Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



A MÁV-Startnak van egy City Szerda nevű InterCity-t népszerűsítő akciója. Ezen a napon a pótjegy ugye ingyenes, de meg kell venni azért, hogy legyen helyed. Sok olyan panasz volt a blogon, amiben utasok leírták, nem vettek pótjegyet (mert minek ha ingyenes?), ezért a kalauz meg akarta őket büntetni. A lenti panasz is hasonló, de itt a pénztáros mondta, hogy nem kell megvenni az ingyenes jegyet:

Kedves MÁV-figyelő!


Helyzet: Szeptember 2-a van, hónap első szerdája. Ez fontos, ugyanis a MÁV-nál ez az IC-nap, azzal népszerűsítik az Intercity-ket, hogy minden hónap első szerdáján ingyenes a helyjegy, tehát 0, azaz NULLA forint.


A 12:33-as Budapestről Miskolcra tartó vonaton ülök. Majd' fél órás késéssel indultunk. Most is épp hogy csak gurul a vonat. Egy asztallal arrébb egy srác és egy csaj ülnek. Jön a kalauza szokásos „jónapotmenetjegyeketkérnék”-kel. Bemutatják a jegyet, ellenőr kérdi, hogy hol a helyjegy.


Mondták, hogy megvették előre a jegyet, majd beálltak a sorba helyjegyért, ahol a pénztáros azt mondta, hogy nem kell az, ugyanis ma ingyenes. Most pedig az ellenőr megbüntette őket, ugyanis helyjegy nélkül utaznak. INGYENES, NULLA FORINTOS helyjegy nélkül. Egy kérdésre az indoklás: hölgyem, uram, Magyarországon élünk.

Címkék: közlekedés máv büntetés akció vonat ic vasút utas bérlet jegy kalauz pénztár észrevétel city szerda


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr591355388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.09.02. 14:51:58

Ja-ja-ja valszeg' a pénztáros nem tudta a Keletiben hogy ma ingyen kell kiadni a pótjegyet. Vagyis hogy ki kell adni a pótjegyet... Még ha valami isten háta mögötti helyen megtörténik aztmondom benyalta a pénztáros az esetet, de így elég nehezen hihető...

Inkább csak huhh nincs pótjegyünk de bepróbálkozunk hátha kidumáljuk így eset volt...

Jah és igen. NULLA FORINTOS INGYENES (milyen menő nagybetűkkel írni) jegyet is kell szerezni, mert ha nem akkor bűnti.
Pár napja voltam rendelőben ott is 2 óra parkolás ingyenes, ha az orvos lepecsételi a parkolójegyet. Ha nem akkor ki kell fizetni.
PEDIG INGYENES. De ha nem teljesül a feltételed, akkor fizetned kell...

Ákibard! 2009.09.02. 14:54:55

@Balatonrajongó:
Tudtad hogy az "iwiw" szó, és alfajai mind-mind jogvédettek?
Így az oldalad hirdetése helyett szerintem még a per előtt szabadulj meg tőle.
Annó a "halottakiwiwen.hu" oldal is ezért szűnt meg.
Csak egy jótanács mert bkvf úgyis törli a hozzászólásod, mert a kommentspameket senki nem szereti...

rickyramirez 2009.09.02. 15:01:10

Korábban már teljes mértékben ki lett tárgyalva az a probléma, hogy miért kell megvenni a pót- ill. helyjegyet akkor is, ha az nulla forintba "kerül". 623-an írták kb., hogy rugalmatlan a MÁV, hülyeség ezért büntetni, hiszen nem ért kár senkit, ülőhely is volt, stb... Olyan emberek, akik nem képesek a szabályokat megérteni, azokat betartani, okosabbnak akartak látszani azoknál, akik a jegyváltás szükségessége és a pótdíj megfizettetésének helyessége mellett érveltek. Ezt még egyszer végigtárgyalni szerintem nem lenne okos dolog, ismét csak egy meddő vita kerekedne belőle.
Most sokkal inkább arról van szó, hogy meg akarták ugyan venni a helyjegyet, de egyértelműen téves információt kaptak. Mit lehet tenni? Ha tájékozott az utas (mondjuk én lettem volna a helyükben), akkor határozottan ragaszkodni kellett volna az ingyenes helyjegy kiállításához, hiszen ezt kérni fogják. Azonban mindenkitől nem vártható el nagy fokú tájékozottság, és ha egy vasúti alkalmazott azt mondja, hogy nem kell, akkor ezzel lehet, hogy nem fognak vitatkozni, de később az ő hibájából kerültek kellemetlen helyzetbe, mert a vonaton jogosan kérték tőlük a helyjegyet, és annak hiányában jogosan is büntették meg őket. Ráadásul ez a tájékoztatás csak szóban hangzott el, így nehéz bizonyítani.
Mit lehetne tenni? Panasszal kell élniük a pótdíjazott utasoknak, pontosan megjelölve a megkísérelt helyjegyváltás helyét, idejét, és az elhangzott szóbeli információt is meg kell említeni. Ezek alapján kivizsgálják az esetet, és vissza kell kapniuk a pótdíjat.
Továbbá valamiféle szankciót sem tartanék az említett pénztárossal szemben elképzelhetetlennek, mert neki munkaköri kötelessége tudnia ezeket a dolgokat, és más az, ha valaki téved, mert ilyen bárkivel előfordulhat, és megint más, ha hanyagságból téves információt ad, amelynek következtében mások kellemetlen helyzetbe kerülnek.

