Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Kávéautomata, fizetős Wi-Fi, különvonatok, áruszállítás és a vonatok ésszerű elosztása. Olvasónk szerint ezekkel lehetne a legjobban csökkenteni a MÁV kiadásait (megnövelni a bevételeit). Ezeken felül még több ötlete is van, ami fellendíthetné a vasút forgalmát:

Hello!

Úgy gondolom a válaszom kicsit összetettebb annál, ami egy kommentbe való, így inkább levélben küldöm el. Amelyik ötlet tetszik, azt fel lehet dobni a blogra is :)

A pazarlásnak döntően két formája van: Amikor a MÁV feleslegesen költ el némi pénzt, és amikor a MÁV elesik egy olyan bevételtől, amit amúgy gond nélkül megszerezhetne. Nem hiszem, hogy ne lehetne megpróbálni a hosszabb távú vonatokon bérbeadni némi helyet, mondjuk üdítőitalt, kávét, stb. árusító automatának. Nem lenne nehéz megoldani bizonyos vonatokon - először akár kísérleti jelleggel - a WiFi internet elérés lehetőségét, díjfizetés ellenében. Érdekes módon a bevételek ilyen növelésének nincs igazi vesztese.

Tény az, hogy a vonatokat szinte folyamatosan járatni kell, mert így gazdaságos, a kérdés az, hogy merre. Csúcsidőn kívül sokkal fontosabb a kirándulóhelyek megközelíthetőségét segíti, míg a reggeli és délutáni csúcsban a munkahelyek megközelíthetősége a cél, amíg nincs igény arra, hogy mindkét helyen ütemes menetrend legyen, addig érdemes mindig ott biztosítani a kínálatot, ahol az kereslettel is találkozna.

A keresletnek persze döntően két formája van: Az egyik helyzet az ahol utas van, a másik helyen ahol az idegenforgalom kapcsán a helyi idegenforgalmi szövetség, az önkormányzat, stb. hajlandó kifizetni a jobb vasúti kapcsolatot. Így az idegenforgalomból élő térségek nem feltétlenül ingyen kapnák a jó szolgáltatását. Így a kínálati menetrend, a megnövekedett kényelem nem lenne ingyenes. Egy egy vasútvonal által érintett települések összefogása esetén a lassújlek felszámolását finanszírozhassák legalább részben a települések, a hozzájárulásért cserében a következő években kapják meg az emelt szintű szolgáltatást. A MÁV nyeresége? A rövidebb menetidő több utast hoz, ugyanannyi utas elszállításához kevesebb munkabér, kevesebb amortizációs költség társul, stb.

Ellenőrizném, hol vannak olyan lassújelek amiknek felszámolásával jelentős megtakarítás érhető el, amennyiben találnék ilyen helyeket, úgy megnézném, ezeket hitelből is megéri-e felszámolni, lehet-e erre hitelt szerezni. Amennyiben igen, azonnal lépnék.

A 3 kocsisnál hosszabb vonatokon bevezethető a helyjegy váltható szolgáltatás, ahol legalább 1 kocsi a helyjegyes utasoknak van fenntartva. Ha valaki nem adja át a helyet a helyjegyet váltó utasnak, azonnal mehet a pótdíj. A kényelemért áldozó utasok némi többletbevételt termelnének.

Több olyan vonat kell, ahol igénybevehető az olcsóbb "gyorsvonati"és a jobb IC szolgáltatás, a kocsik elosztásán lehet változtatni, így több helyen lehet megfelelő utasszámot produkálni, az IC kocsik jobban kihasználhatóak.

Idegenforgalom jobb kiszolgálása: Pl. Ferihegy - Siófok kapcsolat a BKV igénybevétele nélkül. Budapest - Balatonfüred kapcsolat, BKV igénybevétele nélkül. Vasúti jegyek értékesítése utazási irodán keresztül.

Utazási irodáknak nyújtott jobb szolgáltatások, akár a vendégek átkísérése a repülőtérről a vonatig, akár szervezett csoportoknak különkocsi, stb. Lehetőség szerint a buszokkal versenyképes áron, versenyképes kényelmet nyújtva. Mondjuk szervezet programoknál: Balaton => Puszta, Balaton => Szentendrei Skanzen. (Az új szolgáltatások a járműpark jobb kihasználtságát növelik)

A javításra váró, álló járművek esetében az az idő amíg feleslegesen állnak kieső bevételeket jelent, így a járműjavító munkáját felülvizsgálnám.

Figyelembe véve a MÁV hasonló cégekhez képest szokatlanul magas létszámát, megnézném, melyik jelenleg "felesleges" alkalmazott számára lehet új feladatokat találni, akár vonatokon árulhatna újságot, akár lehetne "idegenvezető" különkocsikon, stb. kirúgni drága, sztrájkveszélyes, de értéktelen munkáért fizetni is pazarlás.

Sok státus kapcsán: Megértem, hogy nem akarnak lépíteni, feszültséget kelteni, mert sok esetben a MÁV-nál akad aki azért nem kér több pénzt mert biztosnak érzi az állását. Bizonyos státusok esetén be lehet vezetni, hogy az esetleges kilépő, nyugdíjba menő alkalmazottat nem pótolják, hanem akkor automatikusan megszűnik az állás, egyfajta fájdalommentes létszámleépítésként.

Bizonyos állomások kezelését, legalább részben, az önkormányzatok kezelésére bíznám, így sok olyan helyzetben ahol az alkalmazottak által végzett munka nem térül meg, működhetne a közmunka.

Ezek utén megnézném, hol van indokolatlan mennyiségben kihasználatlan kapacitás. Ha találok ilyet akkor persze megvizsgálnám, hogy kiemelkedően elavult, gazdaságtalanul üzemeltethető eszközök selejtezhetővé vállnának-e. (pl. kevesebb lassújel miatt kevesebb kocsi, kevesebb mozdony szükséges a szolgáltatás fejlesztése mellett is, akkor biztos lenne mit selejtezni)

Ahol a MÁV informatikai, telekommunikációs rendszere kapcsán akad szabad kapacitás, megvizsgálnám, hogy ezek hasznosíthatóak-e? Így talán sok faluba juthatna el szélessávú internet.

Vasútállomások kapcsán ahol a rendelkezésre álló területen építhető "bevásárlóközpont" vagy más hasonló létesítmény, ott megnézném az ingatlan bérbadásának lehetőségeit. Ideális esetben az áruszállítás vasúton történhet, az utasforgalom pedig növeli a telek értékét, a kevésbé lepukkant állomás, az ott igénybe vehető több szolgáltatás, hogy így az állomás útbaesik hasznos.

Természetesen az ilyen fejlesztések kapcsán együtt pályáznék az önkormányzatokkal, hiszen ez az adott települést fejleszti.

A kulturált állomások, több szolgáltatás koncepcióba bőven belefér az, ha a MÁV csomagszállítással is foglalkozik (állomások között), ha ennek a menetrendje ismert, akkor könnyen lehet versenyképes pl. a Postával szemben.

"Vasúti postafiók": Sok esetben nehéz a Budapesti beszerző korút egy vállalkozásnak, egy kisvállalkozás esetében ritkán merül fel a vasúti szállítás lehetősége. Ez alól kivétel, ha a megoldás úgy néz ki, hogy egy "postafiókot" bérelve az árut a MÁV egy telephelyére szállíthatják a beszállítók (vagy a MÁV egy alvállalkozója), majd innen adott időn belül (kérésre) elindul az adott célállomás felé.

