Reggiet négy éve szopatja a MÁV. Rendzseresen utazik a Győr – Veszprém vonalon, ahol a legnagyobb probléma a menetidővel van. Részletes, tanulságos levél alant:
Először is: nagyon szeretem ezt a blogot, csak így tovább mindenki! Gondoltam mint rendszeres MÁV-utas, beszállnék én is a sztorigyártásba. Hogy kissé kiegyensúlyozott legyen a dolog, írok jót is és rosszat is, mindenki eldöntheti mi mennyire játszik...
Négy éve kezdtem az egyetemet és azóta rendszeresen utazom a Győr-Veszprém vonalon. Aki esetleg nem tudja ez a vonal kifejezetten kellemes, nem hiszem, hogy akad szebb, a Bakonyt szeli ketté. Namost erre a szépségre szükség is van időnként, segít elviselni a menetidőt... A két város közötti távolság 80km, ez nem valami sok, igaz? Nos, lehet választani:
A busz 1:50 alatt teszi meg az utat (ha szerencsés vagy). Tele van mint a fene (Zirci diákok is ezzel járnak haza), és én például nem érzem magam komforosan úgy, hogy a csomagomat minden megállóban pakolgatják az utasok a busz aljában.
A vonat átlagosan 2:30 alatt teszi meg ugyanezt az útvonalat. A hivatalos álláspont persze nem ez, az állandó menetrendváltoztatások mellett nehéz néha követni, de mentem én már olyan vonattal aminek a menetideje papíron 2:47 volt és sikerült is tartani (ez szép idő?), és olyannal is ami bár papíron 2:04 volt, mégis több mint 3 óra kellett, hogy bedöcögjön (múlt hét).
A vonalon egyébként a Bzmot nevezetű kis piroska közlekedik (amit én bizony előnybe részesítek a bőrüléses kékséggel szemben), kemény 2 kocsival, és valamiért nem nagyon kihasznált. Nem értem miért.
Mikor elkezdtem az egyetemet, az egyszeri vonaljegy ára 250 ft volt, ez már egy jó ideje 600. Huh, jól van. Gyenge a gazdaság, világválság, minden. Azóta kétszer volt róla szó, hogy eltörlik az egész vonalat úgy, ahogy van. Ez szép és jó, csakhogy ezen az egy módon lehet elérni a Bakonyban lévő turistaútvonalakat, ha ezt is kilövik, akkor gáz lesz. Úgy tudom talán sikerül elérni, hogy műemléknek nyilvánítsanak viaduktokat amikből nem is egy van az út során, talán ez majd megoldja a problémát.
Ugyanígy, a kezdetben gyakrabban jártak a vonatok, most már direkt módon napi három-négy. Lehet persze két átszállással is menni, de Veszprémből például este hét után csak ezekkel lehet Győrbe jutni. És ez hétköznap:
20:04 - 05:05 2 átszállás 9:01 menetidő 193 km 3.065 Ft
20:33 - 05:12 3 átszállás 8:39 menetidő 235 km 3.230 Ft
2:33 - 06:25 2 átszállás 7:52 menetidő 164 km 2.540 Ft
Azért ez aranyos. De még ez is érthető bizonyos szinten. Bár ismétlem, 80km a táv.
Előfordult persze az is, hogy 1, azaz egy Bzmot kocsival mentünk. Az előtt mozdony sincs, csak a kocsi. Hmmm. Nem mondom, azért ez feelinges. Én a vonatúton mindig olvasok. Segít elütni az időt. Nem egyszer jártam már úgy, hogy a világítással bizony akadtak problémák, nevezetesen nem égett a lámpa. De nem baj, elég romantikus félhomályban olvasgatni, otthon is gyakran csinálom.
És hát a fűtés. Múltkor megkértem a szimpatikus kalauznénit (nem irónia, tényleg kedves volt és aranyos), hogy csavarja fel kicsit a fűtést merthogy ugye december van én egy kicsit fázom és még 2 óra az út. Ő mondta nekem, hogy csak egy fokozat van. (Vagy fűt vagy nem?!) Nos én kétféle MÁV fűtést ismek. Vagy megfagyok kabátban, vagy lerohad rólam a boxerom is olyan meleg van. Ez az az egy fokozat csak randomra van állítva? Még pár éve úgy alakult, hogy kora reggel kellett Győrből felutaznom Veszprémbe és sajnos ismét tél volt. Hát mit ne mondjak, nagykabátban, gőzölgő lehellettel vacogtam amíg oda nem értünk, és néztem ahogy kint nem látni a napot a ködtől. Még élénken él bennem az egész.
Mellette én még szerencsés vagyok, egy kedves ismerősöm Pesten tanult, és láttam hogyan próbál felférni a vonatra vasárnap délután. Amerikai focis múlt előny, ugyanis ahogy mondta, vagy felfér arra, vagy csak másnap megy. Szóval én nem szólok semmit, nekem legalább helyem van.
Csak hogy nem csak rosszat írjak, pár megjegyzés. A hiedelemmel ellentétben a MÁV-nál igenis VANNAK jó fej kallauzok. Ki kell fogni, de én nem panaszkodom, szinte mindenki kedves és udvarias ott, ahol én járok, persze ez valószínüleg annak tudható be, hogy alig van utas. :)
Még a nyáron szobatársammal kint túráztunk a Bakonyban, és úgy alakult, hogy nagyon eláztunk és reggel haza kellett menni Veszprémbe. Jött is a vonat, ám amint megtudtuk csak Bakonyszentlászlóig fog közlekedni, ott várnunk kéne pár órát mire jön a következő. A kaller viszont rendes volt és megmondta, hogy hivatalosan ugyan tényleg csak Szentlászlóig megy a vonat, onnan azonban be kell mennie szervízbe, ami viszont ugye Veszprémben van, így tehát effektíve odamegy ahová el szeretnénk jutni, majd megkéri a vonatvezetőt vigyen el minket. Így is lett, csak mi ketten be is jöttünk Veszprémbe, az úton megtudtuk, hogy sok vonat úgy van feltüntetve, hogy csak Bakonyszetlászlóig megy és ott át kell majd szállni, ám azt nem tudják az emberek, hogy ugyanaz a vonat lesz az, ami továbbmegy, vagyis át kéne szállniuk a vonatra min már eleve rajta vannak. Nem is értem ezt a szervezést, de remélem azóta már orvosolták.
Sajna úgy tűnik mégsem tudtam egészen negatívumok nélkül leírni ezt a sztorit sem, a lényeg, hogy embere válogatja, vannak szimpatikus és segítőkész emberek a MÁV-nál is. Csak az egész központilag el van...rontva.
Az egészben azonban talán az a bosszantó, hogy nekem úgy tűnik akár hányszor hazautazom Győrbe, a MÁV automatikusan sztrájkba kezd. Nem viccelek, ez már lassan trend. De ezzel együtt is harcolnék ezért a vonalért!
Mindenkinek kitartás, volt már jobb és akkor se tetszett! :)
Reggie