Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk azt nem érti, hogy ha egy vonat baleset miatt késik, akkor miért nem azt mondják be a hangosba, hogy bizonytalan ideig késik, miért kell „halmozni” a késést? A Lehár EuroCity (ami az utasok szerint egyébként is késik) először 30, majd 50, 125, 150 végül 160 percet késett. Talán ha az utasoknak az elején elmondják, hogy sokat késhet a vonat (nem 30 és 50 percet) kereshettek volna alternatívát:

Kedves MÁV-figyelő!

Tegnap (2009. augusztus 1-jén) Budapestről Győrbe utaztunk egy koncertre, és este haza is jöttünk. Az esti vonatot az utolsók egyikeként néztük ki, ez volt a Lehár EuroCity, amelyik menetrend szerint 21:20-kor indult volna Győrből, és 400 forintos pótjegyet is kellett venni rá.

21:10-kor érkeztünk meg a pályaudvarra, már ki volt írva a táblára, hogy 30 percet késik a vonat. 21:15-től 21:40-ig 5 percenként bemondta a hangosbemondó, hogy a Lehár EuroCity előreláthatólag 30 percet késik.

Míg a peronon várakoztunk, egy ott ülő házaspár figyelmeztetett minket, hogy amint letelik a 30 perc, további késést fognak bemondani, MERT A LEHÁR EUROCITYVEL EZ MINDIG ÍGY TÖRTÉNIK. Így is lett. 21:50-kor bemondták, hogy előreláthatólag 50 percet késik a vonat. Az előrelátó házaspár ekkor haza is ment, mivel biztosak voltak benne, hogy az 50 perc sem a végső adat, MÁSFÉL ÓRÁNÁL KEVESEBB MÉG SOSEM VOLT A LEHÁR KÉSÉSE.

22:10-kor (amikor letelt az 50 perc) egy közvetlenebb hang bemondta, hogy műszaki okok miatt bizonytalan ideig késik a vonat, majd ezután egészen 21:20 + 125 perc azaz 23:25-ig 5 percenként azt mondta a szokott hang, hogy a vonat "előreláthatólag késik". Ennek nem volt sok értelme, hiszen az "előreláthatólag"-ról már eléggé lekéstünk, azt meg fölösleges volt bemondani, hogy a vonat késik, mert voltunk szerencsétlenek tapasztalni.

A várakozás órái alatt az utazni vágyóknak szolgáló nyilvános WC-t közben bezárták, valószínűleg viccből, jót nevettünk rajta. Úgy döntöttünk, hogy végső esetben a peronra kitett virágágyásra fogunk ülni, ez pedig a mi viccünk lesz.

Bennfentesebbek a MÁV Direktet hívogatták, ahonnan rendszeresen az az információ jött vissza, hogy a vonat elgázolt egy autót, és a helyszínelés elhúzódása miatt még Hegyeshalomnál sem jár. A MÁV Direkt még akkor is ezt mondta, amikor a vonat már 10 percnyi távolságon belül járt.

125 percnél felfrissülve mondta be a szokott hang, hogy a vonat előreláthatólag 120 percet késik. Mivel akkor ez már letelt, a vonat pedig még nem állt az állomáson, kissé megijedtünk, hogy honnan kell számítani a 120 percet, de bizakodtunk. Egészen 140 percig hangoztatták a 120 percet, majd átváltottak 150-re. Akkor már valóban el is hittük, hogy ez már a végső adat, és a vonat tényleg meg is érkezett 160 percnél. Jó, ezt a 10 percet már nem hánytorgatom fel.

A pótjegyeinket már a "bizonytalan ideig késik"-nél visszaváltottuk, hiszen az eurocitynek már akkor sem volt esélye Budapestre 15 perc késésen belül megérkezni, bár úgy tudom, az egész vonatjegyet visszaváltják, de feltehetőleg nem az induló, hanem a célállomáson.

A Lehár végül 10 percet lefaragott a győri hátrányból, és 150 perces késéssel érkezett a Keletibe. A pénztárnál azt mondták, ez a 15 perces szabály nem vonatkozik az eurocitykre, csak az intercitykre. Nem vagyok biztos benne, hogy igazat mondott, mert szemmel láthatóan mérgelődött a kérésen. Még szerencse, hogy a pótjegyeinket időben visszaváltottuk még Győrben.

Mondjuk, el tudnék képzelni néhány változtatást a MÁV és az utasok közötti viszonyban. Például, ha egy vonat baleset miatt megtorpan, ne azt mondják be, hogy 30 percet késik, hanem azt, hogy baleset miatt itt és itt áll, majd 5 percenként (de ritkábban is megfelel) azt, hogy a vonat még mindig áll. És amikor a helyszínelés befejeződik, és a vonat elindul, akkor mondják be, hogy a vonat elindult, előreláthatólag ennyi és ennyi idő múlva érkezik meg. (De 5 perc múlva már ne ugyanezt mondják, hanem 5 perccel kevesebbet...) Talán nem emberfeletti kérés, hogy amíg az utolsó vonat is el nem ment, ne zárják be a nyilvános WC-t. Ez a kérés egyben praktikus tanács is, amennyiben nem akarnak egyéb helyen keletkezett ürülékeket takarítani, ugyanis a szükség már csak ilyen természetű. Na és hogy el ne felejtsem: ha egy vonat ÚGYIS MINDIG KÉSIK MÁSFÉL ÓRÁT, netán érdemes volna átgondolni a menetrendet, nem?

Nos, lássanak munkához, nem lesz megerőltető, de emelkedni fog az ellátás színvonala.

Köszönettel: Botta Melinda, Budapest

Címkék: máv vonat késés vasút utas panasz tájékoztatás észrevétel eurocity


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr111284188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Danixxster 2009.08.03. 14:19:24

@Ákibard!:
Sztm, ha az arra váró ottani lakosok, tudják, hogy ez mindig késik, akkor ciki van. Vagy sztd mindig elüt egy autót, vagy leszakad a felső vezeték? Vagy csak a MÁV direct-eseknek egyszerűbb ezt mondani, ezért nem fognak óránként telefonálgatni.

Ákibard! 2009.08.03. 14:24:14

@Jim Raynor:

Hans sem az ujjábólm szívja ki azb 50 percet őt i tájékoztatják róla.
Gondolom a yard mondta, 20 perc kell még, Hans kiszámolta, 30 percet késik most 20 kell még az 50, ezt mondom a mávnak.

Közben a mentés során közbejött valami, mittomén a mozdonyon műszaki hiba, sérülést vettek észre a baleset következtében, esetleg a pálya megsérült. Közlik Hanssal, hogy hajjaj baj van kell egy másik gép, azmég legalább 60 perc. Eltelt már 40 kell még nekik 60 az 100 szólok a mávnak a 100-ról.
Kb így kell elképzelni.

És lehet neked mint magasan képzett több diplomás, több nyelvet beszélő embernek nehéz elképzelned, de igen, németül perfektül beszélő ember kommunikál a forgalomirányításnál az osztrákokkal.
A vasút pont az a hely, ahol 1-2 szó felrehallása komoly katasztrófához vezethet. Nem véletlenül sablonszövegeket kell ilyenkor elmondani. Sajnos a történelem már több balesetről tud ami azért következett be mert nem a szabványszöveget használták.

Amúgy jártál már aforgalomirányításnál Hegyeshalomban? Én már igen, csak azért...

Ákibard! 2009.08.03. 14:26:24

@Danixxster:
Egy évet laktam Győrben rengetegszer kijártunk éjjeli fotózni az állomásra, de meg kell valljam, 20 percnél többet nem késett a Lehár, pedig az utastájékkal én rendszeresen foglalkozom.

Persze elhiszem annak a bizonyos házaspárnak, persze megkérdőjelezhető egyáltalán létezett-e az a házaspár?
Ugyanis ha ők kimennek, hogy utazni akarnak, akkor miért állnak fel 20 perc késésnél és mennek haza...
Sőt mondok mégjobbat, ha tudják hogy mindig ennyit késik, miért azzal a vonattal akarnak utazni?

Így úgy gondolom ez egy kis költői túlzás volt a kedves posztoló részéről, bár lehet csak én vagyok negatív... :)

gcsabi 2009.08.03. 14:29:02

@Danixxster:
Hegyeshalom-Győr kb. fél óra, ha ennél többet késik az Ausztriából érkező vonat, azért az ÖBB-t kell b...gatni a Máv-helyett! Tán labancéknál sem megy minden olyan flottúl....

TA-TB 2009.08.03. 14:29:59

21.33-kor van ám személyvonat is Budapestre :):)

Danixxster 2009.08.03. 14:33:17

Ja és 2009-et írunk az internet, GPS, mobiltelefon korát, annyira nem bonyolult a vonatokat nyomon követni és 1 központi helyre nyomni az adatokat, és onnan a helyi állomások felé. Nem kell védeni a mávot, egy öreg csotrogány, ami még sokba is kerül.
És tudtommal a mozdonyok fel vannak GPS-el szerelve nem?

Kicsit OFF:
Szekszárdi vagyok, és szerettem vonatozni, de tényleg. De már nagyon nem szeretek, ugyanis a Szekszárd-BP táv 150 km. Ezt a távot az 1950-es években, 2:30, 2:45 perc alatt teljesítették az ezen a vonalon közlekedő vonatok, ezek gyors illetve személy vonat menetidők. 2009-re a fantasztikus menetrendnek hála a menetidő 3:10, 3:30 percre nőtt. Az átszállások száma 0-1 -ről, 1-2-re változott. Értem én, hogy nincs elég utas ezen a vonalon, de így még kevesebb lett. Nem szeretek a buszozni, de az felér 2:30 alatt bp-re, nagyobb a tisztaság. Csak azt nem értem, ki hogy számol. Mert spórolok a kocsikezeléssel, ok lesz jó sok átszállás meg szívás, amitől elmegy az ember kedve attól, hogy fejébe vegye a vonatozást. De ettől még kevesebb utas lesz, ennek az lesz a vége, hogy be lehet zárni ezt a vonalat. Minden vonalon ez van? Ettől aztán nőni fog a bevétel, javul a hatékonyság. Muhaha 2009 Magyarország. Szüljenek sünt.

