Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Kedves MÁV-figyelő!

MÁV ügyben felhívnám a figyelmed egy érdekes oldalra, ahol sok érdekes dologra bukkanhat az ember „majdnem katasztrófák”-ról a MÁV berkeiben. Hátha érdekes lesz az olvasóknak…

Egy kis kedvcsináló:

„…2009. augusztus 23-án 21 óra 18 perckor Aba-Sárkeresztúr állomáson a 98658. sz vonat engedély nélkül áthaladt és szembeközlekedett a Sárbogárd állomásról indult 38421 sz. vonattal. A vonatok, a veszélyhelyzetről történő értesítést követően, egymástól mintegy 3400 méterre álltak meg…”  Itt szerencséjük volt.

Vagy itt egy IC:

„...2009. április 14-én 13 óra 17 perckor Székesfehérvár állomáson a III. vágányról a vezető jegyvizsgáló menesztési felhatalmazása alapján az IC 246 sz. vonat elindult, és a kezeletlen, sötét V3 jelű kijárati jelző mellett kihaladt a személypályaudvarról. A vonatot az I. számú állítóközpont váltókezelője "Megállj" jelzéssel állította meg. A kijárati jelzőn a vörös fény - izzó kiégés miatt - április 11-én 17 óra 25 perctől nem égett…”   - Majd 3 napig senkinek nem tűnt fel???

Üdv: Schaf

Címkék: közlekedés máv baleset vonat ic vasút panasz személyvonat fehérvár észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr501357076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.09.04. 13:16:19

Csak az ajánlott oldalt nem írta meg.
www.kbsz.hu

Az izzókiégésről:
A vörösben van pótvörös, valszeg nem vette észre a vezér. Ha teljesen kiég, akkor bizony észreveszik...
De a pótvöröset is szinte azonnal észreveszik mert teljesen más fényt ad.

Ákibard! 2009.09.04. 13:17:38

@viteez:
Egészpontosan itt:

www.kbsz.hu/vasuti_kozlekedes/esemeny.htm

A lezárva linkekre kell kattintgatni.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.09.04. 13:21:32

Nem felejtette el, én felejtettem el a kellő részt linkelni. Köszi!

Ákibard! 2009.09.04. 13:37:20

Jah, és hozzátenném azt is, hogy az engedély nélkül áthaladó vonat egy magánvasút-társaság vonata volt, és nem a MÁV járata.

ubk 2009.09.04. 14:09:50

13 esemény 2009ben? Ez majdnem olyan sok, mint ami a közutakon történik..... :-P :-)

gcsabi 2009.09.04. 14:10:12

@Ákibard!: Minden fényjelzőben 2db vörös izzó van. A fővörös kiégését a berendezés visszajelzést ad, így azonnal értesülnek róla. A pótvörös a fő izzó kiéhése után is megállj jelzést ad, így nem tudom elképzelni, hogy nem adott jelzést. Valószínüleg aki ezt így fogalmazta ninca tisztában a berendezés működésével:)
Nem ismerem a Fehérvári állomást de ha van jelfeladás akkor az megállítja a vonatot.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.09.04. 15:07:26

...és? Most pánikszerűen rohanunk kéne minél messzebb a sínektől?

gondolkodjmár 2009.09.04. 15:09:17

nem kellene ebben a listában szerepelnie a tatabányai flörtölésnek is?
azaz mi alapján kerül ide fel egy baleset? vagy sem?

Ákibard! 2009.09.04. 15:10:22

@Ibigoo:

Igen, erre gondoltam én is.

Nem tudom ki volt a postoló, de ha tudná egy nap mennyi ilyen kisebb stikli van, szerintem bezárkózna egy sötét szobába, és ki sem moccanna...

greentech 2009.09.04. 15:10:48

Szánalmas!!! Hogy már mindenbe belekapaszkodnak, hogy még jobban lejárassák a MÁV-ot.

Ákibard! 2009.09.04. 15:12:06

@gondolkodjmár:
Azalapján, hogy vizsgálja-e a kbsz vagy sem.

A flirt egy tolatási baleset volt azon nagyon nincs mit vizsglgatni...

