencia, néhány év, és megszűnik az InterCity fogalma Magyarországon... A Budapest-Szeged vonalon IC név alatt gyorsvonatok futnak, bár ez még egy elfogadhatóbb megoldás... Székesfehérvár-Zalaegerszeg irányába lényegében felszámolták az InterCity közlekedést, helyette vannak személyvonatok, tömegesen. Mondjuk a pályaállapot valóban nem jó többre, mint személyvonatok közlekedtetésére. A Budapest-Veszprém-Szombathely vonalat sokkal inkább mondhatnánk 80 km/h-s sebességűnek, mint 120 vagy 100 km/h-snak. És ezen felül a lassújelek száma végtelen, és napról napra nő. Már-már félelmetes arra utazni. Egyszer elkopik a fék, annyit kell használni...

danixxl99 2009.02.07. 09:21:19

Én a Bp-Tapolca vonalon utazom sokat. Szerencsére megszűnt az IC az új menetrendben. 10perccel előbb érkezett be mindig, mint a gyorsvonat, értelme nem sok volt 520 Ft-ért. Amúgy engem rohadtul idegesit, ha megmondják ki mellé üljek le.