Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk a CitySzerda szolgáltatást szerette volna igénybe venni, ami azért jó, mert ezen a napon az IC-re csak egy ingyenes pótjegyet kell váltani, tehát nem kerül semmibe. Olvasónk késésben volt ezért nem volt ideje „megvenni” az ingyenes jegyet, és bérletével szállt fel a vonatra. A kalauz Tatabányán leszállította:

Ha az ember sokat utazik rengeteg érdekes dolog történhet vele. Hol az utazás, hol egy útitárs vagy az útközben látottak maradnak meg érdekes emlékként. Az évek során nem egy ilyen élménnyel lettem gazdagabb. Viszont ami ma történt az nem ezekhez kapcsolódik. A történet főszereplője a MÁV-Start egyik kedves dolgozója aki akár a szolgáltató vasút emblematikus figurája is lehetne.

Minden hónap első szerdája a MÁV-Startnál "city szerda", amikor is bármilyen Intercity és Eurocity vonaton belföldön ingyen van a hely- és pótjegy. Persze a jegyet ilyenkor is meg kell "venni", de nem kerül pénzbe.

Ennyit arról amit feltétlen ismerni kell a történethez.

Ma, "city szerdán" úgy gondoltam élek a lehetőséggel és a gyorsvonat helyett az IC-t választom Bp.-Kelenföld és Győr között. Elindultam hazulról busszal, annyi időt ráhagyva, hogy a jegyet is meg tudjam venni és még egy pici időm is maradjon. A busz otthonról még időben indult, de beérve Kelenföld városközpontba már kissé késésben volt. Ez az amit a BKV menetrenden a városi közlekedés sajátosságaira fognak, és végül is igaz is, ezzel nincs is baj. De a busz annyit késett, hogy az orrom előtt elment a 7E és 103as sem jött. (erre mondják, hogy amikor minden összejön....). Várok, végre jön valami. Elindulunk a pályaudvarra. Én az órámat nézem és már tudom, hogy vagy pótjegyet veszek a vonatra és valami másra kell majd hasznosítanom otthon ezt a bizonyos papírt, vagy netán utazni fogok a kiszemelt vonattal csak épp jegy nélkül. Utóbbit választottam, így - igaz futva - de elértem. Jó talán rendben leszek - gondoltam. Nem jól.... Jön a kalauz, kéri a jegyeket. Mutatom a bérletem, hozzá a diákom és mesélem neki az állomásra vezető út történetét. Remélem, hogy talán ma amikor amúgy sem kerülne pénzbe a pótjegy nem okoz gondot annak hiánya. Egy rövid kis beszélgetés után megfogalmazódott két álláspont. Ő pótdíjat kért volna, én inkább Tatabányán leszálltam. Beismerem, hogy nem volt nálam a nevezett szolgáltatás igénybevételéhez minden ami szükséges de azért ezt nem vártam volna.... Tatabányán fél órám volt a következő vonatig, addig legalább elintéztem néhány dolgot. Mikor végeztem még volt 15 percem, így kiültem a peronra. Miközben vártam a vonatot a világ nagy dolgain elmélkedtem és persze az addig történteken. Eszembe jutott, hogy vannak arcképessel utazók akik az IC-n soha nem vettek még pótjegyet, holott az arcképes mellé is kellene (!) én pedig most ülhetek és várhatom a következő vonatot...

Sokszor hallani a szolgáltató vasútról is. Ebből én eddig nem láttam mást csak a koszos vécéket szappan és víz nélkül. A használhatatlan állapotban lévő kocsikat és a szándékosan összemocskolt utasteret (ütköző zsír végig kenve az összes ülésen). A mai eset ismét egy jó példa ezekhez és kíváncsian várom mi újat tudnak még mutatni a szolgáltató vasút rejtelmes világából. Egy biztos, legalább a szabályokat betartják! Persze nem akkor amikor kéne! Épp csak egy pici rugalmasság hiányzik, amit igazából nem is értek, hogy erre miért számítottam....

Címkék: budapest máv akció vonat ic vasút utas panasz bérlet jegy kalauz észrevétel pótjegy


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr871111199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.05.09. 22:23:11

@pwiking:
"A mostani bagázs nagy része csak sztrákolni tud. :D "
Gondolom az sem tűnt fel, hogy tegnap is alig sztrájkolt valaki... úgy 1-200 ember a 30000-ből. Menetrend szerint jártak a vonatok mind elővárosban mind távolsági forgalomban. Miért adta fel Gaskó? Mert minden ment ugy ahogy kellene...
De nembaj mondd csak büszkén az ökörségeid :-)

www.advertigo.net 2009.05.09. 22:25:14

@Ákibard!: Nem hiszem hogy vonattal jársz dolgozni, mert pl. Bp-ről Vácra nem jártak, vagyis nem kiszámíthatóan, több órás késéssel... 12 óráig sztrájk volt. ÉBRESZTŐ!

Ákibard! 2009.05.09. 22:27:08

@a petya:
" itt emlegetett korrupció nélkül is lehettek volna vele méltányosak, "
A méltányosság ott megvolt, hogy hagyta "szökni" leszállni minden retorzió nélkül.

Te mit szóltál volna ahhoz, ha sorbanálltál volna mondjuk 10 percet azért a nyomorult 0 ft-os helyjegyért, a meleltted ülőnek meg nem lenne, de egy legyintéssel elrendezné a jegyvágó?
Kondolom kitörö lelkesedéssel fogadnád, hogy ugyan én 10 percet álltam sorba, amikor egy legyintéssel elrendezhető lett volna...??

Gondolom egy pillanatig nem akadna meg a szemed az eseten...

Addig meg ne várj további emberséget, amíg a jegyvágó kerülhet szarba egy utas miatt aki lusta volt 5 perccel hamarabb elindulni... Vagy az ügyfél miatt te is szarbakevered magad?

a petya 2009.05.09. 22:27:26

@Ákibard!: szerintem az azért nem jutalom, hogy leszállt ott, ahol nem akart. Inkább amolyan büntetésszaga van, még ha pénzt konkrétan nem is kellett fizetnie.

A jelenlegi helyzetben meg nem látom nagy esélyét, hogy hirtelen ennyivel nőne az IC kihasználtsága, hogy 200 helyre hirtelen 400 ember akarna leülni. És ha mégis, arra még mindig ki lehet találni valami szabályt. Gondolkodni nem kerül pénzbe, nem csak nekem, a MÁV-nak sem.

Ákibard! 2009.05.09. 22:31:25

@pwiking:
Bp-Győr viszonlatban utazok ÉBRESZTŐ!
Minden óra 33. percében indultak vonatok.
Ha nem kiszámíthatóan, de akkor ismentek felétek vonatok. Nem állt meg az élet volt aki vitte a vonatot...

A 12 óra sztrájk pedig max 8 volt lévén olyan hajnal' 4-ig üzemszünet van... ÉBRESZTŐŐŐ!

Elunták a sztrájkot a vasutasok is. Az egész Gaskó és egy bizonyos párt politikai akciója... Vegyétek már észre... Egy politikai bábu rángatják, és úgy ugrál ahogy fütyülnek...
De alig-alig követi már valaki, mert nincsenek reális követelések.
2 éve amikor értelmes célokért sztrájkoltak, akkor még a közvélemény is melléjük állt. Egy emberként sztrájkoltak a vasutasok, és meg is egyeztek hipp-hopp!

Most, értelmetlen követelések mellé a VDSZSZ-en kívül senki nem áll oda. A többiek belátják, hogy nonszensz követelések vannak... És a VDSZSZ-esek közül is elenyésző aki felveszi a sztrájkot...

a petya 2009.05.09. 22:31:56

@Ákibard!: nem akadna meg a szemem, sőt akkor is szemétnek/hülyének/vaskalaposnak (nem kivánt törlendő) tartanám a kalauzt, ha leszállítja az utast.
Azt meg már mondtam, azt is marhaságnak tartom, hogy egy ilyenért a kalauzt megbüntetik.

Ákibard! 2009.05.09. 22:32:56

@a petya:
Ok, nem túlzok. 200 helyre felszáll 210.
Kinek nem lesz helye? Ki fog állni? Kinek lesz igaza? Hisz mindenki szabályosan száll fel... Na?

Az IC többletszolgáltatás. Egyik alapelv, hogy nem lehet álló utas, nem véletlenül. Ezzel menj szembe, és mondd meg, ki az a 10 akinek nem jut hely, holott szabályosa, a vonaton váltaná meg a pótjegyét... Nos?

Ákibard! 2009.05.09. 22:34:10

@pwiking:
Ok. És ahhoz mit szóltál volna, ha 520-ért megveszed, de a legyintés ugyanúgy megmarad, ha nincs pótjegy...?

Ugyanis egyszer elengedi, utána már a izetőset engedje el, uána már jegye sem lesz és így tovább...

