Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A blogon már számos érv megjelent a nyugdíjasok ingyenes utazása mellett és ellen. Szerintem a legjobb megoldás az lenne, ha mindenki (vasutas, nyugdíjas, mindenki aki ingyen utazik) jegyet váltani. Az ingyenesen utazók egy 0 vagy 10 forintos jegyet. Erre azért lenne szükség, hogy a tömegközlekedési cégek (így a MÁV-is) az ingyenesen utazók után megkapják azt a pénzt, ami jár. Jelenleg nincs ilyen elszámolás, csak becslések vannak, ezért a cégek nem kapják meg azt a támogatást, ami nekik járna. Olvasónk most arról ír, hogy ezt a kedvezményt miért kellene megtartani.

Tisztelt MÁV-figyelő!

A nyugdíjasok ingyenes utazása ellen számos érv megjelent, én úgy gondolom, úgy volna helyénvaló, ha az ingyenes utazás valamilyen formában való megtartása mellett szóló érvek is megjelennek. Sajnálatos tény, hogy jelenleg az ingyenes utazás sok esetben konfliktushoz vezet, részben a nem megfelelő feltételrendszer, és a nem megfelelő kapcsolódó magyarázat okán. A probléma általános, egyaránt jelentkezik a MÁV-nál, a BKV-nál, a különböző Volán cégeknél, így válaszom sem csak a MÁV helyzetét vizsgálja.

Miért utazik ingyen a nyugdíjas? Mert a nyugdíjasok jelentős részének megélhetését az állam biztosítja, és olcsóbb az ingyen utazásért fizetni, mint annyi nyugdíjat adni amiből telik bérletre, és az emiatt egyre több kihasználatlan kapacitást finanszírozni a MÁV-nál, BKV-nál. Főleg akkor, ha az érdekelt nyugdíjasok egy része mondjuk a megnövekedett nyugdíjat nem itthon költené el, csekély lenne az árkülönbség számára az itthoni és külföldi pihenés között, stb.

Tehát az ingyen utazás könnyen lehet, hogy cseppet sem pazarló megoldás, sőt az ország számára nyereséges is lehet. Csakhogy a vesztesség sem attól függ mennyiért venne jegyet az illető utas. Mennyit nyernénk azon, hogyha csúcsidőben a helyek 30%át nem foglalnák el nyugdíjasok egy tömött buszon, villamoson, vonaton egy részük helyére viszont olyan ember ülne, aki eddig autóban ült, de a kulturáltabb lehetőség már meggyőzte? Mennyit nyernénk azon, ha kisebb lenne a zsúfoltság az utakon, hiszen ez a pár autó is számít, a kisebb zsúfoltság, kevesebb dugó pedig kevesebb üzemanyag felhasználáshoz, gyorsabb, hatékonyabb közösségi közlekedéshez vezethet?

Mi lehet a cél? Elsősorban az, hogy a kedvezmények arra ösztönözzék a nyugdíjasokat, stb. hogy csúcsidőn kívül utazzanak. Sőt: Lehetőség szerint máskor utazzanak az emberek munkába, máskor utazzanak a diákok és megint máskor utazzanak a nyugdíjasok, lehetőség szerint ne legyen lényeges különbség a csúcsidő és a csúcsidőn kívüli időszak között, működjön együtt az ütemes menetrend és az elfogadható járatkihasználtság.

Igen: A tanítási idő kezdetével is lehet játszani mondjuk a középiskoláknál. Lehet korlátozni mikor, milyen járatra érvényes a nyugdíjas bérlet, az ingyen utazás. Lehet játszani a közszférában a munkaidővel, lehetőleg úgy, hogy ne mindenki egyszerre menjen munkába: Ne mindenki egyszerre legyen az utakon. Az ingyenes utazás, megfelelő módon korlátozva, sok esetben kedvezményes bérlet (szintén megfelelő módon korlátozva) segíthet ebben. És ezért lehet jó megoldás. Ezzel is élhetőbbé lehet tenni egy várost. Ha a többség kevesebbet szenved a dugóban, akkor lehet időt, üzemanyagot spórolni, kevesebb a szmog, jobb a helyzet. És ennek mérhető gazdasági haszna lehet.

- TheElf

Címkék: utazás máv nyugdíj vonat kedvezmény vasút ötlet utas javaslat észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr581131126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

esef 2009.05.19. 14:18:10

Sokan meg fognak kövezni ezért:
Egyszerűbb lenne belelapátolni még néhány tízmilliárdot a vasútba, aztán utazzon mindenki mindenhova ingyen... :)

Edömér 2009.05.19. 14:56:04

Tény és való, hogy a mostani nyugdíjasok nagyrészt az államtól kapják a nyugdíjukat. De. A nyugdíj elméletileg a munkában töltött évek alatt befizetett járulék után jár. A társadalom elméletileg semmilyen csoport ingyenes utazásáról nem köteles gondoskodni. Ha nem telik a jövedelemből, akkor bizony az aktív korosztály is otthon marad.

