Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Olvasónk úgy látja, azért nincs pénz a vasúti mellékvonalak fenntartására, mert néhány kalauz lenyúlja a pénzt. A kis vonalakon mindenki ismer mindenkit, a kalauz is jó barátja az utasoknak. Egy ötvenesért mindent enged utazni:

Kedves MÁV-figyelő!

Budapest – Szolnok között szoktam használni a MÁV „szolgáltatásait”, hetente, kéthetente. A dolgozók néha nagyon kitesznek magukért, és tökéletesen megy minden. Nincs késés, tiszta a vonat, rend van és fegyelem. Most nem erről a vonalról beszélnék, hanem a mellékvonalakról.

Vasútbarát vagyok gyerekkorom óta. Szeretem a vonatokat, ahová csak tehetem vonattal megyek, még ha drága és koszos is. Nyáron sokszor utaztam a kisebb vasútvonalakon, mellékvonalakon. A fővonalak után ez szokatlan volt, idegennek éreztem magam a sok ember között. Mindenki ismert mindenkit, beszélgettek. A hétköznapi élet része ott a vonatozás. Még a kalauzt is ismerték, tegeződtek vele az emberek.

Előre váltott jegyem volt mindig, de ahogy láttam, csak nekem, többiek vagy nyugdíjasok voltak, vagy a kalauz kezébe nyomtak egy ötvenest, és baráti köszönéssel elváltak. Szolnoki vonatokon is van, hogy az utasok nem kérnek jegyet, ezért olcsóbban utaznak, de olyat még nem láttam, hogy egy vonaton senki ne fizetett volna. Elvétve volt 1-2 utas, aki „kért papírt”, de az utasok többsége mondhatni lefizette a kalauzt.

Szerintetek a MÁV az eladott jegyek árából következtet arra, hogy nincs utas ezeken a vonalakon?

Sok sikert a bloghoz!

K. Olivér

Címkék: máv lopás vasút utas panasz jegy kalauz észrevétel mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr461012267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maglew 2009.03.20. 09:21:16

Nem MÁV, de a Volánnál is ezt csinálták, régebben számos eléggé jól kihasznált Dobogókő/Csobánka-Bp járaton, a buszok kb 50%-ban voltak kihasználva, de volt hogy hétvégén Pestig álltam a Dobogókőin. Nekem kb elvétve adtak jegyet, 17-18 évesen meg nem fogok ott vitázni egy ilyen nagydarab sofőrrel. Hát veszteséges volt, mégis tele volt a busz...meg is szöntették a Pestig közelekedő járatokat.

petya.bacsi 2009.03.20. 09:24:31

Na, valamiért eltűnt az előző kommentem, így újra.

Anno Georgejr blogján volt az utasszámlálókról szó, hogy milyen precíz munkát végeznek, ráadásul pont az én vonalamról szólt a történet, így el is hiszem.

Ha a MÁV ennyire hülye, hogy hagyja, hogy mutyizzanak a munkatársai, akkor megérdemlik. Ha tudják, hogy van néhány ilyen léhűtő kolléga, akkor csináljanak rajtaütésszerű vizsgálatot. Volt már, hogy rendőrök is beálltak a kalauz mellé.

Mellesleg a sok irodistát is ki lehetne hajtani terepre, hogy ne csak képen lássanak vonatot.

petya.bacsi 2009.03.20. 09:28:57

Ja tényleg, Gaskó és a sztrájkoló vasutasok a mellékvonalak miatt is felemelték a hangjukat.

Ők nem tehetnek ez ügyben semmit? Szerintem tehetnek...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.03.20. 09:36:39

@petya.bacsi:

Nálunk az a baj, hogy diákok végezték az utasszámlálást, és egyáltalán nem voltak precízek. Volt, ahol csak ültek, és körülbelüli számot írtak fel a papírra, egyáltalán nem a tényleges adatot.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.03.20. 09:38:03

@petya.bacsi:

Sztrájk kicsengése is jobb lett volna, ha nem a pénzről szól, hanem pl. a rossz munkakörülmények miatt, és a mellékvonalak bezárása ellen...

Mozvez 2009.03.20. 10:32:12

Egy-két vonalon másképpen nem is lehet utazni lásdd Bp-Lajosmizse, mert vagy súlyos tetlegeségig fajul a dolog vagy nem kap semmit a vjv.

Egyszer egy közgazdász kifejtette miért is jó a mutyizás:
" az utas is jól jár, mert olcsóbban utazik, a vjv is jól jár, mert nettó jövedelemhez jut, a máv is jól jár, mert nem kell utánna adót és járulékot fizetni és minden ötödik mutyit a vjv befizeti, hogy ne legyen gyanus."

