Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint elfogadhatatlan, hogy napközben csak minden második vonat közlekedjen az elővárosi vonalakon, miközben a szerelvények hosszát is felére csökkentik.

Sokkal kevesebb vonatot indít a MÁV a tanítási szünetben, mint kellene - állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Délelőttönként ugyanis sokkal többen utaznak a nyári időszakban az elővárosi vonalakon, mint bármikor máskor.

A szervezet szerint megtakarítás nincs, csak felbosszantott és a zsúfoltság miatt állva utazó utasok. Ebben az időszakban ugyanis ugyanannyi szerelvény van forgalomban, mint tanítási időben, a személyzet pedig munka helyett a végállomáson vár - olvasható a közleményben.

A VEKE szerint olyan vonatokat töröltek a nyári menetrendből, amelyek korábban is a még elfogadható követési idővel jártak. A főváros külső kerületeibe és elővárosaiba közlekedő járatok közül minden második eltűnt a menetrendből, amivel utasok tömegét lehet elriasztani a vasúti közlekedéstől. A szervezet szerint ehhez jön az is, hogy a szerelvények hosszát megrövidítették, vagyis csúcsidőben is állva kell utazni.

A szervezet álláspontja szerint az évről évre romló üzemi és gazdasági mutatókat senki sem kéri számon a MÁV vezetőin, akik a túl sok veszteség miatt vonalakat szüntetnek meg, amivel még kisebb lesz a cég bevétele.

(FH - Hírszerző)

Címkék: közlekedés máv hírszerző vonat menetrend vasút nyári utas panasz észrevétel fh személyszállítás


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr91203066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.23. 12:43:45

Csúcsidőben is állva kell utazni: Mint a BKVn, a Volánnál, a vidéki vasúti forgalomban, stb., az, hogy sem csúcsidőben sem csúcsidőn kívül ne használjuk ki az állóhelyeket mert egyesek kényelme fontosabb mint mások utazási lehetősége: nevetséges.

Egészen biztos, hogy az új, légkondicionált, kultúrált szerelványek száma korlátozott. Ezeket nem a főváros vette, és nem is a főváros ellátására szánt pénzből. Nyáron az idegenforgalom szempontjából fontos vonalakon van fokozottan szükség rájuk. Lehet olyat játszani, hogy mindg igazságosan vannak elosztva, nincs különbség a nyári és tanévre évrvényes menetrend között... Csak akkor szezonon kívül is kevesebb jutna az elővárosba.

petya.bacsi 2009.06.23. 13:00:18

"A szervezet álláspontja szerint az évről évre romló üzemi és gazdasági mutatókat senki sem kéri számon a MÁV vezetőin, akik a túl sok veszteség miatt vonalakat szüntetnek meg, amivel még kisebb lesz a cég bevétele."

Következmény nélküli cég... ilyen állást mindenki szeretne.

Marr 2009.06.23. 13:06:46

@TheElf: Engem is a csúcsidőben állni kell felvetés zavar. Kit zavar az elővárosi vonalakon, ha állnia kell? Engem biztos nem.
A ritkítás tényleg zavaró, de nem az állóhelyek kihasználása.

Rabbeleben 2009.06.23. 13:06:48

Következmények nélküli szervezet.
Csak általánosságban lövöldözik, semmi konkrétum.
De majd jön Lajos és megmagyarázza ...

petya.bacsi 2009.06.23. 13:18:10

Most induljunk el a VEKE álláspontja szerint: nincs számonkérés.

Most őszintén, ha igaz a VEKE állítása, most ki idegeskedne a helyükben? Fizetés megjön, prémium van, szabadság van.

Kit érdekel, hogy hogy járnak a vonatok, valószínűleg őket nem érinti, mert nem közlekednek vele, az utasnak nincs hová fordulnia a panaszával, ha késik a vonat, csak a MÁV-hoz, ők meg találnak indokot a késére - műszaki ok, forgalmi ők, légköri zavar, fialó kutya/malac stb. Épp hallgattam ma a Keletiben, műszaki okok miatt késik ez meg az meg amaz. Tehát az ok, magyarázat már megvan.

