Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



2006-ban 12 milliárd forint volt a MÁV üzemanyag-költsége, ám a gázolajnak alig a fele hasznosult. A maradékot feltehetően ellopták. A vasúttársaság ezért szerelte fel helymeghatározó GPS-készülékkel a mozdonyait, csakhogy üzemanyag-szintmérőre már nem futotta.

A GPS-szel kombinált számítógép rögzíti, egyben központi számítógépre továbbítja egyebek mellett a mozdony helyét, sebességét és fogyasztását. A mindenkor a tartályban lévő üzemanyag mennyiségének a mérését azonban nem sikerült megoldani – írja pénteki vezető anyagában a Magyar Nemzet.

Egy korábbi, a berendezés tesztelése során végzett felmérés alapján derült ki, hogy a mozdonyok a mozgás alatt, azaz a munka során csak az üzemanyag felét használták fel. Az üzemanyagkiadóknál mértnél 14 százalékkal kevesebb gázolaj került ténylegesen a mozdonyok tankjába. Az üzemanyag 26 százaléka akkor fogyott, amikor a mozdonyok álltak.

A tankolásnál azért "tűnhet el" rengeteg üzemanyag, mert sok mozdony nincs felszerelve a légmentes gyorstöltést és az elektronikus mérést lehetővé tévő csonkkal illetve adatrögzítővel. Ezeket a mozdonyokat ugyanolyan pisztolyokkal tankolják, mint az autókat.

Az állásidő a tolvajoknak kedvez: a mozdonyok 4000 literes tankjából barkácsolt eszközökkel alkalmanként 40-50 liternyit szivattyúznak ki, amit a mozdony nem túl kifinomult üzemanyagszint-jelzője egyáltalán nem érzékel.

A Magyar Nemzet szerint lehetséges, hogy a MÁV azért nem lép fel határozottabban a jelenség ellen, mert csak a hajtásként szolgáló üzemanyag után igényelheti vissza az áfát. Jerlenleg a teljes mennyiséget így számolják el, ám ha kiderülne, hogy valójában milyen kevés gázolaj hasznosul, a tolvajok zsákmánya után sokmilliárd forintnyi áfát kéne befizetni az államkasszába.

A MÁV Trakció Zrt. vezérigazgatója, Márkus Imre elmondta, hogy a Bz motorvonatok kivételével minden mozdonyt felszereltek a lopást kizáró gyorstöltővel, így mára visszaszorulóban van a jelenség. Ma már pontosabban tudják mérni az üzemanyagszintet is. A tank és a motor közötti vezeték megcsapolását szúrópróbákkal próbálják kiszűrni.

Régebben sok üzemanyagnak a karbantartás során veszett nyoma. Átadáskor ma már dokumentálják az üzemanyag mennyiségét, így onnantól azért a MÁV Gépészet áll jót. Márkus szerint hamarosan beszámolnak a már hónapok óta működő adatrögzítés országos tapasztalatairól.

(Index/MN)

Címkék: index cikk máv vonat lopás vasút mn üzemanyag mavfigyelo


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr481138863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.05.23. 12:00:28

Ez sajnos valós probléma, de legalább ezen a téren van hasznuk a Vasútőröknek, több esetben kaptak már el gázolajtolvajt, akik nem meglepő módon párszor belsős emberek, MÁV-alkalmazottak voltak.

Ákibard! 2009.05.23. 12:27:04

Azért ez a cikk erőteljes ferdítés...
Valóban komoly, és valós probléma VOLT a gézolajlopás, de szinte kizárt, hogy minden 2. liter GO el lett volna lopva.

Az utóbbi években pedig egyre több telephelyen építenek fel új gázolajkutat, ahol digitális online regisztrálással mérik ki az olajat, emellett az MFB is méri a GO felhazsnálást. Ugyan a tesztüzem alatt vannak gondok a GO méréssel, a vételezett és a felhasznált mennyiség viszonyából következik ha valaki lop.

ÉS tényleg jelentős mértékben visszaszorult a go lopás.

petya.bacsi 2009.05.23. 12:50:05

Tetszik a bulváros cím.

