Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Néhány éve, amikor még jeggyel utaztam, és nem bérlettel, nekem is volt a lentihez hasonló esetem. Érd felsőn zárva volt a pénztár, a vonat érkezésééig sem nyitott ki, ezért felszálltam. Jött a kalauz, felvázoltam neki a dolgokat, erre mondta, hogy más tudott venni (valószínűleg előbb értek ki, mint én), ezért nekem is kell, hogy legyen jegyem. Nem volt, ezért büntetni akart. Ilyenkor egy "Rögtön jövök" táblát azért kitehetnének. Az utas is tudná, hogy miért nincs pénzár, illetve a kalauz is, hogy a többinek miért van jegye.

Kedves MÁV-figyelő!

Egy korábban megtörtént esetet szeretnék megosztani a bloggal. Az Esztergom-Budapest vonalon egy megnevezni nem kívánt állomáson szerettem volna jegyet vásárolni, azonban a pénztárnál senkit nem találtam. Jó szokás szerint kopogtam és vártam, hogy valaki majd csak jön és megvásárolhatom a jegyet.

Ez megismétlődött, azonban pár perc várakozás után sem szolgált ki senki. Ezt tudomásul véve kimentem, hogy majd a vonaton megvásárolom a jegyet. Miközben a peronon vártam a vonatot, látom, hogy a pénztáros hölgy kirohangált valaki(k)nek vitte a jegyet. Mindeközben a vonat is megérkezett, lehetőségem sem volt ismét már már könyörögni egy jegyért.

A vonaton a kalauz (hosszú hajú középkorú) hölgy pedig rámförmedt, hogy miért nincs jegyem, hisz a hölgynek meg van. S legközelebb ha nem lesz jegyem akkor ez 2000ft büntetés lesz. Kérdezem én, ha a kedves pénztáros hölgy nem képes a munkáját végezni, illetve a kalauz hölgy pedig pofára ad jegyet, akkor ezt hogyan oldjam meg konfliktus nélkül? Mellékesen megjegyzem, hogy egy másik megállóban a fiatal embernek szó nélkül adott jegyet, holott ott is volt nyitva pénztár, és ott kellett volna megvásárolni a jegyet.

Valahogy a kiszolgálást és a kalauz mentalitását is nagymértékben kifogásolni lehet, amellett, hogy akaratom ellenére nem tudtam jegyhez jutni az állomáson. Abszurdnak tartom, hogy más nem tudja rendesen végezni a rábízott munkát, és még velem flegmáznak a vonaton! Mivel ez már nem az első eset volt, más közlekedési társaság szolgáltatásait veszem igénybe, ahol nem kell könyörögni egy jegyért, és még csak nem is kapok flegma hangnemet, viselkedést!

Címkék: közlekedés máv büntetés vonat vasút panasz bérlet jegy kalauz pénztár


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr551336300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.08.25. 17:50:01

@Jim Raynor:
Mert attól, hogy 5 percícel előbb beszűnteti a jegykiadást még amúgy van jegykiadás...

A kormrendelet szerinti nincs jegykiadás akkor van ha se pénztár se pénztáros se semmi. Fogd fel értsd meg, ez van nem te változtatod meg.

Jim Raynor 2009.08.25. 17:50:13

@Ákibard!:

na akkor lássam az idézetet, amely szerint a jegykiadás biztosított, ha a pénztár nem üzemel.....

Jim Raynor 2009.08.25. 17:53:22

@Ákibard!:

korm. rend. 7.§ (7) Ha a vasúttársaság a felszállási megállóhelyen/állomáson meghatározott időszakban vagy egyáltalán nem szolgáltat ki menetjegyet, erről az utazóközönséget tájékoztatja. Ilyen esetben a vonaton a menetjegyet pótdíj nélkül kell kiszolgáltatni.

van még kérdés?????

mildi 2009.08.25. 17:53:37

@Jim Raynor: "JOGszabályok" :))))))))
fájsz, komolyan.
feleslegesen hülyét csinálsz magadból, de te tudod

mildi 2009.08.25. 17:56:17

@Jim Raynor: nincs. feladtam, verd tovább amit akarsz, azzal, amivel akarod.

Jim Raynor 2009.08.25. 17:56:29

@mildi:

imádom, amikor a tudatlanok hülyéznek le másokat.....

Jim Raynor 2009.08.25. 17:57:26

@mildi:

"Ilyen esetben a vonaton a menetjegyet pótdíj nélkül kell kiszolgáltatni"

hát ha ezt sem érted, az már nem engem minősít.....

Ákibard! 2009.08.25. 18:06:49

@Jim Raynor:
Ez még mindig nem az 5 perces szünetelés ideje de mindegy.
Mildinek van igaza, halj meg hülyén.

Jim Raynor 2009.08.25. 18:09:59

@Ákibard!:

Ha a vasúttársaság a felszállási megállóhelyen/állomáson meghatározott időszakban.....egyáltalán nem szolgáltat ki menetjegyet....


miért is nem az 5 perces szünetelés? érvek helyett nagyon könnyű ám hülyézni.....

tudod: hülye, hülyébb, leghülyébb, postás, rendőr.....

Ákibard! 2009.08.25. 18:12:34

@Jim Raynor:
A meghatározott időszakok nem a vonat indulása előtti 5 percek hiszen azok esetlegesek.

A meghatározott időszakok előre meghirdetettek amikor az állomáson zárva tart a pénztár. Nincs pénztáros sem, vagy ha van alszik, úgy mondják szünetel a szolgálata.
Pl. pénztár nyitva tart 3:30-23:30. A fennmaradó idő az amit a kormrendelet említ.

De nem vitatkozom tovább veled, halj meg hülyén, már mondtam.

mildi 2009.08.25. 18:13:52

@Jim Raynor: "hülyét csinálsz magadból" szövegértelmezés egyes. és még én vok a tudatlan....

lurkó 2009.08.25. 18:19:02

@Jim Raynor: Olvasd tovább!
76 KF. a/ Az első jegyvizsgálatkor a vonaton pótdij megfizetése nélkül válthat menetjegyet az utas, ha
- a felszálási állomáson nincs menetjegykiadás, vagy a menetjegykiadás szünetel.
Az öt perc az nem szünetelés hanem beszüntetés. Lehet probálkozni de a jegyvizsgáló nincs értesitve tehát a szabályoknak megfelelően meg fog büntetni. Utána lehet menni panaszra meg egyébb hercehurcára. És nem a jegyvizsgálóval nekiállni vitatkozni mert az nem vezet semmire. Mosolyogva kifizetni a pótdijjat vagy mosolyogva átadni a személyes adatait az utasleadási laphoz. Aztán mosolyogva elmenni panaszt tenni jogszerütlen eljárás miatt. Onnantól a jogászok dolga az egész. Mert nem az utas és nem a jegyvizsgáló dolga a szabályalkotás.

siófoki35 2009.08.25. 18:35:32

@Ákibard!: A 2-es vonalon sehol sincs forgalmistapénztár...

Jim Raynor 2009.08.25. 18:37:41

@lurkó:

"Az öt perc az nem szünetelés hanem beszüntetés"

azt büdös életbe....ezt a szókifacsarást.......hol is van leírva, hogy az 5 perc az nem szünetelés, ezért kivétel?

"a jegyvizsgáló nincs értesitve" a máv dóga, az utasnak ehhez semmi köze.

"És nem a jegyvizsgálóval nekiállni vitatkozni mert az nem vezet semmire"

de, oda vezet, hogy nem büntetnek meg jogellenesen. nem fizetem ki, mert nincs alapja, utána pedig pereljen a máv.

"Mosolyogva kifizetni a pótdijjat vagy mosolyogva átadni a személyes adatait az utasleadási laphoz. Aztán mosolyogva elmenni panaszt tenni jogszerütlen eljárás miatt."

ha te így csinálod, akkor egy mosolygós birka vagy, aki hagyja, hogy átverjék.

"Mert nem az utas és nem a jegyvizsgáló dolga a szabályalkotás."

az nem is, de a betartásuk viszont igen, akár a máv-ról, akár az utasról van szó.

lurkó 2009.08.25. 18:54:19

Ha ebböl nem értetted meg akkor egy antiszociális barom vagy! Hajrá ! Csináld! De sose gyere a közelembe maradj csak igy egy névtelen senki az internet virtuális világában. Akár tetszik akár nem az életben szabályok vannak vagy betarjuk vagy büntetnek. Rengetegszer jön mindenki a nyugati példákkal hát igen csak akkor ugy is kéne gondolkozni mint ott. Ilyen állandóan kibuvokat kereső nemzet nincs még egy europában.

lurkó 2009.08.25. 19:01:16

@Jim Raynor: Te jöttél a 7.§.-al. Azt hittem ismered.
28.KF. c/ A forgalmi tevékenységet is ellátó munkavállaló által történő menetjegykiadás esetén a menetjegy kiszolgáltatása a vonat indulása elött 5 perccel beszüntethető.


Igy szól az evangélium!