Ákibard! 2009.05.09. 22:35:14

@a petya:
Ok. Viszont amíg keményen bűntetik, addig ne baszd le a jegyvágót, csak mert betartja a szabályt.
Szerencsétlen a saját seggét védi. Senki nem vállalna be egy hülye utas miatt fizetésmegvonást...

Ákibard! 2009.05.09. 22:37:38

@pwiking:
Az utazó ilyene setekben önmagát szívatja...

Nekem miért nem volt még ilyen esetem? Nos?
Ellenben olyan már volt, hogy kiértem az állomásra, beálltam a sorba, és elindult az EC-m...
Olyan is volt, hogy neten megvettem a jegyet, de mire kiértem, épp indult el... A pótjegyet meg kettétéptem mérgemben.
Első esetben felugorgattam volna, és bízhattam volna a jegyvizsgáló kegyelmében, de nem. Nem szálltam fel, tudtam, hogy én voltam a fasz, nem indultam el időben.

Nos, ennyi a különbség köztem és a postoló között. Pedig mindketten siettünk. Ő Győrbe, én meg Győrből hazafelé...

a petya 2009.05.09. 22:38:36

@Ákibard!: sajnos amellett, hogy igazad van, mivel ugyenezt megtehetem 500 Ft pótdíj ellenében, a felvázolt szituációelőállhat, csak sokkal többet fizetek érte :) Szóval nem oldottuk meg a problémát, csak bevételt termeltünk.

Ákibard! 2009.05.09. 22:38:59

@pwiking:
Ok, igazad van.
Továbbra is azt mondom, hogy amíg a jegyvágót ezért keményen seggberúgják, addig ne várjon el tőle senki empátiát. Az amúgy sme túl magas fizetése bánja, ha elkapják. És mint mondtam sűrű mostanában az ellenőrzés...

Ákibard! 2009.05.09. 22:40:43

@a petya:
Igen, csak a +500 ft visszatartó erő.
Sajnos nem eléggé, sokan felszállnak így is. Ezért fontolgatják a pótdíj megemelését. Túl sokan ugranak fel még igy is ptjegy nélkül.
Ellenben a + 500-al már annyit kiküszöböltünk, hogy vonatonként max 1-2 ember van iylen, amúgy meg lenne legalább a fél vonat.
Magyarok vagyunk, ne felejtsük el. Szeretünk potyázni, amit olcsón megkapunk az is ingyen kellene...

a petya 2009.05.09. 22:42:09

@Ákibard!: nem önmagában a kalauzzal van bajom, hanem a MÁV-al. A kalauzzal_is_, az őt megbüntető főellenőrrel_is_, az elmaradott és csak az ő alfelüket védő szabályaikkal _is_.

a petya 2009.05.09. 22:47:07

@Ákibard!: nehezen tudom elképzelni, hogy önmagában a pótdíj elengedése miatt hirtelen olyan sok embernek vonatozhatnékja támad. Hiszen a jegy már így is ingyen van, nem valószínűű, hogy a pár perces sorbanállás tartja vissza ma az embereket, hogy ide-oda vasutazzanak.
Az IC nem elővárosi vonat, hogy azt fontolgassam, BKV helyett ezzel megyek Rákosrendezőre, Miskolcra meg nem szoktam csak úgy hobbiból utazgatni, csak mert potyaút.

Ákibard! 2009.05.09. 22:49:01

@pwiking:
Alapvetően a szabályokat meg lehetne változtatni. De egyben az utazóközönségnek is változnia kellene.
Minden kétoldalú, tudod. Ideje lenne levetkőznie a társadalomnak bizonyos szemléleteket. Pl a cikkben kéviselt "majd jól megbeszélem akalauzzal". Meg amit valamely nap haloottam a vonaton: "Te, nem is jött a kaller' miafasznak vettünk jegyet?" . Ugyanis sokan még azzal a szemlélettel élnek, hogy a jegyet azért vesszük, mert jön a jegyvágó és megbűntet. Eszébe sem jut, hogy egy szolgáltatást vett igénybe, aminek ára van. Ezeket ideje lenne levetkőzni, és jó alaposan elfelejteni.
Utána millió-egy szabályt meg lehetne változtatni, lehetne alakulni. Ha azt nézed ennek a szabálynak nem is lenne létjogosultsága, ha mindenkinek alapeset lenne, hogy ha pótjegy kell a vonatra, akkor mindenki megvenné, vagy igényelne ingyenest. Akkor nem is kellene szabály ara, mi van ha nincs az utasnak...
Tehát alakulni mindkét oldalon ekll...

McCoy Capt 2009.05.09. 22:51:44

Természetesen igaza van a posztolónak. A méltányosságról csak annyit, hogy pont az utasok nap mint nap gyakorolnak méltányosságot a vasút felé. Bátrak nyugodtan beleolvashatnak a Máv-start személyszállítási üzletszabályzatába, hogy milyen módon kellene teljesíteni a szolgáltatást a vasútnak és elgondolkozhat, hogy hányszor nem tartják ezt be utazásai során. A fűtetlen vagy éppenséggel túlfűtött vagy legkondi nélküli IC-ken át az utastájékoztatáson keresztül, a késések következményéiig stb.
Arról nem is beszélve, hogy IC pótjegyet adnak el azonos osztályú nem IC kocsikra vagy éppenséggel a "nemzetközi" vonaton a tényleges ülőhelyek felére adnak ki a pénztárban pótjegyet, így természetesen az utasok másik fele pótjegy nélkül kénytelen felszállni a vonatra és ezért kifizettetik vele a pótjegy árán felül az 500ft pótdíjat is.
Épeszű ember nem utazik időre vonattal sehova, mert sose lehet tudni, hogy 5-10 vagy 40 percet fog-e késni csak úgy a vonat. Arról nem beszélve, hogy ha sima gyors vagy személyvonatról van szó, akkor olyan ótvar büdös lesz az ember, hogy mások közé nem mehet ruha váltás nélkül.

Ha valaki szerint attól működik jól a vasút, hogy a 0 forintos pótjegyre pótdíjat rónak ki, akkor...

...emberek! Gondolkozzunk már el!

Ákibard! 2009.05.09. 22:51:50

@a petya:
Meg fogsz lepődni, de a MÁV potyázóinak nagyrésze az elővárosi vonatokon van, rövid távon. Ez adódik a sűrű állomásközök adta rövid távokból és a zsúfoltságból. Könnyű kihazsnálni, hogy nem találkozik jegyvizsgálóval.
Amúgy félreértettél. Én nem azt mondtam, hogy ha ingyen van mindenki utazik,. Hanem azt, hogy az IC-t veszi igénybe olyan alapon, hogy majd a vonaton vesz helyjegyet. A gond ott van, hogy ha mindenki szabályosan szállna fel, nem tudnál dönteni kinek van igaza, ki álljon, ahogy fent irtam. Sőt, útközben szállhatnak fel olyanok, akik pénztárban megvették, és jogosan igényt tartanak a helyre...

a petya 2009.05.09. 22:53:09

@Ákibard!: ""Te, nem is jött a kaller' miafasznak vettünk jegyet?" . Ugyanis sokan még azzal a szemlélettel élnek, hogy a jegyet azért vesszük, mert jön a jegyvágó és megbűntet."

Erre mondom, amikor nem ingyenes a jegy, akkor természetesen jogos a pótdíj. De amikor ingyenes, a pótdíjat is lenulláznám.

Amúgy meg úgy látom, mostanság a MÁV-nak még mindig sokkal több változnivalója lenne, mint az utazóközönségnek.

Ákibard! 2009.05.09. 22:56:29

@zoci-mike:
"hogy IC pótjegyet adnak el azonos osztályú nem IC kocsikra "
Mutass ilyen konkrét esetet, légy olyan szíves!

"vagy éppenséggel a "nemzetközi" vonaton a tényleges ülőhelyek felére adnak ki a pénztárban pótjegyet, így természetesen az utasok másik fele pótjegy nélkül kénytelen felszállni a vonatra és ezért kifizettetik vele a pótjegy árán felül az 500ft pótdíjat is."
Álljunk meg egy szóra.!! Mi az hogy "KÉNYTELEN" ? Ki kényszeríti rá?
2) A nemzetközi vonat azért nemzetközi, mert több államon halad keresztül, arra helyeket minden érintett állam adhat el. Ezért van az, hogy a nk-i vonaton mindig van szabad hely. A vasutak megkapnak 1-1 kontingenst ami alatt az adott vasút által eladható helyeket értjük. Azt nem teheti meg egyik vasút sem, hogy eladja az összes helyet, mert háttérbe szorítja a partner vasút utasait.
Éppen ezért a nemzetközi vonatokra csak pótjegy van helyjegy nincs belföldön, ugyanis az indulásig nem tuni, mennyi helyet adtak el nemzetközi viszonylatban.
Mindennek megvan a miértje, és legtöbbször nem a szemétköcsöggeciMÁV az oka, egyszerűen a logika.

a petya 2009.05.09. 22:58:07

@Ákibard!: nem mondod, hogy az IC-vel potyáznak az elővárosi közlekedésben?
Mert én erről beszéltem, mert máskülönben logikus és ismert dolog, hiszen rövid távon van esély nem találkozni a kalauzzal. Miskolcig biztosan jön :)

De akkor te is félreértettél. Én azt gondolom, hogy az ingyenes napokon mindenki IC-vel utazik, aki utazik, hiszen nem kerül pénzbe, és a sorbanállásnme valószínű, hogy visszarisztja őket tőle. Tehát szerintem a pótdíj elengedése (ezeken a napokon) csak annyit eredményezne, hogy kevesebben állnának sorba, nem azt, hogy többen utaznának.