Többnyire nem igazi tehervonatról van szó, hanem a poggyásszállító kocsik hasznosításáról, hiszen a szállított mennyiség alapján tehervonatnak nem nagyon lenne értelme.

Természetesen, ha sok vállalkozás venné igénybe, akkor bizonyos vasúti csomópontok között tehervonat szállítana, onnan a célállomásig pedig a poggyásszállító vonatok.

Természetesen a visszaútra is lenne lehetőség.

Ha marad kihasználatlan hálókocsi, akkor érdemes megvizsgálni a lehetőséget, hogy ezeket bérbe adva, stb. üzemeltethetőek e olcsó hostelként.

Volt komfort kocsikból, stb. rendezvény kocsit lehetne készíteni, így lehetővé tenni, hogy egyy konferencia esetében az odaút, a visszaút is hasznosan legyen eltölthető, illetve olyan területeken is rendelkezésre álljon megfelelő tárgyaló, stb. ahol ezek amúgy nem állnak rendelkezésre (vasútállomáson állva).

Megvizsgálnám, hogy a jelenlegi infrastruktúrát, kocsiparkot, és a gazdaságos beszerzési lehetőségeket figyelembe véve, kialakítható-e "mozgó ügyfélszolgálat", "mozgó iroda" szolgáltatás, és értékesíthető-e olyan cégeknek amik viszonylag nagy területen nyújtanak szolgáltatást (Pl. áramszolgáltatók, gázszolgáltatók), amik számára egy ilyen mozgó ügyfélszolgálati pont gazdaságos alternatívája lehet egy hagyományos irodának.

Ha az ilyen irodák nyitvatartási ideje a menetrendhez hangolható, és így menetrendszerinti vonatokhoz kapcsolva mozoghat az iroda az sokat javíthat a gazdaságosságon.

- TheElf

Címkék: budapest közlekedés máv vonat vasút utas javaslat észrevétel


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr641136600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.05.22. 09:25:31

Nem rossz ötletek, bár némelyik kissé feleslegesnek tűnik. Amiben nagyon is egyetértek a levélíróval, az a lassújelek kérdése. Némely kihelyezett lassújel létjogosultsága igencsak megkérdőjelezendő (indokolatlan). Sokszor nem a mérővonat méréseit veszik figyelembe a kitűzésnél (naná, nem jár MINDEN vonalon havonta a mérővonat), nem ritkán túlzott óvatossággal tűzik ki a lassújeleket, holott a pálya koránt sincs olyan rossz állapotban, hogy indokolt lenne egy durva lassújel használata. Előfordulhat, hogy a pályamesterek nem tudják kellő körültekintéssel megvizsgálni a pályát és "csak" kitűzik a lassújelet. Rosszabb esetben nincs kapacitásuk (vagy kedvük...) kijavítani a pályahibákat. "Pályás" voltam, hallottam ilyesmiről és találkoztam ilyen esetekkel is.
De pofázhatok akármit, mert majd jön a drága jó blog-polihisztor, Ákibard! és jól megmondja majd a frankót... :(((

2009.05.22. 09:31:10

@Selkath: Egyébként a tipikus pályafenntartós gondolkodás jó pár éve a következő volt: "Nincs gond, kib...uk a lassújelet, oszt jóvan, maj' valamikor gyüvünk maj' erre is..."
Nem vagyok biztos benne, hogy ez a hozzáállás mára már megváltozott volna...

mildi 2009.05.22. 09:38:24

vannak ötletek, de le kell szögezni, a személyszállítás mindenképp veszteséges. eccerűen nem lehet mindenkitől elvárni, h annyit fizessen a szolgáltatásért, amennyibe az ténylegesen kerül. ez közszolgáltatás, amit állambácsinak finanszíroznia kell és pont. persze, lehet kisebb veszteséggel, hatékonyabban, de sosem lesz nyereséges. (ez nem mentség a színvonalra!)

pénzt a különvonatok hozhatnak. ott el lehet kérni a tényleges árat. csak ki az a hülye, aki 20-40 km lassújelekért fizet százezreket, mikor busszal gyorsabb is ,egyszerűbb is?

poggyászszállítás. kell hozzá a mozdony, pálya, a kocsi, a személyzet, amit mind bele kellene kalkulálni az árba, ugyanúgy, mint egy tehervonatnál. a mozdonynak mindegy h egy kis kéttengelyest húz, vagy 12 rakott négytengelyes kocsit, vagyis nem érné meg...az kivitelezhető, h tesznek kezelőkocsit a személyvonatokra, de akkor ahhoz kell egy kezelő is, a csomagok fel-le adása pedig nagyon meghosszabbítaná a menetidőt.

a közmunkás az ugye vicc? ember, ez szakma. ha tévedünk, az életekbe kerülhet. nem kéne a forgalmat minden jöttment segélyesre rábízni...vagy esetleg félre értettem vmit?

Mt 2009.05.22. 10:37:44

A helyjeggyel kapcsolatban: a sok paraszt nem fogja átadni a helyét (utaztam úgy, h csoportot kisértem, 40 perccel indulás elött ott voltunk a vonaton, és alig bírtuk kirobbantani a foglalt helyeinkről a sok marhát "elnézést, ezt a helyet lefoglaltuk, ki van írva az ajtóra, csoporttal vagyuk,stb" válasz:"nem érdekel, én voltam itt előbb!!")

Mozvez 2009.05.22. 12:15:30

@mildi: "ember, ez szakma" nem nem szakma.... ezért keres a kocsivizsgáló, a vezetőjegyvizsgáló és mozdonyvezető annyit amennyit... viszont előírják a követelményeit...

@Selkath: ilyen is van. viszont van hogy addig hanyagolják mig lehet. Az elözö megoldás azért jobb, mert igy tovább lehet használni.

Puszta->Balaton= létezet tavaly még a fürdös vonat ami vagy nyíregyházáról, vagy debrecenből ment a balatonra fejpályaudvar érintése nélkül (szolnok-köki-kelenföld).
A skanzenbe vonatot max traileren lehet vinni, mert úgye nincs közvetlen vasúti kapcsolata még a szentendrei hévvel sem, lásd a friss skanzenvasút.

Különvonat: ezek nagyrészét a Nosztalgia üzemelteti.

Postavonatok voltak megszüntek...

3 kocsinál hosszabb vonatra helyjegy váltható: ezt jó pár éve úgy hivták expressz vonat, hát nem jött be az utasok körében. Ha ilyen vonaton akar utazni az EC-t használja az IC helyett.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.22. 12:16:21

@Mt: A hely átadása kapcsán: Ha tudja a t. utas, ha nem adja át a helyet, akkor biztos a pótdíj, akkor majd át fogja adni.

@mildi: Sok olyan feladat van ami let közmunkában végezni: Pl. takarítás, de talán a jegyeladás is megoldható.

A csomagszállítás, áruszállítás megszervezhető. Illetve, máshogy fogalmazok: Azokban az országokban ahol a személyszállítás jelentős részét is magánvasutak bonyolítják, sokszor állami támogatás nélkül (távolkeleten akad ilyen bőven), ott is előfordulnak hasonló szolgáltatások.

