Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk 1 napos útra indult vonattal, amit két átszállás színesített. Az első vonat késése miatt az összes csatlakozást elbukta, sőt! Hazafelé még ülőhelyet is alig talált, mert ugyan arra a helyre több jegyet is eladtak. (A levélben a könnyebb olvashatóság érdekében az ékezeteket pótoltam).

Sziasztok!

A következő kérdéssel fordulnék hozzátok. Nézzétek el nekem az angol billentyűt. Augusztus hónapban volt egy külföldi utazásom retúrban, ehhez a MÁV jegypénztárát  vettem igénybe, tehát mint olyan ő tőle rendeltem meg a szolgáltatást, ő áll  kapcsolatban a külföldi felekkel, nem azt mondták vegyem meg határon ha odaérek röviden rendeltem tőluk jegyet + helyjegyeket lévén éjszakai utazás is volt benne.

Cc. 1 napos útról beszélünk 2 átszállással. Az első vonat Keletiből indult, 30 perces késéssel nagyjából, bevárta az előző vonatot, ahonnan jöttek velünk tovább  még emberek. A lényeg, ne húzzam tovább, rögtön az első átszállásunk előtt, az első vonatunk késett 2 órát, így a csatlakozást IS lekéstük, illetve az összes utána következő hegyjegyet bebuktuk, nem tudtuk felhasználni már.

Pikantériája pedig a történetnek, hogy visszafelé a helyjegyünket eladtak másoknak is, így bár megoldottuk szerencsésen a kalauz segítségével, de ha épp nem lett volna szerencsénk  vitázhattunk volna országhatárokon át, ki foglalja el azt az ülést, amit többedmagunknak adott ki a jegypénztár. Nekünk és kint egy ottani emberkének ugyanazt az ülést,  jah es a kocsiszám természetesen már nem is volt jó, de ezen már meg sem lepődöm. (2 ugyanazon ülésre szóló helyjegyről fénykép készült)

A kérdésem a következő: Mivel az első vonat késett 2 órát így bebuktuk az összes további helyjegyünket nem kevés kellemetlenséget okozva ezzel magunknak sajnos, vissza kérhetem-e és ha igen hogyan (ne legyenek fölöslegesen lefutott korok ) a bebukott jegyek arat?

Azért kérdezem ezt így, mert a vasúttársaság előszeretettel hivatkozik arra, hogy ha külföldi vonalon történik a késes az nem az ő hibájuk, ami való igaz, de attól még megtörtént. A jegyet nem külföldön hanem tőlük vettem és mivel ők kapcsolatban állnak minden ország vasúttársaságával ahová helyjegyeket is eladnak joggal gondolnám azt minek utána a jegyet tőlük vettem kártérítési kérelemmel fordulhatnék hozzájuk. Hisz a felellőség végtére is az övek, mivel ők állították nekem ki azt a jegyet, es rögtön a Magyarországról induló vonat több órás késese miatt végtére is használhatatlanná váltak a helyjegyek a továbbiakban.

Köszönettel előre is.

Egy utas

ui.: az utazás során érintettünk uniós es nem uniós tagországokat is.

Címkék: közlekedés máv külföld belföld késés vasút utas panasz jegy csatlakozás észrevétel helyjegy


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr921325359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bodzaital 2009.08.20. 19:49:40

na, erre lehet mondani, hogy Magyarország, én így szeretlek.

kenshikun 2009.08.20. 20:40:20

És nem fogsz kapni semmit, mivel "csatlakozásra vár" nincsen, és ezzel A cég letuda felelősségét. Ennyi.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.22. 18:57:38

Az ilyen esetekre vonatkozó szabályozást az 1986. évi 2. törvényerejű rendelet szabályozza. Ennek függeléke a "A Nemzetközi Vasúti Személyszállítási Szerződésre vonatkozó Egységes Szabályok". Azt érdemes elolvasni. A "II. Fejezet A MENETREND BE NEM TARTÁSÁRA VONATKOZÓ FELELŐSSÉG" 32. cikke "Felelősség vonatkimaradás, késés vagy csatlakozás-mulasztás esetén" -- a neten elérhető. A jogszabály így fogalmaz:
1. § A fuvarozó felelős az utassal szemben azért a kárért, amely abból ered, hogy a vonatkimaradás, késés vagy csatlakozás-mulasztás miatt az utas nem tudja utazását ugyanazon a napon folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem követelhető. A kártérítés kiterjed az ésszerű szállásköltségekre és az utast váró személyek értesítésének az ésszerűen felmerült költségeire.

