Olvasónk évente több tízezer kilométert vonatozik Európában, Magyarországon is. A vonalbezárásokkal kapcsolatban levélben fordult Hónig Péterhez. Levelében külföldi tapasztalatait, észrevételeit osztja meg a miniszterrel:
Tisztelt Hónig Péter!
A MÁV tervezett vonalbezárásainak kapcsán írok Önöknek. Vonatbarátként évente több tízezer km-t utazom vasúton Európában, s igen gyakran megfordulok Magyarországon. Szeretném a tapasztalataimat és ötleteimet megosztani Önökkel, s egyúttal tiltakozni az ellen, hogy újabb vonalakat zárjanak be.
Magyarország egyedülálló vasúti hálózattal rendelkezik, melyet érdemes lenne tovább fejleszteni. A gazdaság fejlődésével és a vasutak megszüntetésével egyre több gépjármű lepi majd el az utakat, ezzel folyamatos zsúfoltságot okozva, így a közúti közlekedés nem nyújt valódi alternatívát. Környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolható, hogy egyre több autó robog-e a közútjainkon, vagy a vasutat vesszük igénybe.
- A Volánnal való együttműködést jónak tartom, mivel felesleges, ha egy településen busz és vasút is működik. Javasolnám viszont egy közös információs oldal létesítését, ahol útvonaltervező segítségével értesülni lehetne a busz és vonatmenetrendekről is.
- A vasút működtetésének tulajdonjogát az állam át kellene, hogy ruházza a megyékre, városokra (mivel ezek érintettségük okán jobban meg tudnák ítélni azt, hogy mire van szükség) vagy egyéb beruházókra.
- A sínek felújításával fel lehetne gyorsítani a vasúti közlekedést, s ehhez EU támogatást is igénybe lehetne venni, mint pl. Litvániában, Lengyelországban, Spanyolországban.
- Jegyautomaták felállításával megtakarítást lehetne elérni (így több pénztárat be lehetne zárni. Szerintem jobb elbocsátani 2-3 embert, mint megszüntetni a vasútállomást.) akárcsak a korrupció és indokolatlanul magas felsővezetői fizetések felszámolásával.
- Kedvezményekkel lehetne az embereket a vasút gyakoribb használatára ösztönözni. Több jegytípust lehetne kiadni, pl. napijegy hetijegy, turista jegy stb. A MÁV Start Klubkártya árának csökkenésével is nagyobb sikert lehetne elérni.
A mellékvonalak szükségessége mellett állnak a következő érvek is:
- a személyszállításra a vonat alkalmasabb a busznál, mivel több személyt tud szállítani, kevesebb idő alatt.
- A mellékvonalak bezárásával a főváros, városok és a falvak közötti különbség és megosztottság növekszik. Véleményem szerint a falvakat fejleszteni kellene, nem pedig megfosztani az ott lakókat a közlekedési lehetőségeiktől (vagy azok számának drasztikus csökkentésével ugyanezt a hatást lehet elérni).
Üdvözlettel, Lodewijk Smoor, Amszterdam, Hollandia