"A mozdonyok üzemanyagának közel felét ellopják a MÁV-nál"

Mi lesz a másik felével? :))

Ákibard! 2009.05.23. 13:27:59

@petya.bacsi:
Egy év alatt 3000 litert loptak el, és derítettek fel, benne van a MÁV közleményében.
Egyértelműen szar a cikk, szokásos gumicsont amit bedbtak mert nem volt ennél jobb... Nincs Gyurcsótány, Bajnai nem fingta el magát most, úgyhogy elővették a MÁV-ot...

Ákibard! 2009.05.23. 13:31:05

Itt a MÁV Trakció válasza, szerintem korrekt, az ott megfogalmazottak valóban megvalósultak.

www.mav.hu/hirek/hir.php?mid=14a169cd711367

Tron65 2009.05.23. 20:44:08

Tudom, én vagyok a kötekedős, de:
- már a BKV buszain is le van plombálva a töltőnyílás, gondolom lehet csinálni zárhatót is,
- ha egy benzinkúton megfelel, akár itt is használható a nívópálcás mennyiség ellenőrzés,
- mintha a NOHAB-oknál rémlene az üvegcsöves dolog.
Szóval nemnértem a dolgot. Hogyhogy fogalmuk sincs, mi lesz az üzemanyaggal?

GatyaPityu 2009.05.23. 20:57:01

OFF

Kedves Máv-Figyelő!
Ezt szeretném a figyelmedbe ajánlani:

Biciklivel lehagyták a vonatot
2009. május 23. 16:43

FigyelőNet, MTI

A Kaposvár és Dombóvár közötti vasútvonal elmaradt rekonstrukciója miatt tiltakozó kerékpárosok gyorsabban tették meg a két város közti utat, mint a vonat.

www.fn.hu/belfold/20090523/biciklivel_lehagytak_vonatot/

Ákibard! 2009.05.23. 21:47:15

@Tron65:
- Plomba a vasúton is annyi van mint a rosseb, épphogy a WC tartály nincs leólmozva
- nívópálca van a vasúton is, de ha nagyon akarod elgörbíted vagy épp lerövidíted.
Katt ide egy képért a vasútról:
http://img.index.hu/imgfrm/3/9/1/3/IMG_0005863913.jpg
Egyik kicsit görbe, másik ugy 5 centivel rövidebb...

- Vannak ilyenek, de pontos literre mért adatot nem adnak.

De mint mondtam, felszereték az MFB-t GPS alapon tudja hol a gép mit csinál, mikor vett levegőt a mozdonyvezető...

pumdavid 2009.05.24. 00:10:02

@Atro: Én is hagytam már le vonatot biciklivel, még 2005-ben amikor még jártak a vonatok a 62-es vonalon. Az Ormánságban kegyetlenül lassan mentek akkoriban.

pumdavid 2009.05.24. 00:12:20

Ha hagyják ellopni a gázolajat (is), akkor már értem, hogy miért zárják be a mellékvonalakat. (Így) Magas a fenntartási költség...

x-101 2009.05.24. 11:01:58

Vélhetően csinos kis elbocsátási hullám várható a MÁV-nál, hergelni kell a parasztokat a dolgozók ellen, h még véletlenül se vállaljanak szolidaritást velük. Bár tök felesleges ebben a kvura országban amúgy sincs szolidaritás, de azért ők biztosra mennek.

Sztrájkoltok? Há' üres vót a mozdony tankja? nincs píz fröccsre?

Várható a közeljövőben még pár ilyen elferdített ocsmány cikk

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.24. 17:52:40

@x-101: Elbocsájtási hullámmal nincs baj, ha pl. személyszállítást is liberalizálják, meg mondjuk a pályavasút terén is megszűnik az eddig törvényben rögzített monopólium (a gyakorlatban is).

esef 2009.05.24. 22:20:55

Nem értek hozzá, de felteszem a kérdést: Miért van az, hogy sokszor fél órát, órát járatják a dízelek a motort indulás előtt? Ha leállítják, akkor sokáig tart újra életet csiholni bele? Vagy be kell melegednie és az tart ennyi ideig? Valaki?

Ákibard! 2009.05.25. 17:06:17

@esef:
Nagyjából jól gondolod, van ami ha megáll, akkor nem indul, meg teljesen más hideg géppel indulni, vagy meleggel.

Plusz a vonatfűtés is a gépről kapja az energiát, ahol nincsen kiépítve állomási vonatfűtés ott a gépek biztosítják.
Ugyanúgy fűtési energia kell a klímához is pl.