Jim Raynor 2009.08.25. 19:03:55

@lurkó:

a kibúvót ez esetben a máv keresi. nem lehetne pótdíjazni, de csakazértis.

soha nem bújtam ki semmi alól, de megvezetni se hagytam magam soha. nem hiszem, hogy ettől lennék "antiszociális barom"

Chapell 2009.08.25. 19:07:24

Abban azért Jim Raynornak igaza van, hogy elég naív dolog azt várni, hogy majd te utólag panaszt teszel és történik is valami. Igen, nyugati módon kéne gondolkozni és ha megszeged a szabályt perkálni. Na de mégis miért a szolgáltatás használója kedvezzen a szolgáltatónak?
Mert itt tuti az fog kiderülni, hogy ha neked van igazad, az a kaller ott se volt, nem is létezik, olyan vonat nem is volt, még a cég se létezik...
Szép dolog hinni abban, hogy mi a szabály, de ugyan miért tartanák be?
Ha két lángosárusnál ki van írva, hogy 6ig vannak nyitva, én odamegyek 5:55-kor az egyik már nem ad, mert mindjárt zár, akkor vajon melyik fogom választani a közeljövőben? Na persze, ha csak 1 lángosárus van, akkor mindegy is mi van kiírva, akkor nyit amikor akar, mert le van zsírozva (hogy ide illjen) a fogyasztóvédelemnél, stb-nél

Adani 2009.08.25. 19:09:13

"ogy felszállhatok, de 2000 ft pótdíjjal tud csak jegyet adni. (azt viszont nem várja meg, míg a pénztárhoz szaladok és vissza)
Nincs mit tenni, felszálltam és szó nélkül kifizettem a pótdíjjat is. "

Hasonló esetem volt még kb. 5 évvel ezelőtt mikor még kezdő vonatozó voltam, mert nem utaztam rendszeresen vonattal, h késve értem ki a Keletibe bent állt gyorsvonat Csabára és a mellette álló kallertől kérdeztem meg, h vehetek-e a vonaton jegyet, mert nem biztos, h visszaérek a pénztártól indulásig ( 5-6 perc volt még). Azt mondta, h persze lehet venni nála is. Ok, felszállok kaller jön és közli ,h 3000 valahányszáz lesz. Mondom ,h vmi tévedés lesz, mert idefelé ic jeggyel együtt is kevesebb volt ( akkor még normális árak voltak és 67.5% volt a diákkedvezmény), erre közli ,h 2000 ft pótdíj ha a vonaton veszek jegyet. Erre én csak annyit mondtam, h és ezt akkor miért nem mondta mikor érdeklődtem. Válasz annyi volt ,h az utas dolga, h tájékozódjon meg amúgy is benne van az utazási feltételekben, amit elolvashatok az állomáson. Nem volt mit tenni kifizettem, igaz azóta visszablicceltem azt a 2000ft-ot, nem szép dolog dehát amilyen az adjonisten ugye, ha közli előre, h pótdíj is van akkor lehet ,h nem szállok fel vagy megpróbálom futva elérni jegyvétel után.

Jim Raynor 2009.08.25. 19:09:28

@lurkó:

ha igazad lenne, ott lenne a 7.§-ban, hogy "kivétel, amennyiben a menetjegy kiszolgálás beszüntetésére a 28.KF.c/ alapján kerül sor"

de nincs ott. FAIL.

a beszüntetésnek egyébként nem az az eredménye, hogy a jegykiadás szünetel? (hiszen a vonat indulása után az újraindul)

kínodban már a szavakon lovagolsz, feleslegesen.

lurkó 2009.08.25. 19:13:26

Nézd: vidd biroságra a dolgot majd ott megmondják kinek van igaza. De ha ismered a SZÜSZ-t akkor tudod. Nem kell a vasuttársaságnak kibuvot keresni hisz le van szabályozva még ha sokaknak nem tetszik. Ha nem lehetne potdijazni akkor az utast kártérités illeti meg. Nem sok ilyenről hallottam.

Jim Raynor 2009.08.25. 19:17:51

@lurkó:

nekem elég a vasúti személyszállításra vonatkozó jogszabályt ismernem. a szabályt a máv nem tartja be.

lurkó 2009.08.25. 19:19:21

@Jim Raynor: Ne kinozz olvasd inkább el nincs kedvem egészben ideirni az öszes kiegészitőfejezettel együtt a 7.§-ust. Egyben kell értelmezni. Nem csak kiragadni egy részt.

lurkó 2009.08.25. 19:22:06

De ha igy veszed igénybe a szolgáltatást akkor te vagy aki nem tartja be. De mondom pereld be a MÁV-ot ja és a GYESEV-et mert ugyanezt a SZÜSZ-t használja. Lehet milliokat nyersz vele! :))

Jim Raynor 2009.08.25. 19:33:46

@lurkó:

gyorsan még egy példa, hátha világos lesz az álláspontom.

tegyük fel, hogy Budapesten egy nap az összes parkolóautomata elromlik (az üzemeltetőnél felmerült ok miatt), kivétel nélkül. az ugye nem opció, hogy akkor senki ne parkoljon, mert az lehetetetlen. mi a helyes?

A) a parkolóőrök ezen a napon nem büntetnek, hiszen az autósok önhibájukon kívül nem tudtak jegyet venni, bár akartak volna (lsd az utas, aki akarna jegyet venni, de zárva a pénztár)

B) a parkolótársaság leszarja, a sok köcsögnek nincs parkolójegye, fizessenek.

remélem, a B) eset megvalósulása esetén széles mosollyal, orgazmusközeli állapotban fizetnéd be a büntetést..........

Ákibard! 2009.08.25. 19:55:19

@Michael Collins:
A forgalmász tudja mikor jön a vonat, tőle kérnek engedélyt rá...

stupsi · http://flashjatekok.blog.hu 2009.08.25. 20:10:24

@l3v1: itt is (dojcsland), mint mindenhol, kalauza válogatja.....
Itt is volt olyan eset (na jó, nem kalauz), hogy az ellenör leszállított egy kiskorút az S-Bahn-ról (hasonló, mint a HÉV), mert nem volt érvényes jegye (stemplizett ugyan, csak maga a menetjegy nem volt már forgalomban). Igaz, hogy itt meg is ütötte a bokáját rendesen, mert ha kiállítja a büntetési cédulát, a célállomás (ahol a kiskorú le akar szállni!) elött nem szállíthatja le a gyereket.
Egyébként, ha az állomáson nincs már idöd jegyet venni, itt is kell felárat fizetni a jegyre, csak itt fölösleges pofázás-cikizés nélkül közlik veled, hogy ennyi meg ennyi a felár és kész.

mildi 2009.08.25. 20:20:03

@stupsi: itt sem:
"36. KF. A vasút nem szállítja le a vonatról
- az egyedül utazó 18 évesnél fiatalabb gyermeket,
- a 10 évesnél fiatalabb gyermeket és az őt kísérő egy utast,
- az önmagával tehetetlen beteget (ideértve a vakot, egyéb súlyos testi fogyaté-kosságban szenvedőt) és egy kísérőjét,
- a terhes nőt.
Az esedékes utánfizetési összeg beszedéséről ilyenkor a jegyvizsgáló telepállo-mása gondoskodik."

Ákibard! 2009.08.25. 20:50:06

@stupsi:
"Egyébként, ha az állomáson nincs már idöd jegyet venni, itt is kell felárat fizetni a jegyre, "

Barátom, ezzel a mondattal jópár emberben döntöttél össze egy fél világot!! :-))))))))))

stupsi · http://flashjatekok.blog.hu 2009.08.25. 20:53:28

@mildi: OK! Csak itt (németo), ha ilyesmi történik (vmi visszaélés féle), akkor annak következményei is vannak. Az, hogy ......., amit írtál nem teheti meg, és mégis megteszi, akkor felelösségre vonják a kalauzt-jegyellenört? Esetleg van bátorsága az utasnak jelenteni, hogy igazságtalanság történt vele?
Csak erre akartam utalni.

stupsi · http://flashjatekok.blog.hu 2009.08.25. 21:11:42

@Ákibard!: bocsika, jól értettem, hogy :
"Barátom, ezzel a mondattal jópár emberben döntöttél össze egy fél világot!! :-))))))))))"
-ezt nekem írtad?
Sajnos, másban is össze tudnám dönteni a "világot" Benned, és másokban is!:(((((
Az egyesülés óta itt sem "fenékigtejfel" minden.:(((( Az egyetlen, amit "münken" javára lehet írni, az az "egyszerüsített közlekedés"! Ez annyit jelent, hogy veszel egy "Streifenkarte"-t, és ezzel mindennel tudsz utazni (földalatti, villamos, busz, /HÉV vagy mi?/). Söt! 1 irányba minedennel tudsz utazni külön ráfizetés nélkül! (pölö: ha az uticélod eléréséhez különbözö utazási eszközök szükségesek /busz-villamos-földalatti-S-Bahn/) akkor nem kell mindenre külö-külön stemplizni. Ami a vidékieknek-külföldieknek gondot okozhat, hogy a "Ring"-eket tudja. Ugyanis, itt a városban az számít, hogy melyik "Ring"-ben utazol.