DragonZ 2009.08.03. 14:34:22

@Ákibard!: Valóban, az utazók is csinálnak vad dolgokat. De a legtöbb esetben nem ők tehetnek róla. Sokszor nem működik minden ajtó, ezért ott joggal nem próbálnak meg le- és felszállni.
A kerékpárosok pedig nem tudják előre, hogy hová fog érkezni a kerékpárszállító kocsi, mert ezt senki (!!!) nem tudja nekik megmondani előre.
Ha esetleg mozgáskorlátozottnak kell segíteni, akkor vonatindulás előtt 10 másodperccel kezdenek el szaladgálni, hogy vajon melyik kocsiba is kell felrakni őt, vagy onnan lesegíteni, pedig szólnak nekik időben.
Arról nem beszélve, hogy az utascserét bele kellene számolni a forgalom függvényében és még némi ráhagyással, hogy ebből ne legyen késés. Ezt kellene a kedves menetrendet készítőknek figyelembe venni.
Arról most nem beszélek, hogy az nem az utasok hibája, ha egy fél maratont kell megtenniük átszállás címszóval, mert nem képesek a forgalmat szervezők a két vonatot a közös peron két oldalára vezényelni.

"Egy-egy régiót irányítanak, és hálózati szinten nem egy vonat késik, hidd el..."
Na, ez a legfőbb probléma! Ez azt jelenti, hogy a., szar a menetrend, vagy b., valakik nem tartják be (természetesen ezek csak azok rohadt szemét utasok lehetnek), nem végzik megfelelően a munkájukat.
Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor nem tehet róla a MÁV (pl.: baleset, vagy vihar) de ezek meg egy adott vonalon nem szabad, hogy érintsenek minden egyes vonatot minden nap. Ha egy kettő késik, az oké, a többit meg sokszor le lehetne közlekedtetni, csak valamiért mégsem sikerül.

Azzal egyet értek, hogy a külföldi információkra tud csak hagyatkozni egy belépés előtt álló vonat esetében. De attól, hogy Jürgen azt mondja, hogy 50 perc lesz a késés, még meg lehet kérdezni a késés okát, hogy ezt esetleg felül lehessen bírálni.

Egy pillanatra még az utastájékoztatásról. Az hogyan fordulhat elő, hogy nálunk az 5-10 perces késéseket sokszor be sem mondják, nem is jelzik, ellenben Németországban az 1 perc (!!!) késést is kiírják??? Nyilván erről is az utazók tehetnek.

Mondjuk azokat a faszkalapokat én is utálom, akik vonat indulás előtt 1 másodperccel akarnak még jegyet venni és kiabálnak, hogy várják meg őket. Ilyenkor szimplán el kell indítani a vonatot időben a lemaradó meg majd tanul a saját hibájából. Ha én ilyen miatt késnék le vonatot, tuti nem kezdeném el a MÁV-ot szidni. Ha esetleg megvárnának, akkor meg inkább jó színben tüntetném fel őket, de ez én vagyok.

Laci70 2009.08.03. 14:35:01

Megjegyezném, hogy nem a XIX. de mégcsak nem a XX. században járunk. Évente 100 Mrd-os támogatásra tart igényt vasutastársadalmunk, és kedvencünk a MÁV, nos, ebből a csekély összegből futhatná egy normális utastájékoztatási rendszerre is, ami esetleg (fujj!!!) interaktív lenne, azaz a vonat pillanatnyi helyzetét és várható sebességét figyelmbe véve automatikusan számítódna. Feltaláltak olyan rendkívül bonyolult szerkezeteket, mint pl GPS, illetve a partnervasutak rendszereit össze is lehetne talán kapcsolni ebből a célból.

Örülök, hogy Akibard amolyan máv-os stílusban védi a mundért, de a wc-bezárás azért elég kemény ilyen helyzetben, én pl habozás nélkül odasz*rtam volna az "Állomásfőnök" irodája elé.

Danixxster 2009.08.03. 14:36:05

Ja még valami, hogy miért nem megyek IC-vel, az gyorsan fenn van. De. IC-n nem vihetek kerékpárt magammal, és a vonatozásban pont az volt a jó hogy tudtam.

kallerboy 2009.08.03. 14:38:40

@Jim Raynor:
Mi tavaly decemberbe Budaörsön a Kálmán Imre euronigth-el találkoztunk egy személygépkocsival.Annak rendje módja szerint ki jött mindenki helyszinelni akinek kellett megkérdeztem kb mennyi időbe tellik mivel magunk alá gyürtük az autót.Nem tudták megmomdani ezért végig mentem a vonaton és elmondtam hogy bizonytalan idő mulva folytatjuk utunkat.Na azt a felháborodást és szitok áradatot amit én ott kaptam nem kívánom senkinek.Felháborodtak hogy nem tudok pontos késést mondani.Végül is 4.5 óra késéssel indultunk tovább.

Ákibard! 2009.08.03. 14:39:36

@DragonZ:
"Az hogyan fordulhat elő, hogy nálunk az 5-10 perces késéseket sokszor be sem mondják, nem is jelzik, ellenben Németországban az 1 perc (!!!) késést is kiírják??? Nyilván erről is az utazók tehetnek."

A SZÜSZ szerint 10 percet maghaladó késésről kell jtájékoztatást adni, nem véletlenül. 10 perc behozható, nem is akárhogy. Ha a németeknél azt mondják 1 percet késik akkor 1 perc késésel jön. Nem hamarabb nem később.
Nálunk a 10-et simán le tudja dolgozni, ebből jönne az, hogy valaki elmegy 10 percet kávézni közben a vonat elmegy.

És ne kétkedj, 2 hónapja Celldölölkről 33 p késéssel indultunk 2 perccel hamarabb érkeztünk Győrbe. Jó, kevés utas volt meg rendesen húzta neki, de ennek függvényében a 10 perc simán hozható ha a forgalom partner benne.

Tehát ezért nem szabad 10 perc alatt mondatni a késést, persze van ahol megteszik Fehérváron hallottam már 8, Déliben 3 (három) perc érkező késést is bemondatni. Ismerősöm Debreceni, ő 1 perc késést hallott, bár ápr. 1-én lehet ezért volt :D

efi 2009.08.03. 14:39:50

@Ákibard!:
"Jah nem. Mert ha bemondod, hogy kábé 16:20-kor érkezik aztán megjön 16:10-kor akkor aki elment kávézni a 16:20-as érkezés tudatában az joggal fog hőbölögni.
Ezért mondanak előreláthatóan 100 perc késést, mert az nem kimondott konkrét idő amit vagy tart vagy nem."

Ne bohóckodjunk már. Az, hogy a kávé miatt lemarad-e vagy sem, nem azon múlik, hogy 100 percet mondunk-e vagy 16:20-at, hanem azon, hogy amit mondunk az jó-e...
A 16:20-at viszont jóval könnyebb értelmezni, mintsem azt számolgatni, hogy hány kávét ihatok, ha az nekem 17 percig tart, a vonat meg 104 és fél percet késik, az eredeti ideje meg.. mi is volt, a rossebb se tudja már így több, mint 1 óra várakozás után, hogy mihez is kell mérni.

A menetirányítóról meg: az a dolga, amit mondanak neki. Ha arra utasítják, hogy tájékoztassa a forgalmistákat a késésekről, mert azok vakok és süketek (vagy csak tesznek rá), akkor azt teszi. Én arra mutattam rá, hogy ennek a lehetősége mindenhol meg van (az információ és a telefon is), úgy látszik senkinek nem fontos, hogy az utas mit (nem) tud a vonatáról.

Danixxster 2009.08.03. 14:40:39

@kallerboy:
Ilyen esetben tuti, hogy nem a kalauzt hibáztatnám. Mit tehet ő arról, hogy valaki a sinen ragadt, vagy a vonat elé ment.

DragonZ 2009.08.03. 14:41:07

@Ákibard!: Tévedsz. Sajnos voltam részese gyalogosgázolásnak utazóként és ott egészen konkrétan megmondták, hogy a helyszínelés a kiérkezéstől számított 80-90 perc.
Nyilván műszaki mentésnél ezt nem lehet pontosan megmondani, de egy mentésvezetőnek illik tudnia, hogy az nagyságrendileg 1 óra, vagy 2 lesz. Ha Hans tőle érdeklődik, akkor, mivel ő a helyszínen van, kaphat egy kb. mentési időt.

Ha a mozdony sérül, arról Hansnak tudnia kell, ha a mozdonyvezető kéri a leváltását, arról szintén.
Gondolom ez nálunk is így van.

Ákibard! 2009.08.03. 14:43:03

@Laci70:
"ebből a csekély összegből futhatná egy normális utastájékoztatási rendszerre is, ami esetleg (fujj!!!) interaktív lenne, azaz a vonat pillanatnyi helyzetét és várható sebességét figyelmbe véve automatikusan számítódna. Feltaláltak olyan rendkívül bonyolult szerkezeteket, mint pl GPS, illetve a partnervasutak rendszereit össze is lehetne talán kapcsolni ebből a célból"

Kiépítése folyamatban legkésőbb év végéig üzembe helyezik és az ország egészére ki fog terjedni.

Amúgy a KÖFE vonaalok már üzemel, kattints ide:
193.68.41.212/

Nem védem a mundért csak próbálok rávilágítani dolgokra amit a kívülálló laikusok esetleg nem tudhatnak.

Amúgy szarjál csak nyugodtan az iroda elé, egyaz hogy a te szellemi stílusodat fogja jellemezni másik meg az, hogy a WC-t nem a MÁV és nem is Győr városa üzemelteti hanem magánvállalkozó.

Ha bezár az ABC, neked meg zsömle kellene, annak az ajtajába is odaszarsz?

Jim Raynor 2009.08.03. 14:44:55

@Danixxster:

a mávnak egyértelműen az a célja, hogy ne legyen utas. egy darab se. csak a baj van a köcsögökkel, menetrendet meg pontosságot akarnak, meg tisztaságot meg nem bezárt wc-t, ki hallott még ilyet??? no utas no cry vazzeg......