Ákibard! 2009.05.09. 23:01:22

@pwiking:
De teljhesen komolyan gondolom. Az a baj, hogy te sem értelmezed mit leírok, csak egy általánosításra válaszolsz.
Nyilván ha az utasok felhagynak az ilyen magatartással, akkor a vasút részéről megszűntethető ez a szabály.
Ha fordítva lenne, azt már leírtam fent... 200 helyre felszáll 210. Mindenki szabályosan utazik, majd a jegyvizsgálótól vesz pótjegyet címszóval. Aztán ki az a 10 aki áll. És a közbenső állomásokon szállnak még fel, akik felállítják a jogos helyén ülőket. Még több ember áll. A komfortnak meg lőttek, az IC-n is lihegnek a nyakadba.
Mint mondtam mindennek megvan a miértje. Nem a szemét MÁV a megoldás mindere...

Ákibard! 2009.05.09. 23:03:52

@a petya:
Értem amit mondasz. Ezeken a napokon is biztosítani kellene azt, hogy a komfort meglegyen az IC-n. Ha eltörlöd aznapra a ptdíjat, akkor lényegében a miskolci gyorsról joggal száll át az utas az IC-re. Csak nem mindegy hogy 10 vagy 120 száll át mondván ingyen van. A sorbanállás alapból szűr. NOMEG! és itt jön a lényeg: A pótjegyek száma. A pénztárnál megcsinálhatod, hogy bocsi, nincs több hely. A vonaton ácsorgóknál nem teheted meg, hisz észreveszik maguktól is. Ellenben ők már fent vannak a vonaton...

McCoy Capt 2009.05.09. 23:06:15

@Ákibard!:
""hogy IC pótjegyet adnak el azonos osztályú nem IC kocsikra "
Mutass ilyen konkrét esetet, légy olyan szíves!"

16:15 Pannónia IC Békéscsaba - Budapest keleti
minden vasárnap így van, a többi napot nem tudom: 220 forintos kedvezményes pótjegyet kell váltani az IC szerelvényre csatolt B jelű (műbőr pados 2. osztályú) kocsikra. Ezen a vonalon percre pontosan ugyanannyi a menetideje az IC-nek, mint a páratlan órában közlekedő gyorsnak.
Ugyanezen a vonaton az 1. osztályú "IC kocsi" ugyancsak nem IC kocsi (légkondicionálatlan)

Ákibard! 2009.05.09. 23:08:38

@zoci-mike:
Stimm. A Pannónia valóban ilyen, ezt magam sem értem miért van így... De jövőre valszeg nem lesz már gond rá...

a petya 2009.05.09. 23:11:39

@Ákibard!: tényleg azt gondolod, hogy ennyire sokan nem veszik igénybe az ingyenes napon sem az IC-t csak mert az ingyenes jegyért is sorba kell állni?

joszip 2009.05.09. 23:16:33

Na a sok kommunista megint itt van. Titeket az sem zavar ha a kallerek az ülésre szarnak, mert az egyenruhásnak akkor is igaza van! És ez a lényeg, meg a szabályzat, meg a párt! Nem a szolgáltatás színvonala. Rendnek köll lenni, a rend legyen meg akkor is, ha már egy utas se lesz, a kutyaúristenit!!!

McCoy Capt 2009.05.09. 23:17:33

@Ákibard!:
""vagy éppenséggel a "nemzetközi" vonaton a tényleges ülőhelyek felére adnak ki a pénztárban pótjegyet, így természetesen az utasok másik fele pótjegy nélkül kénytelen felszállni a vonatra és ezért kifizettetik vele a pótjegy árán felül az 500ft pótdíjat is."
Álljunk meg egy szóra.!! Mi az hogy "KÉNYTELEN" ? Ki kényszeríti rá?"

Az utasok már kitapasztalták, hogy ha csütörtök délig nem vettek jegyet a péntek délutáni vonatra, akkor a pénztárban már nem adtak ki jegyet, ám ha mégis sikerült feljutni a vonatra, kiderült, hogy félig üres az egész.

A kontingenses dolgot pedig már nagyon únom. Ne akarja nekem senki megmagyarázni, hogy a nemzetközi utasoknak a vonat felét fenn kell tartani, amikor ha vonat szinten 20 ilyen utas van, akkor sokat mondtam...
... érdekes módon a decemberi menetrend módosítás óta ugyanezeken a vonatokon ki van adva minden hely, valami mégiscsak el volt cseszve, ha meg tudták oldani. Mindenesetre kb két éven keresztül az utasok nagy része 390ft helyet 890ft-ot fizetett ezért, ami növelte a máv bevételét.

joszip 2009.05.09. 23:23:18

Ki nem szarja le mennyi a kaller fizetése, nem az ő zsebét tömöm a jegy árával! Egyél bazmeg romlott tejfölt, vagy szakadjon rád a födém, mert az árufeltöltőnek vagy a kőművesnek szar a fizetése mi?

Ákibard! 2009.05.09. 23:28:02

@a petya:
Sokan azért nem veszik igénybe mert NEM kapnak pótjegyet. A sorbanállás csak egy kicsi szelete a dolognak, a nagyobbik visszatartás az, hogy nem kap pótjegyet.
A pénztárban meg van határozva mennyi a kiadható, ha elfogy a gép nem ad ki töbet. Ellenben ha felszállnak akkor már hiába nincs hely, ott lesznek többen...

egri Fehér 2009.05.09. 23:29:07

@Deszkás: ott a pont. normális és megbízható statisztikák nélkül még _az_elvi_esélye_sem_lesz_meg_soha annak, hogy a MÁV valaha is normálisközelien működjön.

Ákibard! 2009.05.09. 23:30:42

@joszip:
Ekkora fasz vagy tényleg, vagy csak szimplán tetteted?
A jegyvizsgáló feladata, hogy a vasút megbízásából ellenőrizze a jegyeket, akinek nincs jegye azt megbűnesse vagy megvetesse vele a jegyet. Ha ezt nem teszi meg azért anyagi felelősséggel tartozik.
A pénztáros sem vehet ki a kasszából 20000-t mert a cége pénzét kezeli. A jegyvizsgáló is, azért a saját pénzével is felel a Munka Tvkönyve szerint.

Ákibard! 2009.05.09. 23:34:08

@zoci-mike:
Erősen kétlem, hogy a vonat fele lenne fenntartva. De azt a vonatot nem egy vasút közlekedteti, hanem kettő avgy mégtöbb. Abba egyik cég sem megy bele, hogy a MÁV eladja az összes helyet, a szomszéd vasút meg dögöljön meg, nincs amit eladjon. Ha így lenne a szomszédnak nem lenne érdeke közlekedtetni a vonatot...

Adott egy koncert. Adnak el jegyet Mo-n, és Szlovákiában. A magyaroknál minden jegy elfogyott, a Szlovákonál megmaradt 25 jegy. A 25 jegy eladatlan lett, 25 hely is üresen maradt. A Magyar nem adhatja el azt a 25 helyet, ha 40-en akarják megvenni akkor sem...
(Tekintsünk el attól, hogy a magyar kimegy megvenni a jegyet, ugye avasútnál belföldi forgalomban ilyen nincs)

Ákibard! 2009.05.09. 23:35:43

@zoci-mike:
Jah, és én rendszeresen EC-zek, és igencsak NEM 20 utast látok Nk jeggyel. Még a kocsinként 20 sem túl reális, jóval több...