Jim Raynor 2009.08.25. 21:18:17

@Ákibard!:

""Egyébként, ha az állomáson nincs már idöd jegyet venni, itt is kell felárat fizetni a jegyre, "

Barátom, ezzel a mondattal jópár emberben döntöttél össze egy fél világot!! :-))))))))))"

azért ne csúsztassunk, a "nincs idő jegyet venni" és a "nem lehet jegyet venni" kurvára nem ugyanaz.......

lurkó 2009.08.25. 21:48:05

@stupsi: Nálunk is vannak! De bármely panasztétel alapja az arra a napra szóló érvényes menetjegy. Annélkül nehéz bizonyitani hogy ott volt és ha nem volt ott akkor... meg sem történhetett. És kishazánkban nem az elégtelen menetjegy a legtöbb probléma hanem a jegynélküliség. A jogkövetés sincs kialakulva ebben az országban nem tudom mi változott hét év alatt de ott én egyszer sem láttam rendőrnek jogait indulatosan magyarázó állampolgárt itt meg...

lurkó 2009.08.25. 21:53:22

@Jim Raynor: C) A parkolótársaság emberei nem tudnak róla-büntetnek-a polgár panaszt tesz- parkolotársaság utánanéz-büntetést elenged.
A szabályoknak jobban megfelelő.

Jim Raynor 2009.08.25. 22:07:32

@lurkó:

mégis inkább A), mert a parkolótársaság a 21. század telekommunikációs eszközeit felhasználva értesíti a saját alkalmazottait......(a máv esetében ez annyit jelentene, hogy a kallerek kapnának egy A/4-es papírt, hogy melyik állomást érinti az 5 perces "szüneteltetés", és ennek fényében tudnának dönteni a pótdíjazásról. marha bonyolult lenne)

stupsi · http://flashjatekok.blog.hu 2009.08.25. 22:13:08

@Jim Raynor: igazad van! valóban nem mind1! Itt ilyen nincs. Van viszont automata, ahol, ha nem a megfelelö gombra nyomsz, ugyanúgy érvénytelen a jegyed, mint ha nem is vettél volna.:(
A büntetés szintén.:(

@lurkó: csak azt tudom, amit olvasok-látok-hallok (TV-rádió-újság). Ha nem érvényes a jegyed, akkor jegy nélküli vagy (legalább is münchenben!)! Itt 40 ojródba kerül a "feketézés"!

"A jogkövetés sincs kialakulva ebben az országban nem tudom mi változott hét év alatt de ott én egyszer sem láttam rendőrnek jogait indulatosan magyarázó állampolgárt itt meg..."
Lehet nem éltél elég ideig itt........?

Ákibard! 2009.08.25. 22:17:39

@stupsi:
"Van viszont automata, ahol, ha nem a megfelelö gombra nyomsz, ugyanúgy érvénytelen a jegyed, mint ha nem is vettél volna.:( "

Öhhhm...
Ne haragudj, de egy bizonyos életkor és IQ szint felett az ember már össze tudja párosítani a dolgokat.
A párhónapos csecsemű is dugdossa a csillag alakú fakockát a körbe de ha nem megy, akkor megpróbálja a csillaggal, és láss csodát belemegy.
Itt ugyanez van. Ha 50%-ra vagy jogosult azn 50% alatti gombra tenyerelsz rá. Kb 5 gombnyomás egy jegy. Ez egy minimális IQ szint felett nem szabad hogy gondot okozzon, szerintem...!

stupsi · http://flashjatekok.blog.hu 2009.08.25. 22:31:27

@Ákibard!: kezdem én is úgy : Öhhhm................
Nem a városon bellüli közlekedésre gondoltam!!!! (bár ezt a rendszert sem mindenki érti!)
Ippeg ma vittem a keresztlányunkat a vonathoz. Automatán néztük a jegyet, ott pl nem is volt feltüntetve az uticélja! Akkor nem is kellett volna jegyet vennünk?
Na jó! Ez nagy város, itt nincs "ebédszünet", símán meg tudtuk venni a jegyet.

mildi 2009.08.25. 22:45:25

@stupsi: van. az ilyen kalauzokat senki nem szereti, a kollégái sem. komolyan, inkább segítek neki megírni a panaszkönyvet, de úgy nem lehet, h egyesek minihitlert játszanak és az utas birkán tűri. más kérdés, hogy aztán jön a szakszervezet és bevédi az illetőt :(

mvazowski 2009.08.25. 22:47:49

@Ákibard!: "Ha a vevő Európában reklmamál, azt alapos indokkal teszi, ezért is van igaza. "
Mert Magyarország, nem Európában van? Miért kell mindig előreítélkezni, pálcát törni embertársaink felett?
Azt hisszem az ilyen csökött agyú bigott barmok miatt, nem jutunk egyről a kettőre, akik a saját -hibás- világnézetükre mindig találnak igazolást (most általánosítottam)
No de be is fejezem, mert a végén még lesüllyedek a szintedre és a végén úgyis legyözöl a rutinoddal! :D

Ákibard! 2009.08.25. 22:49:04

@stupsi:
Igen neked írtam .
Annyit jelent, hogy sokan azt gondolják nyugaton minden fenékig tejfel. Aztán leírtad most, hogy mégsem...

Ákibard! 2009.08.25. 22:52:25

@mvazowski:
Olyanról hallottál már hogy irónia?
Esetleg átvitt értelem?
Jelen esetben Európa alatt a fejlett nyugati országokat értettem.
Emellett sokszor mondják, hogy Magyarország távolodik az Eu-tól színvonalban is, és más témában is...

De gondolom ez meghaladja az agyi szinted, neked csak 1000x ellőtt páréves beszólások ellövésére futja... :) Grat!!

stupsi · http://flashjatekok.blog.hu 2009.08.25. 23:06:22

@mildi: jogos! Itt szerencsére nincs ilyen. Na itt is véd a szakszervezet, de nem vakon......

@Ákibard!: ääääähhhhmmmm.....
ugye ezt nem ironikusan gondoltad?
Mert sajnos valóban úgy van, hogy mindenki azt gondolja, hogy a NYUGATON minden szuper......
De ha már néhány évet itt-ott élsz, akkor rá kell, hogy jöjj, nyugaton sem minden "Zucker schlecken"".:SSSS

bgirl 2009.08.25. 23:21:36

Jaaj lenne egy tippem hol történt az eset. Csak nem Pilisvörösvár? Ott mi is szívtuk meg elég sokszor,mert a pénztáros munkaidőben megy bevásárolni és társai.
És tudom ki volt a kalauz is. Imád szívatni az a nő ....

ZBR 2009.08.26. 00:11:57

Jim!
Te annyira sötét vagy. Te annyira keveset utaztál vonattal.

A kormányrendeletes érvelésed úgy szar, ahogy van.

Vagy indíts pert, aztán meglátjuk ki nyer.

otirt 2009.08.26. 07:37:42

Jim Raynor!

Az előírás úgy szól, hogy az alacsonyabb rendű szabályozás nem mondhat ellent egy magasabb rendű szabályozásnak. Itt viszont nem ellentmondásról, hanem kiegészítésről - ha úgy tetszik - végrehajtási utasításról van szó.

Ha utazási szándékkal a vasút területére lépsz, akkor ráutaló magatartással létrejön egy szerződés, mely szerdőzés minden szerződő félre nézve kötelező. Ez a MÁV esetében a SZÜSZ.

Jim Raynor 2009.08.26. 08:22:50

@ZBR:

jól van, hülyegyerek, érvelni te sem tudsz.......

Jim Raynor 2009.08.26. 08:32:30

@otirt:

elbeszélünk egymás mellett.

a SZÜSZ sem mondja ki - nem is tehetné - , hogy pótdíjazható az utas, ha az 5 perces "leállás" miatt nem tudott jegyet venni. benne van? nincs. ez összhangban van a kormányrendelet hivatkozott 7. §-ával, mely szerint szintén nem lehet ilyen esetben pótdíjazni.

szerintem a szabály egyértelmű, ti keveretitek bele folyton ezt az 5 perces dolgot, amire a SZüsz lehetőséget ad a mávnak, ezt nem vitatom, de ennek semmi köze a pótdíjazásra vonatkozó szabályokhoz.

magyarul becsukhatja a máv a pénztárat 5 percre, de ebben az esetben a rendelet 7. §-a szerint nincs pótdíjazás, és ezzel ellentétes rendelkezés sem a rendeletben magában, sem a szüsz-ben nincs.

Jegkoko 2009.08.26. 09:39:48

Egyébbként nem értem én hogy mi a fenét kell védeni a mávot, főleg ezzel az 5 percel a vonat indulása elött nem ad jegyet. Mi az hogy nem ad jegyet?Ha teszem azt késik a buszom, vagy bármi okbol kifolyólag nem érek oda időben, akkor miért kell megbüntetnie a kallernak az embert. Szerencsére én még nem találkoztam ilyen kötekedős kallaral, de plusz pénzt tuti nem fizetnék ki, inkább megvárnám a következő vonatot.

Adani 2009.08.26. 09:56:13

@Jegkoko:

Sok állomáson nincs külön ember a pénztárba hanem az állomási személyzet ad jegyet is, 5 perccel a vonat előtt és után meg van egyéb dolgai is, pl. sorompót vagy jelzőt kezel vonatot fogad, meneszt stb. Azért nincs akkor jegykiadás. Való igaz ilyenkor nem kéne pótdíjazni, de sokszor csak a kallertól függ, h elhiszi-e vagy sem ,h a pénztár márpedig zárva volt. De pótdíjat akkor sem kell fizetni, ha van a közelben olyan állomás ahol amúgy sincs jegy akkor kérj onnan lehet ,h drágább lesz de olcsóbb mint a pótdíj. Azt meg szintén nem tiltja a szabályzat, h hosszabb jegyet vegyek. Teszem azt Gödöllőn szállok fel és nincs időm jegyet venni felszállok és ha jön a kaller Gödöllő állami telepektől kérek jegyet ami 5 km-el hosszabb. Ezzel nem károsítom meg a MÁV-ot sőt többet fizetek mint amennyit kéne. Ha Máriabesnyő előtt nem jön akkor kérhetek onnan is ezzel már kemény 3km díjával károsítom a MÁV-ot de nem ebbe fog csődbe menni. 2x történt meg velem ez, h jegy nélkül szálltam fel Gödöllőn a személyre egyszer azonnal jött a kaller és adott állami teleptől egyszer pedig Márisbesnyőtől.