Ákibard! 2009.08.03. 14:45:26

@DragonZ:
Nyilván hansnak ezekről előre kell tudnia.
Viszont a mentés során bármikor előfordulhat olyan momentum, ami megkéseti a mentést...
(Nem találnak egy testrészt vagy bármi más műszaki gond... Ez is előfordulhat, egy 160-nal haladó vonat nem 3m-es körzetben egy darabban teszi le a holttestet hanem 300 méteren és 30 darabban... )Nem akarok nagyon belemenni, gyengébb idegzetű olvasók miatt...)

respecta /01 2009.08.03. 14:47:26

@Ákibard!: Érdekelt a poszt, mert vasúton indulok a napokban.
Remélem nem lesz gond a nemzetközi vonattal, mert az isten mentsen meg probléma esetén egy ilyen cinikus, "ugató", a tájékozatlan utast leszóló nagyokos vasutastól mint te...

DragonZ 2009.08.03. 14:48:10

@Ákibard!: OK. Ez így teljesen érthető.
Én is tapasztaltam már, hogy hoz be valamennyi késést, de erre nem lehet mindig számolni.

belekotyogok 2009.08.03. 14:49:12

A baj az, hogy a kedves máv szarik tájékoztatni a kedves utasokat.
Egy másik poszthoz más bekommenteltem, hogy a szhely-déli vonalon az esti gyors mindig késik (én kb kéthetente utazom vele, vagy vasárnap, vagy hétfőn), és olyan szinte nincs, hogy ne min. 10 perc késéssel érkezzen hozzánk, vagy ha valami csoda folytán időben jön, akkor valahogy csak összeszed 10-15 percet a fennmaradó 150 kmen.
Ez független az időjárástól, vágányzáraktól, ilyesmiktől, mert ez a 10 perc késés az alap. A kérdés az, hogy ha tényleg mindig késik 10 percet, akkor mi a francér nem teszik bele a menetrendbe???? És akkor nem rinyálok én se, más se.
Főleg most, hogy MMartonvásár-Tárnok-Gárdony szakaszt újraépítik, Fehérvárig eljutni min 1,5 óra, de egy rohadt szót nem szólnak a déliben, hogy ez várható.
Ha értelmesen, időben tájékoztatják az utast a várható késésről és annak okáról, akkor senki nem mond rossz szót se.

Ákibard! 2009.08.03. 14:49:15

@respecta /01:
Nem szóltam le csupán rávilágítottam olyan momentumokra, amik alapján nem feltétlen a máv-ot kell szidni, és ez sok ember csőrét bassza. Ez van.

Amúgy nem vagyok vasutas, de sebaj... :)

MrSzpoj 2009.08.03. 14:53:43

Ma reggel 60 percet késett az Ister Intercity. Igaz, ennek inkább az lehetett az oka, hogy Bukarestből jött. Békéscsabától ugyanis már nem nőtt a késés.

magyarbuher.blog.hu

gcsabi 2009.08.03. 15:00:50

@Ákibard!:
De az a dolga, hogy tudja a területén mit csinálnak a vonatok! Az ő és a STATRT.os irányító dolga ilyenkor rendelkezni, nem a forgalmász döntheti el megvár-e egy késett vonatot vagy sem,ha borul valamiért a menetrend, hopgy mikor melyik vonatot fogadja stb...
@Laci70: Van GPS a mozdonyon ami ebben az esetben is pontosan mutatja a vonat helyét, de arról fingja sincs mikor tud tovább menni!
@DragonZ: " Ez azt jelenti, hogy a., szar a menetrend, vagy b., valakik nem tartják be (természetesen ezek csak azok rohadt szemét utasok lehetnek), nem végzik megfelelően a munkájukat."
Ez inkább azt jelenti, hogy van egy lerohadt pályahálózatunk, járműparkunk, nagyrészt 30-100 éves technikai hátterünk/nagyon sok nagy állomáson is a K.U.K.-időkből valo berendezések üzemelnek!/. A T. Állam 25-éve nem költött a vasútra, nem térítette meg az állam által megrendelt kötelező szolgáltatások bekerülési költségeit-amire törvény kötelezi, de soha egyik kormány sem tartotta be/ Nagyon sokan sikítva menekülnének azokról a lepukkant szolgálati helyekről, ahol a vasutasok napi 12-órát dolgoznak.
A menetrend tényleg úgy sz...r ahogy van, de évek óta nem a MÁV vagy a START készíti, hanem a közlekedési minisztérium!

DragonZ 2009.08.03. 15:02:46

@Ákibard!: Teljesen képben vagyok azzal, hogy egy 160-nal közlekedő vonat mit művel egy emberrel, vagy egy járművel. De ha Hans azt az infót kapja először, hogy műszaki mentés kell és ez kb. 2 óra, akkor ezt mondja a MÁV felé. Itt meg bemondják, hogy baleset történt, műszaki mentés van folyamatban, ezért előreláthatólag min. 2 óra késés.
Ha meg változik a helyzet, akkor Hans csörög, hogy bocs 3 óra a késés. Itt meg megy az új szöveg.

Jó hír, amit az országos információs rendszerről mondtál, de sajnos ebbe a jegyvizsgálók nem tartoznak bele.
Nagyon sokszor tapasztalom, hogy az IC-n nem mondják be, hogy melyik megálló jön, azt meg szinte egyáltalán, hogy ha késik a vonat, akkor ennek mi az oka? Pl.: miért vár Vecsésen a Nyugatiba tartó szegedi IC már fél órája? Bezzeg utána Ferihegy megállóhelyet sikerült elpofáznia. Előbbi kevésbé, utóbbi viszont nagyon zavaró tud lenni. Főleg, hogy elég sok külföldi utazik azon a vonalon és sokszor kérdezgetik, hogy mi történt.
A gyorsvonati kocsikról nem tudok nyilatkozni, de ott valószínűleg ennél is rosszabb a helyzet.
Eddig ezen a vonalon egyetlen (!!!) jegyvizsgáló tudott végigmenni (!!!) az IC kocsikon és elmondani, hogy miért késünk. Sőt volt olyan eset is, amikor épp kérte a jegyeket is és mindenkinek személyesen (!) elmondta, hogy miért késünk, és az adott állomásra, ahová utazik kb.: mikor érkezünk meg. Az már csak extra ezzel a kedves kalauzzal kapcsolatban, hogy annál az ajtónál, ahol ő leszáll mindig segít a nőknek, családosoknak a csomagok levételében.
Kár, hogy csak egy ilyen kalauzzal találkoztam eddig.

respecta /01 2009.08.03. 15:03:20

@Ákibard!: bocs', a ruha néha teszi az embert, meg a hozzáértés feltételezése is...
Az emberek jogosan szidják a MÁV-ot, ne beszélj már félre.
Valaki írta, hogy a mobil + a net világában jogos lenne a teljes körű utastájékoztatás. Jártam már magam is nemzetközi vonaton (IC), hogy megállították a szerelvényt, kommandós félék vették körbe kutyákkal, meg amivel kell és a tájékoztatás csak annyi volt, hogy meg ne próbáljon valaki leszállni (kérdések a továbbindulásra vonatkoztak a csatlakozást elérni szándékozók részéről).
Bűz van, kosz van, késnek a vonatok, függöny sehol, a múltkor az ajtó 1xűen leesett...ja, és első osztályon utazom, mert a másikról jobb említést se tenni!

efi 2009.08.03. 15:06:15

@gcsabi:
"A menetrend tényleg úgy sz...r ahogy van, de évek óta nem a MÁV vagy a START készíti, hanem a közlekedési minisztérium!"
Amit persze egyébként a MÁV-Start rendel meg és bólint rá...

Laci70 2009.08.03. 15:06:20

@Ákibard!:

A szükség nagy úr, Ákibard, nagy úr! Ha kell, akkor intelligenciától függetlenül kell, még a menzások is szoktak kakilni.

Ákibard! 2009.08.03. 15:08:10

@respecta /01:
"meg a hozzáértés feltételezése is..."
Asszem kicsit többet értek hozzá egy átlagutasnál, nomeg erra is tanítanak.
Egy szóval nem mondtam; hogy mindenhez értek, amihez igen arról igyekszem korrekt infókkal szolgálni. Ha nem tetszik, jobb felső sarok nagy piros X-re kell kattintani.

efi 2009.08.03. 15:08:28

@efi:
Ja és nem a minisztérium készíti, hanem a VPE.

Ákibard! 2009.08.03. 15:10:33

@Laci70:
Így van a szükség nagy úr, ilyenkor kell bokrot keresni, meg pironkodni. Vagy egy intelligensebb ember ezt teszi. A kevésbé intelligens az állomásfőnök irodája elé szarik, mert nyilván ő tehet az egészről.

Vagy egy még intelligensebb ember bekopog az irodába, elnézést kér, és megkéri hagy használja már a WC-t mert az utas bezárt, a vonat nem akar jönni, neki meg nagyon kellene a szükségét elvégeznie. Próbáltad már?

Ákibard! 2009.08.03. 15:11:24

@efi:
A Startnak nem sok beleszólása van, a rábólintást a minisztérium csinálja...

gcsabi 2009.08.03. 15:11:29

@efi:
A személyszállító vonatok közlekedését a minisztérium rendeli meg a START-tól, nem fordítva!
Egy külső céggel a minisztérium készítteti el és a MÁV vagy a START max. javaslattételi joggal rendelkezik. Oszt vagy halgatnak rá vagy lesz....ák./inkább a 2. szokott bejönni/

Ákibard! 2009.08.03. 15:14:38

@DragonZ:
Az a baj, hogy a jegyvágó sem sokat tud tenni, max saját mobilról saját költségén érdeklődik. (Bár itt irták már hogy kapnak szolgálati mobilt, akit eddig kérdeztem jegyvágó nem is hallott róla, de én itt elhiszek bárkinek bármit...)

