Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. A mellékvonalak nagyobbik felén állnának le a vonatok. Olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös.

Úgy látszik, a baloldali kormány utolsó esélyét is föladja, hogy megrágja a magyar vasút problémáját, amelyet a rendszerváltás óta egyetlen kormány sem tudott se lenyelni, se kiköpni. Mindenki tudja, hogy a MÁV-csoport a közpénzek elfolyásának terepe, évente több százmilliárd forintot öntenek bele, miközben az utasok sokszor elégedetlenek a szolgáltatás színvonalával.

Elővette a fűnyíróját

Noha a vasút ordítóan rossz hatékonysággal, az erőforrások (hanyag és szándékos) pazarlásával működik, a Hónig Péter miniszter által július elején bemutatott Antalinak is a legegyszerűbbnek látszó eszköz, a hálózat brutális megcsonkítása jutott eszébe, és elővette a fűnyírót. (Lásd a térképet!) Mintha az üzemanyagot elfolyató autónkat nem szervizbe vinnénk, hanem lelöknénk a szakadékba.

Az augusztus 7-én megjelent kormányhatározat szerint hétfőig, 24-ig a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztosnak ki kellett volna alakítania „a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepcióját”.

A Kötött pálya birtokába került dokumentum (lásd a táblázatot!) szerint a „koncepció” azt tartalmazza, hogy melyik vasútvonalakon kell megszüntetni a személyszállítást.
 

Tevan Imre cikke a Kötött pályán folytatódik. Erre tovább!

 

Címkék: index cikk máv vonat vasút mellékvonal bezárás kötött pálya


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr141333859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2009.08.24. 07:54:26

A Mezőtúr-Orosháza szakasz is halállistán van, pedig azon van utas, nem egyszer két pótkocsival is megy ott a Bz. Mezőtúr és Szarvas között pedig hogyan akarják busszal pótolni ,hiszen nincs közút a két település között. Helikopterrel emelgetik át a buszokat a Körösön? Vagy hatalmas kerülővel Gyomán keresztül fog járni?

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.08.24. 08:40:30

A régi recept most is jól bevált:
-hagyd leromlani a pályát és a járművek állapotát
-szerkessz egy olyan menetrendet, amitől a még megmaradt utasok is elpártolnak.
-végül pedig szüntesd meg

Egyszer már a felsővezetést kéne "racionalizálni", hogy a MÁV-ba beletöltött tömérdek pénzt olyanra költsék, amiből az utasok is hasznot lássanak.

UI: igen vannak felesleges, és jogosan megszüntethető vasútvonalak. A most kijelölteknek kb. 10-15%-a.

alaszka 2009.08.24. 10:37:14

Először készüljön egy jó csatlakozási lehetőségekkel rendelkező menetrend. Ha nem térnek vissza az utasok, akkor tényleg be kell szüntetni a közlekedést. Rövid távokra tényleg jobb a busz. De azért még elég sokan utaznak nagyobb távolságokra, ahol a vasút előnyben lenne, ha...

rickyramirez 2009.08.24. 13:04:31

Egy pontosítást szeretnék először megejteni: ez a kormány nem baloldali, hanem a legelvadultabb neoliberális gazdaságpolitikát megvalósító, milliárdosokból álló, a nemzetközi pénzvilág érdekeit érvényesítő átmeneti kormány. A szívem szakad meg, hogy egy újabb 2007. március 4-e közeleg: akkor már láthattuk, hogy ezek nem viccelnek, és a baj az, hogy még a két és fél évvel ezelőtti bezárásokat sem sikerült megemésztenem (több bezárt vonal is a lakhelyem közelében van), és most egy még brutálisabb lépés következik. Nagy kérdés, hogy vissza lehet-e ezt majd csinálni valaha is?

Adani 2009.08.24. 15:52:38

Békés megyében akkor is azt a vonalat zárták be, amelyik nagyon nem szolgált rá és olyan adottságai vannak, ami alapján lett volna létjogosultsága nem elbaszott menetrend van és volt évekig. Hiszen itt az állomás Békés belvárosában van, nem pedig valahol pusztában, közvetlenül a buszpályaudvar és két hipermarket mellett. Alig pár hónappal a vonat megszűnése után a buszok is szép csendben megszűntek majd tavaly decembertől szép csendben a meglévő 3 pár busznál is megszűnt a vasútállomásra bejárás. Vagyis gyakorlatilag már semmi sem jár itt se busz se vonat. Itt is ettől kell félni, ha a vonat eltűnik akkor pár hónapig lesz busz helyette, aztán mikor szép csendben a buszok is el fognak tűnni, és akkor már tényleg nem lesz semmi amivel utazhatna a jóember.