Esetleg a szabályok újraértelmezése történik majd meg, más nagyon nem.

Ha mindne ilyen stilki itt lenne akor bőven párezernél járna a lista már.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.09.04. 15:12:14

A rendes vörös kiégése után a pótvöröset rakjátok át a főfoglalatba, és a pótvörös helyére tesztek újat? Vagy csak simán kicserélitek a fővöröset? Utóbbinak megvan az a hátránya, hogy előfordulhat, hogy mindkettő kiég, vagy már eleve elromlott és be se kapcsol a pótvörös. Előbbinél ilyen nem tud előfurdulni, mert a pótban mindig vadiúj izzó van.

Ákibard! 2009.09.04. 15:43:04

@Peti817172M:
Egyzserre van benne két izzó, vagy olyan izzó van benne, amiben két szál van, ha az egyik kiég ott a másik.

Csak mivel a gyújtópontja nem egyik egybe a főizzóval, így más fényt ad, így azonnal látható, ha pótvörös világít.

Vasúton rengeteg hely van, ahol sokáig a pótvörös megy, mert a felsővezetéket is feszmentesíteni kell az izzócsere miatt ami nem olcsó mulattság mostanában...

reno76 2009.09.04. 15:44:33

Szerintetek mi lesz jövőre,ha pártunk és kormányunk elvon súlyosos milliárdokat a vasúttól?Szerintetek ezután a vonatok szállni fognak mint a fecske?

edkocsoki 2009.09.04. 19:05:17

Hová tűnt amindenkit érdeklő bejegyzés a szakszi fizukról? az előbb még a komentjeit olvasgattam, aztán felszívódott...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.09.04. 19:18:15

@edkocsoki:

Amíg csillapodnak a kedélyed addig lekerült a nyilvános posztok közül. Elég nagy médiavisszhangja lett, és cégen belül is nagy felfordulást okozott.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.09.04. 19:20:27

@BKV figyelő: és esetleg olyasvalami van benne, amit nem tudsz vállalni?

edkocsoki 2009.09.04. 19:26:46

aha. de köszi, hogy jelezted.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.09.04. 19:31:05

@Ibigoo:

Vállalható, hisz le lettek ellenőrizve az infók, csak ha a mosz azt állítja, nem igaz, akkor nincs mit tenni, ezért került le a bejegyzés addig, míg nem tisztázódik a helyzet.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.09.04. 19:43:24

@BKV figyelő: nem teljesen értek veled egyet. Ha a MOSZ azt állítja hogy..., attól még fentmaradhatott volna a bejegyzés. Vagy kifejezetten kérték h távolítsd el?

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.09.04. 19:48:15

@Ibigoo:

Még tegnap, azután töröltem a neveket és az azonosító számokat, de szerintük a személyek így is beazonosíthatóak. Ezzel nem értek egyet (mert hogyan?), de a kérésnek eleget tettem.

Egyébként ahonnan én szedtem a képet, ott még mindig megtalálható takarás nélkül, teljes nagyságban.

Tomi324 2009.09.04. 22:13:21

@Ákibard!: "mert a felsővezetéket is feszmentesíteni kell az izzócsere miatt ami nem olcsó mulattság mostanában"

Ne kötözködésnek vedd, de nem értem, hogy miért? Nem csak egyszerűen kicsavarják a kiégettet, és be az újat? Vagy ez olyan helyekre vonatkozik, ahol kis "híd" van a pálya felett, és arra van felerősítve a jelző?

Ákibard! 2009.09.04. 22:22:31

@Tomi324:
"Ne kötözködésnek vedd, de nem értem, hogy miért? "

Mert a pálya mentén elhelyezett jelző tetejére az izzőcseréhez felmászva legtöbbször nincsen meg a feszültség alatti felsővezetéktől mért minimum 2 méteres általános védőtávolság.
Egyéb munkavédelmi okokból is szükséges előbb lekapcsolni a felsővezetéket.

