A MÁV Zrt. a leghatározottabban visszautasít, és hangulatkeltésként értékel minden olyan állítást, amely megkérdőjelezi a vasúti közlekedésre vonatkozó szigorú utasításrendszert. A magyar vasúti közlekedés szabályozásában nincsenek hézagok, annak szigorú és következetes betartása kizárja a balesetek lehetőségét.
A MÁV következetesen felépített szigorú szabályozása kiáll minden próbát, és megfelelő alapot teremt a hazai vasúti közlekedés maximális biztonságához. A magyar vasút vezetése azon van, hogy e szabályokat valamennyi vasutas maradéktalanul betartsa.
A MÁV vasúti közlekedésre vonatkozó utasításai szigorú hatósági engedélyeztetés alapján, az illetékes közlekedési hatóság folyamatos ellenőrzése mellett érvényesülnek, és teljes egészében megfelelnek a nemzetközi normáknak.
A vasúti utasítások egymásra épülő rendelkezései pontosan és szigorúan szabályozzák, hogy az egyes beosztásokban szolgálatot teljesítő vasutasoknak, így a mozdonyvezetőknek, adott forgalmi helyzetben milyen előírt feladataik vannak, mit és hogyan tehetnek, ha valamely műszaki berendezés nem működik.
A MÁV utasításrendszerei a legszélesebb körben szabályozzák azokat az eseteket, amikor egy vonatnak a normálistól eltérően kell közlekednie. Az úgynevezett F.1 számú utasítás tartalmazza azon jelzéseket, amelyek szabályozzák a vonatok közlekedését. Az F.2 számú Forgalmi utasítás minden közlekedési helyzetre pontos szabályokat ír elő mind az állomási, mind a vonatszemélyzet részére.
Külön szabályozás vonatkozik azokra a helyzetekre, amikor biztosítóberendezés vagy annak bizonyos elemei meghibásodnak. Ezek szigorúan meghatározzák, hogy ilyenkor hogyan kell a vasúti közlekedést biztosítani a maximális biztonság szem előtt tartásával. Az utasítások egyértelműek, és betartásukkal nem fordulhat elő baleset.
A mozdonyvezetők részére az E.1 számú „Utasítás a vontatójármű személyzet részére” tartalmazza azokat a szabályokat, amelyeket a mozdonyvezetőknek egy adott forgalmi helyzetben be kell tartaniuk. Így egyebek között pontosan rögzíti azt is, hogy milyen eljárást kell követni abban az esetben, ha a vasúti pálya biztosítóberendezései nem működnek vagy az utasításoknak megfelelően ki kell iktatni egy berendezést: előírás a 15 km/h sebesség maradéktalan és szigorú betartása.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
A MÁV utasításrendszerén nincs „lyuk”
2008.10.17. 23:03Címkék: biztonság sajtó közlekedés máv közlemény kavalec imre
A bejegyzés trackback címe:
https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr11719447
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ZBR 2008.10.18. 01:06:10
Hmmm...Remek közlemény, köszönjük.
Pár apróság, így mazsolázgatva:
"A magyar vasút vezetése azon van, hogy e szabályokat valamennyi vasutas maradéktalanul betartsa."
- Ez igaz, azzal a kitétellel, hogy bizonyos esetekben utasításellenes munkavégzésre uszítják a főnökök a beosztottakat....
"Az F.2 számú Forgalmi utasítás minden közlekedési helyzetre pontos szabályokat ír elő mind az állomási, mind a vonatszemélyzet részére."
- Ez nem igaz, maga az F.2-es ír arról, hogy mi a teendő akkor, ha valamilyen kérdést NEM SZABÁLYOZ.
Úgy általánosságában:
A szabályok jók, alapvetően BIZTONSÁGOS VONATFORGALMAT GARANTÁLNI KÉPESEK, DE tévedés azt hinni, hogy az utasítás szabályai kőbe vésettek, mindenhatók: azok folyamatos változtatása, javítása, kiigazítása szükséges! Az utasítás eddig is tartalmazott és ezután is fog tartalmazni bizonyos anomáliákat. Tökéleteset alkotni nem lehet, kár erről ilyen szépen szóló közleményt kiadni.
A kétkedők kedvéért: az utasítást a NKH hagyja jóvá és tényleg vérrel íródott. A szabályoknak értelmük, logikájuk (ez néha azért hiányzik) van!
Pár apróság, így mazsolázgatva:
"A magyar vasút vezetése azon van, hogy e szabályokat valamennyi vasutas maradéktalanul betartsa."
- Ez igaz, azzal a kitétellel, hogy bizonyos esetekben utasításellenes munkavégzésre uszítják a főnökök a beosztottakat....
"Az F.2 számú Forgalmi utasítás minden közlekedési helyzetre pontos szabályokat ír elő mind az állomási, mind a vonatszemélyzet részére."
- Ez nem igaz, maga az F.2-es ír arról, hogy mi a teendő akkor, ha valamilyen kérdést NEM SZABÁLYOZ.
Úgy általánosságában:
A szabályok jók, alapvetően BIZTONSÁGOS VONATFORGALMAT GARANTÁLNI KÉPESEK, DE tévedés azt hinni, hogy az utasítás szabályai kőbe vésettek, mindenhatók: azok folyamatos változtatása, javítása, kiigazítása szükséges! Az utasítás eddig is tartalmazott és ezután is fog tartalmazni bizonyos anomáliákat. Tökéleteset alkotni nem lehet, kár erről ilyen szépen szóló közleményt kiadni.