Korrektebb jegyvágó is van kevésbé rendes is. július 20.-án Zalaszentivánról Szombathely felé menet is minden utastól megkérdezte a jegyvágó hogy továbbutazna-e, és ha igen merre mert intézkedigk a csatlakozások bevárásáról...

Ákibard! 2009.08.03. 15:16:03

@gcsabi:
"A személyszállító vonatok közlekedését a minisztérium rendeli meg a START-tól, nem fordítva!"

Így van. Mindezt közszolgáltatási szerződés keretein belül, ebből adódik, hogy a Start közszolgáltatást végez ilyesformán fogyasztói árkiegészítésre jogosult.

efi 2009.08.03. 15:16:09

@gcsabi:
Ez a minisztérium rendeli meg, ez kb azt jelenti, hogy papíron ő a megrendelő, de egyébként a Start összeállítja saját kútfőből, kiszerkeszteti, bemutatja nekik, akik össze-vissza szakmaiatlanul belerondítanak, aszerint, hogy hol lakik képviselő, hol hangos a polgármester, meg hogy mennyi pénz látszik.

Jim Raynor 2009.08.03. 15:25:12

@Ákibard!: te tényleg annyira naív vagy, hogy szerinted majd a halandó utast beengedik a Szent Állomásfönöki Toalettre? elhajtják azzal, hogy az SZOL-GÁ-LA-TI terület, utas oda nem léphet be.

remélem, egyszer az állomásfőnöki iroda előtt fogod összefosni a lábad szárát, mert a vállalkozó (akivel a Máv kötötte a szerződést, ugyebár) bezárta a wc-t........

Ákibard! 2009.08.03. 15:28:29

@Jim Raynor:
NEM véletlenül kérdeztem tőle, hogy PRÓBÁLTA-e már. Nekem sajna volt már rá szükségem, mert a szükség nagy úr... :) ÉS beengedett, és használtam és elégedett voltam, ő meg mosolygott, és láthatóan természetes volt neki a segítségnyújtás.

Az hogy benned a vasutas szóról egy agresszív köcsög utast megszopató idegbeteg állat jut eszedbe az a te gondod... :(

DragonZ 2009.08.03. 15:29:20

@gcsabi: Tudtommal a MÁV készíti minisztériumi megrendelésre, hiszen ők ismerik a paramétereket. Persze a minisztérium meghatároz kereteket a menetrendet illetően.

Az pedig nem teljesen igaz, hogy az állam nem költött a vasútra, mert költött, nem is keveset. A gond az, hogy nem ellenőrizte le (követelte meg) mire költik valójában azt a pénzt. Sajnos nem arra amire kellene, de sok dolog nem a pénzen múlik.
Az igaz, hogy a versenyképességét, előnyét a közúti szállítás (akár személy, akár áru) támogatásával teljesen megszüntette.
Mondjuk valahogy emiatt még nem igazán emelte fel a hangját egy vasúti vezető, vagy szakszervezetis sem. Külsősök annál inkább. Pl.: ez sem pénz kérdése.

gcsabi 2009.08.03. 15:36:03

@efi:
Nem ez azt jelenti, hogy egy kölső cég a minisztérium megbízásából elkészíti a menetrendet, amit "egyeztet" a START-al, technológiai szempontból a Pályavasúttal,
/a fent vázolt szakmai szempontok "figyelembevételével"/ azután megrendeli a Pályaelosztó hatóságtól/szintén nem MÁV/ a szükséges menetvonalakat oszt jónapot!
Az egy sokkal összetettebb kérdés, hogy milyen politikai okok következménye egy /szerintem/ direkt rossz menetrend!!!

Zsoo 2009.08.03. 15:36:43

"Thrasher 2009.08.03. 13:58:44
előrelátó házaspár faszért nem megy busszal?"

Ez leverte az autómatát:)

DragonZ 2009.08.03. 15:37:29

@Ákibard!: Van céges mobiljuk. Legalábbis nem egynél láttam már. Asszem csak egymást tudják rajta hívni.
De ha meg áll a vonat az állomáson, akkor megkérdezheti személyesen az illetékest.

Sajnos korrektből van kevesebb. :(

@efi: Sajnos igazad van.

@Jim Raynor: Hidd el sok rendes van köztük, csak a megfelelő módon, normális emberként kezelve kell megszólítani őket. Ha kérsz, akkor sok esetben nagyon rendesek, és szívesen segítenek a saját hatáskörükön belül. Ilyen pl. az is, hogy beenged a szolgálati WC-be.
Viszont ha bunkó vagy, akkor ő is az lesz.

respecta /01 2009.08.03. 15:38:07

@Ákibard!: Méreg helyett érts!
A hsz-id alapján feltételeztem hozzáértésed (mondjuk mások tájékoztatása és kioktatása között óriási a különbség - remélem ezt is tanítják) Ennyi.
Ötleted figyelembe veszem, ha szükségét érzem.
Üdv.

Zsoo 2009.08.03. 15:45:20

@Ákibard!: A kormány alkotmányellenesen megszűntette a Magyar Vasúti Hivatal-t, olyan emberek irányítják a MÁV-ot, a közlekedési minisztériumot, akiknek fingjuk nincs az egészhez, csak a lopááshoz értenek!
Ezek után mit várunk a MÁV-tól?
Zsidó banda!

Ákibard! 2009.08.03. 15:47:32

@respecta /01:
Én nem mérgelődöm ne értsél félre... :)
A hozzáértést remélem nem alaptalanul feltételezted, a Start részéről elismerésre került már.

A tájékoztatás és kioktatás nem egy és ugynaaz ebben igazad van, azonban úgy gondolom, hogy a tájékoztatást sem kellene kioktatásnak venni. Leírt egy panaszt, válaszként megírtam röviden tömören a tájékoztatásom. A stílus valóban nem mázas-krémes ügyfélszolgálati, de asszem nem is ottvagyunk. Ha hibázik az utas megmondom (mint itt a pótjegy) ha a vasút megmondom. Ezért sem ügyfélszolgálat...

Ellenben valóban nem szeretem azokat akik alaptalanul ok nélkül vagdosódnak. Ha információhiányuk miatt teszik ezt és megértik a választ azzal nincs baj, ellenben amikor a választ sem hajlandóak megérteni az valóban idegesítő...

respecta /01 2009.08.03. 15:49:14

@Ákibard!: Méreg helyett érts!
Hsz-id alapján feltételeztem hozzáértésed.
Remélem azt is tanítják, hogy a tájékoztatás és a kioktatás stílusa nem ugyanaz. Még hsz írásakor sem.
Ezért írtam az elsőt.
Ötletedet figyelembe veszem, ha szükségét érzem.
Üdv.

Ákibard! 2009.08.03. 15:49:21

@DragonZ:
Személyes értekezésnek voltam már tanúja, ezt aláírom cégest nem láttam még, de mondom, elhiszem. De ha csak egymást érik el vele az szarnak egy nagy pofon... :-S

Cell felé tavaly a jegyvágó mindenkitől kérdezte merre menne tovább és mikor mert Cellben megváratja a csatlakozást. A köv állomáson szakadó esőben szállt le konzultálni a szolgálattevővel :)

Ákibard! 2009.08.03. 15:50:00

@Zsoo:
Ez az egész országra jellemző úgy gondolom... :S

kriszti777 2009.08.03. 15:51:35

Némi backstage: Jómagam fenn voltam a vonaton Bécs felől, ott csepegtettek részleteket.
Eleve 50 perc késéssel indultunk, mert bevártunk egy baseli vonatot, amiről csomó embernek helyfoglalása volt a Lehárra.
A baleset miatt a semmi közepén álltunk több, mint egy órát, később Hegyeshalomnál egy részeg bliccelőhöz (!!!) kellett rendőrt hívni ez + fél óra volt.
Két és fél óra késéssel érkeztünk a Keletibe.
Korrekten, viszonylag szabályos időközönként bemondták, hogy még állunk és majd valamikor tovább indulunk - gondolom ezeket az infókat továbbtották Győrbe is.
Bár a vége felé elég rendesen elfáradt mindenki, azt gondolom, hogy ez benne van a pakliban. Szerintem nem hibás egyik vasúttársaság sem, mindegyik tette dolgát, ahogy tudja. Persze baromi könnyű egyből anyázni, de ha ugyanez pl. saját autóval történik, akkor mi van? Kire toljuk a felelősséget?

Zsoo 2009.08.03. 15:53:50

@Ákibard!: Így igaz!
Minden a felsővezetésen múlik, gondolok itt elsősorban a kormányra, és az általuk kinevezett személyekre!
Ha az átlag dologzó nem lenne olyan becsületes, és a munkályához értő, lelkiismeretes, akkor már nem működne semmi ebben az országban. Valószínüleg ez is a cél, tönkretenni mindent, az embereket kiábrándítani..
Ne törődjünk bele!

DragonZ 2009.08.03. 15:54:06

@Ákibard!: az egymás alatt a MÁV-os dolgozókat értem. Tehát egy kalauz felhívhat pl.: egy forgalmistát. De a nagymamát már nem.

respecta /01 2009.08.03. 16:01:24

Bocs' a duplázásért.

gcsabi 2009.08.03. 16:02:12

@DragonZ:
Igen költ, de ennek nagy része a személyszállítás költségkiegészítése,/ahogy egész európában mindenütt az állam rendeli és fizeti a jegybevétel és a bekerülési költség különbözetét, mint ahogy a VOLÁN vállalatoknak is/az-az annak egy része. Eddig SOHA egyetlen kormány sem fiozette ki a törvényben szabályozott összeget! Ez az összeg szoros összefüggésben van a beruházások és felújítások elmaradásából is adódó bevételkieséssel. A Bp.-környéki FLIRT meg néhány egyébb helyen elvétve felbukkanó modern járműveken kívül a 30-40éves kocsik,mozdonyok a minősíthetetlen BZ-"motorvonatok", a borzasztó állapotú pályák miatti abszurd menetidők, az irreális menetdíjak miatti utasszám esés nagyon-nagy teher. Egy vonat ugyanannyiért megy 20 és 200 utassal egyaránt, de a jegyárak miatt aki teheti, másodmagával olcsóbban utazik autóval. Sok helyen annyira lepusztult a szolgáltatás, hogy igazság szerint a START-nak kellene fizetni az utasnak amiért hajlandó vonattal utazni, nem fordítva.
Persze a MÁV-nál is vannak bunkók-mint ahogy azért nálunk máshol is-, de nagyrészt nem a vasutasok miatt ilyen a MÁV. Mindenki szivesebben dolgozna korszerű berendezésekkel, kulturált XXI. századi körülmények között.
A szakszervezet/máramelyik/ nem egyszer emelt szót, csak a médiumokban nem mindig jött le. A vezetés meg egy 20-éve folyamatosan változó összetételű politikai végrehajtó gárda-tisztelet a kivételnek-a szakmai hozzáértés egyre csökkenó jelenlétével!