Amúgy az izzócsere csak annyi, hogy kiveszi a régit, és be az újat, ahogyan mondod.

lurkó 2009.09.04. 22:27:41

@gcsabi: Vágányokra bontva én sem ismerem pedig járok oda is. De Székesfehérváron normál sebeséggel nem járható egy vágány sem 10 és 20 km/h lasujelek vannak. És ahol 10-el döcög ott bizony elvánszorog a gép a vörös jelző mellett. De ezt te is tudod..

gozos 2009.09.05. 12:37:41

Konstrukciós kérdés ez is, amely a tervezés/építés idején ismét kihagyta az üzemeltetést. Mint sok más esetben is hazánkban tapasztalható.

Miért írom ezt? Mert ha tényleg nehézkes dolog a feszmentesítés, akkor a hosszában eldönthető jelzőoszlop vagy hasonló trükk segített volna.

Jut eszembe: www.bahntv-online.de/
Láttam néhány hónapja itt egy filmet arról, hogy forgalmas dízel pályára jelzőket építettek.

Érdekes módon. Előkészültek, alapoztak. Majd amikor jött az oszlopbeemelés ideje, akkor az egyik órában, amikor nem volt forgalom, helikopterrel emelték be az 1-2 km-re odébb a főút mentén "depózott" oszlopot. Miért? Mert drága lett volna a vasútüzem pályára küldött munkagépek miatti szüneteltetése. Inkább a helikopter bérét fizették - de kiesés nélkül üzemeltették a dízelpályát.

gcsabi 2009.09.05. 19:00:29

@gozos:
Izzócserénél 1,5m az a 2m. Egyálltalán nem költséges egy izzócsere és max. fél óra az egész feszmentesítéssel együtt.
Annyi kell hozzá, hogy az adott áramkörön ne közlekedjen villany gép. Semmiféle tervezési hiba nincs, csak a 2m-t nem lehet mindenhol biztosítani.

Ákibard! 2009.09.05. 20:15:29

@gcsabi:
"Egyálltalán nem költséges egy izzócsere és max. fél óra az egész feszmentesítéssel együtt."

Egy biztberessel beszélgettem erről, és ő egyáltalán nem azt mondta, hogy nem költséges az izzócsere.
Állítása szerint a kikapcsolás kb 50 ezres nagyságrand (természetesen az, hogy a Vasútvilltől kijönnek kapcsolni, kiszállás, stb) emeleltt nekik is vonulniuk kell, ami megintcsak pénz. És akkor még nem cserélt izzót.
Amúgy arról beszélgettünk megéri-e a LED-es optika, és ha igen miért, erről merült fel, hogy ugyan az izzó árának 100x-osa, de ha már 3 izzó idejét kibírja a LED, akkor már megérte a kapcsolások ára, és a kiszállás miatt. A gyártó pedig úgy 10x-es élettartamot garantál az izzóhoz képest.
Emellett pedig mondta, hogy azért marad többször pótvörös benne hosszabb ideig, mert a kikapcsolás miatt várnak általában amíg összejön 2-3 izzó, amit egy kapcsolással cserélnek.

anemo 2009.09.06. 01:23:07

@Ákibard!: egyértelmű, hogy a ledes fényjelzők sokkal jobbak. Az élettartamuk mellett jelentősen erősebb a fényerősségük is a normál izzóhoz képest.

A két izzó egymás mögött helyezkedik el az optikában. A domino a forgalmi irodában visszajelzi a kiégett izzót (tudtommal villogó pirossal, illetve a talpfénnyel).

gcsabi 2009.09.06. 09:31:58

@Ákibard!:
Nem kell minden marhaságot elhinni.
Kiballagsz a kapcsolókertbe és kikapcsolod a szakaszolót vagy ha motoros akkor megnyomsz egy gombot. A távirányított szakaszolónál felhívod a diszpécsert és ő nyom meg egy gombot. Esetleg két földelőrudat felakasztasz és kész. Felsővezetékest meg nem is láttál. ezeket a kezelőszemélyzet végzi, nem kell hozzá tyukbelész.
Elég nagy állomáson dolgozom de még soha nem jött felsővezetékes izzócseréhez,pedig akad itt nehány jelző.

Ákibard! 2009.09.06. 09:47:58

@gcsabi:
"Felsővezetékest meg nem is láttál."