Abban igazad van, hogy nem lehet mindenkitől elkérni a valós költségeket, de abban nincs, hogy ezért ne lehetne nyereséges a személyszállítás. Tudod a hagyományos légitársaságok esetén, ha minden jegy kedvezményes jegy volna, akkor lehet, hogy vesztességes volna a járat. De a sok drága első osztályú jegyen is van haszon, azok miatt, a bussiness class miatt, stb. már elindul a gép. Te megtöltenéd a turistaosztályt is? Lenne akár filléres akciós jegy is, ha az is olcsóbb mint az üres szék?

Vasút is akkor működik, ha azok az emberek akik örülnek, mert míg kocsiban vezetnek, addig a vonaton ülve pénzt keresnek, és megveszik a legdrágább jegyet, fizetnek a wifiért, fizetnek azért, ha kapnak kávét, többet fizetnek, ha kihozod a kávét jelenthetik a bevétel jelentős részét, még akkor is, ha kevesen vannak. A rajtuk termelt extra haszon termeli meg annak a lehetőségét, hogy a másik kedvezménnyel utazik.

Ha ez sem elég, akkor a vasuti kapcsolat sokak számára érték: Idegenforgalom, stb. Nyugodtan lehet ezért az önkormányzattól, stb. pénzt kérni. Ha a vasutállomáson megéri boltot nyitni, és ezzel tud a vasúttársaság pénzt keresni, vagy a vonaton eladott kólán, akkor bőven lehet nyereséges akkor is, ha a kedvezményes jegyek önmagukban nem fedeznék a vasút működését.

@Selkath: Látom Ákibárd! nálad sem lett népszerű :)

Mozvez 2009.05.22. 12:17:24

Jah és a javításra váró kocsik nagyrésze nem azért nem készül, mert hogy lusta a járműjavító, hanem mert lusta a pénzügy....

maglew 2009.05.22. 13:26:32

Talán hanem lopnák el a gázolajat akkor mégolcsóbb lenne a dolog:

http://www.kuruc.info/r/2/40797/

Harmincas dógozó jómunkássembör 2009.05.22. 13:56:55

Felmerült itt egy pár jó ötlet!

Ezzel a Posta-konkurrens szolgáltatással lehetne vmit kezdeni, jártam már úgy, hogy Mucsára kellett volna 2 bazinagy hangfalat eljuttatni, a Posta már ezt nem viszi el, kocsival meg nem érte volna meg kiszállítani. Nem is lett a bizniszből semmi.. :(

Pedig mennyire jó lenne, ha minden arra alkalmas (vonal szerint, tehát mondjuk balatonbasznádi célállomáshoz Bp-Kelenföldi feladás) vasútállomásra be lehetne hordani ilyen szarokat, a vasutas kitöltene egy papírt, odaadnám a lóvét, a mávosok pedig felszórnák a legközelebbi vonatra a cuccot, a célállomáson meg leszórnák, és máris jöhetne érte a címzett. De sok szarakodástól megkímélné ez az embert, no meg a hülye Postától is!

A másik meg az, hogy nagyon sokan vagyunk olyan utasok, akik nem akarnak semmiféle kényelmi extrát, csak eljutni gyorsan és olcsón mondjuk Bp-ről Mucsára és vissza. Kell a rossebnek a helyjegy, IC-felár, stb, utazni akarnánk olcsón és gyorsan, felőlem akár tehervagonban is, de megfizethető áron!
Na ezt sem ártana megoldani vhogy, rögvest megtöbbszörőződne a máv utasok száma!

gozos 2009.05.22. 14:11:11

Egyébként nem értem, hogy 2009-ben ki használja még az elsőosztályú kocsit és fizet érte 25% körüli felárat?

Bezzeg ha legalább itt nem lenne kopott koszos a kárpit, nem lenne koszos az ablak. Lenne az első osztályon 230V-os konnektor + internet.

Dupla áron tuti el lehetne rá adni a jegyet. És így lenne végre ismét értelme az első osztályú kocsinak.

Kávé és üdítőautomata: szintén ugyanitt az elsőosztályú kocsi előtereiben, szintén szolgáltatás.

gozos 2009.05.22. 14:16:23

Hétvége: németeknél bevált a családi napijegy (max 5 főig). Igen kellemes áron - még magyar pénztárcával is jónak számít.

Hétköznap csúcsidőn kívülre is érdekes lehet.

Ha belegondolunk, jobb olcsó jegyet eladni a nem frekventált időszakra, mint közel üresen futtatni a vonatot.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.22. 14:19:34

@Mozvez: Ettől még az a kocsi addig sem termel bevételt, az amortizációja addig is ketyeg, drága az, hogy ott vár.

@gozos: Többnyire első osztályon utazom, ha vonatra ülök, de mióta nincs Kanizsa-Zala IC igyekszem kerülni a MÁVot, a Venezia EN ugyanis nem megfelelő.

És pont az a gond, hogy a MÁV attól vesztességes, hogy pont azt az utast nem akarja kiszolgállni, akin a nyereség lenne.

És az a gond, hogy jelenleg viszonylag kevés a verseny.

A MÁV szétszedése sok cégre akkor érne valamit, ha a MÁV Start jelezné, ha nincs elég mozdony a Máv trakciónál, akkor valamelyik magánvasutat fogja megkeresni.

Ha a MÁV Start úgy döntene, ha nem tud máshogy jó szolgáltatást biztosítani a Balatonpart számára, akkor bevonja alvállalkozóként akár a GYSEVet, akár a CFRt, akár az ÖBBt.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.22. 14:28:48

@gozos: Ott a pont, ugye a kedvezmények, ingyenjegyek kapcsán is azt mondtam, ezeket csúcsidőn kívülre kell tenni, így csúcsidőben kisebb a zsúfoltság, esetleg kevesebb kapacitásra van szükség, stb.

mildi 2009.05.22. 14:43:29

@TheElf: jegyeladást? tudod mennyi mindent kell tudnia egy pénztárosnak? (gondolj a karámőrökre, akik annyira setétek hozzá, h sajtcetlivel is átengednek...)meg lehet tanulni, de akkor az pénztáros, nem közmunkás. ráadásul sok vidéki állomáson nincs szükség külön pénztárosra. nagyobb állomásokon jól jönne csúcsidőben a több pénztáros, de a mávnak sztem nem futja több bérköltségre, vagy esetleg átvállalná az önk?
a takarítást már külön cég végzi.

a poggyászszállítást persze biztos meg lehet oldani, ha akarják, én csak aggályokat soroltam.

"...a hagyományos légitársaságok esetén, (...) addig a vonaton ülve pénzt keresnek, és megveszik a legdrágább jegyet, fizetnek a wifiért, fizetnek azért, ha kapnak kávét, többet fizetnek, ha kihozod a kávét jelenthetik a bevétel jelentős részét, még akkor is, ha kevesen vannak." igen, persze :) bocs, nem kinevetni akarlak, mert igazad van, de ehhez szolgáltatni(!) kellene, ez nem a MÁV 2009-ben :( ehhez teljesen fel kellene újítani a pályákat, a technikát (vmi mindig elromlik, vagy a sorompó, vagy a jelző, vagy a mozdony), kell hozzá megfelelő kocsipark...etc. ja, meg naon felkészült, udvarias személyzet.

