Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A címben szereplő szöveg egy MÁV plakáton volt olvasható évekkel ezelőtt. Így próbálták népszerűsíteni az első osztályú kocsikat. Tegnap míg vártam a vonatomat a Déliben, kicsit körbenéztem, milyen vonatok állnak az állomáson. Feltűnt egy szerelvény, aminek szinte az összes kocsija tiszta volt, kivétel az első osztályú. Nézzétek a képeket:

Én tudom, hogy aki az első osztályon utazik, azok általában ingyen teszik ezt, de ez akkor sem felmentés a takarítás alól. Talán éppen azért használják kevesen az ilyen kocsikat, mert sokkal lepusztultabbak, mint a vonaton lévő többi kocsi.

Hasonló vonaton utaztál? Fényképezd le, és küldd el a MÁV-figyelőnek a bkvfigyelo@gmail.com címre!

Címkék: kép közlekedés utazás máv vonat vasút panasz első osztály észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr951150383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@kukac@ 2009.05.29. 10:23:33

Én nem mondanám, hogy alapvetően lenne eltérés az első- és másodosztályú kocsik tisztántartása között. Bizonyos időközönként (félév? 1 év? 2 év? valaki erősítsen meg) elmegy minden kocsi az úgynevezett fővizsgájára, na, olyankor hellyel-közzel megtisztul, a közbeeső időben pedig csak a "takarítók" kosztologatása megy.

krtek24 2009.05.29. 10:33:30

Hatalmas tévedés, hogy ingyen teszik ezt. Manapság már rengeteg fizető utas van az első osztályon, különösen a balatoni vonatokon. amúgy esküdni mernék rá, hogy ez az egyik északi parti gyors első osztályú kocsija lehetett.

@kukac@ 2009.05.29. 10:39:36

@krtek24: Nekem az a tapasztalatom, hogy pénteken és vasárnap sokan vesznek első osztályú jegyet, főleg olyanok, akik nem a kezdőállomáson szállnak fel, és tudják, hogy egy másodosztályú jeggyel állniuk kellene. Például szombaton azonban jobbára üres első osztályú kocsikat szoktam látni.

Ákibard! 2009.05.29. 10:47:00

Ezzel a szlogennel annó nem a gyorsvonat 1. osztályt, hanem az IC-k, EC-k első osztályára megadott napokon ingyenes pótjegyet adó IC törzskártyát népzserűsítették.

Azóta megszűnt a törzskártya is, de értelme nem is volt, a kedvezmény lecsökkentésével már nem volt olcsó ott utazni.

@kukac@ 2009.05.29. 12:35:11

Nah, ha már mást nem érdekel ez a téma, akkor beszélek én tovább :D Szóóóval: sajnos tény, hogy az első osztályú kocsik állapota nevetséges, semmivel sem különbek, mint a másod osztályúak, így az egyetlen érv, hogy valaki első osztályra szóló jegyet vegyen az az, hogy szeretne leülni egy zsúfolt vonaton. Ha már első osztállyal kapcsolatos eseményeket idézünk, akkor én inkább azt idézném fel, amikor a MÁV lépést tett az első osztályú kocsikkal kapcsolatban: egészen konkrétan megszűntette őket, az állapotukra való tekintettel. Egy éven keresztül, ha jól emlékszem, az összes belföldi gyors- és személyvonat csak másodosztályú kocsikkal közlekedett Magyarországon. Ami vicces, hogy sok vonaton továbbra is ott voltak az első osztályú kocsik, csak másodosztályúként közlekedtek, bárki beülhetett. Aztán eltörtölték ezt a rendelkezést, ismét lett első osztály; tehát a gyakorlatban: abba a bizonyos kocsiba nem szállhattak be a továbbiakban a másodosztályra jegyet váltók. Az állapotuk viszont semmit sem változott ez idő alatt, és azóta sem.
Bizarr ötlet, de szerintem már azzal is "magasabb osztályúvá" lehetne tenni az adott kocsikat, hogy legalább azokat kitakarítják 2-3 naponta tisztességesen. Bár igazából minden egyes kocsit ki kellene, de ez egyre inkább úgy tűnik, hogy csak álom marad Magyarországon.