Adani 2009.09.02. 15:01:47

@Ákibard!:

Tényleg logikus. Ingyen van ,de azért állj érte sorba és vedd meg a kaller ellenőrizze, h van-e stb. Lehet, h ez így szabályos, de h semmi logika nincs benne az is igaz. Minek kell sorbaállni az IC jegyért ha 0 ft-ba kerül? Miért nem lehet azt mondani ,h most nem kell ne is vegyetek, hiszen semmi kára nem lenne a MÁV-nak belőle.

rickyramirez 2009.09.02. 15:04:07

@Ákibard!:
Mondjuk a hazugságot sem lehet kizárni, ez tény (mármint hogy az utasok nem mondtak igazat). Ezért kell kivizsgálni pontosan az ügyet, és talán kideríthető az igazság.

Ákibard! 2009.09.02. 15:07:43

@Adani:
Danika, ugyan már milliószor kiveséztük, de csak neked külön:

Az IC helybiztosításos. Ugyanazért kell a 0 ft-os helyjegy mint az 540 ft-os: HOGY LEGYEN HELYED. Az hogy ma ezt ingyen adja neked a máv az más kérdés.
Így ne szállnak fel az IC-re 600-an amikor 400 ülőhely van.

És az sem kifogás, hogy amúgy lenne szabad hely, mert nem tudhatod, hogy az a hely honnan és meddig szabad. Lehet közben felszáll valaki arra a helyre.

Ezért kell elkérni a 0 ft-osat is.

De ez a tipikus nyújtom a kezem, de rögtön az egész karom kell.
Ad egy kedvezményt a máv de miért elégedetlenkedünk??? Hogy kell egy 0 ft-os jegyet kérni... Jobb lenne ha jövőre eltörölnék a p_csába az egészet, hogy ne egyen balhé?
A magyr mentalitás ezt érdemelné....

Ákibard! 2009.09.02. 15:09:11

@rickyramirez:
Így van, de ezt utólag vizsgálni már...
Az utas váltig állítja, hogy nem adott neki, a pénztáros meg azt, hogy nem kért.
Bár, visszanézhető, hogy aznap a pénztáros adott-e ki pótjegyeket. Ha előtte kiadott már 300-at kicsit furcsa, hogy pont nekik mondta, hogy ma nem kell...
Szerintem itt blöff volt, nem jött be nekik.

Adani 2009.09.02. 15:32:04

@Ákibard!:

Na igen, ha előtte kiadott többet akkor vélhetően ők nem mondtak igazat.

Mellesleg van mikor csak pótjegy kell az IC-re, amini nincs helybiztosítás. Egyébként marha egyszerű lenne a képlet helyjegynél is. Ha nincs akkor nem ülsz le. Ha valaki jön és szól ,h az az ő helye, mert oda szól a jegye, akkor felállsz.

Mellesleg ugye IC jegy nélkül a bünti 500 ft + az ic jegy ára, vagyis 500ft-ba fájt nekik a dolog. Jártam már én is úgy, h nem tudtam IC jegyet venni, mert nem adtak mondván nincs már hely. Felszálltam a vonatra mondván ok, majd állok. Hely volt leültem kaller jött leszállni nem akartam inkább kifizettem azt a +500ft-ot.

Ákibard! 2009.09.02. 15:46:52

@Adani:

A csak pótjegyes vonatokon is van helybiztosítás, úgy hogy a rendszer nem ad ki több helyet mint amennyi a vonaton van a fenntartott kontingensben.
Csak azért nincs helybiztosítás, mert ha a külföldi vasút kevesebb kocsit küld mint kellene akkor sem reklamálhatsz...

Az áldogálós megoldás sem mehet mert IC-n szabályosan nem lehet álló utas.

gitáros 2009.09.02. 15:54:24

@Ákibard!:
Mert a _rendelőhöz_ kapcsolódóan ingyenes, aki nem oda megy, annak nem. Bonyolult?

Ákibard! 2009.09.02. 15:59:11

@gitáros:
Nem teljesen.
A rendelőnél CSAK annak ingyenes, aki nem felejti el lepecsételtetni az orvosi körbélyegzővel a parkolójegyét.
Aki elfelejti, annak fizetnie kell.

Itt ugyenez van. Aki megkapja a 0 ft-osat annak ingyen va aki nem kér, vagy álllllííítóllag nem kap, annak pénzért van.

BONYOLULT?

a petya 2009.09.02. 16:25:45

@Ákibard!: múltkor jót vitatkoztam veled ezen a témán, de ez a rendelős hasonlatod nagyon sántít.

Ákibard! 2009.09.02. 16:47:30

@a petya:
Ugyan miért sántít?

Van egy feltétel, amivel ingyenesen igénybevehetsz egy szolgáltatást (orvosi pecsét a parkolójegyre = 0 ft-os pótjegy beszerzése) de ha ez a feltétel nem teljesül, akkor fizetni kell. (Nincsen pecsét a jegyen = nincsen 0 ft-os pótjegyed.)

Ilyen egyszerű.

JuveKrisz 2009.09.02. 16:50:44

@a petya:
Szerintem meg te sántítasz, már megbocsáss.
Mit nem lehet azon érteni ami Ákibard írt:

Azért kell lepecsételni a parkolójegyet az orvosnál, mert így bizonyítod, hogy tényleg ott voltál, mert csak akkor ingyenes. Ha nincs pecsét, nem tudod bizonyítani hitelt érdemlően hogy az orvosnál jártál, ergo fizetned kell.