Tán ottvoltál, láttad, hogy nem beszéltem vele?
Nekem készült akkor úgy nagyjából 300 fotóm...
De bátran cáfold csak meg, én ottvoltam tudom mikor és kivel beszéltem :)

Amúgy Zalalövőn volt, biztberes "idegenvezetésen", az Alcatel rendszert néztük meg, jelzők, jelfogóterem, ETCS rendszer, váltóhajtőművek, egyebek utána Nagyrákoson a völgyhidat és az alagutat egy pályás szakival.

A fentieket pedig nem cáfolom, de a biztberes nekem nem ezt mesélte. Ennyi. Nekem pedig nem érdeke hazudni, hát miért tette volna?

Ákibard! 2009.09.06. 09:49:26

@gcsabi:
Jah mea culpa.
Felsővezetékest valóban nem láttam, ahogy izzócserét sem. Bár a tyúkbél sem volt feszalatt, a kapcsolókert pedig csaka alpozva volt...

gcsabi 2009.09.06. 10:32:45

@Ákibard!:
Nem azt írtam, hogy te nem láttál felsővezetékest, hanem azt, hogy a leírt feszmentesítés elvégzése alatt nem látsz!
Csak a folyamatot írtam le:)
Akkor is marhaságot mondtak!
Az nagyon extrém eset lehet ahova felsővezetékes szakközeget kell hívni egy izzócseréhez. Legfeljebb nyilt vonalon, ha ragaszkodik a bizber a földeléshez. Állomáson kizárt, hogy a kezelőszemélyzet ne tudjon megoldani egy kikapcsolást és földelést, mert úgy elzavarják rendkívüli vizsgára hogy csak úgy zuhog! Úgy hogy egyálltalán nem természetes az :
"természetesen az, hogy a Vasútvilltől kijönnek kapcsolni, kiszállás, stb)"
Kapcsolni a helyszinen a forgalmista kapcsol, távirányításnál a diszpécser az irodájában sok km-el odébb, de véletlenűl sem jön a helyszinre!
Persze ha te jobban tudod hogy is működik a vasút én nem vitatkozom veled!

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.09.06. 11:47:30

Mondjuk így végigolvasva a kommenteket (folyamatosan), elég sokat lehet a ti "vitátokból" tanulni :)

gcsabi 2009.09.06. 11:59:03

@BKV figyelő:
Próbáljuk az olvasóközönséget szórakoztatni....:)

Ákibard! 2009.09.06. 11:59:27

@gcsabi:
Akkor mégegyszer:
Én egy szakmai vezetésen egy szakemberrel beszélgettem erről ő mesélte ezeket, én mindezt változatlanul adtam tovább.
Nem célom bárkivel sem vitatkozni, ha te azt mondod, helikopterről ereszkednek le, és úgy cserélnek izzót, azt is elhiszem, ettől a lényegen nem változtat:
A biztberes ezt mesélte, és fő érvként ezt hozta fel a LED mellett. Ennyi.

(Bár olyan állomáson ahol nincs forgalmi szolgálat, vagy jelenlétes, és nem távkezelt az állomás energia szempontjából ott mi a helyzet? )

gcsabi 2009.09.06. 13:15:05

@Ákibard!:
Nem akarlak megbántani-mintha egy icipicit sértődős lennél néha-de nekem tobb mint negyed százada ez a szekmám, nem egy szakmai vezetésen hallottam róla.
Egyszerűen kijavítottam a hozzászólásodban lévő tévedéseket.

Ákibard! 2009.09.06. 13:59:16

@gcsabi:
Egy pillanatig sem sértődtem meg, csak azt irtam le amit hallottam, te pedig leírtad amit tapasztaltál, ennyi.

Nem válszoltál: Mi a helyzet ott, ahol nincs jelenlétes az állomáson és nem is távkezelt?