A kedvezményes utazásnál a szociális rászorultságnak kellene dominálni. A nyugdíjasok között szép számmal akadnak olyanok, akiknek több a nyugdíjuk, mint a minimálbér, sőt, az átlagjövedelem, szerintem nekik nem jogos a kedvezmény, nem szorulnak rá.
A diákoknak nincs jövedelmük és a törvény a tanköteles kor végéig kötelezi őket az iskolába járásra. Nekik mégis fizetniük kell, 90%-os bérletet vehetnek.

Elméletnek a csúsztatott munkakezdés is jó, de amíg a munkaadónak nem fűzödik hozzá semmilyen érdeke, addig felesleges ilyet várni. Jelenleg csak kényelmetlensége ill.többletköltsége lehet. Pedig nem csak közlekedési szempontból lenne szerencsés a közigazgatás, állami ellátások, szolgáltatások igénybevételi idejének kitolása.

Kopi3.14 2009.05.19. 15:15:19

@Edömér: a nyugdíjasoknál ne felejtsd le, hogy egy részük még simán mindenféle járulék minimális fizetésével lett nyugdíjas, mert nem volt ám midnig nyugdíj, stb. Hanem egyszercsak bevezették. És bár elvileg mindenki a saját befizetései után kapna, jelenleg inkább az éves befizetéseket osztják szét, vagyis a mindenkori aktív közöség tartja el a nyugdíjasokat. Ez nem lenne gond egy nem öregedő társadalomban, de Mo-n és Európa legnagyobb részén olyan van. Az aktívak fogynak, a többiek kevésbé. CSak aztán politikusaink tilitolizásával majd-amikor meigtn bevezetik az állami központi nyugdíjrendszert az aktívakra vernek rá a péklapáttal. Bár most a magánnyugdíjpénztárak megtakarításai sem túl erősek-finoman fogalmazva, nagyon finoman- de talán még midnig inkább az önállóság felé mutató lépések, mint a másik. És hosszú távon fenntarhatóbb.

Kopi3.14 2009.05.19. 15:16:08

Egyébként ingyen senkit nem utaztatnék, minimum az önköltséget fizettetném, kvázi jegy árát.

naxx · http://alhirek.blogter.hu/ 2009.05.19. 16:10:36

@Kopi3.14: "És bár elvileg mindenki a saját befizetései után kapna" Ez elvileg sincsen így ma Magyarországon. Mindig az aktuális befizetések finanszírozzák az aktuális kifizetéseket, és mivel a nyugdíjjárulék nagy rész nem az államkasszába vándorol, ezért is nincsen a nyugdíjakra pénz 9többek között).
Egyébként TheElf elképzelése nem rossz, pl a közszférában dolgozók munkaidejét lehetne (a mostaninál is jobban) csúsztatni, jellemzően azokét, akik valamilyen szolgáltaást végeznek (okmányiroda, földhivatal, apeh ügyintézők, stb, stb.,) mert ezeket a hivatalokat gyakorlatilag szabadnap kivétele nélkül nem lehet felkeresni...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.19. 17:23:38

Itt is az a baj (ha elveszik az ingyenes utazást) hogy lesz egy réteg, akit ez nagyon rosszul fog érinteni. Van aki 30 ezer, és van olyan aki 300 Ft nyugdíjat kap. Szerintem az nem baj, hogy a havi 30-60 ezer forintból élő nyugdíjas ingyen utazik.

Minimálbér felett szerintem felesleges. Ha az emberek többsége meg tudja venni a bérletet, akkor szerintem egy minimálbérnél többől élő nyugdíjas is.

Tehát mindenképp kellene egy réteg, aki mindenképp ingyen utazik.