Egyébként tegnap is voltam Máriabesnyőn és láthatóan többen csinálják azt, h jegy nélkül szállnak fel Gödöllőn és a kaller elöl bújkálnak pl. a hátsó bicikliszállító kocsiban. 2-3 perc max. az út addig nem nehéz. Visszafelé nekem sem volt jegyem ,mert Besnyőn nem lehet venni és Gödöllőig nem jött a kaller. 3 perc alatt megkeresni is nehéz meg ideje sem nagyon van jegyet adni. De hát az Elvira szerint is csak 3 km-ről van szó, ami nem nagy tétel.

Jegkoko 2009.08.26. 10:15:05

Ezért lenne a legjobb megoldás a jegykiadó autómatákat tenni ilyen állomásokra, és mindig lehetne jegyet venni.

kispista2 2009.08.26. 10:50:55

@Jegkoko: Olcsóbb lenne, ha kitennének egy egyszerű pecsételő gépet a peronra, aki rendszeresen utazik az megvenné pár hónapra elővételben a jegyet és magának lepecsételné. A jegykiadási idő is csökkenne és visszaélni sem lehetne, mert felszállás előtt kéne pecsételni.

A MÁV-ot védő seggfejek rájöhetnének arra, hogy ez egy szolgáltató cég, és az utasok kényelmét kéne szolgálnia!
Ez a "menjünk ki a korábbi vonathoz mert tudhatjuk hogy késik a vonat meg menjünk ki 10 perccel korábban, mert a pénztáros lusta dolgozni" szöveg azt eredményezi, hogy következő alkalommal az illető kocsival megy, ami még dugóban is gyorsabb a máv bénázása miatt.

Balogh Ádám Software 2009.08.26. 16:09:12

Kimegy az ember 10-15 vagy akár 30 perccel előbb, ha hosszabb távra utazik. Repülőnél is azért megyünk ki legalább egy órával előbb. De sokaknak a MÁV olyan, mint a budapestieknek a BKV. Ott sem megyünk ki minden megállóba 10-15 perccel előbb. Nekem például Vecsés-Kertekaljáról az út 15 perc Kőbánya-Kispestig, ha nem késik a vonat. Erre tegyek még rá 15 percet, és ha még a vonat is ennyit késik, akkor sikerült megháromszorozni az időt? Akkro inkább megyek busszal. Még az a szerencse, hogy itt kocsmapénztár van, ami szinte mindig nyitva van, ha pedig nem, akkor ad jegyet a kalauz.

A környezeti katasztrófa küszöbén pont arra kellene törekedni, hogy ne kelljen autózni. Dugó nélkül autóval Kőbánya-Kispest 5-10 perc lenne háztól házig, ha épp nincs bedugulva a gyorsforgalmi. Bevállalom, hogy kigyaloglok a vasúthoz 15 perc alatt, onnan még 15 perc az út, és sokszor még késik is, mert a szent IC-ket és szent szerelvénymeneteket akkor is el kell engednie, ha azok annyit késnek, hogy azalatt az inga bőven beérne a következő kitérős állomásra. Miért kellene erre 45 percet vagy akár egy órát szánni? Nem beszélve arról, hogy ha az ember úticélja nem Kőbánya-Kispest, hanem a belváros, akkor még onnan BKV-zni kell, ami szintén nem gyorsabb az autónál, csúcsforgalmi időszakon kívül.

Szóval ne vicceljünk, hosszú utazásra az ember kimegy előbb, de a napi ingázó a néhány perces vonatútja mellé nehogy már újabb negyedórákat áldozzon fel naponta. Pláne nem a téli hidegben, amikor sok állomáson váróterem sincs, fűtött váróterem aztán meg pláne kevés helyen van. Vagy a nyári hőségben a forró peronon, amikor a közelben nincs túl sok árnyékot adó fa.

Balogh Ádám Software 2009.08.26. 16:11:43

Nem vagyok jogász, de Jimnek teljesen igaza van. Van egy kormányrendelet, és egy Szüsz, a kettő között semmilyen ellentmondás nincs. Egyik azt mondja, hogy pótdíj nélkül kell adni a jegyet, amikor nincs nyitva pénztár, a másik meg azt, hogy milyen esetekben lehet bezárni a pénztárat. Szüsz alapján bezárják, kormányrendelet alapján meg ki kell adni a jegyet a vonaton pótdíj nélkül, és akkor mindenki minden törvényt, rendeletet és szabályzatot maradéktalanul betartott. Pont.

Jim Raynor 2009.08.26. 23:24:49

@Balogh Ádám Software:

Gratulálunk! Ön helyesen fejtette meg MÁV-kvízünket,és nyert egy hangszórót! :D

gcsabi 2009.08.27. 14:04:50

@Jim Raynor:
Sajnos nem nyert!
Nem olyan bonyolult a megfejtés:a vasút szolgáltat ki menetjegyet és nem vettél pótdíj, ha nem biztosította és nem is tudtál venni, nix pótdíj!
Az "ötperces" esetben biztosította a vonatindulás előtt min. 30 percel a vonatindulási idő-5 percig.
Itt nem arról van szó, hogy nem szolgáltat ki jegyet, hanem arról, hogy a meghatározott és a megállóban kifüggesztett rend szerint.
A pótdíjmentesség arra érvényes, ha az adott helyen egyáltalán nicsen vagy szünetel a jegykiadás. Itt nem szünetel , lehetőség van a jegyváltásra. Nem mond ellent a kedvenc Korm.rendeletednek, csupán szabályozza a jegykiadást.
Egyépként ez a kisállomásokra jellemző ahol nagyrészt bérlettel utaznak, aki meg nagyritkán jegyet vesz kimegy 6-percel előbb.
A postban leírt történet valószínüleg ott történt, ahol külön jegypénztár van, így itt nem is játszik az az 5-perc! Amennyiben így történt simán be kell írni a panaszkönyvbe /ez van minden állomáson, de az uticélnál is nyugodtan be lehet írni. Itt néhányan tippeltek, hogy hol történt és ez ott rendszeres. Akkor minden alkalommal panaszkönyvet kell írni, mert előbb-utóbb farbarúgják a kezitcsókolomot, ha nem képes normálisan végezni a munkáját!
Egyébként mindenkinek ajánlom a panaszkönyvet egyébb esetekben is, arra kötelesek reagálni! /lehet, hogy sokszor úgy- ahogy,de legyen mindennek nyoma /

Jim Raynor 2009.08.27. 17:46:47

@gcsabi:

OMG.

"Itt nem arról van szó, hogy nem szolgáltat ki jegyet, hanem arról, hogy a meghatározott és a megállóban kifüggesztett rend szerint.
A pótdíjmentesség arra érvényes, ha az adott helyen egyáltalán nicsen vagy szünetel a jegykiadás. Itt nem szünetel , lehetőség van a jegyváltásra. Nem mond ellent a kedvenc Korm.rendeletednek, csupán szabályozza a jegykiadást."

1. a kormányrendelet nem úgy rendelkezik, hogy "ha a meghatározott és a megállóban kifügesztett rend szerint nem biztosítja", hanem egyszerűen úgy, hogy "ha nem biztosítja"

2. Ha van pénztár, de 5 percig, vagy akármeddig BÁRMILYEN okból nem működik, akkor ez alatt az idő alatt a jegykiadás szünetel (hiszen NINCS lehetőség a jegyváltásra ezen idő alatt - de ha neked sikerül egy BEZÁRT pénztárban a jegyvásárlás, akkor meggyőztél)

sajnos, te nem nyertél calypso-zoknit....

a panaszkönyves részt meg ugye te sem gondoltad komolyan....

Adani 2009.08.27. 18:28:44

@Jim Raynor:

Akkor egyébként mi van ha teszem azt egy kis pénztáron csak egy pénztáros van, akire mondjuk rájön a hasmars és kiszalad a WC-re ez idő alatt meg ugye nincs ott senki, aki jegyet adna és akár 10 percig is zárva lehet a pénztár. Tegyük fel időben kiérsz, hiszen 10 perccel a vonat előtt jöttél, ami belefér pláne ha tudod, h kis forgalmú megálló vagy állomásról van szó alig pár ember szokott itt felszállni biztos lesz időd jegyet venni 10 perc alatt. A pénztárosra még akkor mikor jössz hasmars jön rá és kirohan a retyóra és 10 percig ott is marad, te jegyet nem tudsz venni a vonat megérkezik, felszállsz. A kaller meg vagy elhiszi vagy nem, h nem tudtál venni.

Tovább gondolva mi van ha 15 perccel érsz ki hamarabb, de előtte szólítja el az egyetlen embert ott a természet, és mire visszaér már nem tud veled foglalkozni, mert egyéb dolgai is vannak, mert mindjárt ott a vonat, jelzőt kell állítani. Ekkor nem a te hibád, h nem tudtál jegyet venni, elvégre időben kiértél, de mit kell tegyél ,h biztosan ne kapjál büntit? Értelemszerűen pl. kérhetnéd a pénztárostól ,h adja írásba neked, h zárva volt ,de nyilván épp erre nem lesz ideje, mert ha lenne jegyet is tudna adni.

