Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk nem érti, hogy miért menesztettek Kőbánya – Kispestről egy olyan vonatot, amire még szállt fel utas? Egy kerékpáros utas szállt fel a vonatra, de a vonat elindult:

Kedves MÁV-figyelő!

Először is elmondom: panaszomat hivatalos úton is megteszem, pontos adatokkal, indulási idővel, dátummal a MÁV-Startnál, önöknek csak az esetet írnám le, kíváncsi vagyok az olvasók észrevételeire.

Néhány napja utaztam hazafelé, a Kőbánya – Kispest állomáson állt a vonat, én az ablakon nézelődtem és láttam, hogy egy biciklis srác száll a vonat közepénél, éppen a biciklit rakja fel, de a vonat megindult. Meglepett, hogy menesztették a szerelvényt, mert volt még felszálló. A vonat úgy indult el, hogy a kerékpáros még lógott az ajtónál, csak az egyik lába volt az alsó lépcsőn és a bicikli fele volt a vonaton. Olyan 10-15 métert haladtunk amikor megállt a vonat, és végre a bringás srác fel tudott szállni.

Rengeteg kérdés fogalmazódott meg bennem: Miért nem látták a biciklis gyereket, amikor tök feltűnő volt? Ha látták, miért indult el a vonat? Miért nem ment hátra senki megkérdezni, hogy minden rendben van-e? Hogyan történhet meg ilyen?

Címkék: közlekedés máv vonat vasút bicikli utas panasz kalauz észrevétel menesztés


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr511375111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomi324 2009.09.11. 14:39:18

Ráadásul KöKi teljesen egyenes állomás, be lehet látni a vonatot! Ez személyi mulasztás lehet.

Budafoki 2009.09.11. 15:23:02

Sok körülményt nem ismerünk, pl. hogy mikor kezdte meg a kerékpáros felszállást: láthatta-e őt a vezető-jegyvizsgáló (vagy a szolgálattevő) menesztés előtt, vagy már a menesztés után rohant a vonathoz.

Egyáltalán: miért a vonat közepénél akart felszállni? Ha ott volt a kerékpárszállító kocsi, akkor oké. De ha nem, akkor az első vagy az utolsó 2. osztályú kocsi első, illetve utolsó peronján szállíthatott kerékpárt. De az első kérdés akkor is fennáll.

Ákibard! 2009.09.11. 15:42:54

@Budafoki:
Igen bennem is ez merült fel.
Kökin nincs menesztés, tehát minden további nélkül megeshetett, hogy a jv menesztett, majd akkor lépett fel a lépcsőre.
A menesztés és a jármű megmoccanása között 4-5 mp is eltelik, az bőven elég ahhoz, hogy megkezdje a felszállást.
Ráadásul ha a vonat közepe volt, akkor a bicajkocsi a felöljárós részre esik, ahol már 5-10 utas rendesen tud takarni...

De engem is érdekelne melyik vonat volt ez.

Hegyi 2009.09.11. 19:18:43

Menesztés! :D meg indóház amilyen szavakat a vasutasok ki tudnak találni, persze "munka" mellet van rá idő.

Tomi324 2009.09.11. 19:27:12

@Hegyi: Ez mindkettő régi szó. Nem szleng egyik se.
Indóház: réges-régen (1800-as évek) így hívták a pályaudvarokat.
Menesztés: ez sem mai szó, de nem tudom, mikor kezdték el használni. Annyi biztos, hogy az 1950-es években már használták. Hivatalosan a kalauz nem indítja, hanem meneszti a vonatot.

sezlonyrugo 2009.09.11. 20:12:47

hát ha már a cajga fenn volt meg az ipse félig, biztos nem akkor kezdte meg a felszállást mikor indult a vonat

ha meg nincs szalasztó akkor a soför nézzen tükörbe

tom sailor 2009.09.11. 20:27:05

@Tomi324: Igen, és a vonat nem megy, hanem a vágányról kijár. Nem újdonság, a vasutasok hülyék. :)

xenuka 2009.09.11. 20:29:33

Hová siet a vasutas, amikor úgy mászik a vonat mint a csiga és állandóan késik?

Hegyi 2009.09.11. 20:30:02

@Tomi324: ettől még hülyén hangzik jelzi, de legalább jelzi a vasutas iq-t.

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.09.11. 20:38:36

És azt is tudni kell, hogy a vasúton nincs piros, csak vörös.

Adani 2009.09.11. 20:42:25

@tom sailor:

Na a jelző sem piros hanem vörös a vonat nem kanyarodik, hanem ívben halad. Ahogy vasutastül is hallottam:
-Piros.
-A gatyád színe az piros. Ez itt vörös.

