Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



10 százalékos jegyet kellene vennie az eddig ingyen utazó 65 év felettieknek és a 6 év alattiaknak a MÁV Startnál formálódó elképzelés szerint, a vasút ezen és más kedvezmények megnyirbálásával igyekezne 40 milliárd forintot megspórolni évente - írja a Népszabadság.

A vasúti személyszállítás költségeinek megtérítésére 2009-ben szánt 163 milliárd forintból negyvenmilliárdot szeretne megspórolni az új közlekedési miniszter, jelentette be még kinevezésekor Hónig Péter, a tervek összeállítását a MÁV-ra bízva. A MÁV Startnál készülő javaslatok szerint egyebek között a vasúti kedvezmények megnyírbálásával lehetne előteremteni az összeget - tudta meg a Népszabadság.

Ezek egy része csak szűkebb kört érint: ilyen lehet például az országgyűlési és európai uniós képviselők névre szóló bérletkedvezménye. Az összesen negyvenféle kedvezményből alighanem a leginkább ismert a 65 év felettiek és a 6 év alattiak ingyenes utazási lehetősége. Bár korábban volt arról szó, hogy legalább egy regisztrációs jegyet váltani kelljen az ingyen utazóknak, hogy a MÁV tudja, hányan vannak egyáltalán, ez a terv nem valósult meg. Most a számuk megismerésén túl bevételt is hozhat, ha 90 százalékra mérsékelik a nekik nyújtott kedvezményt, azaz a teljesárú jegyek árának tíz százalékáért utazhatnának.

A közalkalmazottak jelenleg évente 12 alkalommal 50 százalékos kedvezménnyel vehetnek oda-vissza útra szóló jegyeket, ez is a megszűntetendő, szélesen tömeget érintő kedvezmények közé tartozhat. Kevesebbeket érint, hogy megszüntetheti a vasút a 65 évesnél idősebb, magyarigazolvánnyal rendelkező külföldi és EU-állampolgároknak járó százszázalékos kedvezményt.

A Népszabadság emlékeztett: egyes kedvezmények megszüntetéséhez, így egyébként a már említett, a képviselőknek járó ingyenesség felszámolásához parlamenti döntés kell. Törvénymódosítással, a vasút javaslatára az Országgyűlés megszüntethetné a hat és 65 év közötti, magyarigazolvánnyal rendelkező külföldi állampolgároknak évente négy alkalommal menettérti utazásra járó 90 százalékos kedvezményt is.

(Index)

Címkék: index cikk utazás máv reform nyugdíj vonat vasút tarifa kedvezmények


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr901128361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flaggx 2009.05.18. 11:53:13

Persze, ezen kell spórolni... Az, hogy teljesen tönkreteszik ésszerűtlen és szakszerűtlen döntéseikkel, az lényegtelen. El kéne adni vállalkozónak, vagy esetleg hozzáértő gárda kéne, akiket felelőségre is lehet vonni. Ha én szarul dolgozom, én se kapok év végén prémiumot, de még fizetést se.

Kopi3.14 2009.05.18. 11:55:51

Öszességében támogatom, de csrébe a turizmus kártyát kibővíteném több kedvezményes utazással. A sokat utazóknak adnék lehetőséget kedvezmény vásárlásra, ahogy valami korlátozott lehetőség most is van, csak bővebben.

rickyramirez 2009.05.18. 11:57:32

Kiadták az új miniszternek, hogy spóroljon meg 40 milliárdot, csak még neki sincs fogalma, hogyan...
Sokszor leírtam már: ezt az összeget csak azzal el lehetne érni, hogy a 65 év feletti ingyenutazást eltörölnék. Ha csak a fele maradna az érintettek közül utas, ha teljesárú jegyet kéne venni, már ezzel meglenne a kívánt összeg. Baromi igazságtalan, hogy ha valaki az átlagnyugdíjnál nem keres többet, akkor teljesárú jegyet kell vennie, a 65 év feletti meg ingyen utazik, ráadásul neki nincs pl. kisgyermeke, nincs lakáshitele, stb... Szóval hogy ezentúl is csak 10%-ot fizetnek majd a jegy árából (és még ez sem teljesen biztos), az nagyon elszomorított.
Az országgyűlési képviselőknél meg kéne hagyni az ingyenességet, ennek úgyis csak jelképes szerepe van, és azt fejezi ki, hogy a köz számára kiemelt fontosságú munkát végzők minden korlátozás nélkül gyakorolhassák e tevékenységüket.
Szívélyesen üdvözlendő viszont a Magyar Igazolványos kedvezmény eltörlésének terve. Szégyen, hogy ez egyáltalán bevezetésre kerülhetett.