Jim Raynor 2009.08.27. 18:40:40

"A kaller meg vagy elhiszi vagy nem, h nem tudtál venni"

én lefényképezném-videóznám a telefonommal a bezárt pénztárat, és leszarnám, mit hisz a kaller.

gcsabi 2009.08.27. 19:57:55

@Jim Raynor:
A kormányrendeletr nem tiltja, nem is tilthatja meg a vasútnak, hogy szabályozza a jegykiadási rendet, csak arra kötelezi, hogy az állomáson kifüggessze a jegykiadás rendjét, legkésőbb 30-percel a vonatindulás előtti időponttól és lehetóséget ad az 5-percel az indulás előtt beszüntetni. Nem szüneteltetni, hanem beszüntetni. A személyszállítás egy szerződés a vasút és az utas között, a vasút részéről az üzletszabályzat a szerződési feltétel, az utas részértől az, ha ezekkel a feltételekkel igénybeveszi a szolgáltatást és jegyváltással jön létre. A korm. rendelet nem részleteket, hanem keretet ad a szerződéshez. A vasút biztosította jegyváltás lehetőségét, a szerződési ajánlat szerint. A jegykiadás nem szünetel, hanem befejeződik a meghirdetett időpontban, ameddig a szerződés kötés lehetősége tart. Utána a vonaton ad ki jegyet a szintén meghirdetett feltételek szerint. Nem kötelező felszállni, lehet egy későbbi vonattal is menni, amire lessz idő jegyet váltani.Ha meg felszáll akkor a pótdíjrol szóló szerződést fogadta el.
A panaszkönyv lehet hogy keveset ér, de ha nem írnak bele akkor biztosan semmit sem ér!
@Adani: Ha a forgalmista ad jegyet akkor a vonat sem bir jönni amig sz....ik, a jegyvizsgálót utasítja a pótdíj nélküli jegykiadásra, ha valami akadályozta.

Adani 2009.08.27. 20:17:10

@gcsabi:

Vagyis ilyen esetben közölnie kell a pénztárosnak ,h bocs, de sürgősen kábelt kellett fektetnem és zártam a pénztárat, adjanak már a szerencsétlen utasnak pótdíj nélkül jegyet? Mi van ha ha nem ő meneszti a vonatot, mert pl. megállóhely csak és mint pénztáros tartózkodik ott?

Máriabesnyőn elvileg van pénztár ,de csak délelőtt ill. 16-ig. És az csak megállóhely. Ha elmegy kábelt fektetni és emiatt nem tud jegyet adni akkor mi a helyzet? Mi van ha akkor is még tart az ürítő folyamat mikor beér a vonat? És nem fejeződik be mielőtt elindul?

Lehet, h szőrszálhasogatásnak érzed a felvetésemet, de hát van benne ráció, hiszen kiindulhatunk abból sztem, h a pénztárosok nem droidok meg robotok, akiknek nincs anyagcseréjük vagyis néha azért csak elmehetnek pl. enni-inni vagy akár Wc-re kisebb nagyobb dolgaikat intézni.

gcsabi 2009.08.27. 20:49:46

@Adani:
Így van szól a forgalmásznak aki ír egy rendelkezést a póddíj nélküli jegykiadásról.
Telefon.
A start irányító felhívja a kallert. De ha a felszálláskor odamész a kallerhez, ő meneszti a vonatot a megállókban és elmondod nem hiszem, hogy probléma lenne, de ha két-három kocsival odébb szállsz fel, lehet, hogy nem lessz olyan belátó pár megállóval odébb. Valamiért hajlamosabb lessz azt hinni, át akarják verni. Sokszor a legegyszerübb és a leglogikusabb megoldás a nyerő. Ha valami gond van meg kell keresni és elmondani annak aki ott dolgozik és nagyrészt mindent meg lehet oldani. A közhiedelemmel ellentétben a vasutasok nem szoktak azzal szórakozni, hogy szivassák az utasokat. Szerintem szivesebben segítenek,de ők sem szeretik ha hülyének nézik őket.

Jim Raynor 2009.08.27. 22:28:56

@gcsabi:

na itt kezdődnek a gondok, amikor valaki arra az esetre, hogy az utas NEM TUD jegyet venni(mert a pénztáros baszik dolgozni), ezt válaszolja:

"Nem kötelező felszállni, lehet egy későbbi vonattal is menni, amire lessz idő jegyet váltani.Ha meg felszáll akkor a pótdíjrol szóló szerződést fogadta el."

LOL.

de elismétlem sokadjára: ha zárva a pénztár, akkor nincs biztosítva a jegyvásárlás lehetősége. teljesen mindegy, minek nevezzük, a lényeg, hogy lehet-e vagy nem jegyet venni.

egyébként:"Utána a vonaton ad ki jegyet a szintén meghirdetett feltételek szerint." na ez viszont nem lehet a korm. rend 7§. (7) bek.-kel ellentétes, vagyis nem lehet pótdíjazni.

a te logikád szerint egyébként a máv megtehetné, hogy egy rohadt pénztárt sem üzemeltet, aztán az összes utast megpótdíjazza, hiszen nincs jegyük. bár a mávosok szerint ez nyilván rendjén is lenne.......

gcsabi 2009.08.27. 23:22:10

@Jim Raynor:
Todom nehéz megérteni valamit, ha nem akarsz! Ez egy polgárjogi szerződés ami a vasutat kötelezi a szerződési feltételeket elfogadó utast elszállítani, a szerződési feltételek a díjszabásban vannak lefektetve. A bank sem ad kölcsönt, ha nem fogadod el a szerződési feltételeit, nem vehetsz fel a saját számládról pénzt amikor nincsen nyitva a bank és nem te fogod meghatározni a nyitvatartást! Vagy elfogadod a szerződési feltételeket vagy keresel más bankot, ahol te határozod meg a nyitvatartást, ez van. A szeződési kényszer csak a MÁV-ot kötelezi arra, hogy elszállítson, téged nem, hogy igénybevedd a szolgáltatást.
Ha nem bírsz 5 egész percel előbb kiérni nem utazol, vagy pótdíjat fizetsz, ez a két lehetőség van.
de elismétlem, hogy biztosították a jegyváltás lehetőségét csak nem éltél vele. A korm. rendeletben az sincs leírva, hogy pénztárat kell létesíteni/ ha találsz ilyen §.t linkeld be nyugodtan/ ergo a te logikád szerint ha nincs a kormány rendeletben akkor nem is lehet kötelező! Ha már arra jársz olvassad el a 4§/5 bekezdés/a.pontját,mokor köteles a MÁV elfuvarozni. Segítek, ha:" az utas az üzletszabályzat feltételeit elfogadja"
Tudod egy rendelet nem csak egy pontot tartalmaz. Az olvasás sok relytély megfelytésében tud segíteni.

Jim Raynor 2009.08.27. 23:57:11

@gcsabi:

te nem akarod érteni.

a bankot ne keverjük bele, mert a bank nem közszolgáltatást nyújt. a máv viszont igen, ezért a működését jogszabályok szabályozzák, így a hivatkozott korm. rend. csinálhat amit akar a máv, a rendelettel nem lehetnek ellentétesek az utazási feltételek.

a máv ugyanolyan közszolgáltatás, mint mondjuk a víz vagy az áramszolgáltatás. nem tudom, mit szólnál, ha mondjuk egy hónapig nem lenne víz vagy áram, azzal a dumával, hogy a szolgáltatás biztosított, csak éppen most be van szüntetve, és ha nem tetszik, csinálj amit akarsz.

"de elismétlem, hogy biztosították a jegyváltás lehetőségét csak nem éltél vele"

akkor olvassunk együtt.

korm. rend. 7.§ (7) Ha a vasúttársaság a felszállási megállóhelyen/állomáson meghatározott időszakban vagy egyáltalán nem szolgáltat ki menetjegyet, erről az utazóközönséget tájékoztatja. Ilyen esetben a vonaton a menetjegyet pótdíj nélkül kell kiszolgáltatni.

namármost ha az adott helyen van pénztár, de az naponta x ideig nem működik,akkor ez a "meghatározott időszakban nem szolgáltat ki menetjegyet" tipikus esete. A folytatás egyértelmű.

