Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Amíg Érden meg nem épült az aluljáró a gyalogosokat és az autósokat sűrűn fogadta a lenti képen látható látvány. A hiba nálunk is ezzel az „új típusú” (fehér-szürke, és műanyag kar) sorompóval volt, ami akkor is lezáródott, ha nem jött vonat, amikor pedig IC robogott át szabad jelzést adott. A képet vessétek össze a blog fejlécével is. Patro barátom teljesen valóságos grafikát készített.

Szia MÁV-figyelő!

A mellékelt képet Balatonlellén fényképeztem 07. 15-én 19:40-kor. Jól látszik, hogy a sorompó fel van nyitva,(illetve csak félig) a jelzőlámpa pedig egyáltalán nem működik. Az eset előzménye az volt, hogy 20 perccel a kép készülte előtt elhaladt egy vonat, lecsukódott a sorompó és kb 20 percig úgy is maradt, villogó piros lámpákkal, aztán gondolt egyet, kialudt és pont a legrosszabbkor kezdett el felnyílni, mert pont jött egy vonat. Az átjáróról még annyit érdemes tudni, hogy évek óta problémásan működik. A lezárulós-fel nem nyílós eset nem ritka, viszont én már láttam olyat is itt, hogy áthaladt egy tehervonat, miközben a sorompók fel voltak nyitva, és szabad jelzés villogott. Egyébként Balatonlelle egyik legforgalmasabb átjárójáról van szó, mert ezen lehet megközelíteni a szórakozóhelyeket és a partot is.

Üdv.: Peti

Címkék: kép közlekedés máv vonat vasút sorompó utas panasz észrevétel életveszély személyszállítás


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr51249895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2009.07.17. 17:47:24

A sorompóberendezés egy BIZTONSÁGI berendezés, amely kb. egy hegynyi szabványnak kell megfeleljen. Ez korántsem olyan egyszerű dolog, mint hinnénk. Nem arról van szó, hogy a sorompó kerge és össze-vissza működik, a biztonság minimumszintjét sem garantálva...


HA valamilyen hiba lép fel a sorompónál, ami miatt az lezárva marad, akkor egy idő után (ez sorompótól függ) "zavarba megy" azaz elsötétül, lásd a képen. Épp azért, hogy jelezze a közút felé, hogy hibás.
HA sötétre kapcsolt a sorompó, a hajtómű szépen lassan a sorompókart felfelé mozgatja. A beszabályozottságtól, ill. hajtóműtől függ, hogy végülis feljut-e függőleges helyzetbe, vagy ilyen "feles állásba" kerül.
HA a fényjelzés SÖTÉT, az átjáróban az áthaladás veszélytelenségéről a közúti forgalom résztvevőinek kell meggyőzödnie.
UGYANAKKOR a vasúti járműveknek a közlekedését is másképp szabályozzák, ha tudomásukra jut, hogy hibás sorompó van az úton. Természetesen ez csak az első értesíthető vonatra terjed ki. Előfordulhat tehát olyan, hogy az épp érkező vonat mozdonyvezetőjének nincs tudomása az átjáró hibájáról (így nem is tudja az erre az esetre előírt biztonsági intézkedéseket megtenni).

A villogó fehér mellett elhaladó tehervonat SEBESSÉGE érdekelne még és akkor lehet, hogy annak a végére is pontot tudnánk tenni.

gcsabi 2009.07.17. 19:49:40

A képen látható sorompó "sötét", ebben az esetben a KRESZ szerint STOP-tábla ként funkcionál, attól függetlenül hogy áll a cspórúd vagy mióta sötét. A sorompónál meg kell állni és elsőbbseget adni, ha szükséges. Tök olyan mintha egy egyszerü utkereszteződésben állnál meg a STOP-táblánál. Sajnos ezt sokan nem tanulják meg a KRESZ-ből és sok baleset történik miatta.
Amugy szabad jelzést adó sorompó mellett is közlekedhet vonat max. 5 km/h-val és ebben az esetben a vonat ad elsőbbséget a közútnak.

holex20 2009.07.17. 20:00:15

"Amugy szabad jelzést adó sorompó mellett is közlekedhet vonat max. 5 km/h-val és ebben az esetben a vonat ad elsőbbséget a közútnak."

