Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A MÁV-Start több milliárd forint értékű, tíz hálókocsijának tisztázatlan körülmények közötti holland kézre kerülését tette szóvá Molnár Béla kereszténydemokrata képviselő.

A tíz hálókocsi ismeretlen indokok és ismeretlen szerződés alapján került egy holland céghez. Az erről szóló német nyelvű szerződést, még a jogászi szakvélemény elkészülte előtt, Jenei Dénes írta alá a MÁV-Start képviseletében, aki nem is tud németül - mondta el az ellenzéki képviselő.

Az érintett hálókocsikat 1985-ben építették, a vasúti forgalomban középkorú járműnek számítanak. Könyv szerinti értékük 23 millió forint körül van darabonként, de a használati értékük ennél jóval magasabb, jelenleg egy ilyen kocsi beszerzése 250-350 millió forint körül van.

Molnár Béla elmondta, hogy a holland cég mára felszámolás alá került, és a biztos a rendelkezésére álló iratok alapján lefoglalta a MÁV-hálókocsikat is, melyek összértéke becslések szerint eléri a 2-3 milliárd forintot. Ezek a hálókocsik a nyári menetrendben Marosvásárhely-Brassó, Thessaloniki és Split vonalakon közlekedtek, így nem tudni, most itt milyen hálókocsikat állítanak be.

A holland biztos kölcsönadná a kocsikat a MÁV-Startnak, azzal a feltétellel, hogy kérésre azonnal vissza kell őket vinni Hollandiába - jegyezte meg a képviselő, aki szerint a hálókocsikat akár végleg elveszítheti a vasúttársaság. A kereszténydemokrata politikus elmondta: a szerződést nem látták, információik szerint Tömpe István üzleti vezérigazgató-helyettes begyűjtötte a papírokat, és egy páncélszekrénybe zárta azokat.

Molnár Béla szerint felmerül a kérdés, hogy egy értékesítési vezető hogyan írhat alá egy ilyen szerződést úgy, hogy a jogászok véleményét meg sem várja, tartalmát pedig nem ismeri. Hogy lehet ilyen struktúrát létrehozni, miért nem működik az ellenőrzés, miközben a MÁV egy olyan centralizált csoport képét mutatja, ahol még "egy radírt sem lehet beszerezni a vezérigazgató egyetértése nélkül"? - sorolta kérdéseit.

A kereszténydemokrata politikus szerint járatritkítások helyett az ilyen és ehhez hasonló ügyekből adódó veszteségeket kellene elkerülni. "El a kezekkel a vonatoktól, tiszta, átlátható vasúti közlekedésre van szükség!" - szólította fel a kormányt Molnár Béla.

(Hírszerző/MTI)

Címkék: mti kocsi máv hír szerződés hírszerző pénz vonat vasút hálókocsi


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr171186235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.06.15. 13:38:07

Tele van szakmai hibákkal, te jó isten. Tipikus újságíró+politikus...

Ezek a kocsik nem voltak már a Start rézéről hazsnálatban a hálókocsis vonalakon korszerűbb járművek futnak...

Kopi3.14 2009.06.15. 15:08:58

Atya ég, grat figylő, legalább a matek érettségi kapcsán elgondolkodhatál volna rajta ezt ki kell-e tenni...

vanek ur 2009.06.15. 19:16:37

Ehhez csak annyit, hogy a munkahelyem szerződést kötött a MÁV-val, hogy e-mailben megrendeljük a bérletet, és átutalással fizetünk. 2 hónapig, igen, kettő hónapig tartott, amíg aláírták a 3 oldalas szerződést (ebből 1 oldal a szerződők adatai, a többi a MÁV általános szerződési feltétele). A kontakt azt mondta, hogy sok helyen kell szignóztatni, és valahol elakadt.
Vajon egy 10-20 oldalas, német nyelvű szerződés mennyi ideig képes elakadni ebben a szervezetben? Nem csoda, hogy a fickó elvesztette a türelmét, és aláírta...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.06.15. 21:32:51

A Tömpe meg a tanárom volt az elmúlt félévben...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.06.15. 21:39:06

Valaki azt mondja meg nekem, hogy miért nem tesz a Stadler semmit azért, mert a Flirt-jei állandóan bemondják az unalmast?

Hidegen kell elvontatni, mert indokolatlanul megfékezi a kocsit? Le kell csatolni nyílt pályán, mert egyszerűen meghal és se előre se hátra?

Mindezek állandóan órás késéseket okozva, pl. az általam használt 1-es a vonalon? Minden héten legalább egy?

Garancia van rajtuk b..... meg! Tegyen valamit vagy fizessen! Hogyan jön ki a 9x%-os rendelkezésre állás így?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.06.15. 21:43:00

Akarom mondani a MÁV miért nem lép fel a garanciát vállaló céggel szemben?

