Néhány perce a blogon megjelent postomhoz Mile Károly a MÁV ZRt. EU Kapcsolatok osztályvezetője írt hozzászólást, melyből kiderül, hogy az Érd alsónál található aluljárót Érd város előző vezetésének kérésére építették, melyet a 2006-ban megválasztott városvezetés nem üzemeltet. Nem ez az egyetlen létesítmény a városban amit a lakók nem tudnak rendeltetésének megfelelően használni. Üresen áll még a 2007 júliusában elkészült uszoda is.
A gyalogos aluljáró témához szeretnék hozzászólni, röviden.
1.) az egész Diósdi úti lesüllyesztés több, mint 2 milliárd forintba került, Érd-alsó állomás, Érd-felső, Érdliget, és Budapesten Bartóktelep megállóhelyek felújításával együtt, 3,7 milliárd forint került ráfordításra. Ebből minden létesítmény esetében a 75%-ot az EU Strukturális Alapjából 25%-ot a Magyar Állam költségvetéséből került kifizetésre.
2.) A beruházás előkészítése során, a közúti aluljáró melletti gyalogos aluljáró nem került betervezésre, arra azután került sor, hogy egy 2005. évi augusztusi egyeztetésen Érd Város (akkor még "csak" város) Önkormányzatának képviselője kifejezetten kérte. A nyilatkozatában az szerepelt, hogy a gyalogos aluljáróra szükség van, és kéri megépíteni még akkor is, amennyiben a beruházásból nem finanszírozható, mert akkor az Önkormányzat finanszírozza. Az aluljáró kizárólagosan a város érdekeit képviseli, Máv érdek nem fűződik a megépítéséhez.
3) A kifogásolt aluljáróban minden szerkezet, berendezés készen van, működőképes, de a működéshez még engedéllyel nem rendelkezik. Kifejezetten érvényes ez a liftekre, engedély nélkül azok nem üzemeltethetők, engedély pedig addig nem adható, amíg a liftek üzemeltetésének és karbantartásának kérdése nem rendeződik. Ez utóbbi feladatokból Érd Megyei Jogú Város Önkormányzatának Testülete döntése értelmében az üzemeltetésre az Önkormányzat alkalmas szervezettel nem rendelkezik, anyagi fedezete nincs, nem tudja, és nem is akarja üzemeltetni.
4) A MÁV Zrt. és a Érd MJV Önkormányzatának vezetői között az üzemeltetési szerződés tartalmának kérdésben 2007. közepe óta tart az egyezkedés (huzavona), melynek lezárását jelenthetné az Önkormányzat Képviselő Testülete által szeptember elején meghozott határozat, az üzemeltetési szerződés elfogadásáról. (Ennek értelmében a MÁV Zrt. vállalja a liftek üzemeltetésének feladatait). A szerződés azóta sincs aláírva az Önkormányzat részéről, újabb feltételek kerültek megszabásra, melyek a MÁV előtt a mai napig sem ismeretesek.
5) Az aluljáró állapotában bekövetkezett helyzet megelőzhető lett volna, amennyiben azt vaslemezzel lezártuk volna arra tekintettel, hogy használata nem engedélyezett. Ekkor is lenne lehetőség az átjárásra az Érd-alsó állomáson lévő aluljárón keresztül, ahol a viszonyok annyival jobbak, hogy legalább világítás van.
6) Amennyiben a kérdést nem sikerül október 31-ig lerendezni, akkor a projekt nem zárható le, és az EU részéről történő támogatás részlegesen kifizetésre kerül.
7) Nincs szó arról, hogy a gépkocsival közlekedők különb emberek lennének, de a közúti aluljáró rendelkezik fennmaradási és ideiglenes forgalomba helyezési engedéllyel, amelynek alapján - ha a világítás is működik - a forgalom zajlódhat rajta keresztül. Itt is vannak esetenként gondok, de alapvetően használható, a feltorlódó forgalmat pedig nem az aluljáró okozza, hanem az, hogy a rajta keresztül menő és becsatlakozó forgalmat a Budai út, és az ott lévő körforgalom nem képes befogadni.
Részemről továbbra is azon dolgozom, hogy a projekt megnyugtatóan lezárulhasson, és végre mindenki használhassa.
Üdvözlettel:
Mile Károly
MÁV ZRt. EU Kapcsolatok Osztály
osztályvezető