Snake 2009.05.29. 13:58:50

@@kukac@: A fővizsgaciklus kocsitípusonként változik. A leghosszabb ciklusidő 4 év.

esef 2009.05.29. 14:53:30

@Ákibard!:
Azért még egy gyorsvonati 1. osztályú kocsinak nem úgy kellene kinéznie, mint a kerti budinak...

@BKVfigyelő:
Ezek a kocsik már 10 éve is így néztek ki...

Szerintem ez lenne a megoldás: az 1-es számot szépen átfesteni 3-as számra. Ez az első osztály, a Flirt, Desiro, Talent meg a másod. Érdekes...

esef 2009.05.29. 14:55:23

Amúgy mi lesz akkor, ha ezek a 30-40 éve gyártott kocsik elporladnak? Cserére gondolom nem lesz pénz, marad a járatritkítás és a MÁV végelszámolással történő megszűnése. :)

ruba 2009.05.29. 16:40:16

@esef: Remélem addigra a MÁV-ot megveszi az ÖBB, vagy a DB, de lassan már az is jó lenne, ha a CFR-tenné ezt.

Girhes Joe 2009.05.29. 17:02:51

Egyébként évek óta tartó európai tendencia, hogy egyre kisebb a különbség az 1. és a 2. osztály között (kivéve az árat). Tény, nálunk ez abban nyilvánul meg, hogy az 1. osztály is ugyanolyan retkes mint a 2., de nyugaton meg a 2. lett már ugyanolyan jó, mint tíz-húsz éve az 1., és mára már gyakorlatilag csak a 10-15 % lábhely differencia maradt meg. Ennek így sok értelme nincs, már majdnem ott tartunk, mint a repülés, ahol az 1. osztály mindössze jobb kaját, újságot, és rövidebb sorban állást jelent, de dupla, tripla áron mérik...

Különbségek, amik régen alapvetőek voltak az 1.-2.-3. osztály között, és indokolttá tették az árkülönbséget:
ülés: plüss-műbőr-fapad
szélesség: 3-4-5 ember egymás mellett
és ezek mellett minél magasabb osztály, annál több apróság, úgy mint olvasólámpa, függöny, szőnyeg, dönthető ülés, stb... na meg a fülkés kialakítás is magasabb komfortot jelentett a termesnél, tekintve az egyedileg szabályozható fűtést, szellőzést, világítást. Ehh, régi szép idők, hová lettetek?

Ákibard! 2009.05.29. 17:18:12

@ruba:
Azért ne felejtsd el, hogy a CFR-ből a nemzetközi kocsiparkukat látod, a belföldit nem. Megjegyzem, nem is irigylem tűlük.
Nemzetközi forgalomban mi is csilivili kocsikat küldünk...

Peron8 2009.05.29. 18:02:11

@esef:

folyamatosan javítják a kocsikat kis, il nagyjavítás keretében.
ez a kocsi valóban mnegérett a nagyjavításra...

Ákibard! 2009.05.29. 19:19:43

@Peron8:
Hát elmondom Neked, hogy ez a kocsi a Start logó miatt max 1 éve volt Főjavításon. És a 3 éves ciklus miatt még 2 éve hátra van a köv. főjavításig.

esef 2009.05.29. 20:18:09

@Peron8:
@Ákibard!:
Ennek a kocsinak nem főjavítás kellene, hanem selejtezés...

Ákibard! 2009.05.29. 20:24:33

@esef:
Kb igen. De te hozol helyettük újat?
Csakmert a MÁV-nak minimum 15 évig még ezekre kell alapoznia.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.05.29. 20:30:18

@Ákibard!: tény és való, addig jó amíg nem látsz CFR belföldi kocsit. Egyedi élmény :)

_Totty_ 2009.05.29. 21:42:12

Romániában, mikor láttam vonatot, egyszer egy 3Xoros desiro volt,világos kék szinbe, egyszer dupla desiro, egyszer pedig mint nálunk a termes gyorsak,de másodosztályon függöny volt,amiugye nálunk nem divat,hagy süssön a nap:P és a kocsik kivülröl az ablakokkal együtt tiszták voltak...tehát nem biztos hogy annyira levannak maradva...

