Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Szétverik a MÁV-ot?

 2009.06.21. 19:40

A maradék MÁV-vagyon értékesítését és a közszolgáltatás szűkítését célozza az a kormány-előterjesztés, amelynek részletei a szombati Magyar Nemzetben jelentek meg - közölte Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa.

A Magyar Nemzet szombati számában azt írta: a vasutat három önálló cégbe rendeznék (önálló pályavasút, személyszállító üzletág, illetve vagyonhasznosító), a MÁV Zrt. feladatainak egy részét a MÁV Vagyonhasznosító Zrt. venné át, s a MÁV-ból kiválással jönne létre a MÁV Pályavasút-működtető Zrt., amelytől elvonnák a pályavasúti működéshez közvetlenül nem kapcsolódó ingatlanokat. A MÁV-Start az átalakítás után az elővárosi és távolsági vasúti közlekedésben venne részt, a mellékvonalak kezelését regionális szolgáltatókra bíznák. A szakmai elemzés végkövetkeztetése az, hogy az átalakítás anyagi terhét a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. 2010-ben megvalósítandó eladásából lehet fedezni, ezek értéke 77 milliárd forint.

Fónagy János szerint rendkívül cinikus az a szándék, hogy a MÁV vagyonának eladásából akarják fedezni azt a jelenlegi hiteltartozást, amely úgy keletkezett, hogy 2003 és 2006 között a kormány a vasúti személyszállítás közszolgáltatási költségtérítését nem, vagy csak részben fizette meg a MÁV-nak és ezzel hitelfelvételre szorította rá a vasúttársaságot.

"Minden áruba bocsátás (...) mellett év végére megint 80 milliárd, vagy azt meghaladó vesztesége lesz a MÁV-nak" - tette hozzá az ellenzéki képviselő.

Mint mondta, vélhetően nagyon sürgős a kormány számára ez a lépés, hiszen a tulajdonosi döntést szeptember 30-ig meg akarják hozni, a tervezett intézkedéseket pedig 2010. január 1-jével végre kívánják hajtani.

Fónagy János miután ismertette a lapban megjelenteket, az említett regionális szolgáltatókkal kapcsolatban közölte: az integrált szolgáltató társaságokban zömmel és alapvetően az önkormányzatok lennének benne. Véleménye szerint "jó esetben megalapozatlan, rosszabb esetben egy rosszhiszemű, álszent megoldás", hogy még az alapfeladataik ellátására is képtelen önkormányzatok nyakába akarják varrni a vasúti személyszállítási kötelezettséget is.

Az ingatlaneladásokkal összefüggésben arról szólt, hogy az ilyen "rapid szétszórást semmi sem indokolja".

Végül a gépészeti ágazat tervezett eladásáról azt mondta, hogy munkahelyek ezreit veszélyezteti, és a vasúti alapfeladatok ellátását is kockáztatja. A fideszes politikus összességében közölte: az előterjesztés jelentős károkat okozna, ezért kérik a kormányt, utasítsa el ezeket a szándékokat.

(FigyelőNet - MTI)

Címkék: politika máv karbantartás vonat vasút panasz észrevétel személyszállítás privatizálás


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr401199392

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Szétverik a MÁV-ot? | BKV-figyelő 2009.06.21. 19:47:40

[...]lehet fedezni, ezek értéke 77 milliárd forint. Olvasd[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.06.21. 20:43:34

Szerintem az elképzelés alapvetően jó. Legyen csak külön cég a pályavasút, törődjön a pályával rendesen. A személyszállító cég szállítson személyt, a vontatáshoz lehetőleg legyen mozdonya (illetve motorvonatai), vagy rendeljen vontatást valami cégtől. Mindegy kitől, lehet az ÖBB is, itthon úgyis magyar mozdonyvezetők dolgoznának. A regionális vasúttársaságok is beváltak Németországban, igaz ahhoz az adóbevételek más arányú szétosztása szükséges, a központi költségvetés helyett a közlekedésre szánt összeget az önkormányzatoknak kéne utalni.