Kopi3.14 2009.05.19. 20:43:57

@NaXx: a magánnyugdíjpénztáraknál ez lenne az elv, csak mire az oda befizetők nyugdíjba mennek az még rnegeteg idő.

lurkó 2009.05.19. 22:06:58

@BKV figyelő: Misi légyszi valamit pontositsunk! Aki nyugdijjas az nem biztos hogy dijfizetés nélkül utazik! Mutatnak nekem nyugdijjas szelvényt 20-on éves emberek is! Mondjuk ők árvák vagy gyámolt emberkék! Aki "ingyen" utazik az elmult 65 éves. A nyugdijjasok szelvényre kapnak korlátozott számu kedvezményt 50-90% értékben. Mert tudod vannak "rokkant" nyugdijjasok is akik kevesebbet dobtak a kasszába mint amenyit "visza" kapnak csunya volna ha még null forintal is utazhatnának!

lurkó 2009.05.19. 22:12:37

De igen szerintem is legyen 65 éven felüli jegy és vasutas dolgozoi jegy ha másért nem a statisztika miatt.

leobusz 2009.05.19. 22:27:20

Azt még elfogadom hogy a nyugdíjasok teljes ingyenességét eltöröljék, de csak jelképes összeget kérnék érte, a miatt h leellenőrizhessék hányan is veszik igénybe így konkréten adnák a támogatást.
Abban viszont nem tudok egyetérteni h a min.bérhez képest mit kap, az pénz???
miért a gyógyszerszámláját, rezsijét,stb. tudod? ha nem és elérte azt a kort, jelképes összegért utazhasson így elfogadható így is sokan olyan idős korukra már nem is tudnak,mernek egyedül utazni.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.19. 22:52:44

@lurkó:

Teljesen jogos, kicsit kétértelműen fogalmaztam. Tehát én a 65 felettiekre gondoltam, és nem a nyugdíjasokra.

Egyébként a rokkantnyugdíjast is megilleti az ingyenes utazás. Egy csökkent munkaképességű (legyen 20-50 éves) már nehezen talál munkát, kevés pénzből él. Ezzel az a baj, hogy sokan leszázalékoltatják magukat. Az orvos egy kis pénz fejében alá is írja a papírokat.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.19. 22:55:56

@leobusz:

A minimálbérből élőknek is ki kell valahogy gazdálkodni a bérletet. Pedig szerintem egy dolgozó embernek sokkal több költsége van, mint egy nyugdíjasnak. Persze nem turkálok én más pénztárcájában.

Nem mondom, hogy a teljes összeget fizesse meg. A Diák jegy legyen nyugdíjas jegy is. Fizesse ki a felét.

Én ezt tudom elképzelni, vagy a teljes ingyenességet és a 0 forintos jegyet az elszámolás miatt. Csak ugye ki garantálja, hogy a MÁV nem vesz magának évente néhány száz ingyenes jegyet, a nagyobb támogatás miatt...

Ákibard! 2009.05.19. 23:55:59

@BKV figyelő:
"Csak ugye ki garantálja, hogy a MÁV nem vesz magának évente néhány száz ingyenes jegyet, a nagyobb támogatás miatt... "
Mivel az állam nem térít az összes jegy után, így nem sűrűn szórakozna vele senki. A papír meg mint tudjuk drága ehhez...
Az állam azt ondja térít 2 millió 50%-os és 3 millió 90%-os után. A máv meg eladott 4 millió 50%-ost és 6 millió 90%-ost. A kettő közötti különbözeet nevezik tiszta veszteségnek.
Hiába az állam adja a kedvezményt ha nem térít utána...

Ákibard! 2009.05.19. 23:58:10

@BKV figyelő:
"Van aki 30 ezer, és van olyan aki 300 Ft nyugdíjat kap."
Csak hülyeségeket ne beszélnél...:-( Ma Mo-n 28.500 Ft a nyugdíjminimum...

rickyramirez 2009.05.20. 00:11:34

"olcsóbb az ingyen utazásért fizetni, mint annyi nyugdíjat adni amiből telik bérletre"
Miért kéne az államnak feltétlenül vonatozásra pénzt adnia? Akik nem keresnek többet az átlagnyugdíjnál (és sajnos nagyon sokan vannak ilyenek), azoknak el kell dönteniük, hogy megengedhetik-e maguknak ezt, vagy mi helyett költsenek erre. Szóval baromi igazságtalan dolog ez a Horn Gyula-féle ingyenutazgatás, szakítani kéne már ezzel a terhes örökséggel, de ebből nem a közeljövőben lesz valami, az biztos.