rickyramirez 2009.05.18. 12:05:50

@Kopi3.14:
Igen, a sokat utazók kedvezményének bővítése jó ötlet. Most is van Start Klub Kártya, csak elég drága. Ennek az árát kellene csökkenteni (persze tudom, hogy ez az életben nem fog megvalósulni, de hát azért leírom), mert azért az elég felháborító, hogy a 65 év feletti teljesen ingyen vonatozik Horn Gyula jóvoltából, én meg ha fizetek húszezer forintot, fél évig féláron utazhatok (ami még mindig nagyon messze van az ingyenességtől).
A turizmus kártyás ötlet is jó lenne, csak észre kell venni, hogy a korábbi évekhez képest kevesebb a kedvezményes szelvény a csomagban, tehát szűkült a kör, éppen ellentétes az általad kívánttal. Továbbá szűkült a közalkalmazotti kedvezmény (mert korábban korlátlan számú félárú jegyet lehetett venni), és szűkült a 26 év alattiak kedvezménye is (mert korábban időbeli korlátozás nélkül lehetett 33%-os mérséklésű jegyet váltani).

ready_real 2009.05.18. 12:48:20

Persze a máv családtagok ingyenes utaztatásáról egy szó sem esik...
Egyáltalán nekik miért jár alanyi jogon inygenutazás? Ha mást nem, legalább 10%os jegyet nekik is.

trainz 2009.05.18. 13:10:37

Én egyet értek a dologgal ,pedig egyetemista (nappali) vagyok.

Szerintem a bérlet(lakhely-Suli ) maradjon 90%.

Sima jegy Lakhely-Suli 50%(korlátlanul)

Bármely más utazás (korlátozottan) legyen évi 20 utazás 50% pecsételős megoldással.

Ezen felül 26 év alatt a START-KLUB kártya legyen 20€ mint a sógoréknál. És azzal meg utazhat a deják 50%-kal bárhányszor. Ezzel már egy valag pízt spóroltak....


A SZART KLUB kártyákat pedig fejleszthetnék ,több kategória, kombinálva mással stb....
Szerintem ez igazságos rendszer lenne.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.05.18. 16:44:36

Szvsz. el kellene gondolkodni azon, hogy a kedvezmények (ill.: bizonyos kedvezmények) csak csúcsidőszakon kívül legyenek érvényesek. Rögtön kettős haszon lenne. Lehetőség marad kedvezményes utazásra, és ugyanakkor egyenletesebbé válik az utasterhelés, olcsóbban és jobban ki lehet szolgálni.

(Ez persze nem az én találmányom, világszerte csinálják, nyomokban a MÁV is bevezette már.)

1116001 2009.05.18. 18:48:06

Végre értelmes lépések!

Már régen szükíteni kellett volna a kedvezményeket.

Adani 2009.05.18. 19:27:41

VÉGRE! Valaki felvetette, h tulképp milyen jogon utaznak ingyen a 65 év felettiek? Támogatom a 10%-os jegyet, bár szerintem min, 33% vagy inkább 50%-os jegyet javasolnék nekik is ugye a diákok akiknek nincs keresetük ki tudják fizetni az 50%-ost ők miért ne tudnák?

Szaki Danee 2009.05.18. 22:25:01

Én a diákkedvezményt nem szűkíteném. Egyszerű politikai megfontolásból: nem olyan régen erős tiltakozás volt az ezirányú tervek ellen, ráadásul korlátozott mértékben ugyan, de sikerült megnyirbálni a kedvezményt (67,5 %-ról 50%-ra). Most viselje egy másik csoport a terhet, ne én, mi.

Egy nyugdíjas, akinek az átlagos, suli mellett nem vagy csak alkalmilag/részmunkaidőben dolgozó diáknál jóval több jövedelme van, nem fog belehalni abba, ha 90%-os jegyet kell majd váltania. Záhonyból Sopronba elvonatozhat 715 forintért, ha kedve tartja. Aligha teszi meg ugyanezt a távot naponta vagy akárcsak hetente is. De a közeli város múzeumába akár napi szinten is bejárhat teremőrködni, irányonként és naponta 30 forintért, azaz havi 1200 forintért.

rickyramirez 2009.05.19. 00:46:13

@Szaki Danee:
Persze hogy nem fog belehalni a 90%-os mérséklésű jegy megváltásába. De miért csak 10%-ot fizettetnél velük? Miért?

esef 2009.05.19. 09:26:27

A 6 év alattiak részére tervezett 10%-os jegy nekünk 100% áremelést jelent. Eddig néha felültünk a gyerekkel a vonatra Déli és Kelenföld között, most már nem fogunk. A duplájáért???

Amúgy ez negatív diszkrimináció a fogyatékkal élőknek. 6 év felett a fogyatékos 90%-os kedvezményt vehet igénybe, a diák 50%-ost ha jegyet vesz. 6 év alatt meg mindketten 90%-ost? (A cigány meg semmilyet nem vesz...)Ilyenkor hol vannak a nagy jogvédők???