Ez egy marhaság. Egyrészt 15 km/h, másrészt nagyvasúti jármű SOHA nem ad elsőbbséget a közútinak.

qwertz99 2009.07.17. 20:45:45

@Arpsoft:
Gcsabinak igaza van:
ha a sorompó (hibásan) villogó fehér fényt ad a közút felé, akkor a vonat max. 5 km/h-val közelítheti meg az útátjárót és szükség esetén megáll.

gcsabi 2009.07.17. 21:09:23

@Arpsoft:
Bizony qwertz99 mondja.

gcsabi 2009.07.17. 21:13:51

@gcsabi:
Mármint:"bizony, ahogy qwertz99 mondja" akart lenni.

Snake 2009.07.17. 21:16:39

@qwertz99: Mindjárt megnézem a vonatkozó utasítást.

gcsabi 2009.07.17. 21:17:08

@Arpsoft:
Ez az egyetlen amikor elsőbbséget ad es nem 15- hanem 5km/h.

Snake 2009.07.17. 21:56:25

F2 3.6.3

Ha a nyíltvonali fénysorompón, a kézi kezelés ellenére a villogó fehér — megtévesztő — jelzés nem szüntethető meg, akkor a közlekedő vonat vonatszemélyzetét értesíteni kell arról, hogy .................. — .................. állomások között a .........sz. szelvényben lévő nyíltvonali fénysorompó használhatatlan, a közút felé villogó fehér jelzést ad, megközelíteni csak legfeljebb 5 km/h sebességgel szabad. Ha a vonat áthaladásával a közúti forgalmat veszélyezteti, akkor az útátjáró előtt a vonattal meg kell állni.


-----------------------------

Tehát nem elsőbbséget ad, csupán nem veszélyezteti a forgalmat, tehát legrosszabb esetben szvsz a jegyvizsgáló fedezi az átjárót a vonat áthaladásáig.

qwertz99 2009.07.17. 22:19:21

Tehát szükség esetén megáll, a közúti forgalomnak elsőbbséget ad; majd az útátjáró fedezése után áthalad az útátjárón.
De sztem mindenki egyre gondol.:-)

Adani 2009.07.17. 22:30:11

Na igen, ha látja, h a hülye autós baszik szétnézni és nem veszi észre a vonatot akkor megáll és ha áthaladt akkor talán a következő okosabb lesz és megáll és akkor már áthaladhat a vonat.

Itt amúgy valószínűleg az történt, h áthaladt a vonat, ami lezárta a sorompót, de valamiért a túloldalon nem sikerült érzékelnie, h már elment a vonat így maradt a piros jelzés majd egy idő után átment zavarba és elsötétült. Van valamennyi idő, ami után biztonsági okokból kikapcsol a szerkezet épp azért, h ne maradjon feleslegesen lezárva az átjáró

gcsabi 2009.07.17. 23:11:42

@Snake:
Nem kötekedni akarok de az Ha a vonat áthaladásával a közúti forgalmat veszélyezteti, akkor az útátjáró előtt a vonattal meg kell állni." magyarul azt jelenti, hogy elsőbbséget ad.
Tapasztalataim szerint a sofőrök nagy része egyáltalán nincs tisztában a KRESZ-el és fogalma sincs mit csináljon egy sötét fénysorompónál. Hosszú percekig állnak és nem mernek elindukni. Még rosszabb, ha csapórud is van. Láttam már taxist és más hivatásost is percekig bénázni a sötét fénysorompó előtt.

Snake 2009.07.17. 23:22:00

@gcsabi: "Nem kötekedni akarok de az Ha a vonat áthaladásával a közúti forgalmat veszélyezteti, akkor az útátjáró előtt a vonattal meg kell állni." magyarul azt jelenti, hogy elsőbbséget ad."