Zsoo 2009.08.03. 16:06:06

A fenntarthatatlanság és az „alkotmányos költségek”
A VEKE drasztikus pénzkivonás helyett valódi átalakítást javasol a közösségi közlekedésben. Reakciónk a miniszterelnök-jelölt programjára.
2009. április 3. (Utolsó módosítás: 2009. április 15.)

”Fenntarthatatlan, hogy évről évre többet kell költeni közpénzekből a közösségi közlekedésre.” - jelentette ki március 31-én a jelenlegi közlekedési miniszter. Ezzel azt sejtette, amit már több pénzügyi terv is javasol, hogy csökkentsék az ágazatnak juttatott források mennyiségét. Most pedig kiderült, hogy ez a terv kormányprogram szintjére emelkedett.

A pazarlás elleni küzdelemmel nem lenne bajunk, ha a program hátterében nem a szolgáltatások leépítésének képe lebegne. Pedig ez várható, annak ellenére, hogy az elmúlt években számos ilyen leépítés bizonyította: a pazarló közlekedési szolgáltatók vízfejük és költekezésük miatt kevesebb járatot is ugyanannyi pénzből üzemeltetnek. Persze ezen a pavlovi reflexen nincs mit csodálkoznunk. Jól mutatja a közlekedési tárca súlyát, hogy két éven belül már a negyedik olyan vezetőjét fogyasztja, akinél a közlekedés mindössze völgyhíddal és alagutakkal tarkított autópályák erőltetését jelenti. A közösségi közlekedést aktívan építették le az elmúlt években, holott annak fejlesztése a fenntartható fejlődés egyik záloga. A minisztérium szakmai munkáját mi sem jellemzi jobban, minthogy a Közlekedés Operatív Programban eddig kizárólag a korábban fintorgással fogadott vidéki villamos projektek szerepeltek sikeresen, az állami és fővárosi projektek kihullóban vannak Brüsszel rostáján. Mindemellett a KÖZOP-ban eddig egyetlen fillért sem sikerült lehívni közlekedési célra az Európai Uniótól – az 1800 milliárd forintból.

Zsoo 2009.08.03. 16:06:41

Ez az a minisztérium, amely a vasút kapcsán csak az egyébként marginális mellékvonalak bezárására képes gondolni, kétes tudású „szakértők” és lobbisták szavára hallgatva, miközben asszisztál az általa elvileg felügyelt állami vasúttársaság minden, vasútreformot elszabotálni igyekvő machinációjához és a Volánok elmúlt években csúcsra járatott vadprivatizációjához, azaz alaptevékenységük kiszervezéséhez.

Ez az a minisztérium, amely több mint másfél éve jegeli a közlekedési szövetségekről szóló törvénytervezetet, hogy ezzel is segítse a régi, pazarló, fenntarthatatlan struktúrák továbbélését.

Ez az a minisztérium, amelynek előző vezetője mindenféle egyeztetést nélkülözve és az alapvető összefüggéseket sem értve, pártállami módszerekkel avatkozott bele a vasúti menetrend készítésébe és az utasok érdekeit teljes mértékben félresöpörve, szakmailag megalapozatlan előírásaival tönkre tette sokak értékes munkáját.

A közlekedési szolgáltatóknál sem jobb a helyzet, mindegyikük leginkább a saját vállalatának – és így a közösségi vagyonnak a – leépítésében jeleskedik. E cégek vezetése mindennel foglalkozik, csak az alapfeladatukkal nem. A MÁV kétes ingatlanügyletekbe keveredik, közbeszerzési gyakorlatát törvénytelenségek sora szegélyezi, és akárhány száz milliárd költségvetési forintot el tud tüntetni anélkül, hogy azt az utazóközönség megérezné, ráadásul még mindig nem rendelkezik valódi közszolgáltatási szerződéssel. A pályák állapota már a törzshálózatba tartozó vonalak egy részén is a napi működést veszélyezteti, az állomások és a járművek sokhelyütt háborús állapotot idéznek, és szinte képtelenek egy vonatot is menetrendszerűen közlekedtetni.

Zsoo 2009.08.03. 16:07:30

A BKV vezetése gyanús tanácsadói szerződésekben, energiabizniszben és az értelmetlen holdingötleteléssel a cég még átláthatatlanabbá tételében jár élen. Eközben a cég már a napi előírt mennyiségű járművet sem tudja kiadni az utcára, mivel nem képes sem a meglévő járműveit karbantartani, sem egy komolyan vehető járműbeszerzési koncepciót készíteni.

A Volán-társaságok egy része lassan már csak papíron létezik. Furcsa hátterű alvállalkozások, kétes eredetű buszokkal gyakorlatilag lopakodva privatizálták őket, ingatlanvagyonuk felszívódott (tisztelet a kivételnek).

Ez ilyen formán valóban fenntarthatatlan. Azzal a törekvéssel azonban, amit a miniszterelnök-jelölt programjában szereplő utalás sejtet, csak a közlekedési rendszer teljes lepusztítását lehet elérni és csak elodázni a strukturális átalakításokat.

A közösségi közlekedési ágazat az ország vérkeringését jelentő közüzem, fenntartása törvényi kötelezettség, és minden magyar állampolgár elemi érdeke. Ki kell mondani, nagyon sokan, nagyon jól élnek ebből a rendszerből, amelynek valós működtetési költségei igazából senki előtt sem ismertek. Az ágazat élősködői gondoskodnak arról, hogy a valós számok soha ne derülhessenek ki. De ameddig egy miniszterelnök-jelölt és egy szakminiszter képtelen megérteni a rendszer működését, amíg a szakminisztérium nem viselkedik valódi megrendelőként, nem gyakorol semmilyen ellenőrzést és nem akar, vagy nem képes gátat vetni a rendszert kiszipolyozók tevékenységének, addig a közpénzek – Kocsis István BKV-vezér és MÁV-Start elnök szavaival élve: az „alkotmányos költségek” felmerülése miatt – továbbra is el fognak folyni. A szükséges milliárdokat itt lehet és kell megspórolni, nem pedig értelmetlen járatritkításokkal és a szolgáltatások további leépítésével!

Ha a finanszírozást lerontjuk, azzal várhatóan olyan drasztikus járatritkításba hajszoljuk az ágazatot, amivel a rendszer összeomlását idézhetjük elő, lehetetlen helyzetbe hozva utasok százezreit. Mindeközben az élősködő struktúra megmarad. Egészen mást kell tenni a közösségi közlekedési ágazatban, mint amire a kormányprogramból következtetni lehet.

Zsoo 2009.08.03. 16:08:14

Javaslataink a következők:

1. Sürgősen meg kell alakítani a regionális közlekedési szövetségeket, kifogásokat nem ismerve össze kell hangolni a vasút, a Volán-társaságok és a helyi járatok közlekedését. Létre kell hozni a hiányzó tarifaközösségeket.

2. A Volán-társaságok és a MÁV-csoport szervezeti struktúráját és működési modelljét felül kell vizsgálni. Regionális alapon kell újjászervezni a közlekedési szolgáltatókat, össze kell vonni a megyei vagy járási alapon működő Volán-vállalatokat és térségi vasúttársaságokat kell létrehozni. Az irdatlan pénzbe kerülő MÁV vízfej súlyát jelentősen csökkenteni kell.

3. A valós szükségletek alapján felül kell vizsgálni a túltervezett nagyberuházások költségvetését.

Ne feledjük, a minősíthetetlen színvonalon előkészített 4-es metró minden határon túli költekezésének leállítása önmagában megoldaná az ágazat forráshiányát. Az alagútfúró Bamco többletkövetelése 35 milliárd Ft, ami körülbelül megegyezik az egész ágazatból kivonni kívánt költséggel. És akkor a többi nagyberuházásról még nem is beszéltünk.

4. A beruházások felülvizsgálatával egyidejűleg az 1800 milliárd forint felhasználásáról szóló Közlekedési Operatív Program teljes újradolgozása is szükséges, előnyben részesítve a közösségi közlekedés fejlesztését és kíméletlenül kihúzva a csak közpénzek felemésztésére alkalmas, rossz projekteket.

5. Le kell számolni az „alkotmányos költségekkel”: az üvegzseb törvény hatályát ki kell terjeszteni az állami és önkormányzati tulajdonú nagyvállalatok szerződéseire, pénzmozgásaira is. Véget kell vetni annak, hogy a közlekedési cégekben folyó machinációk teljesen átláthatatlanok és ellenőrizetlenek– a BKV és a MÁV nyilvánosságra került ügyei önmagukban indokolják ezt a lépést.


Egy mindenkori minisztertől, különösen pedig egy mindenkori miniszterelnöktől ezeknek az intézkedéseknek a megtétele a minimálisan elvárható, nem pedig az, hogy egy gyáva, rövidlátó és káros fűnyíróelvű elvonáscsomagot hirdessen. Sejtelmeskedés helyett valljanak színt, kinek az oldalán állnak valójában, az utasokén vagy a korrupció és a pénzherdálás zászlóvivőién!

victoriginal 2009.08.03. 16:11:52

@Ákibard!: ha ilyen kurva okos vagy, akkor miért igluban laksz?

Ákibard! 2009.08.03. 16:12:29

@DragonZ:
Jah, stimmel így értem.
Na sűrűbben rá fogok kérdezni erre a szolimobilra tényleg érdekel...