A menetrendváltásos esetednél nem tudom melyik vonatkról van szó igy nyilatkozni sem tudok.

egri Fehér 2009.05.09. 23:37:23

@joszip: pont, hogy mi nem vagyunk kommerek. egy vállalkozásnál alapvető, hogy ismerje a vezetőség, hogy egy-egy termékből pontosan mennyi fogyott.
ezt a vasútnál a jegyek számával lehet mérni. ezért kéne szerintem pl. a nyugdíjasoknak is nulla ft-os jegyet venniük (és akkor a jegyük állami kiegészítése is pontos lenne)

Ákibard! 2009.05.09. 23:40:09

@egri Fehér:
"pl. a nyugdíjasoknak is nulla ft-os jegyet venniük (és akkor a jegyük állami kiegészítése is pontos lenne) "

Sajnos a jegyük árkiegje akkor sem lenne pontos. Jelenleg az állam semmilyen kedezményes után nem fizeti meg pontosan a kieget. Ugyanis pl. a diákjegy után megtehetné, de nem teszi meg. Azt mondja, kifizet 1.000.000 diákjegy árkieget. Ha 2.492.015-öt adtál el, akkor a különbözetet elbuktad, így jártál... :-S
A VOLÁNNÁL is ez a helyzet, hiába a 0ft-os nyuggerjegy.

a petya 2009.05.09. 23:43:08

@Ákibard!: hát, manapság nem olyan tömöttek az IC-k. Ha azok lennének, nem lenne ingyenes nap sem...

De mindegy, a szabályon még elvitatkozgathatunk, ezzel együtt szerintem az adott esetben, amikor volt szabad hely, ingyenes volt a jegy, simán lehetett volna hagyni továbbutazni aposztolót, természetesen úgy, hogy a kalauz se üsse meg aztán a bokáját. Méltányosságból, rugalmasságból, ésszerűségből, kedvességből, nevezhetjük bárhogyan.

Legyen ez a kalauz személyes felelőssége, ellenőrizzék őt jó sűrűn, de ne akkor büntessék meg, amikor jó fej, hanem amikor korrupt és amikor nem jólvégzi a munkáját. Szerintem igen egyszerűen különbséget lehet tenni ezek között.

Ákibard! 2009.05.09. 23:45:30

@a petya:
"Szerintem igen egyszerűen különbséget lehet tenni ezek között."
Valóban, elméletben ezt így elmondva szép és jó, szabályokba foglalni annál nehezebb.
Felnőtt fejjel pdig nem érdemes visszakérdezni: miért kell szabályba foglalni? Mert valami alapján kell munkát végetni, ami számon is kérhető. Le kell irni mit szabad és mit nem, és ebbe nem szabad szubjektív dolgokat belevinni...

_CaD_ 2009.05.09. 23:50:12

Az ingyen jegyre azértis van szükség ugyanis helyjegyet csak abban az esetben adhatnak ki ha NYILVÁN van még SZABAD ÜLŐHELY!! Ha mindenki így állna hozzá hogy "nem veszek ingyen jegyet", akkor ugyanolyan káosz lenne az IC-ken mint a redvás gyors és személyvonatokon! A postoló felháborodása jogtalan, kaller helyében mondjuk nem raktam volna le a vonatról, de ezért postot írni....

McCoy Capt 2009.05.09. 23:53:09

@Ákibard!:
"Erősen kétlem, hogy a vonat fele lenne fenntartva."

Saját tapasztalatból mondom, nem muszály elhinned.
Nem adtak már pótjegyet a pénztárban, de én felszálltam rá,(mert nem akartam 1 órát várni és aztán meg 3 órát állni a gyorsvonat folyosóján)és a legelső kocsiban már üres fülkék voltak.
Később persze mások is felszálltak, így a pénteki vonaton is sokan utaztak, szerencsétlen kalauznak meg, mint egy mozgó pénztár, minden második embernek pótjegyet kellett nyomtasson és egyenként elmagyarázni, hogy nem ő tehet róla, hogy szarul van kitalálva az egész.

A koncertes példád azért nem áll, mert ott pont működik ez a dolog, ugyanis a komolyabb koncertekre az eventim hálózatában árulják a jegyeket, ahol ülőhely szerint láthatja bármelyik eladó Magyarországon, Szlovákiában, Ausztrában vagy bárhol a világon, hogy aktuálisan melyik hely üres még és értékesítheti.

Mondom, december óta ez normalizálódott viszont most meg a fent említett "ócska kocsik Ic pótjeggyel" című lehúzás a régi-új műsorszám.

McCoy Capt 2009.05.09. 23:55:11

@Ákibard!:
A Budapest-Szolnok-Lőkösháza vonalon vannak tapasztalataim

a petya 2009.05.09. 23:55:35

@Ákibard!: Szerintem meg szabad és kell is. Illetve a szabályokat kell úgy meghozni, azokból a jófejség is levezethető legyen, meg a korrupció és a nem megfelelő munkavégzés. Mert a jelenlegi szabályok ugyan megvédik a kalauz fenekét, de korántsem szolgálják az utazók (a jogosan, jóhiszeműen utazók) érdekeit.

Ákibard! 2009.05.10. 00:07:09

@a petya:
Nem jóhiszemmel kell lenni, egyszerűen tudva, hogy kell az a pótjegy, és be kell állni a sorba.
Az PEH felé is be kell nyújtanod a 0 ft-os adóbevallást is (aki diákmelón dolgozik, az ismeri) és ha nem nyújdob be, és elkapnak, megbírásgolnak. Anyagi hátránya az APEH-nek nem származik belőle, mégis megbűntet.

Ákibard! 2009.05.10. 00:08:27

@zoci-mike:
"nem muszály elhinned."
Nem is hiszem el, mert én is nemzetközin utazok és nem ezt tapasztalom...

A koncertes példa a valós pontos helyzettől elvonatkoztat, aki nagyon akarja az megérti, aki nem, az úgysem...

a petya 2009.05.10. 00:18:25

@Ákibard!: erre mondom, hogy vaskalaposság. Az apeh nem túl jó példa, több okból sem.
A MÁV nem hatóság, hanem szolgáltató (illetve szolgáltatnia kéne) és eszerint kéne viselkednie is.

Ákibard! 2009.05.10. 00:19:29

@a petya:
Lényegtelen, hogy hatóság-e vagy sem.
Ottn is van egy szabály, be kell adnod, még ha 0 ft akkor is. Ha nem adod be bünti. Itt ugyanez van...

McCoy Capt 2009.05.10. 00:21:28

@Ákibard!: Márpedig Romániába nem utaznak ennél többen.

McCoy Capt 2009.05.10. 00:23:45

A koncertes példa pedig azt mutatja, hogy az internet világában meg lehet oldani, hogy ne kelljen feleslegesen fennetartani a helyet.

a petya 2009.05.10. 00:32:57

@Ákibard!: csak éppen a célja más a két dolognak, ebből következően a szabályai is, és a működésének a módja is, valamint a célközönséghez való hozzáállás módja is.

Az APEH az állam érdekeit képviseli velem szemben, az a feladata, hogy számonkérje a kötelezettségeimet, a MÁV meg az én igényeimet kéne hogy kiszolgálja. Ne mondd, hogy ez ugyanaz.

a petya 2009.05.10. 00:35:15

@zoci-mike: hát igen. vicces, hogy az ELVIRA például a nemzetközi jegyek árát sem tudja megmondani, mondván, hogy annak a képzése "túl bonyolult",kérdezzük meg a pénztárban... No comment.

Ákibard! 2009.05.10. 00:40:28

@a petya:
"mondván, hogy annak a képzése "túl bonyolult",kérdezzük meg a pénztárban... No comment. "

Ezt nem tudom kim mondta neked, de hogy nem mondott igazat az biztos...
Az ELVIRA belföldi menetrendi kereső, ennek ellenére ad utazási ajánlatokat külföldre is. És a menetjegy adatokat is szolgáltat bizonyos viszonylatokra, így ilyenformán kijelentésed helytelen.

Ákibard! 2009.05.10. 00:41:40

@a petya:
"Az APEH az állam érdekeit képviseli velem szemben,"
Igen, mégpedig azon érdekeit, hogy jogos bevételeit beszedje, és a szabályoknak Te megfeleljél.

A máv célja ugynaez. Beszedje jogos bevételét, és megfelelj a szabályoknak.
Ennyi...

neurotikk! (törölt) 2009.05.10. 00:52:41

A potjegy az helyfoglalas is. Ugyebar.
Nem kell ennek megertesehez meg erettsegi sem. Nemde?
Ezt ugy latom a blogtulaj sem erti, eleg gaz.
Ennyire szellemi godor mar ez az orszag, hogy ennyit sem tudnak feldolgozni es maguktol kitalalni az emberek? Ha mar keptelenek elore tervezni es utana masokat kritizalnak a miatt ami a sajat inkompetenciajuk kovetkezmenye... szanalmas.

Valaki mondta, hogyhogy nem lehet a vonaton venni potjegyet ha jegyet lehet. Hogy adjon helyre szolo jegyet a vonaton a kalauz? (megfelelo technikai eszkozokkel talan, de ott meg tavol sem tartunk, a potjegy az nem olyan mint a normal jegy amit barmikor lehet adni es nem kell szamon tartani ki melyik helyre vett mar, azt hittem belathato)

Mindegy, ugy latom lenyeg hogy legyen min panaszkodni, kell az olvasottsag, mint a bulvarmedianak.
Gratulalok a szellemi melyrepuleshez, jol sikerult.
Meg az onlejaratas is.
Innentol meg a jogos hozzaszolasok is ketkedessel lesznek fogadtatva, a szerkeszto maga ellen dolgozott.