Adani 2009.05.20. 08:18:27

Én azt mondom 50%-os jegy a 65 éven felülieknek, de csak csúcsidőn kívül amúgy teljes. Vasúton annyira nem okoz gondot, de helyi járatú buszokon igen ,h már kora reggel ott ülnek az öregasszonyok és pletykálnak, mert ingyen van. De miért pont csúcsidőben utaznak tudom is én hová? Nem hiszem el, h van olyan ,h nem ami nem érne rá mondjuk 8 óra után. Leszámítva pár esetet mikor pl. orvoshoz megy időpontra, de ez ritka, a többség a piacra megy vagy tudom is én hová, oda meg később is ráérne menni. Ha a diák meg tudja oldani az utazását zsebpénzből, ami általában kevesebb mint a nyugdíj ( Ákibard írta, h 28.500 ft a minimál, tegye fel a kezét, aki havonta ennyi zsebpénzt kapott diákként), akkkor a nyugdíjas is meg tudja oldani. Nem kell állandóan utazgatni azért mert ingyen van.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.20. 08:37:01

@Ákibard!:

300 ezret akartam írni, csak az ezer lemaradt a végéről. Nagyon jól tudom, mennyi a nyugdíj, mivel a fél városban apám viszi ki:)

A másik hozzászólásodra: Épp az lenne a lényege a 0 forintos jegynek, hogy el lehessen számolni és ne becslések alapján adják oda a támogatásokat, mert így sokkal többet veszít ezen a MÁV mint amennyit nyer. Ha lenne 0 forintos (vagy jelképes összegű) jegy, akkor az államnak az összes "eladott" jegy után oda kellene adni a támogatást.

Vadászkés 2009.05.20. 11:08:46

"Főleg akkor, ha az érdekelt nyugdíjasok egy része mondjuk a megnövekedett nyugdíjat nem itthon költené el, csekély lenne az árkülönbség számára az itthoni és külföldi pihenés között, stb."


Az a nyugdíjas, akinek telik külföldi pihenésre, ne siránkozzon, ha meg akarják vonni tőle az ingyen utazást.
Akinek meg nem telik, utazásra, az meg maradjon otthon.
Akinek pl. a válság miatt megszűnt a munkahelye, az se kap ingyen utazást, hogy esetleg másik munkát tudjon találni, ha egyáltalán talál.
Így akkor jogos, ha a 65 éven felüli nyugdíjasoktól is éppúgy megvonják az ingyenességet, mint másoktól.

Ákibard! 2009.05.20. 13:33:45

@BKV figyelő:
"Ha lenne 0 forintos (vagy jelképes összegű) jegy, akkor az államnak az összes "eladott" jegy után oda kellene adni a támogatást. "

Még mindig nem érted.
Az 50%-os és a 90%-os jegyek szigorúan nyilvántartott, elszámolt szelvények. Darabra el vannak számolva, mégsem az alapján fizet az állam, hanem hasraüt egy kb feleakkora számot mint a valós, és azután kiperkálja a kiegészítést. A többi a vasút vesztesége. De lehet Volán is ott is ez megy. Pedig ott 0 ft-os nyugger jegy is van, mégsem az alapján fizet az állam.

Ha pontosan annyit fizetne ki, amennyi jegyet eladnak már rég nem itt tartanánk.

Az a probléma, hogy egy normális államban ha az állam rákényszeríti a szolgáltatóra a kedvezményeket, akkor meg is téríti a ráeső részt. Nálunk ez nincsen így. Emellett nem illdomos felháborodni azon, ha az állam extra pénzt pumpál bele, hisz az nem extra pénz, hanem az elmaradt díjkiegészítések egy kis hányadának pótlása.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.20. 13:48:06

@Ákibard!:

De értem, te értettél félre szerintem. Az oké, hogy most így van, és gy fizetnek a kedvezmények után.

De elvileg a 0 forintos jegy azért lett leszavazva, mert akkor az államnak tényleg a valós jegyeladások után kellene fizetni, azzal pedig rosszul járnának. Olvastam valahol...

Ákibard! 2009.05.20. 17:46:41

@BKV figyelő:
Én értem, hogy Te ezt olvastad, de továbbra is azt mondom, hogy NEM lenne így. Hiszen már most sem a ténylegesen eladott jegyek után fizet, pedig így kellene...
A 0ft-osnál is megtehetné, hogy ugyan eladott 6 milliót fizet helyette 2 milliót.

Ilyen keretek között én sem támogatom a 0 ft-os jegyet, még ők is növeljék a sort a pénztár előtt teljesen feleslegesen? Úgysem térítene utánuk az állam, plusz a jegy is elég drága pénzbe kerül...

