Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Miért van az, hogy nálunk sokkal rosszabb helyzetben lévő országokban sokkal kevesebb pénzből sokkal jobban működik a vasút? -Kérdi olvasónk, aki 2 hetet töltött el Ukrajnában, és meglepődve tapasztalta, hogy az ottani vasút pontos, kiszámítható és fejlődik. Nálunk csak Öntik bele a pénzt, fejlődés alig látható, a késésekre pedig ki sem térek. Jöjjön a levél, melyben 8 pontban foglalja össze tapasztalatit, észrevételeit:

Kedves MÁV-figyelő!



Témám nem kapcsolódik szorosan a MÁV-hoz. Augusztus első felét (2 hetet) Ukrajnában töltöttem, és mindenhova vonattal mentem, ezzel kapcsolatban szeretném leírni a tapasztalataimat, és megmutatni, hogy egy nálunk sokkal rosszabb helyzetben lévő országban, sokkal kevesebb pénzből is lehet normális vasutat működtetni. A 2 hetet úgy töltöttem el idő és pénz spórolás miatt, hogy az éjszakákat töltöttem vonaton, nappal pedig "turistáskodtam".  Ezek a dolgok nyilván nem számítanak majd újdonságnak azok számára, akik már utaztak Ukrajnában, vagy Oroszországban vonattal, de gondolom a többség még nem utazott arra fele.


Tapasztalataim:


1. A vonatok nem késnek. 14 vonattal utaztam, egyetlen egy késett 5 percet, a többi percre pontosan érkezett célállomására, annak ellenére, hogy a legrövidebb utam is 8 , a leghosszabb 27 óra volt.
Ezenkívül a nagy utastájékoztató táblán is csak egyszer láttam késő vonatot a két hét alatt


2. Az utazás alapvetően olcsó, bár persze a fizetések is alacsonyabbak, a legtöbbet a 27-órás vonatútra kellett fizetni, ez 2. osztályon (Ukrajnában, csakúgy mint a többi ex-szovjet ország vasútján a hálókocsikat 3 osztályba sorolják) került 5000 Ft-ba, ezért viszont 1390km-t utazhattunk.

3. A vonatok tiszták. Na nem annyira, hogy a földről is ennék rajtuk, de egy magyar vonathoz képest, és amennyire egy 30-40 éves vagon tiszta lehet, annyira tisztán is van tartva. Például minden megállásnál a kocsikísérő vizes ronggyal letörli a kapaszkodókat, mielőtt bárki is le-, vagy felszállna

4. Alapvetően jó szolgáltatást nyújtanak. A vonaton a vécében mindig van víz,  szappan, az esetek 95%-ában vécépapír (néha volt olyan, hogy elfogyott, de általában 1-2 órán belül pótolták), néha külön kéztörlőpapír. Ezenkívül van egy szép nagy szamovár, ahonnan mindenki ingyen tölthet magának forró vizet, így bátran lehet instant leveseket, kávékat és teákat inni, ha az ember visz magával bögrét hozzá.

5. Nem csigalassúsággal haladnak. Ha nem is érik el a nyugati színvonalat, azért általában a vonatok körülbelül olyan sebességgel haladnak, mint a magyar fővonalakon (80-100-120km/h), kivételt képez ez alól a Kárpátokon át vezető hegyi szakasz, ott jóval lassabban mennek a vonatok.

6. Látszik a fejlődés. Minden nagyobb város pályaudvarán látszik, hogy az elmúlt néhány évben felújították, így az impozáns csarnokok, épületek kellemes látványt nyújtanak(vö. Kelenföldi pályaudvar). Emellett látni teljesen új vasúti vagonokat és nem csak felújított régieket, épülő új megállókat, valamint Kievben egy új híd is épül a Dnyepper fölött.


7. Jó eljutást biztosít az ország minden része között. Ha az ember egyszer eljut egy vasúti fővonalig, biztos lehet benne, hogy onnan szinte az ország minden nagyobb városát elérheti, legyen az bárhol is, igaz nem minden vonat jár minden nap. Például a magyar határ melletti Csapról átszállás nélkül lehet eljutni Lvovba, Kievbe, Odessába, Harkovba, Dnipropetrovskba, Doneckbe, és még sorolhatnám. Ez nagyjából olyan, mintha nálunk Hegyeshalomról lenne közvetlen vonat Miskolcra, Debrecenbe, Szegedre és Pécsre is.


8. Ügyelnek a biztonságra. Minden vonatra be van osztva egy rendőr páros, ha valaki pl. este töményet iszik(tehát utána potenciálisan zavarni fogja az alvókat), már el is beszélgetnek velük egy kicsit, és gondolom meg is büntetik őket.