Ákibard! 2009.05.10. 00:52:52

@a petya:
Persze hozzáteszem, a nemzetközi menetdíjképzés valóban bonyolultabb a belföldinél, azonban a pénztrig nem érdemes elmenni, maximum a mav-start.hu-ig, ott naprakész pontos infók vannak a menetdíjakról.

a petya 2009.05.10. 01:09:33

Gyakori kérdések és válaszok:

"Miért nem tudja ELVIRA, hogy egy nemzetközi utazás mennyibe kerül, és
hogyan tudhatom meg mégis?

ELVIRA alapvetoen belföldi utastájékoztatási rendszer. A nemzetközi díjszabás még a belföldi díjszabásnál is sokkal bonyolultabb: országonként, vonatonként, viszonylatonként más és más, gyakran változik. Egyszóval nehezen algoritmizálható és még nehezebben tartható naprakészen.

Az érdeklodok a MÁV-START ZRt. Személyszállítási Információs Központjához fordulhatnak az informacio@mav-start.hu címen, vagy a (40) 49 49 49 számú telefonon. "

Ha a pénztáros meg a telefonos információ tudhatja akkor informatikailag sem nehéz leprogramozni hidd el.

a petya 2009.05.10. 01:12:36

"A máv célja ugynaez. Beszedje jogos bevételét, és megfelelj a szabályoknak.
Ennyi... "

Ezt ugye te sem gondolod komolyan. Illetve sajnos jelenleg igazad van. De egy szolgáltató cégnél ennek icipicit másképpen kéne működnie. Amit mondasz, ahhoz ugyanis vonatok sem kellenének...

a petya 2009.05.10. 01:14:57

@Beela: "Valaki mondta, hogyhogy nem lehet a vonaton venni potjegyet ha jegyet lehet. Hogy adjon helyre szolo jegyet a vonaton a kalauz? (megfelelo technikai eszkozokkel talan, de ott meg tavol sem tartunk, a potjegy az nem olyan mint a normal jegy amit barmikor lehet adni es nem kell szamon tartani ki melyik helyre vett mar, azt hittem belathato)"

Egyeztessetek már Ákibard!-al, mert szerinte lehet, 500Ft-ért. Bárkicsit úgy látom,mindegy,lehet-e vagy sem, csak a MÁV-nak igaza legyen...

Ákibard! 2009.05.10. 01:31:55

@a petya:
Lehetni lehet, pótdíjjal. De igaza van neki is, tehát ha feltételezzük, hogy az összes helyjegy el lett adva, mindenhol ülnek, és ugy szállsz fel akkor bünti mellett is végig állni fogsz. Tehát ott a vonaton nem helyjegyet kapsz csak beszedik tőled amit nem vettél meg...

Ákibard! 2009.05.10. 01:56:44

@a petya: Nyilván érted, hogy a szolgáltatásért járó jogos bevételről van szó........

hufnagel@citromail.hu 2009.05.10. 06:04:09

Azért én igencsak kiváncsi lettem volna arra, ha ez a 0 forintos jegy hiánya miatt leszállított komentező kivételesen nem fehérember, hanem valami kigyúrt cigány lett volna. Akkor mi lett volna a szitu?
Vajon azt is leszállítja a kaller?

gpetersz 2009.05.10. 06:04:47

A sok rendmániás, aki most minden szabályt betartatna... röhej. Egy moslékországban élünk, és itt veri magát mindenki a fórumon (aki ennek részese), hogy a "szabály az szabály"!

A magyarnak két nagy baja van.

1. Nem tart be semmi szabályt és baszik rá.

2. Követeli a szabályok halálbüntetés által való betartatását, de legalábbis megszegésük életfogytal való büntetését.

A fenti poszthoz:

1. Ha készik a BKV, akkor ez van... akkor majd a legközelebbi havi első szerdán mész InterCity-vel. Vagy: indulj 1 órával hamarabb, hogy ne késhessen annyit. Persze, ilyenkor lehet, hogy az InterCity előnye vész el, mivel az utazás ideje pont annyi lesz, node, azért legalább törekedjünk a szabályok betartására. Lehet, hogy nem Te vagy a piaca ennek a szolgáltatásnak, vagy legközelebb mázlid lesz és eléred. Ezt az utas szemszögéből.

2. Ha már így alakult... akkor nézzük a MÁV szemszögéből. A veszteség: 0 Ft, és egy bürökratikus papírszeletke, amivel mindenki mindent kitöröl, mivel a céget szerintem tanítani kellene a világban, hogy HOGYAN NE működjön egy cég. A szép magyar vasútashagyományok (ha valaha is voltak) már a múkt ködébe vesznek...
Vagyis: nincs tényleges veszteség. Mit tenne ilyenkor egy SZOLGÁLTATÓ cég embere (aki meg is van fizetve, és tudatában van a cégvezetés annak, hogy van konkurencia). Egy olyan országban ahol legalább két vasútcég van (most is van konkurencia, úgy hívják Volán busz, csak az a mázli, hogy az hasonlóan magyar, illetve a személyautó, ami meg drága)? Mérlegelne az alkalmazott (aki jól keres, és tudatában van annak, hogyha geci vagyok akkor legközelebb nem velünk jön MÁSKOR, a bérletét máshová viszi, engem meg leépítenek).
Azt mondaná, hogy oké, maradjon, ha valakinek ide szól a jegye akkor keres másikat, ha nincs akkor a folyosón álldogál. Vagyis megoldja a vevő/ügyfél problémáját (leviszi Győrbe), de érzékelteti vele, hogy itt most (finoman) szívességet kapott. Ezzel az ügyfél legközelebb talán JOBBAN törekszik arra, hogy megfeleljen a szabályoknak (hiszen az alapbeállítottsága megvolt, volt bérlete). Tudjátok van az eladásnak pszichológiája, és itt a kalauz most pont ennek baszott be. Továbbmegyek. Ha pénzért kellett volna megváltani, de egy terhes-anyuka, öreg-nagyi, 14 év alatti gyerek lett volna aki ott üldögél jegy nélkül, akkor könnyen lehet, hogy akkor is engedni kellett volna, mivel ez az a rugalmasság ami miatt egy szolgáltatót szeret a nép, avagy nem (pláne ha MI FIZETJÜK egyébként is, ha utazunk ha nem!). Hogy miért kell szeretni? Mivel ez fontos összetevője mindennapjaink hangulatának. Nem jó érzés, hogy még egyrészt szar is (koszos, késik, sztrájkol), de még vaskalapos, rugalmatlan is.

Ha pedig 400-an kezdik ezt űzni, hogy felülnek ingyenjegy nélkül, akkor meg lehet szüntetni az ingyenjegyet! Van kereslet!

yanchi345 2009.05.10. 08:48:07

@a petya: Most mit vársz tőlük? Tudod, hülye, hülyébb, leghülyébb = rendőr, postás, vasutas...
De most tényleg, aki azt gondolja, hogy azért a teljesítményért, amit produkálnak, nekik még mindenféle pluszok járnak, és sztrájkkal teszik tönkre a rendesen, színvonalasan dolgozó emberek életét, ahelyett, hogy a MÁV helyét beszántanák, sóval behintenék, és valami rendes vasúttársaságot (MÁV kivételével szinte bármelyik európai) megkérnének, hogy talán csinálnának Magyarországon vasutat, mert nekünk nem ment...
Húsz éve Németországban utaztam vagy 150 km-t vonaton. Nem tudok németül, csak pár alapvető szót, mégis vette a fáradságot a jegyet kiadó hölgy, hogy elmagyarázza, hogy ne teljes árú jegyet vegyek, mert nekem kedvezmény jár, mert fiatalabb voltam 26 évesnél.
Mikor jutunk el ide? (Akkor, ha a DB közlekedik a magyar síneken...) Szétzavarni az összes idiótát, aki itt magyarázgatja a saját alkalmatlanságát, ez az egy megoldás.

muy caliente el negro special · http://bazdmeg.blog.hu 2009.05.10. 08:53:40

"vannak arcképessel utazók akik az IC-n soha nem vettek még pótjegyet, holott az arcképes mellé is kellene (!)"

hehehe szép gyerek vagy

Ленина · http://szanalmas.hu 2009.05.10. 09:07:04

Ezért tart itt ez az ország, ahol tart, mert a különböző állami cégeknél ilyen alkalmazottak dolgoznak. Tisztán emberség kérdése a dolog. Történt egyszer talán a kilencvenes évek közepén, hogy Tatabányán elvesztettem a tárcám egy rohanás közben, benne a jegyemmel, igazolvánnyal, stb. Gondoltam haza kell jönnöm valahogy pestre. Felültem egy gyorsvonatra, és vártam a csodát, hátha nem szállít le az ellenőr. Érdekes volt, hogy amikor elmondtam neki, hogy mi történt velem, egyszerűen behívott a poggyászkocsinál lévő helységbe, nehogy az esetleges ellenőrzés számon kérje rajta, hogy miért nincs jegyem, legfeljebb ha bejönnek, azt mondja, hogy egy haverja vagyok. Mai napig hálás vagyok ennek az ellenőrnek, nagyon emberséges volt. Sajna egyre kevesebb az ilyen, inkább tapos, mert őt is tapossák.