Ákibard! 2009.05.29. 22:02:32

@GeriRoli:
Nem vettél elég mintát, hogy reprezentatív legyen a felmérésed. Ha nálunk csak a Flirteket és egy friss fővizsgás gyorsvonati kocsit nézel, akkor nálunk is szép a helyzet. Aztán minél többet látsz annál többet tudsz meg...

zozoli10 (törölt) 2009.05.29. 22:10:48

@GeriRoli: akkor te még nem használtad a román vasutat!
na mesélek egy kevest!
amit itt látunk 1 osztályú képet az román vasútnál igazi komfort!
ott egy másodosztájú kocsi úgy néz ki mint egy régi bhv! az 1 osztájú meg kb mint nálunk a 2 osztály de sokkal retkesebb állapotban!
IC szerelvények is akad pár ocsmány darab, tipikus Bo, By
sokkal siralmasabb az állapot romániában!
néhány mellékvonalat magán cég vásárolt meg pl Sz.udvarhely és Segesvár vagy Brassó és Törcsvár között.
ezek jó állapotú szerelvények hasonló mint az usgyik!

@ruba: ne vegye meg egyik se!
sokkal rosszabb lenne!
a MÁV lassan de kezd talprállni!
folyamatosan újjulnak meg a bhv szerelvények, új mozdonyok(Traxx) + mozdonyok felújjítása, jöttek a halbik (elég siralmas de valamelyest jók), az IP-k is nem rég ujjultak meg, továbbá Usgyi, Flirt, Talent, Desiro (8db görögöktől), 3.g IC....elvileg lesz még emeletes vonat szóval ezek nagy előrelépések a MÁV-nál!

zozoli10 (törölt) 2009.05.29. 22:18:20

@Ákibard!: egyetértek! @GeriRoli: látogass el a balkánra vagy ukrajnába, szlovákiába! azután már más véleményen leszel!

én álltalában reggel személy vonattal megyek mert azon van hely! de jön egy gyorsvonat Szegedről ami dugig van! (ez a vonat felújított Bhv-ból áll nincs 1 osztály)
rá 10 percre meg jön a "pokoli" járat Debrecenből!
azon van első osztály és kihasználom az arcképesemet ezen, de nincs sok külömbség ez előttelévő By és a mögötte lévő Bo kocsik közöt! vagyis a csak annyi hogy ezen a kocsin nem állnak a többin igen!

Kopi3.14 2009.05.30. 00:35:44

Hát, a képeken is szereplő első osztályú kocsik ülései irtó kényelmetlenek, mert elkopott bennük a tömés, szinte a fémen ül az ember. Borzalmas. A máaodosztályú kocsik e téren komfortosabbak.

Román kocsik- náluk sem votl midnig ilyen remek kocsipark Európa felé, mint most. EGy időben volt egy délutáni gyors Bcs-Bp viszonylatban, ami románoktól is hozott pár kocsit, na azok néha irtózatosan szét voltak hullva, pl ülőlap teljesen kiesve a helyéről.

esef 2009.05.30. 07:30:01

@ruba:
Nem fogja megvenni sem az ÖBB, sem a DB, de még a ČD sem. Gaskóval? Ugyan már! Majd ha kipusztul, akkor talán... Vagy ha tönkremegy az egész kóceráj, szélnek eresztenek mindenkit, akkor.

@Ákibard!:
Majd első osztályon utazva megálmodom, hogy miből lehetne lecserélni a kocsiparkot. :)
Az önmagában nem szégyen, hogy ezek a kocsik 30 évesek (a halberstadtiak is), hanem az, hogy "karbantartva" így néznek ki. Mi lesz itt 15 év múlva?