Még egy érdekesség (ez nem pozitívum, csak gondolom megjegyzem): Habár a szovjetunió lassan 20 éve megszűnt, a vonatközlekedés még ma is olyan, mintha nem változott volna semmi, és itt nem a szabályokra, vagy az öreg szerelvényekre gondolok, hanem a menetrendre. Rengeteg vonat köti össze Ukrajnát Oroszországgal, és a Szovjetunió többi, egykori tagjával, míg nyugat felé alig mennek vonatok.  Olyan összeköttetések léteznek, melyek biztos nem léteznének, ha nem lett volna régen egy ország az egész, mint pl.:Harkov-Taskent, Kiev-Asztana, Kiev-Vlagyivosztok, Szimferopol-Baku, Harkov-Kalinyingrád. Harkovban megnéztem a kifüggesztett menetrendet, és így ránézésre úgy tűnt, hogy több vonat van ami érinti Oroszországot, mint ami nem.

Végezetül konklúzió: Sajnos az a szomorú, hogy a MÁV most már az eddig lesajnált keleti szomszédainktól is tanulhatna, talán csak ennyi.


Ui.: Ha valahol orbitális baromságot írtam volna, tessék nyugodtan szólni.

Címkék: közlekedés magyarország máv külföld ukrajna oroszország vonat vasút tapasztalat példa dicséret


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr531341973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.27. 15:12:14

Egy vasútra alapuló egykori birodalom tagországáról van szó :)
Az egy nagy ország, ott a működő vasút, az jelenti a távolsági közlekedés gerincét. Nálunk meg nem.

Ennek ellenére ezek szerintem részigazságok, Ukrajnában (is) óriási különbségek vannak vonat és vonat között. A távolsági vonatok relatíve drágák, mint nálunk az IC - itt elsősorban azokról lehet szó, és azoknak SEM a legszakadtabb "plackartni" kocsiosztályáról, hanem legalább a "kupelni"-ről. A helyi jellegű elektricskákat meg annyira főleg nem dicsérném.

A hálózat is sokkal ritkásabb, a menetrend is teljesen más jellegű, mint nálunk. Jóval komótosabb, kevesebb vonat van, a legtöbb helyen nincs olyan feszített, sok vonatnemet magába foglaló, ütemes, elővárosi, akármilyen meneterend. Hogy gyors lenne, háát... van, ahol.
Az állomások tisztasága előtt le a kalappal, tényleg.

Röviden: másra való Ukrajnában a vasút, mint nálunk. Fontosabb az ország életében, és (feltehetően ezért) jobban is működik. De azért messze nem fenékig tejfel.

local.blog.hu/2007/11/09/bumli_kozlekedes_ukrajnaban

ruba 2009.08.27. 16:40:59

A fenti leírást én küldtem. Nyilván nem tartalmaz abszolút igazságokat, mert ennyiből azt nem lehet leszűrni, csak benyomásokat. De azért szerintem 2 hét elég jó alap. Én mind Kupe, mind plackartos vagonon utaztam, mindkettővel meg voltam elégedve, mind árak, mind tisztaság, mind szolgáltatás tekintetében. A hálózat valóban talán nem olyan sűrű, mint nálunk, ezt pontosan nem tudom. A vasút tényleg sokkal jobban része a mindennapi életnek mint nálunk, ám ez nem menti fel a MÁV-ot az alól, hogy nem képes normális szolgáltatást nyújtani. A menetrend feszességéről annyit, hogy ugyan tényleg nincs ütemes menetrend, és sok helyen nincs olyan sok vonat, de a közlekedés sajátossága miatt nagyon sok vonat érkezik a reggeli órákban, és nagyon sok indul az esti órákban a nagyobb városok pályaudvarairól. Szimferopolból például amíg a vonatunkat vártuk nagyjából 10 percenként indult egy-egy távolsági vonat, késés nem volt. természetesen azt is tudom, hogy nem fenékig tejfel, például az elektricskák tényleg nem nyújtottak valami szép látványt, ezt elismerem, tényleg bele kellett volna írnom, ám mivel ilyennel nem utaztam, erről nem tudok véleményt nyilvánítani.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.29. 10:58:52

Merrefelé jártatok, nem írod le egy beszámolóban? :)

---

"ez nem menti fel a MÁV-ot az alól, hogy nem képes normális szolgáltatást nyújtani."

Már hogy mentené fel? Csak valamennyire segít megérteni, hogy a magyar állam miért hagyhatta oda süllyedni a vasutat, ahova az ukrán állam a sajátját nem.