Zsoo 2009.08.03. 16:13:14

@victoriginal: Mert nem lopta meg az államot!

gcsabi 2009.08.03. 16:16:39

@Ákibard!:
A gyakorlatban ez nagyjából úgy néz ki , hogy a csatlakozó állomás szolgálattevője amikor csatlakozó vonat késik a START-irágyítón keresztül, mobilon begyüjti a továbbutazókat-ez egy BZ szerelvényen ahol csak egy kocsiben tud a kaller érdeklődni elég időigényes-ezt mobilon vagy az állomás telefonján továbbítják. A START-irányító joga rendelkezni mennyit várjon egy adott vonat.
Attól függően utolsó csatlakozás, a következő vonat indulási ideje és az eredeti csati közti külömbség stb,
Ő dönti el vár-e a vonat vagy sem.

Ákibard! 2009.08.03. 16:27:44

@gcsabi:
Igen ezt nagyjából ismerem, de úgy tudom szabályozva is van hogy melyik csatlakozó állomáson melyik időintervallumban (óra) melyik irányból érkező vonatra mennyit szabad maximum várni. (Vagy ez csak az ITF vonalakra van kiadva? Lehet mert az ütem miatt ott van kimondott értelme)

DragonZ 2009.08.03. 16:41:12

@gcsabi: sok mindennel egyet kell értsek, de van sok minden amire költenek, de megfelelő az elvégzett munka minősége.
Meg persze fizetnek egy csomó felesleges dologért is.

A jelek szerint nem voltak elég hangosak a dolgozók, szakszervezetek ebben a témában.

gcsabi 2009.08.03. 16:42:26

@Ákibard!:
Ez egy mghatározott időkeret10-15perc, IC kivételével mert az nem várhat csatlakozásra, ennél több ha vonategyesítés történik, de ez vonalanként meghatározzák. A gyakorlatban az IC is vár, ha nem nagy akésés, és behozható. Egyébként a START-irányítónak van joga dönteni és eltérni az előirt időtől. Par perces késést altalában a forgalmász "lekezeli"

DragonZ 2009.08.03. 16:46:56

@Ákibard!: nem 100%, hogy tényleg így van, de én úgy tudom ez a helyzet.

Sir Nyű 2009.08.03. 16:50:04

Na csak annyit, hogy
1. az ÖBB-nel a neten kovetheto a vonatok haladasa, ha eppen futo vonat menetrendjet nezzuk. Valoszinuleg a MAV-nal ezt az idejetmult technikat (internet, www) mar leselejteztek. Mellesleg a magyar szakaszrol is irja, hogy pünktlich-e vagy sem. Ugy gondolom, semmi sem lehetetlen.
2. A Becs-Hhalom szakaszon nincs szintbeli keresztezes, tovabba kb. egy ora (gy.k. 60 perc) EC-vel a menetido. Tehat nemtom, mindenesetre a posztolo felvetese teljesen helyenvalo, lehetne informativabb is a bemondas. Amennyiben nem kamuznak, mert a Keletiben minden keso nemzetkozi vonatra azt mondjak, hogy kulfoldi keses miatt elorelathatolag.

DragonZ 2009.08.03. 16:50:17

@gcsabi: IC is simán vár csatlakozásra. Tegnap pl. a Nyugatiból induló kör IC várt Cegléden a hivatalosan 15:13-ra kiírt, Szegedről induló IC-gyors-ra, ami 15 perc késéssel ért be.
Sőt a szegedi hibrid is be szokta várni a Békéscsabáról érkező vonatot. Mondjuk az nem tiszta IC.

gcsabi 2009.08.03. 17:02:09

@DragonZ:
Igen elég sok pénz folyik el, átgondolatlanúl és a szétvert szolgálatiágak kiszervezése miatt/pl. a tavaly pályahiba miatt kisiklott gyorsvonat-ha jól emlékszem valahol Pincehelynél-olyan pályán siklott ki amit pár hete újítottak fel. Csak a megrendelésre "elfelejtették" beleírni az átépítés utáni beszabályozást-ami szerves része egy ilyen munkának, a kivitelezőnek aki életében először végzett ilyen munkát, erről fogalma sem volt, ezért nem is végezte el .Ez aszt jelenti, hogy a sinek szabványos távolságát nem korrigálták, ezért esett le a mozdony! Ez a régi struktúrában működő, Pályafenntartásnál elő nem fordulhatott volna! Nincs olyan hülye pályamester aki átad egy beszabályozatlan vágányt a forgalomnak.
A dolgozók meg csak a tv-n keresztűl tünnek bátornak. Képzeld magad egy 40 éves felsőfokú szakvégzettségű,bőröndnyi szakvizsga és továbbkápzés, 2-évenkénti komplett vizsgázások /ez olyan mint ha egy tanár 2-évenként államvizsgázna vagy egy ápolónő rendszeresen ujra letenné a szakvizsgáját/ akinek a rengeteg képzettsége a vasúton kívül=0.

gcsabi 2009.08.03. 17:04:48

@DragonZ:
Az érvényes utasítás szerint az IC még saját interpici vonatjára sem vár. Ez a szabály, de mint írtam a START-irányító rendelkezhet ettől eltérően, de csak ő!

Sir Nyű 2009.08.03. 17:12:49

Jut eszembe, van szintbeli kereszt, az 1-es ut mindjart a hatar utan...

Hoppázó Beléndek 2009.08.03. 17:40:00

@Ákibard!: "Jah nem. Mert ha bemondod, hogy kábé 16:20-kor érkezik aztán megjön 16:10-kor akkor aki elment kávézni a 16:20-as érkezés tudatában az joggal fog hőbölögni."

talán épp ez a baj. ha aszondják,h 16:20, akkor az 16:20 legyen akkor is, ha 15:50re ér végül be. különben ne mondják be. vagy ne ezt. de semmiképp se így :)
többen írták,h a 21. századot éljük..
tudom,h bonyi egy 30-40 éves szoci hozzáállást levetkezni, s az elröppent 20 év tán nem is volt még elég rá, de lassan vmit a vasutasok is felmutathatnának.. mármint a gaskón kívül..

köki 2009.08.03. 17:54:24

@Ákibard!: Talán nem a szomszéd állomást kellene felhívni, hanem a vonalas (szakasz)irányítót. Ha annak sincs rálátása, akkor fene nagy gáz van. :)

pazola 2009.08.03. 18:12:47

Bemasolom ide is... Nem titkolom, elmondom meg egyszer: MAV, en igy szeretlek!

A multkor voltam olyan barom, hogy venni akartam - sot, vettem is! jegyet egyetlen, harom perces utra ( tudom, barom vagyok ). A jegy atvetele utan harmincotodik masodpercben kozolte a hangosbemondoneni, hogy a kovetkezo, nekem valo vonat elorelathatolag 40 percet kesik. Mivel idohoz voltam kotve ( tudom, barom vagyok ) visszamentem, hogy visszavaltom a jegyemet ( tudom.. ). Erre jott a meglepetes! A hatvanot forintos jegyemre meg ra kellett volna fizetni majdnem ketszazat, hogy visszavalthassam!

MAV, en igy szeretlek!

Persze nem fogok soha tobbet jegyet venni egy megallora.

Közlek.e-mérnök 2009.08.03. 18:41:41

Előrebocsátom, nincs hőemelkedésem a vasűt iránt. Szándékomban sincs boncolgatni a vasűt különbőző alkalmazott technológiát, de egyvalamiben szerintem mindenki egyetért. 2009-et írunk és ez nem a sötét középkor, amikoris égő mittoménmikkel jeleztek, ha akartak valamit, vagy mindenféle madarakat röptettek. A modern kor vívmányai azért vannak feltalálva és feltálalva, hogy használják azokat okos célokra. Hihetetlen agymunka, pincemesteri vizsga és éleslátás szükségeltetik-é ahhoz, hogy a GPS-et, amelyet már ajándéknak adnak egyes helyeken a TV mellé (ha veszel), alkalmazza egy közlekedési cég (ipari kivitelben, még mielőtt valaki kekeckedne velem). Egy normálisan (hangsúlyozom normálisan) kialakított rendszerben minden egyes állomáson pontosan látható minden, az információk akár automatikusan a t. utazóközönség tudomására juthatnak. Még a telefont sem kell felvenni, mert ha látható, hogy az a fránya mozdony nem mozog, márpedig nem mozog, mert áll, akkor nem mozog, tehát késni fog és egy hülye is össze tudja adni, hogy ha az eredeti menetidőhöz képest késik x percet, akkor a várható érkezés menetidő + x és azt is ki lehet írni, hogy a mozdony áll tehát további késés várható mert NEM mozog.
Ez az egész utastájékozatás egy kész katasztrófa.

_Totty_ 2009.08.03. 18:48:54

én mikor a lehárral jöttem akkor nem hogy késett,hanem a keletibe elöbb ért be 3 percel.
szoval erős tulzás h a Lehár mindig késik...

gcsabi 2009.08.03. 19:08:30

@Közlek.e-mérnök:
Szerinted-márha van pincemesteri képesítésed, és a hülye is ki tudja számítani-akkor agy 30percre álló vonat GPS adataiból hogyan számolod ki, mikor végez a baleaeti helyszinelő?

Abramelin 2009.08.03. 19:23:27

Szevasztok!
Május közepén Norvégiában jártam. Csak néztem hogy olyan vonat indulások voltak hogy pl: 8:13, 20:43 stb. ugyanígy az érkezés is. A vonatunk Osloból Bergenbe egy jó 8(!) órás vonatozás után(közben számtalan megállóhely...) percre pontosan gördült be a cálállomásra!(Minden ülés dönthető volt, hozzá tartozó hálózati csatlakozóval...)

charlie 2009.08.03. 22:23:09

@Ákibard!: gysev átlát, ott akkor hogyan van?

Szombathelyi kalauzok kapnak szolgálati mobilt.