Az olvasás pedig nemcsak sok reJtély megfeJtésében tud segíteni, hanem a helyesírás elsajátításában is.

malvinka 2009.08.28. 01:33:49

Minden rosszindulat nélkül a bennfentesektől kérdezném, hogy egy olyan áthidaló megoldás pl. nem létezhetne-e, hogy az ilyen "5 perces" állomásokon ezekre az 5 percekre készülne egyfajta igazolás, amin szerepelne a dátum, a vonat indulási ideje, vagy száma, vagy ilyesmi (ezt mondjuk ki lehet tölteni tollal az öt percet megelőző 10 percben 15-20 db előregyártott formanyomtatványra), és a szolgálatban lévő alkalmazott aláírása, vagy dolgozói száma, vagy nem tudom, hogy mi van nálatok, plusz pecsét, és amikor így időszakosan bezárja a pénztárat, lerakja ezeket az ablak elé... így aki akár önhibáján kívül, a kritikus öt percen belül ér ki, és szándékában állna jegyet venni, elvesz egy ilyet, ezzel igazolhatja a jegyvizsgálónak, hogy ő ott volt, akart is jegyet venni, de pont valamiért belecsúszott az öt percbe... és akkor nem pótdíjazzák. A dátum, időpont, pecsét, aláírás feltüntetéssel a visszaélés kiküszöbölhető lenne, és az utas sem fizetné a jegyár sokszorosát pótdíjként, csak mert véletlenül az indulás előtt öt perccel ért az állomásra.

malvinka 2009.08.28. 01:45:24

Akkor most mégegyszer, mert úgy látom nem jelent meg, és tényleg kiváncsi vagyok :) Szóval, kedves bennfentesek, olyan megoldás nem létezhetne-e, hogy az ilyen "5 perces" állomásokon a kritikus időszakra készülne amolyan igazolás féle formanyomtatvány, amin csak a dátumot, a vonat azonosítóját, és a pénztáros azonosítóját kéne alkalmanként kitölteni, +pecsét, és mikor az alkalmazott kimegy arra az öt percre, néhány ilyet az ablak előtt elhelyezni, annak a néhány hülyének, aki akár önhibáján kívül is pont belecsúszott ebbe az időszakba? Elvesz egy ilyet, mutatja a jegyvizsgálónak, és akkor ő nem pótdíjaz. Szerintem ez egy egyszerűen kivitelezhető áthidaló megoldás lenne...

malvinka 2009.08.28. 01:46:22

Jó, elküldte az előzőt is, így két különböző megfogalmazásban is látható a kérdésem :D Bocsánat...

malvinka 2009.08.28. 01:51:33

És megint én... ahogy így végiggondoltam rájöttem, hogy kicsit sántít az ötlet... mert abban az öt percben bármelyik másik utas is elvehet egy ilyen igazolást... aki régebb óta van ott... mondjuk a jegyárat ugyanúgy ki kell fizetnie a jegyvizsgálónak, tehát veszteség nem éri a MÁV-ot...

charlie 2009.08.28. 09:16:43

A legegyszerűbb megoldás senkinek nem jut eszébe?


Jegy automatákat lerakni az ilyen kisforgalmú állomásokra, megállóhelyekre, a pénztárost meg átképezni valamire amiből hiány van a vasútnál (mert igaz, hogy több ezer ember dolgozik a máv csoportnál, de annak nagyon nagy része felesleges fejes, míg bizonyos területeken a rendes munkákat végzőkből nincs elég), vagy elbocsájtani.

Racionalizálni kell. ÖBB is így kezdte.

gcsabi 2009.08.28. 17:57:55

@Jim Raynor:
Miért, a bank működését az uttörők 12-pontja szabályozza, nem jogszabály?
Ugyanúgy a szerződési feltételek alapján nyujt pénzügyi szolgáltatást.
Bizony, ha lejár az átutalási megbízás végrehajtási ideje 15h-kor, hiába viszed a megbízást 15.05-kor, az csak másnap megy el,hiába van még éjfélig6h 55 vissza.
Az áramot is kikapcsolják, ha a pénztár nyitvatartásig nem fizeted ki, és napokat várhatsz a visszakapcsolásra, hiába van hátra x-ora a határnapból.
Ezeket minden esetben a szerződési feltételekben közlik és vagy elfogadod vagy nem veszed igénybe a szolgáltatást.
Ők biztosították a tranzakcióhoz a feltételeket, ha nem tudtál élni vele nem érdekli őket, fizeted a késedelmi díjakat és pótlékokat!
Próbáld meg csak egy nap késéssel beadni az adóbevallásodat, mert 17h-kor bezárt a posta, meglátod mennyit fizrttetnek veled.
Pont a kedvenc kormányrendeleted irja elő. hogy a MÁV csak akkor köteles szerződni veled, ha elfogadod az üzletszabályzat feltételeit.
Ugyan úgy biztosította számodra a jegyváltás lehetőségét mint a bank vagy a villamosművek.
@malvinka: Miért ez egyszerübb mint 5 percel előbb odaérni?
Mint ahogx írtam ez olyan kisállomásokon van ahol nagyrészt bérlettel utaznak, és minimális a jegyeladás, ezért nem éri meg pénztárost alkalmazni.
A gyakorlatban ez nem szokott akkora problémát jelenteni, csak itt a fórumozók egy része nem viseli el a szabályozást, úgy gondolja ami neki a legkényelmesebb úgy kéne mindennek és mindenkinek működnie. Hiába kurucok vagyunk....:)

Adani 2009.08.28. 18:00:12

Eleve ahol most nincs jegykiadás jegykiadó gépeket tenni, sőt kisebb megállóhelyeknél a feltételes megállókat is így lehetne első körbe megoldani, és ez más országokban működik is már. Jegykiadó automata, van rajta infogomb is, amivel a legközelebbi állomás információt lehet elérni ha az utas valamit nem ért vagy nem tud akkor ott hús-vér ember tud neki segíteni. Meg persze az automata jegyet ad, elfogad fém és papírpénzt is, sőt ha már 21. század akkor bankkártyát is ( ahol lehetséges), egyben egy nyíltvonali jelzőt is átállít ebből látja a mozdonyvezető, h van/lesz felszálló a megállóhelyen és így meg fog állni. Ha pedig nincs akkor nem áll meg hanem megy tovább. Ha le akar valaki szállni akkor a kalelrnak szól és ő intézkedik, ez eddig is működöt, a kallernek biztosítani kell ,h kapcsolatba tudjon lépni a vezérrel, de ez már amúgy is részben megoldott dolog, megaztán mikor mindenkinek van mobilja és flottakedvezmény is létezik nem megoldhatatlan dolog.

Ez megint csak költségcsökkentő dolog lenne, ha egy megállóban átlag 10 megállásból 8-nál nincs utascsere akkor felesleges akkor megállni, de kihúzni sem kell, mert mikor valóban van utas valóban meg is állna a vonat. Ilyen feltételes megállóhelyek pl. itt lehetnének:
120-as vonal:
Nagylapos, Csugar ,Kétpó, Pusztapó.
120a:
Zagyvarékas, Abonyi út.
135:
Fürjes, Csorvás-alsó, Orosházi tanyák, Kopáncs, Kakasszék.
82: Meggyespele
128: Bicere, Gyula városerdő, József szanatórium

Biztos lehetne még többet is írni nekem hírtelen ennyi jutott eszembe.

gcsabi 2009.08.28. 18:30:30

@Adani:
Tippeljünk hány nap alatt tennék tönkre vagy lopnák el egy szolgálat nélküli helyen ezeket az autómatákat, amikor komplett megállóhelyeket "hasznosítanak" egyetlen éjszaka alatt?
Rengeteg berendezést lehetne beszerezni /mondjuk először egy hátizsáknál kisebb méretü jegykiadót a kalleroknak. Sok helyen, egy nagyobb mobiltelefon méretű cucc a többszörösét tudja a startosnak, legfeljebb a "haverok" azon nem akasztottak volna annyit/ ezek negy része pénz, ami az elmult kb. 25 évben nem igazán volt. Pont ezért ilyen a "nívó"

Adani 2009.08.28. 18:57:33

@gcsabi:

Atombiztosra kéne építeni a masinákat, amit nem lehet könnye megrongálni vagy ellopni. Máshol meg tudták oldani sztme itt is meg lehetne.

gcsabi 2009.08.28. 19:10:39

@Adani:
Szerinted mennyibe kerülne egy ilyen biztonságú gép?
Nem csak a háborúhoz kell a Montecuccoli féle három dolog....

Jim Raynor 2009.08.28. 23:57:45

@gcsabi:

hülye logika hülye példákkal.

a bank, a pénztár, a posta a nyitvatartási időben MINDIG nyitva van. nincsenek random x perces szünetek, mert mancikáéknak épp más dolguk van.

remélem, te leszel az, akit szarrá büntetnek, mert az utolsó napon a banki/pénztári/postai etc. alkalmazottak nem lesznek hajlandóak dolgozni, amikor te odamész. mert szerinted ez a normális......

azt az esetet képzeld el, hogy mondjuk odarendelnek egy hivatalba (mondjuk az Apeh-ba) adott nap mondjuk 14 órájára, hogy adj le ilyen-olyan papírt, mert különben irgumburgum. odamész, és egy kibaszott lélek nincs ott, a kapun nem tudsz bemenni. egy darabig tanácstalanul szobrozol,majd hazamész.

pár hét múlva kapod a levelet az apeh-től, hogy mivel elmulasztottál eleget tenni a kötelezettségednek - hiszen nem adtad le az adott napon a papírokat - ezért megbüntetnek x százezer/millió forintra.

ha szerinted ez így jogos - márpedig igen, hiszen grál-lovagként véded a máv ugyanilyen gyakorlatát - akkor ne haragudj, de erősen taigetosz-pozitív vagy.

azt mondjuk aláírom, hogy sokkal egyszerűbb az utasokat pótdíjazni, mint tisztességesen biztosítani a jegyvásárlást, pl. ótómatákkal......

gcsabi 2009.08.29. 07:14:19

@Jim Raynor:
Te tényleg szoktál olyan számlát kapni, hogy 14-oráig fizess be valamit?
Az meg egy nagyon hülye értelmezés, hogy a nyitvatartási időn túl "nem hajlandó dolgozni"
Az az x-5perc a nyitvatartási idő. Biztos nagyon bonyolult lehet értelmezni de ha nem sikerül,hát nem sikerül.