Az pedig, hogy elbocsátásokkal járna az igaz. A MÁV az ország legnagyobb szociális foglalkoztatója, és ha a Fidesz nem jobboldalinak kiáltaná ki magát, hanem nyíltan kimondaná ami a programja, hogy ők egy szocialista párt, akkor csak hülyeségnek tartanám, így még pofátlanságnak is. Vagy segélyt adunk ezeknek az embereknek, vagy fizetést. Jelenleg a vasút iszonyatos mennyiségű embert foglalkoztat, ebből egy piaci cég azonnal lefaragna pár ezer főt. Az állam pedig úgy dönt, hogy nem, inkább dolgozzon, mint segélyt kapjon. Közmunka program nagyban... Személyes véleményem szerint viszont el kéne választani a szociális munkahelyeket a vasúttól. Az egyik állami feladat a másiknak pedig lassan megnyílik a piaca...

humorpalanta 2009.06.21. 22:30:27

Végre. Ezen is túladnak. Már csak a BKV maradt, mint nagy cég az állam tulajdonában. Már csak azt kell eladni, és teljesen szétverték az országot 20 év alatt. Jó, egy picit túlcsúsznak a húszason, de azért meglesz. Már csak a BKV-t kell szétverni. Nem baj, jövőre megválasztják még a Fideszéket, azok szétverik azt, aztán kezet rázhatnak az elődökkel. "Igen. Végre. Megcsináltuk. Teljesen szétvertük az országot. A zsebeink tele, azoknak nincs állása, de ez kit érdekel." Hát engem. Ugyanis én azért szeretnék dolgozni. Tudom, hogy itt mindenki csak kapni akar, fizetni senkise. Ilyen ez az ország, tisztelet a kivételnek.Mostanra eljutunk oda, hogy azt, amit a mindenki által gyűlölt szocializmusban összeraktak, és legalább állásod volt, azt most mind eladták. Érdekes módon nem sok került az államkasszába, és az 1988-1995-ig tartó időszakban milyen sok lett az újgazdag. Én nem irigylem őket. Gazdagodjon meg. De tisztességesen!!! nem pedig úgy, ahogy ezek tették, akik azóta is irányítják az országunkat. nem a pártokat kell nézni, mert az érdekük ugyanaz. Megtömni a saját emberei zsebét. Mindenki egy picit kormányzott, gazdag lett, elhúzott. Így megy ez apró hazánkban. Ez is hungarikum. Volt nekünk Ikarus, Ganz-Mávag. És mi maradt. A sz*pás. Ez az én véleményem. Úgysem fog senkisem egyetérteni, de legalább olvassák az igazságot.

Ákibard! 2009.06.21. 22:52:24

@humorpalanta:
Nem baj hogy a kiszervezéssel állami kézben marad csak más cég név alatt?
A Start is 100% állami cég, a pályavasút is az lesz... Bebaszna ha nem. Inkább csak számviteli oka van...

rcfan 2009.06.21. 23:37:01

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: vigyázz, a német regionális vasúttársaság majdnem Dunántúl méretű sugárirányú régió, középen a régióközponttal. Azaz nem "mikrorégiós", mint pl. Hatvan-Balassagyarmat-Ipolytarnóc egyetlen kiszervezendő vonala.

Egyébként a szocreálos munkástemetőt tényleg ideje lenne elfelejteni. De ez még jónéhány állami szervezetre igaz.

Külföldi kézbe adás: hát igen, mára eljutottunk oda, hogy semmi sem hazai. Csak az államadósság, amely lakosonként már 10 millió forintnál több és a legjelentősebb részét a jelenlegi kormányunk vette fel 2002 óta folyamatosan. "Lendületben az ország, dübörög a gazdaság".

humorpalanta 2009.06.22. 00:53:21

@Ákibard!:
Figyelj. Lehet, hogy most egy darabig állami kézben marad, de aztán úgyis megszabadulnak ettől is. És a TRAKCIÓ meg a GÉPÉSZET? Mi lesz velük?Mert elmondom, hogy sztem az ÖBB megveszi a Gépészetet, majd szépen lassan leépíti, hogy ne legyen ellenfele itt a környéken...

petya.bacsi 2009.06.22. 10:20:58

@rcfan: a szociális munkástemetőt nem fogják felszámolni, pedig ekkora embertömeg teljesen felesleges mind felsővezető szinten - ott pláne! -, mind picit lentebb.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.06.22. 10:26:55

Lehet, hogy engem annak idején be akartak hülyíteni a BKV-nál, de én egy beszélgetésről úgy távoztam, hogy a holdingosítás az jó dolog. Pénzt szempontjából legalábbis.