Ha lenne olyan szervezet, ami a MÁV nyakán ugrálna, akkor lenne szolgáltatás, lenne színvonal, és lenne számonkérés. Így meg sajnos egyik sincsen.

A felsővezetőket kéne rákényszeríteni, hogy többször utazzanak a cégükkel, de ne legyen előre bejelentve, és érezzék és lássák azt, amit a fizető utasok éreznek, látnak, szagolnak minden nap.

Adani 2009.06.23. 13:43:59

Meg ugye írják azt is, h munka helyett a végállomáson vár a vonat. Vagyis az nem kifogás ,h nincs elég szerelvény. Igen is ami ott van az járjon, megbeszéltük már, h a legjobb az ha amikor csak lehet megy akkor keres pénzt a szerelvény, ha áll akkor csak viszi. Azzal, h nem jár csak a változó költségeket spórolják meg ,ami töredéke a teljes költségnek. A nagy részét kitevő állandó költség akkor is megvan ha nem megy a vonat.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.23. 15:00:40

@TheElf: "csúcsidőn kívül ne használjuk ki az állóhelyeket mert egyesek kényelme fontosabb mint mások utazási lehetősége: nevetséges."

1. A vonatokon az állóhely nem számít férőhelynek, és nem véletlenül. Kicsit más dolog a hatos villamoson 5 megállót állva utazni, mint vonaton Ceglédtől Bp-ig.
2. Eleve hülyeség a "mások lehetőségeivel" való szembeállítás. Ehhez legelőször az kellene bebizonyítani, hogy a vonatok törlésével kisebb lesz a MÁV hiánya, márpedig ez valószínűleg nem így van.
3. Én nem a mások kényelmét féltem, hanem pl. a saját egészségemet. Nincs kedvem azért füstben fuldokolni, mert a MÁV ostoba vezetése a minisztériummal akaröltve elriasztja, autóba üzi az elővárosi utasokat.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.23. 15:02:49

Akinek még nem világos: Egy ostoba miniszteri rendelet értelmében "fűnyíróelven" csökkentették a futott vonatkilométerek számát. Ezzel megtakarítás ugyan nem nagyon érhető el, viszont sikerült szétverni a bizonyítottan utasvonzó (bevételnövelő) hatású elővárosi ütemes menetrendi rendszert.

Erről korábban sokat írt a kotottpalya.blog.hu

Kopi3.14 2009.06.23. 19:01:33

@Adani: Azért bontsuk már szét a dolgokat. Egy Bzmot MDmot két utassal soha nem fog termelni semmilyen bevételt, csak kiadást, s egyetlen alkalmazott pénzét sem fogja behozni.Ha összesen ennyi a kihasználtsága az adott vonalnak, akkor azt el kell felejteni.
Máésrészt a fenti hírecskében nincs szó konkrét adatokról a VEKE részéről, így ez csak vagdalkózás, hogy nyáron használják az elővárosi közlekedést a legtöbben. Amikor szabadságolás, meg iskolai szünet van, biztos akkor fognak a legtöbben menni. MErt a turista is midnen nap ül fel a vonatzra, hogy jó tömött legyen. A VEKE is kezd meghülyülni, őket sem kéri számon senki, s dicső vitézük is alkot szépeket, okosakat.
A MÁV mennyi vonalat szüntetett meg edig, amit a VEKE most olyan nagy sírások között felhánytorgat? Azokon mekkora utasforgalom volt?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.23. 20:19:14

@Kopi3.14:
"A MÁV mennyi vonalat szüntetett meg edig, amit a VEKE most olyan nagy sírások között felhánytorgat?"
Tudtommal 1 ilyen vonal van (Pápa-Csorna), a többi 13-at hivatalosan nem hánytorgatják fel.

Amúgy teljesen egyetértek veled, viszont a VEKÉ-nek (azt az egy vitatható állítást leszámítva) igaza van, hogy itt eszetlen és értelmetlen mészárlás történt a vonatok (és nem a vonalak) között.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.23. 22:11:44

@Comandante en Jefe: Nem szoktam ilyen csúnyán fogalmazni, de megérdemled. Ha balaton-budapest között jó az állóhely mert ennyi vonat van akkor érd alsó és kelenföld között is legyen jó, aki pedig ezt nem érti annak a szellemi képességeivel bajok vannak vagy baromira inkorrekt ember.