*Lujzi* 2009.05.22. 14:36:27

@rickyramirez: Egyetértek veled! És még ráadásul idejön Hanzi bá nyugdijas gyárigazgató Münchenből, de már 65 éves, és inygyér utazik! Miértis? Meg azért nézzük már meg hogy milyen is az a nyugdij?Marika néni a Tsz nyugdijas az nem szokott sirni! De ismerek olyan özvegyi nyugdijast aki világéletében egy szalmaszálat nem tett keresztbe, és a férje után 150 ezer a nyugdija.És még nekm mondja, hogy majdmegtudnám, hogy mennyi az a rongyos alamizsna! Hát szeretném megtudni!

henyei (törölt) 2009.05.22. 16:09:04

Azzal egyet lehet érteni, hogy a kisnyugdijasok valamivel olcsóbban utazzanak a teljes árnál, de a gond szerintem ott van, hogy mivel EU tagállam Magyarország, ugyanazokat a feltételeket kell biztositani bármely egyéb EU országból érkező állampolgárnak, amelyeket a magyaroknak. Elfogadhatatlan az, hogy boldog, boldogtalan ingyen utazgasson a magyarországi hálózaton csak azért, mert 65 évnél idősebb. A nulla forintos jegyeket támogatom, de az 50%-nak jobban örülnék.

Girhes Joe 2009.05.29. 18:19:43

Egyébként csodálom, hogy azon komolyabban (értsd: jogi útra terelve) nem morcogott még eddig senki, hogy pusztán az életkorhoz kötni valamilyen jogosultságot, színtiszta diszkrimináció! Ha az állásinterjúnál nem lehet életkor szerint válogatni, akkor a kedvezményeknél miért lehet? Ez az EU-t nem zavarja?

A magam részéről azt támogatnám, hogy MÁVnál, BKVnál, VOLÁNnál egyaránt
1. a nyugdíjas jegy, bérlet ne életkorhoz, hanem a megszerzett magyarországi nyugdíjjogosultsághoz legyen kötve,
2. a nyugdíjas jegy, bérlet ára legyen azonos a diákokéval (a 67.5% visszaállítandó),
3. a nyugdíjas kedvezmény ne legyen érvényes munkanapokon 6-8 és 15-18 óra között, és semmilyen kedvezmény ne legyen érvényes éjszaka (20-6 óra között).

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.05.30. 12:19:07

@BKV figyelő: Csak mondom: a '90-es években még ment a 0ft-os jegyezés. Apám 2001-ben lett nyugdíjas és még évekig kapott a Volánon is 0ft-os jegyet.

Lehet úgy sem kapták meg a teljes járó összeget a vállalatok és a jegynyomtatás költségét inkább megspórolják maguknak azóta.

Az meg időigényes lenne, hogy pl. szem. ig. szám rávezetéssel (gépen beütve) adjon ingyenjegyet a pénztáros vagy a sofőr, mert úgy nem lehetne csalni vele, a számítógép kiütné, hogy lehetetlen: két helyen nem lehet ugyanaz az ember. Az állam meg kötelezhető lenne fizetni, mert bizonyítottak lennének a 0-ás eladások.

Ákibard! 2009.05.30. 12:38:01

@Gergő77:
"Ez az EU-t nem zavarja?"
Ez csak számodra diszkrimináció.
Az EU-nak csak az, ha egy azonos csoporton belül különböztetsz meg. Tehát azt nem csinálhatod, hogy a 40 évesek ingyen utazhatnak, de csak a nők. Akkor vagy minden 40 éves ingyen utazik vagy senki.
Ezért is lett a 20%-os jegy korhatára 55 évre csökkentve mert eddig úgy volt, hogy 55 éves ffi és 60 év feletti nő vehette igénybe. Ez nem volt megfelelő, de az, hogy 55 év felett bárkli az rendben van.

Illetve lakóhely szerint nem lehet megkülönböztetni az EU polgárait, tehát ha egy magyar 55 év felett 20%-os jegyet vehet, akkor a szlovák, a román, osztrák és minde n EU polgár 55 év felett vehet 20%-osat.

Jurtás 2009.06.02. 21:56:58

Bocsika ! De az egész kedvezményes rendszert azonnal fel kell számolni. Legalábbis ebben a formában. Mesélje el nekem valaki miért kell azt támogatni , hogy a jövő DEgenerációja forintokért utazik Fradi meccsre Debrecenbe vagy Balaton fesztiválra , ja hogy aztán hazafelé részegen szétverje a vonatot.
Persze a lakóhely és iskola között segítsük őket de ha focijegyre vagy sörre , whiskyre van pénz akkor legyen vonatjegyre is.
És tény a kedves idős nénikék ráérnek a szomszéd városba buszozni, vonatozni 9 után is ha már a diákok suliba vannak.
Egyébként a vizitdíj is bizonyította ha fizetni kell nem ott melegednek a nyugdíjasok.
Egyébként aki tényleg annyira rászorul azt segítse az önkormányzat bérletvásárlással. De a 100-200 ezer ft nyugdíjjal rendelkező ne éljen a nyakunkon.