Kanyar
-Az úton ott kanyar van itt ív.

A talpfa sem talpfa hanem fa keresztalj.
A sima átlagember azt mondja ,h vasbeton talpfa a vasutas meg azt, h vasbeton keresztalj.

Ferenczi 2009.09.11. 20:43:38

A vasútnak van nyelvezete ami laikus embernek lehet hülyén hangzik, de ez így rögzül az emberben. Így tanítják meg és igen nincs piros csak a közút fele, vasúton vörös van.

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.09.11. 21:04:35

@Adani: Lehet, hogy ugyanazt a vasutast ismerjük? Vagy már az oktatók is mind ezt nyomják a vasutasoknak, és az érvelés is köznyelv marad?

Voltam gyermekvasutas. Volt 20 oldalas "segédlet" amiben benne volt minden szakmai ismeret. Abból vizsgáztunk, ami jó volt, mert összesen 60 kérdés volt. És rossz volt, mert egy szót kihagytál, már nem volt jó a válsz.

Vörös-piros rontás: újravizsgázás. :))

zozoli10 (törölt) 2009.09.11. 21:13:55

@Ákibard!: Kökin van menesztés,de nem mindig!!!
azt én se értem hogy ha a kaller indítja a vonatot akkor nem néz a háta mögé?? feltéve ha elől volt!
mindenesetre ez érdekes!!!
de azt is figyelembe kell venni hogy milyen volt a vonat ha a szegedi IC akkor középen lehetett a bicikli szállító ha inga akkor elején vagy végén de ott sokszór akárhova felrakják a járgányt!

changebug (törölt) 2009.09.11. 21:13:58

Látom sokan nem voltak, katonák, hogy egy szakmai elnevezésein poénkodnak. Ott ti. leszoktatnak erről.

gábornok 2009.09.11. 21:43:23

Forgalmi Vizsgakérdések: 'Hívójelzés' az milyen fehér? És milyen az a vasúti űrszelvény? Rovatos blanketta, Totó-Lottó, vagy csillagászati?
Az élő rakodó, az a pakker, pudligár, culáger, vagy a geleta?
Mit kell külön sorban előjegyezni a Fejrovatos Naplóban?
Mi az a Behatási pont? :-)

Adani 2009.09.11. 21:43:32

@Hölgyeim! Szeptember 14-ig különlges ajándékok!:

Lehetséges, egy mozdonyvezető mondta először, de egy pályamester is mesélt hasonlókat.

Volt mikor az újonc PFT munkást azzal szívattak, h elküldték ,h hozzon egy kanyarfúrót. El is ment a főnökhöz és kérte a kanyarfúrót.

Egy poénos beugratós kérdés volt még, h sötéten villogó fénysorompónál mi a teendő.

Azt pedig az Index egyik vasúti fórumán olvastam, h egy mozdonyvezető egy nem túl eszes szőke nővel elhitette, h igen is nehéz munka ezzel a nagy mozdonnyal végigegyensúlyozni ezeken a kis sínen.

Aranyos történet volt még, h egy egyvágányú pályán állt a vonat az állomáson keresztre várva és az egyik utas beszélgetése a vasutassal ez volt ( asszem kaller volt az illető):
-Miért nem megyünk tovább?
-Mert akkor benne lennénk a TV híradóban.
-????
-Szemből is jön egy vonat és azt be kell várnunk ,h az állomáson el ki tudjon kerülni minket.
-De hát miért nem megyünk tovább majd ő is meg mi is lehúzódunk egy kicsit és akkor elférünk. :)))

Na igen közúton még lehet, h működne, de vasúton másként mennek a dolgok.

agybunda · http://www.failsite.blog.hu 2009.09.11. 23:07:00

ez a trehányság.
Úgy vannak vele, jól van, nincsen semmi baj, aztán aloha. majd lesz vele valami.

CsigaBige 2009.09.11. 23:21:42

Hát, ha a bringás a vonat alá került volna, nem kellett volna 10-15 méter a megálláshoz...ez gáz...pffff! Monnyon le!!!:D:D

Ákibard! 2009.09.12. 00:15:24

Hát gratulálok, valóban színvonalról tanuskodik az, hogy egyesek a szakszavakon röhögnek, hát grat.
Gondolom a pilótát is körberöhögik, met a járgányán nem motor van hanem hajtómű, és nem kerék hanem futómű...
Meg az orvost is, amikor latinul gagyug. Grat, elismerés komolyan. Ha nincs mit fikázni lovagoljunk valamin. Színvonal nulla...

