Olvasónk a Budapest – Zalaegerszeg utat megtette már busszal, autóval és vonattal is. Legjobban akkor járt, amikor autóval ment, mert rövid idő alatt leért, és ezreket takarított meg a tömegközlekedéshez képest. Második helyen a busz végzett, ami bár nem olcsóbb (ugyan annyi), de gyorsabb, mint a vonat. A legrosszabb választásnak a vonat bizonyult, ami lassú is, ritkán is jár és drága is. Íme a részletes levél:
Kedves MÁV figyelő!
A BKV figyelő oldalán ma megjelent egy árakkal kapcsolatos cikk. Én a MÁV-ra szeretnék egy érdekes dolgot írni - idei árakkal.
Méghozzá egy érdekes szemszögből. Az elmúlt héten elgondolkoztam, hogy Budapestről Zalaegerszegre hogyan jutok el? Vonat: néhány éve még 3 óra 25 perc volt az IC, ma már 4 órán belül nincs oda vonat. Busz: 3 óra alatt odaér.
És persze a helyi közlekedés Budapesten 50 perc, Zalaegerszegen 15 perc séta. Azaz kerekítsük 60 percre. Tehát 5 illetve 4 óra kell, hogy odaérjek. Ráadásul a vonat kimondottan ritkán jár arrafelé. Személygépkocsival minap mértem: 2 óra 45 perc alatt háztól házig megvan.
Árak is érdekesek: Vonatra 2 főre oda-vissza 2x2x3230 Ft = 12920 Ft. Buszra is ugyanennyi. Plusz a helyijárat, amit most nem számolok, feltételezve hogy a bérletet másért eleve megvettem. Személygépkocsi: 8400 Ft üzemanyagköltség (háztól-házig) Így marad 4500 Ft utanként, amely bőven fedezi a ráeső szerviz és egyéb költségeket, autópálya matrica erre az útra eső részét. Az autót szintén egyéb okok miatt kellett megvásárolnom.
Tőlünk nyugatra levő vasút társaságok is érzik ezt az ár-problémát. A német vasút például ezért szorgalmazza az ICE -ket. Például Frankfurt am Main -- Stuttgart 210 kilométere személygépkocsival 2 óra 10 perc (Google maps alapján), vonattal azonban 1 óra 18 perc. Az alkalmi utazóknak a jegy ára BC50-nel duplája a magyar árnak, a havibérlet ICE-re 424 Euro (118.700 Ft 280 Ft-os EUR árfolyamon), itthon egy NEM IC-re szóló [személy és gyors] lenne 120.000 Ft)
Tehát ott az árakat a gyors célba jutással próbálják versenyképessé tenni. És mi a helyzet a bérlet árakkal? Bérletárak 135 km-re: itthon és Németországban (280 Ft-os EUR árfolyamon)
Hazánkban ugyanerre az 1. osztálynak becézett kocsiban, amelyet tapasztalatom szerint bármely német másodosztály felülmúl, itthon 101900 Ft a 135 km-re jó havibérlet ára. Vesd össze német 69800 Ft-tal.
Zárszó: az árakra is szeretnék rávilágítani, de inkább arra, hogy az árhoz normál esetben teljesítmény is kell, hogy társuljon. Azaz kellemes utazási környezet (tisztaság) és gyors célba jutás biztosítása. A kalauz részéről pedig kedvesség és valódi utastájékoztatás, amely információkat fentről is meg kell kapnia például egy esetleges forgalmi akadály kapcsán.
Persze az is érdekes, hogy az itteni keresetek (akár a MÁV-os bérköltségek terén is) sokkal alacsonyabb árakat feltételeznének. Ennek ellenére mégis erőteljesebb árakat szabnak a közösségi közlekedésre, mint tőlünk nyugatabbra. És csodálkozunk, hogy mindenki csak kényszermegoldásként választja a közösségi közlekedést?
Üdv, Zsolt