Nervus 2009.05.30. 11:35:32

Én egyszer Egerből jöttem hazafelé, a full üres vonaton beültem egy kocsiban egy kabinba [vagyhogyhívják azt]. Ülések felszakítva, kuka leszakadva és az ülés alatt, ablakot lehúztam, vissza már nem lehetett. Nemsokára megérkezett a kalauz, mondta, hogy a jegyem nem erre az osztályra szól. "Sebaj, jó nekem a harmadik is, nem megyek át a másodikra ennyi miatt"
"Ez az első... fizeti a pótdíjat vagy átmegy a másodikra?"
Akkorát zuhant az állam, mint még soha...

budaf(u)ck 2009.05.30. 12:53:48

Nálunk van vmi értelme annak hogy milyen szám szerepel a vonat oldalán?
Kiindulva a Flirtekből amik 2.osztályúnak vannak itélve közben 1000szer külömbek mint az első oszályú ic-k.

Kopi3.14 2009.05.30. 12:57:57

@budaf(u)ck: elvileg azokon is van első osztály, tök ugyanolyan kinézettel, lábtérrel. Ahogy nyugaton is ilyen az ingáknál az első osztály.

Szaki Danee 2009.05.30. 17:51:54

@zozoli: én beutaztam Szlovákiát vonattal és szerintem sem Ukrajnával, sem a balkáni vasutakkal nem említeném egy lapon. Rendszeresen takarított kocsikkal, nulla késéssel, udvarias személyzettel találkoztam, bár a járműpark ott sem sokkal fiatalabb a hazainál és az infrastruktúra sem lényegesen jobb.

Frenksztg 2009.05.31. 15:41:09

Hali!
Én szeptember óta elég sokat vonatozok, így átérzem a lesújtó véleményeket. Azonban van itt vmi ami szerintem hiányzik. Azon még senki nem gondolkozott el hogy miért néznek ki a kocsik úgy, ahogy? Persze mert nem tartják őket karban meg nem takarítanak.
De ettől még nem törik le a kuka, vagy nem szakad fel az ülés, vagy mégis? Gondolom hogy nem az itt hozzászólók "bántották" a vonatokat, de nem mind maguktól néz ki ilyen szörnyen, ezt se felejtsük el.

-.-.-.-.- 2009.05.31. 16:14:20

lehet hogy dzsuvás, de legalább nincs teli :)

zozoli10 (törölt) 2009.05.31. 16:29:19

@Szaki Danee: én csak háromszor voltam Felvidéken de a szlovák vasút szerintem rosszabb mint a magyar!
Nos de nem is azért menetem hogy a vasutat bámuljam!
Mindenkinek ajánlom Kassát! Pozsonyt és Nyitrát, Losoncot és Besztercebányát!
Csadaszép városok! :D

csak_egy_utas 2009.06.04. 17:14:25

Ugyebár a hungary card magában foglal némi kedvezményes vasúti jegyvásárlási lehetőséget. Okosan úgy variálták, hogy idén ebből 2 menettértit vehet az ember 1. osztályra és kettőt a 2. osztályra.

Mivel azt is el kéne használni, ha már van, vettem is a citadellára egy 1. osztályú menettértit. A döbbenet a peronon fogadott a déliben. Ugyebár egy kocsinak a fele az első osztály, abból is két fülkéből kiszerelték az üléseket a bicikliknek. Akkor most hova is üljön az ember??? A maradék talán 3 fülke meg tele volt nemzetiségiekkel.

Erre hetykén odavetette a kalauz, hogy ott a szombathelyi rész is. Hát az a kocsi egyenesen pazar volt. Ülések szétszaggatva, kuka semmi, ablak nem felhúzható, ajtó nem becsukható, az ülés mozgott. A padló, az ablak és falak enyhén koszosak.....