Jim Raynor 2009.08.29. 11:10:41

@gcsabi:

látom, neked meg azt nem sikerül megérteni, hogy arra az 5 percre nincs pótdíj.

sajnálom, én mindent megpróbáltam, de aki az egyértelmű jogszabállyal is vitatkozik, csak azért, hogy védje ezt a foskupacot, amit máv-nak hívunk, az menthetetlen.

/és azt is sikerült elfelejteni, hogy a postbeli esetben eleve nem játszik az 5 perc, mert volt rendes pénztáros. de tudom, a tények néha nagyon zavaróak tudnak lenni..../

gcsabi 2009.08.29. 12:48:10

@Jim Raynor:
Ha nem zavar a legelső hozzászólásomban irtam:" A postban leírt történet valószínüleg ott történt, ahol külön jegypénztár van, így itt nem is játszik az az 5-perc!" csak te rugóztál az 5 percen . Amugy ha nem érted nem baj, ennyire vagy képes.

Jim Raynor 2009.08.29. 19:31:28

@gcsabi:

gcsabi 2009.08.29. 07:14:19
"Az az x-5perc a nyitvatartási idő."

gcsabi 2009.08.27. 23:22:10
"Ha nem bírsz 5 egész percel előbb kiérni nem utazol, vagy pótdíjat fizetsz, ez a két lehetőség van."

LOL. ki is rugózott az 5 percen?

Ákibard! 2009.08.29. 19:45:52

@Jim Raynor:
Utóbbinál gondolom arra írta, hogy rendes pénztárnál is illik 5 perccel hamarabb kimenni és nem a vonat indulási idejében követelni a jegyet a pénztárból...

Jim Raynor 2009.08.29. 22:07:27

@Ákibard!:

és ennek mi köze a posthoz?

charlie 2009.08.30. 09:16:22

@Ákibard!: a GySEV-nél soha nem baszakodnak ilyenen, kiadja a jv a jegyet a vonaton és kész. És még akkor is, ha mondod neki, ohgy elkéstél és nem volt időd jegyet venni... No, azért az európaibb vasút. Lehet a MÁV-ből is sok kis régiós vasutat kéne csinálni és máris jobb lenne?

(mellesleg a bankos és aphes példa nem jó, mert bankba tudsz utalni 24h - netes házibank - pénzt felvenni 24h - ATM -, sőt, van ahol ATM-en be is lehet fizetni. Adóbevallást szintés benyújthatsz neten 23:59-kor is. És ha nem megy az APEH-os rendszer, akkor bizony nem basznak meg...)

Ákibard! 2009.08.30. 10:28:23

@charlie:
" GySEV-nél soha nem baszakodnak ilyenen, kiadja a jv a jegyet a vonaton és kész."

Ugyan egyszer már leírtam, de csa a te kedvedért:

A GYSEV ugyanazt az ÜSZ-t alkalmazza mint a máv, tehát náluk ugyanúgy pótdíjazni kellene.
A GYSEV-nél azért nem feltűnő mindez, mert alig van pénztáruk, sőt, ami van azt is be akarják zárni. (Lsd: Bük)

Tehát ha egy olyan máv vonalon mész végig, ahl nincs jegykiadás, akkor a máv-nál is ilyen "európai vasút" feelinged lehet jegykiadás terén, ugyanis mindenkinek ad jegyet a jv pótdíj nélkül.
Nagy a különbség...

Ákibard! 2009.08.30. 10:30:42

@Jim Raynor:
Mondjuk annyi, hogy ha a postoló is ott lett volna esetleg 10 perccel hamarabb nem okoz nagy gondot neki a jegyváltás...
Senki ne mondja, hogy 10 percig nem volt ott a pénztáros, és azt sem nagyon hiszem, hogy túl sokáig küzdött a jegyéért.
És nem érdekel mi van leírva a postban, ahogy téged sem szokott izgatni más mit ír le.
Igen nagy százalékban ezekkel van baj, aki meglátja ooo, nincs ott a pénztárosnéni akkor szarik rá, majd vesz a vonaton ha jön a kalauz...

Érdekes én mindig kimegyek hamarabb és meg tudom váltani a jegyem akkor is ha a pénztáros épp eü szünetet tart mert rájött a szükség... Fura, nem? De nem is trükközök azon, hogyan lehetne minél kevesebbet fizetni.

Jim Raynor 2009.08.30. 17:47:58

@Ákibard!:

"De nem is trükközök azon, hogyan lehetne minél kevesebbet fizetni. "

ismét javasolni tudnám, hogy olvasd el a postot. hiszen aki trükközni akar, nem megy oda a pénztárhoz jegyért.....

Az a baj, kedves leendő vasutas, hogy a máv szolgáltatása csak kisebb részben a pénzhiány miatt ilyen szar. A fő problémát az okozza, hogy a vasutasok többségére - mély tisztelet a kivételnek - a te gondolkodásmódoddal azonos "mindig az utas a hülye" felfogás a jellemző. Szemernyi törekvés nincs bennük arra, hogy a drága pénzért koszban-mocsokban órás késésekkel utazóknak kényelmesebb legyen az utazása. Soha nem azt nézitek, hogy lehetne JAVÍTANI a vasúton, hanem mindig csak a kifogásokat keresitek. Ilyen elbaszott mentalitással Szaúd-Arábia összes pénzét oda lehetne adni a mávnak, felesleges lenne, mert a hozzád hasonlók vállvonogatós, mindentleszarós, az utast ellenségnek tekintő mentalitása miatt úgysem javulna semmi. A postbeli esetnél maradva, egy normális vasutas reakciója az lett volna, hogy ki kell vizsgálni, miért nem bírt az utas jegyet venni, ill. hogy lehetne ezen változtatni, hogy többet ne fordulhasson elő + pótdíjazás helyett elnézést kellene tőle kérni. Nem, beírtok ide, hogy pótdíjazni kell a kis köcsögöt, mert nem volt jegye, és biztos csalni akart. A probléma megoldásának módjáról viszont eszetekbe sem jut elgondolkodni.

Gratulálok, mert a jelenlegi mentalitásoddal tökéletesen fogsz illeszkedni a máv "utasbarát" dolgozói közé. Én csak azt remélem, hogy hátha egyszer valami külföldi cégnek eladják ezt a szarkupacot, és kibasszák a faszra azokat a dolgozókat, akik a "szolgáltató cég" és "utasközpontúság" kifejezések jelentését nem tudják baromi gyorsan elsajátítani.

A karrieredhez sok sikert kívánok, bár remélem, hogy képességeidet nem vasutasként, hanem mondjuk tescós árufeltöltőként kamatoztatod majd /bár szerintem ott is azt néznéd, hogyan tudnál a legjobban kibaszni a vevőkkel/

tisztelettel:

Jim Raynor

charlie 2009.08.30. 18:56:58

@Ákibard!: Igen, tisztába vagyok ezzel. Azonban a Szombathely-Szentgotthrád vonalon egy-két mh. kivételével mindenhol van jegykiadás. És mégse baszakodnak. Igaz, jobb is a GySEV megítélése mint a MÁV-é és nem akar minden évben csődbe menni... Tehát valamit mégis jól csinálnak...

Akkor mondok neked még egy másik példát GySEV-MÁV relációban.

A Szombathely/Sopron-Győr-Bp. IC-t (és vissza) mikor trakciós vezér viszi garantált a késés, mivel náluk nem az számít (mármint a mávnál, nem a vezéren múlik ez), hogy megfeleljenek mindenféle eszement szabályzatuknak, utasításaiknak, így a trakciós vezérrel garantált a késés. Míg egy GySEV vezér a 30 perces késést is ledolgozza Győr és Kelenföld között mert náluk csak az számít, hogy pontos legyen a vonat, és ha ezért bizony oda kell tennie egy kicsit, akkor nem baszogatják (és nem vonnak le a béréből). Ezek ilyen kis apró nüanszok, de rengeteg ilyen van. És nem érv, hogy a GySEV-nél azért ilyen mert kis cég, családias, mert akkor bizony ha ez a modell működik a MÁV-ot is fel kell darabolni sok kis cégre (terület és nem pedig szolgáltatás alapon).

Adani 2009.08.30. 19:18:52

@Jim Raynor:

"Nem, beírtok ide, hogy pótdíjazni kell a kis köcsögöt, mert nem volt jegye, és biztos csalni akart. A probléma megoldásának módjáról viszont eszetekbe sem jut elgondolkodni.

Gratulálok, mert a jelenlegi mentalitásoddal tökéletesen fogsz illeszkedni a máv "utasbarát" dolgozói közé"

Na igen, én is azt mondom ,h egy olyan cég, amelyik az ügyfelekért van és az ügyfelek kiszolgálására jött létre és abból él meg, h az ügyfelek elégedettek és visszajárnak az ne kezelje egyből úgy az ügyfelet, h biztos csalni akar meg őt átverni stb. Ez a MÁV-ra is igaz, igen is ne tessék mindig a rosszat feltételezni az utasról, és mindenáron büntetni, ha megbüntetik és kifizeti akkor lehet, h több lesz az aznapi bevétel, de az utas ezt úgy veszi, h kekeckedtek vele és rossz véleménye lesz a MÁV-ról és lehet, h többet nem utazik majd. Ha pedig nem büntetik, hanem pl. ha azt mondja, h zárva volt a pénztár és nem tudott jegyet venni akkor adnak neki és nem pótdíjazzák, mert elhiszik ,h igazat mond ( és igen ezt kéne feltételezni ameddig nincs ok az ellenkezőjét feltételezni) akkor ugyan a pótdíjbevétel kiesik, de elégedett lesz az utas és valszeg legközelebb is a vasutat választja. És ugye inkább sűrű fillér mint ritka forint.

