Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A vasúti hivatal volt vezetője szerint 86 milliárd forintot meg lehetne spórolni a MÁV-nál. Antal Dániel a Magyar Nemzetnek azt mondta, ezt a pénzt két év alatt úgy lehetne elvenni a vasúttól, hogy az nem okozná a szolgáltatási színvonal romlását.

Az a tény, hogy a nyugati országokban a vasutak sokkal több pénzt kapnak, mint a magyar vasúttársaság, nem indokolja azt, hogy a MÁV-nak is több pénzt juttassunk – nyilatkozta Antal Dániel, a Reformszövetség szakértői anyagának készítője, a Magyar Vasúti Hivatal volt vezetője a Magyar Nemzetnek. A szakértő szerint ugyanis a MÁV a jelenlegi menedzsmentjével, a jelenlegi szerkezetében "nem működik hatékonyan, és a pénz jelentős része nem a színvonal javítására megy".

Antal Dániel szerint 86 milliárd forintot lehetne elvonni a vasúttól úgy, hogy az ne veszélyeztesse a szolgáltatási színvonalat. Számításai szerint "az üzemi veszteség csökkentésével 51 milliárdot lehetne megtakarítani, az üzemi bevétel növelésével 20 milliárd többletet beszedni, s emellett a pénzügyi ráfordítások 15 milliárdos csökkentésével előáll a 86 milliárd forintos összeg". Az első évben 40, a következőtől további 46 milliárd forinttal csökkenhetne a vasút támogatása.

Antal számításai szerint a MÁV-tól évi 11 milliárd forint folyik ki olyan csatornákon, amikor a beszerzések során "nem a lehető legoptimálisabb ár-érték arány jön létre... megkárosítja az adófizetők közösségét az a vasúti vezető, akinek a döntése nyomán... drágább vagy rosszabb árut, szolgáltatást vesz a társaság, mint a piacon elérhető legjobb ajánlat".

A felelőtlen pénzköltést részben az indokolja Antal szerint, hogy a MÁV kiszervezési, "részleges privatizációi során olyan helyzet jött létre, amikor nem a piaci verseny döntött a beszállítók kiválasztásánál, hanem a magánérdek. A MÁV-csoportban több tucat ember, egykori menedzsmenttag, helyi és országos politukus rendelkezik különféle tulajdoni részekkel, és ezek a szereplők nem piaci, hanem annál számukra sokkal kedvezőbb áron szolgáltatnak a vasúttársaságnak".

A vasúti szakértő szerint a MÁV-nál nagyon súlyos problémát jelent a munka-hatékonyság. Lengyelországban 40, az EU15-ök átlagában 87 százalékkal hatékonyabban dolgozik egy vasutas, mint nálunk. Példaként említette, hogy azokon a vonalakon, ahol a GYSEV vette át a működtetést, azonnal racionalizáltak bizonyos munkafolyamatokat.

Antal úgy számol, hogy csak a bérköltségen 38 milliárd forintot lehetne megspórolni a MÁV-nál, ahol 2002 óta "nagyon jelentős, a versenyszférát is meghaladó bérnövekedés zajlott le".Arra a kérdésre, hogy szerinte igazak-e azok a vélekedése, miszerint a MÁV-menedzsment és a szakszervezetek összejátszanak a költségvetési források megszerzése édekében, azt mondta: nem mondja, hogy van ilyen együttműködés, de "bizonyos, hogy érdekazonosság van bizonyos ügyekben a vezérkar és a szakszervezetek között".

(Index)

Címkék: index cikk máv pénz vonat vasút pazarlás mávfigyelő


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr481075629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.04.21. 02:17:01

Spórolni sok mindennel lehetne, pont.

Minden megmaradt állami nagyvállalat pazarol és a fenti megállapítások igazak a többire is.

Nagyokos pénzes társadalmi rétegünket nem érdekli a legjobb ajánlat, csak a számára legjobb, ez egyértelmű, látjuk.

Mi mást lehet ehhez még hozzászólni?

pumdavid 2009.04.27. 13:08:16

Esetleg azt a 86 milliárdot járműkorszerűsítésre/új járművekre is lehetne fordítani...

pumdavid 2009.04.27. 13:21:52

Ha jól számolom, 86 mrd-ból 60 db FLIRT vonatot lehetne venni.
süti beállítások módosítása