A MÁV-nál is ugyan ez van.
A jegy nulla forintba kerül, de ettől függetlenül meg kell venni, hogy jogosult legyél felszállni a vonatra és helyed legyen. Felszállni felszállhatsz anélkül is, de ha nincs már hely akkor büntit kell fizetned (kemény 500HUF) és állsz végig. Ha senki nem venné meg a nulla forintos jegyet, akkor ha 1600-an szállnak fel a vonatra és csak 400 hely van, akkor hogyan döntik el hogy ki marad és ki utazik.

Ilyen erővel a helyjegyet nem a pénztárban hanem a vonaton is meg lehetne venni, csakhogy ott is az a káosz alakulna ki, hogyha többen szállnak fel, mint ahány hely van. Rosszul esne ha nem engedne a kaller felszállni ugye?

Istenem, mi ebben a bonyolult???

Meg KELL venni és kész. Ha nem akkor ne reklamálj.
Ha a boltban épp ingyen adnak valamit azért is el kell menni, mert attól hogy ingyen van nem viszik ki neked, vagy nem megy ki magától az áru.

Puls 2009.09.02. 16:53:12

Hát igazán nem értem a pórult járt utasokat:
pár hete szerdán utaztam IC-vel, egy hétre rá barátnőm is szintén szerdán. Szó nélkül kiadták a helyjegyet. Semmi macera, meg zri..........csak 360Ft-ot kellett fizetnem.:)
Merhogy ingyenes, arról a pénztárosnak fogalma sem volt, nekem meg nem jutott eszembe. :(

JuveKrisz 2009.09.02. 16:54:41

@Puls:
Csak a hónap első szerdáján ingyenes, tehát az általad említett két szerda közül az egyiken biztosan nem lehetett ingyenes. A másik is csak akkor, ha az volt az adott hónap első szerdája.

gitáros 2009.09.02. 16:58:20

@Ákibard!:
Úgy látszik, bonyolult.
Tehát 1., rendelő: honnan lehet megállapítani, hogy ki jogosult ingyenesen parkolni? Lehet, hogy a pecsételés igazolja ezt?

2. vonat: a _helybiztosítás_ a lényeg, amit valahogy megint csak muszáj dokumentálni. Olvass már vissza egy kicsit, vagy gondolkodj.

JuveKrisz 2009.09.02. 17:01:21

Egyébként augusztus 20-án utaztam a feleségemmel Gyulára a keletiből.
A pénztárban nem tudtak már kiadni elég pótjegyet. Ebbe ugye nincs benne a helybiztosítás.
Elvileg ekkor is csak annyi jegyet adhatnak el ahány hely van.
A vonat fele üres volt, de az utasok legalább 40%-a nem kapott jegyet és mindenkinek ki kellett fizetnie az 500Ft-os büntetést.
Ráadásul majd 30 perc késéssel ért Békéscsabára a vonat.
Lekéstük a csatlakozást ami ünnepnap miatt csak 3 óránként közlekedik, egyébként óránként.
Békéscsabán - aki járt már ott az tudja, hogy milyen az állomás - nem a legjobb várakozni. Így mivel még 1 óra 35 perc lett volna a vonatig, így inkább a 15 perc múlva induló busszal mentünk tovább.

Menettérti jegyünk volt, ezért nem lehetett megoldani hogy visszaváltom, lemondok az utazás többi részéről, majd újra megveszem a visszajegyet. Ilyet nem lehet csinálni a pénztáros szerint.
Legalább 20-an álltak sorba reklamálni a büntetés és a késés miatt.

Az utazás oda-vissza 500 km, és került eredetileg kb 15 ezer forintba. A büntetés és a késés miatt meg 17.500-ba.

Egyébként visszafelé ugyanúgy a pannónia IC-n történt, hogy az 50 perc késés miatt egy tapasztalatlan utas nem tudta hogy akkor most melyik vonatra száll fel, és pótjegy nélkül utazott. Mivel időben rájött hogy nem áll meg ott a vonat, ahol le akar szállni, odament a kallerhez érdeklődni. Az meg halálos nyugalommal vette tudomásul hogy pótjegy nélkül utazik és fel sem merült benne sem a büntetés sem a pótjegyváltás.

Hol itt az egyenjogúság?
Tudom hogy melyik vonattal akarok menni, és elve csak büntetéssel tudok utazni, meg a késés miatt károm keletkezik? Aki meg önhibájából utazik pótjegy nélkül még meg is ússza a dolgot?

Hát ezért tart itt a közösségi közlekedés, legyen az BKV, MÁV, VOLÁN vagy akármi más.

Ákibard! 2009.09.02. 17:02:21

@Puls:
Cak a hónap első szerdáján van ingyen a pótjegy nem minden szerdán.

Ákibard! 2009.09.02. 17:03:28

@gitáros:
"Lehet, hogy a pecsételés igazolja ezt?"

Igen, az igazolja.

Az ingyenes pótjegy meg azt igazolja, hogy jogosult vagy ingyen utazni. Ha nincs ingyen pótjegyed akkor fizetned kell.

Ákibard! 2009.09.02. 17:07:12

@JuveKrisz:
"Elvileg ekkor is csak annyi jegyet adhatnak el ahány hely van.
A vonat fele üres volt, de az utasok legalább 40%-a nem kapott jegyet és mindenkinek ki kellett fizetnie az 500Ft-os büntetést."

Egy jópárszor volt már róla szó, hogy nemzetközi vonatra nem csak a MÁV ad ki jegyet, hanem a partnervasutak is, és mivel együtt közlekedtetik minden társaságnak megvan egy kontingense hogy mennyi jegyet adhat el.
Az nyilván nem buli egyik társaságnak sem, hogy a máv eladja az összes helyjegyet, nem jut hely a nemzetközieknek, emellett az összes bevétel a mávhoz vándolor, a román meg közlekedteti a vonatot de nincsen blőle bevétele.
Ezért határoznak meg egy keretet amit a máv eladhat belföldön, a többi a máv nemzetközi kontingense, és a román nemzetközi kontingens. Stimmel?

