Olvasónk a MÁV weblapján az ajánlatok menüpont alatt egy érdekes információt talált. A cég „Bringázz és vonatozz a munkába” névvel akciót indított a biciklisekért. Biciklis utasunk szerint az akció részben csak beetetés, mert olyan vonalakkal hirdetik, ahol szinte használhatatlan, és egyáltalán nem kedvezményes:
Kedves MÁV-figyelő!
A MÁV és a kerékpárosok viszonya finoman fogalmazva sem mentes a feszültségektől, de azt hiszem, erre most egy szemtelenül hazug reklámmal még rá is tesznek egy lapáttal. Ezért úgy döntöttem, hogy felháborodásomat megosztom egyrészt a MÁV bloggal, másrészt a legilletékesebbel, a bringás munkábajárás programját szervező Kerékpárosklubbal - ha bárki tud megoldást, örömmel várom, én remélem a legjobban, hogy a dolog valójában értelmes, és valami elkerülte a figyelmemet... Íme felháborodásom tárgya:
http://www.mav-start.hu/ajanlatok/utazasi_ajanlat.php?mid=149c763a3cf230
A Bringázz munkába! akciót nagyon jónak tartom, pár embert kicsit több mozgásra sarkall talán, no meg a közösségépítő szerepe sem elhanyagolható egy munkahelyen (ne csak a dohányosok különüljenek el már :)). Pest egy távoli szegletéből Budaörsre járnék kerékpárral hetente legalább néhányszor, és szőttem is merész terveket arról, hogy esetleg egy darabon jó lenne a legbüdösebb belvárost elkerülve vonaton vinni a bringát, tekernivaló táv úgyis maradna 10 km felett egy irányban.
Sajnálattal tapasztaltam azonban, hogy egyik pesti állomásról sem megy vonat a budai oldalra, legközelebb a Déliből Kelenföldön át Budaörsre, 7:23-kor meg 8:23-kor, 10 perc az út - hát ez nem sokat ér, a semminél épp valamivel több. Nos jó, akkor nézzük a Keletiből Kelenföldet, az sem lenne rossz. Egyetlen vonat, 8:40-kor, 54-re ott is van elvileg, hát azzal már vígan elkések, előtte-utána két órán belül semmi.
Ezután ráklikkeltem a fenti promócióra, hátha az végre ad megoldást. De nem. Sőt.
"Bringával járna a városban, de egy-egy távon jó lenne, ha nem kellene tekerni? Vagy kipróbálná, hogy Buda és Pest között hogyan szállíthatja kerékpárját vonatainkon?"
Ó, igen! Nézzük a részleteket. Havi 1800 Ft-ért "tetszőleges viszonylatban és korlátlan számban" szállítható a kerékpár, kivéve 1. o. kocsiban és kerékpárszállító kocsi nélkül közlekedő pót- és /vagy helyjegyköteles vonatokon EC, EN, IC, valamint railjetvonaton. Nos akkor mi is maradt? A kerékpárszállítós pót- vagy helyjegyes vonatok és a normál lassúvonatok. Ez eleve nem nagy merítés, és semmi kedvezményt nem jelent a normál szabályokhoz képest - plusz lutri, hogy van-e kerékpárszállító az adott vonaton, a pótjegyesen ráadásul kissé drága lenne utazni naponta, tehát ez eleve kiesik. Marad a normál vonat - az az egy, amit az előbb találtam?!
Továbbolvasok, és látom, végre valami kedvezmény: egyes IC-ken is lehet most akciósan pótjegy nélkül vinni a kerót - Keleti és Kelenföld között például reggel 5:45-kor és 11:45-kor, visszafelé pedig 15:58-kor és 21:58-kor. De könyörgöm, nem arról volt szó, hogy bringázz és vonatozz MUNKÁBA?! Az emberek zöme 8-9 körülre jár és este 5-6 körül megy haza, na ekkor egyetlen használható vonat sincs! Ez egy teljesen értelmetlen és hazug akció, ami éppen arra nem használható, amire reklámozzák! Az egy dolog, hogy a MÁV képtelen az egyre növekvő számú kerékpáros alapvető igényeinek megfelelő szolgáltatás nyújtására, de hogy ennyire szemtelen módon képesek "Bringázz és vonatozz munkába!" akciót hirdetni, ami éppen erre nem alkalmas, az már kicsit sok. Egye fene, meggyőztek: veszek egy jó porszűrő maszkot és letekerem azt a majd' 20 km-t, napi 40-et, legalább szélsebesen fogok erősödni. És ha az autósok sírnak, hogy minek kerékpározik ez a sok őrült a város közepén, akkor elmondom nekik, hogy azért, mert a BKV büdös, koszos, zsúfolt és drága, a MÁV pedig nem is vesz tudomást róla, hogy kerékpárosok is használnák a járataikat.
Rendszeres kerékpáros túrázóként egyébként nyáron eddig párommal kénytelenek voltunk igénybevenni a MÁV-ot, de a kritikán aluli szolgáltatás miatt elegünk lett belőle. Válság ide vagy oda, autót kell vennünk, mert a hobbinkhoz ragaszkodunk, és így olcsóbban, de legalábbis nagyságrendekkel kevesebb bosszúsággal tudunk eljutni az ország távolabbi szegleteibe. Évekig ellenálltunk a kísértésnek, megpróbáltuk a környezetbarát tömegközlekedést, de az nem akar minket. Vesztettek két utast.
Szolgáltató MÁV-ot szeretnék, egy olyan céget, amelyik érdekelt abban, hogy az utasok elégedettek legyenek, és tesz is ezért. Ez a mostani cég valami egészen más...
Üdv: Dühös Bringás