Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Aki elér Mátészalkáról Debrecenbe igazi túlélőnek mondhatja magát. Itt mindennapos a verekedés, kötekedést, és a rablás is, de a lerobbanó vonatokkal is szinte minden nap találkoznak az utasok. Olvasónk észrevételeit, panaszait egy hosszú levélbe gyűjtötte össze, ezekről szókimondóan ír:

Kedves MÁV-figyelő!

Olvastam a blogod, és muszáj volt, hogy leírjam az én élményeim. Én Debrecenbe járok be.  Mátészalka -> Debrecen. Aki ezen az útvonalon utazik, az örök élményekkel lehet gazdagabb.Miért is?

Nézzük, csak milyen nevezetességeken haladhatunk át: Mátészalka, Hodász, Nyírbogát, Nyírgelse, Nyírmihálydi, Nyíradony.

Aki ezen a helyen sikeresen átdöcögött a vonattal az mondhatja magát túlélőnek (Survivor). Ezen a helyeken olyan emberek szálnak fel, akik kíméletlenül oda mennek az utashoz, rugdossák, megverik, elveszik a cuccát, vagy egyszerűen belekötnek.

Pl: Szemem láttára kötöttek bele egy anyukába, akivel kisgyermeke is ott volt, egy olyan 14-15 évesekből álló kissz*rládák. Kalauz hol volt? Sehol. Szemem láttára három gyerek támadott rá egy gondolom elsős gyerekre. Kalauz hol volt? Kint beszélgetett egy szőke pi*val, látta, hogy mi történik, de no reakció.

Egyszer az egyik csaj otthon hagyta a diákját, és a kalauz bár felelősségre vonta, de nem történt semmi. Engem ugyanez a kalauz kapott el, vagyis életemben először hagytam otthon a diákomat, eddig mindig nálam volt és tudta is az a szarláda, hogy van diákom csak per pillanat otthon maradt, engem kíméletlenül megbüntetett.

A másik kedvenc esetem, és most ki is mondom, egy „fogyatékos” cigányt raktak fel a vonatra, és megkérdték az egyik gyereket, hogy majd Hodászon szállítsa le. Látszott a palin hogy nem tiszta, mindenkihez oda ment kezet fogott, mondta a baromságait. Én ívben sz*rtam rá. De azért csak kiszúrt magának és matatni kezdett a cuccaim között, majd megállapította, hogy kell neki a kabátom. Természetesen elküldtem a halálba. Jó elértünk Hodászra. Leszállították ezt a szerencsétlent. Nem volt senki, aki várja. 10 mp s-múlva visszaszáll. Ahogy megindul a vonat ő még is úgy dönt, hogy csak leszáll. Akik az ajtóban voltak majdnem magával rántotta (vonat már rég ment) és leugrott.

Egy öreg rágyújt bent a nemdohányzó vagonban. Az egyik nő illedelmesen rá szól, hogy menjen ki, erre a vénf*sz elkezd vele kiabálni, hogy képzeli ezt, blabla. Where is the Kalauz?

Az utasoknak olykor van lehetőségük Hollywoodi akciót is nézni, hiszen két részeg öregmindig összeverekszik.

A vonatok akkor késnek, ha kurva meleg van vagy annyira hideg, hogy a levegő is megfagy az emberben. Nekem volt szerencsém mindent megélni ezen útszakaszon. Beragadt a vonat dudája, 40 KM-ren keresztül csak zúgott. Mire a szerencsétlen vasutasok ki tudták kapcsolni.

A vonat 80% eséllyel az út felénél lerobban. Mi a teendő? Na mi? Meg kell várni a másik vonatot. Vagyis először el kell vontatni a hibás vonatot, majd a következő felszállni. Ez minimum 1 óra és 25 perc. (Rekord idő).

Ami még kíméletlenül baszkurája az orom, az a jegy ára. Lesz*rom, emeljék, de akkor kapja meg az ember azt, amiért fizet. Egy normális út, nem teli izgalmakkal és falra hányt sz*rral.

Miért sztrájkol a MÁV? Nem kapnak fizetést? Nem kapták meg a nekik járó Nobel díjjat? És az utasok mi van? Őket ki hallgatja meg? Figyeljük meg ahogy a vonat mely helyeken közelíti meg a fénysebességet:

Mátészalka 40km/h, Hodász 40km/h, Nyírbogát 30km/h, Nyírgelse 20km/h, Nyírmihálydi 10km/h, Nyíradony 1km/h

Valahol ha jól emlékszem Nyírmihálydi után van egy halálkanyar. A vonat majdnem egy kerekezik a sínen úgy meg dől oldalra. Ilyenkor csak reménykedik az ember, hogy nem itt fog megdögleni.