Axum 2009.09.02. 17:10:27

És Ferihegyen, ahol nincs pénztár, hogy vegyek 0 Ft-os helyjegyet?

Ákibard! 2009.09.02. 17:11:27

@Axum:
Ferihegyen hivatalosan van pénztár az 1-es terminálban.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2009.09.02. 17:30:31

Tényleg felesleges a vita, tényleg nagyobb a valószínűsége, hogy az utasok megpróbáltak "csalni" és tényleg nem kéne "tipikus magyarországozni" egy ilyen poszt után...

A tagoknak nem volt kedvük sorban állni, késésben voltak, vagy esetleg több kalauz bevette már a történetüket és nem gondolták, hogy...

Ha ez lenne a máv egyik legnagyobb bénázása, akkor tök jó lenne..

Peron8 2009.09.02. 17:30:53

@Ákibard!:
Hiába magyarázod úgyse értik. A nemzetközi utast védik a vasúttársaságok.
Pl anno a Dráván mikor még Velencéig közlekedett és IC volt, az olasz fél az elsö osztályon csupán az ülőhelyek 40% át adta úgymond értkesítésre a magyar félnek. Tehát ez egy 54 férőhelyes 9 fülkés kocsinak 4fülkéjének helyét lehetett értékesíteni. 5 fülke a nemzetközi utasoké.
Mondjuk anno régen volt olyan, hogy egy nemzetközi gyorson a magyar fél tett fel plusz kocsikat és csak abban lehetett utazni a belföldi utasoknak. Ilyen volt anno az Adriatica, ahol 4 nemzetközi és négy belföldi kocsi volt ami Gyékényesig közlekedett. Na a belföldi utasok csak abban utazhattak.
Ezen postok olvasásakor az ember rájön nem is volt ez akkora hülyeség. Ma is ezt kénye csinálni, vagy ha tud valaki jobbat....

nothing.at.all (törölt) 2009.09.02. 17:36:27

én el tudom képzelni, hogy új pénztáros nem tud erről, hogy ki kell adni.
nekem akciós kuponom volt szegedi IC-re, osztogatták egy időben a vonaton.
volt 1 ingyenes, meg 2 db 130 Ft-os.
hát volt amelyik pénztáros azt se tudta mi ez a kupon, nézett nagyot, mondta elmegy megkérdezni (2 ilyen pénztáros volt), másiknak meg 5 percig tartott kiadni, mert nemtudta sehogy beütni a rendszerbe, hogy 130-ra kijöjjön vmi kedvezménnyel, így végül 140 lett.
szóval ennyire képben vannak a pénztárosok.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.02. 17:59:07

@Ákibard!:

Az igazság csak akkor derülhet ki, ha a pénztáros emlékszik az esetre, és elismeri a hibáját.

Elmondom, hogy egy _szolgáltató_ (ami az ügyfelekből él) hogyan gondolkodna, ilyenkor:

"Ha most ragaszkodok a pótdíjhoz, akkor ez szalad a homárra, mávfigyelőre, fogyvédhez, retekklubhoz, köjálhoz, tökömtuggyahova. Lejáratja a cégemet, ami nekem kárt fog okozni. Pedig engem eddig még nem ért kár akkor sem, ha az utas hazudott. Legyen hát egy jó napja. Méltányosságból elengedem a pótdíjat, elnézést is kérek, persze fenntartással. Ha már írt valahova az utas, akkor én is írok oda, és berakom a válaszlevelet. Igy enyhíthetem a lejáratásból származó károkat, esetleg egy kis reklámnak is jó lesz."

A MÁV-nál voltak korábban próbálkozások ebbe az irányba mozdulni, de jelenleg ez mégis csak álom. A MÁV-ot nem érdekli a reputáció, az utas csak nyűg. ..

Ákibard! 2009.09.02. 18:08:54

@nothing.at.all:
"hogy 130-ra kijöjjön vmi kedvezménnyel, így végül 140 lett."

Ja. Mert menetközben volt egy áfaemelés, és a 130-as 140ft, míg az 520-as 540, illetve a 390-es 400 ft lett. Tehát jól adták ki.
Csak a kuponok kiadásakor még sehol nem volt Gúnár Gordon és az ő Áfa-emelése...

2009.09.02. 18:09:00

Már le lett írva régebben, de ugye ilyenkor milyen jól el lehetne adni azokat a helyeket belföldre, amik alapvetően a külföldi cégnek van fenntartva. nem üresen menne a vonat, és a nemzetközi partner belföldi jegyeit sem veszélyeztetné. nemde? papír szerint az összes információt tudnak hozzá

M_R 2009.09.02. 18:09:41

Volt szerencsém párszor Dániában vonatozni. Amikor először mentem a neten vettem még itthon helyjegyet (a MÁV csak a menetjegyet tudta adni, lehet nekik nem volt internet...) Kicsit paráztam is hogy ha késik a repülő, akkor mi lesz a helyjegyemmel - szerencsére nem késett. A kalauz - aki minő borzalom, a dán mellett beszélt németül és angolul. Normál mezei belföldi IC. Kicsit meglepődött hogy netes helyjegyem van, és felhomályosított hogy lehet az IC helyjegy nélkül is utazni, csak akkor oda ülsz ahová sikerül. Semmi bünti.