2. § A fuvarozó mentesül fenti kötelezettsége alól, ha a vonatkimaradás, késés vagy csatlakozás-mulasztás az alábbi okok valamelyike miatt következett be:

a) a vasúti üzemmel össze nem függő körülmények, amelyeket a fuvarozó az adott körülmények között elvárható gondosság ellenére sem kerülhetett el, és amelyek következményeit nem háríthatta el,

b) az utas hibája, vagy

c) egy harmadik személy magatartása, amelyet a fuvarozó az adott körülmények között elvárható gondosság ellenére sem kerülhetett el, és amelynek következményeit nem háríthatta el. Az ugyanazt a vasúti infrastruktúrát használó más vállalkozó nem tekinthető harmadik személynek, ez azonban a vasút megtérítési jogát nem érinti.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.22. 19:02:43

A poszt alapján nem egyértelmű, hogy a fenti jogszabály mennyire alkalmazható a posztíró esetében, mert semmilyen konkrétumot nem írt.
A helyjegy-duplázással mindenképp meg kellene keresni a vasútvállalat ügyfélszolgálatát, mert ha valóban azonos helyre kétszer adtak el helyjegyet, az hiba, az okot a társaság azonban csak akkor tudja kinyomozni, ha megvannak a konkrét adatok. A helyjegyekre vonatkozó szabályokat sajnos nem tudom, de én adnék valamiféle kompenzációt a csalódott posztírónak.

ZBR 2009.08.24. 01:07:30

@vonat blog:
Szép. Csak, ez nem kizárólag a Magyar Köztársaság területén történt. Emiatt nem biztos, hogy ez a szabály alkalmazható.
Továbbá: az utas az utazást folytatni tudta volna, igaz, helyjegye nem volt...

Konkrétum pedig valóban alig van benne...

2009.08.27. 22:11:27

sziasztok.

Akkor nehany konkretummal szeretnek szolgalni.
A keses mar a keletiben elkezdodott nagyjabol fel oraval indult kesobb, a hatarra erve szerbiabol belgradik cirka 2 orat meg rahuzott kesesben.Masnap reggel ment csak vonat, szofiaba, ahonnan ejszaka utaztunk tovabb a tengerpartra.Mindewgyik vonat kesett 2 orat. Bulgaria EU allam, tehat ra ugyanugy vonatkozhatnak a kozos szabalyozasok mint magyarorszagra, gondolom en naivan.Ha valami informaciora meg szukseg lenne irjatok meg, es elmondom.A visszafele helyjegyet pedig a bolgar vasuttarsasag adta ki egy utasanak, azt a helyjegyet amit nekem is eladtak elotte nehany hettel a MAVon keresztul.
Ha ugy vesszuk AVALArol van szo amugy, mar a magyar vonalon is kesett, illetve nem tudom ez a vonat mennyire magyar vagy nem, de altalaban magyar intercity vagonok szoktak lenni rajta, gondolhatnam azt hogy magyar, ha innen indul sajat kocsikkal.
Elore is koszonom a segitseget.A jogszabaly dolog jo otlet, de a kerdes tenyleg az mennyire lkalmazhato. Hisy ezek a tarsasagok kapcsolatban allnak egymassal ez biztos.Ha helyukben lennek szarnek az utas fejere oldja meg maga.De azt hiszem nem ez lenne a megfelelo hozzaallas egy europai szintunek akarni latszo vasuttarsasagtol.Ez az en velemenyem :/

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.28. 18:17:42

A fenti jogszabályra hivatkozva lehet fordulni a jegykiállító vasúttársasághoz kártérítésért, ha aznap nem tudott továbbutazni az utas. A jogszabály nemzetközi utazásokra vonatkozik, érdemes elolvasni, értelmezni a szöveget, és összevetni a tényleges esettel. Kérdés, hogy a késés elmulasztását hogyan lehet bizonyítani.
Az Avala késése rendszeres jelenség, mint ahogy a jelzett késések általánosnak mondhatók. A Balkánon 3-4 óra késés is gyakori és megszokott dolog.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.28. 18:18:29

Helyesen: Kérdés, hogy a csatlakozás elmulasztását hogyan lehet bizonyítani.
süti beállítások módosítása