Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Budapest-Szentendre, 2009. április 7. A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban ünnepélyesen átadták az európai uniós támogatással megvalósult új bejárati épületet és a Skanzen Vonatot. A Skanzen Örökség Program az első az Új Magyarország Fejlesztési Terv ún. kiemelt kulturális projektjei közül, amely már megvalósult elemeknél tart. A Skanzen Vonat és a múzeum új bejárati épülete egyszerre őriz historikus értékeket, és szolgálja ki a mai múzeumlátogatók mindennapos igényeit. Jövő tavaszra felépül a program következő eleme, az Észak-magyarországi falu tájegység is.

Az ünnepségen Cseri Miklós főigazgató köszöntője után Hiller István oktatási és kulturális miniszter, és Szabó Imre környezetvédelmi miniszter üdvözölte a Skanzenben megvalósult fejlesztést. A szónokok egybehangzóan megerősítették, hogy a Skanzen Örökség Program különleges és példaértékű a magyarországi beruházások között. Köszöntőt mondott Steiner Pál a Közép-magyarországi Fejlesztési Tanács elnöke és Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere is, kiemelve a Skanzenben megvalósuló fejlesztések előnyös hatásait a régiós és kistérségi turizmusra. A protokolláris események után mindannyian felszálltak a Skanzen Vonatra, hogy elsőként tehessék meg a 2,2 km-es utat az új bejárati épülettől a látványtárig, vonatablakból véve szemügyre a szabadtéri múzeum négy évtized alatt felépült tájegységeit.

Jó szemmel „kiemelt” ügy

„Csak a jól előkészített projektek jutnak el a szerződésig” – mondta Bajnai Gordon akkori önkormányzati és területfejlesztési miniszter szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt a Skanzen Örökség Program támogatási megállapodásának aláírásakor. A 2008. április 4-én megkötött szerződés értelmében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2 milliárd forintnyi uniós forrást, az Oktatási és Kulturális Minisztérium pedig fenntartóként további 222 millió forintot biztosított a Skanzen Örökség Program fejlesztéseire. A teljes program első két projekteleme a szerződéskötés napjától számított 368 napon belül valósult meg és került átadásra.

A projekt célja

Ez a múzeumfejlesztés olyan komplex kulturális intézmény létrehozásához járul hozzá, amely a magyarországi népi építészetet és kultúrát, a 19. század iparosodás nyomán az életmódban megfigyelhető új változásokat is bemutatja. A beruházásnak egyrészt gyakorlati jelentősége van, hiszen a Skanzen Vonat megkönnyíti a nagy területen való közlekedést, a bejárati épület és a parkoló pedig modern beléptető-rendszerrel és kiszolgáló egységeivel teremti meg a kényelmes látogatás feltételeit. Másrészt a múzeum küldetésének megfelelően hozzájárul egy ipari műemlékjármű megőrzéséhez és működtetéséhez, illetve egy a múzeum telepítési koncepciójához pontosan illeszkedő épület létrehozásához.

Régi és új


A Skanzen látogatóinak közlekedését holnaptól egy felújított ipartörténeti emlék, egy 1932-ben gyártott Ganz-Jendrassik-féle motorvonat segíti a 60 hektáros területen. A motorkocsit Valkai Csaba nyugdíjas szentesi vasutas építette újjá. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, a csomagtartók, a zománcozott feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal. A vonatot – megbízás alapján – a Vasúttörténeti Park üzemelteti, korhű öltözékben dolgozó masinisztával és kalauzzal. A motorkocsi a felújítás révén akadálymentessé is vált, kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető.

Maximálisan látogatóbarát, vendégközpontú megoldásokat vettek figyelembe a tervezők, amikor az új bejárati épület kialakításán gondolkodtak. Az összesen 1200 m2-es épületben a régi stílusú enteriőr mellett megjelennek a modern információs eszközök és a korszerű látogatófogadás helyiségei is: csomagmegőrző, pelenkázó és kerékpártároló, valamint egy új múzeumi bolt (hazánk legnagyobb múzeumi boltja) kibővült termékkínálattal. Ezek a fő közönségforgalmi terek már rugalmasan ki tudják szolgálni a nagyrendezvények esetén akár több tízezresre duzzadó látogatói kört is. A felső szinten kávézó és egy nagy terasz várja a sütkérezni vágyókat, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a múzeumra és a pilisi hegyoldalra.

Az épület, melyet az 1883-ban épület mezőhegyesi vasútállomás ihletett, Nagy Gergely, Magyar-Nagy Mariann és Sebestény Tamás, a Pannonterv építészeinek tervei alapján valósult meg. A választás azért esett Mezőhegyes ma már védett, 19. században épült, alföldi vasútállomására, mert az épület az Alföldi mezőváros tájegységben helyezkedik el. A bejárati épülethez tartozik még egy új 600 férőhelyes szabadtéri parkoló, illetve egy 3000 m2-es kültéri pihenőhely is.

A Skanzen Örökség Program következő lépései

A bejárati épület építésével egy időben, 2008-ban elkezdődött a múzeum nyolcadik tájegységének építése is, 11 lakóházzal és 30 melléképülettel. Az Észak-Magyarországi falu bokrétaavatója idén májusban lesz, a közel 600 millió Ft-ból megvalósuló projektelem átadása 2010 első negyedében várható. Folyamatban van egy interaktív múzeumi bemutatóműhely, a Nyitott Múzeológiai Műhely kialakítása is, ami a jelenleg is működő, 2003-ban megnyílt Néprajzi Látványtár továbbgondolása.

Címkék: közlekedés múzeum vonat vasút információ tájékoztatás skanzen mávfigyelő


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr141051890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.