Ja és a 2 osztály az IC-n padlószőnyeg, a helyik simán cipő le és úgy közlekednek (kicsit tisztább mint itthon). Minden 2x2 es ülés közepén 2 konnektor notebook, telefon töltéshez...
Az 1 osztályon "ingyen büfésarok", tea, kávé, üdítők, mogyoró, sütik - szabad szedés.. Na ez nálunk azzzal járna hogy az állomáson feltódulna egy ci... bocs roma csür.. bocs család és lezbálná 1 perc alatt, aztán spuri le a vonatról..

És a menetidő: az IC átlagsebessége egy 350 km-es távon lazán 100 fölötti - úgy hogy közben megáll kb. 5-6 helyen.

Ákibard! 2009.09.02. 18:10:56

@Comandante en Jefe:
Nem csak akkor derülhet ki. Megnézik adott-e k aznap pótjegyet. Mint mondtam, ha aznap már kiadott 300 pótjegyet elég érdekes, ha csak nekik mondta volna ezt. Ennyi.

Méltányosságról meg annyi, hogy itt minden posztoló felé minden kommentelő méltányosságot gyakorolna. De milyen alapon? Minek vannak a szabályok, ha úgyis leszarhatjuk, majd méltányosságból elengedik?
Sőt, ha méltányosságból elengedik, akkor én ne érezzem magam szarul, ha én rendes utas módjára beálltam a sorba, és elkértem a 0 ft-os pótjegyet??

V43 1346 2009.09.02. 19:45:19

A srác szerintem hazudott, mint a vízfolyás. Lusta volt kiváltani a jegyet, gondolta majd ez működik...

gozos 2009.09.02. 20:22:18

Azért vegyük észre, EZ SZÉKSZÁMMAL ELLÁTOTT HELYJEGY és ha paranojás akarok lenni, elég elcseszett, hogy ingyen van és nem valami jelképes összegért.

Miért?

Gondoljatok bele, odamegyek és kérek csak úgy 100 darabot? Azaz 1 IC kocsit kapásból zárttá tehetek csakúgy - ingyen, anonim módon ???

Szerintem sokkal korrektebb lenne végre azon elgondolkoznia a MÁV-Start + kormánynak, hogy KI KELLENE VÉGRE JELÖLNI CSÚCSFORGALMI IDŐKET és azon kívül pedig kedvezményekkel "bombázni" a lakosságot.

A Start-Klub kártya mellett sem ártana egy Start-Klub-Mini kártya, amely KIZÁRÓLAG a NEM CSÚCSFORGALMI IDŐSZAKBAN érvényes.

Továbbá a németeknél igen sikeres Wochenend-ticket is megfontolandó szombatra és némi felárért kiterjesztve vasárnap kora délutánig, amíg az iskolások meg nem szállják alapból a vonatokat.

Jobb a kis pénz az utastól, mint a jelen SEMMI a majdnem üresen futó vonat által - hétvégén és nem frekventált időszakokban.

Condottiere 2009.09.02. 20:41:03

Off

Egy kis vasúti abszurd City Szerdán. A Keletiből Miskolcra tartó 15:33-as IC valamivel indulás után (öszintén szólva fogalmam sincs, hogy hol voltunk éppen)lelassít, majd mind az eszeveszett nyomja a kűrtöt. Gondolom megnézem éppen miért fogunk késni. Nos, a fénysorompó vígan fehéren villogott, a sorompó pedig szépen egyenesen meredt az égnek. Ok, gondoltam elromlott, előfordul. A mozdonyvezető is mindent elkövetett, hogy ne legyen baj. Igazán akkro döbbentem le, amikor egyik utastársam aki reggel is járt már erre feltette a következő kérdést:
"Megint a sorompó miatt lassítunk? Az már reggel sem működött."

Mutathat úgy egy fénysorompó órákon keresztül hibás jelzést( nem kiégett, hanem fehéren villogott!), anélkül, hogy legalább egy forgalomirányítót kiküldenének?

Persze amit az emebr mellett ülő mond azt sem kell felétlenül készpénznek venni.Ezért kérdem, tud valaki, valami bővebbet erről a kis anomláiáról?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.09.02. 21:58:59

@gozos: 100 darab pótjegyet csak 100 darab menetjegy mellé adnak ki, szal egyből ott indul a dolog, hogy 26500 Ft. (Én legalábbis 10 km-nél rövidebb IC-vel megtehető távról nem tudok. A legrövidebb, amit tudok, az a Kétegyháza-Lőkösháza 12 km).

Adani 2009.09.02. 21:59:55

@gozos:

"Jobb a kis pénz az utastól, mint a jelen SEMMI a majdnem üresen futó vonat által - hétvégén és nem frekventált időszakokban."

Régi mondás, hogy jobb a sűrű fillér mint a a ritka forint. A MÁV-ra is érvényes lenne.

AnTom 2009.09.03. 09:44:13

Szerintem ha valaki egy akciót igénybe szeretne venni, tessék elolvasni az apróbetűs részt is. Minden egyes hirdetményen, plakáton, amin a Start reklámoz, rá van írva, hogy ki kell váltani.

Állítólag interneten is meg lehet váltani a 0 Ft-os jegyet, de amúgy egy hónappal előre is meg lehet venni, bármelyik olyan pénztárban a jegyet, ahol gépi jegykiadás van. Három hétre előre meg tudtam venni Esztergomban a Nagymaros - Nagybátony és Nagybátony - Csorna jegyeket, utóbbi viszonylatban IC pót- é helyjeggyel. Nem tudom, miért akkora fáradtság sorban állni.

Az, hogy kell a "NULLA FORINTOS JEGY", az azért van, hogy IC-ből ne csináljunk zsúfolt gyorsvonatot. Ez is a lökött utasért van: BIZTOS LEGYEN HELYE!!! Úgyhogy elég a süket dumából!