Jegkoko 2009.05.10. 09:14:13

Elég bunkóság volt ez a kallertől, amikor én is jól tudom, hogy bizony tud helyjegyet és pótjegyet is adni.Amikor egyszer hegyesmajombol jöttem haza , az állománál a pénztár zárva volt és a kaller szó nélkül adta a hely jegyet

Maresz 2009.05.10. 09:40:40

errol az egesz vitarol az jut eszembe, hogy minden muveszet es tudomany elsajatitasa soran eloszor az alapokat, a hagyomanyost kell megtanulni es begyakorolni, es utanna lehet kreativnak lenni, elterni a megszokottol, es ezzel uj erteket teremteni, karokozas nelkul
azaz, bar tenyleg begyoposodottnek tunik a kaller, barcsak mindenki mindenben ilyen szabalykoveto lenne magyarorszagon. ha majd oda eljutunk, akkor kepesek leszunk a meltanyossag korrekt alkalmazasara is. ezt hibvjak bolcsessegnek - amikor tudjuk, hogy mi a helyes, es tudjuk/akarjuk cselekedni is...
szoval, szvsz, ebben a vitaban, hazank fejlettsegi sizntjen, a kallernak volt igaza... nem volt bolcs, de legalabb szabalykoveto, azaz igy is jobb volt mint hazank nepessegenek nagy %-a (jo, errol a szar szabalyok is tehetnek...)

Ákibard! 2009.05.10. 09:40:49

@Jegkoko:
Gondolkodni nem bűn, itt sem... :-(

Elszámolás szempontjából =/= (Gy.K. Nem egyenlő) az az eset, amikor van nyitva pénztár (postoló esete) vagy nincs nyitva pénztár (Te eseted).

Előbbinél csak pótdíjjal adhatja ki, mert volt lehetősége megvenni (a 0 ft-osat beszerezni) utbbinál vasút hibázpott, nem volt lehetőség rá,

Ezzel együtt a vonaton TE SEM Pót és helyjegyet kaptál, maximum nevében volt az, ugyanis a jegyágó NEM ÁLL KAPCSOLATBAN a helyjegyközponttal.

Amúgy jól tudod, tudott volna neki adni, +500 ft-ért ugyanis nem az állomáson vette meg, holott erre volt lehetősége.

Az pedig tahó dolgo felróni neki, hogy szabályosan végzi a munkáját. Amíg ezek a szabályok ezeket kell betartaniuk, ezért a jegyvágót hibáztatni "ősi román szokás" egy indexes forulával élve...

antaldaniel 2009.05.10. 09:43:04

A MÁV-on sokat lehet gúnyolódni, de ebben az esetben tökéletesen igazuk volt. Az IC pótjegyet az ember azért veszi (kapja), hogy pontosan megjelölt, névre szóló helye legyen, ahol nem ül más egy olyan vonaton, ahol nem állnak körülötte fürtökben. Vagyis akinek ilyenje van, az ülve utazhat, akinek nincs, az nem utazhat ezen a vonaton.

A nulla forintos jegyeket sok politikus próbálta már rákényszeríteni a MÁV-ra, mert így tudni lehetne, hogy hány ember is utazik valójában a vonaton, mennyi után számlázzák ki a tetemes, az adófizetők által térített kiegészítést; ugyanis az adófizetők a bemondásos, nulla forintos jeggyel nem alátámasztott nulla forintért utazókért is fizetnek.

Ennek itt semmi köze Lao-ce-hez, sokkal inkább Mao örökségéhez.

Ákibard! 2009.05.10. 09:44:35

@0o0o:
"inkább tapos, mert őt is tapossák."

Örülök, hogy a lényeget legalább érted.

Az emberséget pedig ott gyakorolta, ahol tudta: Hagyta leszállni Tatabányán. Mivel már nincs poggyászkocsi, ahol elrejtheti, és az ellenőrzéskor mgbukhat, ezt tudta tenni maimum emberséggel: Hagyta utazni tatabányáig.

Ákibard! 2009.05.10. 09:48:15

@antaldaniel:
"hogy hány ember is utazik valójában a vonaton, mennyi után számlázzák ki a tetemes, az adófizetők által térített kiegészítést; ugyanis az adófizetők a bemondásos, nulla forintos jeggyel nem alátámasztott nulla forintért utazókért is fizetnek. "

Ha megengeded, akkor lefordítom a mai magyar valóságra a helyzetet:

Az állam most meghatároz egy számot, ami alapján fizet. Azt mondja 1,2 millió 50% jegy, 2 millió 90% jegy. Hasraütés számok.
Emeleltt TE mint MÁV, eladtál 3 millió 50%-ost, és 3.8 millió 90%-est. A kettő közötti különbség a Te veszteséged.

Az állam amióta világ a világ SOHA nem fizette meg az állami érkiegészítést még azok a jegyek után sem, amiket pontosan elszámoltak neki. (Ugyanis az 50% és a 90%jegyeket kiadják igy pontosan elszámoltak!)

TEhát a 0 ft-os jeggyel is annyira menne a vasút, hogy tudná, menyi az a reális szám, amihez képest egy csökevényt fizet meg az állam...

Asidotus 2009.05.10. 10:13:47

Az IC-pótjegy nem arra való, hogy a helyedet biztosítsa? Hogy attól IC az a vonat, hogy nem ülnek az öledben is, nem állnak a lábadon is, mert csak annyian szállhatnak fel rá, amennyien kulturáltan fel is férnek?
Az, hogy éppen aznap valaki ezt neked kifizeti (Állam), attól még kell.
Buta a posztoló, mert ha mindenki az ő logikáját követte volna, akkor atom-tömötten ment volna az az IC, és most itt sírna a szája, hogy milyen IC már ez, inkább fizetne érte, csak...

AdmiralRobert 2009.05.10. 10:18:03

@Pszt!: "Másrészről én naponta kétszer utazom vonattal, és még soha nem láttam zsírral szándékosan összekent üléseket. [...] de nem kell ordító hazugsággal hiteltelenné tenni a mondanivalónkat. "

Tipikus érvelési hiba. Az, hogy Te még nem láttál egy bizonyos dolgot, nem jelenti azt, hogy az soha sem fordul elő. Vagy talán, minden nap felülsz az ország összes vasúti kocsijára...?

Tomivagyok · http://www.genital-herpes-relief.org 2009.05.10. 10:27:50

szerintem itt nem arrol van szó, hogy ingyen van.e vagy nem.. a jegy kell, max nem kell érte fizetni a pénztárnál. attól, hogy Te késésben vagy, azért a MÁVnak nem árt tudnia, hogy hány szabad hely van a vonaton.

de csak hogy olyat is olvass, amit olvasni szeretnél: PERSZE, NEKED VAN IGAZAD!!!!!!! :)

szép vasárnapot

Fehérszakál 2009.05.10. 10:29:01

Én beleuntam a napi 7 órai utazást munkába meg haza amikor vonattal jártam. (átszállás, szar menetrend...) Most autóval járok ugyanazon a távolságon és 2 órát utazok csak naponta. Ráadásul nem kell koszos büdös kocsikban izzadnom, fagyoskodnom, nem basznak ki velem a hülye eszetlen fafejű vasutasok.

a petya 2009.05.10. 10:51:47

@Ákibard!: Ahhoz ugye először valami szolgáltatás kéne :)

És míg egy hatóságnak nincs mérlegelési joga a szabályok betartását és a büntetéseket illetően (egyébként még nekik is van), egy szolgáltatónak igenis van, ott a szabályok nem felső hatalomtól jönnek és a szolgáltatónak nem a szabályok betartatása az elsődleges feladata.