Egyébként mindenki fizetett a jegyért, egy vasutast leszámítva, aki két helyet elfoglalva, terpeszben aludt hangosan horkolva :)

Ennyit a javuló színvonalról. Itt jegyezném meg, amióta a Citadella gyorsnak lett átminősítve, a légkondi egyetlen egy alkalommal sem működik. Nem mintha nem lenne, nade ugye azóta nincs megfizetve pótjeggyel :)

Tekergo 2009.07.17. 10:44:00

@zozoli: Kedves "Zozoli"! Ezzel a kommenttel csak azt árultad el magadról, hogy még életedbe nem utaztál CFRs vonaton!!! Én viszont gyakran utazok Gyorssal, Rapiddal és IC-vel, a Gyorsvonatoknak (Accelerat) 2.osztályon itt nem 8személyes a fülkéjük hanem 6 és sokkal tisztábbak mint a MÁV kocsijai. Az úgynevezett Rapidokhoz meg csak annyit fűzök hozzá, hogy a Budapestről Brassóba, Marosvásárhelyre, Kolozsvárra és Temesvárra közlekedő IC-k (amikhez a MÁV olyan kocsikat használ mint a bécsi EuroCitykhez) Románia területén Rapidok-ként közlekednek, mert nem felelnek meg a román IC-k követelményeinek!!!! Az IC-k pedig....az mese hogy tipikus "Bo, By". Még a román nemzetközi vonatok sem visznek ki olyanokat Magyarországra, úgyh itt nem csak a külföldi vonatoknak vannak elegáns kocsijai!!!! Ha nem hiszed és itt lököd a dumát h te utaztál CFR-s vonaton akkor legalább nézz utána h milyen egy román IC: www.ralifaneurope.net>>cars>>InterCity>>ja és a félreértés elkerülése végett ma már csak az A11, B11, B6 tipusú kocsik közlekednek ICként, a többi már 2 éve Rapid (azaz gyors, sebesvonat) és nem hiszem hogy van egy olyan gyorsvonat Magyarországon aminek ilyen kocsija van mint az ittenieknek...úgyhogy van mit még fejlődjön a MÁV hogy olyan kocsijai legyenek mint amilyenek a CFR kocsijai. Jaj és a román Exlusiv és Standard Business Class-ről meg is feledkeztem....hát én utaztam sok Mávos vonaton de még egyen sem volt az előttem levő bőrfotelbe plazma TV beépítve. Szóval, a tanulság: mielőtt össze-vissza "hazafiskodsz" a Máv lerobbant kocsiparkja mellett egyszer szerezz némi információt a CFRről, és akkor nem kell kioktass másokat, hogy nem ült még CFRs vonaton...mikor ahogy elnézem te sem :))...még jó hogy vagyok én s letudtalak buktatni.....méghogy Bo típusú IC kocsi....hát elvétve talán van még olyan személyvonata a CFRnek aminek Bo tipusú kocsija lenne....ami nálatok szinte minden GYORS!!!-vonatnak van!!!

melinda_93 2009.07.28. 21:07:23

Halihó
Segítség kéne...Arra lennék kíváncsi hogy hogy is van ez a fülke dolog... Csak első osztályon vannak fülkék vagy vannak másodosztályon is? :$ előre is köszi az infót

Ákibard! 2009.07.29. 20:13:48

@melinda_93:

Hali,
Most akkor egy kicsit bővebben:

IC-ről beszélünk?
Ha igen akkor a belföldi IC park nagyrésze termes kocsikkal közlekedik, de nem elhanyagolandó hányada fülkés. (Főleg az Ex-ICR kocsik)

Gyorsvonatról beszélünk?
Az alap gyorsvonati kocsik fülkések, de vannak féltermes félfülkés és vannak termes kocsik is 1 és 2. osztályon is.

Személyvonaton szintén így van.

melinda_93 2009.08.01. 21:29:04

@Ákibard!: Szóval ha jól vettem ki a lényeget, szinte mindegyik vonaton mindegyik osztályon van fülkés és termes vagon is... :D remélem jól értelmeztem. és köszönöm szépen. :)

Ákibard! 2009.08.01. 22:08:17

@melinda_93:
Lényegében EC és IC kocsiból is van fülkés, ahogyan gyorsvonatokon és személyeken is előfordulnak. De telephelyfüggő is.
süti beállítások módosítása