Ákibard! 2009.08.04. 18:28:50

@charlie:
Talán mert a gysev a határ túloldalán is Gysev, ellenben a MÁV-val ami a határ túloldalán ÖBB...

charlie 2009.08.04. 21:49:55

@Ákibard!: Sopron fele, de nem Szentgotthárd felé.. És arra is így működik (amúgy engem mint utast, az ilyen k. nem érdekel. Ha késik mondják meg pontosan, ha csak 5 percet azt is, ne sündörögjék el.)

Ákibard! 2009.08.04. 23:28:40

@charlie:
Te tudsz jósolni? A vasútnál sajnos nem. De ha Te olyan jól tudsz jósolni, hogy a jelen technika mellet pontosan meg tudod mondani mennyit kérsik egy vonat szerintem milliós fizetésért fognak alkalmazni.

Amíg nincs jóstehetséged ne követeld mástól hogy a jelen technikai szinten (direkt hangsúlyozom) megmondja pontosan a késést.

Az 5 perc sincsen elsumákolva egyszerűen a VT rendelkezése alapján nem szabad bemondani. Mert bemondja az 5 pecet és ha behozza a késést te elmentékl 5 perces kávéra akkor rábaszol, mert elmegy a vonat. Érted?

Alkotás mánia 2009.08.05. 12:10:40

Azt senki sem tudja megmondani,hogy egy baleset helyszínelése meddig fog tartani,bármilyen bosszantó is.A mozdonyvezetőt meg hiába hívogatnák Ő sem tudja mikor indulhat el és egyébként is van fontosabb dolga mint a 20 állomással arrébb levő utasok tájékoztatása.
Szerintem ha a hangos azt mondaná be,hogy a vonat x-y állomások közt ácsorog baleset miatt és még bizonytalan ideig nem indul,avval sem lenne senki okosabb.
A magyar mentalitásról meg csak ennyit:egy személy vonattal mentem volna délibe.Komáromba szóltak,hogy a gyors gázolt előttünk és bizonytalan ideig ácsorgunk.Elindultam utas tájékoztatni.Mondom a "kedves" utasnak,hogy gázolás miatt előre láthatólag kb.1-1.5 órát ácsorgunk de még változhat.Mire az elkezd üvöltözni velem,hogy milyen hülye a vasút és ő nem fog időbe pestre érni.Mit lehet az ilyenek mondani? 2km-rel arrébb meghalt egy ember,de ez senkit nem érdekelt csak,hogy a vonat késik.A Lehár is baleset miatt ácsorgott meghalt vagy megsebesült akár hány ember és mi magyarok azon sírunk,hogy mit mond a hangos./amit egyébként nem nagyon figyel senki/Nem csak fizetésbe de mentalitásba is nagyon messze vagyunk az eu-tol.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.05. 12:29:26

@utazóbagoly:

Ez a baj, hogy nem tudják megmondani, mégis találgatnak. (Külföldön vagy idehaza, tökmind1), ahelyett, hogy bemondanának egy határozatlan idejű késést, és az emberek nem várakoznának feleslegesen, először 30, 60 vagy 160 percet.

Alkotás mánia 2009.08.06. 08:15:54

@BKV figyelő: Alapvetően van gond a tájékoztatással.A SZESZA,a mozdony és forgalom irányító egy helységben van mégis mind a hármat külön kell hívni és mind a három mást mond.Elsősorban az Ő dolguk lenne a vasúton belüli tájékozódás és tájékoztatás,hogy az utasoknak már használható információval tudjunk szolgálni.Azt kellene fejbe lőni aki kitalálta,hogy darabokra kell szedni a vasutat,mert azóta nincs gazdája semminek.Azóta nem érdekel senkit a kritikán aluli takarítás,a gazos peron,a hiányos vagy téves utastájékoztatás.Hiába írjuk az esemény lapokat ha senki sem tudja ki a felelős.Ez itt az igazi gond.Ezt kellene helyre tenni és akkor újra működne a vasút és végre tényleg szolgáltathatna.

gcsabi 2009.08.06. 08:52:25

@utazóbagoly:
19-éve tudják, hogy a vasutat az EU viszonyikhoz kell alakítani!
19-áve folyik a permanens átalakítás!!
19-éve évről-évre rosszabb!!!
Mint a "legnagyobb cég" ez az ország állatorvosi lova, mert azért az ország elég nagy része "működik" kb. ezen a szinvonalon....

Botta Melinda 2009.08.09. 22:50:55

"a 400-as helybiztosítás nélküli pótjegy nemzetközi megállapodás értelmében nem jár vissza késés esetén. (Pont amiatt, mert a vonat klf késése miatt a máv miért vállaljon felelősséget?! VAgy más vasút...)"

Kérdés: mire fizetem a pótjegyet? Nem a gyorsaságra, megbízható érkezésre? Nem jár ez a pénz vissza nekem, ha nem kapom meg érte az árut?

Igen, blicceltem, csakúgy, mint a MÁV. Mert amit szabad INTÉZMÉNYESEN, azt már ne kérjék számon az ügyfeleken se.

Az se nagy győzelem, ha az ügyfeleket rá tudjuk nevelni, hogy a jogaik nem érvényesülnek ennél a cégnél, mert így válnak "önbíráskodókká" a céggel szemben, mint én is.

---

Sose felejtem el (jó régi történet, nem mostani), amikor Szegedről jöttem Budapestre egy postavonattal, amelyik gyorsvonatként futott, mert csak néhány helyen állt meg. Ahol viszont megállt, mindenütt leadta az onnan szétosztandó leveleket, illetve felvette az ottaniakat. Ezért aztán kb. dupla annyi idő alatt ért Pestre (természetesen a menetrend szerint), mint egy személyvonat, mégis gyorsvonati pótjeggyel kellett rajta utazni. Itt is ugyanez volt a probléma. Én nem azért fizetek gyorsvonati pótjegyet, hogy kevesebb állomáson álljon a meg vonat, hanem azért, hogy gyorsabban érjen célba!

---

Tehát ismétlem a kérdést: mit fizetek ki az EC-IC pótjegy árában?

Ellenmenet és utolérést kizáró biztosítóberendezés 2009.08.09. 23:10:58

@Botta Melinda:
"Tehát ismétlem a kérdést: mit fizetek ki az EC-IC pótjegy árában? "

Hivatalos neve a 400 ft-os díjnak: Komfortdíj.

Az 540.-os helyjegy összetevődik egy 400 ft-os komfortdíjból, és egy 140 ft-os helyjegyből. Ugye EC-n nincs helybiztosítás ott nem fizetsz 140-et csak a maradék 400-at.

Tehát a 400-at nem a gyorsaságért fizeted, hanem a komfortért, kényelemért, kocsik magasabb komfortfokozatúak, jobb a futásuk, szigeteltek, csendesebbek, ez fokozottan érvényesül az EC-knél!


"Igen, blicceltem, csakúgy, mint a MÁV. Mert amit szabad INTÉZMÉNYESEN, azt már ne kérjék számon az ügyfeleken se."

Aha-aha.
Holnap remélem fizetés nélkül távozol a benzinkútról mondván a BKV-nál lopják a gázolajat, amit nekik szabad INTÉZMÉNYESEN (szigorúan nagybetűkkel) azt neked szabad kicsiben...

Kérdezném: Egy légkondis, kényelmes, extra szolgáltatású kocsin nem kaptad meg azt amiért fizetned kelett volna a 400-at? De. Ilyesformán blicceltél, hétköznapian loptál, akárhogyan nézem.

Ellenmenet és utolérést kizáró biztosítóberendezés 2009.08.09. 23:21:17

@Botta Melinda:

Amúgy kicsit továbbgondoltam az adatfolyamot.

Gondoljuk csak végig mi történt/történik:

Te mnegveszed a jegyet, azaz egy szolgáltatás fizetsz ki, ezzel elfogadva a szerződési feltételeket, nevezetesen a SZÜSZ-t.
A szolgáltatás teljesítése nem saját hanem partnervasúti hibából eredően nem lehetséges, ekkor a szerződési feltételek biztosítják számodra a szerződéstől való elállást, nevezetesen az utazásodról való lemondást.
Te ezt megtetted, ugyebár visszaváltottad a pótjegyed.

A történetnek itt le kellene záródnia, de nem:

Te maradtál, megvártad a vonatot, amiről a Szerződés szerinti tájékoztatást megkaptad, majd amint az megjött a szerződéstől való elállásod ellenére mégis igénybevetted a szolgáltatást, amiért ilyesformán nem fizettél.

És emellett még neked áll feljebb, hogy ugyan igénybevetted a szolgáltatást de mégis miért kellene fizetned érte...?

Innentől könnyedén átültethető minden más szolgáltatási tevékenységbe a fenti gondolatmenet, ahol ugyebár ezt nem mernéd megtenni, mondjuk szobafestést először a festő hibájára hivatkozva lemondva, majd a hibát elfogadva, mégis megcsináltatva, az elvégzett szolgáltatást végül nem fizetnéd ki. Vagy megtennéd ezt is?

Botta Melinda 2009.08.10. 11:26:49

A jegyet kifizettem, már bocsánat... Itt csak a pótjegyről van szó, amelyet - bocs, nem a kényelemért, mert azt pótjegy nélküli vonatokon is kapom, tehát ez az érv hamis - a PONTOSSÁG VÁLLALÁSÁÉRT fizetek ki, és ez az az áru, amelyet nem kaptam meg. Az utazást megkaptam, kifizettem!

Legyetek szívesek igazat mondani, korrektül érvelni, nem vagdalkozni. Nem tudom, miért vállalt a MÁV ilyen kötelezettséget az IC-kre - valószínűleg azért, hogy pótdíjat szedhessen érte -, de ha vállalta, tartsa magát hozzá. Az élet egyéb területeiről kár példákat hozni, másutt is ismert a késedelem és a szerződés fogalma, ott sem nyelik le.