"és sok helyen nincs olyan sok vonat, de a közlekedés sajátossága miatt nagyon sok vonat érkezik a reggeli órákban"
Igen. De főleg a távolsági menetrend európai (nem csak svájci, magyar!) szemmel is borzasztóan laza. A nagyobb állomásokon sokat időznek a vonatok, az éjszakaiak meg ugye mindenhol annyit, hogy A-ból este indulva B-be reggelre érjenek. Kicsit mintha nálunk a körIC Debrecenben, Nyíregyen meg Miskolcon 15-15-15 percet várna, és egy órával lassabban érne körbe. Persze a példa sántít, mert a lépték alapvetően más.

"Én mind Kupe, mind plackartos vagonon utaztam"
Azért az utóbbi nagyon durva tud lenni, főleg az igénybevevő közönség által :) .
Amúgy gondolom feltűnt, hogy vonat és vonat között is van különbség. Ennek rendszerét nekem nem sikerült megfejtenem, de van egy halom kategória, finom árszint-különbségekkel. Egy Kijev és Lemberg közti éjszakai expresszen kicsit igényeseb minden kocsiosztály: művirág, függönny, tiszta WC; a nagyjából hasonló fekvésben induló, több helyen megállogató éjszakain ugyanezek az osztályok kicsit koszosabbak.

"az elektricskák tényleg nem nyújtottak valami szép látványt, "
Igen, hát ott gyak. az felel meg a mi nem pótjegyes vonatainknak.

Még az jutott eszembe, hogy ez a 'pontosak a vonatok' megállapítás elég veszélyes, erre már rájöttem. Egy nyári hétköznap pl. egy turista egész jól be tudja úgy utazni Magyarországot, hogy azt hiszi, hogy a magyar vasút úgy-ahogy rendben van - mondjuk csúcsidő környékén elkerüli az elővárost, nem tűnik fel neki, hogy milyen állapotok vannak olyankor, amikor a _többség_ használja a vasutat. Pl. a magyarokban a német vasútról is az a kép él, hogy pontos, szellős, kényelmes, de csak mert a többség még nem utazott péntek délután :) . Na persze ezzel nem azt mondom, hogy a német vasút ne lenne sokkal színvonalasabb, mint a magyar - csak azt, hogy az első látszat és a rendszeres használat közt van különbség...

TribulusTerrestris 2009.08.29. 14:39:16

Mi szintén kb. két hetet töltöttünk Ukrajnában.
Útvonal a határátlépés után: Csop-Lvov-Simferopol, majd Simferopol-Kijev-Lvov-Csop
Az öt vonat összesen 5 percet késett kb.
Mikor hazaértünk, és Nyíregyházán át szerettünk volna szállni egy IC-re a Záhonyból induló gyorsról, az IC kapásból késett 10 percet:)

Csak plackarton utaztunk, és semmi probléma nem volt az utazóközönséggel sem, bár ebben valószínűleg közrejátszott hogy főszezon volt és hogy nagyrészt tenger felé tartó illetve onnan visszatérő családok utaztak.
Este tízkor mindenki elcsendesedett és alukált reggelig.
Az Ukrajnai részre az utunk két személyre kb. 12ezer forint volt.

Lvovban töltöttünk odafelé egy éjszakát a pályaudvaron, van sima váróterem, és van egy olyan, ahol kb. 80-90 forint/óra/főért nyugis körülmények között el tudtunk szunyókálni reggelig.

A forróvíz minden kocsiban zseniális találmány.

Ami benem fölmerült...hogy ha ekkora távolságokra...ekkora hálózatot...egy elvileg rosszabb helyzetben lévő ország képes így működtetni....akkor a mi sokkal kisebb vasúthálózatunkat egy hangyányit miért nem képesek jobban...?

ruba 2009.08.29. 16:18:09

Az útvonal Munkács-Kiev-Odessa-Harkov-Doneck-Kiev-Dnipropetrovsk-Lvov-Lugansk-Kiev-Krivoy Rog-Simferopol(-Yalta-Simferopol)-Odessa-Csap itt ugye minden kötőjel egy utazást jelent vonattal. Írtam egy beszámolót az utazásról az Ongóra, itt a link:www.ongo.hu/elmenybeszamolok/3779 Nos azt én is észrevettem, hogy azért kategórián belül is vannak finom különbségek, de még a legrosszabb vonat is elfogadható volt, bár azért egy hibájuk volt, mégpedig, hogy az ablakok mozdíthatatlanok, szinte mindig, így vagy le van húzva, vagy nincs, de úgy marad az biztos. Kivétel ez alól az új vagy felújított vasútikocsi, ahol bukóablak van, ezek működtek. Nekem úgy tűnt, hogy van a gyorsvonaton belül egy ilyen kimondatlan kategória, ami az igazán gyors vonatokat jelenti, amik csak a legnagyobb városokban állnak meg. Általában ezek jobbak voltak a többinél. Ilyen vonattal mentünk pl Doneckből Kievbe, ez a vonat talán 3-szor vagy 4-szer állt meg tényleg csak a legnagyobb helyeken, mint pl.: Dnipropetrovsk. A plackartal lehet, hogy csak szerencsénk volt(bár a 13 utazásból 8-szor ezt használtuk), de komolyabb gond nem volt, kétszer volt, hogy hangosan halgatták azt a szörnyű ukrán muzsikát a kedves utastársak, de alvásidőben mindig ki volt ugye kapcsolva a rádió, és csend volt.
Elolvastam a te blogodról belinkelt beszámolót is, jó kis leírás volt, viszont a metrók felsorolásánál kimaradt a Harkovi valamint van Krivoy Rogban egy ilyen németes Stadtbahn jellegű villamosvonal, mely teljesen elkülönített pályán közlekedik, és a belváros alatt van néhány földalatti megállója, ezt aztán mindenki döntse el, hogy befér-e metrók felsorolásába, vagy nem.