Egy szolgáltató esetében a szabályok a működést hivatottak segíteni, a működés pedig alapvetően az ügyfelek kiszolgálását jelenti. Tehát olyan szabályokat kell alkotni, amik figyelembe veszik az ügyfélérdekeit, és csak annyira kell szigorúan betartatni, amíg valóban veszélyezteti a működést. Pont arra találták ki a méltányosságot, hogy ezt értelmesen le lehessen rendezni. Ez esetben a tett se a működést nem veszélyeztette, sem bevételkiesést nem okozott, tehát fölösleges bármiféle szankció.

a petya 2009.05.10. 10:53:39

@Ákibard!: ha az IC-n nem lehet állva utazni, de pótdíjjal meg mégis, akkor borul az egész logika. Az nem segít, hogy a valószínűséget csökkenti, mert nem nullára csökkenti.

a petya 2009.05.10. 10:58:43

@gpetersz: tökéletesen egyetértek.

a petya 2009.05.10. 11:04:13

Imádom hogy sokan nem olvasnak, csak írnak :)

Amúgy a MÁV pontosan tudhatja,mennyi szabad hely van a vonatokon. Rengeteg, mivel egyre kevesebben utaznak vasúton.

Ákibard! 2009.05.10. 11:22:15

@a petya:
Remek. Szerintem szállj fel egy munkanap délután a Győr felé menő személyre kezdd el hangoztatni, hogy szerinted egyre kevesebben utaznak, és egyre több szabad hely van.
Ugyanezt pl. egy szolnoki személlyel.
Amit kapsz az a tiéd lesz.

Ákibard! 2009.05.10. 11:24:29

@a petya:
Amúgy magyarból is kiváló lehettél ugyanis szerinted a rengeteg egy pontos szám...
Grat! :-))

Imádom, ha valakinek elfogy az érve, és már csak a fröcsögés marad hátra...

Ákibard! 2009.05.10. 11:26:16

@a petya:
Ebben igazad van, de ezt fent megírtam. Ha szerencsétlen már felszállt, nem tudsz vele mit kezdeni. Ellenben ha nem száll fel mert nincs pótjegy nem lesz ilyen gond rögtön. De ő felszáll, vagy lusta sorbanállni vagy nem akar venni pótot vagy nem kapott. Innentől hogy a vonaton van sokmindent nem tudsz csinálni vele, minthogy nem fizet é lerakod, vagy kifizeti fent a pótdíjat, és áll. Úgy gondolom, ez annyira nem bonyolult gondolatmenet, hogy ne lehessen megérteni...

Ákibard! 2009.05.10. 11:27:29

@a petya:
" ott a szabályok nem felső hatalomtól jönnek és a szolgáltatónak nem a szabályok betartatása az elsődleges feladata. "
Hát sajnos itt bakot lőttél, ugyanis a szabályok a GKM-től jönnek (vagy épp aktuális utódjától). Attól tartok egy minisztérium kellően felső hatalom nem?

Ákibard! 2009.05.10. 11:30:46

@a petya:
"tehát fölösleges bármiféle szankció."
Szankció nem is volt, a méltányosságot azzal gyakorolta, hogy engedte bűntetés nélkül leszállni.

De nehéz megérteni, hajjajjj...

A szabály nem engedi azt, hogy csak úgy felemeld a se..ed és leszállj, ha már elkaptak úgyis. A jegyvágó ezt megengedte, méltányosság megvolt.
Vagy mit vártál, hagyja győrig elmenni, majd ha ott kitaláélja, hogy sopronig menne, akkor méltányosságból hagyja elmenni sopronig, plusz oda még jegyes sem lenne, de ezt is nézze el neki? Bazz...

emvé 2009.05.10. 12:04:03

@Dövan: Nem. Az alapfelállás az, hogy ahol van pénztár az állomáson, ott az utas a pénztárban vegye meg a jegyet. A pítdíjat azért találták, ki, mert különben mindenki a vonaton venné meg a jegyét. Azt meg gondolom nem kell magyarázni, hogy miért nem jó, ha a kaller bizonyos esetekben több százezer forinttal mászkál a vonaton.

Ezen most órákat is vitatkozhatunk, de amíg ez a szabály, addig ezt fogják követni, ha nem akarnak bajt maguknak. Ha esetleg mégis ad jegyet, azt a saját felelősségére teszi. Azt meg hagy döntse már el ő, hogy szabálytalankodik-e, vagy nem.

a petya 2009.05.10. 13:21:18

@Ákibard!: "Remek. Szerintem szállj fel egy munkanap délután a Győr felé menő személyre kezdd el hangoztatni, hogy szerinted egyre kevesebben utaznak, és egyre több szabad hely van.
Ugyanezt pl. egy szolnoki személlyel.
Amit kapsz az a tiéd lesz. "

IC, IC, IC. Erről beszélünk, nem a személyről.

a petya 2009.05.10. 13:25:57

@Ákibard!: a rengeteg nem pontos szám, de amíg a MÁV-nak a saját vonatállományáról sincs pontos adata, és amíg az IC kihasználtsága alacsony, nem sokat számít, pontosan tudják-e, mennyien utaznak. Ráadásul ha csak utólagos nyilvántartáshoz kell, a kalauz is számolhatja, éppen hányan utaztak.

Folyton azt mondod, fröcsögök,pedig te véded agyatlanul a hülye szabályokat,néha azzal védve a kalauzt, hogy mit tehet ő ha seggbe rúgják a hülye szabály miatt, néha meg a szabályt, hogy de az bizony úgy jó ahogy van. Én nem bántom a kalauzt, ellenben azt mondom, sokkal jobban is lehetne szabályozni a vasutat.

a petya 2009.05.10. 13:27:47

@Ákibard!: így van. Nem azt mondom, hogy tudsz mást is csinálni, hanme azt, hogy ha úgysem tudsz mit csinálni, akkor hülyeség a szigorú szabályozás egész addig, amíg nem okoz problémát a lazább működés.

a petya 2009.05.10. 13:31:53

@Ákibard!:
1. a működési szabályok nem mind jönnek a minisztériumtól
2. ha onnan jönnek, akkor is lehet befolyásuk, milyen szabályok legyenek
3. tök másrólbeszéltem, ezt ugye érted, más az, hogy az állam törvényeit véded az állam érdekében, amik ráadásul nagyon szigorú törvények és korántsem az ügyfelek érdekében jöttek létre. Hasogathatod a szőrszálakat, de azért ugye az érthető, hogy egy szolgáltató intézmény és egy hatóság nem ugyanaz. Ha ezt nem érted, akkor nagy vaj van.

a petya 2009.05.10. 13:40:42

@Ákibard!: ha Győrig akarok menni, akkor igenis büntetés, ha le kell szállnom Tatabányán.
És igen, azt vártam volna, mivel senki nem károsodott volna, ha el is mehet Győrig. Sopronig már nem, hiszen azért már fizetnie kellett volna.

De nehéz megérteni, hogy a l'art pour l'art büntetés nem adekvát egy szolgáltató intézménynél. Pont az a baj a MÁV-al (meg a Postával, meg pármásik régi nagy állami szörnyeteggel), hogy még mindig úgy csinálnak, mintha hatóság lennének. Pedig az egyenruha önmagában nem tesz hatalommá, a MÁV-nak ugyanúgy mint egy étteremnek, vagy a taxisoknak, vagy bárkinek, az ügyfél_kiszolgálása_ a feladata, nem a fölösleges vegzálás. Büntetni (igen vazze, a leszállításmég mindig büntetés, ha szerinted nem az, akkor majd egyszer elfuvarozlak valahova a puszta közepébe és kiraklak, hogy örülj) akkor kell, ha az ember megkárosítja az intézményt, ha veszélyezteti a működését, ha rongál, ha zavarja a feladatok rendes ellátását. Nem látom a társadalmi veszélyességét (de még a MÁV bármiféle hátrányát sem), ha valaki egyszer (nem, nem rendszeresen) nem "veszi meg" az egyébként 0 forintba kerülő jegyet.

krtek24 2009.05.10. 15:41:12

@pwiking:

Hagyjuk már ezt a demagóg dumát.
Bármilyen furcsán is hangzik, a Start a ráfordított költségekhez képest - a nagyok közül - Európa egyik legminőségibb vasúti szolgáltatását nyújtja, azt hiszem, ezzel nehéz vitatkozni. Majd ha méretarányosan ugyanannyi pénzből gazdálkodik (és most itt hagyjuk a "huh, ellopják dumát"), mint egy tőlünk nyugatabbra levő cég (is itt most nem a DB a példa, elég, ha csak a ratyi Trenitaliára gondolunk), akkor lehet ennél százszor minőségibb szolgáltatást elvárni. Mert a költségei sajnos szinte ugyanakkorák, mint bárhol máshol, pláne ha fejlesztésről van szó.

