Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Naponta utazok Érd és Budapest között vonattal. Általában Kelenföldig, de van, hogy a Délibe megyek be. A Déli pályaudvart és az ott lévő várót (épületet) pár hónapja szépen felújították, kifestették. Nem azt mondom, hogy szép lett, de legalább nem hányom el magam, amikor belépek. Kelenföldről valahogy elfeledkeztek.

Vagyis csak részben, mert a váró és a pénztár környéke ott is ki lett festve, de maga a romos épület még mindig úgy néz ki, mint évtizedekkel ezelőtt. Az állomás épületét többen lerombolnák, mert szerintük elrontja a tér kinézetét. Mivel műemlék, lerombolni nem lehet, de sajnos felújítani se. A szakemberek szerint annyira rossz állapotban van az épület, hogy felújítani már nem lehet. Csak a teljes lerombolás és az újjáépítés segíthet rajta.


A kelenföldi állomásépület (Wikipedia)

Az épületet több helyen alá kellett támasztani, mert egyes részei összedőlnének. Az állomásépületben mára már csak a Posta, a pénztár és néhány kis üzlet üzemel. Minden mást lezártak, mert az épület többi része (bele értve az emeleti lakásokat) baleset és életveszélyes.

De akkor mi lesz az épülettel? Megvárják, míg összedől? Én személy szerint a felújításra szavazok, bár tudom, hogy nem lenne kis munka. Az épület a tér és a kerület egyik meghatározó képe, évtizedek óta itt áll, és jó lenne, ha 100-200 év múlva is itt állna még. Csak neki kellene kezdeni végre az átépítésnek. Ki kell költöztetni az üzleteket, a pénztárat (áttelepíteni őket konténerekbe) és kezdődhetne is a felújítás.

Szerinted mit csináljanak az épülettel? Rombolják le, vagy újítsák fel?


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr251171066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oolajtoo 2009.06.08. 11:44:11

ez egy típus vasúti épület, nem képvisel jelentős értéket, egy típustervgyűjteményől van, és képtelen kiszolgálni az intermodális csomópontból fakadó szerepkört.

irracionális költségekért megoldható, hogy megmaradjon, és működőképes is legyen, de szerintem felesleges.

bontandó.

ZBR 2009.06.08. 12:39:39

@oolajtoo:
Igen, barátom, típus épület. Melyik vasúttársaság, milyen típusépülete? Van még ilyen?
Na, ezektől a kérdésektől függ, hogy megőrzendő-e. Nem attól, hogy miképp felelne meg az intermodális csomópontnak.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.06.08. 12:55:05

Jó kérdés. Lebontani nem kéne, tényleg meghatározó képe a térnek. Viszont mai formájában használhatatlan. Az emelet mire van? Mit költöztetünk bele?

Az átépítés jó ötletnek tűnik, olyan módon, hogy csak a homlokzat marad, földszinten csak bejárati csarnok, esetleg itt lehet az információ és a pénztárak. Természetesen kijárattal az 1-2 vágányok felé, ahonnan lépcső/rámpa az aluljáróba. A mostani félmaraton 2 szomszédos vágány között ez dráma. Üzletek nélkül több hely is lenne lent. Az emelet pedig hátrafelé a 15. vágányig meghosszabbítva. (de minimum a 6.ig) így már lenne értelme az emeletnek is, ott lenne a váró, és onnan is megközelíthetőek lennének a peronok. Olyasmire gondolok mint a köki volt, csak sokkal zártabb formában, kb mint a repülőtereken. Szóval csöves és százéaződerőst nélkül. Ha ügyesen csinálják meg szellős is lehet (kökivel ellentétben) és még a kilátás is egész jó. Ide az emeleti várócsarnokba pedig az épület felőli részen el lehet helyzeni nhány büfét is, kb mint a Népliget buszállomáson.

Ezzel annyi a probléma, hogy aluljáró és híd is együtt már drága, feleslegesnek tűnhet. Azonban ha lesz metró, illetve az elővárosi vasutat is fejleszteni fogják, akkor ennyi teret betölthetnek az utasok. Külön előny, hogy a váróterem panorámája, szolgáltatásai miatt kellemesen telhet ott a várakozás, senki nem fog az aluljáróban vagy a peronon dekkolni. Az érkező utasok meg mi a francnak menjenek fel, mennek ki a térre, vagy le a metróba. így tulajdonképpen külön érkező és induló csarnokunk van, ami menő. :D

Ákibard! 2009.06.08. 13:01:03

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
"Viszont mai formájában használhatatlan. Az emelet mire van? Mit költöztetünk bele? "

Vasutas szolgálati lakás pl. ahogyan millió helyen volt és van így.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.06.08. 13:42:33

@Ákibard!:

Az volt régen, ez igaz. De jelenlegi formájában semmi haszna, hisz életveszélyes, ki kellett onnan mindenkinek költözni.