Ákibard! 2009.09.01. 20:53:45

@charlie:
Azért ne keverjünk ide kérlek olyan dolgokat, hogy utasításszegés a vonatkésés behozására...!

Az hogy jóarc a kaller, és hogy utasításellenesen dolgozik a vezér nem ugynaz.

De maradjunk a GYSEV-nél, Lövői baleset, gondolom tudod, ha nem kukkants utána.
A megengedett sebességnél félszer gyorsabban ment és gázolta el az autót. Ugyan a vizsgálat szerint nem lett volna esélyük alacsonyabb sebességgel sem az utasoknak túlélni, de azért a "gyorshajtás" ottvan. És mit kapott? Egy szóbeli ejnye-bejnyét. Ezért a mávnál ha nem is akasztanak, de a flobert csövét feldugják a seggedbe...
És azért köszönöm szépen, a vezér dolgozzon csak lehetőség szerint utasításszerűen, mert a halottak fejfájára hiába pingáljuk rá, hogy "A vezér csak azért ment túl gyorsan mert késett a vonat"
Ugye érted...

Adani 2009.09.01. 21:44:54

@Ákibard!:

Szerintem meg, aki vonat elé hajt közúton annak inkább azt kéne odaírni ,h azt hittem még átérek, vagy nem láttam ,h jön a vonat. Esetleg azt, h á ismerem a menetrendet ilyenkor nem szokott vonat jönni.

Szerintem, aki vonat elé hajt az Darwin díjra jelölhető ( ha amúgy a fénysorompó működött a sorompó ha volt le volt engedve akkor meg pláne).
vezért meg ne vegyék elő hiszen ő nem tehet arról ,h egy hülye nem veszi észre a vonatot. Azért egy vonat elég nagy ahhoz ,h észre lehessen venni. És nem azon a pár km/h-n múlik semmi. Egy vonat még 20-al is nagyot tud ütni pláne, h az ütköző az pont bekopog az oldalsó ablakon fejmagasságban.

A németek oldják meg jól, nincs belőle probléma egyszerűen közlik ,h itt a vonat 160-al is jöhet és akkor is ennyivel jön ha épp a sínekre hajtasz kocsival.

Ilyenkor jöhet az ,h ráverik a vezérre az egészet, pedig ő tehet róla a legkevésbé.

Szerintem ha közútról hajtanak vonat elé akkor ha amúgy minden működött vagy az átjáróba nem volt biztosítás, akkor mindig a közúti jármű vezetője a hibás, hiszen neki kell elsőbbséget adni. Legalábbis 99%-ban. A maradék 1-be beletartozhat az ,h a bakter nem engedte le a sorompót ( bár ekkor sem ártan szétnézni én szét is szoktam ,de fogadjuk el ,h ok bizalmi elv), vagy fehéret jelez tévesen ( bizalmi elv szintén, ráadásul ott okkal feltételezheti, h nem jön semmi hiszen láthatóan működik a cucc és fehéret jelez tehát mehetek), esetleg a fénysorompó nem működik ( illetve ez megint a balfaszság hiszen a KRESZ szerint is STOP táblának számít). Ami még abba az 1%-ba tartozhat, h mint a B kategóriás akciófilmekben a rosszfiúk belökik autóstól a vonat elé, mikor elöl áll a sorban a sorompó előtt ( azt mondjuk sosem értettem miért a féket tapossa ahelyett ,h kiugrana vagy mondjuk adna egy kövér gázt és átmenne), esetleg épp ott fullad le a motorja nem hiszem ,h lenne más.

charlie 2009.09.01. 21:45:14

@Ákibard!: "A személygépkocsi vezetője nem volt elég elővigyázatos, a piros jelzés ellenére akart áthajtani a vasúti átjárón."

Innét kezdve mindegy, hogy a vonat 20-al vagy 120-al csapta el... És igen, inkább hajtson egy kicsit gyorsabban és hozza be a késését, mint legyen állandóan pontatlan. Az utasnak ez kell. A piros lámpa meg piros lámpa, az autós ne hajtson fel.

Vagy legyen az mint Angliában a 19 században, hogy egy lovas megy a vonat előtt?

Akkor még egy példát mondok neked. Aug 22-én az Alpokalja-Kékfrankos IC-n kigyulladt az egyik kocsi, mivel behúzva volt a kézifék (Budaörs után). Ez mondani se kell tetemes késést produkált (Szombathelyre 10 helyett 1-kor ért le). A MÁV cseszett visszafizetni a jegyárat, mivel, hogy nem az ő hibájuk, GySEV-esek természetesen visszafizettek mindent. Ja, és a GySEV-es Szombathelyről Szentgotthárdra (9148) menő vonat bevárta az IC-t (menetrend szerint amúgy a vonat nem vár csatlakozásra). A MÁV hol csinálna meg ilyet? Ott azt nem várja be sokszor amit bekéne menetrend szerint.

És azért az ilyenek miatt meg is látszik a két vasúttársaság eltérő megítélése...

charlie 2009.09.01. 22:23:53

@Adani: Én úgy emlékszek, hogyha fehéren villog az nem szabad jelzés (azért nem zölden villog), hanem, hogy működik az útátjáró jelző. De ettől még körül kell nézni kötelező jelleggel.

Ákibard! 2009.09.01. 23:43:21

@charlie:
Az új kresz szerint a fehér villogás szabadot jelent.
Olyannyira, hogy ha az érkező vonat a sorompót nem zárja le, a közút felé a lámpa fehéren villogó jelzést ad, akkor a közútnak van elsőbbsége.
Más kérdés, ha a Gigant böszmenagy elejét betolod a kereszteződés elé, nem bele, csak mellé, akkor mindenki meg fog állni, és szépen átcsorogsz 5-tel. De akkor sem mehetsz kürtölve-ész nélkül...

Ákibard! 2009.09.01. 23:47:15

@Adani:
A lényeg nem a gázoláson volt.
Hanem azon, hogy magasabb sebességgel ment mint az engedélyezett.
Ezért a mávnál szétrúgnák a picsáját, a GYSEV-nél egy ejnye-bejnye volt az egész.
Érzékeltetni akartam a szabálykövetés fontosságát.
Apropó, kíváncsi lennék, ha a gyereked ugrált volna a sínen és ha 40-nel megy nem üti el mert 40-ről féktávon kívül van a gyerek, de szabbálytalanul haladva 66-ról már azon belül van és halálra gázolja, akkor is azt mondanád az a pár km óra nem számít??
Igen a lövőieket valszeg nem mentette volna meg, de érdemes elgondolkodni, szabad-e ennyire rugalmasan kezelni a szabályokat!
Erre akartam rávilágítani és ez volt a lényege a doognak nem pedig a sorompó meg a meg nem állás...

Ákibard! 2009.09.01. 23:51:37

@charlie:
"Innét kezdve mindegy, hogy a vonat 20-al vagy 120-al csapta el... "
Neked lehet mindegy jogilag, szabálykövetés szempontjából (sajnos vagy nem ajnos) de nem mindegy.

" A MÁV hol csinálna meg ilyet? "
Hm, nekünk a 32 percet késő vonatunkat várta be egy vonat, ami ráadásul nem is csatlakozója neki.
Persze gondolom nem hiszed el nem is kell...
Nekemnem kell bemutatni a mávot, és "elítéltem magam" egy 2568 km-es utazással 5 nap alatt csak vasúton. 46 vonattal utaztam, és gondolhatod a csatlakozás szűkre volt szabva, hogy 5 napba belefért.
És nem volt gond vasúti hibából, pedig pont kifgtuk a hőfrász nemvű jelenséget is...
Persze lehet nekem volt megint csak szerencsém.
De nem igy van, ez már a 4. országjárásom volt, és nem az utolsó. Volt ahol a kalauz intézkedett direkt, hogy lennének átszállók, és várjanak, és vártak.
Csak valahogy a pozitiv élményt senki nem emliti mindenki csak fikáz...

Adani 2009.09.02. 07:50:31

@Ákibard!:

A gyereknek ha lenen én megtanítanám ,h a síneken nem ugrálunk meg nem mászkálunk, vagy ha mégis akkor figyelünk előre hátra meg mindenfelé, mert bármelyik irányból bármelyik vágányon jöhet vonat.

Vasutasok mondása, h a sínek között csak a vonatnak van helye, ezzel pedig teljesen egyet tudok érteni.

charlie 2009.09.02. 07:52:49

@Ákibard!: 30 perc késés igen, nem pedig 200... Szombathelyen akkor már egy MÁV-os vonat nem volt bent, pedig lettek volna mire átszállók (pl. Kőszegi).

Ákibard! 2009.09.02. 08:14:09

@charlie:
Aha, és te szívesen vártál volna 200 percet egy másik vonattal mondván egy vonat 200 percet késik? Ezt te sem gondoltad, hogy megvárja, ahogyan a gysev vonat sem vár pl Győrben egy 200 percet késő vonatra, ne ámítsuk egymást...!