A leszállított utast meg igazán sajnálom, máskor majd tudomásul veszi az egyébként e tekintetben teljesen logikus szabályozást.
Csak megjegyzem, hogy amíg Németországban az ICE-k egy része kötelező helybiztosítással ment és a menetjegy megváltásával egyidejűleg ingyen kiadták a helyjegyet is, nos akkor ott ugyanez a szisztéma működött. Érdekes: mindig mindenki zokszó nélkül fizetett a vonaton, aki helyjegy nélkül szállt fel (mivel a jegyváltásnál nem tudta még, hogy mivel fog utazni). Mentalitás...

rickyramirez 2009.05.10. 20:55:21

Nem irigylem a jegyvizsgálókat, hogy a kevés fizetésük mellett ilyen utasokkal kell veszekedniük, mint a posztoló. Az ilyen "kidumálós" felfogás miatt tart többek között itt ez az ország. Hogy egyesek képtelenek vállalni a saját cselekedeteik következményeit. Ha nem volt jegye (az mellékes, hogy 0 forintba "került" volna), és büntetést kell fizetni az utazási szabályzat alapján, akkor legyen benne annyi egyenesség, hogy kifizeti, vagy ha nem akar a pótjegy hiánya miatt fizetni, akkor eleve ne szálljon fel.

a petya 2009.05.11. 00:44:57

@rickyramirez: így van, a rohadék, tudatosan meg akarta károsítani a MÁV-ot, a papírgyárat amelyik a jegyet nyomtatja, és még ki tudja kiket. Miatta lesznek munkanélküliek a pénztárosok is! Mi lenne itt, ha senki nem állna sorban azért, hogy ne fizessen!? Hova jutna ez az amúgy is megtépázott szegény ország? Pedig a szabályaink kitűnőek, minden tökéletes lenne, csak az ilyen dekadens nemtörődöm pernahajderek, akik szívinfarktusba kergetik a jólelkű kalauzokat, akik direkt a dugóban indulnak el busszal a pályaudvarra, csak hogy zongorázhassanak az áldozatos munkát végző vasúti alkalmazottak idegein, ezek a senkiháziak teszik tönkre az elkészült vívmányainkat is. Nem lennék meglepve, ha az úttesten is átkelne ez a szemét, ott is ahol nincs zebra, sőt, talán már piros jelzés ellenére is átszaladt már! Az ilyeneket már a pályaudvaron ki kéne szűrni, mert rosszindulatukkal, negatív kisugárzásukkal még megfertőzik a szegény ártatlan, tisztalelkű és szabálytisztelő vasúti alkalmazottakat, valamint rossz példát mutatnak a tisztességes utazóközönségnek, amelyik fegyelmezetten sorban áll, nem beszél vissza a kalauznak, mindig van nála aprópénz, csendben ül a helyén és zokszó nélkül veszi tudomásul, hogy a vonat nem akkor indul a pályaudvarról amikor ki van írva, nem akkor érkezik amikor kellene és azért sem szól, ha a vagon nem túl tiszta, ha a kalauz udvariatlan, ha a wc használhatatlan, a zsömle ehetetlen de drága, hanem fegyelmezetten viselkedik és engedelmesen szolgálja a MÁV-ot, ahogy az illik, hiszen az egésznek a célja nem az, hogy bizonyos számú ember kellemesen eljusson a-ból b-be, hanem hogy rend legyen, mert rendnek kell lenni, a kutyaúristenit neki!

a petya 2009.05.11. 01:03:31

Ja, és ne gondolkodjunk azon, lehetne-e jobb szabályokat hozni, hiszen a szabályaink tökéletesek, már vagy 40 éve remekül működnek, minden rendben van velük, csak azt a fránya utazóközönséget kellene kiküszöbölni, mert csak a baj van velük. Ne gondoljuk, hogy annyi pénzért amennyit egy vasutas keres, elvárható lenne, hogy a rendszer rendesen működjön, hogy jól végezze a munkáját, hát mit képzelünk mi??? Örüljünk, hogy van egyáltalán takarítószemélyzet, nehogy már azt gondoljuk, hogy azért az alamizsnáért még majd takarítani is fog??? Mi meg még a végén beleszarnánk abba a tiszta WC-be, semmibe véve az ő munkáját!!! Meg hogy ha a pénztáros kiadta a kerékpárjegyet, akkor a kalauz majd csak úgy felenged a vonatra biciklivel? Hogyisne! Azért az éhbérért? Meg hogy majd nyáron pont a nagy melegben működjön a légkondi? Pont amikor a legtöbbet fogyasztana és a legnagyobb a meghibásodás veszélye? Hát tönkre akarjuk mi tenni szegény MÁV-ot? A tönk szélére akarjuk vinni? Lássuk be, fogalmunk sincs, mi az a fegyelem! Pedig csak példát kéne vennünk dicső vasutasainkról, ennyi az egész!

Vagy ott van például az a Deutsche Bahn! Ott bezzeg fegyelmezettek az utasok, meg is van az eredménye! Ott bezzeg tiszták a vonatok, pontosan közlekednek! Nem is csoda, hiszen a német utazók betartják a szabályokat! Láthatjuk, ennyin múlik az egész, csak magunkat hibáztathatjuk, hogy nálunk még nem vagyunk elég érettek a vonatozásra! Pedig a derék MÁV alkalmazottak mindent megtesznek, hogy belénk sulykolják a szabályokat, de fafejűek vagyunk, felelőtlenek, nem vesszük észre, hogy miattunk tart ott a vasút, ahol!

Pantográf 2009.05.11. 08:33:06

Ha jól tudom az ÖBB-nél minimális különbség van,hogy a pénztárnál veszel jegyet vagy a kallernél.(talán 3 euro)Arra törekednek,hogy mindegy hol de vegyél jegyet.Természetesen ha így sem akar jegyet venni,mocsokul megb.szák!Tehát itt sem ártana elgondolkodni az agyasoknak,hogy ne mindenáron büntessenek!

Ákibard! 2009.05.11. 09:20:15

@Pantográf:
".(talán 3 euro)"

Nálunk meg 500 Ft, ami a mai árfolyamon is kevesebb mint 2 euró...

Pantográf 2009.05.11. 11:48:34

@Ákibard!: Ha a vonaton veszed meg a JEGYET,az +2000Ft pótdíj.Én arra akarok kilyukadni,hogy lehet itt utazási morálról papolni de ha a vonaton is lehetne jegyet venni(pótdíj nélkül),akkor talán a bevétel is több lehetne.De persze én nem érek fel a START nagyszerű üzletpolitikájához.

rickyramirez 2009.05.11. 12:17:55

@a petya:
Lehetetlen lenne téged meggyőzni, nem is próbálom, csak annyit: ez hozzáállás kérdése. Egyenes ember vagyok-e vagy kidumálós fajta? Én sem kétszer utaztam IC-n életemben, és mindig volt pótjegyem is, mert tudomásul veszem, hogy rám is vonatkoznak az utazási szabályok.
A másik pedig, hogy a vasút az közszolgáltatás. Ez nem olyan, mint pl. egy étterem, hogy legközelebb máshová megyek, ha egy helyen nem tetszett valami. Itt a színvonal (és most arra reagálok, amit a WC-kről, tisztaságról, késésről, stb... írtál) attól függ, hogy az állam biztosít-e megfelelő összeget a működésre. Magyarországon nem, Németországban igen. Az meg ugye nem kérdés, hogy ezt az egyébként rendkívül tőkeigényes közlekedési formát máshogy működtetni nem lehet.

Ákibard! 2009.05.11. 14:19:42

@Pantográf:
"akkor talán a bevétel is több lehetne."
Persze. Vagy mégtöbben hajaznának arra, hogy hajj 3 megálló alatt úgysem jön kaller' vagy ha jön majd veszek tőle pótdíj nélkül.
Ahogy emvé is írta hozzáállás kérdése az egész. Ezek a szabályok feleslegesek lennének úgy, ha nem az lenne a felfogás amit irtam fent is:

"Minek vettem jegyet, még nem is jött a kalauz".

Sokan nem azért vesznek jegyet, mert az utazásának ára van, hanem azért mert megbűntet a kalauz. Most képzeld el ezeket, ha pótdíj nélkül lehetne jegyet venni...

a petya 2009.05.11. 20:37:49

@rickyramirez: a legutóbbi kimutatások szerint (is) rettenetesen pazarló módon bánik a MÁV a pénzzel. És a MÁV alkalmazottak azok is, akik szabotálják a szükséges változtatásokat, hogy hatékonyabban és jobban működhessen a cég. Nem biztos, hogy van annyi pénz a világon, amiből a jelenlegi szervezet valóban minőséget javítana. De ez nem ennek a posztnak a témája, hosszú és keserves dolog.

Persze igazad van, normálisan az ember megveszi a jegyét, nem is ezzel van a bajom, ebben egyetértünk, nem vagyok én sem egy notórius renitens ember, ha van rá mód, betartom a szabályokat. Szerintem a posztoló is ilyen, kivételek viszont akadnak, és tényleg nem érzem, hogy megrengett volna a föld, ha elmehet Győrig ezzel a vonattal.

a petya 2009.05.11. 20:38:59

@Ákibard!: na ebben tökéletesen egyetértünk.