Jelen állapotában maga az épület tényleg nem felel meg a funkciójának. Van benne pénztár meg váró, de nem azért építettek annak idején ekkora épületet, hogy a 3/4-e le legyen zárva...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.06.08. 13:59:20

szerintem bontás. lehetne valami modern vasútépületünk egyszer az életben. Sokkal olcsóbb is.

^Clown (törölt) · http://logout.hu/blog/clown_2/index.html 2009.06.08. 14:02:05

Felújítás. Ez egy gyönyörű épület, ami nem mellesleg műemlék is. Akkor nem is értem a kérdést :)

A XXI. századnak megfelelően lehetne modernizálni az épületet. Civilizált jegypénztár és váró, biztonsági kamerákkal és őrökkel. A váróba csak érvényes menetjeggyel lehetne belépni, és akkor is csak úgy, ha az illető józan, és megfelelő állapotban van a ruházata stb.

Az emelet pedig szolgálati lakás legyen.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.06.08. 14:16:28

én különösképp semmi szépet nem látok rajta, és az is szomorú, hogy minden valamirevaló épületünk 19. századi. Ugyanilyen mag még elég máshol, egy ilyen forgalmasnak szánt csomópont kaphatna valami igazán modernet, amit majd a 22. században mutogatnak :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.08. 14:47:32

Szerintem: Döntően meg kell szűnnie az állomás funkciónak, célszerű lenne, ha inkább mondjuk múzeum lenne benne, állomás meg mellette egy modern :)

jack o'neill 2009.06.08. 14:58:19

Kelenföld, mint pályaudvar, kapjon egy, a mai igényeknek megfelelő épületet (bár a XI. vezérkara már 1szer mutogatott vmi terveket, ami egész ötletesnek tűnt).
A régi épületet újítsák fel és hasznosítsák értelmesen.

Traffic Fan 2009.06.08. 16:08:39

Felújítás, DE!
Ez az épület már nem fogja tudni kiszolgálni a metró, elővárosi vasutak utasforgalmát...infrastruktúra is nulla. Ezt a területet kilehetne alakítani, mint egy városkaput és városközpontot egyben. Rengeteg lehetőség van benne, de nagyon összetett projekt.
Bécsi példa: Ott lebontják teljes egészében a West és Südbahnhof teljes épületcsoportját (60-as évek dizánja), és mindent a földdel tettek egyenlővé.
Olyan gigaépítkezés kezdődött el, hogy több hektáros területen lakásokat, hoteleket, irodaházakat, hatalmas pályaudvart fognak építeni 5 éven belül tele üzletekkel, szolgáltatásokkal. Méretében a Westend elbújhat mögötte.
Ott ilyen egy átalakítás...

ruba 2009.06.08. 16:52:12

Én is a felújításra szavazok, de szerintem úgyse lesz belőle semmi, és a végén addig fogják újabb és újabb támasztékokkal megtartani az épületet, hogy végül csak a támasztékok fognak belőle látszani(olyan lesz mint a Keletiben a nemzetközi jegypénztár, csak kívül-belül), és ez lesz Európa első támaszték-épülete, majd jöhetnek a turisták:)

Ákibard! 2009.06.08. 16:59:12

@BKV figyelő:
Úgy értettem felújítás után is szolgálhatna szolgálati lakásként.