Nos, aki arra, hogy MÁSHOL kell a vonat azt mondja, hogy ahhoz, hogy a balatoni utast is ki kell szolgállni azt kell bizonyítani, hogy megéri senkit sem kiszolgllni az vagy nem tud sem olvasni, sem gondolkodni, vagy egy a vitában mások szájába a saját hülyeségét adó vitaképtelen ember. Ha ezt célzatosan és tudatosan teszi akkor inkorrekt is.

Igenis tudni kell, ha van 100 kiállítható szerelvényed, ebből szezonon kívül mehet 90 az elővárosba, de szezonban kell legalább 50 az idegenforgalom kiszolgállására is, akkor nem jut nyáron 90 az elővárosba és pont. Nincs de, nincs ha. Nem jut.

Tudod nagyon sokszor van olyan, hogy balaton felől még normális állóhely sem nagyon van 3 órás útra, nem 30-40 perc. 3 óra. Miért? Mert a meglévő vonatokon ugyan minden kocsi mozog de ez kevés, kocsihiány van.

Namost sem te, sem a veke nem vesz arra kocsit, hogy mindenhova jusson. Szezonban pedig kell az idegenforgalomnak és nem arra kell, hogy 20 perces út fejdelmi kényelemben működjön az amúgy kevesebbet fizető utasok számára és sok üres széket is fuvarozzon.

Ilyen egyszerű. VAGY neked jut luxusra, vagy másiknak jut normális utazásra, kihasználatlan kocsi nem jellemző (nem lenne könnyű megoldani). Nos a MÁV nem Jeffécske luxusszolgáltatója, hanem személyszállítást végez, így az, hogy a másiknak is jusson lehetőség utazásra és neked is az fontosabb.

És tudod a 3 órás úton (pl. Balatonboglár-Budapest) kicsit fontosabb a mindenkinek jutó ülőhely, mint ceglédnél, ahol van olyan vonat ami a Cegléd - Budapest távolságot kevesebb mint 40 perc alatt teszi meg. Ez nem tűnik sokkal többnek mint a 7es busz menetideje.

Főleg úgy, hogy Cegléd kapcsán az utasok jelentős része a későbbi megállókban száll fel, így az átlagos utas utazási ideje ennél kevesebb, ugye a későbbi felszálló kap kisebb eséllyel helyet (egyik irányba) másik irányba a később leszálló legalább egy szakaszon nagyobb eséllyel ül.

Namost egy Balaton-Budapest irányon a felszálók döntő többsége Budapesten még átszáll (ergo hosszabb az össz idő amit vnatozik mint az egy vonat amiről beszélünk) és bizony a balatont is érinti... Így legalább 2 órát utazik.

Szerinted ha a 25 percre nem jó az állóhely akkor a 2 és fél órára jó?

Na ezért jön Siófok felé nyáron pl. Flirt, és az a Flirt ami ilyenkor Siófokon fordul meg nem lehet egyidőben Cegléden is, mert az egy időben több helyen kihasznált vonatot, bármilyen meglepő is ez neked, nem találták fel.

A kínálati menetrend csak akkor valósítható meg, ha nem az az ára, hogy máshova nem jut vonat.

De tudod mit, ha a VEKE csinál egy regionális vasúttársaságot amit Budapest tart fenn, és nem megy bele a balatonon termelt idegenforgalmi adó, stb. akkor ott nem lesz elvárás, hogy a balatont is ellássa.

De segítek: Akad még jópár olyan viszonylat ami ilyenkor a szezon miatt több vonatot igényel.

Mond csak, a "Ehhez legelőször az kellene bebizonyítani, hogy a vonatok törlésével kisebb lesz a MÁV hiánya, márpedig ez valószínűleg nem így van." jellegű kinyilatkoztatások mellett légkondicionált vasőti kocsit is termelsz, hogy jusson mindenhova?

Fel kéne fogni, hogy nem Railroad Tycoont játszol, ahol nem kell megvenni a kocsikat, hanem a kocsik drágák, értékesek, és megfelelő színvonalú kocsiból, motorvonatból kevés van, sokkal kevesebb mint kéne.