Sok kis céget hoznak létre, melyek külön-külön kevesebb pénzből gazdálkodnak, mint a régi "nagy" cég. A kis cégeken belül sokkal jobban megfigyelhető, hova tűnik a rengeteg pénz, mert míg 80 milliárdos hiány mellett 1-2 milliárd forint eltűnése már fel sem tűnik, egy 10-20 milliárdból gazdálkodó cégnél azaz 1-2 milliárd nagyon sok.

Az üzletágaknak most is vannak vezetőik, helyetteseik, tehát plusz pénzt ez sem emésztene fel...

rickyramirez 2009.06.22. 13:42:25

Nehezemre esik nagyon ilyet leírni, de lényegében (még inkább nehezemre esik: teljesen) egyet lehet lehet érteni a Fideszes szakpolitikussal!
Korábban évtizedeken keresztül volt egy darab MÁV. Egy egységes nagyvállalat, amely képes volt működni. Most mi van: folyamatos átalakítás, változtatás, de jobb nem lett összességében. Persze, megváltozott a világ, megváltoztak a körülmények, de látni kell: a vasút mint rendkívül tőkeigényes közlekedési forma csak állami pénzek bevonásával működtethető mindenhol a világon. Most úgy tűnik, a viszonylag jobban működő részeket kimazsolázzák, a "haverok" ráteszik a kezüket, és remekül megélnek majd belőle. A többit meg eladják, illetve térségi vasútként működtetnék. Különösen helyes az a megállapítása Fónagynak, hogy az önkormányzatok jelentős részének nincs valós pénzügyi mozgástere, így nyilvánvalóan nem lennének képesek a mellékvonalak finanszírozására, így ezek jelentős részére a bezárás várna.
Az sem mellékes: más országokban, ahol hasonló módon már megtörtént a szétdarabolás, mint amit itt is terveznek, sok esetben nagyon súlyos balesetekhez, tragédiákhoz vezetett. Nem volt meg az összhang a vasút egyes részeit üzemeltető társaságok között, és az egyértelmű nyereségérdekeltség (mert ne feledjük, ez közszolgáltatás, csak éppen a magyar államnak ezt nem akaródzik rendesen ellátnia, mert nem a nép érdekét szolgálja) olyan mértékű takarékoskodást indukált, amelyek tragédiákat okoztak (kisiklás, összeütközés). Kell ez nekünk?

rickyramirez 2009.06.22. 13:51:25

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Eléggé cinikus, rosszindulatú a kommented második része! Mire alapozva állítod, hogy egy piaci cég azonnal lefaragna pár ezer főt? A lefaragás már megtörtént a '90-es években! Heinczinger István is az mondta, hogy - ugyanilyen szolgáltatási színvonalat feltételezve - kevesebb emberrel már nemigen lehetne megoldani a működtetést.
Ha a mellékvonalak esetleges (további) bezárásához kapcsolódna az elbocsátás, az persze érthető lenne, hiszen csökkenne az összteljesítmény. De ezt - vagyis az ország egyes területeinek elsorvasztását - mindenképpen meg kell akadályozni!