Lassú a vonat piszok lassú. Ráadásul döcög, van, olyan szakasz ahol egyenesen rángat össze vissza, hogy még a lelkedet is ki köpöd.

Mit mondhatunk el a kényelemről? Penészes, vizelettel megtöltőt ülések. Le nem húzható ablakok, ami jól jön 55 fokban. Büdös, rohadt szag, amit az ülés alá elrejtett, hatnapos csöves áraszt.

Ha az emberre itt jön rá a szükség, és kimegy, a WC-re először komába esik a bűztől. Itt álljunk meg. Nem tudom, hogy a szemem káprázott, de a falra láttam kirakva valami tisztasági rend táblázatot, hogy mikor ki takarított, illetve mikor nem. Ez egy modernkori találmány lehet, ha van értelme, akkor csak én nem bírtam felfogni.

Tehát az embert elkapja a szükség. Megy ki a WC-re, szomorúan tapasztalja, hogy az ajtó be van zárva, le van szegelve, be van hegesztve. Na de se baj át a másik vagonba, ahol ugyanez várja. Majd az 5. vagonban csak talál egy nyitható WC-t. Belépve Stahl konyháját megszégyenítő olykor már színnel rendelkező illat fogadja. Próbálja visszatartani az ember a lélegzetét míg, elvégzi a dolgát. De a meglepetések tárházának még nincs vége. Olykor nincs WC csésze. Ha van, akkor az el van tömődve. Az ember végzett, megfordul és gondolkozik vajon mosson kezet a csapnál? Vajon abból mi fog folyni? Ne tudja meg senki, legfeljebb semmi. Ezért mindenki vigyen magával vizet erre az útra.

Hogy mikor javítják meg ezt a Debrecen - Mátészalka szakaszt? Majd ha halálos baleset történik, meghal vagy 50 ember. Vasút felújításához a MÁV megkapja az államtól a támogatást, aminek 80% a vezetők zsebében landol, 19 % vállalkozok zsebébe, 1 % segédmunkások felesébe. Majd megint ott vagyunk, ahol a part szakad, kicserélték a sín melletti kidőlt póznákat.

Azok a fiatalok, akik egyetemre járnak be, leginkább Debrecenbe azoknak gazdálkodniuk kell minden négyzetmilliméterrel, mert mindig zsúfolásig van a vonat. Olyankor már embertelen körülmények alakulnak ki. Főleg mikor Guszta Józsi a szalmazsákjával és a négykerekű faládájával kísérel felszállni.

Címkék: közlekedés máv rablás verekedés vonat vasút balhé utas panasz jegy kalauz észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr491300835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem várt fordulat 2009.08.10. 17:23:52

ez de betyáros sztorira sikeredett :)
hát, nem hiába, sehol nem vagyunk európától, ez a balkán. én is küldtem a mocsokról egy posztot, remélem az is kikerül majd.

Ákibard! 2009.08.10. 17:30:32

Köhm.

BKVfigy, nem azht mondtad, hogy azok a levelek kerülnek ki, amelyeknek megfelelő a stílusa?
Itt egy mondatban van legalább egy leszarás egy kurvázás meg egy szarládázás.
Namindegy csak megvontam a szemöldököm...

" Nyírmihálydi után van egy halálkanyar. A vonat majdnem egy kerekezik a sínen úgy meg dől oldalra. Ilyenkor csak reménykedik az ember, hogy nem itt fog megdögleni."

Erre meg azt tudom mondani, hogy a vasútnál ezt "túlemeléses ív"-nek nevezik, és nem azért olyan, mert józsi a sínfektető éppen részeg volt.
Sőt modern európai pályákon mégjobban alkalmazzák, ugyanis a nagy sebességgel így tudja bevenni az ívet a vonat kisiklás nélkül...

"Vasút felújításához a MÁV megkapja az államtól a támogatást"

Erre pedig egy konkrét számadatot kérnék, tényekkel alátámasztva, mert így üres vagdalkozás ahogyan az egész levél az.

Létező problémákat ír le, csak nem abban a stílusban és kontextusban amire érdemes bővebben reagálni.

teebeeykk 2009.08.10. 18:02:46

Van ilyen "halálkanyar" a 25-ös vonalon is, de általában lépésben haladt rajta a vonat tavasszal

TA-TB 2009.08.10. 18:26:10

Nagyon szép... SZép magyar... Hogyan lehet ilyen stílusú, hangvételű levelet egy ilyen sokak által olvasott BLOG-ra kitenni? Ennyire nincs más? Elnézést, de ez akkor is elképesztő.