Télen sok helyen (Balaton is) nagyon vacak a közlekedés, még az elégségest sem éri el, hogy Budapesten jó legyen, lenyelhető.

De nyáron, amikor az ország még mindig jelentős részben az idegenforgalomból él, nem várhatod el azt, hogy ne jusson az idegenforgalomra is vonat. Szezonban.

Az pedig, hogy a VEKE azt mondja, hogy amikor ahiányzó vonatokkal egy időben a flirt Siófokon van akkor biztosan az állomáson áll pesten, és pár ember ezzel egymást hülyíti, az gond.

Ja, és a vonatok kapcsán van egy apró gond, nem csak a darabszám számít. Mondjuk ha Ceglédre 4 óra alatt 2* fordul meg a Flirt, Siófokra meg csak 1*, akkor érthető, hogy az 1 siófoki vonat miért kerül 2 ceglédibe. Nyíregyháza-Balatonszentgyörgy? Még cifrább a helyzet :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.23. 23:41:38

@TheElf:

1) a MÁV-nál van annyi kocsi, amivel a nyári igényeket ki lehetne szolgálni anélkül, hogy bármelyik vonaton álló utasok lennének jellemzőek. 2007 óta nincs kocsihiány, főleg nem nyáron.

2) attól, hogy néhány vonatot törölnek, és az ingák pörgés helyett Vácon meg a Nyugatiban állnak, attól nem lesz több kocsi a Balatonon.

Vagy qrvára nem vágod, hogy ezek a vonatirtások miért történtek, és kinek az érdekeit szolgálják, vagy pedig azt kell gondolnom, hogy te is ehhez asszisztálsz.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.23. 23:50:15

@TheElf:

3) Konkrétan a váci (és a ceglédi) vonalon NEM Flirt motorvonatok járnak. De a korszerű motorvonatok _elővárosi_ szerelvények. Ha van felesleg -márpedig nyáron van- akkor persze mehetnek a motorvonatok a Balatonra is. Egyet nem lehet, Flirt (Desiro) vonatot olyan fordáról levenni, ami csak Flirttel (Desiróval) teljesíthető, és átrakni olyan fordába, ami mozdonyos vonattal is mehet.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.24. 21:40:05

@Comandante en Jefe: Amit írsz sok okból nem igaz.

1. MINDEN zsúfolt vonatnál jelzik, hogy a probléma a kocsihiány, a beszerzett és selejtezett mennyiségek, valamint a szükséges kocsik mennyisége alapján nem tudom elhinni, hogy ne lenne kocsihiány. A bezárt mellékvonalak jelentős részén ugyan Bz és annak a mellékkcsija felszabadult, és erre hivatkozva azt lehet mondani, hogy van kihasználatlan kapacitás, ami áll, de ugye egy Budapest - Keszthely viszonylatra a Bz nem alkalmas.

2. Nem fog a nyugatiban állni, hiszen a kivett és a nyáron betett vonatok mennyisége nem ezt indokolja.

3. Akármennyire elővárosi szerelvények, a halbik is elővárosra voltak tervezve, és a FLIRT sok esetben kényelmesebb tud lenni hosszú távon is. Ha az a forda felesleges nyáron máshol meg kell a Flirt (pl. mert légkondicionált, pl. mert máshol van nagyobb utasforgalom stb) akkor nem csak le lehet, hanem le is KELL venni a flirtet.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.25. 02:42:32

@TheElf:

1.
2007 előtt sok vonalon jellemző volt a tömegnyomor, de nem elsősorban az abszolút értelemben vett járműhiány, hanem a pazarló fordaszervezés ill. az elégtelen menetrendi kínálat miatt. Az ITF ezt a problémát lényegében kiküszöbölte, bár a járművek kihasználtsága még mindig messze nem ideális.

Azóta érkezett 10 Talent, 30+X Flirt motorvonat, valamint 300 ex-halberstadti személykocsi, és ezek így összesen több mint 400 kocsit váltanak ki, ami rengeteg. Nemhogy kocsihiány nincs, hanem lehetővé tette az MD-k gyakorlatilag teljes leállítását is. Ehhez képest a 14 vonalról felszabaduló Bz-k lényegtelenek, de természetesen azok is szabadítottak fel -mellékvonalakon közlekedő - hagyományos járműveket.