rickyramirez 2009.08.24. 16:17:50

@Adani:
Igazad van, például a Csorna-Pápa-Környe vonal mellett lévő települések közül is nem egy panaszkodott a rossz közlekedésre, amióta 2007 elején megszüntették a vonalat. Eleinte jártak autóbuszok ugyanazon az útvonalon, de azok ugye kényelmetlenek, másrészt jó nagy kerülővel mentek, mert csak arra tud menni, amerre közút van. Ezért aztán alacsony volt a kihasználtságuk, és erre hivatkozva megszüntették azokat is. Ez a sors vár a most bezárásra kerülő mellékvonalakra is, úgyhogy lassan, de biztosan sikerül a vidéket elsorvasztani, a települések megtartó erejét (hogy ne költözzenek máshová az ott lakók) elvenni. Bravó!
Mellesleg egy-két hónapja szerveztek egy tiltakozó megmozdulást a Csorna-Pápa vonalon, melynek keretében egy bérelt vonattal végigmentek rajta (jellemző: GYSEV-es volt, mert az olcsóbban biztosított vasúti járművet), zsúfolásig megtelt, és mindenki a vonal visszaállítása mellett érvelt, valamint hangot adott annak, hogy a 2007 eleji megszüntetés súlyosan elhibázott lépés volt.

PaXiB 2009.08.24. 16:31:07

"Eleinte jártak autóbuszok ugyanazon az útvonalon, de azok ugye kényelmetlenek"

Hogy lehet egy busz kényelmetlen?

Ferrrrituszin 2009.08.24. 17:07:39

@PaXiB: Például nincs WC a buszon szúkebb kisseb a befogadőképessége de próbáld ki kb egyóra idótartamra a kettőt és rájösz....

Adani 2009.08.24. 17:09:20

@PaXiB:

A vonathoz képest szerintem az. Nagyobb csomagot nem lehet hová tenni pláne ha tele van, mert az alsó csomagtartó is megtelik akkor ráadásul nem is merném oda tenni, mert nem lehet szemmel tartani bármikor kilophatják onnan. A buszon nincs WC, nem lehet kicsit felállni nyújtózkodni, mozogni stb. 3 óránál hosszabb úton már dohányozni is kedvem szottyanhat, buszon azt se lehet.

PaXiB 2009.08.24. 18:02:21

1. részemröl nem szivesen megyek WC-re a vonaton sem.
- de rendben. Ebben igazad van. -

2. azt gondolom a kedvem szottyan dohányozni kategoria nem lehet indok a vasut mellett... Jelenlegi gazdasági helyzetben az ilyen jellegű kényelmi igények saját autóval, vagy taxival elégíthetőek ki.

Válság van.

Adani 2009.08.24. 18:31:31

@PaXiB:

De a kedvem támad néha kinyújtózni, felállni mozogni kicsit igényt nem lehet autóval meg taxival sem elérni ( autóval esetleg úgy, h megállok az út szélén pihenni). Erre a vonat viszont tökéletes, a busz pedig távolról sem, órákon keresztül ülni egy ülésben ahol a lábad alig fér el ha pl. van egy utazótáska is nálad akkor azt is csak az öledben tarthatod. Vonaton pedig legalább azt felteheted a feletted lévő csomagtartóra.

Ákibard! 2009.08.24. 19:36:09

@rickyramirez:
"(jellemző: GYSEV-es volt, mert az olcsóbban biztosított vasúti járművet), "

Nem azért mert GYSEV jármű, mert az adta olcsóbban, hanem azért mert nem Bz-vel, hanem korszerűbb járgányokkal szeretnék talpraállítani azt a vonalat.(Nem titkoltan GYSEV segítséggel)
Amúgy magam is ottvoltam, szép megmozdulás volt.

lurkó 2009.08.24. 21:43:49

@PaXiB: Eléggé szükös az egy utasra jutó hely,és a légtér.

buszfan 2009.08.24. 22:16:14

"Decemberben bezárnának majd’ kétezer kilométer vasutat"
Ez nagy megoldás, gratz... biztos nagyon-nagyon sok egyetemet kellett az úgynevezett szakértőknek ehhez elvégezniük, hogy ezt megszüljék.
1. Veke által javasolt ütemes menetrend? Ugyan minek...
2. Regionális közlekedési társaságok? Ugyan minek...
3. Közbeszerzési korrupció fékentartása, felesleges bürokrácia leépítése? Ugyan minek...
Ezen a 3 pont bármelyikén tízmilliárdok lennének megfoghatóak, ha meglenne hozzá a politikai akarat és a rendszer végre elmozdulhatna egy fenntartható működés irányába. Viszont ezzel a lépéssel ha megvalósul inkább a fenntarthatatlanság irányába halad tovább a MÁV. Fix költségei gyakorlatilag változatlanok maradnak(bürokrácia, korrupció, leállított infrastruktúra őrzése, stb.). Igaz picit sikerül faragni a változó költségekből (munkabér, gázolaj, áram, karbantartás) de félek nagyon sok milliárd Ft utasárbevétel elvesztése árán. És 2-3 év múlva egy kisebb és rosszabb hálózattal ismét ugyanekkora (200 milliárd) deficitet fog a MÁV termelni.

buszfan 2009.08.24. 22:17:22

utasárbevétel=jegyárbevétel sorry

Magdusos 2009.08.25. 15:13:56

@PaXiB:
Kényelmetlen busz: én 178 cm magas vagyok, de nem férek el az ülésen kényelmesen, egy 190-es emberről már nem is beszélek. A csomagokat nem lehet normálisan elpakolni, ha a lenti csomagtartóba teszem, lehet, hogy nem találom ott, mire leszállok. Busz utazás előtt se enni, se inni nem érdemes, mert ugye akármilyen a wc-k állapota a vonaton, mégis használható. Ez csak egy pár érv... van még.