Szelíd hangorkán 2009.06.08. 18:51:54

Én a felújításra szavazok.
Nekem már kicsit elegem van abból a mai, divatos attitűdből, hogy ami már kicsit (vagy nagyon) elhasznált, vagy kiment a divatból, attól szabaduljunk meg, dobjuk ki, szüntessük meg, még akkor is, ha akár felújítható is lehetne. (Például gondolok itt az 5 évente autót cserélőkre.)Nem mondom, hogy nem szorulna alapos felújításra és bővítésre, de szerintem nem lehetetlen. Csak kell hozzá egy okos, gondolkodó tervező-csapat, és pénz. Az, hogy a bécsiek milyen állomást építenek maguknak az ő dolguk, de szerintem egy épület (-együttes)nagyszerűségének, szépségének, használhatóságának nem a hektár a mértékegysége, ha van egyátalán neki. Noha itt fontos szempont a terület nagysága, hiszen ha megépül a négyes metró... (:DDD)

Én mindenképpen megszavaznék egy ember- és környezetbarát (a szó konkrét és átvitt értelmében is környezet barát) épületet, környéket, teret.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.06.08. 19:04:15

@Ákibard!:
Na akkor most a vasút a vasutasokért vagy az utasokért van? :) Túl jó helyen van, túl drága az az épület ahhoz, hogy szolgálati lakás legyen benne. Amúgy meg nem hiszem, hogy egy vasutas családja, gyerekei az éjjeli tehervonatokat akarná hallgatni alvás helyett. Ezen felül az egy évszázados régi épület, valószínűleg át kéne alakítani, hogy akár egy panel lakás komfortszintjét elérje. Ha szolgálati lakás kell akkor vegyenek a közeli lakótelepen pár felújított panelt. Olcsóbb, jobb, de a kérdés most nem ez volt.

Ilyen helyen nincs helye olcsó szolgálati lakásnak, ha lakást alakítunk ki, akkor prémium kategória, hogy legalább bevétel legyen belőle. De mint mondtam ki akarna ott lakni... Sokkal jobb lenne az utasforgalom kiszolgálása (bevétel, ugye ők fizetnek...) érdekében bevetni a területet. Akár azzal, hogy kiadom büfének, meg újságosnak, meg lerakok 10 padot várónak.

Szelíd hangorkán 2009.06.08. 19:29:12

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Megnyugtatlak, a vasutasok és családjaik 160 éve alszanak éjszakánként tehervonatok zaja mellett. :)))
Amúgy meg nem olyan elit környék az...

Ákibard! 2009.06.08. 19:30:39

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Te nagyon el vagy tévedve, de mindegy.
Millió helyen van vasúti épületben szolgálati lakás, és millió ember lakik közvetlanül a vasút mellett legyen vasutas vagy hétköznapi ember.

Hogy maga az ingatlan hol van és hogy ezért ne legyen benne szolgálati lakás? Ilyen szinten bontsuk le a Keletit, túl jó helyen van ott jobban mutatna egy irodakomplexum...

Ellenben ha a kelenföldi állomást felújítod (mivel a saját tulajdonod) csinálhatsz bele szolgálati lakást, ahogyan eredetileg is volt. Kb makkmindegy, hogy Budán van vagy Kelenföldön, ott ki lehetne alakítani, és meg is tehetnék. Ennyi.

Hja mondod kiadod újságosnak,... Meg padot. Ember. AZ EMELETEN?! Ki fog szerinted újságért felmászni az emeletre? Ki fog szerinted 52 csomaggal az emeletre mászni? Ráadásul egy oylan emeletre ami eredetileg lakás, tehát nem egy nagy váró vagy padlás van odafent...

Vedd már figyelembe, hogy eredetileg milyen funkciót szántak a felső szintnek, és valami ahhoz közelit kell kialakítani. Legyen szolgálati lakás vagy iroda...

De mint mondtam millió helyen van szolgálati lakás, van ahol külön épület van erre... A nagy cégeknél ez szokás volt és szokás még mindig...

zozoli10 (törölt) 2009.06.08. 19:48:12

én is a felújjítás mellett szavazok!
pár éve voltam Prágában és egy kelenföldi pu-hoz hasonló épület nagyon szép de belül a XXI századnak megfelelő modern épület.
gondolom ezt mi is meg tudnánk valósítani!

@Traffic Fan: eléggé vacak állomás minkettő talán a Déli szebb!
a felújítás után minkettő mondern épület lesz!
De ha már Bécs akkor ott miért nincs olyan szép vasuti pályaudvar mint a Nyugati vagy a Keleti!
mindig Bécset előrébb sorolják mint Budapestet, de a vasuri pályaudvaruk még is rosszabb!
legalább ebben jók vagyunk! :D
igaz Budapest szebb mint Bécs csak a fővárosunkat fell kellene újjítani! :D

am a Keletit meg a Nyugatit sőt még a Délit is fel kellene újjítani!
amikor esik az eső a nyugatiba belépve nem is kell lehűzni az esernyőt mert ugyan úgy esik a csarnokban is!
a keleti lassan szétmállik!
a déli meg darabjaira esik szét!
a keleföldit állványozzák!
kökit meg "újjítják" de nyoma nincs a változásnak!

erről ennyit!!!