A kétkedők kedvéért: az utasítást a NKH hagyja jóvá és tényleg vérrel íródott. A szabályoknak értelmük, logikájuk (ez néha azért hiányzik) van!
kenshikun 2008.10.18. 07:43:01
Nem vagyok meggyőződve arról sem, hogy ezen vérrel íródott szabályokat konkrétan szóról szóra betartanák. A vasút tanszéken látogatott óráim is kellő megvilágításba helyezték a dolgokat, ahol a konkrétan a frontvonalban lévő tanárok ecsetelik, hogy ezt így most miért is nem tartják be... Valahol kiábrándító, de azért ha belegondolunk a normál közúti forgalomnak a KRESZ-e is a balesetmentes közlekedést hivatott előidézni kőbe vérrel vésett szabályokkal... csak éppen mindenki a forgalmi vizsgáig tartja be őket.
ZBR 2008.10.18. 13:50:18
kenshikun 2008.10.18. 07:43:01 >>>
- Ahol megmagyarázható, indokolt egy szabály be nem tartása, ott más a megítélés: úgy vélem, hogy aki a szabályszegését utasítással alá tudja támasztani az nem hibázott. Ezt a bíróságok is így gondolják...
- Van, amikor a szabály betarthatatlan, mert akadályozná a közlekedést. Örök érvényű megállapítás: ha a MÁV-nál minden szabályt betartanának, egy vonat sem indulhatna el, sehová sem... Ilyen esetekben a bíróság előveszi az embert már, de a lelkiismereted tiszta maradhat. És ritkán okoz ez közvetlen balesetet.
- Aki viszont fittyet hány a szabályokra, teljes egészében negligálja őket, akkor sem tartja be, amikor gyanússá válnak a dolgok, megszólal a belső hang, hogy a dolgok nem úgy mennek, mint ahogy kéne nekik...Az a vesztébe rohan.
- Ahol megmagyarázható, indokolt egy szabály be nem tartása, ott más a megítélés: úgy vélem, hogy aki a szabályszegését utasítással alá tudja támasztani az nem hibázott. Ezt a bíróságok is így gondolják...
- Van, amikor a szabály betarthatatlan, mert akadályozná a közlekedést. Örök érvényű megállapítás: ha a MÁV-nál minden szabályt betartanának, egy vonat sem indulhatna el, sehová sem... Ilyen esetekben a bíróság előveszi az embert már, de a lelkiismereted tiszta maradhat. És ritkán okoz ez közvetlen balesetet.
- Aki viszont fittyet hány a szabályokra, teljes egészében negligálja őket, akkor sem tartja be, amikor gyanússá válnak a dolgok, megszólal a belső hang, hogy a dolgok nem úgy mennek, mint ahogy kéne nekik...Az a vesztébe rohan.
lurkó 2008.10.18. 14:08:18
ZBR sajnos nagyon igazad van! Szomorú hogy magától értetődővé rutinná válik a szabályok be nem tartása. De hogy közlekedjenek a vonatok muszály.
Jamy000751 2008.10.20. 06:04:54
Nem a szabályokkal van a probléma! Semmi nem lehet tökéletes, de azok úgy-ahogy megfelelőek. Alapjában véve a probléma a MÁV csoport létszám-leépítési stratégáival van. A végrehajtó szolgálatnál realizálódik a leépítések legjelentősebb része, természetesen technikai fejlesztések nélkül, ezért az utasítások maradéktalan betartása a '70-es évek technikai színvonalán elég nehéz.
Kíváncsi lennék mit nyilatkozna a Kavalecz Úr, ha arról kellene sajtónyilatkozatot kiadni, hogy azért késtek a vonatok, mert a "vérrel, verítékkel" írt szabályokat mindenki pontosan betartotta!!
Kíváncsi lennék mit nyilatkozna a Kavalecz Úr, ha arról kellene sajtónyilatkozatot kiadni, hogy azért késtek a vonatok, mert a "vérrel, verítékkel" írt szabályokat mindenki pontosan betartotta!!
story 2008.10.21. 12:13:21
"A magyar vasúti közlekedés szabályozásában nincsenek hézagok, annak szigorú és következetes betartása kizárja a balesetek lehetőségét." Ezen azért lehetne vitatkozni!
Pl.: A kalauzoknak utasítás szerint kis tárcsával kell jelzést adniuk. Mennyire biztonságos az a dolog, amikor a dolgozó ad jelzést, a kis tárcsa a kezében, és megpróbál felszállni egy már induló vonatra? Mert ugye a tárcsa kézben tartása végett nem tudja mindkét kezét kapaszkodásra használni. Jönnek hamarosan azok az idők, amikor a "megfelelő takarítás" miatt a lépcsők a rájuk fagyott hó miatt csúszni fognak! Kapaszkodjon egy kézzel a tárcsa miatt, és netán essen be a vonat alá? Vagy vállalja a felelősségre vonást, mert nem használta a tárcsát? Vagy adjon jelzést és maradjon le a saját vonatáról, mert nem tud felkapaszkodni rá? Kíváncsi lennék az illetékes MÁV utasítás szerkesztők véleményére!
Pl.: A kalauzoknak utasítás szerint kis tárcsával kell jelzést adniuk. Mennyire biztonságos az a dolog, amikor a dolgozó ad jelzést, a kis tárcsa a kezében, és megpróbál felszállni egy már induló vonatra? Mert ugye a tárcsa kézben tartása végett nem tudja mindkét kezét kapaszkodásra használni. Jönnek hamarosan azok az idők, amikor a "megfelelő takarítás" miatt a lépcsők a rájuk fagyott hó miatt csúszni fognak! Kapaszkodjon egy kézzel a tárcsa miatt, és netán essen be a vonat alá? Vagy vállalja a felelősségre vonást, mert nem használta a tárcsát? Vagy adjon jelzést és maradjon le a saját vonatáról, mert nem tud felkapaszkodni rá? Kíváncsi lennék az illetékes MÁV utasítás szerkesztők véleményére!