A Keletiben álló vizsga nélküli IC-kocsikról tud valaki valamit? (Nem, nem a pécsi 3. generációsok!)

Meg hogy miért jár halberstadti kocsi vagy Desiro IC-ként, 520-as pótjeggyel?

Valaki vegye már észre, hogy nincs rendben semmi a MÁV-nál az illetékesek körül.

Snake 2009.06.15. 23:48:31

@Közlekedésguru: Halbiba tudtommal kedvezményes pótjegy van.A Desiros IC-ről (már amennyiben a Sugovicáról van szó) pedig úgy nyilatkozott az illetékes, hogy a Szekszárd és Bátaszék közti pályaállapotok miatt van (motorvonattal nagyobb az így is alacsony megengedett sebesség, mint mozdonyvontatású vonattal)Desiroval kiadva, amíg meg nem csinálják a pályát.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.16. 01:29:04

@Snake: Nem tudom, hogy kedzeményes pótjegy van-e, vagy 520as. De azt tudom, hogy olyan vonat esetében ahol sem az ICktől elvárható sebesség, sem nyáron a légkondi (ICk, IPk egyik kényelmi szolgáltatása), sem a helybiztosítás nem adott, ott az IC pótjegy bármely formáját megkövetelni bizony kockázatos dolog.

Mert amennyire most hoz többlet bevételt, legalább annyira ássa alá a teljes MÁV csoport hitelét.

Ákibard! 2009.06.16. 07:55:13

@Közlekedésguru:
Halbiba csak helyjegyet fizetsz, 130-é, Desiron meg kedvezményes IC pót és helyjegy van.

Alexi Borzovan 2009.06.16. 10:38:06

@Snake: Az életbe se sosem fogják átépíteni! A 46-os szépen szét fog rohadni, tipikus mellékvonali sajátosságok között... :((( És amúgy az a k...a 30-ast elkezdték már végre átépíteni? Csak úgy repkednek a nagy uniós, meg mindenféle összegek, Kelenföld és Fehérvár között meg marad a tötymörgés...

Snake 2009.06.16. 11:02:13

@Selkath: A 30-ason tudtommal már dolgoznak. A 46-ost meg a '90-es évek végén csinálták meg Tolna-Mözsig, pár éve tovább mentek Szekszárdig. Tehát a felújításnak van realitása.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.06.17. 13:05:12

@Selkath: 30a-n Gárdony teljesen feltúrva, 1 vágány járható (aluljáróépítés, pályarekonstrukció - napi szinten látom). Martonvásáron is bőszen ássák az aluljárót (barátnőm mondta nekem). kb 4 éven belül végeznek a vonallal. Utolsó Indóházban volt egy jó cikk erről.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.19. 18:04:47

@Ákibard!: 130as helyjegyet én még halbiba az életben nem kaptam, ellenben IC kocsik esetében tavaly az volt, gondolom azért, mert a sebesség nem felelt meg.

A halbi viszont pótjegyes vonaton volt, ami drágább.

Venezia EN esetében most sincs helybiztosítás belföldi forgalomban, így a halbi szintén pótjegyes.

Meg lennék lepve, ha máshol máshogy történne.

Ákibard! 2009.06.20. 20:00:24

@TheElf:
IC kocsiba millió viszonylaton van ÜP kedvezmény kedvezményes IC pót vagy helyjeggyel.

Halbiba is a köric-ken 130-as a többin ált. 220-as pótjegyet adnak, de soha nem 520-asat....

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.23. 21:55:44

@Ákibard!: kör ICt nem tudok, de a 130 az a helybiztosítás, a 390 az az IC szolgáltatás. A 220 a kedvezményes pótjegy ami szintén IC színvonalat feltételez.

Venezia EN ami lassú.
Halbi van rajta.
Nyári melegben sok órát űcsörögsz, még normális szellőzés sincs...
Belföldi forgalomban helybiztosítás sincs.

Na ott mire fizeted a pótjegyet?

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.23. 22:17:34

"A Helikon InterCity vonat kocsijait külföldi vasúttársaság biztosítja, az InterCity komfortot társaságunk nem tudja garantálni, ezért a vonat pót- és helyjegy nélkül igénybe vehető." -- Érdekes módon nem csak a Helikon, hanem a Kvarner IC sem pótjegyköteles. Tavaly Kanizsa-Zala IC, IC kocsikkal, mivel nem tudta az IC sebességét sem volt pótjegyes, viszont helyjegy váltása kötelező volt.

Nem tudom, hogy a Helikon-e a "halálvonat" szlovák kocsikkal ahol párszor panaszkodtunk, hogy a vonaton nem volt működő WC 4 órán át. De amikor a WC működik akkor messze kultúráltabb mint a többi (Késés viszont gyakori volt).

Ergo, a Venezia vonatneme (EN) nem indokolja a belföldi pótjegyet, ha nincs IC kényelem, IC sebesség, stb.