Az, hogy a Startos tájékozatlan volt, megesik. Volt, hogy Postán is én meséltem el, mit jelent az E-értesítő, és hogy mit kell kezdeni a nyomtatvánnyal, és nem esett le a karikagyűrű az ujjamról!

gyurgyusz 2009.09.03. 10:03:10

Én is tegnap utaztam IC-n 16:10-sel Keletiből - Sopronba. A vonaton több utastársammal egyetemben 540 Ft -os helyjeggyel utaztam és szerencsénk volt mert az utaskísérő tájékoztatott arról, hogy a mai nap "0 Ft-os kedvezmény" van és Sopronba Gysev pénztárnál is rendesek voltak mert szó nélkül visszaadták a pénzt. Az én esetemben annyit azért ki kell emelni, hogy Kőbánya - Kispesten vettem a jegyet ott meg köztudottan hozzáértő személyzet dolgozik a többieknél passz (6-7 ember állt sorba).
A 0 Ft-os jegy mizériáról annyit, hogy szoktam kísérni mozgássérülteket rendezvényekre és 1-1 jegyirodánál a helyszínre 0 Ft-os jegyet kell váltani, amiről kötelező jelleggel számlát is kapunk.

passenger 2009.09.03. 12:51:38

MÁV pénztárosok hozzáértéséről és segítőkészségéről két történet, hogy lássuk van ilyen is és olyan is. Mindkettő nemzetközi pénztár, Budapest, Nyugati PU.
Első történet: Vilnius-Riga nemzetközi vonat, pénztáros jegyet adja, és közli, erre a vonatra nem kell helyjegy. Mi Vilniusban szállnánk fel, orosz kalauz kisasszony kéri a helyjegyet, persze nincs, fiam elszalad a pénztárba, de röviddel indulás előtt már nem adnak jegyet. Semmi gond, orosz kisasszony int, szálljunk fel, ha van euronk majd a vonaton fizetünk, ez így is történik, számlát is kapunk, és büntetés nuku.
Másik: Szintén nemzetközi pénztár, Prágába mennénk az éjszakai vonattal aznap, telefonon azt mondják hálókocsijegyet már nem adnak ki néhány órával az indulás előtt. Sebaj, azért a pénztárban rákérdezek, a pénztáros nagyon kedves, felkészült, utánanéz, és lám, mégis sikerül kapni hálókocsijegyet.
Lényeg, hogy a pénztárosok is különbözőek, akárcsak az utasok, van ilyen is és olyan is.
Azt feltételezni viszont, hogy az utas eleve hazudik kicsit rosszindulatú, véleményem szerint.

gcsabi 2009.09.03. 13:05:22

@Condottiere: Ezt a lellei sorompónál "kiveséztük"-ugy 2 oldallal előbb, ha érdekell olvassad el. A fénysorompót-a hiba eredetétől függően:12,48 vagy 72-órán belűl ki kell javítani, ha nem lehet, akkor csak az átjáró fedezésével közlekedhet vonat.

JuveKrisz 2009.09.03. 13:56:22

@Ákibard!:
Tisztázzunk valamit. Én korábban pont melletted álltam egy hozzászólásban, úgyhogy ezt a stimmel? kérdést a hsz végén nem értem. Vegyél vissza picikét.

A helyjegy és a pótjegy fogalma szerintem nem világos számodra.

A helyjegyben van helybiztosítás, tehát azért fizetsz többet érte mert biztosítanak neked helyet.

A pótjegy nem foglal magában helybiztosítást, ezért "csak" az IC/EC felárat fizeted meg. Ez ugye azt jelenti hogy ebből a jegytípusból elvileg annyi adható el, amennyi férőhely van a vonaton. A férőhely pedig magában foglalja az ülő és állóhelyeket egyaránt.

Ha helyjegyet váltasz akkor kapsz helyet, tehát biztosított hogy nem fogsz állni. Ezért ebből a jegytípusból csak annyit adhatnak el amennyi hely van a vagonokban.

Az világos hogy más társaságok is értékesítenek jegyeket a vonatra, de az is közös rendszerben működik. Hiszen a nemzetközi vonatokra a helybiztosítás közös. Nincs elosztva társaságokra.

Továbbá az említett Pannónia IC vonatra nemzetközi viszonylatban kötelező helybiztosítás, míg belföldi viszonylatban csak pótjegyet kell váltani.
Tehát nem helytálló az sem, hogy több társaság ad el jegyeket és ezért, meg az sem, hogy kevesebb kocsit küld a nemzetközi cég mint amit ígért. Belföldi viszonylatban a MÁV annyit pakol rá amit akar. És ha kevesebbet küld a külföldi társaság akkor teszek még rá. És aki ezt a vonatot ismeri az tudja hogy rendszerint ez is szokott történni a keletiben. 3-4 kocsit kap még a szerelvény indulás előtt.

De ha figyelmesen olvastad a hozzászólásomat, akkor láthattad, hogy azzal volt bajom hogy tisztában vagyok azzal hogy a rendszer annyi jegyet ad el ahány ülőhely van, mégis miért nem kaptunk jegyet ha a vonat fele üres volt.

Nem kell itt a duma a több vasúttársaságról meg külföldről. Egyszerűen szar az értékesítés.

Csak próbáld ki.
Vegyél nemzetközi vonatra helyjegyet külföldi viszonylatban. Telefonálgatnak rendesen a pénztárban hogy legyen jegyed. Belföldi viszonylatban mivel nem helyjegyes a vonat csak pótjegyes, a kutyát nem érdekli ha nem lesz helyed, mivel a szolgáltatás ezt nem foglalja magában.