KRT 2009.09.12. 02:30:05

@Ákibard!: szerintem túl komolyan veszed a dolgokat...
Amúgymeg én is kíváncsi lennék végre egy értelmes magyarázatra.

Ákibard! 2009.09.12. 09:24:41

@KRT :
Nem az hogy komolyan veszem, csak érted... Azért a BKV figyelő színvonal ennyire még nem gyűrűzött be ide. Jó nyilván ott nagyon sokan írnak, valamilyen szinten természetes ez, de... Namindegy...

Ákibard! 2009.09.12. 09:30:52

@KRT :
Értelmes magyarázat?
Az a bej, hogy egy ilyen szubjektív nézőpont alapján nehéz értelmes magyarázatot adni.
Valljuk be, egy nézőpontot olvasunk, ami nem feltétlenül fedi a valóságot, és nem feltétlenül szándékosan: Állhatott olyn helyen, ahol nem látott mindent. Vagy egész egyszerűeb tényleg menesztés után szállt fel az illető, de ezt azért csak nem írhatja le, mert az egy rövidéletű levél lenne... (Ugyebár élből látszódna ki a hibás).
Nem tudunk semmmi konkrétumot, szeged IC volt-e vagy sima személy. Ha szeged IC, akkor 2-en is vannak rajta, átlag 100 méterenként, ne etessen be senki azzal, hogy elmenesztette kettő ember úgy a vonatot, hogy egy bicajos épp ott lógott....
Ha személyvonat, akkor egyedül votl, de élből jön a kérdés, mi a lótököt csinált a biciklijével a középső kocsiban, hopp...?

Én leginkább azt tudom elfogadni, hogy menesztettek, és ő utána kezdett el fellépni. Mindt mondtam, azét ott is eltelik 5-6 mp, mire lindul, annyi idő bőven elég feltenni a bringát, és fellépni, tudom, én minden nap csináltam. Csakhát ha ezt így leírja, akkor érvényesül amit fent mondtam...

sütöde 2009.09.12. 10:10:46

A Magyar utasoknál nagyobb birka nincsen egész eurázsiában. Csak a Magyar utas nemismeri az információs táblákat ,csak a Magyar utas nemismeri a piktogramokat,
csak a magyar utas hiszi ,hogyha ugrál a mozgó vonatra az nem öngyilkosság.
Miért nem marad inkább otthon??

Adani 2009.09.12. 11:36:42

@Ákibard!:

Miért ne lehetne a szakszavakon röhögni? A vicces szavakon egyébként is mosolygunk és nem azért a vasútra menni, h vicces szavakat találjon az ember. A hétköznapi életben is léteznek ilyenek pl. műanyag üveg, műanyag vagy alumínium karfa, műanyag virágcserép, eredeti másolat, igazi álarc, valódi műköröm, alumínium ólomkatona, színes fehérnemű stb. Ezeken pont úgy röhögünk mint a vasbeton talpfán meg a többin.

A kalauzt is lehet viccesen gőzpöfögészeti tovalöködöncön jegylyukadornak, vagy a mozdonyt gőzpöföszéteti tovalöködöncnek ( igaz ezek már elavult szavak, mert már nincsenek gőzösök menetrend szerinti vonatban).

Ákibard! 2009.09.12. 11:42:18

@Adani:
És szerinted a "menesztés" mint olyan vicces szó...?

ZBR 2009.09.12. 14:22:51

@Hölgyeim! Szeptember 14-ig különlges ajándékok!:
Zsuzsi! Neked ezt úgy tanították, hogy "piros a majom segge", nem úgy, hogy "piros a gatyád"! :)
Nem ugyanott tanultatok, Adaninak ugyanis fingja nincs az egészről, csak jár az index fórumokban.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.09.12. 14:26:18

@Ákibard!: És a mozdonyvezető miért nem nézett indulás előtt a tükörbe?

Ákibard! 2009.09.12. 14:48:12

@Peti817172M:
Szerinted ha nem nézett a tülörbe hogy látta a menesztést?

KRT 2009.09.12. 15:42:01

@Ákibard!: azt hiszem leszűrtem a tanulságot.Birka, öngyilkos hajlamú volt a biciklis. Kösz a kimerítő magyarázatot :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.09.12. 16:10:12

@Peti817172M: És a DB vonalain miért nem hal meg mindenki? (ugyanis arrafelé nem néz a mozdonyvezető a tükörbe, mivel nincs a mozdonyon)