Nagyjábol így van, csak gondoltam bemásolom az ide vonatkozó utasítást a pontosság kedvéért.

scooby doo 2009.07.17. 23:45:26

Misinek igaza van, Érden nem volt ritka az, hogy össze-vissza ment a sorompó pl. egy elindulni készülő vonatnál. Máskor meg 10-15 percre lezárta magát, majd felnyílt, hát volt is anyázás bőven.

rickyramirez 2009.07.17. 23:56:32

@gcsabi:
Én sem kötekedni akarok, de a veszélyeztetés miatti kényszermegállás nem általános értelemben jelent elsőbbségadást (a vasúti jármű részéről). Az elsőbbség továbbhaladási jogot jelent, itt viszont azért áll meg esetlegesen a vonat, hogy a szabálytalanul az átjáróba behajtó közúti járművekkel (illetve gyalogosokkal) szemben elkerülje az ütközést. Tehát nem igaz, hogy ilyen esetekben a vasúti jármű elsőbbséget ad a közútinak, csak az igaz, hogy max. 5 km/h-val közelíti meg az átjárót, és ha figyelmetlen, szabálytalan közúti járművet vagy gyalogost észlel veszélyes közelségben, akkor - az ütközést elkerülendő - megáll.

Tomi324 2009.07.18. 00:02:46

Hofi elve szerint: "a sorompónak felesleges elzárni az autós útját, hiszen maga a vonat is megteszi azt" :)))))))

GentleSpecter 2009.07.18. 02:39:22

@ZBR: Szia, én küldtem be a képet. A tehervonat teljes sebességgel robogott át az átjárón és az állomáson is. Nem tudom ilyen távlatból megítélni a sebességét, mert ez már néhány éve volt. Kb. 80-100km/h között lehetett a sebessége.

Ákibard! 2009.07.18. 08:08:41

@Arpsoft:
"Egyrészt 15 km/h, másrészt nagyvasúti jármű SOHA nem ad elsőbbséget a közútinak. "

Sajna ez nem így van. Ha bármi okból (pl. nincs beállított vágányút) a közút felé villogó fehér fényt ad a fénysorompó, akkor a vasúti jármű ad elsőbbséget a közútnak.
Más kérdés, hogy ha szépen lassan, a lépésnél is lassabban beolot a mozdony böszmenagy elejét, meg a két ütközőt az útátjáróba, akkor mindenki hátrahőköl, és meg is van oldva a probléma :-)

Ákibard! 2009.07.18. 08:10:48

@Biro_Peti:
Szia.
Ezesetben áll fenn az amit ZBR mondott: Valószínűleg még nem érkezett visszjelentés a sorompó hibájáról, ezáltal a tehervonatot nem tudták értesíteni arról, hogy gond van a fénysorompóval.

Ezért IS KELL különös körültekintéssel áthaladni még villogó fehér esetén is.

Ákibard! 2009.07.18. 08:14:23

@Tomi324:
Klasszikusokat csak pontosan:
Mi az egyik legfeleslegesebb dolog a világon?
A sorompó!
Ha nem jön a vonat, akkor nem kell sorompó, ha jön, akkor meg úgyis elállja az utat...

gcsabi 2009.07.18. 08:37:38

@rickyramirez:
Na akkor kötekedés helyett tegyük tisztába a dolgot: az autós még véletlenül sem szabálytalankodik amikor áthalad a sorompón,mivel a villogó fehér fény látszik! Pont ez a probléma. Mivel a közutnak van elsőbbsége a szabad jelzés miatt így nem lehet a vonatnak is elsőbbsége! /vagy a jobbkéz szabály dönt szerinted, mint egy egyenrangu keresztezésben :) /
Tehát a vezér nem: " figyelmetlen, szabálytalan közúti járművet vagy gyalogost észlel veszélyes közelségben"
hanem szebályosan közlekedőket!!!
Attol, hogy egy mozdony 80t. még nincsen automatikusan elsőbbsége!
A gyakorlatban pont úgy néz ki ahogy
Ákibard!-leirta. Egy tehervonatnál nincs senki aki fedezné az utátjárót igy a térközben ragadt vonat ott rohadna el, ha nem ez lenne aszabály.

matteo14 2009.07.18. 12:19:28

@Arpsoft: Igazad van.A vonat a nagyobb.

ZBR 2009.07.18. 13:54:23

@gcsabi:
Pontosan. Lásd:
"(8) A továbbhaladást - a 39. § (1) bekezdésében foglaltak megtartása mellett - engedélyezi
a) a fénysorompó villogó fehér fényjelzése,"
Ha jól tudom, korábban a villogó fehér csak a sorompó ÜZEMKÉSZSÉGÉT jelezte. Fentiekből látszik, hogy ez már nem így van.