Liora · http://www.pallas70.hu/marketing-kepzes.php 2009.05.19. 10:46:08

@Adani: egyetértek az 50%-os javaslattal, jelenleg nincs olyan helyzetben a máv (az ország), hogy ennyien ingyen utazhassanak. Persze akkor lenne elfogadható az ilyen mértékű kedvezménycsökkentés, ha látná az ember, hogy a máv is tesz valamit azért, hogy csökkenjek a hiány, nem csak mi utasok, átlagpolgárok fizetünk már megint valamiért többet. Racionalizálni, fölösleges munkaerőt elküldeni (talán nem most a válság közepén, de 1-2 éven belül mindenképpen), a sűrűn emlegetett vízfejet lebontani, stb.

Kagai · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.05.19. 15:31:10

Mi számít extra szolgáltatásnak. A tető? Az ablaküveg?
Nézzenek már körül! Én nem a JR (japán vasutak) szintjét várom a lövedékvonataikkal, de ez azért mégiscsak. Egy Trabant magasabb kényelem, mint ezek a lepukkant konzervek.

Szaki Danee 2009.05.19. 17:03:37

esef: Nehogy már azt magyarázd, hogy eddig 95%-os jegyet vettél a gyereknek, mert olyan nincs is :) (Ha arra célzol, hogy 0 forint helyett 15 lett a jegy, az nem éppen 100%-os növekedés, hanem jóval több...)
Azt speciel nehezen hiszem el, hogy ha néha felülsz a gyerekkel a Déli és Kelenföld között, akkor néha nem lesz erre 15 (azaz tizenöt) forintod. Ennyit még a Déli aluljáróban is össze lehet gyűjteni a földről, de a legjobb az automatáknál...

Azt pedig magyarázd már el nekem, hogy hol negatív diszkrimináció, ha 6 év alatt mindenki életkor alapján kap egységes kedvezményt, míg 6 év felett a társadalmi státuszát tekintve elvileg egyenrangú, de gyakorlatilag hátrányos helyzetű személy - kortól függetlenül - kedvezményt kap?
(A 6 év alatti ingyen utazásnak több oka is van. Egyrészt ekkor gyakorlatilag csak születési anyakönyvi kivonattal tudják az életkorát igazolni, mert még tuti nincsen diákja, másrészt kb. ez az a kor, amíg a gyerek annyira önállótlan, hogy a szülőket feltétlenül arra kell ösztönözni, hogy lehetőség szerint vigyék magukkal. Ingyenes utazással a jegyár többletterhe nem lehet gond.)

esef 2009.05.19. 21:34:38

@Szaki Danee:
Úgy vélem, a mondandóm lényegét nem értetted. Nem az ár miatt sírnék, hanem az emelés mértékén. Ha eddig 30 Ft-ot fizettem mint kísérő oda vissza, a gyereknek még ingyen van, mert 6 év alatti, ezután meg 30+30 Ft-ot kell, az nálam +100%... Divatos kifejezéssel élve jóval az infláció feletti. Ha meg mindkét gyereket (ikrek) viszem, akkor már 30+30+30=90 Ft, százalékban már el sem tudok fejben számolni addig... :P
A diszkriminációval kapcsolatban: 6 év felett rendben van a kedvezmény, mert nagyon sokan nem képesek az önálló utazásra, kísérővel kell menniük. Olyanok is, akiken amúgy nem látszik. Ha meg 6 év alatt egységesen 90%-os kedvezményt kap az egészséges és a hátrányos helyzetű (értsd: nem "c" típusú, hanem kihívásokkal küszködő), akkor milyen alapon kap később kedvezményt? Vagy 6 év alatt miért nem kap?

rickyramirez 2009.05.19. 23:45:48

@Szaki Danee:
"0 forint helyett 15 lett a jegy, az nem éppen 100%-os növekedés, hanem jóval több...)"
Jóval több? Mennyi az a több, erre kíváncsi lennék! Mert ha én a 0-át akárhány százalékkal is növelem, az mindig 0 lesz...
A másik észrevételem: azt írod, kortól függetlenül a hátrányos helyzetű személyek jogosan kapnak kedvezményt. Kiket értesz hátrányos helyzetűek alatt? A 2-300 ezer forintos nyugdíjat kapó 65 év felettit (aki ugyanúgy jogosult az ingyenutazásra), vagy a vasutas hozzátartozót jövedelmi viszonyoktól függetlenül? Ezzel szemben mondjuk az a melós, aki nem keres többet az átlagnyugdíjnál, az teljesárú jegyet kénytelen váltani, ha vonattal akar utazni.