Kávéautomata, fizetős Wi-Fi, különvonatok, áruszállítás és a vonatok ésszerű elosztása. Olvasónk szerint ezekkel lehetne a legjobban csökkenteni a MÁV kiadásait (megnövelni a bevételeit). Ezeken felül még több ötlete is van, ami fellendíthetné a vasút forgalmát:
Hello!
Úgy gondolom a válaszom kicsit összetettebb annál, ami egy kommentbe való, így inkább levélben küldöm el. Amelyik ötlet tetszik, azt fel lehet dobni a blogra is :)
A pazarlásnak döntően két formája van: Amikor a MÁV feleslegesen költ el némi pénzt, és amikor a MÁV elesik egy olyan bevételtől, amit amúgy gond nélkül megszerezhetne. Nem hiszem, hogy ne lehetne megpróbálni a hosszabb távú vonatokon bérbeadni némi helyet, mondjuk üdítőitalt, kávét, stb. árusító automatának. Nem lenne nehéz megoldani bizonyos vonatokon - először akár kísérleti jelleggel - a WiFi internet elérés lehetőségét, díjfizetés ellenében. Érdekes módon a bevételek ilyen növelésének nincs igazi vesztese.
Tény az, hogy a vonatokat szinte folyamatosan járatni kell, mert így gazdaságos, a kérdés az, hogy merre. Csúcsidőn kívül sokkal fontosabb a kirándulóhelyek megközelíthetőségét segíti, míg a reggeli és délutáni csúcsban a munkahelyek megközelíthetősége a cél, amíg nincs igény arra, hogy mindkét helyen ütemes menetrend legyen, addig érdemes mindig ott biztosítani a kínálatot, ahol az kereslettel is találkozna.
A keresletnek persze döntően két formája van: Az egyik helyzet az ahol utas van, a másik helyen ahol az idegenforgalom kapcsán a helyi idegenforgalmi szövetség, az önkormányzat, stb. hajlandó kifizetni a jobb vasúti kapcsolatot. Így az idegenforgalomból élő térségek nem feltétlenül ingyen kapnák a jó szolgáltatását. Így a kínálati menetrend, a megnövekedett kényelem nem lenne ingyenes. Egy egy vasútvonal által érintett települések összefogása esetén a lassújlek felszámolását finanszírozhassák legalább részben a települések, a hozzájárulásért cserében a következő években kapják meg az emelt szintű szolgáltatást. A MÁV nyeresége? A rövidebb menetidő több utast hoz, ugyanannyi utas elszállításához kevesebb munkabér, kevesebb amortizációs költség társul, stb.
Ellenőrizném, hol vannak olyan lassújelek amiknek felszámolásával jelentős megtakarítás érhető el, amennyiben találnék ilyen helyeket, úgy megnézném, ezeket hitelből is megéri-e felszámolni, lehet-e erre hitelt szerezni. Amennyiben igen, azonnal lépnék.
A 3 kocsisnál hosszabb vonatokon bevezethető a helyjegy váltható szolgáltatás, ahol legalább 1 kocsi a helyjegyes utasoknak van fenntartva. Ha valaki nem adja át a helyet a helyjegyet váltó utasnak, azonnal mehet a pótdíj. A kényelemért áldozó utasok némi többletbevételt termelnének.
Több olyan vonat kell, ahol igénybevehető az olcsóbb "gyorsvonati"és a jobb IC szolgáltatás, a kocsik elosztásán lehet változtatni, így több helyen lehet megfelelő utasszámot produkálni, az IC kocsik jobban kihasználhatóak.
Idegenforgalom jobb kiszolgálása: Pl. Ferihegy - Siófok kapcsolat a BKV igénybevétele nélkül. Budapest - Balatonfüred kapcsolat, BKV igénybevétele nélkül. Vasúti jegyek értékesítése utazási irodán keresztül.
Utazási irodáknak nyújtott jobb szolgáltatások, akár a vendégek átkísérése a repülőtérről a vonatig, akár szervezett csoportoknak különkocsi, stb. Lehetőség szerint a buszokkal versenyképes áron, versenyképes kényelmet nyújtva. Mondjuk szervezet programoknál: Balaton => Puszta, Balaton => Szentendrei Skanzen. (Az új szolgáltatások a járműpark jobb kihasználtságát növelik)
A javításra váró, álló járművek esetében az az idő amíg feleslegesen állnak kieső bevételeket jelent, így a járműjavító munkáját felülvizsgálnám.
Figyelembe véve a MÁV hasonló cégekhez képest szokatlanul magas létszámát, megnézném, melyik jelenleg "felesleges" alkalmazott számára lehet új feladatokat találni, akár vonatokon árulhatna újságot, akár lehetne "idegenvezető" különkocsikon, stb. kirúgni drága, sztrájkveszélyes, de értéktelen munkáért fizetni is pazarlás.