ZBR 2009.03.20. 12:05:01

A mellékvonalbezárásoknak rengeteg oka van, ez egy.
A kallerokat igenis ellenőrzik fővizsgálattal, ráadásul egész gyakran az utóbbi időben. De ezt sajnos akkor sem lehet teljesen kiszűrni.
A közgazdász tévedett, nem törvényszerűen fizetik be minden ötödiket. Ráadásul a befizetettek után kell fizetnie a vasútnak járulékot. És 4 jegy árát bukja, per vonal, per "befizett" jegy...

Budafuck 2009.03.20. 14:18:02

Ez a Kóka féle program amit 2 éve inditott hogy a kihasználatlan mellékvonalakat megszünteteik én azthittem ennek vége lett?!Hisz már nem is miniszter,hála istennek!De akkor most mikor ekkora munkanélküliség van ilyen munkahelyeket miért szüntettnek meg?Sosem értettem ezt a fajta logikát.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.03.20. 15:28:14

data.hu/get/1197625/Vasuti_mellekvonalak_essze.pdf.html

Tavalyi munkám.

Fejleszteni kellene, nem pedig visszafejleszteni (hagyni, hogy elrohadjon magától).

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.03.20. 15:35:54

Mutyizás elvetendő, de még mindig elgondolkodtató, hogy egy pár megállós (5km.-es) havibérlet 5000., ritka és csatlakozás nélküli szolgáltatásért.

Jó, hogy távolságarányosan csökken egy kilométer ára, de azért egy érdi vagy egy budaörsi megállóért elkérné ennyit ---> a mellékvonalakon ritkán jár vonat, ált. semmiről csatlakozással és semmire csatlakozással, nem kell csodálkozni az utasszámokon és a "nem éri meg nekem a bérlet" hozzáálláson.

Személyes véleményem szerint lehetne javítani a helyzeten egyfajta közös tarifával, hogy ami jó a buszra jó a vonatra is, mert két párhuzamos vonal esetén
- a busz gyorsabb, sűrűbb, közelebb van
- a vonat lassabb, ritkább, messzebb van

Ki mire venné meg bérletét? Nem hiszem, hogy a busz lenne a vonzóbb, de ha óránként megy a vonat meg négyóránként a hivatásforgalom nem fogja utóbbit választani.

Közös tarifával azt használnák "ami épp indul és jobb nekem", így lenne rá bérlete és nem menne a mutyi.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.03.20. 15:38:20

Hozzátenném ehhez, hogy a Budapesti Bérlet bevezetése óta a fővároson belüli vonatozók mutyizásának megszűnése miatt kevesebb kaller éli gazdagabban életét.

Ha az állam egységesíteni a bérleteket - ha már az árakat sikerült - (adott útvonalon szóljon mindkét szolgáltatóra) akkor ott is hasonlóképp esne ki a zsebpénz, mint bevételi forrás.

combo 2009.03.20. 17:26:00

Jaj, ezt a "mentsük meg a mellékvonalakat" dumát hagyjuk már. Vannak olyan vonalak, amin kemény 40-nel piríthat egy Piroska, és több vasutast eltart, mint amennyi utast kiszolgál. (És nem, nem züllesztették le, már így építették az átkosban.) Amennyiben egy ilyen "adottságú" vonal kiváltható közúti közlekedéssel, BE KELL ZÁRNI, mert az autóbusz kb. harmadannyi költséggel megoldja az utasszállítást.

Mielőtt nekem rontotok, jelzem, hogy én egy ilyen vonal mellett lakom (37), és ez a vonal csak arra jó, hogy kevesebb busz járjon (értelmes ember busszal jár ezen a környéken). Általában egyébként olyanok "tüntetnek" ezekért a csigázó szellemvonatokért, akik még vasutat sem láttak...

combo 2009.03.20. 17:39:20

Akik jobban értenek hozzá, biztos kijavítanak, hogy sokkal korábban épült, nem az átkosban (ami gondolom igaz is), vasút-történelemben nem igazán vagyok képben. De tény, hogy "amióta az eszemet tudom", azóta ilyen ez a vonal, 40-re és Piroskára van tervezve.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.03.20. 18:50:21

@combo: Olvasd el az esszém, utána tegyél ilyen megjegyzéseket...

Lenne millió lehetőség -olcsón- minőségi javulásra ezeken a vonalakon, csak csatlakoztatni kellene meg könnyűszerkezetes járművekkel üzemeltetni. Ezekkel ugyanis a szar pályán is lehetne gyorsabban menni és már csak a menetrendet kellene összehangolni, hogy legyenek csatlakozásai. Regiotram és társai, keress rá (akár neten, akár az esszémben).