De könyörgöm miért lehet csak büntetéssel felszállni?

Na ezt magyarázd meg nekem és most írogasd az hogy stimmel?
Illetve először javaslom te is nézz utána hogy mi a különbség a pótjegy és a helyjegy között azon kívül, hogy a ptójegy 400 Ft, a helyjegy meg több.
Na ez a helybiztosítás ára.

A másik jegy nem tartalmaz ilyet, tehát többet is eladhatnak mint amennyi hely van. Ha a helyjegy közös rendszerből értékesítődik, akkor felteszem a pótjegy is. Így tökmindegy hol, melyik országban ki vesz jegyet, csak annyi adható el amennyi hely van a vonaton. Akkor ezt miért nem szüntetik meg hiszen a rendszer miatt soha nem áll senki a vonaton és mégis 8 kocsival közlekedik. Megéri? Elég szép ellentmondás van a dologban ugye?

Tehát a végére tisztázzuk hogy nekem a jegykiadó rendszerrel volt a gondom, és ha ismét elolvasod a hozzászólásomat, akkor talán miután értelmezed neked is leesik a tantusz.
Stimmel?

JuveKrisz 2009.09.03. 14:27:08

Leírom számokkal is kedves Ákibard hogy világos legyen.

Jön egy vonat valahonnan Ausztria felől 7 vagonnal. Ebből 4-et lekapcsolnak és ott marad az a 3 vagon a romániába megy.
A vonathoz azután hozzákapcsolnak 5 magyar kocsit. Ebből 2 megy majd tovább az eredeti 3 kocsival romániába.

Tehát a vonaton 3 olyan kocsi van amit a román vasút közlekedtet és amire az általad is említett kontingensek meg vannak határozva. De csak a helyjegyeket illetően. Ezért kell helyjegy a nemzetközi viszonylatban. Van tehát 5 olyan magyar közlekedtetésű kocsi amibe lehet eladni a pótjegyeket, amihez köze nincs a románoknak. A román társaság ellenben adhat el a 2 magyar kocsira is nemzetközi jegyeket.

A vonatot végigjárva a legzsúfoltabb fülkékben 6-an ültek, de átlagban 4-en voltak. Így tehát a vonat csaknem fele üres volt.

A pótjegyen nincs kocsi és ülőhelyszám, tehát felszállhatsz a nemzetközi forgalomban közlekedő kocsikba is, de ha egy helyre utas érkezik akinek helyjegye van akkor át kell adnod. Viszont ha már neked nem marad így hely akkor állnod kell, mivel a pótjegy nem biztosít helyet számodra, csak a gyorsabb szolgáltatásért fizetsz. Feltéve ha gyorsabb, mert ugye ezen a vonalon a 3 éve tartó felújítások miatt ez nem teljesül.

Tehát a magyar vasút a belföldi viszonylatban közlekedtetett kocsikba még bőven adhatott volna el pótjegyet, amihez más társaságoknak semmi köze nincs. Csak a MÁV értékesít rá jegyet. Akkor miért is kellett az utasok 20-30%-át megbüntetni, mert a rendszer már nem tudott több jegyet adni?

Hát azért mert szar a jegyfoglaló rendszer.
Ugyanis a vonathoz kapcsolt kocsikat nem szokták rögzíteni sem előre, sem utólag, így elvileg csak a 3+2 nemzetközi kocsi van nyilvántartva. Ha ezt veszem alapul akkor abban már a kontingens elosztások miatt tényleg nem jutott volna jegy. De hol van akkor a többi kocsi?

Így van miből kifizetni a milliós végkielégítéseket, meg a vezetői fizetéseket.

Csak 200 emberrel számolva az 500 Ft, az már 100.000 forint. Ez ha naponta csak ezzel az egy vonattal teszik meg már éves szinten több mint 35 millió forint. A MÁV szemszögéből kicsi összeg, de az utasok szeméből nézve ez is nagy.

sütöde 2009.09.03. 17:06:18

" 0 " -forint + a pótdíj, ez így rendben van. akinek nemtetszik az menjen Dániába!

Ákibard! 2009.09.03. 17:14:07

@JuveKrisz:

Már a kocsikapcsolásos résznél látszik, hogy abszolút nem vágod, hogyan működik a rendszer.
mert az hogy a román adja a kocsit hozzá az nem azt jelenti, hogy a román rendelkezik felette, és csak oda adhat el helyjegyet.

Innentől nem tudom miért oktatsz ki olyanról, amiről magad sem tudsz szemmel láthatóan semmit.

Képzeld van olyan osztrák EC amire csak a magyar ad kocsit, szerinted oda csak a magyar vasút adhat el helyjegyet? Mert a fentiek alapján szerinted igen.

A kontingensnek semmi köze ahhoz, hogy ad-e a partnervasút bele kocsit, és ha igen mennyit. Mert a románok felé is többségében a magyar adja a szerelvényt.
Elméleted megdőlt, sajnálom.

És köszönöm, díjszabásilag otthon vagyok, nem kell megmagyarázni miből tevődik össze a helyjegy.

Azt viszont láthatóan nem érted, hogy azzal hogy a te pótjegyedre nem nyomtatnak pontos helyet attól még az esetek többségében nem adnak el több pótjegyet mint a mi hely van. Ez is a rendszer működéséből adódik, melyet látom nem ismersz, mégis engem oktatsz rá. Köszönöm.

A stimmel meg csak visszakérdezés volt, hogy érted-e? Ha sértőnek érzed, ne olvasd.