És bár nem vonom kétségbe a szavaidat, nekem rögtön hihetőnek tűnt a költségvonzat, főleg annak tudatában, hogy az IK is leakaszt 20-30 ezret egy izzócseréért az állomáson...

gcsabi 2009.09.06. 14:43:38

@Ákibard!:
Ahol nincsen szolgálat ott nincsen helyi kapcsolású szakaszoló. A diszpécser kapcsolja, ha szükséges, a központból távműködtetéssel. De inkább állomásokon fordúl elő,a váltóknál a vágányelágazások miatt ahol több vezeték is fut, hogy túl közel kerülnek a jelzőoszlophoz. Nyilt vonalon szerintem elég ritka.Ahol nincsen szolgálat legfeljebb ott kell valaki, ha földelni is akarnak. Az izzók sem szoktak túl sűrüen kiégni, sok jelzőn évekig nem kell cserélni. A LEd-es lámpa is inkább a sokkal kisebb fogyasztása miatt lehet hosszú távon kifizetődő, nem feltétlen az élettartama miatt.

charlie 2009.09.06. 15:37:11

@BKV figyelő: Tudnál pár kulcsszót adni, hogy mi alapján lelhető fel a kép eredetibe?

Traktoros 2009.09.07. 15:24:05

gcsabi és Ákibard:

Akkor miért van az, hogy nekünk (vasútépítő cég, MÁV leányvállalat) még egy nyavalyás vágányszabályozáshoz is feszmentesítést kell kérni a BSS-től vagy a Vasútvilltől? Miért nem megy oda a forgalmász, és nyomja meg a gombot? Valami itt sántít...

gcsabi 2009.09.07. 15:46:46

@Traktoros:A vágány megbontásával az üzemi és az életvédelmi földelést is megbontjátok, és igy életveszélyes lehet a viosszatáplálás miatt. Ha a gépekkel a félsővezeték közelébe kerülhettek akkor is ki kell kapcsolni. A munkahelyi védőföldelést a a nyilt vonalon csak a szakközeg telepítheti, mert nincs kezelőszemélyzet. A kikapcsolást, ha nem távvezérelt a szakaszoló, akkor is a forgalmista végzi a szomszéd állomásról, ha a nyilt vonalon dolgoztok.

Nyomkarima 2009.09.07. 19:06:53

Kicsit hadd tegyem tisztába ezt a felsővezetékes dolgot. Forgalmi szolgálattevő semmiféle feszmentesítést nem végezhet munkavégzés céljából,(nem is kezdeményezhet) kivéve tűzoltáskor. Egyszerűen azért nem, mert nem tud munkaengedélyt kiadni, nincs is neki ilyen tömbje. Tehát minden olyan munkavégzéshez mely a megközelítési távolságon belül van: szakközeg jelenléte (és feszment.) szükséges. Jelzőizzó cserénél 1.5 méter.

A szakközeg rezsi óradíja 8500+ ifa, ha jól tudom.

rp-bubu 2009.09.07. 19:34:38

@Ákibard!: Még mindig oda kirándul a közlek. kar.?! :-D
Kitalálhatnának már valami újat is.

Ákibard! 2009.09.07. 19:39:55

@rp-bubu:
Igen... Nekem ugye gólyaként érdekes volt, állítólag idén Fonyódot akarják, ha marad Zlövő, akkor mi már csak lemegyünk vele, aztán kiscsoportos kirándulás Hodosra... :)

ZBR 2009.09.07. 23:10:49

@ubk:
13, amit a KBSZ-nek vizsgálnia kell. Amúgy közelében sincs a közutasoknak...

T2006 2009.09.13. 17:28:26

Még az a szerencse, hogy a vasúti dolgozók ilyen jól ismerik a vasút működését! :) Ezek után már nem csodálkozom semmin! Ja, és nem utazom vonaton!

Traktoros 2009.09.22. 15:40:31

@gcsabi: Az jó, mert én még sose láttam forgalmistát kapcsolni... A dolog többi részében viszont igazat adok.

@T2006: Meg fogsz lepődni, a vasúti dolgozók csak a saját szakterületükön kell, hogy értsenek a vasúthoz. A kocsivizsgáló nem fogja tudni megmondani neked, hogy mennyibe kerül Sopronba a vonatjegy, de a pénztáros se fogja tudni megmondani a különbséget a KALÁKA III. és a GH250 forgóváz között.
süti beállítások módosítása