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.03.20. 18:56:00

Szinte villamos jelleggel üzemeltethetőek lennének ezek a vonalak, a buszoknál sokkal olcsóbban - teszem hozzá.

Sűrűbb megállók, leszállásjelzés és felszálló nincs továbbmehet stb., ha villamosként (regiotram) tekintjük olcsóbb a "mozdonyvezető" is, hiszen már nem az lenne.

Ezekhez mit szólsz?

(Továbbá olyan vonalak bezárásáról is szó volt, ahol nincs párhuzamosan közút, csak nehezen pótolható, 20-40 km-es kerülőkkel meg persze drágább jegyekkel busszal).

jocee (törölt) 2009.03.20. 21:17:59

Amikor elmennek tüntetni a vonalbezárások ellen(azok is akik az életben nem ültek vonaton),azzal érnének el a legtöbbet ha mindenki teljesárú jegyet vásárolna!Mert a menetkedvezmények tömkelege is irreális!

Monthy 2009.03.21. 21:35:14

@Budafuck:
Válságban elvileg tényleg nem kéne munkahelyeket megszüntetni, de a máv túl nagy pénznyelő. Az a 200 mrd veszteség amibe a jegytámogatásokon felül kerül, nekem sok. AZ én adómból ne legyen szociális foglalkoztató, jocee-nak igaza van, ne azért tüntess hogy elkúrják továbbra is a pénzt, ha ezt helyesled, akkor add nekik a saját pénzedet.

Van erről egy részletes vélemény is itt: index.hu/velemeny/olvir/2009/02/22/reformszovetseg_es_vasut_/

@Közlekedésguru:
Nem tölltődik le a cikked, kitehetnéd úgy is a netre hogy el is lehessen olvasni, ha már reklámozod...:)
Mindenesetre részben igazad van, de részben vitatkoznék veled. A vasút bonyolult üzem, bakter, váltóállító, forgalomirányító, pályakarbantartó masiniszta, kaller, stb kell hozzá. Ha egy mellékvonalon nincs elég forgalom, akkor szimplán nincs pénz a fenntartására, mert nem vagyunk elég gazdag ország hozzá. Sok mellékvonal helikopterrel is gazdaságosabban kiváltható lenne.

A máv meg amúgy is a legostobábban működő magyar cég, én feldarabolnám és eladnám az egészet.
Sokszor csak a vasutasok miatt utaznak tucatnyi kilómétereket a vonatok fogyasztva egy halom üzemanyagot. A jegyvásárlók 90%a nem vesz teljesárút. A dömösi átkelős stoyt pl olvastátok? A váci vonalon olyan megállóban áll meg fél éven át a vonat, ahol a komp a tél miatt nem jár és 5 kmes körzetben nincs ott semmi.

A cikk kapcsán, meg aki rendszeresen ilyet lát, az vegye fel a mobiljával videóra az esetet, tegye fel ide és küldje el a mávhoz is. Ha normál cég lenne a máv, kirúgnák az első 50 korrupción kapott kallert és csökkenne a csalás.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.03.22. 16:31:49

@Monthy: Egyrészt részleteket kitettem a blogra, de az egész túl nagy terjedelmű és a képeket nem igazán kezelte jól a rendszer. Így inkább pdf-be tettem át.

Amit írsz igaz, de regionális finanszírozással, valamint "villamosüzemre" áttéréssel rengeteg kiadás csökkenne. Több megállóhely mellett pedig kiváltaná a Volánbuszok forgalmát, még kedvezőbbé téve önmagát olcsósága miatt.

A jövő csak ez lehet, az országutak ugyanis dugulnak. Ha elcseszik a kötöttpályát "ma", "holnap" mindenki áll a dugóban és anyázza majd a múltat. Mint mi a pesti villamoshálózatot...

Blackmore 2009.03.22. 16:56:44

@jocee: Sztem inkább a jegyárak irreálisak. Ha nincs diákod, jobban megéri autóval közlekedned, mint vonattal. Az már külön művészet, h a MÁV még így is veszteséges tud lenni.

lurkó 2009.03.22. 19:42:46

@Blackmore: És ebbe mit számolsz bele?? Mert egy emberre számolva még az üzemanyagköltséggel számolva sem stimmel amit irsz. És nagyon sok minden kell ahoz hogy egy autóval közlekedhess. Hacsak nem vagy országgyülési képviselő.
süti beállítások módosítása