Dani_21 (törölt) 2009.08.10. 18:46:42

@teebeeykk: az nem valahol a Balaton északi partjánál van?

trainz 2009.08.10. 18:52:29

Lehet, h nyelvtanilag helytelen,de attól még tényleg ez a helyzet....

kovpeter 2009.08.10. 19:00:36

Hmm, felkeltette az érdeklődésemet ez az írás. Nem szervezünk egy Mátészalka Debrecenbe túrát? :D

gcsabi 2009.08.10. 19:34:20

@Ákibard!:
Na itt azért nem a TGV-sebességgel kúsznak a vonatok!
Nagyon sok helyen az a szerencse, hogy az utasok nem látják milyen minőségú pályán közlekednek, mert inkább gyalog mennének!
Az írás nagyrésze teljesen jogos, tényleg felháborító, hogy ilyen menetdíjakért ezek közt a körülmények között kell utazni!
Én legfejebb azt jegyezném meg, hogy az várjon a kalauztól bátor kiállást, aki a többműszakos beosztás mellett / ami sokszor több napos távollétet is jelent/ hazavitt 80-90ezer ft.ért, mindenféle védelem hiányában kockáztatná a saját testi épségét! Ezeket az állapotokat a sztrájkokkal bármien összefüggésbe hozni enyhén szólva is csúsztatás!
A szteájkok nagyrészt legalább anyira az utasok érdekét is védi, mint az ott dolgozók érdekeit. Egy évtizedek óta alúlfinanszírozott vállalat rossz körülmények között dolgozó, alulfizetett alkalmazotakkal nem szolgálhatja a szolgáltatást igénybevevők érdekeit sem. De jó magyar szokás szerint a saját, és ezzel együtt mások érdekében is kiálló emberek szidalmazása a trendi.

Ákibard! 2009.08.10. 19:42:12

@gcsabi:
Én magam is tudom milyen körülmények vannak, én is jártam arra...

A jegyvágókról jogos amit mondtál, ellenben a sztrájkokról nem.

Emlékezz csak vissza, régen megértéssel fogadták az emberek a sztrájkot! Amikor tényleg volt egy igazi indok, ezért és azért sztrájkolunk.

Amióta itt a gaskó, minden szir-szarért sztrájk van. Ezt nehéz megetetni az emberekkel. Akkor meg főleg, ha mondvacsinált vagy egyenesen jogtalan sztrájkindokokkal állnak elő.
Főleg a 250 nettó fejenként a cargóból. Egy vasutasnak mi alapon járna a cargóból pénz, vagy kérdezem úgy, ha nekik jár nekem mint adófizető állampolgár és lelkes MÁV utas miért nem jár? Adófizetőként az én pénzemből is gazdálkodott a vasút amikor kitermelte a bevételt, ahogyan a menetjegyem árából is.

Ezt a logikát bármely gondolkodni képes ember végig tudja követni, nem kell lángelme hozzá, hogy végiggondolja.
Ilyen esetekben ne várjatok támogatottságot a lakosság, utasok részéről. Amíg értelmes indokok, cél volt a sztrájk előtt én is támogattam, mostmár régen nem. Mert egyik nap ezért sztrájkolunk másnapra kitalálunk valami mást, harmadnap látjuk, hogy nem támogatnak minket az utasok, akkor mondjuk, hogy a menetrendért sztrájkolunk. Érdekes, mostanában gaskó urat nem érdekli a menetrend. Furcsa nem?

gcsabi 2009.08.10. 19:57:37

@Ákibard!:
A szir-szar célok között volt a mellékvonalak bezárása, a jegyárkiegészítés törvénytelen kinem fizetése, ...
A cargos 250 000-ről annyit, hogy annak a nyereségessétételéhez és az eladhatosághoz szükséges rentábilis működes, nagyon rossz körülmények között MI dolgoztunk meg, sokszor a rossz szabályok, és lehetetlen körülmények között. Mit gondolsz mitől volt jó pénzért értékesíthető része a MÁV-nak? Ha ahhoz semmi közünk akkor a szétb....ott többi részéhez miért lenne, nem mi tettük tönkre?!
Persze skandallum lett volna, ha azok is kapnak egy minimális premizálást egy privatizált állami cég után akik munkájának is köszönhető a bevétel.
Ja, amúgy a CARGÓ-nál maradt vasutasok több mint 800 000ft-ot kaptak a privatizáció után! Úgy látszik ez egy osztrák szemében nem számít skandallumnak!