Ákibard! 2009.09.03. 17:16:52

@AnTom:
"Állítólag interneten is meg lehet váltani a 0 Ft-os jegyet,"

Igen, természetesen benne van a redszerben, annyi korlátozással, hogy azonos viszonylatra azonos napra venni kell egy menetjegyet is, ezzel megakadályozva, hogy valaki ész nélkül megrendeljen 100 pótjegyet jegy nélkül. (Nyilván a pénztáros nem adja ki, de ez egy automata rendszer)

AnTom 2009.09.03. 23:29:04

@Ákibard!:
Ez most egy kissé szőrszálhasogatás: egy pár lehetőséget leírtam. A netet azért írtam le, mert ez is egy lehetőség. Különben is, ha valahova utazni kell, ahhoz nem csak pótjegy kell! És ha pl négyen akarunk utazni, és három embernek van bérlete az adott viszonylatra, a neten is elég csak egy jegyet venni a viszonylatra.

A korlátozás meg érthető! Az egyik hozzászólásban nagyon jól meg van fogalmazva: ha a kisujját nyújtja a Start, már a karja sem elég!

AnTom 2009.09.03. 23:36:54

@JuveKrisz:
Erre van egy teóriám: valahogy úgy működhet a dolog, hogy van egy ülőhelyszám, ami belföldi forgalomra van lefoglalva, amit a telefonálgatással lehet változtatni. Mivel a belföldi és a nemzetközi helyfoglalási rendszer nincs igazán összhangban, ezért fordulhat elő az, hogy a fél vonat üres.

Az, hogy állóhelyre pakolja a Start az utasokat, badarság. Max akkor, ha feltétlenül fel akarsz jutni a vonatra. Hiába akartam Győrben a fél óra múlva érkező Csárdásra pótjegyet, nem kaptam. És az is látszik, hogy egy hónappal később a RailJettel utazva szintén Győrből, foglalt volt az összes ülőhely, de álló utast nem lehetett látni, csak WC-re, Bistro felé mozgót. Szóval szerencse, hogy két héttel előre megvettem a pótjegyet.

A helyjegy és a pótjegy között pedig valóban lényegi különbség van: a "helyjegy váltása kötelező" jel a bekeretezett 'R' a vonatszám alatt, a pótjegyre pedig az időadatok melletti szaggatott vonal utal. InterPici esetén csak helyjegy, RailJet esetén csak pótjegy kell.

Kedvezményes pótjegy létezik, de arra még nem sikerült rájönnöm, hogy ki jogosult rá :(

Ákibard! 2009.09.03. 23:37:21

@AnTom:
Nem szőrszálhasogattam, félreértettél.
Megerősítettem az infódat miszerint neten is kapható a 0 ft-os pótjegy.

A kisujj-kart én írtam, és máig fenntartom a véleményem...

Ákibard! 2009.09.04. 00:15:39

@AnTom:
"Kedvezményes pótjegy létezik, de arra még nem sikerült rájönnöm, hogy ki jogosult rá :( "

Bizonyos viszonylatokban adják, ahol valamit kompenzálni szeretnének vele.
Például vannak olyan viszonylatok, ahol van párhuzamos, amúgy kicsit gyorsabb buszjárat, de ezzel sok utast inkább IC-re terelnek, mert így csak kicsit több, de kényelmesebb, gyorsabb.
Van olyan viszonylat, ahol szinte üresen közlekednének az IC-k mert 540-ért drága rá a pótjegy, de 350-ért már sokan felszállnak rá, így részben megölthetőek az amúgy üres helyek.
Pécs fele is ez a kedvezményes van, ott azt kompenzálják, hogy gyorsvonat híjján csak személlyel tudnál menni Pécsre.
Tavaly szeptemberben a Soproni IC-kre is 350 volt a pótjegy, mert pályafelújítás miatt pótlóbuszra kellett szállni, ezt kompenzálták azzal, hogy ebben az idúőszakban kedvezményes helyjegyeket adtak ki a vonatra.

Tehát ez egy üzletpolitikai kedvezmény, amivel vagy utast csalogat a vasút vagy kárpótlást ad utasainak.

kyanzes (törölt) 2009.09.04. 22:58:25

Ha 1 forint lenne, kevesebb ilyen szopás történne.

Ákibard! 2009.09.04. 23:38:43

@kyanzes:
Mennyivel lenne másabb egy 1 ft-os jegyért sorbanállni mint egy 0 ft-osért?

Adani 2009.09.05. 09:24:41

Semennyire már csak azért is, mert az is 0 ft lenne, hiszen 1 ft-os már nincs. Ha 1 vagy 2 ft a jegy akkor azt kerekítik 0-ra. 3 ft-nál pedig már 5 ft-ba kerülne.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.08. 16:06:04

@Ákibard!:
Bocs, hogy csak most válaszolok.

Igen, az egy jó módszer, amit írsz (nyilván nem bizonyító erejű a felelősségre vonáshoz, de azért képbe lehet jönni).

Méltányosságot meg ebben az esetben* én** azért gyakorolnék -ill egy szolgáltató cég szvsz. azért gyakorolna, mert nincs értelme NEM méltányosnak lenni; kárt viszont okoz.

* **
Hogy a többi posztoló mikor mit csinálna, arra nincs befolyásom...

Alensha 2009.09.14. 19:33:07

Én ugyanaznap az ellenkező irányba utaztam, és az is kb. félórát késett, ennyit állt Isaszegnél vagy hol a francban. Ha jól számolom, pont a cikkbe szereplő vonat miatt, mert meg kellett várni valami szembejövőt :D
süti beállítások módosítása