Ákibard! 2009.06.08. 19:55:28

@zozoli:
"kökit meg "újjítják" de nyoma nincs a változásnak!"

Talán mert KöKi-t nem újítják fel egyelőre?

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2009.06.08. 20:38:10

Felújítás.

Ha olcsóbb, akkor legyen simán földszintes, nagy váróval, büfével, átjáróval. Ha pedig nem, akkor legyen valami átjáró, és a két szélén pedig maradjanak meg a szolgálati lakások.

Amúgy tipikus: ne nyúlj hozzá úgy a jó. Ha nem lehet belőle kaszálni, nem éri meg. A felújításból pedig kisebbet lehet. Ezért is legyen inkább az.

zozoli10 (törölt) 2009.06.08. 21:00:59

@Ákibard!: tudom! azért tettem idézőjelbe az újjítják szót :D

Kattrin 2009.06.08. 21:34:30

Nekem tetszik. Felújítva még jobban tetszene. Mikor onnan indul a vonatom, ill. oda érkezik, fel sem merül bennem, hogy lehetne ez másképp is. Még jó, hogy erre jártam, időnként igazán kételkedhetnék.

FradistaFeri 2009.06.08. 21:56:46

Ha jól tudom a négyes metró átadása után (vagyis kb 300 év múlva :) ) a Déli pu. megszűnik, és a Kelenföldi lesz egy még nagyobb pályaudvar helyette. Lehet akkor végre megoldják az épület problémáját is.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.06.08. 22:12:11

@Ákibard!:
Persze, eddig lakás volt, annak épült, a legegyszerűbb meghagyni. Amúgy igen a MÁV ingatlanja azt csinál vele amit akar. De fel lett téve egy kérdés, hogy én mit csinálnék vele. Eladnám. Mindegy minek, pénz legyen belőle. Szinte biztosra veszem, hogy egy ilyen forgalmas közlekedési csomópont közepén több pénzt lehet belőle szerezni mint amennyit lakásként ér. Főleg, hogy lakásként valószínűleg igen keveset ér. Egyébként attól, hogy a vasutasok a vonat mellett laknak attól még miért lenne jó nekik? A vasutas szereti a zajt éjjel? Nem értem. Akkor a modern gyárak meg a munkavédelmi előírások meg a szakszervezetek is hülyeségek, mert működtek a gyárak az ipari forradalom idején is?

A Déli pályaudvart például igenis eladnám a francba. Jó helyen van. A pályaudvar részt lefedni, fölé mehet még egy Westend, persze a vasutat magán meghagynám. A bevételből meg lehetne egy normális pályaudvar szintet csinálni, korszerű utastájékoztató és forgalomirányító berendezéssel. Mindenki jól jár. A kocsiszín rész meg hogy mi a francot keres a budai belvárosban azt nem tudom. Annak az árából mennyi ideig fuvarozná vissza a szolgálati busz a vasutasokat mondjuk egy tárnoki modern járműtelepről a városba....

Ákibard! 2009.06.08. 22:25:52

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Látszik hogy egy fikarcnyi fogalmad sincsen a vasút működéséről így nem is vitatkozom veled.

Ezt mutatja az is, hogy megkérdőjelezed a kocsitároló szerepét, amin az indulásra váró kocsik előkészítése, előfűtése, tárolása zajlik.
Nyilván Tárnokról jobb lenne behozni őket, PHD fizetésés vontatás mellett. Sőt, rögtön Záhonyból...

zorka.v 2009.06.09. 01:35:24

Felújítás. Kívülről nem néz ki olyan rossznak.

Rocko- 2009.06.09. 06:55:46

fogadás. az első 10 ember, aki megközelítőleg eltalálja, h mikor dől össze, az éves kombinált MÁV + BKV bérletet nyer.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.06.09. 08:48:33

Felújítás/újjáépítés mindenképp, esetleg megspékelve a felüljáróhidas megoldással. Ha újjáépítés, akkor szigorúan megtartva a külső kinézetét. Agyf@szt kapok a "modern" acél-üveg-beton "palotáktól"...