@Mozvez: akkor sem szakma, ha elromlik a bizber, és csak magadra számíthatsz, esetleg a szolgálattevőkre? de, szakma. pénz? az a legkevesebb...(fszt vok)

Kopi3.14 2009.05.22. 15:00:52

jegyárusító automaták minenhova, és minden vonalra lehessen venni, midnenféle kedvezménnyel jegyet. Pl Szeghalmon lehessn Veszprém-Pécs viszonylatot, Ic pótjeggyel, automatából. És haosnló megoldások, így az uta esetleg kapna is valamit. Büfé szolgáltaás akár bevásárlókocsis módin is a 100km+ vonalakra, értelmes kínálattal. IC-n nem túl drága a büfé, én kedvelem, szoktam is hazsnálni. A wifinek nem érzem esélyét, aki netezni akar annak ott a mobilnet. Kávéautomata helyett inkább valami komplett büfézolgáltatást tartok jónak.

petya.bacsi 2009.05.22. 15:30:24

"ha a MÁV csomagszállítással is foglalkozik (állomások között), ha ennek a menetrendje ismert, akkor könnyen lehet versenyképes pl. a Postával szemben."

Na persze, ez már csak így megy. Van a Posta, meg több száz különféle futárszolgálat. Már csak a MÁV hiányzik innen, tényleg.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.22. 15:47:48

@mildi: Szimpatikus, hogy egyre több MÁVos is arról beszél, hogy szolgáltatni kéne. Viszont nem szimpatikus, hogy mégsem szolgáltat a MÁV.

Kocsihiány van, nem jut IC a balatonra, stb. De kérdezem én, nem lenne értelme azt mondani, a MÁV összehív egy egyeztetést, amin ott van a MÁV Start, ott van a kormány képviselője, az érintett önkormányzatok, az idegenforgalommal foglalkozó szervezetek, stb, és az ÖBB, és kitalálják, milyen feltételekkel lehet megoldani, hogy az idegenforgalom szempontjából jelentős régiókba is menjen Railjet?

A költségek, ha az idegenforgalomból gazdaságosan kifizethetők, eljutnának a MÁV-Starthoz, aki meg az ÖBBvel szerződne, és lenne a Balaton környékén szolgáltatás.

Lehet, hogy a dolgon a MÁV Startnak alacsony kihasználtság mellett is lenne haszna.

A gond az, hogy a vízfej akinek hasonló megoldások keresésével kéne foglalkoznia, nem tesz semmit, de tartja a markát, hogy a cargo eladásából így kell pénz, úgy kell pénz.

HA jó munkát végeznének, akkor lenne pénz, és akkor mindenki többet is kapnak.

Kopi3.14: Te nem érzed esélyét a WiFinek én viszont igen. Ugyanis 3 esetben van egyértelmű előnye. Az első eset az idegenforgalom. Ugye te is tudod, hogy a Roaming baromi drága. A második eset, ahol a mobolinternet megbízhatatlan. Lásd: Balaton felé... Harmadig eset, ahol nincs 3G így a mobilinternet lassú, így sok munkára alkalmatlan.

ICn nekem nem az árral van bajom, hanem a választékkal, de ugya amíg a vasút nem a fizetőképes réteget célozza meg, addig nem is lehet nagy forgalomra számítani a büfében, étkezőkocsiban, így nem is lenne gazdaságos a jobb választék.

Nem mindegy, egy vasúttársaság hogyan pozicionálja a saját szolgáltatását. Ha azt mondja, hogy a vonathoz nem kell dugóban kimenni a repülőtérre, ami mindentől kiesik, nem kell egy órával indulás előtt ott lenni, a vonaton tudsz telefonálni, van internet, stb. így a vonat jobb szolgáltatást nyújt mint a repülő, a jól fizető üzletember (aki nem turistaosztályon utazott) számára megéri a Railjetet választani, mert annyival nem drágább (ismét nem a turistaosztályhoz mérve) egy magasabb kocsiosztályon...

Na az más, mint az, hogy "fizetőképes turista? A mi vonatainkon? Inkább a csöves, meg a szakadtabb melós utazik, de így vesztességes, miért szolgáltatnál".

Az előbbi, hosszabb távon, akár nyereséges is lehet.

Ne azért ülj a vonatra, mert nincs más, hanem azért, mert a te időd drága, és míg egy autóban, ha sofőr is visz, nem könnyű az idődet jól hasznosítani, addig a vonaton a munkától a kellő színvonalú ebédig minden belefér, és lehet, hogy drága, de megéri.

Ha kialakul egy olyan ügyfélkör aki ezt a szintet keresi, és ezzel már megéri a vonatot közlekedtetni, akkortól az, hogy ott a másodosztály is valahol, senkit sem zavar.

petya.bacsi 2009.05.22. 16:53:11

Ákibard! véleményére kíváncsi lennék, ő viszonylag jól belelát a dolgokba, szerintem tuti véleményezni fogja. :)

A fent javasolt dolgok nem rosszak, de azért be kell látni: a MÁV-nál nem feltétlen a wifi vagy a kávéautomata hiánya okozza a legnagyobb problémát. Oké, hogy 21. század, de számomra a tisztaság és a pontosság fontosabb. Az esetek nagy részében kulturált kalauzokkal találkoztam (és egyre több fiatal is felbukkan, ez jó!), egy kezemen meg tudom számolni a bunkó, utasgyűlölő kalauzokat, akit - ha rajtam múlt volna - már rég kiraktam volna a cégtől.

A céghez tartozó infrastruktúra elavult, nem igazán átlátható a felépítés, a pénzek elköltése (ezt nem én mondom, nálam okosabb emberek, pl.: hvg.hu/itthon/20090420_mav_korrupcio_antal_daniel.aspx ), a menetrend sem az igazi - ugye az ütemes menetrendet ahol tudták ütötték-rúgták, vannak - szerintem - felesleges járatok pl. a 120a vonalon is (a mendeinek semmi értelme sincs, mikor van sülysápi. Sülysáp és Mende között 1 (!!) állomás/megálló hely van: Pusztaszentistván.)

Reggelenként bedugulnak a pályaudvarok, 1 vonat miatt az egész vonalon felborulhat a menetrend.

Szerintem kisebb, de hozzáértő vezetőséggel, új szemlélettel, a felesleges munkaerő leépítésével vagy átképzésével, új/felújított járműparkkal sokkal hatékonyabb, ütősebb cég születhetne.

A cég még menthető, mert vannak emberek, akik nem begyepesedettek, hanem tényleg a 21. században akarnak élni.

Ákibard! 2009.05.22. 17:13:25

@mildi:
"gondolj a karámőrökre, akik annyira setétek hozzá, h sajtcetlivel is átengednek..."
Köhömm...
A karámőrök főállásban MÁV-Start jegyvizsgálók, és egyéb MÁV alkalmazottak... (Van aki jegyet is ad ki.)
Tehát itt inkább az van, hogy nem elég alaposan ellenőriznek nem pedig a tudásanyag hiányzik hozzá.

Ákibard! 2009.05.22. 17:14:57

@Selkath:

Kedves Selkath!

Szabad országban élünk, szabad jogokkal.
Ha nem tetszik a dolgokról alkotott véleményem, bármikor feljebb/leljebb görgetheted, nem kényszerít senki, hogy elolvasd :-)

Kopi3.14 2009.05.22. 17:59:35

@TheElf: szerinted mennyi ember járna vonattal a Balatonra, amikor van repülési alternatíva, direktbe? Railjet a Balatonra? Hááát, szerintem tuti a gatyája is rámenne a MÁVnak. Van igény az utasok odlaláról netre a vasúton? Ahogy elnéztem utazásaim során az ország midnen irányában annyira nem, inkább filmet néz az a pár utas, aki notebookkal kóricál.