ZBR 2009.05.25. 20:22:38

Elképesztő... Valaki tényleg azt hiszi, hogy a MÁV-tól ellopott mennyiség után az adóhatóság kérhet ÁFA-t????
Sto?
Hogy?
Wie?
Miképpen?
Ez egyszerűen NEM LEHETSÉGES...

@TheElf:
Pályavasútból márpedig kívánságaiddal ellentétben csak egy van. És egy is marad.

Tron65 2009.05.26. 05:40:07

@Ákibard!:
Hozzászólásom lényege úgytűnik, nem jött le, ezért kifejteném kicsit:
Gondolom, amikor személyzet van a gépen, a GPS-től függetlenül kell vezetniük valami naplót. Ilyenkor a nívópálca nyomvonalától és alakjától függetlenül nagyjából kontrollálva van a fogyasztás.
Amikor nincs személyzet, akkor meg őrizve van (elvileg), meg plombálva.
A töltőállomáson szintén mérik valahogy mind a betankolt, mint az újjonan hozott mennyiségeket.
Vagyis visszatérve a topic címére:
"A mozdonyok üzemanyagának közel felét ellopják a MÁV-nál"
Azért ennek APEH ellenőrzés nélkül is ki kellene buknia valahol.
Számomra pl fél napos fejtörést okozott egyszer az autóm fogyasztása. Egy 1200 km-es időszakra írtam mindent, és ennyit agyaltam azon, mikor nem írtam fel egyet. Aztán nem volt mit tennem, belenyugodtam, hogy a zsigulim vegyes használat mellett mindössze 7,5liter/100km-t fogyasztott.
Szóval: ha hasonló van a MÁV-nál is (és szerintem kell lennie), akkor heti/havi átlagolással nemmondom, hogy nem lehet ellopni az üzemanyagot, de semmiképpen sem ilyen arányban.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2009.05.26. 10:59:46

@Ákibard!:

es akkor miert van az, hogy telen egesz ejjel kell jaratni a gepet? ne vicceljetek mar, ennyi erovel a kamionokat is jaratnom kellene, ha reggel azt szeretnem, hogy a vezetok meleg motorral induljanak utnak... jahh, csakhogy azt nem tudom beepiteni a szallitasi koltsegeimbe? :)

utobbi idoben nincs akkora minusz, hogy szukseg legyen ejszakai allo-futesre. ezen valoban lehetne sporolni nem keves GO-t, nem is beszelve arrol, hogy 1: kevesebb ejszakai zaj 2: kevesebb karosanyagkibocsajtas

Ákibard! 2009.05.26. 20:28:21

@Tron65:
Egyelőre valóban kell MIG-et vezetni, de azt szép lassan felváltja az MFB-eMIG.

A nívópálcáról annyit, hogy nem mindegy, hogy a nívópálca egy 20x20 centi alapterületű tartályba megy bele, vagy egy 100x100-asba. Ugye nem kell mesélni a kettő közötti különbséget.

Annyit még hozzá, hogy a kocsid nagyjából mindig ugyanannyit fogyaszt. A mozdonynk nem mindegy, hogy gépmenetben megy az Alföldön vagy 1200 tonnával megy fel a kaptatón. Mozdony és mozdony között is óriási különbságek vannak. Lehet ha egy szakaszon egy mozdony fogaszt x-et rá 2 perccel inditasz egy azonos típusúat és ugyanazon a szakaszon x+y-t fogyaszt majd... Épp ezért is a mozdonyok fogasztását g/kWh-ban mérik.

Ákibard! 2009.05.26. 20:30:54

@gergo: Azért nem sűrűn fordul elő, hogy egy éjelen át járatják a gépet... Amit irtam az két forduló között van. 20 percre senki nem fogja leállítani a motort.

A fűtésről pedig csak annyit, hogy előfűtési technológiai idő 2 óra. Ha egy átlagos -5 fokos téli napion ezt betartanák, akkor úgy az indulástól 3 óra alatt melegedne fel a kocsi. Tehát nem kell ahhoz ortbitális hideg, hogy lehűljön a kocsi, talán nem is véletlen van előfűtés.

