Körülbelül 1 hónapja írtam a MÁV-Startnak és a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak egy levelet a 30a vasútvonalról, a rendszeres késésekről. Megérkezett a MÁV válasza, ami rendkívül összeszedett és részletes, ezért is tartom közlésre fontosnak. A levél végére ezúton reagálok is: a társaság továbbra is számíthat az észrevételeimre, melyeket itt a blogon is publikálok majd, és levélben is elküldöm.
Tisztelt Utasunk!
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak és Társaságunk részére 2009. június 25-én elektronikus úton megküldött észrevételét köszönettel megkaptuk. Megkeresésével kapcsolatban – a minisztérium megbízásából is – az alábbiakról tájékoztatjuk:
A megkeresésben említett 30a számú vasútvonal közlekedését 2009. június 20-a és 2009. június 28-a közötti időszakban részletesen vizsgáltuk. A személyszállító vonataink menetrendszerűségét rögzítő rendszerünk adatai szerint a vizsgált időszakban a Budapest – Székesfehérvár vasútvonalon a járataink megközelítőleg 87 %-a menetrendi eltérés nélkül közlekedett.
Az ezen kívüli vonatközlekedés során előforduló késések igen szerteágazó okok folytán fordultak elő, főleg a csúcsidőszakban.
Az egyik fő ok a távolsági vonatok késése volt. Ezek a nagytávolságú közlekedtetés és az alacsony számú megállási helyeik miatt a személyvonatokkal szemben előnyt élveznek a forgalomirányításban. Amennyiben egy megkésett távolsági/nemzetközi vonat érkezik, a személyvonatot félreállítják a legközelebbi állomáson és a gyorsvonatott előreengedik. Ez az ütemes menetrend biztosította rövid fordulóidők következtében az ellentétes irányban közlekedő személyvonat esetén is késést okozhat.
Nagyon fontos kockázati tényezőt jelent még a csatlakozások biztosítása, mely esetén a csatlakozó járat késése továbbadódik arra a vonatra is, melyhez csatlakozik.
A késések másik oka, hogy a csúcsidőszakokban a nagytömegű utasszám miatt megnövekszik az utascsere – a fel és leszállásra fordított idő - ideje. Ebben az esetben a vonat a tervezettnél hosszabb ideig tartózkodik az állomáson/megállóhelyen, és ennek következtében szenved késést.
További okként jelentkeznek a különböző forgalmi zavarok, melyekkel sajnos nem lehet előre tervezni. Jellemzően ilyen a biztosítóberendezési zavar, a felsővezetékszakadás, a baleset, vontatójármű-meghibásodás stb.
Ezeken felül a vasúti pálya leromlott állapota miatt kényszerűségből kitűzött lassújelek is jelentős késéseket okoztak.
Itt szeretnénk megjegyezni, hogy megkezdtük a Budapest – Székesfehérvár vasútvonal rekonstrukcióját, - jelenleg Martonvásár és Gárdony állomások átépítése zajlik - melynek befejezése várhatóan 2013-ban történik meg.
A projekt célja a Budapest Kelenföld – Székesfehérvár vasútvonal komplex átépítése, összesen 63 km hosszúságban. Tárnok állomástól kezdődően a rekonstrukció végeztével 160 km/óra sebességgel lesz bejárható a vasúti pálya, kivéve – környezetvédelmi okból – a velencei tavi szakaszt. A rekonstrukció során Budapest-Kelenföld – Tárnok állomások között második vágány is kiépítésre kerül 19 km hosszban, mely kapacitásbővítés az elővárosi járatsűrítést szolgálja majd.
Sajnálatosan az ezzel járó vágánylezárások, illetve több előre nem látható a munkálatokkal összefüggő esemény (pl. kábelelvágások és egyéb biztosító berendezési meghibásodások) is közrejátszanak a jelentkező késésekben.
A levelében említett ingavonatok közlekedtetéséből adódó késések mennyisége a mérések alapján nem volt jelentős, az ezekhez szükséges vezérlő kocsik üzemképessége biztosított. Mindazonáltal a késések okozta kellemetlenségek miatt szíves elnézését és egyben megértését is kérjük.
Megkeresését köszönjük. Kérjük, hogy a jövőben is tiszteljen meg bennünket szolgáltatásainkkal kapcsolatos észrevételével.
Üdvözlettel: X Y
ügyfélszolgálati szakértő