A Balatonon kívülről nem tudnád szemlélni a doglot, hogy tényleg az egész, országos problémát figyelhesük? Nem csak a Balatonról kell gondolkodni...

Ákibard! 2009.05.22. 18:19:23

Alapvetően jó ötletek, de úgy 90%-ukról látszik, hogy egy laikus ötletei, ugyanis többnyire vagy megvalósultak az ötletek, vagy már volt, e igény nem volt rá.

Akkor mazsola:

"bérbeadni némi helyet, mondjuk üdítőitalt, kávét, stb. árusító automatának."

Folyamatban van, itt a blogon volt is post róla. Én magam részéről nem támogatom, mert egy személyvonaton sokszor az emberek sem férnek el, hát még egy automata is. Nomeg azt vízzel is el kell látni, ráadásul ivóvízzel. A WC-ket sem képesek sokszor feltölteni, akkor az automata sem fog menni.

" Nem lenne nehéz megoldani bizonyos vonatokon - először akár kísérleti jelleggel - a WiFi internet elérés lehetőségét, díjfizetés ellenében."

30-40 éves kocsiparkban, ahol sokszor ablaküveg hiányzik, vagy nincs fűtés-világítás, valóban a wifi internet a legnagyobb szükség. Ötletnek nem rossz, de a mobil net terjedésével nem látom értelmét. Már felöltőkártyával is elérhető áron van mobilnet nem hiszem, hogy nagy igény lenne rá.

Én felvetettem, hogy az eTicket kioszkkal ellátott állomásokon legyen wifi, hogy használni lehessen ott is a jegyvásárlást, de azt mondták, nem látják reális esélyét a kiépítésnek, a közbeszerzés költségei miatt sokkal hamarabb meg fogja valósítani egy helyi boltos pl. Tehát a wifinek sem értelme sem realitása nincsen szerintem. (Még a railjeten sincsen wifi szolgáltatás, akkor vicces lenne egy kunmiklósi ingán felszerelni...)

"addig érdemes mindig ott biztosítani a kínálatot, ahol az kereslettel is találkozna."

Ez elvileg így van. A boltos ha sokat kérdezik, van-e Blikk, és nincs akkor hozni fog holnapra, mert keresik.
Gyakorlatilag a vonat legtöbbször olyan szolgáltatás, amihez alkalmazkodik az utas. (ugye menetrend). Ha nincs Blikk, akkor fene egye meg át kell sétálni a sarki trafikba.
Vonatnál nem így van. Amikor jön a vonat akkor kell kimennem. Ha nem jön vonat abban az időben akkor nagyon nem tudok hova menni.
Ellenben ha az utasnak kínálok egy ütemes közlekedési lehetőséget, akkor jönni fog.
És az ütemes menetrenddel az utasszámok, és a bevétel is jelentősen nőtt. (Ezért is vezetik be egyre több helyen.)

"az önkormányzat, stb. hajlandó kifizetni a jobb vasúti kapcsolatot. "

Az a baj, hogy a hajlandóság nem mindig párosul valódi igénnyel is. Így volt 2 éve a mezőkövesdi IC megállítás. Elég sokat jártam oda, de 3 leszálló utast láttam eddig csak. Én és 2 velem utazó. A pénztárost akit kérdeztem ugy nyár közepén még nem adott el helyjegyet arra a vonatra. Vajon miért? Hiába fürdőváros, de igény nem volt rá, csak az önkormányzat presztízsének tett jót az IC... (Meg is szűnt)

"Ellenőrizném, hol vannak olyan lassújelek amiknek felszámolásával jelentős megtakarítás érhető el"

Na igen... Ez annyira nem lenne rossz. Nagyszentjánosnál is tavaly október környékén felszámolták a lassújel okát (útátjáró hiba) de márciusban még kint volt a lassújel! (És mai napig ott van. ) Kezdődött 40-nel majd lett 80. Azóta is az van ott... (Indokolatlanul..)

" 3 kocsisnál hosszabb vonatokon bevezethető a helyjegy váltható szolgáltatás, ahol legalább 1 kocsi a helyjegyes utasoknak van fenntartva."

Szerintem nincsen realitása. Ilyenek voltak az expressz vonatok (Ex) de eltörölték helybiztosítást róluk. (pontosabban fakultatív lett, majd azt is eltörölték. Vajon miért? Mert nem kellett senkinek a helyjegyes hely.)

"Több olyan vonat kell, ahol igénybevehető az olcsóbb "gyorsvonati"és a jobb IC szolgáltatás, a kocsik elosztásán lehet változtatni, így több helyen lehet megfelelő utasszámot produkálni, az IC kocsik jobban kihasználhatóak."

Szintén nem tartom jó ötletnek. Szeged felé az IC-k nem hozzák a kelő színvonalat, és az utasforgalom is gyér. Most olyan akció van, hogy egy szórólappal 130 ft a helyjegy az IC részre. Így is alig lézeng ott valaki. Vajon miért?

"Idegenforgalom jobb kiszolgálása: Pl. Ferihegy - Siófok kapcsolat a BKV igénybevétele nélkül. Budapest - Balatonfüred kapcsolat, BKV igénybevétele nélkül."

Idényben mindkét viszonylatban vannak ilyen vonatok, amióta vasút a vasút. "Fürdősvonatoknak" nevezi a szakma és a köznyelv is.

"Vasúti jegyek értékesítése utazási irodán keresztül. "

Most is egészen sok utazási iroda ad ki vasúti jegyet, aki szerződik rá, az adhat el. Ilyan pl. a Neckermann Budapest iroda. (Nyugatitól ballagva a híd felé)

"akár szervezett csoportoknak különkocsi, stb."

Egy igénybejelentés után a csoport ma is, és eddig is kapott különkocsit...

"Mondjuk szervezet programoknál: Balaton => Puszta, Balaton => Szentendrei Skanzen. "

Ilyen szervezett programok is vannak. Tessék itt körülnézni:
http://www.mav-start.hu/utazas/csoportos/index.php
Szoktak menni pl. a Kocsonyafesztiválra és meganyi helyre. De az oldalon lehet mazsolázni.

"így a járműjavító munkáját felülvizsgálnám."

A JJ dolgozik ahogy kell, kocsi mindig van dögivel... Minimum 2 hetente pottyan ki 10-12 főjavított kocsi, ez szerintem korrekt.

"Figyelembe véve a MÁV hasonló cégekhez képest szokatlanul magas létszámát, megnézném,"

Igen, célszerű lenne leépíteni, de nem a végrehajtásnál, hanem a "vízfejnél".

"esetén be lehet vezetni, hogy az esetleges kilépő, nyugdíjba menő alkalmazottat nem pótolják, hanem akkor automatikusan megszűnik az állás, egyfajta fájdalommentes létszámleépítésként. "

Ez jelenleg is így van, és eddig is így volt.

"Bizonyos állomások kezelését, legalább részben, az önkormányzatok kezelésére bíznám,"

A legtöbb önkormányzat sajos még arra sem képes, hogy valami módon anyagilag beleszálljon pl az állomás kifestésébe. (Ugye az utazó azt látja elsőnek a városból.) Szerinted most hirtelen kapkodnának az állomásépület után? :-/

"hogy kiemelkedően elavult, gazdaságtalanul üzemeltethető eszközök selejtezhetővé vállnának-e."