A menesztésről és a viccről anyám története jut mindig eszembe. Egyik munkatársa valahonnan a 2-es vonalról jár be Budapestre dolgozni. Áll reggel a megállóban, várja a vonatát. A bent álló vonat épp indulna Esztergom felé, a forgalmista meneszti, de csak nem indul. Egyre idegesebben lóbálja a palacsintasütőt, mire a mozdonyvezető ékes magyarsággal kiordibál a fülkéből: "Bazdmeg, hogy a picsába induljak el, ha a sínek közt állsz?" Állítólag van egy hangulata amikor egy peronnyi álmos, munkába induló ember együtt fetreng a röhögéstől. :)

Ákibard! 2009.09.12. 16:20:18

@KRT :
Nem feltétlenül. Nekem is sikerült már menesztéskor vonatra szállnom, aztán ahogy emeltem a lábam a lépcsőre hopp, elcsúszott alólam... :-o
Akkor még a Corona a Nyugatiból indult, ott sikerült megjátszanom. rengeteg ember volt a peronon, én meg felfutottam az aluljáróból vezető lépcsőn. Nézem, wow, kalauzok még nincsenek kint. Lépek, megindul a vonat, hoppá...
Akkor tudatosult bennem, hogy a kalauzok már menesztettek, én meg ezt nyilván nem láttam. Simán megeshetett a bicajossal is, kapkodáskor nem feltétlen fgyel mindenre az ember,

Ákibard! 2009.09.12. 16:22:28

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Ismerősöm olyat látott pest elővárosában, hogy a menesztő kijött meneszteni, csak a tárcsa rossz oldalát (hátulját) lóbálta a mozdony felé.
Végül beszólt a hangosba, hogy a jegyvágó szóljon már neki, mert látja, hogy meneszt, csak ez a jelzés nem szabályos... :)))))

Mozvez 2009.09.13. 19:19:29

Menesztés után a mozdonyvezetőnek nem feltétlen a tükröt kell figyelnie. Én spec szoktam központi ajtózárású vonatnál új divat, hogy a vésznyítót használják felhatalmazás után a vonat visszatartásásra. Utánna kicsit én is ideges vagyok és a kaller is.

Ákibard! 2009.09.13. 19:29:59

@Mozvez:
" központi ajtózárású vonatnál új divat, hogy a vésznyítót használják felhatalmazás után a vonat visszatartásásra."

Óhhh, nem új divat az már... Főleg a 100a-n. Ha megállás előtt(V=5-0km/ó tartományban) nem nyomsz rögtönm engedélyezést, akkor nem tudja koccanás után azonnal nyitni az ajtót, már tépik is a vésznyitót. Visszaállítani persze egyik sem tudja...

Tomi324 2009.09.13. 21:24:36

@Mozvez: @Ákibard!: Azért megjegyezném mint utas, hogy tényleg elég idegtépő, hogyha nem működik az ajtó. Most utaztam posta Bhv-val, Bp.-Zuglónál szerettem volna leszállni. Odamegyek az ajtóhoz, és erre az a látvány fogadott, hogy valami mókamiki 2 piros ajtóvezérlő gombot rakott oda. Átnézek a másik oldali ajtóhoz, hogy melyikkel lehetne kinyitni. Látom, hogy a felső a zöld, nyomom a felső gombot...semmi. Nyomom az alsót...semmi. Az volt a szerencsém, hogy hogy az egyik szélső ajtónál voltam, gyorsan átmentem a másik vagonba, ahol már szálltak fel az emberek. Leszálltam, helyzet megoldva. de ha most a középső ajtónál lettem volna 2 nagy bőrönddel, lehet, hogy megnyomom a vésznyitót. De én olyan természetű vagyok, hogy inkább megyek a nyugatiba, azt onnan metróval...de ezt vidéken nem célszerű megcsinálni....
És annál az ajtónál kivülről is próbáltak felszállni, a külső gomb se nyitotta, nem én hibáztam.

Ákibard! 2009.09.13. 23:35:43

@Tomi324:
Le volt zárva az ajtó. Posta Bhv-nál jellemző.

Természetesen ez más tészta, de én nem erről írtam. Hanem nem várnak 1 mp-et sem, ha akkor nem nyitható azonnal vésznyitóznak...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.09.14. 11:18:02

Tény, hogy nagyon sok a szakbarbár, de az is tény, hogy egyszerűen ezek a szakszavak, és igen, ugyanúgy lehet röhögni a pilótán pl. a cockpit miatt, "hisz a Skodában se úgy hívják".

De ha már elkezdtétek, további érdekes kifejezések:

Vonatbefolyásoló, Hívójelzés, Rálátási távolság, Gurításvezető, (váltó)gyök, Nem biztosított fény tolatásjelző, Jelfeladással megnövelt tényleges fékúttávolság fele, Tolatásjelzővel egyesített fény főjelző

kellemes röhögést... :)