greentech 2009.08.26. 09:11:55

A gond ott gyökerezik, hogy egy gazadasági szakember hozza meg az ilyen és ehhez hasonló döntéseket, nem pedig az ehhez értő mérnökök.
Sajnos még most sem látták be a minisztériumban, hogy ha a mellékvonalakat bezárják a fővonalakon is csökkeni fog az utasszám. Amit visszaminősítenek mellékvonalrá, esetleges nagy forgalom csökkenés esetén,később azt is megszüntetik?!

Nem beszélve arról, hogy a kerékpár szállítást a volán nem tudja vállalni,( pedig arra is lenen mód) !!! Illetve kárhogy a volánjáratokat nem vizsgálják, mert hol túlzsúfolt és nem lehet felférni egy járatra, következővel kell menni. Tehát nem csak a vasútat kell nézni, hanem globálisan az egész országos hálózatot. A volán – vasút összehangolása, de sajnos jelenleg még mindig a verseny folyik.

MÁVCARGO-t nem kellett volna eladni!!!

Adani 2009.08.26. 09:59:50

@greentech:

A 70es években is volt ilyen koncepció, h a vasutat nyírbálták a közút miatt, ott is bezárt sok vasút amin rengeteg utas volt és a síneket is felszedték nehogy helyre lehessen hozni. Volt olyan szakasz, ahol a bezárt vonal mentén egymás seggében mentek a buszok és volt mikor külön Barkas autó kellett, h vigye a busz után a csomagokat.

Volt olyan vasútvonal amit akkor bezártak mondván nem kell, 2000 körül meg fővonalként kellett újraépíteni tetemes összegért. Jelenleg villamosítják ezt a vonalat vagyis van forgalom rajta nem is kicsi.

az is megtörténik elég gyakran ,h egy biznyos állomáson beérkezik a halállistán lévő vonal kb. 30 utassal, majd a másik nem halállistán lévő vonalról a vonat 4-5 utassal.

stepboy 2009.08.26. 20:42:09

@greentech: A gond ott gyökerezik, h semmiféle szakember nem hoz semmiféle szakmai döntést a vasúttal kapcsolatban itthon...
A közlekedési szakember közlekedési szempontok által vezérelt döntést hoz; egy gazdasági szakember meg egy gazdasági szempontok által vezérelt döntést hoz - kettő eredője lenne a kompromisszummal ugyan, de működőképes vasút Magyarországon.
Na most ezt vesd össze a fenti tervezettel, ilyen döntéseket csak buta politikusok által mozgatott bábok hoznak, nem szakemberek. Ennek nyilvánvalóan semmi köze nincsen a szakmaisághoz.
El lett mondva kismilliószor, h a vasút költségvetésében nem a mozgó, utasokat szállító vonatok termelik a veszteséget - ennyi idő után ezt már a nem szakmabeliek is nagyon jól tudják. Talán még azok is tudják már, akik meg akarják szüntetni a vasúti személszállítást Magyarországon.

greentech 2009.08.27. 09:08:13

@stepboy: Annyiban igazad van, hogy ez csak a politikáról szól!

Attól hogy gazdaságtalan nem biztos, hogy be kell zárni. Ezt érted, nem? A személyszállítás sosem nyereséges, még a volánnál sem! Megnéztem a térképet, nyilván van, ami már felesleges lett, hisz már kis ország lettünk, vagyunk. Nem beszélve arról, hogy a volán nem tud annyi szolgáltatást nyújtani mint a vasút, ezt mindenki tudja. (Itt nem a minőségi szintről beszéltem, hanem hogy van, vagy nincs). Arról meg külön topikot lehetne nyitni, hogy volán-vasút, pro és kontra.

stepboy 2009.08.27. 20:36:12

@greentech: Szerintem te nem érted, h én mit írtam :-) Az én nézőpontomból ugyanarról beszélünk mind a ketten. Hozni akarnak egy elmebeteg döntést, mert azt hiszik, h ha kevesebb vonatot kell indítani, akkor csökken a veszteség (szüneteltetni akarják a vasúti személyszállítást bizonyos helyeken).
Erre mondtam, h ez mindenféle szakmaiságot nélkülöz. Egy gazdasági szakember sem biztos, h a vonalbezárások mellett döntene - hanem megvizsgálná, hogyan lehetne gazdaságosabbá tenni az adott vonal működését...

Adani 2009.08.27. 20:53:27

@stepboy:

Pontosan, ahogy a Vastagbőr blog is írja ha lyukas a tank a kocsin akkor sem kiviszik a roncstelepre hanem befoltozzák a tankot.

Ha egy ember lesérül vagy súlyos beteg lesz akkor sem fejbelövik hanem elviszik egy kórházba és meggyógyítják és ha már egészséges lesz akkor újra teljes értékű munkaereje lesz.