????????
Kocsit vagy mozdonyt szeretne selejtezni a posztoló?
Hirtelen nem is tudom melyikből van kevesebb... :-///
Amikor jöttek a használt német kocsik selejteztek rögtön egy teljes kocsisorozatot.
Most a FLIRT-ek miatt egyre több By kocsi áll meg, kerül először Szolnok-magasfogadóra mahd Sátoraljaújhelyre. (Ott fejezik be a pályafutásuk.)

"Ahol a MÁV informatikai, telekommunikációs rendszere kapcsán akad szabad kapacitás, megvizsgálnám, hogy ezek hasznosíthatóak-e? Így talán sok faluba juthatna el szélessávú internet."

:-)))))))))))))))) Persze...
Bár, lehet elfogadnék itthon egy vasútüzemi telefonvonalat :D
De komolyra fordítva:
Legtöbb helyen most húzzák végig a kommunikációs vonalakat. Kétlem, hogy pont a MÁV-nak kellene internetet szolgálatani, erre van az n+1. internetszolgáltató...

"ott megnézném az ingatlan bérbadásának lehetőségeit. "

Bárhol bárki bármikor bérelheti a vasútállomást vagy annak szabadon álló részét, még örülnek is neki.
Fenékpusztán pl. lakják az állomásépületet, és madarat gyűrűznek benne :-)

"több szolgáltatás koncepcióba bőven belefér az, ha a MÁV csomagszállítással is foglalkozik (állomások között), ha ennek a menetrendje ismert, akkor könnyen lehet versenyképes pl. a Postával szemben."

Petya bácsi megírta, de akkor én is:
Szerintem erre szintén van bőven szolgáltató, GLS meg egyebek...
A poggyászfuvarozás is rég megszűnt, mert nem volt valódi igény rá...

"hanem a poggyásszállító kocsik hasznosításáról, hiszen a szállított mennyiség alapján tehervonatnak nem nagyon lenne értelme"

Poggyászkocsi jelenleg a vasútnál már nincs rég hasznosítják őket kerékpárkocsiként.
Meg pár darabból Vasúti Baleseti segélykocsi lett, meg 1-2-t selejteztek főleg olyat, amiben még volt levelezőfülke. (Levélválogatás)

"vasúti csomópontok között tehervonat szállítana,"

Szintén így van most is...

"Ha marad kihasználatlan hálókocsi, akkor érdemes megvizsgálni a lehetőséget, hogy ezeket bérbe adva, stb. üzemeltethetőek e olcsó hostelként."

Jelenleg 10 vagy 12 hálókocsink van külföldön. Annyira bejött a bérlőnek, hogy ugyan a szerződés már rég lejárt, nem hajlandó visszaadni őket. A Start meg harcol értük. Áprilisra ígérték a hazahozatalt, de lassan Június van...

"Volt komfort kocsikból, stb. rendezvény kocsit lehetne készíteni,"

A volt komfort kocsik esztétikailag felújítva, klímával felszerelve IC fordát futnak. (Szegedi IC pl.)


Hát kb ennyi. Összességében aránylag jó ötletek, de mint felnt is írtam, avgy megvalósultak, és jelenleg is így mennek, vagy megvalósultak, de megszűntek igény hiányában...

Bocs, ha valakit érzékenyen érintettem...

Ákibard! 2009.05.22. 18:20:44

@Kopi3.14:
"Railjet a Balatonra? Hááát, szerintem tuti a gatyája is rámenne a MÁVnak. "
Egyaz, kettő meg az, hogy vannak ívek, ahol Vmax 10-el mehetne a korlátozások miatt.

Szerintetek?

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.05.22. 18:45:25

Konferenciakocsi bérelhető, vö. Kádár-motorvonat.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.22. 19:31:29

@Ákibard!: Nézd, nem vagyok meggyőződve róla, hogy a Railjet sokkal drágább, de van egy lényeges kérdés.

Az ütemes menetrendet azzal véded meg, hogy a kínálat idővel kialakítja a kerseletet.

Ahhoz, hogy a MÁV valóban elérhet a fizetőképes, igényes embereket, ismert módon, stabilan törekedni kell a maximálisan igényes szolgáltatás bevezetésére sok vonalon.

Ráadásul a gond ott van, hogy azt mondjuk a Railjet drága, mert az új jármű amortizációja, mert... rengeteg oka van.

De ugyanakkor azt mondjuk, hogy a Railjet olcsóbb is lehet, mert a korszerű mozdony kevesebbet fogyaszt, ha jobb állapotú a kocsi, kevesebb a gond a hőszigeteléssel, olcsóbb a klíma is meg a fűtés is, stb.

A WiFi sem nekem kell, hanem annak aki felszáll ferihegyen, eljut valahova.

Selejtezés kapcsán: Ne feledd el, hogy a jelenlegi kocsihiányhoz sokminden hozzájárul. A jelenlegi mennyiségű vonatot, ha a mostani átlagsebesség másfélszeresével közlekedteted, akkor 33%kal kevesebb mozdonyra, kocsira, munkaidőre, stb. van szükség.

Ha ennek a 33%nak a feléből lesz még több kínálat, a másik felét viszont selejtezed, és a megtakarított pénzt fejlesztésre költöd, akkor azzal lehet előre lépni.

Természetesen bármi amit olcsóbb selejtezni és bérelt eszközzel kiváltani mint fenntartani selejtezendő.

Ha a MÁV Trakciónak nincs megfelelő mozdonyparkja, akkor igenis döntsön úgy, a MÁV Start, hogy inkább egy magánvasút, vagy egy külföldi vasúttársaság mozdonyát, motorvonatát bérli.

Sőt, elképzelhető olyan megoldás is, hogy a MÁVos eszköz külföldön dolgozik (ők bérbeveszik), mi meg bérlünk más eszközt ami a saját igényeinkhez jobb.

Wifit amúgy nem az ingavonatra javasolnám, hanem döntően ICre és egyéb hosszabb távú vonatokra.

A fakultatív helybiztosításnak nem hiszem, hogy jelentős költsége lenne, így viszonylag kevés eladott jeggyel is nyereséges lehet.

Vasút informatikai rendszere: Messzire vezet, de ugye nálunk a telefonhálózatnál kimaradt a coax korszak, hamar vezettük be az optikai gerinchálózatot. Azt tudom, hogy amikor ez kiépült, akkor a MÁV is kapott ilyen hálózatot, a kiépítését ugyanazok végezték akik a telefonhálózatét, volt is panaszkodás szépen, hogy a MÁVnak most segítenek, utána a MÁV lesz a konkurencia :)

Nem tudom milyen vonalakat, mekkore területet érint a rendszer, de az ötlet innen jött.

Járműjavítóra visszatérve: A javított kocsimennyiség vltozatlanul hagyása mellett is csökkenthető az az idő amíg a kocsik a javításra várnak :)

Vityaz 2009.05.22. 20:53:00

@Ákibard!: És mi történik velük Újhelyben? Vagyis miért pont ott? Kassára viszik az ócskavasat?

mildi 2009.05.22. 21:06:51

@Ákibard!: no, ezt nem tudtam. akkor viszont nem figyelnek, mert öcsémet (igaz, velünk jött) simán átengedték a laktanyás parkolási engedélyével :)

Snake 2009.05.22. 21:10:29

@Vityaz: Selejtaljaújhely, avagy a MÁV bontóüzeme van ott.