ruba 2009.08.29. 16:21:05

@TribulusTerrestris: Na igen, én is ezért írtam a fenti beszámolót.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.29. 16:53:42

@ruba:
Köszi a beszámolót!
Hát én a keleti részen nem jártam, a dnepropetrovszki metró pl. azért maradt ki (sajnos). Olvasom az ongót...

ruba 2009.08.29. 22:36:49

@Comandante en Jefe: A dnipropetrovski metró külön érdekes élmény volt, ugyanis a nálunk is ismert szovjet szerelvény közlekedett rajta természetesen, viszont csak 3 kocsis volt, és még így is 15 percenként járt(munkanapon délután 2-3 óra fele utaztunk). Így nem tudom mennyi értelme van ennek a metróüzemnek, bár ha megépítik a belvárosi szakaszt, akkor gondolom lesz értelme(elvileg 2010-ben adják át, bár már a 80-as évek vége óta épül). Most viszont csak a pályaudvart köti össze egy külső lakóteleppel, így a fogalmát egy 7-8 percenként járó csuklós-busz is elvinné szerintem. Emellett az állomások sem olyan díszesek mint a többi ex-szovjet nagyvárosban, ennek oka az lehet, hogy a 80-as években amikor építeni kezdték már nem nagyon volt pénz, így az egész, metró olyan tesco-gazdaságos:) Az ország keleti része érdekes volt, itt érződött leginkább a szovjetunió hangulata, na nem mintha a nyugati részeken nem érződne.

railblogger 2009.08.31. 21:17:14

Ukrajnában vonatozni valóban egy élmény.
Mielőtt azonban mindenki csatlakozna a média által szajkózott magyar vasút szidáshoz, csendesen megjegyezném az óriási különbséget az Ukrán és Magyar vasút finanszírozása között.
Ukrajnában egy szerencsésen alakult miniszter kinevezése után óriási pénzek és figyelem áramlott a vasúthoz. Tévedés, hogy olcsóbban üzemeltetik a vasútjukat, mint magyarország. A ráfordítás arányaiban több mint nálunk. Persze az igénybevétel is, hisz közlekedési struktúrájában egy egészen más környezetet és körülményeket találhatunk ott.
Nálunk a folyamat: Züllesszük le úgy hogy ne finanszírozzuk megfelelően, hajtsuk adósságokba, ami drágábbá teszi, aztán szidjuk, hogy lezüllött és sokba kerül a korábban felvetetett hitelek térítése. Aztán mivel rossz a szolgáltatás amit ilyen körülmények között tud nyújtani, állapítsuk meg, hogy alig használják és zárjuk be!
Gratulálok! A népet meg bolondítsuk, adjuk a szájukba, hogy ott mindenki korrupt és ez egy pénznyelő, aztán majd nem sírnak, ha bezárjuk.

Hát ennyi: Railblogger

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.01. 10:25:55

@railblogger:
"Züllesszük le úgy hogy ne finanszírozzuk megfelelően"
A MÁV-ról azt nem merném elmondani, hogy nincs megfelelően finanszírozva. Már persze ha nem a MÁV-ot kérdezzük... évi többszázmilliárdnyi állami forrást kap.
Egy feneketlen kút, ami számolatlanul és átgondolatlanul szórja az adófizetők pénzét, és mellesleg szállítási tevékenységet is végez...

Csigorin 2009.09.02. 08:34:46

Csatlakozni tudok az előttem szólókhoz, én oroszoknál vonatoztam éjjel, placckart, korrekt volt, kényelmes, fűtött, utastársakra meg szavam nem lehet, diákok voltak jórészt ők is, fél éjszakát végigdumáltuk és -söröztük :)
Ja, és a két vagon között lehet dohányozni is, van hamutartó.