Ákibard! 2009.08.10. 20:13:14

@gcsabi:
Igen csak ne felejtsd el, hogy a mellékvonalak bezárása elleni tiltakozás is több napi sztrájk után jutott eszükbe...! Nem az hogy első neptól 5 indokkal sztrájk van, hanem az éppen aktuélis támogatottságtól dobálták be a gumicsontot.

Ezt a ki dolgozott meg a nyereségért hagyjuk már a fenébe, annyira jól a szátokba adták ezt a dumát, hogy azóta mindenkitől ezt hallom. Nem leszek szimpatikus a számodra de megkérdezem:
Ne hragudj, de a fizetésed nem azért kapod, hogy a cégedért dolgozzál?? Ha nem, akkor miért másért kapod? Ha azért kapod, akkor viszont nem jár az eladás osztaléka.
Mi alapon járna? Részvényed van benne, netán a pénzedet adtad hozzá?
Sőt, amikor veszteséges volt a cég, kivetted a részedet a veszteségből, visszaforgattad a fizetésed egy részét mondván a cég veszteséges volt, így visszajár nekik? Ha így volt akkor fizessék csak ki a pénzedet addig nem. És mivel kétlem, hogy a fizetésedet a céged adósságainak enyhítésére fordítottad nem is jár ez a pénz.

Holnap menjek fel a főnökömhöz, közöljem vele, hogy úgy hallottam nyereséges volt a cég jó lenne ha csengetnének egy keveset a bevételből? Hülyén nézne rám majd mosolyogva kihajintana a cégtől, ennyi.

Hisz a fizetésem azért kapom, hogy a cégnek úgy dolgozzak hogy abból bevétele legyen. Úgy tűnik nálatok nem így van.

Sokmindenben védem a vasutat emrt átlátok a szitán átlátom a helyzeteket, de a jogtalan sztrájk témája az, amivel nem lehet meggyőzni.

Sebaj, sztrájkoljatok bátran, lassan nem a mennlékvonalakért kell sztrájkolni hanem egyes fővonalakért mert a sztrájkok során bebizonyítjátok hogy bizonyos szakaszokon elég a busz is, a volán meg kapható a sztrájkokkor erre.
Aztán majd megy a meglepetés hogy nem a cargós osztalék, hanem a munkahelykeresés lesz a legnagyobb gond, mert feleekkora vasúthoz nem kell ennyi ember mint most...

gcsabi 2009.08.10. 20:45:16

@Ákibard!:
Nem áll szándékomban szét off-olni a témát és nem akaroksem vasút- sem vasutas védő sem lenni.
Ha Misi ír erröl atémáról akkor sem valószínü hogy nekiállnék beirogatni ebben az ügyben.
Részemről ezzel a pár észrevétellel befejezem ezt a témát
-A veszteség NEM a mi munkánk gyümölcse, mivel a rendszer és annak be nem tartása teszi ráfizetésessé, így csak azt részt vállalom be ami az én munkámból adódik/amikor előfordul ilyen be is hajtják keményen/, a többit majd akkor, ha én hozom a döntéseket!
-A fizetésem azért kapom, hogy a munkakörömbe tartozó feladatokat lássam el, ebbe a személy-teherforgalom szervezése és biztonságos lebonyolítása valamint a rentábilis üzemeltetés tartozik. A finanszírozás elmulasztása es az állam által megrendelt szolgáltatások törvénytelen ki nem fizetése valamint a vállalat és az állam hibás döntései nem.
-a cég veszteségeit az adómból ugyanúgy finanszírozom mint Te, amennyiben adófizető vagy
-a CARGO dolgozók 800 000-es kifizetése sem volt jogosabb, de ez osztrák szemmel természetes, nálunk csak azt lehet jutalmazni aki szétlopott és tönkretett de el tudott adni valamit.
-azért mer a magyaros gyakorlat a fentieket támogatja és álltalában nem adnak senkinek semmit, mert jobb helyen van az ő zsebükbe, azért még csak ne is emelhessünk szót ellene?
-azért mert mást becsaptak dögöljön meg a szomszéd tehene is....
Amúgy eszemben sincs megharagudni a véleményed miatt, de azért próbáld meg az án álláspontomat is átgondolni, Nem biztos, hogy az az igaz amit többször hallasz.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.10. 21:02:39

@TA-TB:

Ilyen szép a magyar nyelv:)

Nem igazán szoktam levelekbe belejavítgatni, de ami olyan azt kiszedtem, kicsillagoztam kicsivel a publikálás után.