Ákibard! 2009.05.22. 21:18:51

@Vityaz:
Régebben (jóval régebben) mindenhol végeztek kocsibontást, de ezt megszűntették. Sátoraljaújhelyen pedig egy olyan üzem alakult ki, ami csak ezzel foglalkozik, és ennek megfelelően is van felszerelve. Azért azt tudni kell, hogy nem ész nélküli vagdosás folyik, hanem szigorúan el kell számolni az alkatrészekkel, ami kell még azt szakszerűen leszerelik, ami nem, azt is szelektíven külön gyűjtve, stb stb. Külön acetilén gázfejlesztűjük van, tehát egy üzem kimondottan erre állt rá. Gondolom az EU előírásait is meg kell tartani, és célszerű egy helyen kialakítani ezeket a feltételeket.
Hogy miért pont Sátoraljaújhely? Korábban itt is vágtak, gondolom itt volt megfelelő szakértelem. Nem tudom pontosan hova viszik az anyagot, de Szlovákiába ugy tudom.

Ákibard! 2009.05.22. 21:23:38

@mildi:
Valahol megértem. Azt senki nem gondolhatta komolyan, hogy megjön egy inga 1200 emberrel, és tételesen ellenőriznek mindenkit. Népharag lenne, ha már csak azt jobban megnéznék, érvényes-e. Így meg...
Legalább 8-10 féle formátumú utazási igazolvány van forgalomban... Ezeket még képzeld el különböző tokokban, félbehajtva, összegyűrve stb, ahogy az emberek tartják. És ugye ezt egy villanásra látod, mert enm áll meg senki hogy percekig nézegessék a jegyét...
Ilyenformán értelmetlen az egész...

Ákibard! 2009.05.22. 21:35:00

@TheElf:
Szerintem most hagyjuk el ezt a railjet dolgot...
Egyaz hogy rhadt drága még ha te nem hiszed akkor is... Másik meg, hogy az osztrákoknál is nagy ugrás volt ez, és nyilván inkább a saját fordáikba forgatják be, mithogy magyar IC-nek.
Ha meglesz az összes, akkor sem sűrűn fog Mo-ra több jutni, mint ami kell az EC-k kiváltására.

A wifi nem kell neked nem kell nekem, meg ugy az átlag embernek sem... Aki meg felszáll ferihegyen, az előkapja a mobilt a zsebéből és netezik. Napi 1 embernek meg fenntartani... De ismétlem még a railjeten sincsen, ne mi váltsuk meg a világot...

"A jelenlegi mennyiségű vonatot, ha a mostani átlagsebesség másfélszeresével közlekedteted, akkor 33%kal kevesebb mozdonyra, kocsira, munkaidőre, stb. van szükség. "
Pff... Azért maradjunk a realitások síkján... Mekkora beruházások kellenének ahhot, hogy 1.5x-esére emeld a sebességet mindenhol? Tudod mit beszélsz??? 1-1 vonalszakaszon is több hónapos munka és rengeteg pénz... Az álmokat meg ne emlegessülk úgy, hogy azzal lehetne spórolni :-O

"nem hiszem, hogy jelentős költsége lenne, így viszonylag kevés eladott jeggyel is nyereséges lehet."
Értelme nem lenne...
A helybiztosítási rendszer most is elavult, elég ha az IC-ket kezelik benne, hát még a gyorsvonatok...
De mint mondtam az expressz helybiztosítás is igények elmaradása miatt törlődött el.

"akkor a MÁV is kapott ilyen hálózatot, a kiépítését ugyanazok végezték akik a telefonhálózatét, volt is panaszkodás szépen, hogy a MÁVnak most segítenek, utána a MÁV lesz a konkurencia :) "
Igen. De hid el, a MÁV-nak elég, ha a saját hálózatát ellátja, mert sok nagyállomáson nincs még Net, ahol kellene, akkor nehogymár internetet szolgáltasson...

A javításra váró kocsi többnyire azért vár, mert nincs pénz...
De most olvastam, hogy van olyan JJ ami saját kontójára flyamatosan végzi a javítást, mert ha leállnak, és várják a sült galambot, akkor kénytelenek lesznek leépíteni, mert nincs megrendelés. Így inkább csinálják a melót átmenetileg kifizetetlenül...
Tehát nem a JJ miatt nincsen kocsi az utazó alatt...

sarkisarkany · http://kozrohej.blog.hu 2009.05.23. 00:25:50

@Ákibard!: nem KELL a MÁV-nak szolgáltatni az internetet, de ha pénzt hoz, és költséget nem generál, akkor ÉRDEMES.

Ákibard! 2009.05.23. 10:06:00

@sarkisarkany:
Én értem, de szerintem te is érted, hogy ameddig nagyállomásokon nincs net, vagy ott, ahol kellene nincs net, ahol gépi pénztárt akarnak telepíteni, de ninde net, akkor rohadtul nem a MÁV-nak kellene szolgáltatnia internetet a lakosságnak, hanem azzal foglalkozni, hogy mihamarabb legyen Pl. Rákosrendezőn internet, hogy fel tudják szerelni a jegykiadó gépet.
Szerintem ez némileg fontosabb, mint a lakosság kiszolgálása...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.23. 11:14:52

@Ákibard!:

A vonatokban lévő Wi-Fi-vel nem a MÁV-nak kell foglalkoznia, ugyan úgy, mint a gyorséttermekben sem az étterem foglalkozik vele. Van egy cég aki üzemelteti, és X százalékot ad a cégnek.

Ebből a bevételből pl. Rákosrendezőn is lehetne net. Vagy csinálnák barter formájában az egészet, és minden "bewifizett" vonatért cserébe a szolgáltató egy állomásra bevezetné az internetet.

Ákibard! 2009.05.23. 12:33:29

@BKV figyelő:
Ha kiadod a dolgot egy "alvállalkozónak" az csak azt eredményezi, hogy az ára horror lesz. Ugye egyben versenyezni is kellene a mobilnettel, ami már most sem túl drága.

A barter szerintem kizárható, alapból állami cégről beszélünk, amire sajnos más szabályok vonatkoznak mint arra, ha én megbeszélem veled, hogy megcsinálom neked a wifit te meg felújítod a biciklimet. Sajna minden ami készül az közbeszerzéssel meg anyámkínjával kell végigszenvedni, mert állami cég.
Tényleg nem látom realitását, ott a mobilnet, azért a pár utasért (teszemazt IC-nként 1 ember) mert nem érné meg, kb soha nem térülne meg. Ugyebár ugyanúgy egy mobilnetet osztanának meg...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.23. 13:13:44

@Ákibard!:

Igen, sajnos mivel állami cégről van szó, a barter így kiesik. Pedig nem is lenne rossz. Ha a vonatokon nem is, a nagyobb pályaudvarokon és állomásokon simán el tudnék képzelni egy ilyet. Ha késik a vonat, vagy előbb érsz ki, akkor gyorsabban megy az idő, ha netezel közben. És most már egyre több telefonban van Wi-Fi.

Erről mi a véleményed?

Persze ehhez az kell, hogy az ember merje elővenni a laptopot egy pályaudvaron.

Ákibard! 2009.05.23. 13:25:59

@BKV figyelő:
"Erről mi a véleményed?"

Én felvetettem annó, hogy az eTicket kioszkos állomásokra tegyünk ki wifit, de a közbeszerzés horror árára, és eljárás hosszára hivatkozva nem tartották valószínűnek.