Ákibard! 2009.08.10. 12:39:20

@Botta Melinda:
" bocs, nem a kényelemért, mert azt pótjegy nélküli vonatokon is kapom, tehát ez az érv hamis - a PONTOSSÁG VÁLLALÁSÁÉRT fizetek ki, és ez az az áru, amelyet nem kaptam meg. "

Akkor mondom mégegyszer:

A pótjegy komfortdíjaát NEM a gyorsságért fizeted, hanem a kényelemért, a komfortért, ezért nevezik így, hogy komfortdíj. Ha a gyorsaságért fizetnéd akkor lenne gyorsaságdíj. De nem, ez komfortdíj, amit a klímáért kényelemért, extra szolgáltatásokért fizetsz meg. ÉS ezeket sajnos a legtöbb magyar vonaton nem kapod meg, ilyesformán ez sem igaz.

Emelett igazat mondtam, és korrektül érveltem, még ha számodra nem is volt elfogadható, akkor is.

DragonZ 2009.08.10. 16:34:19

@Botta Melinda: a pótdíjat nem a gyorsaságért, hanem a helybiztosításért és a komfortért fizetsz. Utóbbiba tartozik pl. a légkondicionáló, vagy légcserélő, a kényelmesebb ülések.

A pontosságért igazából semmivel nem fizetsz. Sajnos ilyen formán nem is behajtható a vasúttársaságokon. Sőt a Volánoktól sem kapsz vissza pénzt, ha késik a busz, mondjuk egy baleset miatt.
Ez még a jegy árában sincs benne. Azt azért fizeted, hogy elvisznek A-ból B-be várhatóan x idő alatt. Ebben nincs benne, hogy pontosan annyi idő alatt, csak hogy várhatóan.

Teljesen egyet kell értsek Ákibard!-dal, mert korrekt volt az indoklása, mivel tényeket közölt.

De, hogy az életben ne érjenek meglepetések azt javasolnám (minden bántás és negatív felhang nélkül), hogy legközelebb nézz utána miért is fizetsz ki pénzt (lásd pótjegy), legyen szó utazásról, vagy bármi másról.

Ákibard! 2009.08.10. 16:51:11

@DragonZ:

" pótdíjat nem a gyorsaságért, hanem a helybiztosításért és a komfortért fizetsz. Utóbbiba tartozik pl. a légkondicionáló, vagy légcserélő, a kényelmesebb ülések."

NEM!

Pótdíjat akkor fizetsz ha nincs jegyed, vagy bármi miatt megbűntetnek.

A pótjegyből viszont van két alaptípus helybiztosítással és anélkül.

A helybiztosításosban van 400 ft komfortdíj és 140 ft helyjegy.

A helybiztosítás nélküliben csak komfortdíj van.

Ilyeformán ő csak a komfortért fizetett volna, de nem fizetett, és emellett erre még büszke is...

Botta Melinda 2009.08.11. 15:15:51

Szerintem nem pusztán jogi kérdésekről van szó, hanem az ember normális elvárásáról. Elvégre nem mi alkalmazkodunk a jogrendszerhez, hanem a jogrendszer hivatott arra, hogy egyre jobban kifejezze azt, amit igazságosnak gondol egy társadalom.

15 perces szabály létezik, ne hozzatok fel olyan példákat, ahol nem létezik. Másutt gyorsasági különdíj van, sikerdíj, bónuszrendszer, törzsvásárlói pontrendszer, stb. - ki miből remél jobb reklámot és több ügyfelet, ugyebár. Ne ezt feszegessük!

Hanem azt, hogy hol érvényesül ez a bizonyos 15 perces vállalás. Én úgy tudom, az IC-ken visszafizetik a teljes jegyárat mindenestül, ha 15 percnél többet késik a vonat. Gondolom, ezt arra alapozták, amikor meghirdették, hogy az IC-k mindenütt elsőbbséget élvezve haladnak, kevésbé függnek a forgalomtól, nem várnak be más vonatokat, stb. Szerintem tehát nem a légkondival van összefüggésben ez a vállalás, és szerintem az EC valahogyan az IC "keresztanyja", különben érdemesebb volna másképpen nevezni.

Tehát szerintem nemcsak a "komfort" pótjegy ára járt vissza, hanem az utazási jegy ára is. Ha ez most éppen nem így van, akkor mi a kivételezés oka?

Na és ha komfortjegy. Egyrészt említettem, hogy ilyesfajta komfort más vonalakon közlekedő vonatokban is élvezhető mindenfajta különdíj fizetése nélkül is. Hogy miért pont azokon a vonalakon, az szerintem nem elvi kérdés, hanem gyakorlati. Mondjuk, ilyen vonatokból egyelőre ennyi van, amennyi. DE NYILVÁN EGYRE TÖBB VONALON FOGNAK KOMFORTOS VONATOK KÖZLEKEDNI, tehát hovatovább nem ez lesz a kivétel, hanem a büdös és piszkos vagonok, ugye? Sose gondoltam, hogy a fejlődés követése különdíjas szolgáltatás is lehet. Például a budapesti Combinókon sem fizetünk komfortdíjat a légkondiért, igaz?

De még mindig ragadjunk meg a konkrét győri esetnél. Felőlem jöhetett volna a Lehár piszkosan és büdösen is, ha a győri vasútállomáson tiszteletben tartják az utazni akarók biológiai szükségleteit. Hosszabb ideig voltam kénytelen nélkülözni a civilizált ürítés lehetőségét, mint amennyi ideig a komfortos vonaton utaztam utána. Nem utolsó sorban azért, mert képtelenek voltak egyszer tisztességesen bemondani, hogy a vonat a bemondás idejétől számítva még legalább 30 percig biztosan nem fog megérkezni az állomásra, tehát nyugodtan kimehetek WC-t keresni egy közeli bisztróba. Nem mondták be, sosem tudhattuk biztosan, nem érkezik-e meg 10 percen belül a vonat.

Miért nem mondták be? Miért zárták be a saját WC-jüket? Mert ennyire érzéketlenek az ember normális igényei iránt. Szerintem fogalmuk sincs arról, mi az, hogy "komfort", csak a "díj" az értelmes szó számukra.

Szerintem ne tegyetek úgy, mintha a jogszabályok hatása alatt már Ti magatok is ilyenekké váltatok volna.

Ákibard! 2009.08.11. 15:26:07

@Botta Melinda:

Látom értelmesen leírt mondatokat nem vagy képes értelmezni és felfogni (Pl hogy KI zárta be a WC-t és ahhoz mi köze volt a MÁV-nak) így hagyjuk az egészet. Maradj abban a tévitedben hogy igazad van, pedig nincsen.

DragonZ 2009.08.12. 12:07:22

@Ákibard!: teljesen jogos! Bocsánat, elírtam, a pótjegyre gondoltam.
Mea culpa!

Botta Melinda 2009.08.12. 16:39:03

"KI zárta be a WC-t és ahhoz mi köze volt a MÁV-nak"
- Hát talán bizony ÉN?

Rettenetes, hogy már idáig süllyedtünk. Szóval amit a MÁV magánkézbe ad, azért már nem is felel, mi? Legjobb, ha hordunk magunknál hordozható WC-t, sőt, üzemeltetünk egy saját vonatot, így gondolod? Nem, nem ez a megoldás. Az a megoldás, hogy a MÁV kötelezi a WC-üzemeltetőt, hogy amíg van utas, addig WC is legyen. Már bocsánat, mi közöm nekem mint utasnak ahhoz, hogy a MÁV magánkézbe adott WC-je WC-s nénijének ma milyen napja van? Kérdezi tőlem a MÁV, hogy nekem milyen napom van? Nem kérdezi. Hát nekem is csak elvárásaim vannak iránta, cserébe nem piszkolom (tovább) a köztulajdont, nem bömböltetem a rádiómat, nem dohányzom a nemdohányzó fülkében, stb., és még 100 forintot is fizetek a pályaudvari WC használatáért. Megváltom a vonatjegyemet, és elhiszem, amit a hangosbemondóban mondanak. Én vagyok a kiszolgáltatott, én akarok eljutni valahonnan valahova, én vagyok kénytelen betartani a célomhoz vezető utat, enyém az elégedetlenkedés joga. A szolgáltató kapja a pénzt, övé a saját vállalásai teljesítésének a kötelezettsége.

Hogy melyikünk marad meg abban a tévhitében, hogy igaza van, pedig nincsen, azt meg ne mi magunk állapítsuk meg egymásról, ha kérhetem.

Ákibard! 2009.08.12. 16:48:22

@Botta Melinda:
"Hogy melyikünk marad meg abban a tévhitében, hogy igaza van, pedig nincsen, azt meg ne mi magunk állapítsuk meg egymásról, ha kérhetem. "

Én magam részéről el tudom dönteni, hogy kettőnk közül melyikünk hivatkozik alaptalanul nemlétező vagy nem is volt dolgokra, és ki nem.
Én a hivatalos szabályokat mondtam el vagy elfogadod vagy nem.
Első körben mindenkit értelmesnek titulálok, ezért válaszolok a felvetett kérdésére.
Másodjára még lehet nem érti meg amit mondok, ezzel baj nincs félreérthetően is írtam.
De aki ötödik alkalommal sem fogja fel, hogy a WC-hez nem sok köze a mávnak, és hogy igenis pótjegyet kellett volna vennie, ehelyett bliccelt, az szimplán bolond vagy hülye.

A fentiek alapján gondold végig melyik illik rád, én tudom melyikkel bélyegeznélek meg, de nem mondom, csak sejtetem... :))

Ezért is mondtam élj csak bátran abban a tévhitedben, hogy igazad van, pedig nincsen. Még akkor is ha vered tovább a nyálad.

Ákibard! 2009.08.12. 16:50:44

@Botta Melinda:
Amúgy kíváncsi lennék hogy vernéd a nyálad, ha egyáltalán nem lett volna WC se bezárt se magánkézbe adott. Egyáltalán nem lett volna...

Amúgy mint mondtam, fent intelligens ember ha rájön a szükség érdeklődik az elvégzés lehetőségéről, akár pénztárnál akár állomásfőnöknél. Egészen biztosan lett volna olyan aki beenged.
De gondolom akkor is csak a máv fikázásáig jutottál el, ahelyett hogy megoldást kerestél volna a felmerült problémára.