Sok státus kapcsán: Megértem, hogy nem akarnak lépíteni, feszültséget kelteni, mert sok esetben a MÁV-nál akad aki azért nem kér több pénzt mert biztosnak érzi az állását. Bizonyos státusok esetén be lehet vezetni, hogy az esetleges kilépő, nyugdíjba menő alkalmazottat nem pótolják, hanem akkor automatikusan megszűnik az állás, egyfajta fájdalommentes létszámleépítésként.
Bizonyos állomások kezelését, legalább részben, az önkormányzatok kezelésére bíznám, így sok olyan helyzetben ahol az alkalmazottak által végzett munka nem térül meg, működhetne a közmunka.
Ezek utén megnézném, hol van indokolatlan mennyiségben kihasználatlan kapacitás. Ha találok ilyet akkor persze megvizsgálnám, hogy kiemelkedően elavult, gazdaságtalanul üzemeltethető eszközök selejtezhetővé vállnának-e. (pl. kevesebb lassújel miatt kevesebb kocsi, kevesebb mozdony szükséges a szolgáltatás fejlesztése mellett is, akkor biztos lenne mit selejtezni)
Ahol a MÁV informatikai, telekommunikációs rendszere kapcsán akad szabad kapacitás, megvizsgálnám, hogy ezek hasznosíthatóak-e? Így talán sok faluba juthatna el szélessávú internet.
Vasútállomások kapcsán ahol a rendelkezésre álló területen építhető "bevásárlóközpont" vagy más hasonló létesítmény, ott megnézném az ingatlan bérbadásának lehetőségeit. Ideális esetben az áruszállítás vasúton történhet, az utasforgalom pedig növeli a telek értékét, a kevésbé lepukkant állomás, az ott igénybe vehető több szolgáltatás, hogy így az állomás útbaesik hasznos.
Természetesen az ilyen fejlesztések kapcsán együtt pályáznék az önkormányzatokkal, hiszen ez az adott települést fejleszti.
A kulturált állomások, több szolgáltatás koncepcióba bőven belefér az, ha a MÁV csomagszállítással is foglalkozik (állomások között), ha ennek a menetrendje ismert, akkor könnyen lehet versenyképes pl. a Postával szemben.
"Vasúti postafiók": Sok esetben nehéz a Budapesti beszerző korút egy vállalkozásnak, egy kisvállalkozás esetében ritkán merül fel a vasúti szállítás lehetősége. Ez alól kivétel, ha a megoldás úgy néz ki, hogy egy "postafiókot" bérelve az árut a MÁV egy telephelyére szállíthatják a beszállítók (vagy a MÁV egy alvállalkozója), majd innen adott időn belül (kérésre) elindul az adott célállomás felé.
Többnyire nem igazi tehervonatról van szó, hanem a poggyásszállító kocsik hasznosításáról, hiszen a szállított mennyiség alapján tehervonatnak nem nagyon lenne értelme.
Természetesen, ha sok vállalkozás venné igénybe, akkor bizonyos vasúti csomópontok között tehervonat szállítana, onnan a célállomásig pedig a poggyásszállító vonatok.
Természetesen a visszaútra is lenne lehetőség.
Ha marad kihasználatlan hálókocsi, akkor érdemes megvizsgálni a lehetőséget, hogy ezeket bérbe adva, stb. üzemeltethetőek e olcsó hostelként.
Volt komfort kocsikból, stb. rendezvény kocsit lehetne készíteni, így lehetővé tenni, hogy egyy konferencia esetében az odaút, a visszaút is hasznosan legyen eltölthető, illetve olyan területeken is rendelkezésre álljon megfelelő tárgyaló, stb. ahol ezek amúgy nem állnak rendelkezésre (vasútállomáson állva).
Megvizsgálnám, hogy a jelenlegi infrastruktúrát, kocsiparkot, és a gazdaságos beszerzési lehetőségeket figyelembe véve, kialakítható-e "mozgó ügyfélszolgálat", "mozgó iroda" szolgáltatás, és értékesíthető-e olyan cégeknek amik viszonylag nagy területen nyújtanak szolgáltatást (Pl. áramszolgáltatók, gázszolgáltatók), amik számára egy ilyen mozgó ügyfélszolgálati pont gazdaságos alternatívája lehet egy hagyományos irodának.
Ha az ilyen irodák nyitvatartási ideje a menetrendhez hangolható, és így menetrendszerinti vonatokhoz kapcsolva mozoghat az iroda az sokat javíthat a gazdaságosságon.
- TheElf