vargyula 2009.08.10. 22:04:19

Üdv!
Friss élményem van a vonallal kapcsolatban. 2 hete volt szerencsém Szolnokról Nyírbogátra elutazni Debreceni átszállásal rokonlátogatóba. 11 éve nem utaztam a mátészalkai vonalon, hát nem változott semmi. Debrecenig minden ok, még van egy kis nyugat, normális, tiszta BHV vagonok. De ami Debrecentől Nyírbogátig tartó kemény 50 km-es utat illeti, az durva volt. 3 vagonból áll a szerelvény az esetek 90%-ban, most is így volt. Legelső kocsiba felszállok,a péntek délutáni negyed 6-os személyre és meglepve tapasztalom hogy a kisebbségből többség lett. Innentől inkább mindenki hagyatkozzon a képzelőerejére. Szag, hang, vizuális élmény. Amit csak el lehet képzelni. Szerencsére a kalauz 1 méterre ült tőlem, szóval annyira nem éreztem magam veszélyezetetve, de nem volt nyugodt út. A pálya rossz állapotú, viszont az M41-es dízel hangja részben kárpótolt (engem). Aki látni akar cifra dolgokat nézze meg saját szemével a balkáni vasútvonalat!!!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.11. 13:48:59

A mátészalkai vonal tényleg gáz, de azért van 1-2 szép színezőelem a sztoriban.
Halálkanyar, egykerekező vonat, na persze...

(Gondolom, a valóságban arról van szó, hogy túlemelt ívben van lassújel, aztán ferdén van a vagon.)

@Ákibard!:
A pályavasútnak minden vonat után csenget az alaposan veszteséges szolgáltató (Start), így elég sok állami pénz jut(na) kifejezetten a szalkai vonalra.

1116001 2009.08.11. 15:30:56

@gcsabi:
A cargósok azért kaptak részesedést, mert őket adták el. És gyakorlatilag kikerültek az állam védőszárnyai alól.

Míg egy szeszás jv-nek mi köze van a cargóhoz? A pályásoknál, trakciósoknál igaz fogcsikorgatva, de le lehetne vezetni az összefüggést.

Amúgy meg nem a cégért fizettek ennyit, mert alapvetően tizedennyi értéke sincs. Hanem közvetve a balkáni és keleti kiaknázatlan piacokért.


Megjegyzem elég vicces az is a vdSS részéről, hogy a gazdasági válság nincs hatással a vasútra, és nincs szükség leépítésekre. Amivel egyedülállóak vagyunk a világban, hiszen szerte euróbána több ezer vasutast küldtek el.
Mind1. Már várom, hogy valaki tényleg komolyan rendbe tegye acége, és rájöjjenek, hogy nincs szükség ekkora létszámra, és látszat posztokra.

teebeeykk 2009.08.11. 17:59:11

@Dani_21: a 25-ös vonal az Boba-Ukk-Zalabér-Zalaszentiván-Zalaegerszeg-Zalalövő-Őrihodos, az említett "halálkanyar" pedig emlékeim szerint valahol Boba-Zalabér között van.

gcsabi 2009.08.11. 19:49:32

@1116001:
A Gaskó szerintem egy alkalmatlan hülye, de nem lenne orbitális szereptévesztés egy szakszervezeti vezetőnek a dolgozók kirúgása mellett érvelne?
Szerintem nem kell ahoz fogat csikorgatni, de mindenkinek lehet véleménye erről. Én végigcsináltam azt az időszakot és az én véleményem más.
Nem tudom megítélni miért vették meg a cargót, de azt látom, hogy rohamléptekkel veszítik el a legjövedelmezőbb fuvarokat a jelenlévő magánvasútakkal szemben, akik hátamögött nagyon erős volt és jelenlegi mávos vezető áll.

V43 1346 2009.08.24. 16:05:05

A post beküldőjének csak Sólyom László, köztársasági elnökünk szavait tudom idézni: "a kisebbségekben az értéket kell meglátnunk".

;)

Tarackos Sül (törölt) 2009.08.30. 17:30:23

Érdekes, én is jártam arrafelé nem keveset, és ha nem is angyalföld (háhá, szó szerint :D), de akkor sem hivatott a vonal erre a fröcsögő, általánosító, nulla intellektuális színvonallal rendelkező írásra. Mindennapos rablás, erőszak . . . ember, hol élsz te? Megbüntet a kalauz, a másikat meg nem . . . isten hozott a való életben, hallottál már a szerencséről? (és a magyar irigységről?)

Nem leányálom az a vonal, a további része (le a határhoz) meg igazi vadnyugat, utasok, emberek, stb. nélkül, még a szél is fütyül, csak a guruló ördögszekerek hiányoznak. A történet viszont tele van színezőelemmel, ennyire nem rossz a helyzet. Olyan, hogy mindennapos erőszak, meg gettó nincs.