Adani 2009.05.28. 08:21:12

A dízel-elektromos motorkocsik és mozdonyok nem ugyanannyit fogyasztanak mindig? Hiszen ott a dízelmotor csak a generátort hajtja ami áramot termel a villanymotoroknak, amik a kerekeket hajtják. A modernebb motorkocsik pedig ilyenek.

ZBR 2009.05.28. 09:43:07

@Adani:
Most szépen leszerepeltél... Tulajdonképpen annyi igaz a hozzászólásodból, hogy a dízelmotor meghajt valamit, ezzel áramot termel és villanymotorok hajtják végül a szerkezetet...

1. A dízelmotor nem feltétlenül generátort hajt, hanem bizonyos sorozatoknál dinamót.
2. Nem csak azt hajtja: pl. a légsürítő is mehet a motorról.
3. Kifejthetnéd, hogy MELYIK motorkocsi ilyen. Ugyanis a TALENT-FLIRT villanyos, az Uzsgyi hidrodinamikus, a Desiro hidromechanikus.
4. Attól, hogy dinamót/generátort hajtunk meg egy dízelmotorral, attól még annak fogyasztása NEM konstans. 4/a: a motor indításakor többlet GO fogyasztás jelentkezik. Egy mozdonyt egy szolgálata alatt kvázi tetszőleges számban állíthatnak le és indíthatnak be újra.
4/b: amíg a motor áll, nincs fogyasztás, ez szintén szolgálatonként változhat.
4/c: a fogyasztás függ a motor állapotától. Pl. hidegindítás, vagy kopottság, stb.
4/d: a megtermelt áram nem konstans. Nagyobb vonóerő kifejtéséhez több áram kell, melyet leginkább a dinamó/generátor gyorsabb forgatásával lehet előállítani. A gyorsabb forgatás előállítása a dízelmotor segítségével történik... Innentől már valami kezd alakulni, vagy folytassam?

Adani 2009.05.28. 18:42:08

Jaja, kezdem érteni. Az Uzsgyi meg a Dezső nem dízel elektromos? Én meg azt hittem mindkettő az. A Nohanok pl. tuti ilyenek.

Melyik mozdony vagy motorkocsi dízel elektromos?

ZBR 2009.05.29. 10:02:38

@Adani:
Motorkocsik közül, egy sem... Mozdonyok: M40, M42, M44, M61, M62, M63.

-.-.-.-.- 2009.05.31. 16:13:31

pedig télen sok helyen azért nem megy a fűtés a vonatokon, mert utána a mozdonyvezető az így "megspórolt" gázolajat szépen hazaviszi és eladja a haveroknak.

Ákibard! 2009.05.31. 20:46:49

VÁLASZ a felettem lévőre (Spamnak nézte ha válaszoltam)

Húúú drága barátom, már ott hülyeséget írtál amikor még csak a "pedig" volt a képernyődön...

A vonatfűtés regisztrálva vagyon, ahogyan a fogyasztás is. Stimmel?

Adani 2009.05.31. 22:54:23

@Ákibard!:

Buszoknál lehetett régen csinálni ,h a sofőr nyáron a klímát nem kapcsolta be télen a fűtést meg sokszor spórolt a gázolajjal kitette üresbe és csak gurult stb. Miért is van vagy volt a legtöbb buszsofőrnek dízeles autója?

Azóta már a buszokba is szereltek adatrögzítőt ahol látszik, h mikor mit csinált és mikor ment a fűtés és a klíma meg már ott sem nagyon lehet leszívni a gázolajat.

Ákibard! 2009.06.01. 09:47:48

@Adani:
Igen régen sokmindent lehetett csinálni, mondjuk színezett gázolajjal (ÚN fűtőolaj) hajtani a traktort aztán lehetett szívni a fogat, amikor a rendőr belekukkantott a tartályba...

Adani 2009.06.01. 09:51:12

Régi piros MTZ trakikat simán lehet hajtani sütőolajjal is, igaz olyan szagot nyom mint egy lángossütő.

Ákibard! 2009.06.01. 19:14:56

@Adani:
Lényegében minden dízel jármű megy sütőolajjal...

Adani 2009.06.01. 22:10:30

@Ákibard!:
Utolsó OFF:
Az újabbak már nem szeretik, mert az injektort meg az újabb spéci motorokat már tönkreteszi. A régiek viszont simán mennek a használt sütőolajjal ami úgyse jó másra csak le kell szűrni előtte.