@Biro_Peti:
Ez semmiképp nem lehet akkor az átjáró hibája. Sokkal inkább a mozdonyvezetőjé. A fénysorompót VALAMILYEN jelző feltétlenül ellenőrzi. Ez az adott vonalon tipikusan főjelző (bejárat, kijárat, térköz). Emlékeim szerint vonatbefolyásolásra kiépített pályaszakaszról van szó. Az előfordulhat, hogy a vonat a jelző mellett elhalad, majd még az útátjáróhoz való érkezés előtt az sötétre kapcsol. Ezesetben a mozdonyvezető nyilván tehetetlen.
A villogó fehér jelzés viszont kizárja, hogy a mozdonyvezető továbbhaladást engedélyező jelzési kép mellett haladhasson el. Így aztán csak a mozdonyvezető hibája lehet... (Továbbhaladást tiltó jelző mellett el lehet haladni, bizonyos feltételek megtartása esetén - könnyen lehet, hogy ezeket hagyta ki.) A tragikus monorierdei balesetnél is áthaladt a mozdonyvezető nagy sebességgel egy útátjárón, igaz, az épp sötét volt. De lehetett volna villogó fehér is...

gcsabi 2009.07.18. 14:25:40

@ZBR:
Legnagyobb esély akkor van rá, ha menetiránnyal szemben közlekedik olyan útátjárón ahol nincsen külön fedezőjelző, hanem az önműködő térk.jelző fedezné. Akkor a forgalmász a hunyó, mert nem zárta le kézzel az indítás előtt. Nyitott sorompónál hivót sem lehet kivezérelni. Kapásból nem nagyon tudok más esetet, ilyen műszaki hiba nem szokott előfordulni. Én legalább is nem hallottam még olyanról hogy ne a vezér vagy a szolgálattevő lennehibá. Esetleg utátjárót ell. jelzőnel de az mellékvonal.

Alkotás mánia 2009.07.18. 14:33:21

Jelfeladásra kiépített szakaszról van szó.Kell,hogy legyen az utátjárójelzőnek fedező jelzője,ami tájékoztat az utátjáró jelző használhatóságáról.Az ellenőrző jelzőn kapott értesítés alapján kell az átjárót megközelíteni ha kapott írásbelit ha nem.Ez egyértelmű bizber hiba amit ki kellene a vasútnak javítania mielőtt baleset lesz belőle.Ezen nincs mit ragozni.Akik meg a közúton közlekednek nézzenek szét minden átjáróban.Szerintem senki sem szeretné ha azt vésnék a fejfájára,hogy fehéren villogott a jelző!Nem beszélve arról,hogy bármikor "megfutamodhatnak" olyan vasúti járművek amik nem elég nehezek,hogy működtessék a sorompót,de a balesethez elég nagyok.

gcsabi 2009.07.18. 15:33:44

@utazóbagoly:
Lehet egy sima túltarkozdás is ami nem bizber hiba,kb 6-10 perc után "zavarba esik" a sorompó, vagyis sötét lesz. Abbol kikezelni csak akkor lehet, ha az utolsó útbanlévő vonat is megérkezett. Addig, ha van fedezőjelző hívóval,vagy rádióval lehet közlekedtetni a vonatot. Ha nem külön fedezőjelző van akkor a vonat 2 perc után elindúl az önm.térk. jelzőtöl, ha akkor kezelik a zavart /ami kézi lezárás és felnyitás/ addól remek headlines hír lehet.
Itt mondjuk ha a követő vonat 2perc. után 15km/h-val elindúlt /szabályosan/ akkor könnyen lehet hogy akkor ért az átjáróba amikor zavarba került a sorompó.sorompó.
Az újabb sorompók maguktól felnyilnak a sötét jelzés mellett, hogy ha nincsen bakter aki felnyomja a csapórudat, ne álljanak ott a szerencsétlen autósok.
Bár szerintem ez balesetveszélyesebb.
Lehet hogy sokáig állnának de legalább alaposan körülnéznek, ha elindulnak.