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.06.09. 12:00:42

Felújítás.
De majd akkor, ha kész lesz az új aluljáró, és oda leköltözhetnek a pénztárak, újságosok, stb. (a kocsmák nem).

Addig minden maradjon úgy, ahogy van. Azt az időt még kihúzza így is.

2009.06.11. 17:51:52

@FradistaFeri: Ezt a hülyeséget honnan vetted? :-OOO És akkor mi az isten lesz az M2 majdnem felével? Betemetik a Deákig? Mondjuk, mi értelme volt (lesz, majd valamikor) metrót álmodni (egyelőre csak álmodni) Kelenföldig...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.12. 11:59:53

@Selkath: Nem hülyeség az, volt/van is ilyen terv. Az M2 kapcsán, ha megnézed akkor a Moszkva tér forgalma van akkora mint a Déli Pályaudvaré, ha csak a metrót nézzük, de a Déli Pályaudvarnál sem csak a vasút miatt van ám forgalom.

scooby doo 2009.06.14. 19:29:08

@FradistaFeri: Igen, erről én is hallottam, nem beszélsz hülyeséget.

scooby doo 2009.06.14. 19:31:51

@Szelíd hangorkán: Nem a legjobb, főleg az az aluljáró, de ha a budapesti pályaudvarokat nézzük, akkor még egész jó a sok gettópályaudvarhoz (Keleti, Nyugati) képest

scooby doo 2009.06.14. 19:38:15

@TheElf: Déli egy nagy csomópont. Fontos épületek, plázák nincsenek ott, de van ott vasútvégállomás, metróvégállomás, most épp a 18, 41, 59, 61 villamosok megállóhelye, valamint a 39, 90, 90A, 102, 139 és 190 buszok megállóhelye, valamint a 139A végállomása hétköznap. "Csupán" ez indokolja a hatalmas forgalmat.

world2.0 2009.06.15. 11:12:42

@Selkath: csak néhány tipp.
1. szerinted a vár alatt a déli helyén lévő telek mennyit ér?
2. onnan a kifelé tartó sínek területe? nem feltétlenül ingatlamnnak, de ha mást nem mondok, az alkotás út tehermentesítésére alkalmas.
a MÁVnak egyszerűen nincs pénze arra, hogy fenntartsa a délit, ha kibővítik kelenföldet. és őszintén, nincs is értelme. ha a metró beköti kelenföldet a közlekedésbe, nem lesz értelme a déliig utazni.
persze tudom és mi lesz szegény hegyvidéki nénikkel akik jönnek hazza a szőlőkapálásból és nem tudnak felszállni a 61esre? c'est la vie
@scooby doo:
a terület értékére igen nagy szüksége lenne a mávnak, mind a pénz-, mind a tartalékhiánya miatt.

world2.0 2009.06.15. 11:22:34

@scooby doo: elnézést, véletlen lettél beszúrva

a főtiopikhoz meg egyébként:
hihetetlen magas költséggel járna az állomáásépület felújítása, az emelet pedig egyszerűen nem javítható (az egész el van rohadva. nem gyógyítható, csak cserélhető). dísznek meg lehet csinálni, de funkciója többet nem lesz, csak ha lebombázzák, és újra felépítik.
kelenföld fejállomás lesz. nagy fejállomás. ekkora épületből egyszerűen lehetetlen kiszolgálni. a felújítás mellett akkor valahova építeni kell egy álllomásépületet. az viszont kiverné a biztit (szerintem nem csak nálam) ha kihajítanánk sok100 millát egy szép nagy szoborra (na jó egy antik trafikra) plusz jópár milliárdot egy állomásépületre.
a MÁV per pillanat a legokosabb módot követi. hagyja összedőlni. lebontani nem tudják, felújítani nem lehet és értelmetlen. nem csinál vele semmit, ha összedől, majd eltakarítják.

scooby doo 2009.06.15. 14:33:50

@world2.0: A hegyvidéki nénik mióta kapálnak szőlőt? Nem vidéken vagyunk. Ők meg többnyire amúgy sem a 61-t használják.

Ouaid (törölt) 2009.07.11. 18:30:40

A kelenföldi indóházat tavaly véletlenül ledózerolták... ez se fog már sokáig állni.
süti beállítások módosítása