És meg is értem. Magánszemélyként rádugnál egy 8000 ft-os Dlink routert a netre, és van wifi 100 méteren belül.
MÁV-nál ez fél év eljárás lenne, és a végén 70.000 lenne a router, plusz a kiépítés.
És ez nem csak a MÁV-nál van így, mindenhol ahol közbeszerzés van.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.05.23. 13:36:39

@Ákibard!: Wifi megoldható bőven alvállalkozóval, az árak kapcsán meg a roaming árakkal vesd össze, mert mint mondtam nem a magyar a cél :)

Ugye aki idejön az nem biztos, 2 hétre elkezdi vizsgállni, hogy tud venni kártyafüggő mobil modemet ferihegyről akár a balaton, kár más hasonló turisztikai célpont felé, stb. hanem keres hotspotot.

Ennek nem a korlátlan mobilnetnél hanem a mobil roamingnál kell olcsóbbnak lenni, vagy a 2 hétre vett eszköznél, az már nem olyan vészes.

Ákibard! 2009.05.23. 13:40:17

@TheElf:
Oké. Ha összevetem a roaminggal akkor pedig végképp nem látom értelmét. Mert amíg a magyart célozzuk meg, kellő árakon akár vonatonként 1 ember hazsnálná. Azt viszont ne mondd, hogy vonatonként lenne 1 ember aki külföldi, és használná. Kizárt dolog.

Plusz az alvállalkozó is pályáztatással és egyéb finomságokkal legyen kiválasztva... Közel nem térülne meg.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.05.23. 15:25:06

@Ákibard!:

Az a baj, hogy amit az állami cégekről és a közbeszerzésről írsz, az sajnos igaz. Nem véletlenül tartunk ott, ahol.

8Gbit 2009.05.23. 18:05:18

Sziasztok!

Sok hasznos ötlet van a postban!
Az önkormányzaton keresztül közmunkában lehetne megtisztítani az állomásokat és közvetlen környéküket! ld. parlagfüves posztok...

A Wi-Fi-re igenis lenne igény, mint az igényes kocsikra és reálisabb utazási időkre!

Én például biztos a ház előtt hagynám a kocsim, ha tudnám,h normális viszonyok komfort és menetidő stb.), elfogadható árak és WIFI mellett kiszámíthatóan eljutnék az uticélomhoz.

A WIFI azért jó érv, mert már nem luxus a laptop és nincs mindenkinek Mobil Internete. Tehát ergó lenne rá igény a fővonalakon. Ha valaki 4-6 órát vonatozik ott a Háború és béke, mint olvasnivaló az édes kevés:)

De addig, amíg kocsimmal kényelmesebben, gyorsabban és 2 embernél már olcsóbb fejenkénti utiköltség van,addig nem szállok vonatra az tuti. Lehet jönni a kocsi egyéb költségeivel,de azokat akkor is fizetem, ha a ház előtt állok vele!

Másik az internetes jegyvásárlás kérdése. Ezt is támogatnám szívesen. ennek viszont komoly hátteret kellene teremteni,hogy normálisan működjön. Működik most is úgy,ahogy. Otthonról megrendeled neten, aztán állhatsz érte sorban pl. a Keletiben (külön pénztár tudom,de akkor is plusz idő). Ez úgy lenne az igazi, ha nem ilyen WC papír jegyek lennének, hanem előre legyártott jegyek,melyeket otthon a nyomtatód is kitölthetne és személyre szólna! Benne lenne,hogy honna-hova utazol, IC pótjegyek, egyedi ellenőrző kód is rajta lennének stb. Külföldi vasútnál láttam ilyen jegyet baromi jó sztem.
Aki nem tudná nyomtatni az pedig az állomáson ugyanúgy átvehetné a jegyét egy erre kijelölt pénztárban, mint ahogy most is működik.
Ezeknek a jegyeknek a másolás és hamisítás elleni védelmére is vannak ötleteim,de az elég hosszú lista lenne:):)

A többi része pedig rálátást igényel, amit én mint kívülálló nem tudok reálisan megítélni( látok,amit látok,de nem látok a dolgok mögé konkrétan, így nem bonyolódnék ebbe bele )

Ákibard! 2009.05.23. 18:47:09

@Csaba82:
"Másik az internetes jegyvásárlás kérdése. Ezt is támogatnám szívesen. ennek viszont komoly hátteret kellene teremteni,hogy normálisan működjön. Működik most is úgy,ahogy. Otthonról megrendeled neten, aztán állhatsz érte sorban pl. a Keletiben (külön pénztár tudom,de akkor is plusz idő)."

Látom, hogy egyszer sme használtad, ugyanis az eTickettel megvett jegyet nem a pénztárban kell átvenni, hanem egy kioszkon, ami előtt eddig soha nem láttam sort....

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.05.27. 18:05:34

@TheElf: "Az első eset az idegenforgalom. Ugye te is tudod, hogy a Roaming baromi drága. A második eset, ahol a mobolinternet megbízhatatlan. Lásd: Balaton felé... Harmadig eset, ahol nincs 3G így a mobilinternet lassú, így sok munkára alkalmatlan."

És szerinted mivel lőnék utána a jelet a vonatnak? a wifi egy nagyon jó hálózati megoldás ad-hoc hálózatokhoz (tök jól lehetne pl. CS-zni a vonaton). De az, hogy a vonat és mondjuk a MÁV routere közötti kapcsolat kialakuljon, ahhoz valószínű valami mobilos megoldás lenne.

Ismerek pár megoldást erre, de egyik sem üzembiztosabb a mobilnetnél...
száz méterenként meg nem fognak access pointokat telepíteni a vasúti pálya mellé....

8Gbit 2009.06.02. 18:34:08

@Ákibard!: Valóban nem használtam. Nekem az lenne a kényelmesebb, ha itthon megkapom a jegyem és egyenesen mehetek a vonathoz. Gondolj bele,hogy a tömegközlekedés milyen megbízhatatlan. Ha késel,akkor mész a jegyért,akkor akármilyen előrelátó vagy a jegyet kapod az automatából a vonat pedig húz ki az állomásról.

Másik megközelítésben. Internet több helyen (értsd települések) van, mint eTicket automata.


chipetke: A Wifi-hez annyi, hogy van felsővezeték,sín amin a vasútirányító rendszerek is mennek. Létezik a sávszélesség management fogalma is:) Szóval kb. minden akaráson és pénzen múlik. Így 1 AP 1 vagon és máris oké a hálózat:)

benco7 2010.12.13. 14:52:30

Szétunod az agyad a vonaton hazafelé? Vagy idegesít,hogy nem tudod elküldeni életed legfontosabb emailjét mert utazol?
Buzdíts mindenkit csatlakozásra, és nyugati mintára minden tömegközlekedési eszközre kiharcoljuk az ingyen WIFI-t!

A csoport azért jött létre,hogy a Magyarországon tömegközlekedéssel utazó - MÁV, BKV, VOLÁN járatain -, több millió ember bármikor bárhonnan elérhesse az INTERNET-et laptopján, PSP-jén, vagy mobilkészülékén az ingyenes vezetéknélküli hálózaton (WIFI-n) keresztül.
Amennyiben legalább 15000-en csatlakoznak a csoporthoz, e...lképzelhető, hogy megvalósul a csoport kérése.A honlap már készülőben.Hajrá!

Csatlakozz most, és terjeszd az ismerőseidnek!

Kiharcoljuk!

http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Free-WIFI-t-a-MavBkvVolan-jarataira/181063865254220
süti beállítások módosítása