Alkotás mánia 2009.07.18. 17:19:31

@gcsabi: Ha egyedi esetről lenne szó akkor volna értelme firtatni az okokat,de pont azt írja,hogy ez gyakori probléma.Nem hiszem,hogy mindig túltartózkodásról lenne szó.Sokkal valószínűbb,hogy a bizber ideje múlt vagy olyan hibája van a berendezésnek amit nem javítanak meg rendesen valamilyen okból csak ideiglenes megoldással ami nem bírja sokáig.Akárhogy is van érdemes minden átjáróban körülnézni a továbbhaladás előtt,nehogy pont akkor legyen tévesen fehér fény a sorompón!

gcsabi 2009.07.18. 17:36:16

@utazóbagoly:
Teljesen igazad van. Ráadásul a déli part egyik legforgalmasabb átjárója! A két lellei megálló is nagyon közel van ezért tippeltem a követési rendből adódó túltartózkodásra. Ez elég veszélyes helyzet, hisz a lellei szórakozóhelyek nagy része ott van, és a bulizás nem biztos, hogy jól hat a körültekintő éberségre :). Bizony tenni kellene valamit, nem a tragédiákra várni!

Alkotás mánia 2009.07.18. 18:29:31

@gcsabi: A baj az,hogy egy ilyen sorompó több millióba kerül./nem tudom miért/ A javítása vagy esetleges cseréje sem lenne aprópénz és a vasút bizony nem szeret költeni ilyesmire,sajnos.Remélem valamelyik illetékes is szembesül evvel a problémával /is/ és végre megteszik a szükséges lépéseket a biztonság érdekében.Elegen haltak már meg a síneken.

wpetya 2009.07.18. 18:44:34

A sorompó mindig stop táblaként funkcionál. Ha a fehér villog, nem azt jelenti, hogy szabad az út. (Nem véletlen nem zöld a színe!!)A fehér CSAK annyit jelent, hogy be van kapcsolva,és ugyanúgy meg kell bizonyosodni arról, hogy szabad-e az út, mintha ki lenne kapcsolva!!!

Ákibard! 2009.07.18. 18:55:54

@wpetya:
"A fehér CSAK annyit jelent, hogy be van kapcsolva"

Már NEM a bekapcsolt állapotát (vagy működőképességét) jelzi.

ZBR 2009.07.19. 11:15:19

@utazóbagoly:
Fonyódi KÖFI ellenőrzi - az mostanában lesz valamikor felújítva asszem.

Alkotás mánia 2009.07.19. 19:11:52

@ZBR: Ha KÖFI vonal akkor az irányítónak azonnal jelzi az asztal a sorompó hibát.Rögtön tudja telefonon értesíteni/ utasítani a mozd.vezt.Ha még is nyitott sorompó mellett suhan el 100-al a vonat akkor az már nem csak bizber hiba hanem komoly emberi mulasztás is és nem csak egy emberé.A KÖFI-re egyébként nagyobb figyelmet szoktak fordítani mint a többire.Nem értem,hogy fordulhat ilyen elő,főleg rendszeresen.A 100C-n is KÖFI van de ott akasztanának ilyen mulasztásért.Nincs is ott baleset a vasút hibályából,pedig van néhány veszélyes átjáró, és ilyenkor a fesztiválozók is a vasúti hídról ugrálnak a Tiszába.

Ákibard! 2009.07.19. 22:59:38

@utazóbagoly:
Mióta szabad mobiltelefonon utasítást adni?
Max az állomást értesíti, de ha a vonat ott már elsuhant akkor bukó a dolog...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.20. 20:23:43

@gcsabi:
"Nem kötekedni akarok de a ... magyarul azt jelenti, hogy elsőbbséget ad"

Én sem, de nem azt jelenti :) . Nem kell a vonatnak a kocsisort előzékenyen elengednie. Csak annyit, hogy nem gázol át rajtuk. De pl. nyomhatja a kürtöt, ezzel valszg. eléri a gumikerekűek megállását, és mehet.

Adani 2009.07.20. 21:56:49

@Comandante en Jefe:

Vagy csak betolja a mozdony kecses orrát és máris nincs az az elvetemült, aki be mer menni az átjáróba. Mint a viccben: "kamion nincs a többi nem ellenfél" :)

Egyébként sötét sorompónál is elvileg azért vmax=15, h ha netán mégis berongyolna valaki akkor legyen esélye megállni, meg ha 15-el kapja el a gumikerekűt akkor több esély van életben maradni, bár ha oldalról pont a vezetőülést akkor kétséges, mert az ütköző pont fejbe kapja.

gcsabi 2009.07.20. 22:07:02

@Comandante en Jefe:
Aztán, ha mégsem áll meg a "gumikerekü" akkor avezér fizet mint a katonatiszt. Mondjuk egy x5 bömbivel ne probálja ki senki, mert a nyugdijjábol is fizetheti:)
Remélem nem mozdonyvezető vagy!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.20. 23:45:34

@gcsabi:
Nyilván nem arról beszélek, hogy csukott szemmel, kürtölve nyomuljon át a vezér.