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.06.22. 14:57:48

@rickyramirez:
Az azonnalt nem úgy értettem, hogy holnaptól ki lehet rúgni a fél MÁVot. Olyan vasutas sebességű azonnalra gondoltam. :) A menetrend, a szerelvényfordulók, és a dolgozók beosztásának optimalizálásával biztosra veszm, hogy lehetne még játszani.
Szegedi haverom tegnap anyázott nekem egy sort, hogy a huga jött volna pestre a 10:40es vonattal, erre várhatott egy órát az állomáson, mert újabban akkor nincs vonat. Csak az az 1 vonat(pár) marad ki az órás ütemből egész nap. Van rá egy söröm, hogy "spórolnak", és a szerelvény fizetett személyzettel áll valahol egy szegedi fordulónyi időt, jobb esetben a Nyugati egyik csarnoki vágányán foglalja a helyet. (na azt azért csak nem) :)
1-2 hónapja voltunk a Keletiben az állomásfőnöknél, szakmai gyakorlat jellegű beszélgetésen, szegény ember mit szidta a Startot, hogy nem képesek normálisan szervezni a szerelvények menetrendjét, és folyton ott áll neki pár vonat ami 1-2 óra múlva indul, addig meg kerülgetheti őket. Ha nem fut a vonat az azt jelenti, hogy ha futna akkor nem kéne annyi belőle. Kevesebb szerelvény kevesebb mozdonyvezető és jegyvizsgáló.
Az Indóház weboldalán olvastam, hogy Szegeden kész a KÖFI, onnan lehet vezérelni a fél Alföldet, őszig tesztidőszak, onnantól elvileg üzemel. Ha a vonalon szolgáló alkalmazottaktól megválnak, akkor én kérek elnézést, de szerintem a szakszervezet nem fogja hagyni. Tehát áthelyezik őket valahova, ahol eddig ugyan nem kellettek, de ott fognak dolgozni. Benne van a pénz a modern rendszerben, de olcsóbb nem lesz tőle az üzem. Mondom, ez közel sem tuti, csak előítéletes tipp. Sajnálom az embereket akiknek emiatt megszűnne a munkahelye, de tényleg nem szociális foglalkoztató, a munkahelyteremtés (ösztönzése) alapvetően az állam feladata lenne nem egy közlekedési cégé.
Tehát a kevesebb embert így értettem, fejlesztés, jobb szervezés, otimalizálás, nem olyan jó kis politikus módon bele a közepébe aztán félbehagyva. :)

Kivlov 2009.06.22. 19:57:19

Eladni az egészet a vérbe. Már ha találnak valami balekot, aki megveszi.

Ákibard! 2009.06.23. 17:00:22

@humorpalanta:
Persze szerinted az ÖBB-nek pont a gépészet kell, hagyjál már... Nem veszi meg szimplán hozza a saját gépeit. Ahogyan teszi ezt már most is...

A személyszállítást meg ki veszi meg na mégis?... Senki...

combo 2009.06.23. 19:03:29

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Igen, amikor ezt megláttam, én is anyáztam egyet (plusz írtam egy felháborodott levelet a MÁV-nak). Ütemes menetrend magyar módra: Óránként vonat, kivéve hétfőn, kedden, szerdán és csütörtökön egy-egy időpontot. Szuper. (Murphy törvénye, hogy természetesen az van kihúzva, ami nekem kellene...)

Amúgy még a témához annyit, hogy busszal Szeged-Budapest gyorsabb is, és olcsóbb is lenne (cirka 30 km-rel rövidebb autópályán), de hát azt nem lehet, mert párhuzamosság. Úgy látom, hogy a versenyt vezetőink csak akkor szeretik, ha nem az állami cégek versenyeznek egymással...

combo 2009.06.23. 19:07:44

Különben a blogbejegyzéshez annyit, hogy Magyarországon azért divat a privatizáció/alvállalkozás, mert az állam nem meri meglépni azokat (a munkavállaló számára nem feltétlenül előnyös) lépéseket, ami "közgazdaságilag" indokolt lenne, ugyanis rögtön politikai ügy kerekedik belőle...

Azzal, hogy az alvállalkozó egy tál rizsért alkalmazza-e az embereit, már a kutyát nem foglalkozik...

blokkos 2009.06.23. 21:15:43

Még kisebb darabokra kell osztani. Higgyétek el, gyakorlatból tudom, ha egy művezető, pályamaster, blokkmester, stb. a saját területén önálló lehetne, sokkal jobb lenne a helyzet.

scooby doo 2009.06.23. 21:50:42

@blokkos: De nem fognak sehogy megmaradni, úgy néz ki. Nem tudom mi lesz az országgal vasút nélkül, de ha így folytatják akkor hamarosan kiderül.
süti beállítások módosítása