Nyáron pedig eleve nem kell annyi kocsi a hivatásforgalom lebonyolításához: az iskolásvonatok, hétvégi egyetemista-vonatok jóval kevesebb kocsival futnak. Nincs pl. hármas Desiro, az egomi vonalról 7 vagy 8 lekerül Tapolcára.

2. Hogy a kocsik mennyisége mit indokol, az egy dolog, és hogy a MÁV mit csinál, az meg a másik - ebben a ritkításban pont az a "szép", hogy a fordákat lényegében nem dolgozták át, a leállított elővárosiak nem igazán forognak be sehova. Ez a ritkítás a már elkészült menetrendben történt, és kizárólag azért történt, mert a miniszter elrendelte, és azért rendelte el, mert valakik súgtak neki...

3. A halbik elővárosi elrendezésűek, de helyettesíthetőek. Ha viszont az 1-es vonal személyvonataiba Flirt helyett valami mást jutna eszedbe kiadni, akkor az nem tudná hozni a menetidőt, nem tudná teljesíteni a végállomási visszafogási időt, és szétverné a menetrendet. Nyáron ugyan kevesebb Flirt egység kell (néhány kétegységes helyett pl. mehet egy egységből álló), de mindet nem lehet, és nem is kell levenni az elővárosi fordákból.
Az, hogy légkondícionált, az nem érv. Az elővárosban is süt a nap, az elővárosi utas is megfizeti a viteldíjat - a célszerűség pedig azt mondja, hogy ha a Flirtre tervezett fordát csak a Flirt tudja teljesíteni, akkor ott kell hagyni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.25. 02:45:54

"a járművek kihasználtsága még mindig messze nem ideális."

ezt úgy értsd, hogy indokolatlanul sokat állnak.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.06.25. 21:36:18

@Comandante en Jefe:

1. Itt jelzed, hogy nyáron azért nincs kocsihiány, mert a 3mas Desiro nincs, igen a rövidebb vonatok miatt van panasz, és az van tapolcán.

Nem áll a nyugatiban.
Tapolcán van.

Leírod azt a tényt érvként amit eddig vitattál.

2. Te magad is jelzed, az elővárostól elvett Desiro kerül tapolcára, lásd első pont.

3. Éppen ezért nem mást kell rakni a helyébe, hanem azt a vonatot meg kell szüntetni.

Ha egy forda csak Flirttel teljesíthető, DE nem jut oda Flirt, ÉS nincs olyan utaskihasználtság, igény amit ne eléítene ki elfogadható szinten a többi vonat, akkor az adott vonatot ki KELL venni a menetrendben.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.26. 14:27:24

@TheElf:

1., 2.
Nem (elsősorban) a nyáron (nagyrészt) joggal rövidebb vonatok okozzák a problémát, hanem a kiritkított ütem. A kiritkított ütem miatti vonatok nagy része (pl. a váci BDV-k, hatvani és monori ingák) nem kerülnek át sehova máshova, ami pedig átkerül, ahelyett más vonat is akadna.

3. Nem kellene semmilyen vonatot megszüntetni, mert
a) mindenhova volna elég vonat.
b) az utasok nagy része nyáron IS elővárosi
c) a kínálat pedig elővárosban az egyik legfontosabb minőségi tényező.

Ennek ellenére te itt azt propagálod, hogy lássunk el amúgy is kiadható fordákat máshonnan elvett motorvonatokkal, és azok helyére ne tegyünk semmit...

Én csak a motivációdat nem értem.

kispista2 2009.06.27. 22:11:16

@TheElf: HAZUDSZ! A kivett vonatokat sehova sem tették át, ott várakoznak az állomásokon és tárolóvágányokon, gyakran a személyzettel együtt!
És az az utas, aki rendszeresen napi 2*1 órát állni kényszerül a túlzsúfolt vonaton, vagy 2*fél órát vár az állomáson a ritkítás miatt, ahogy teheti kocsira vált majd és növeli a környezetszennyezést és a dugókat.
süti beállítások módosítása