Az elsőbbség fogalma mondjuk eleve akkor lenne értelmes, ha a vonatra is vonatkozna a KRESZ. De a KRESZ szerint akinek elsőbbsége van, azt nemcsak nem veszélyeztetheted, hanem nem is akadályozhatjod a haladásában.
Mégis ugye ismerünk olyan helyzeteket, amikor az elsőbbséggel _nem_ rendelkező Kamaz márkájú gépjármű azért kihajt a főútra úgy, hogy megállásra kényszeríti az ott haladókat. Mondjuk szép lassan kicsorogva nem sodor senkit veszélybe, csak simán nem engedi el az úton érkezőket, hanem 'bepofátlankodik'. A kamazos ilyenkor szabálytalan, nem adta meg az elsőbbséget. De ha a vonat csinálja mondjuk ugyanezt az útátjáróban, az az utasítás betűjének megfelel, nem szabálytalan, hiszen itt csak a veszélyeztetés tilos.
Ezért írom, hogy nem ugyanaz a kettő.

Tron65 2009.07.21. 09:28:48

Üdv létszám!
Teljesen más téma, de talán a kérdésem meghallgattatásra talál, és kapok választ:
Vonatoznom kellene a közeli jövőben jó 4 órányit.
Szeretném megnézni, hogy egy adott vonat milyen kocsikkal/szerelvénnyel áll ki, mert barátnőm számára nagyon nemmindegy hogy ez a 4 óra egy Flirt-en, vagy egy BHV kocsiban telik el.
Aki tud ilyen infó oldalt, kérem írja meg privátban.
Előre is köszönettel: Tron

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.21. 11:23:34

@Tron65:
Valszg. nem találsz ilyen oldalt, mert a MÁV ezeket az infókat hadi...ööö, üzleti titoknak minősítette (LOL).

Itt viszont biztos van, aki segíteni tud:
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9005494

Ird meg, hogy mikor, melyik vonalon/vonatokkal mennél!

gcsabi 2009.07.21. 11:34:25

@Comandante en Jefe:
"Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására"
Tehát akadádályozhatja,lassításra sőt megállásra is kényszerítheti,ha nem hirtelen manőverrel jár.
Amugy fentebb már kitárgyaltuk, hogy mivel a közúton haladó járműveknek jelez szabad áthaladást a villogó fehér fény, nekik van elsőbbségük. Ez nem azt jelenti, hogy ameddig a vezér ellát nem közeledhet jármű. Ahogy egy "elsőbbségsdás kötelező" -táblánál elindulsz , ugyanúgy elindulhat a vonat is.
A közuttal összefüggő forgalmi helyzetben a vonatközlekedés is a KRESZ
alanya

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.21. 11:59:54

@gcsabi:
akkor lehet, h rosszul emlékeztem.

"A közuttal összefüggő forgalmi helyzetben a vonatközlekedés is a KRESZ
alanya"
Már úgy értve, hogy szerepel benne, mint pl. az úthibák is :) . De a vonatnak nem a Kreszt kell betartania, hanem a saját utasításait, az összhang meg a jogalkotók dolga, nem?

gcsabi 2009.07.21. 12:13:51

@Comandante en Jefe:
Mivel mindkétrendelkezést-MÁV F.1-2 stb utasítást mind aKRESZT- a Nemzeti Közlekedési Hatóság hagyja jóvá, össze is vannak hangolva. Az egymást érintő rendelkezések nem csak úgy leestek az égből. Csak rövid akartam lenni

Alkotás mánia 2009.07.21. 19:10:33

@Ákibard!: F2-es függelék KÖFI vonalak álltalános rendelkezések.A KÖFI irányító nem azért üll az asztalnál,hogy a vonat csak úgy elsuhanjon.Ha csak annyit mond a vezérnek,hogy a sorompórol hiba jelzése van fokozott figyelemmel közelítse meg az már elég a baleset megelőzésre.Nem tudom te melyik vasútnál és mit dolgozol ha egyáltalán MÁV alkalmazott vagy,de én dolgoztam köfiben és ott mát évek óta adnak telefonon tájékoztatás és utasítást is.Egyébként ha az irányító telefonon ad valamire utasítást akkor elküldöd vasútat tanulni mert te még ilyenről nem hallottál?A tehervonatok szerinted,hogy közlekednek?

VJV 2009.07.24. 10:42:59

Csak egy kis kiegészítés:
Köfi vonalra behaladás:
Jól működő:Pályatelefon,Vonatbefolyásoló berendezés, Mobiltelefon
+Köfire való behaladás előtt a Mozdonyvezetőnek be kell jelentkeznie telefonon, hogy x számú vonat behaladhat-e a KÖFI vonalra. Mindezt a Köfi központban ülő szolgálattevőnek. Ha valamilyen probléma van a "távoli, egyközpontú vezérléssel" (ugye a köfi lényege) akkor helyi szintre visszaadható a váltók jelzők stb... kezelése annak az állomásnak ahol gond van, ebben az eseben egy piros karszalagot visel az állomáson ügyeletet ellátó Forgalmi szolgálattevő, ebben az eseben már ő irányítja a forgalmat.Köfinél még az is fontos amíg nem veszi át a köfi központból az irányítást addig Ő ott effektíve, csak egy beugrásra kész dolgozó.

nfo 2009.08.05. 15:37:44

Mikor készült a kép?
Csak azért kérdezem, mert MINDEN nyáron így "működik" ez a sorompó. :-(

Cyberdinka 2009.08.09. 13:24:00

Idén júliusban Lellén nyaraltunk. A képen látható sorompót 2 alkalommal vettük igénybe, akkor jól működött. Viszont a - szintén balatonlellei - Penny Marketnél található átjáróban, ahol nincs félsorompó, található egy tábla és egy gomb a látássérültek részére, mellyel hirtelenjében csak 2 problémám van: 1. nem működik; 2. de még ha működne is: csak az veheti észre, aki már sikeresen átért a síneken... Sajnos fotót nem készítettem, de már nagyon bánom...

Ellenmenet és utolérést kizáró biztosítóberendezés 2009.08.09. 15:22:37

"Sajnos fotót nem készítettem, de már nagyon bánom... "

Tessék:

www.vasutbaratzrt.hu/lellegomb.jpg

A felső része nekem sincs lefotózva, de egy kommersz budapesti átkelőhelyi gomb.

dagger 2009.09.02. 12:29:28

Hozzáfűzném, hogy Balatonlelle és Balatonboglár "határán" levő sorompó (a gumiszerviz mellett kell lemenni a 7-esről a part irányába) igen szűk időrésre van állítva.
Mikor teljesen lemegy a sorompó, és még billeg a felütközéstől mikor már jön a vonat.
És ez mindkét irányból kb ennyi időtartam alatt megy végbe.
Értem én hogyha piros akkor nem kell már átmenni, de mivan ha valaki épp akkor hagyja el az átjárót és mondjuk lefullsztja az autót vagy akármi fogalmi ok közbejön, átvált a lámpa pirosra, az ember kikapcsolja az övet, hogy gyorsan kiszáll mert baj lesz, azt már viszi is ketté a vonat.
Persze várni sem szeretne senki 5 percet, hogy "mivammánegyünazavonat??" de szerintem erre vannak szabályozások, hogy minimum mennyi idővel előtte kell zárni...

Adani 2009.09.02. 14:05:00

@dagger:

Elvileg ha jól tudom 40 mp a min. idő aminek el kell telnie onnan számítva, h átváltott pirosra a szemafor mielőtt odaér a vonat.

Ákibard! 2009.09.02. 14:09:09

@Adani:
Nem jól tudod...

@dagger:
A kiépítési pályasebességtől függő a behatási pontok elhelyezése, ha növekszik az engedélyezett pályasebesség, akkor a behatási pontokat is áthelyezik távolabbra.

Adani 2009.09.02. 15:35:17

@Ákibard!:

Mennyi ez az idő?

Ha van sorompó akkor kb. 6-7 mp telik el pirosra váltás után mire az lecsukódik. Ha kettő van a a bal oldali is 5-6 mp késéssel megy le.

Ezt egy frissen felújított vasúti pályán is kifigyeltem nemrég. De kb. 60-70 mp-en belül a vonat is megérkezett.

Ákibard! 2009.09.02. 16:49:13

@Adani:
Az engedélyezett max pályasebességből számolják ki egy képlettel.
Nincs ilyen, hogy minimum 40 mp vagy bármi más.
40 mp semmi egy 160-as pályán viszont rengeteg idő egy 40-es pályán.

Adani 2009.09.02. 17:21:29

@Ákibard!:

Így nem a távolságot számolják ki? A 40 mp-et úgy értettem, h ennyi idő telik el mire odaér a vonat. 160-as pályán nyilván messzebbre kell ehhez tenni a behatási pontot mint 40-es pályán.

Ákibard! 2009.09.02. 19:13:19

@Adani:
De a behatási pont távolságát kiszámolják, majd abból a zárási időt.
De általánosságan nincs ilyen, hogy minimum 40 mp ahogy te említetted.

Adani 2009.09.02. 19:51:12

Sokkal több nem lehet múltkor Kétpón buliztunk és vagy 40 percig vártunk a vonatra és unaloműzőként lestopperoltam egy teljes zárva tartást. Az első piros fénytől a vonatig 70 valahány mp telt el. Kb. 6-7 mp mire lement a félsorompó. 5-6 mp után lement a másik fele ( dupla sorompó volt). Ekkor már láttuk a vonat fényeit. 120-al átrobogott majd sorompók egyszerre fel és villogó fehér. Máskor is láttam már ilyet pl. Kecskeméten az Izsáki úton is max. másfél-2 perc egy zárvatartás. Van ,ahol több de az általában vasútállomás mellett van. Szerintem ez a másfél perc teljes korrekt ezt kéne megszokni ,h az ember tudja, h ha bepiroslik a szemafor akkor bizony 1 percen belül jön a vonat.

dagger 2009.09.03. 08:34:05

@Adani: Amit én említettem, ott átvált pirosra 7-10 sec alatt lezár, majd mikor leért, _szinte_abban_a_pillanatban_ jön a vonat. Elsőre megdöbbentő látvány volt hidd el. Ennyi idő alatt alig vettem ki üresbe az autót...és már nyílott is fel :D

gcsabi 2009.09.03. 13:00:05

Az idő nagyban függ a sorompó típusától. Ahol a vonatérzékelés zár, ott a sorompót fedező jelző előtt fékúttávon van az érzékelő, hogy a vonat meg tudjon állni, ha szükséges. Amikor a behatási pontra lép a vonat akkor kezdi zárni a sorompót, ami kb. 30mp alatt záródik le, addig a vonat nem kap szabad jelzést. Minél közelebb van a jelző, és a pályasebesség maximumát minél jobban közelíti a vonat sebessége, annál hamarabb ér oda. Ha a jelző csak a sorompót fedezi, akkor az 30m-el van az átjáró előtt. A kb.30mp-s késleltetés minimum mindenhol megvan.
Az állomási és a kézzel zárt sorompóknál nagyobb szórás van, de az alapszabály szerint-ha nem engedélyezett a minisztérium hosszabb időt- 10-percnél hosszabb nem lehet.

pisti613 2011.08.30. 20:12:29

Nekünk tegnap Balatonlellén az történt, hogy közeledtünk a sorompó felé, ahogy közeledtünk szabad (fehér) jelzést adott, majd ahogy közeledtünk, elkezdett piros jelzést adni kb.:4 másodpercig, majd visszaváltott fehérre! Vonat a közelben sem volt. Érdekes volt! :) :)

Adani 2011.08.31. 08:10:17

@pisti613:

Ez úgy tudom üzemszerű állapot, régen én is láttam ilyet, egyvágányú pályán (Balatonlellénél az van) fordul elő gyakran, mikor menetirányt váltanak, előfordulhat,h menetirányváltás miatt pár mp-ig pirosra vált a sorompó majd vissza. Két vagy több vágányú pályán meg ritkán szokás menetirányt váltani, de ott is előferdülhet ilyesmi.